فهرست مطالب

پزشکی قانونی - سال نهم شماره 3 (پیاپی 31، پاییز 1382)

مجله پزشکی قانونی
سال نهم شماره 3 (پیاپی 31، پاییز 1382)

  • 49 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1382/08/13
  • تعداد عناوین: 9
|
  • راهنمای نویسندگان
    صفحه 115
  • مقالات پژوهشی
  • بررسی اپیدمیولوژیک ضربات سر منجر به فوت در سالن تشریح پزشکی قانونی تبریز
    محمد اصغری، شاهرخ یوسف زاده، علیرضا محقق، فریدون اشرفیان صفحه 116
    زمینه
    شایعترین و مهمترین فرم ضایعات منطقه ای در پزشکی قانونی صدمات ناحیه سر و ستون فقرات می باشد. برای پزشک قانونی فهم کاربردی نوروپاتولوژی تروما از هر موضوع دیگری ضروری تر می باشد زیرا در مرگ بدنبال نزاع، سقوط از بلندی و تصادفات جاده ای صدمات سر نقش مهمی دارند.
    روش ها
    مطالعه حاضر روی 26 بیمار که به دلیل ضربه سر از مهر ماه سال 78 لغایت شهریور 79 جان خود را از دست داده اند در مرکز پزشکی قانونی تبریز انجام گرفته است.
    کلیدواژگان: ترومای سر، کالبد گشایی، خونریزی تحت سخت شامه، کنتوزیون مغزی
  • بررسی مسمومیتهای منجر به فوت در بخش مسمومین مرکز پزشکی نور اصفهان
    نسترن ایزدی مود، فرزاد قشلاقی، سیده الهام شرقی صفحه 122
    زمینه
    مرگ و میر ناشی از مسمومیت ها در مناطق مختلف متفاوت است و لذا برای برنامه ریزی های صحیح بهداشتی درمانی در زمینه مسمومیت ها در هر منطقه نیازمند آمار ویژه همان منطقه هستیم. این مطالعه به بررسی توزیع فراوانی مسمومیت های منجر به فوت و علت مرگ بر اساس یافته های کالبدشکافی پرداخته است.
    روش ها
    این مطالعه توصیفی مشتمل بر بررسی پرونده های 6941 بیمار مسموم در مرکز مسمومین نور اصفهن از سال 1378 تا نیمه اول سال 1380 و پرونده بیماران فوت شده به تعداد 88 نفر در پزشکی قانونی اصفهان می باشد.
    کلیدواژگان: مسمومیت، مرگ و میر، پزشکی قانونی
  • بررسی علل و آثار خشونت علیه زنان در خانواده در مراجعین به مرکز پزشکی قانونی بابل
    افسانه بختیاری، نادیا امید بخش صفحه 127
    زمینه
    خشونت خانوادگی شایعترین شکل خشونت علیه زنان با بیشترین عوارض اجتماعی، روانی و اقتصادی است. لذا این تحقیق با هدف تعیین علل و آثار خشونت و نیز تعیین مشخصات فردی - خانوادگی قربانیان انجام شده است.
    روش ها
    مطالعه به صورت مقطعی و آینده نگر در طی مدت یکسال (از فروردین تا اسفند 1380) بر روی زنان مراجعه کننده به مرکز پزشکی قانونی و بابل انجام شده است. از میان آنها زنانی که مورد خشونت همسر قرار گرفته بودند، به عنوان گروه مورد (183نفر) و سایر زنانی که متاهل بوده و سابقه خشونت در خانواده را نداشتند به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شدند (325 نفر).
    کلیدواژگان: خشونت علیه زنان، خشونت خانگی، عوامل خطر ساز
  • بررسی توپوگراف آسیبهای تروماتیک ناشی از انتوباسیون اورژانس
    رضا علاء الدینی، فارس نجاری، منصور صاحبی راغب صفحه 132
    زمینه
    در سالهای اخیر با پیشرفت درمان اورژانس تعداد موارد انتوباسیون تراشه در بخشهای اورژانس مراکز درمانی افزایش یافته است. بعلاوه با توجه به موارد مختلف آسیبهای نواحی حلق و حنجره ناشی از فشار بر عناصر حیاتی گردن در موارد جنایی و نیز خونریزی های ارتفکتی در مرگهای احتقانی، تشخیص افتراقی انواع مختلف این ضایعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از مطالعه حاضر مشخص نمودن آسیب های ناشی از انتوباسیون و افتراق آنها از آرتفکتهای شایع در تشریح می باشد.
    کلیدواژگان: پزشکی قانونی، انتوباسیون اندوتراکثال، اتوپسی، ضایعات حلق و حنجره، ضایعات ایاتروژنیک
  • بررسی شکایات قصور پزشکی از جراحی های بینی ارجاع شده به سازمان پزشکی قانونی کشور در فاصله سالهای 1373 لغایت 1379
    سید مصطفی میر اکبری، مهدی فتحی، فخرالدین تقدسی نژاد، علی عطری صفحه 136
    زمینه
    تعداد جراحی های پلاستیک بینی در حال افزایش است و این در حالیست که در سراسر جهان این جراحی به عنوان ظریف ترین و البته مشکل ترین نوع جراحی پلاستیک پذیرفته شده است. عدم توانایی در تشخیص محدودیت های جراحی در هر بیمار می تواند باعث ایجاد عوارض خطرناکی گردیده که در نهایت ممکن است به دعاوی قصور پزشکی منتهی شود.
    کلیدواژگان: قصور پزشکی، جراحی پلاستیک بینی، جراحی بینی، عوارض
  • بررسی تاثیر مشاوره با خانواده در پیشگیری از غفلت نسبت به زنان سالمند
    مجیده هروی کریموی صفحه 139
    زمینه
    کشور ایران دارای یکی از جوانترین ساختارهای جمعیتی جهان است و از سوی دیگر با ارتقاء سلامت، پیشرفت و توسعه اقتصادی، امید به زندگی افزایش یافته است. به طوریکه درصد جمعیت سالمندان در حال حاضر به حدود 5/6 درصد می رسد. نیازهای جسمی و روانی در دوران سالمندی وسعت بالایی دارد لکن عواملی نظیر نقش خانواده، بحرانهای موجود و فشارهای روانی زندگی مدرن و عدم آگاهی اعضای خانواده از وظایف تکاملی خانواده سبب عدم توجه به تامین نیازهای سالمندان و بروز غفلت نسبت به آنان می گردد.
    کلیدواژگان: مشاوره با خانواده، غفلت نسبت به سالمندان، زنان سالمند، پیشگیری از غفلت
  • گزارش مورد
  • گزارش یک مورد کانتراکچر ایسکمی ولکمن اکستانسور ساعد بدنبال مار گزیدگی
    محمود فرزان، محسن کرمی، محمدحسن کاسب صفحه 143
    کانتراکچر ایسکمی ولکمن در اثر افزایش فشار داخل کمپارتمانهای بسته اندام و عدم درمان به موقع آن ایجاد می شود. شایعترین محل ایجاد سندرم کمپارتمان در سطح فلکسور اندام فوقانی می باشد و درگیری کمپارتمان اکستانسور، به صورت همزمان رخ می دهد. در کل درگیری ایزوله کمپارتمان اکستانسور ساعد و عضله پروناتور ترس بسیار نادر می باشد.
    کلیدواژگان: سندرم کمپارتمان، آسیب ساعد، نکروز، مار گزیدگی
  • مقاله مروری
  • کاهش شنوایی شغلی ناشی از صوت و ناتوانی حاصل از آن
    غلامحسین فامیلی، کیوان کرمی فر، امیر فرشید فیاض صفحه 147
    کاهش شنوایی ناشی از صوت (NIHL) یکی از شایع ترین مشکلات شنوایی در بزرگسالان است بطوریکه حدود 30 درصد از علل کاهش شنوایی را در این گروه شامل می شود. همچنین NIHL یکی از مهمترین بیماری های شغلی است که هر ساله تعداد زیادی از شکایات شغلی را تشکیل می دهد و علاوه بر ایجاد ناتوانی جسمی و روحی برای فرد مبتلا باعث پرداخت هزینه های زیادی بابت غرامت می شود و به همین دلیل بار اقتصادی زیادی به جامعه تحمیل می کند.
    کلیدواژگان: کاهش شنوایی ناشی از صوت، ادیوگرام، مواجهه مجاز، مواجهه غیر مجاز، مواجهات غیر شغلی، غرامت نقص عضو