فهرست مطالب

تحقیقات نظام سلامت حکیم - سال نوزدهم شماره 2 (پیاپی 73، تابستان 1395)

مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم
سال نوزدهم شماره 2 (پیاپی 73، تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/05/28
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهرناز خیراندیش *، آرش رشیدیان صفحات 64-68
    نظام سلامت در هر کشور مسئول تضمین سلامت جامعه بوده، و در این راستا یکی از مهم ترین وظایف آن اتخاذ و اجرای تصمیم های درست در زمان مناسب است. عوامل متعددی بر بخش سلامت و دستیابی به اهداف آن تاثیرگذار هستند. تحریم و بحران های اقتصادی با تحت تاثیر قرار دادن وضعیت اقتصادی کشورهای هدف، می توانند بر سیستم سلامت آن ها تاثیر بگذارند. در مطالعه ی حاضر مروری بر سیاست های اتخاذ شده در کشورهای مختلف برای کاهش تاثیرات منفی بحران اقتصادی بر دسترسی به دارو پرداخته شده است. جستجوی جامعی در Google scholar و PubMed انجام شد. سیاست های جمع آوری شده بر اساس چارچوب دسترسی به داروی معرفی شده توسط سازمان بهداشت جهانی، طبقه بندی شدند. در مجموع 89 سیاست در 11 کشور استخراج شد که در 12 گروه کلی تقسیم بندی شدند. اغلب کشورها سیاست های مشابهی اتخاذ کرده بودند که بیشتر آن ها بر جنبه های مالی بخش دارو تمرکز داشتند. تنها کشوری که تمام عناصر دسترسی به دارو از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی را پوشش داده بود، ایتالیا بود. نتایج نشان داد که بیشتر مطالعات انجام شده تنها به تشریح سیاست های اتخاذی پرداخته اند، و مطالعات کمتری به ارزیابی اثر بخشی این سیاست ها بر دسترسی به داروها پرداخته اند.
    کلیدواژگان: تحریم اقتصادی، بحران اقتصادی، سیاست های دارویی، دسترسی به دارو
  • مریم زارع نهندی، علی بناگذار محمدی * صفحات 69-71
    معمولا آفت کش ها به پنج دسته مهم تقسیم می شوند که عبارتند از: جونده کش، حشره کش، علف کش، قارچ کش و آفت کش های ترکیبی دیگر (1). استفاده ی وسیع از آفت کش ها در کشاورزی علاوه بر فوایدی که برای اقتصاد و کشاورزی دارد، می تواند باعث ایجاد مشکلات متعددی در حوزه ی بهداشت و سلامتی جامعه شود (2). در سراسر جهان سالانه صدها هزار نفر در اثر مسمومیت عمدی و گاها غیرعمدی با سموم آفت کش کشاورزی فوت کرده یا دچار عوارض تهدید کننده ی سلامتی می شوند (3 و 4). دسترسی آسان به آفت کش ها منجر به عمومیت یافتن استفاده از این سموم برای خودکشی شده، و در کشورهای در حال توسعه مرگ ناشی از مسمومیت با آفت کش ها از بیماری های عفونی سبقت گرفته است. بر همین اساس سازمان جهانی بهداشت[1]، بر خلاف رویه سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد[2]، محدودیت تماس یا ممنوعیت فروش سموم آفت کش را توصیه می نماید و در این راستا بسیار سعی نموده است. بر اساس گزارشات در صورت رعایت توصیه های سازمان بهداشت جهانی، حتی می توان شاهد کاهش میزان خودکشی با سموم خطرناک بود. از این رو معمولا پزشکان خواستار ممنوعیت فروش سموم خطرناک می باشند (2 و 5).
    پاراکوات نوعی علف کش غیر اختصاصی ارزان قیمت و موثر بر روی گونه های مختلف گیاهی است. مسمومیت و مرگ ناشی از پاراکوات از زمان ورود این سم به بازار خصوصا در کشورهای در حال توسعه مشاهده شده است. این سم آنتی دوت ندارد و سمیت آن بسیار بیشتر از سایر علف کش ها است، به طوری که مقادیر بسیار کمی از این سم (در حد یک قاشق چایخوری) می تواند برای انسان ها و حیوانات خطرناک و کشنده باشد. به همین دلیل اتحادیه اروپا از سال 2007 فروش این سم را غیر قانونی اعلام کرده و دستور جمع آوری این سم را از بازارهای اروپا صادر نموده است (10-6). پاراکوات از سال 1961 وارد بازارهای جهانی شد و در حال حاضر استفاده از آن در بیش از 32 کشور ممنوع شده است. اولین قانون ممنوعیت استفاده از پاراکوات در سال 1983 در کشور سوئد وضع شد، و در ادامه به ترتیب کویت در سال 1985؛ فنلاند (1986)؛ سوییس (1989)؛ مجارستان (1991)؛ اتریش (1993)؛ دانمارک، آلمان، هلند و آمریکا (1995)؛ اسلوونی (1997)؛ کامبوج (2003)؛ ساحل عاج (2004)؛ سوریه و امارات متحده عربی (2005)؛ اتحادیه اروپا (2007)؛ لائوس (2010)؛ کمیته دائمی منطقه ای کشورهای بورکینا فاسو، کیپ ورد، چاد، گامبیا، گینه بیسائو، مالی، موریتانی، نیجر، سنگال[3] (2011)؛ کره جنوبی (2012) و چین در سال 2016 فروش و استفاده از این سم را قدغن کردند (1، 11، 12 و 14).
    در خصوص اثرات مخرب زیست محیطی پاراکوات و نیز مرگ و میر ناشی از آن، گزارشات متعددی چاپ شده است(19-14). ولی معمولا با وجود مرگ و میر[4] بالای مسمومیت با سموم آفت کش، خصوصا پاراکوات در کشورهای در حال توسعه، محدودیتی برای فروش پاراکوات در این کشورها وجود ندارد؛ و تمامی افراد در این جوامع امکان دسترسی به این سم و مسمومیت منجر به مرگ با پاراکوات را دارند (1 و 11).
    بنا بر تحقیقات نه کاهش غلظت پاراکوات و نه برنامه های آموزشی تاثیر واضحی در کاهش میزان مرگ و میر ندارند (1، 12 و 13). از این رو با توجه به گزارش موارد متعدد مرگ به دنبال مسمومیت حاد با مقادیر بسیار کم پاراکوات؛ که به دلیل میزان کشندگی بسیار بالا، فقدان آنتی دوت، جذب سریع، اثرات تاخیری و در دسترس بودن آسان این سم حادث می شوند (19-15)؛ ممنوعیت فروش پاراکوات در کشور ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر ضروری به نظر می رسد.
    مسمومیت سیستمیک منجر به مرگ با پاراکوات در بیشتر موارد از طریق خودکشی، و در موارد بسیار نادری نیز از روش های دیگری مانند مواجهات شغلی، و یا خصوصا در کودکان به صورت اتفاقی رخ می دهد (12، 14 و 20)؛ بنابراین در صورت ممنوعیت پاراکوات افراد زیادی از مرگ حتمی نجات پیدا می کنند. از این رو با توجه به نقش سلامت در ارتقای شاخص های توسعه ی انسانی، سیاست های کلی سلامت ابلاغی توسط مقام معظم رهبری (21)، سند نهایی چشم انداز 20 ساله کشور (22)، و به منظور برخورداری از سلامت و بهبود و ارتقای شاخص های عدالت در سلامت همچون کاهش بروز حوادث غیرترافیکی و کاهش بروز خودکشی های کامل (23)، امید است که حداقل با تغییر در قوانین یا وضع قوانین مرتبط راه های دسترسی به این سم مهلک در ایران محدودتر گردد؛ و این امر موجب کاهش میزان بروز مسمومیت با این سم و مرگ و میر ناشی از آن گردد. جهت دستیابی به این هدف توصیه می شود حتی در صورت عدم جمع آوری پاراکوات از بازار، و ادامه واردات یا تولید پاراکوات درکشور، تا حد امکان دسترسی افراد عادی به این سم ممنوع شده، و استفاده از سم در زمین های کشاورزی تنها تحت نظارت افراد یا سازمان های خاص صورت پذیرد.
  • اعظم اصیلیان بیدگلی، حسین ابراهیم پور کومله، سیدجلال الدین موسوی راد * صفحات 72-80
    مقدمه
    مشکل ناباروری به خصوص در میان مردان یکی از مسایلی است که در دهه های اخیر به آن توجه خاصی شده است. ناباروری در مردان می تواند از عوامل مختلفی ناشی شود. تحقیقات گسترده ای در خصوص تاثیر عوامل محیطی و سبک زندگی افراد بر روی کیفیت اسپرم مردان و ناباروری آن ها انجام شده است. در این بین روش های هوش مصنوعی به عنوان یک سیستم تصمیم یار هوشمند می توانند کمک شایانی در تشخیص ناباروری مردان نمایند.
    روش کار
    در این پژوهش با استفاده از الگوریتم های داده کاوی در هوش مصنوعی سعی شده است تا عوامل تاثیرگذار بر روی کیفیت اسپرم مردان، و در نتیجه تشخیص ناباروری آن ها بررسی و بهترین روش به این منظور معرفی گردد. داده های مورد استفاده مربوط به 100 داوطلب از دانشجویان دانشگاه آلیکانته بوده است. بعد از متوازن کردن داده ها، روش های مختلف داده کاوی مثل شبکه ی عصبی با هدف یافتن بهترین طبقه بند مورد بررسی قرار گرفته است.
    یافته ها
    روش پیشنهادی با الگوریتم های مختلف داده کاوی مورد بررسی قرار گرفت تا بتوان تحلیل بهتری از کارایی سایر الگوریتم ها به دست آورد. در بین طبقه بندهای مورد بررسی، ماشین بردار پشتیبان با استفاده از اعتبارسنجی منقطع 10 لایه، توانست بهترین کارایی را با دقت 15/95% کسب کند. روش پیشنهادی، دارای کارایی رقابتی نسبت به سایر روش ها می باشد.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که روش پیشنهادی می تواند با استفاده از عوامل محیطی و سبک زندگی ناباروری مردان را پیش بینی نماید.
    کلیدواژگان: ناباروری مردان، هوش مصنوعی، الگوریتم های داده کاوی، ماشین بردار پشتیبان، سیستم تصمیم یار
  • سهیلا نظرپور، معصومه سیمبر *، فهیمه رمضانی تهرانی، حمید علوی مجد صفحات 81-88
    مقدمه
    کیفیت زندگی در یائسگی می تواند تحت تاثیر عوامل فردی و اجتماعی مختلفی قرار گیرد. این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر بر کیفیت زندگی زنان یائسه در سال 93-1392انجام گرفت.
    روش کار
    پژوهش حاضر یک مطالعه ی توصیفی- تحلیلی مبتنی بر جامعه می باشد که بر روی 405 زن یائسه 40 تا 65 ساله در شهرستان های چالوس و نوشهر از مهر 1392 تا اردیبهشت 1393 انجام گرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی چندمرحله ای بود. داده ها از طریق مصاحبه و با استفاده از پرسشنامه ی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی WHOQOL-BREF، پرسشنامه ی مقیاس درجه بندی یائسگیMRS و یک پرسشنامه ی محقق ساخته جمع آوری و با نرم افزار آماری SPSS18 تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    میانگین امتیاز کلی کیفیت زندگی 18/7± 53/54 بود. بالاترین و پایین ترین امتیاز، به ترتیب مربوط به حیطه های سلامت جسمی و روانی بود. در زنان خانه دار نسبت به زنان شاغل امتیاز کلی کیفیت زندگی پایین تر بود (023/0=p). امتیاز کلی کیفیت زندگی در گروه دارای میزان درآمد ماهانه ی کمتر از کفایت، نسبت به گروه دارای درآمد ماهانه ی کافی، پایین تر بود (001/0>p). رگرسیون چندگانه ی خطی نشان داد میزان کفایت درآمد، نسبت دور کمر به باسن و امتیاز کلی شدت نشانه های یائسگی از عوامل پیشگویی کننده ی امتیاز کلی کیفیت زندگی در زنان یائسه بودند.
    نتیجه گیری
    عوامل فردی و اجتماعی، و نیز شدت نشانه های یائسگی بر کیفیت زندگی زنان یائسه موثرند و می بایست در اقدامات بهبود کیفیت زندگی زنان یائسه مدنظر قرار گیرند.
    کلیدواژگان: یائسگی، کیفیت زندگی، عوامل موثر
  • فروزان اکرمی، بهزاد دماری *، بابک عشرتی صفحات 89-99
    مقدمه
    تکامل بازی محور، فرصتی برای رسیدن به حالاتی از عملکرد مناسب و خوب زیستی فردی و اجتماعی است. مطالعه ی حاضر با هدف تحلیل سیاست بازی کودکان ایرانی و تدوین مداخلات بازی محور انجام شده است.
    روش کار
    در این مطالعه چندروشی برای تحلیل سیاست و تدوین مداخلات از مثلث تحلیل سیاست سلامت استفاده شد. برای بررسی وضعیت موجود از مطالعه ی منابع و متون، اسناد ملی و بین المللی و سایت های اینترنتی، و برای تحلیل ذینفعان از مصاحبه های عمیق فردی استفاده شد.
    یافته ها
    بر اساس مطالعه متون و مصاحبه های انجام شده با 21 نفر از ذینفعان، رایج ترین مشکلات این حوزه که لزوم قرارگیری سیاست بازی کودکان را در دستور کار نشان می دهند، عبارتند از فقدان ساختار کشوری متولی برای مدیریت؛ برنامه ریزی و هماهنگی بین بخشی؛ پایش و ارزشیابی بازی و اسباب بازی کودکان؛ پایین بودن سطح آگاهی و نگرش سیاست گذاران و مدیران، جامعه، مربیان، و والدین؛ کمبود تسهیلات بازی با کیفیت و استاندارد، و توزیع نابرابر آن از نظر جغرافیایی، سنی و گروه های ویژه و آسیب پذیر. بنابراین، سه هدف راهبردی عمده در پیش نویس سیاست مشخص، و مداخلات پیشنهادی برای بخش های درگیر و برنامه ی مشارکت جامعه ذیل آن طراحی گردید.
    نتیجه گیری
    نهایی سازی پیش نویس سیاست تدوین شده در جلسات هم اندیشی با نمایندگان سازمان های ذینفع، مشروعیت بخشی آن، و تشکیل شورای ملی بازی کودکان با حضور ذینفعان ضروری برای پیگیری اجرای مداخلات پیشنهادی، امکان دستیابی به اهداف سیاست را در جهت کاهش نابرابری های اجتماعی و تحقق عدالت در سلامت فراهم می سازد.
    کلیدواژگان: تحلیل سیاست، تکامل اوایل کودکی، بازی، اسباب بازی، مولفه ی اجتماعی موثر بر سلامت
  • علی مهرابی توانا * صفحات 100-102
    عفونت های بیمارستانی همواره یکی از مشکلات عمده بهداشتی و درمانی بوده، و روز به روز اهمیت بیشتری یافته و نظام های سلامت کشورها را به چالش جدی برانگیخته است. افزایش بیمارستان ها، ظهور بیماری های نوپدید و بازپدید، افزایش روزافزون مقاومت میکروبی و نیاز به خدمات متنوع پزشکی، بروز عفونت های بیمارستانی ناشی از خدمات درمانی را اجتناب ناپذیر کرده است. بنابراین کنترل عفونت های بیمارستانی هم اکنون یک اولویت جهانی محسوب می شود (1). عفونت های بیمارستانی از سه جنبه ی ابتلا، میرایی و هزینه دارای اهمیت می باشد، بدین معنی که این عفونت ها علاوه بر مرگ و میر و ایجاد عوارض، با افزایش مدت بستری، موجب افزایش قابل توجه هزینه های خدمات درمانی شده و در نهایت سبب نارضایتی گیرندگان خدمات می گردد (1).
    در متون پزشکی گاهی این عفونت ها را عفونت های اکتسابی از بیمارستان (HAI)[1] نیز می نامند. اما اصطلاح رایج آن عفونت های بیمارستانی[2] می باشد. سازمان جهانی بهداشت تعریف جامع تری از این عفونت ها ارایه کرده و آن ها را عفونت های ناشی از مراقبت های بهداشتی[3] می خواند (1 و 7). عفونت های بیمارستانی و یا عفونت های ناشی از مراقبت های بهداشتی، عفونتی است که بیمار در زمان دریافت درمان های پزشکی و یا موقعیت های جراحی کسب کرده است و شایع ترین رویداد نامطلوب ناشی از خدمات مراقبت های بهداشتی است (6) که معمولا بعد از 48 تا 72 ساعت ظاهر می شوند.
    تقریبا هر 5 تا 10% بیماران پذیرفته شده به بیمارستان، دچار یک نوع عفونت می شوند و 25% از موارد عفونت های بیمارستانی از طریق خون و تنفس منتقل شده اند (2).
    بر اساس مطالعه ی مرور سیستماتیک سازمان جهانی بهداشت، شیوع عفونت های بیمارستانی در کشورهای توسعه یافته 6/7% و در کشورهای در حال توسعه بین 7/5% تا 1/19% متغیر بوده است که بیشتر مقالات با کیفیت بالاتر بر 1/10% توافق داشته اند (6).
    در ایران آمار دقیقی در مورد شیوع عفونت های بیمارستانی و عوارض جانی و مالی حاصله در دسترس نیست، ولی بر اساس مطالعاتی که در خصوص میزان شیوع و بروز عفونت های بیمارستانی در ایران انجام شده است می توان چنین نتیجه گیری نمود که میزان بروز این عفونت ها در حد بالایی قرار دارد. در مطالعه ای که در قزوین در 1378 صورت گرفت، میزان عفونت های بیمارستانی در بیمارستان های آموزشی 8/6% گزارش شده است (3).
    از عوامل مستعد کننده ی بیماران به عفونت های بیمارستانی می توان موارد زیر را نام برد (4): - سن بیمار (نوزادان و افراد مسن)؛ - بیماری زمینه ای مانند نارسایی عضو (سیروز کبدی، دیابت ملیتوس، بیماری مزمن انسداد ریه، نارسایی کلیه، سرطان و نوتروپنی)؛ - نقص ایمنی مادر زادی یا اکتسابی (ایدز، درمان با داروهای سرکوب کننده ی دستگاه ایمنی، سوءتغذیه) اختلال در سد دفاعی جلدی- مخاطی به دنبال تروما، سوختگی، جراحی، آندوسکپی، عفونت های وابسته به کاتترها؛ - بیماری های پوستی و مخاطی؛ - بیهوشی، ایجاد خواب آلودگی که به سرکوب سرفه یا کاهش تهویه ریوی منجر می گردد؛ - فلور بیمارستانی، انتخاب باکتری ها و قارچ های جهش یافته و مقاوم به آنتی بیوتیک ها و انواع بالقوه مقاوم (5)؛ - استفاده از داروهای آنتی بیوتیک و آنتی اسید (تغییر فلور مقیم بدن و کاهش مقاومت در مقابل جایگزینی) (8)؛ - کلونیزه شدن فلور و در نتیجه بروز حالت ناقلی باکتری ها و قارچ های فرصت طلب؛ - عفونت های نهفته و خاموش و فعالیت مجدد آن ها به دنبال سرکوب دستگاه ایمنی (8).
    هر یک از اعضای بدن انسان می تواند در بیمارستان دچار عفونت گردد ولی در بین انواع عفونت های بیمارستانی، عفونت دستگاه ادراری (42%)، عفونت دستگاه تنفسی تحتانی یا پنومونی (15% تا 20%)، عفونت ناشی از زخم جراحی (24%) و عفونت دستگاه گردش خون (10%-5%) از اهمیت خاصی برخوردارند. طبق بررسی های انجام شده، عفونت ادراری شایع ترین و پنومونی کشنده ترین عفونت های بیمارستانی محسوب می شوند، گرچه در بعضی مراکز عفونت های بیمارستانی دستگاه گردش خون علت اصلی مرگ بیماران می باشد (3).
    به طور کلی در میان انواع عفونت های بیمارستانی، اشریشیاکولی (E. coli) شایع ترین عامل بیماری زا بوده و پس از آن استافیلوکوکوس آورئوس در مرتبه دوم قرار دارد. E. coli شایع ترین عامل عفونت دستگاه ادراری، استافیلوکوکوس آورئوس شایع ترین عامل عفونت زخم جراحی، سودوموناس آئروجینوزا و استافیلوکوکوس آورئوس شایع ترین عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی، و کوکسی های گرم مثبت شایع ترین میکروارگانیسم ها در ایجاد باکتریمی اولیه بوده اند (4).
    استراتژی های کنترل عفونت های بیمارستانی عبارتند از: فعال نمودن کمیته های کنترل عفونت های بیمارستانی، برقراری نظام مراقبت عفونت های بیمارستانی، آموزش کارکنان و به ویژه پرستاران کنترل عفونت، تاکید بر شست وشوی دست ها، جداسازی مناسب بیماران، ارزیابی موارد همه گیری و انجام مداخلات لازم، رعایت نکات و اصول گندزدایی و سترون سازی، دفع بهداشتی زباله، مراقبت از کارکنان و ایمن سازی آن ها، و محدودیت مصرف آنتی بیوتیک های وسیع الطیف. شایان ذکر است که علی رغم بکارگیری تمام تمهیدات، عفونت های بیمارستانی تنها در یک سوم موارد قابل پیشگیری هستند (4).
    هدف از تشکیل کمیته عفونت های بیمارستانی همانا پیشگیری از گسترش عفونت ها در زنجیره ی مراقبت بهداشتی می باشد، و عملکرد آن بر تهیه غذای سالم برای بیمار، بهداشت و سلامت در رختشوی خانه، پاکسازی و چگونگی رعایت موازین بهداشتی در ملاقات با بیماران در بیمارستان، و مراقبت های مستقیم از آنان می باشد. در طی تشکیل کمیته ی عفونت های بیمارستانی داده های مربوط به باکتری خطرناک جمع آوری و مدیریت می شود و با توجه به آن سیاست های پیشگیرانه از ایجاد عفونت اجرا، طغیان عفونت ها در مراکز بیمارستانی پیشگیری، و با اتخاذ سیاست های مناسب، سیاست های مداخله ای برای کنترل و پیشگیری کنترل عفونت اجرا می گردند، و به کارکنان و بیماران آموزش های لازم ارایه می گردد. از اهداف دیگر کنترل عفونت های بیمارستانی می توان به کاهش میزان مرگ و میر، و ابتلا به ناخوشی[4]، و همچنین کاهش هزینه ی مراقبت های سلامت و بار بیماری ها اشاره کرد. در این راستا حفظ سلامت کارکنان بیمارستانی، استفاده از بهترین روش های جراحی، آموزش کارکنان کمیته ی عفونت های بیمارستانی، انتخاب و استفاده ی صحیح از ضدعفونی کننده ها و آنتی بیوتیک ها، مدیریت و کنترل نمودن تزریقات وریدی، و ارزیابی کنترل عفونت از راه های ایمن، آسان و ارزان، و قابل اجرا از دیگر اقدامات کمیته ی عفونت های بیمارستانی می باشد.
    کمیته ی عفونت های بیمارستانی بر موارد زیر نظارت دارند:- شست وشوی دست ها: تهیه ی آب سالم و صابون و استفاده از محصولات الکلی[5]؛ - بررسی شکایات؛ - استفاده از دستکش در جایی که ضروری باشد؛ - ایزولاسیون و رعایت احتیاطات استاندارد؛ - جلوگیری از تراکم بیماران در بخش های که لازم است؛ - اتخاذ تصمیات لازم برای پیشگیری از بیماری های واگیر؛ - فراهم نمودن اتاق ها و بخش های لازم؛ - فراهم نمودن اتاق های خصوصی برای بیماران خاص؛ - فراهم نمودن شرایط ملاقات؛ - فراهم نمودن شرایط استفاده از گان[6] در جایی که ضرورت داشته باشد؛ - فراهم نمودن ماسک و محافظ چشم؛
    - فراهم نمودن تدابیر لازم برای استفاده از وسایل تیز و برنده؛ - فراهم نمودن شرایط جلوگیری از آلودگی آب و غذا؛ - اتخاذ تصمیمات لازم مبنی بر چگونگی نظافت و شست وشوی بیمارستان، ضدعفونی مناسب، دفع وسایل زائد پزشکی (سرنگ، سوزن و..)، و دفع مواد زائد و زباله ی بیمارستانی؛ - استفاده ی کمتر از هواکش ها (9)؛ - استفاده ی کمتر از وسایل تزریقات درون رگی (10).
    اعضای کمیته ی کنترل عفونت های بیمارستانی عبارتند از:- پزشک عمومی؛ - متخصص بیماری های عفونی؛ - نماینده ی جراحان بیمارستان؛ - میکروب شناس پزشکی؛ - پرستار کنترل عفونت؛ - نماینده ی آزمایشگاه؛ - نماینده ی خانه داری؛
    - نماینده ی داروخانه؛ - نماینده ی اداری.
    متاسفانه کمیته های عفونت های بیمارستانی هر چند در بیمارستان ها بر حسب قانون و مقررات تشکیل شده است، ولی وظایف و اعضای آن به طور کامل مشخص نبوده، و یا متغیر می باشند؛ در حالی که کمیته ی عفونت های بیمارستانی بایستی از هر دو لحاظ (وظایف و اعضا) در سراسر بیمارستان های کشور استاندارد باشند.
    به علاوه این که در کنار کمیته ی عفونت های بیمارستانی همواره تیم کنترل عفونت قرار دارد که تحت امر کمیته ی عفونت های بیمارستانی برای از بین بردن عفونت های شایع در بیمارستان ها همت می گمارند.
  • قباد مرادی، فریبا فرهادی فر، بختیار پیروزی، امجد محمدی بلبان آباد * صفحات 103-110
    مقدمه
    بسته ی ترویج زایمان طبیعی جدی ترین اقدام وزارت بهداشت در طی چند دهه ی اخیر در راستای کاهش میزان سزارین می باشد. هدف این پژوهش ارزیابی این بسته از دیدگاه ذینفعان آن می باشد.
    روش کار
    این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی- تحلیلی است که در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1394 انجام گرفت. نمونه ی پژوهش شامل 73 نفر از ارایه دهندگان خدمت و 104 نفر از گیرندگان خدمت بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ی پژوهشگر ساخته بود. از روش های آماری توصیفی، آزمون تی مستقل، و آنالیز واریانس یک طرفه جهت تحلیل داده ها با کمک نرم افزار SPSS16 استفاده شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که (73-54CI=) 6/60% دریافت کنندگان خدمت اظهار کرده بودند که رایگان بودن زایمان طبیعی، در انتخاب زایمان طبیعی توسط آن ها تاثیر داشته است. «انگیزه برای ترغیب مادران به زایمان طبیعی» (019/0p=) و «رضایت از تغییر تعرفه ها» (001/0p=) در متخصصان زنان و زایمان به طور معناداری بالاتر از ماماها بود. همچنین تفاوت بین سه گروه (متخصصان زنان و زایمان، ماماها، و متخصصان بیهوشی) از نظر «میزان رضایت کلی از نحوه ی اجرای بسته» معنادار بود، و رضایت متخصصان زنان و زایمان از دو گروه دیگر بالاتر بود (006/0p=).
    نتیجه گیری
    این بسته رضایت متخصصان زنان و زایمان را تا حدود زیادی فراهم کرده است، و همچنین مادران باردار را برای انجام زایمان طبیعی تشویق می کند. دیده شدن ماماها و کارکنان بخش بهداشت (اولین نقطه تماس مادران باردار با ارایه دهندگان خدمت) می تواند اثربخشی این بسته را بیشتر کند.
    کلیدواژگان: اصلاحات در نظام سلامت، سزارین، زایمان طبیعی
|
  • Kheirandish M. *, Rashidian A Pages 64-68
    Health care system is responsible to provide community health in each country, and one of its main roles is developing and performing the right policies at the right time. Health care system and achieving its goals can be influenced by various factors. Economic sanction and crisis could influence the health care system by affecting economic status of the target countries. In this paper the pharmaceutical policies which applied by countries to reduce the negative impacts of economic crisis on access to medicine. The electronic databases Google scholar and PubMed were searched. The policies were categorized based on WHO framework for access to medicine. Totally 89 policies among 11 countries were extracted which stratified in 12 categories. Most of the countries had adopted similar policies focusing on financial aspects of the medicine sector. Only Italy had covered all dimensions of WHO framework to access medicine. The review showed the most of the studies just have explained the adopted policies, and there were few studies have assesses the effectiveness of the policies on access to medicine.
    Keywords: Economic sanction, Economic crisis, Pharmaceutical policies, Access to medicine
  • Asilian Bidgoli A., Asilian Bidgoli A., Mousavirad Sj * Pages 72-80
    Introduction
    Infertility is one of the most important problems, especially among males which has received special attention recently. Male infertility can be affected by different factors. There is now a large body of evidence to support the effects of life styles and environmental factors on semen quality. Data mining methods in artificial intelligence, as a decision support system, could be helpful in medical diagnosis of male infertility.
    Methods
    The influencing factors of seminal quality, and as a result ability to detect the infertility in males was assessed in this study using data mining algorithms in artificial intelligence. The dataset of 100 volunteers among students of University of Alicante were used. After data balancing different classifiers such as neural network were used to find the best classifier to predict the male infertility.
    Results
    The proposed algorithm is evaluated with different data mining algorithms to find a better analytical application of the algorithm. Support vector machine had the best accuracy (%95.15) to predict proposed infertility in male compared to the other classifiers. The proposed algorithm has a competitive accuracy compared to other algorithms.
    Conclusion
    The proposed algorithm is able to predict male infertility from lifestyle and environmental factors using data mining algorithms.
    Keywords: Male Infertility, Artificial intelligence, Data mining algorithms, Support vector machine, Support decision system
  • Nazarpour S., Simbar M. *, Ramezani Tehrani F., Alavi Majd H Pages 81-88
    Introduction
    The Quality of life (QOL) in menopause could be influenced by different personal and social factors. This study was conducted to determine the influencing factors of the QOL in post-menopausal women in 2013-2014.
    Methods
    This population-based descriptive-analytical study was conducted on 405 post-menopausal women aged 40 to 65 years residing in Chalus and Nowshahr from October 2013 to May 2014. A multi-stage randomized sampling method was used. The data was collected through interview using the World Health Organization Quality of Life-BRIEF)WHOQOL-BREF), the Menopause Rating Scale (MRS), and a researcher-made questionnaires, and was analyzed using the statistical software SPSS18.
    Results
    The mean total score of QOL was 54.53±7.18. The highest and lowest scores belonged to the Physical health and Psychological domains, respectively. The housewives were more likely to get a lower score of QOL compared to the employed women (p=0.023). The women with less-than-adequate monthly income had a lower score of QOL compared to people with adequate monthly income (p
    Conclusion
    Some personal and social factors as well as the severity of menopausal symptoms could affect the quality of life of post-menopausal women indicating that these factors should be considered to improve the quality of life of women in menopause period.
    Keywords: Menopause, Quality of Life, Influencing factors
  • Akrami F., Damari B. *, Eshrati B Pages 89-99
    Introduction
    Play oriented development provide an opportunity to achieve a state of good performance, and individual and social wellbeing. The current study was conducted to analyze the early childhood development policy, and to propose the play-oriented interventions.
    Methods
    In this Multi Methods research, health policy analysis triangle was applied to analyze the policy and develop the interventions. Situation analysis was performed according to the national and international archives, texts and websites, and in-depth interviews were used to stakeholders’ analysis.
    Results
    According to review of the documents and interviews with 21 stakeholders, the most common problems indicating the necessity of the policy agenda setting retrieved as following: lack of national trustee organization for management, planning, inter-sectorial coordination, monitoring and evaluation of children's play and toys; the shortage of knowledge and attitudes of policy makers, managers, community, teachers, and parents; and lack of high quality and standardized toys and play facilities with unequal geographic, age and vulnerable groups distribution. Therefore, in the policy draft three major strategic targets were set, and interventions were proposed accordingly for each involving sector and community participation program.
    Conclusion
    Finalizing the policy draft by holding consensus sessions with representatives of the stakeholder organizations, it’s legitimizing, the formation of national council of children's play with attendance of important stakeholders, and following up the implementation of the proposed interventions could provide the possibility of achieving the policy objectives to reduce the social inequalities and meet the health equity.
    Keywords: Policy Analysis, Early Childhood Development, Play, Toy, Social Determinant of Health
  • Moradi Gh, Farhadifar F., Piroozi B., Mohamadi Bolbanabad * Pages 103-110
    Introduction
    Promoting Natural Childbirth Package has been the most serious action of Ministry of Health in recent decades to reduce cesarean section. This study was conducted to evaluate the stakeholders’ opinion about this package.
    Methods
    This is a descriptive-analytic study which was conducted in hospitals of Kurdistan University of medical science. The samples consisted of 73 health care providers, and 104 service recipients. The researcher-made questionnaire was used to collect data. The descriptive statistics, t-test and ANOVA were used to analyze the data using SPSS16.
    Results
    The results showed that %60. 6 (CI= 54-73) of service recipients believed that "free vaginal delivery", affected their choice to have vaginal delivery. The mean score of "incentive to encourage mothers to give normal vaginal delivery» (p= 0/019) and the «satisfaction of tariff changes» (p= 0/001) in Obstetricians and Gynecologists was significantly higher than midwives. The mean score of "overall satisfaction with the implementation of the package" was different significantly among three groups of health care providers (obstetricians and gynecologists, midwives, and anesthetists, and Obstetricians’ and Gynecologists’ satisfaction was higher than other groups significantly (p= 0/006).
    Conclusion
    This package has made Obstetricians and Gynecologists to be satisfied largely; also has encouraged pregnant women for normal vaginal delivery. There is room to pay more attention to health workers (as the first contact point of pregnant mothers with service providers), especially midwives and health professionals. This could increase the effectiveness of this package.
    Keywords: Health Care Reform, Caesarean Section, Natural Childbirth