فهرست مطالب

نشریه صنعت و دانشگاه
سال هشتم شماره 29 (پاییز و زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/28
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حامد شیری * صفحات 1-9

    مشارکت فزاینده تر در نوآوری و توسعه تکنولوژی در کنار ماموریت های آموزشی و پژوهشی، هویت جدیدی است که دانشگاه ها در جامعه دانش محور اتخاذ می کنند. براین اساس دانشگاه ها به مثابه نهاد مولد دانش و هم چنین به عنوان کارآفرین نقشی اساسی در نوآوری ایفاء می کنند. مقاله حاضر از طریق مطالعه ای تجربی ضمن توصیف این رابطه، چالش های پیش روی را در تعامل دانشگاه با صنعت به شیوه ای کیفی و با تحلیل دیدگاه دانشجویان دکتری دانشگاه تهران مورد ارزیابی قرار می دهد. نتایج بیانگراین است که در رابطه دانشگاه صنعت، اساسا رابطه منسجم و هدفمندی وجود نداشته و اثری از هویت جدید دانشگاه در ارتباط با صنعت دیده نمی شود. این رابطه در بهترین حالت از نوع مدل سوسیالیستی است. فقدان نیازهای متقابل دوسویه یعنی «عدم احساس نیاز در صنعت برای ارتباط با دانشگاه» و هم چنین «فقدان انگیزه در دانشگاه برای ارتباط با صنعت» دیدگاهی است که دانشجویان دکتری در مورد عدم شکل گیری ارتباط مناسب بین این دو نهاد دارند.

    کلیدواژگان: جامعه دانش محور، دانشگاه تهران، صنعت، دانشگاه
  • امیر غفوریان شاگردی*، امید بهبودی، مجید فیض پور صفحات 11-25

    آنچه موجب عملکرد بهتر و رقابت برای بقا در محیط متلاطم سازمان های امروزی می شود قابلیت خلاقیت و نوآوری است که از طریق منابع انسانی امکانپذیر است. در این راستا خلاقیت و نوآوری سازمانی می تواند به عنوان مزیت رقابتی مهم، در سایه رهبری تحول آفرین بر عملکرد سازمانی تاثیر گذار باشد. هدف اصلی مورد بررسی در این پژوهش؛ بررسی نقش تعدیلگری خلاقیت و نوآوری در رابطه بین رهبری تحول آفرین و عملکرد سازمانی است. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان بانک صادرات می باشد که حجم آن 243 نفر می باشد. تعداد نمونه ی برآورد شده براساس فرمول کوکران 108 نفر مشخص و جهت جمع آوری داده ها از روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک استفاده شده است. در پژوهش حاضر از سه پرسشنامه ی، رهبری تحول آفرین: مک کول-کندی و اندرسون (2002)، خلاقیت و نوآوری سازمانی: آنتونسیک و هیریچ (2001) و عملکرد سازمانی: مورای و کوتابه (1999)، جهت سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شده است. تحلیل داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزار آماری علوم اجتماعی (SPSS) و لیزرل (Lisrel) و با روش های همبستگی و رگرسیون انجام شده است. نتایج نشان می دهد که رهبری تحول آفرین بر عملکرد سازمانی از طریق خلاقیت و نوآوری چه مستقیم و چه غیر مستقیم تاثیر گذار است. همچنین نوآوری سازمانی نیز بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبتی دارد.

    کلیدواژگان: خلاقیت و نوآوری، رهبری تحول آفرین، نوآوری سازمانی، عملکرد سازمانی
  • امین پژوهش جهرمی * صفحات 27-37

    از مفاهیم مورد اهمیت در حوزه مطالعه فرایند انتقال دانش و فناوری، که اهمیت به سزایی در موفقیت این فرایند دارد، مفهوم «دروازه بان» است. در این راستا تلاش می شود با روش تحقیق کتابخانه ای (مطالعات ثانویه از نوع فراترکیب) و مبتنی بر مطالعه منابع اطلاعاتی به بررسی ادبیات موضوعی دروازه بان دانش و فناوری پرداخته شود. جامعه مطالعه این تحقیق، کلیه منابع و مستندات کتابخانه ای است. مقاله به تاریخچه، مبانی نظری، تبیین مفهوم و ویژگی های فردی دروازه بان (با هدف تربیت این گونه افراد در دانشگاه و صنعت) می پردازد. یافته های حاصله نشان می دهد که گستره برون دادهای این حوزه مطالعاتی در کشور، در حد صفر بوده و لذا از نقش این مفهوم و تاثیر تربیت و به کارگیری این دسته افراد در حذف موانع فرایند انتقال دانش و فناوری (به ویژه بین دو ساختار ناهمگن همچون فرایند انتقال دانش و فناوری بین دانشگاه و صنعت در مسیر تجاری سازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی) غفلت شده است.

    کلیدواژگان: انتقال فناوری، دروازه بان دانش، دروازه بان فناوری، نظریه جریان دومرحله ای
  • مجتبی رفیعی، سید علی اکبر احمدی، ابوالحسن فقیهی، عباسعلی قدیریان * صفحات 39-53

    در دنیائی زندگی می کنیم که فضای کسب و کار هر روز پویا تر، پیچیده تر و غیرقابل پیش بینی تر شده است و در نتیجه نوآوری های خاص و موردی نمی تواند موفقیت دراز مدت سازمان ها را تضمین نماید، به همین جهت در سال های اخیر موضوع نوآور شدن و توسعه سازمان های نوآور در دستور کار رهبران ارشد شرکت ها قرار گرفته است اما در ایران تاکنون توجه خاصی به این موضوع معطوف نشده است. این مقاله درصدد تو ضیح این مفاهیم و تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف انها است بدین منظور ابتدا نوآوری، نوآور بودن سازمان ها و تفاوتهای انها بیان می شود، سپس به تشریح مفاهیم کلیدی سازمان های نواور، ویژگی ها و مراحل مورد نیاز برای طراحی و عملیاتی انها می پردازیم و در پایان چالش ها و چشم اندازهای آینده این سازمان ها را ترسیم خواهیم کرد.

    کلیدواژگان: نوآوری، نوآور بودن سازمانی، سازمان های نوآور، خلق نوآوری، اقتباس نوآوری
  • نسیبه زارعی *، حامد قادرزاده صفحات 55-61

    باتوجه به آنکه اشتغال یکی از مهمترین متغیرهای کلان اقتصادی هر کشور بوده و عواملی همچون درجه باز بودن اقتصاد و میزان سرمایه گذاری در منابع انسانی جهت یادگیری مهارت ها بر متغیر ذکر شده، تاثیر دارد. در این مقاله سعی شده تاثیر هزینه ی مصرفی در آموزش عالی و آزاد سازی تجاری را بر اشتغال در بخش صنعت مورد سنجش قرار گرفت. برای رسیدن به این هدف از داده های سری زمانی 93-1358 استفاده و به کمک مدل خودتوصیح با وقفه های گسترده(ARDL) روابط کوتاه مدت و بلندمدت بین متغیرهای نام برده، سنجیده شده است. پس از تایید رابطه بلندمدت، نتایج حاکی از آن است بهره وری نیروی کار در بخش صنعت دارای تاثیر منفی و متغیرهای سرمایه گذاری در بخش صنعت، هزینه های صرف شده در آموزش عالی، نسبت ارزش افزوده بخش صنعت به تولید ناخالص داخلی و آزاد سازی تجاری دارای اثر مثبت می باشند. ضریب جمله تصحیح خطا(ECM) بدست آمده در این مدل، نشان می دهد که در هر دوره 88 درصد از عدم تعادل، تعدیل شده و به سمت روند بلندمدت خود نزدیک شده است. در این راستا بهتر آن است، با درنظر گرفتن در حال توسعه بودن کشور میزان سرمایه گذاری در دانشگاه را افزایش و سعی بر اجرای تجارت آزاد در سطح بین المللی نمود.

    کلیدواژگان: آزاد سازی تجاری، آموزش عالی، اشتغال، الگو خودتوصیح با وقفه های گسترده(ARDL)، بخش صنعت
  • زهرا احمدی * صفحات 63-72

    از دهه 1970، جهان شاهد شتابگری در نوآوری های تکنولوژیک و سازمانی است، دانش به دارایی استراتژیک و عامل اساسی رشد تبدیل شده است. ارتباط دانشگاه و صنعت از سابقه طولانی بویژه در کشور های توسعه یافته برخوردار است. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر ارتباط دانشگاه و صنعت در شرکت های کوچک و متوسط شهر ایلام می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی-توسعه ای با رویکرد اکتشافی می باشد. در روش تحقیق کیفی، جامعه آماری، کلیه خبرگان و اساتید متخصص در حوزه دانشگاه و صنعت و کسانی که نسبت به ارتباط دانشگاه و صنعت مطلع هستند می باشند و با آنها مصاحبه بعمل آمد. از طریق مصاحبه های انفرادی با 30 نفر از خبرگان و اساتید حوزه دانشگاه و صنعت و از طریق نمونه گیری هدفمند و با استفاده از روش گلوله برفی، مهمترین عوامل و مولفه هایی که بر ارتباط صنعت و دانشگاه موثرند شناسایی شد. در پایان 27 عامل شناسایی و در چهار دسته طبقه بندی شد. با توجه به مصاحبه های انجام گرفته با مدیران شرکت های کوچک و متوسط واقع در شهرک صنعتی و اساتید دانشگاه های شهر ایلام، هر دو جامعه، سطح این ارتباط را بسیار پایین ذکر کردند و دلیل این امر را عوامل ذکر شده دانستند. با توجه به مصاحبه های انجام گرفته در مورد ارتباط بین دانشگاه و صنعت و دامنه وسیع این مصاحبه ها با یک جمع کلی و با در نظر گرفتن تمامی اظهار نظر ها در نهایت 11 عامل برای بخش دانشگاه و برای بخش صنعت 16 عامل موثر با درصد بالایی اتفاق نظرات جمع آوری، شناسایی و دسته بندی شد.

    کلیدواژگان: ارتباط، صنعت، دانشگاه
  • نرگس حسینی *، روح الله مهدیون، پیمان یارمحمدزاده صفحات 73-85

    برای گام برداشتن در مسیر تقویت تعامل دانشگاه و صنعت، ضروری است عوامل کلیدی در برقراری این ارتباط شناسایی و در کانون توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران بخش صنعت و آموزش عالی قرار گیرد. این مطالعه، تحقیقی توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. در این پژوهش دسته بندی اولیه عوامل موثر در برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت از ادبیات پژوهش احصاء شده است. جامعه مورد پژوهش 624 هیات علمی از دانشگاه تبریز و دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و نمونه پژوهش با استفاده از فرمول کوکران 150 نفر تعیین شد. داده های پژوهش حاضر به وسیله پرسشنامه محقق ساخته 36 سوالی جمع آوری شده است. سپس عوامل موثر در برقراری ارتباط این دو نهاد با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی شناسایی شدند. نتایج نشان داد ساختارها و زیرساختها، برنامه ریزی، قوانین و مقررات، رشته ها و پروژه های دانشگاهی و حمایت دولت از همکاری ها، عوامل موثر در برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت هستند.

    کلیدواژگان: دانشگاه، صنعت، ارتباط دانشگاه و صنعت
|
  • Hamed Shiri * Pages 1-9

    A more increasing contribution to innovation and technology development, along with educational and research missions, is the new identity universities adopt in knowledge societies. Accordingly, universities, as the foundation generating knowledge as well as an entrepreneur, play an essential role in innovation. Having conducted an experimental study, the current article both described the interaction between universities and industry and evaluated the challenges this relation would face via a qualitative method and through analyzing Tehran University PhD students’ viewpoints. As the results suggested, there was no consistent and meaningful relation between universities and industry. Moreover, there was no evidence showing the new identity of universities regarding industry. The best state of this relation is its socialistic model. As the PhD students stated, the absence of reciprocal needs including the absence of industry’s feeling of need for universities as well as universities’ lack of motivation for collaboration with industry were the factors preventing these two institutions from establishing a suitable relation.

    Keywords: knowledge society, Tehran University, Industry, University
  • Amin Pazhouhesh Jahromi * Pages 27-37

    Many companies benefit from the technology transfer to enhance their competitive advantage. Although technology transfer leading to competitive advantage not only at the corporate level, but also at the macro level, technology transfer means towards economic growth, social development, quality of life, and even the development of the culture and value systems. Therefore, it is not surprising that interest in "the concept of" technology transfer in the past few decades has been attention and literature has grown exponentially. Important concepts in this field that identifies the important role it plays in the successful transfer of technology, is the concept of "gatekeeper". This paper tries to take advantage of the existing literature in the field of technology transfer, the first to introduce the concept of gatekeeper and then do a review of the literature.

    Keywords: Technology transfer, knowledge gatekeeper, technology gatekeeper, Two step flow Theory
  • Mojtaba Rafiei, Seyed Ali Akbar Ahmadi, Abolhasan Faghihi, Abasali Ghadirian * Pages 39-53

    We are living in the world that increasingly facing with more dynamic, complex unpredictable business context. So, the random innovation are not able to keep the long term competitive advantage of the company and even their survival, so long term success of companies is depended on innovativeness, but Iranian company leader and researcher pay less attention to this matter. So, in response to this need, in this paper we will analysis the innovation and innovativeness concept and their difference. Then, we shall describe the main characteristic of innovative organization, and phases of designing and implementing of this organization. Finally, the challenges and prospect that they are facing with shall be explained.

    Keywords: Innovation, Innovativeness, Innovative organization, Creating innovation, Innovation adoption
  • Nasibeh Zarei *, Hamed Ghaderzadeh Pages 55-61

    The employment is one of most important of macroeconomic variables for all country. Trade liberalization and the costs of higher education have effect of that. So, this paper survey the impact of Trade liberalization and the costs of higher education on the employment of industry sector. For this object used data time series of 1979-2014 and the autoregressive distributed lag model (ARDL). After check the long run linkage, result show that, productivity of labor has negative effect and other variable such as: investment, Trade liberalization, costs of higher education and ratio of value add produce in industry on gross domestic product have positive effects on the depend variable. Error Correction Model show, in any term be regulation 88 present for near to long run. So, offer increase investment in university and performance Trade liberalization can be better for increase employment in the country.

    Keywords: Employment, Higher education, Industry sector, Trade liberalization, The autoregressive distributed lag model (ARDL)
  • Zahra Ahmadi * Pages 63-72

    Since 1970s, the world witnessed the accelerator in technological and organizational innovation, knowledge has become a strategic asset and a key factor of development. University-industry relations have a long history, especially in developed countries. The aim of this study was to identify factors affecting university-industry relations in Ilam’s SMEs. This study is exploratory approach and application-development. In qualitative research methods, statistical population, all the experts and professors in academia and industry who are aware about the relationship between university and industry, and they were interviewed. Through individual interviews with 30 experts and masters and through purposeful sampling and snowball method, the most important factors and elements that affect the relationship between industry and academia were identified. At the end, 27 factors identified were classified in four categories. According to interviews conducted with managers of SMEs and masters in university of Ilam, both communities had mentioned the relationship had very low level of because of these factors. According to interviews conducted in the relationship between universities and industry and the wide range of these interviews, along with taking into consideration all the comments the 11 factors in the university sector and 16 effective factors in the industrial sector with a high percentage taking comments were collected, identified and classified.

    Keywords: relationship, university, industry, small, medium enterprises
  • Narges Hoseyni *, Rouhollah Mahdiuon, Peyman Yarmohammadzadeh Pages 73-85

    To take steps for strengthening the interaction between university – industry, it is necessary to identify the key factors in establishing this relationship by planner and policy _ makers of industry and higher education sectors. This study was done by Survey_ descriptive research methods. In this study, for early classification of effactive factors in establishing university – industry is considered research literature .Statistical population of this study was 624 faculty members from Azarbaijan Shahid Madani university and Tabriz university that 150 person was selected by Cochran sampling formula. For data collection we used 36 questions researcher made questionnaire. Then, identified the effective factors in the establishment of university – industry relation by exploratory factor analysis. Results showed that structure and sub structure, planning, rules and legislation, academic disciplines and projects, and government support are the effective factors for cooperation in university – industry relationship.

    Keywords: university, industry, university – industry relation