فهرست مطالب

سوخت و احتراق - سال نهم شماره 2 (پیاپی 18، پاییز و زمستان 1395)

نشریه سوخت و احتراق
سال نهم شماره 2 (پیاپی 18، پاییز و زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مسعود عیدی عطارزاده، صادق تابع جماعت، محمود مانی، محمد فرشچی صفحات 1-19
    هدف در این مقاله مطالعه پدیده اشتعال و نحوه گسترش شعله در فواره متان-هواست. این کار با استفاده از نرم افزار متن باز اپن فوم و روش شبیه سازی گردابه های بزرگ تراکم پذیر، مدل احتراقی شعله ضخیم شده و به صورت سه بعدی انجام شده است. جرقه به صورت افزودن مصنوعی آنتالپی در معادله انرژی مدل سازی شده است. شبیه سازی های فواره هوا و فواره سرد متان بیانگر عملکرد مناسب کد و تنظیمات مربوطه در پیش بینی میدان آشفته حاکم بر جریان است. پس از آن فرایند اشتعال و انتشار شعله شبیه سازی شده که نتایج اعتبارسنجی مناسب ارزیابی شده است. با استفاده از معیار دمای شعله، مسیر انتشار جبهه احتراق تعیین شده و سینتیک انتشار بررسی شده است. در نهایت، بررسی اثر دمای اولیه میدان بر فرایند اشتعال بیانگر آن است که ارتفاع شعله، فاصله لبه شعله از محور و سرعت انتشار جبهه شعله با دما تغییر می کند.
    کلیدواژگان: شبیه سازی گردابه های بزرگ، اشتعال، فواره دایروی، شعله ضخیم شده، احتراق عددی
  • نجمه حاجی علی گل، کیومرث مظاهری صفحات 20-37
    هدف از کار حاضر بررسی پاسخ شعله و اثر تغییر نسبت هم ارزی و دمای ورودی بر آن است. در این تحقیق، نرخ واکنش زیرشبکه با استفاده از مدل احتراقی چین خوردگی سطح شعله ولر محاسبه شده است. برای مدل کردن جریان مغشوش نیز از مدل LES استفاده شده است. تابع تبدیل شعله به عنوان پاسخ کمی حرارتی شعله درنظر گرفته شده است. نتایج حاضر نشان می دهد در هر فرکانس مورد بررسی، با افزایش دامنه، مقدار نسبت اندازه حرارت آزادشده افزایش می یابد که این مقدار افزایش در فرکانس های بالاتر، کمتر خواهد بود. اندازه تابع تبدیل شعله در یک فرکانس ثابت با افزایش دامنه کاهش می یابد. در هندسه مسئله، دو ناحیه چرخشی در میدان حل ایجاد می شود. هرگونه تغییر در دامنه و فرکانس می تواند در ناحیه های چرخشی ایجادشده، به ویژه ناحیه چرخشی مرکزی، در محفظه اثرگذار باشد. در فرکانس های پایین و با تغییر در دامنه، این دو ناحیه چرخشی بر تغییر حرارت آزادشده شعله تاثیر بسزایی ندارند. به همین دلیل، تغییر دامنه بر کاهش تابع تبدیل در فرکانس های پایین اثر چندانی ندارد و اندازه تابع تبدیل مقدار تقریبا ثابتی است. با حرکت به سمت فرکانس های بالاتر، افزایش دامنه اثر بیشتری بر میزان تابع تبدیل شعله می گذارد و باعث کاهش بیشتر آن می شود. با افزایش دامنه، مقدار مربوط به اندازه فاز تا قبل از فرکانس 140 هرتز اندکی کاهش می یابد. از فرکانس 200 به بعد، با افزایش دامنه، مقدار فاز افزایش می یابد. با افزایش نسبت هم ارزی و دمای ورودی، میزان نسبت حرارت آزادشده و مقدار تابع تبدیل شعله کاهش می یابد. فاز مربوط به تابع تبدیل شعله، با افزایش نسبت هم ارزی و دمای ورودی، افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: ناپایداری احتراق، پاسخ شعله، تابع تبدیل شعله، نسبت هم ارزی، دمای ورودی
  • علیرضا فضل الهی قمشی، امیر مردانی* صفحات 39-58
    در این پژوهش، محفظه احتراق توربین گاز مدل (GTMC)، که به منظور تزریق جریان هوا از تکنولوژی ورودی پیچشی دوگانه بهره می برد، با استفاده از فرضیات ساده کننده، به صورت پایا و با فرض تقارن محوری و تحت روش در حالت احتراقی و غیراحتراقی مورد مطالعه و شبیه سازی عددی قرار گرفته است. بدین منظور، در گام نخست، توانایی مدل های اغتشاشی ، و در پیش بینی الگوی جریان غیراحتراقی درون محفظه، بررسی شده و پس از انتخاب مدل اغتشاشی مناسب، جریان احتراقی، با به کارگیری مدل های احتراقی EDC و TPDF در کنار استفاده از سینتیک شیمیایی DRM22، شبیه سازی شده است. در این بررسی، مقادیر حاصل از شبیه سازی برای مولفه های سرعت محوری، شعاعی و مماسی در حالت احتراقی و غیراحتراقی و کسر مخلوط، دما و گونه های H2CO و CO2 در حالت احتراقی، با نتایج حاصل از مشاهدات آزمایشگاهی مقایسه شده است. نتایج کلی این بررسی نشان می دهد که علی رغم اعمال فرضیات ساده کننده، شبیه سازی صورت گرفته به خوبی توانایی مدل سازی و توصیف رفتار کلی جریان و احتراق درون محفظه را داراست. اما، مطابق انتظار، استفاده از مدل های اغتشاشی و احتراقی پیشرفته تر، در کنار افزایش هزینه محاسباتی، منجر به دستیابی به نتایج بهتر می شود. این نتایج حاکی از برتری مدل RSM نسبت به دو مدل اغتشاشی دیگر در شبیه سازی جریان غیر احتراقی درون محفظه است. همچنین، نتایج نشان دهنده برتری مدل TPDF در پیش بینی توزیع گونه های اصلی و ساختار شعله در نزدیکی ورودی محفظه است، در حالی که استفاده از مدل EDC منجر به پیش بینی دقیق تر میدان احتراقی در پایین دست جریان می شود.
    کلیدواژگان: محفظه احتراق توربین گاز، ورودی پیچشی دوگانه، مدل های اغتشاشی، مدل های احتراقی، متقارن محوری
  • آنالیز ترمودینامیکی شکست حرارتی اتان به منظور تولید اولفین های سبک
    رضا خوشبین، رامین کریم زاده صفحات 59-69
    در این مقاله، واکنش های فرایند شکست حرارتی اتان به منظور تولید اولفین های سبک از دیدگاه ترمودینامیکی تجزیه و تحلیل شد. میزان پیشرفت واکنش های فرایند شکست حرارتی اتان از طریق بررسی وابستگی انرژی آزاد گیبس آن ها به دمای واکنش مورد بررسی قرار گرفت. به منظور مدل سازی این فرایند، از روش حداقل سازی انرژی آزاد گیبس بهره گرفته شد. تاثیر نسبت بخار آب به اتان در جریان خوراک و دمای واکنش بر روی میزان بازده تولید اولفین های سبک و نیز توزیع محصولات جانبی ارزیابی شد. نتایج نشان داد که با افزایش میزان بخار آب به اتان، از میزان بازده اولفین های سبک کاسته می شود. علاوه بر این، روند تغییرات بازده اولفین ها نسبت به افزایش دما غیرخطی بوده و در دمای K950 به بیشترین میزان خود (27درصد) می رسد. در ادامه، با افزایش بیشتر دما، از میزان بازده اولفین ها کاسته شده و در دمای K1300 به 11درصد می رسد. با افزایش دما، میزان تولید اتیلن روند افزایشی داشت. از سوی دیگر، میزان تولید پروپیلن، در ابتدا، افزایش یافته و سپس، با افزایش بیشتر دما، کاهش می یابد. بررسی انتخاب پذیری هیدروژن در میان محصولات تولیدی نشان داد که با افزایش محتوای بخار آب در خوراک، به دلیل انجام واکنش ریفورمینگ اتان، میزان تولید هیدروژن افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: اتان، شکست حرارتی، اولفین های سبک، ترمودینامیک، انرژی آزاد گیبس
  • فرزاد بازدیدی طهرانی*، سجاد میرزایی، محمدصادق عابدی نژاد صفحات 71-94
    هدف از مقاله حاضر بررسی‏ اثر سازوکار‏های شیمیایی متفاوت بر احتراق غیرپیش‏آمیخته‏ سوخت کروسین مایع در یک محفظه احتراق مدل توربین گاز است. شبیه سازی عددی جریان دوفاز واکنشی در این محفظه احتراق با مدل آشفتگی و مدل احتراقی فلیملت پایا در شبکه بندی منظم حجم محدود انجام شده است. از دیدگاه اویلر- لاگرانژ برای مدل سازی پاشش سوخت مایع استفاده شده است. مقاله حاضر با سه سازوکار شیمیایی مختلف برای سوخت کروسین انجام شده است که در سه حالت شرایط مرزی منطبق بر شرایط آزمایشگاهی است. اعتبارسنجی نتایج با مقایسه توزیع سرعت و دما با داده های تجربی انجام می شود. بر این اساس، نتایج حاصل از سازوکار شیمیایی اول، که شامل 17 گونه شیمیایی و 26 گام واکنشی است، از دقت بیشتری برخوردار بوده و به داده های آزمایشگاهی نزدیک تر است. همچنین، کمیت های نرخ استهلاک اسکالر، کسر مخلوط، کسر جرمی و نرخ تشکیل دی اکسید‏کربن، بخار آب، کروسین و اکسید نیتروژن در سه سازوکار شیمیایی مختلف مقایسه می شوند. نتایج نشان می دهند، به ‏دلیل اختلاف در نرخ پیشرفت واکنش‏های شکست و نرخ مصرف ،مقدار کسر مخلوط متوسط، در سازوکار های شیمیایی مختلف، متفاوت پیش بینی می‏شود. نرخ استهلاک اسکالر شعله‏ نیز تحت تاثیر آشفتگی جریان در سه سازوکار اختلاف دارد. همچنین،میزان غلظت گونه های و تولیدشده در ناحیه شعله سه سازوکار، به‏دلیل اختلاف در دمای شعله،‏ متفاوت پیش‏بینی می‏شود.
    کلیدواژگان: محفظه احتراق مدل توربین گاز، سازوکار شیمیایی، کروسین، جریان واکنشی آشفته، فلیملت
  • شبیه سازی عددی اختلاط و احتراق در شرایط فوق بحرانی در محفظه مدل
    علیرضا فضل الهی قمشی، امیر مردانی* صفحات 95-120
    در این پژوهش، به مطالعه عددی اختلاط و احتراق در شرایط فوق بحرانی پرداخته شده است. رفتار سیال در شرایط فوق بحرانی بسیار پیچیده است. در این شرایط، کشش سطحی مایع صفر می شود و خواص ترمودینامیکی آن مانند ظرفیت حرارتی و چگالی به شدت دچار تغییر می شود. بدین منظور دو هندسه RCM01و RCM03انتخاب شده است که به ترتیب جریان غیرواکنشی فواره فوق بحرانی نیتروژن در فشار حدود 60 بار و جریان واکنشی فوق بحرانی هیدروژن گازی-اکسیژن مایع، که در آن فشار محفظه 60 بار و بالاتر از فشار بحرانی هیدروژن و اکسیژن است، بررسی شده است. در مطالعه پاشش فواره نیتروژن، و با گسسته سازی مرتبه دوم معادلات حاکم، مدل های مختلف اغتشاشی بررسی شده و مشاهده شده است که مدل نتایج بهتری درخصوص پیش بینی ناحیه لایه برشی، تشکیل گردابه های کناری و درنتیجه اختلاط ارائه می دهد. پیش بینی بهتر مدل می تواند ناشی از تخمین بهتر جمله مربوط به گرانروی آشفتگی در فرض بوزینسک باشد. همچنین، مشاهده شده است که میزان بازشدگی فواره ورودی وابسته به نحوه پیش بینی گردابه مجاور دیواره در مدل های اغتشاشی مختلف است. هرچقدر میزان گردابه تخمین زده شده بزرگ تر باشد، اختلاط در هسته مرکزی جریان با نرخ کمتری صورت می گیرد و نمودارهای مربوط به توزیع چگالی دیرتر یکنواخت خواهد شد. همچنین، در بررسی جریان واکنشی LOX-GH2، مدل های اغتشاشی مختلف و همچنین معادله حالت های مختلف برای بررسی این شرایط، مطالعه شده است. عملکرد مدل های مختلف اغتشاشی در پیش بینی شکل شعله و توزیع دما بررسی شده و دیده شده است که مدل عملکرد بهتری در پیش بینی شکل شعله، در شرایطی که از گسسته سازی مرتبه اول بالادست معادلات استفاده شد، دارد. اثر اعمال شرایط گاز حقیقی با شرایط گاز ایده آل در پیش بینی شکل شعله به خوبی نمایان می سازد که فرض گاز ایده آل در یک احتراق فوق بحرانی خطای زیادی در تخمین شکل و طول شعله به همراه دارد. همچنین، معادلات مختلف پیشنهادشده برای رفتار گاز حقیقی در هر دو آزمایش بررسی شد که مدل SRKدارای نزدیک ترین نتایج به داده های تجربی موجود است.
    کلیدواژگان: حتراق، فوق بحرانی، معادله حالت حقیقی، معادله اغتشاشی، پاشش و اختلاط، هیدروژن و اکسیژن مایع
  • بهمن نجفی*، سینا فیض الله زاده اردبیلی صفحات 121-133
    سوخت های بیودیزل عمدتا حاوی پنج نوع اتیل استر اسید چرب (پالمیتات، استئارات، اولئات، لینولئات و لینولنات) هستند که خواص ترموفیزیکی سوخت های بیودیزل تحت تاثیر میزان هر یک از آن هاست.در این تحقیق، تاثیر هر یک از منواستر اسیدهای چرب موجود در سوخت بیودیزل بر مهم ترین خواص ترموفیزکی آن (دانسیته، گرانروی، ارزش حرارتی و عدد ستان)بررسی شد. سوخت بیودیزل به روش ترنس استریفیکاسیون، با استفاده از الکل اتانول و کاتالیزور هیدروکسید سدیم، از هفت نوع روغن گیاهی (آفتاب گردان، سویا، کلزا، زیتون، ذرت و هسته انگور) تولید شدند و سپس با نسبت های دوتایی با همدیگر مخلوط شدند. خواص ترموفیزیکی هر یک از نمونه ها، براساساستانداردهایASTM اندازه گیری شدند.برای هر یک از خصوصیات سوخت بیودیزل، یک مدل رگرسیونی چندمتغیره خطی برحسب 5 متغیر مستقل اتیل استرهای اسید چرب موجود ارائه شد. ضرایب همبستگی مدل های رگرسیونی برای دانسیته، گرانروی، ارزش حرارتی و عدد ستان به ترتیب برابر 9457/0، 9169/0، 9731/0 و 9029/0 به دست آمدند.نتایج نشان داد که ضریب تاثیر اتیل استئارات (C18=0) بر دانسیته سوخت بیودیزل برابر 803/0 بوده و کمتر از حد استاندارد (86/0) است و ضریب تاثیر اتیل لینولنات (C18=3) بر دانسیته برابر 913/0 است که بیشتر از حد استاندارد (9/0) است. ضریب تاثیر اتیل استئارات (C18=0) بر گرانرویبیودیزل برابر 41/8 بوده که بیشتر از حد استاندارد (6) است. بیشترین تاثیر افزایشی بر ارزش حرارتی بیودیزل، مربوط به اتیل استئارات (C18=0) است و کمترین تاثیر مربوط به اتیل پالمیتات (C16=0) و اتیل لینولنات (C18=3) است. ضریب تاثیر اتیل لینولنات (C18=3) بر عدد ستانبیودیزل، برابر 652/19 بوده و کمتر از حد استاندارد (47) است. در نتیجه، با افزایش مقدار اسیدهای چرب اشباع (مخصوصا اتیل استئارات)، گرانروی، ارزش حرارتی و عدد ستان سوخت افزایش، ولی دانسیته آن کاهش می یابد. افزایش ارزش حرارتی و عدد ستان سوخت باعث بهبود کیفیت احتراق و افزایش توان تولیدشده در موتور می شود، ولی افزایش گرانروی و کاهش دانسیته موجب پودرشدن ناقص سوخت می شود. لذا، تولید بیودیزل (اتیل استر) از روغن های گیاهی با اسیدهای چرب اشباع (استئاریک) بالاتر، به شرطی که موجب نشود تا دانسیته و گرانرویسوخت از حد استاندارد خارج شود، باعث کارایی بهتر موتور و افزایش توان تولیدی خواهد شد.
    کلیدواژگان: بیودیزل، اتیل استر اسیدهای چرب، خواص ترموفیزیکی، مدل سازی
|
  • Masoud Eidiattarzade, Sadegh Tebejamaat, Mahmood Mani, Mohammad Farshchi Pages 1-19
    Spar ignition in turbulent methane-air jet is studied by a compressible 3D Large Eddy Simulation in OpenFOAM code. The thicened flame model with the one-step chemical mechanism is used for methane combustion. The spar is modeled by artificial enthalpy source in energy equation at the spar location. The validation of the calculations is performed using the experimental results of the turbulent jet of airflow and non reacting mixing of methane jet. The ignition phenomenon and flame propagation are investigated in details for different conditions of initial jet temperature. The results show that the flame propagation speed, the flame lift-off and the flame distance to the axis change with changing the initial temperature.
    Keywords: Large Eddy Simulation (LES), Ignition, Circular jet, Thicened flame, Numerical combustion
  • Najmeh Hajialigol, Kiumars Mazaheri Pages 20-37
    In the present study, the flame response and the effect of equivalence ratio and inlet temperature on the flame response are numerically investigated using Weller flamelet combustion and LES turbulent models. The results show that with increasing excitation amplitude at a constant frequency, theheat release ratio increases; the increment is smaller at higher frequencies. Due to the combustor geometry, two recirculating zones are formed. Any change in the amplitude and frequency can affect these recirculation zones, especially the central recirculation zone. At the low frequencies (below 50Hz), increasing the excitation amplitude affects flame transfer functioninconsiderably, because of no influence of the recirculation zoneson the heat release. At higher frequencies, an increase in the amplitude has a more influence on value of flame transfer function. It is shown that by increasing the amplitude, up to frequency of 140 Hz, the phase of flame transfer function slightly reduced, while this is intensified with increasing the equivalence ratio or flame inlet temperature. Furthermore, by increasing the equivalence ratio or inlet temperature of the flame, heat release ratio and the flame transfer function are reduced.
    Keywords: Combustion instability, Flame response, Flame transfer function, Equivalence ratio
  • Alireza Fazlollahi-Ghomshi, Amir Mardani * Pages 39-58
    In this work, numerical investigation of a double-swirled gas turbine model combustor (GTMC) was carried out using RANS approach with three different turbulence models of RNG k-, Realizable k- and RSM, and two different turbulence-chemistry interaction models of EDC (Eddy Dissipation Concept) and TPDF (Transported Probability Density Function). A detailed reduced mechanism of DRM22 (with 22 species and 104 reactions) was used to represent the chemical reactions. GTMC with a good optical access for laser measurements provided a useful database for swirling diffusion flames at atmospheric pressure. Comprehensive comparisons were done for the predictions and measurements of velocity, mixture fraction, temperature, and chemical species concentrations of , , , , , , and . Results showed an acceptable accuracy of predictions. This means that the simplified 2D-axisymmetric simulation has the ability to capture the important features and structure of combustion field in a double highly swirled chamber, like GTMC, with much lower CPU time in comparison with the costly 3D simulations. This study illustrated that using RSM turbulence model presents acceptable results for the flow field, while the other turbulence models were not capable of capturing quantitively acceptable results. In terms of comparison between the turbulencechemistry interaction models, TPDF led to a good prediction for major species and flame structure near the inlets, while the EDC predicted more accurately downstream of the flow field. Morever, the analysis of flame structure showed that mixing of fuel and oxidizer under double-swirl configuration happens fast and in high levels. In addition, using this type of mixing led to stabilization of main reaction zone in the center of combustion chamber near the injection plane. As a result, under double-swirl injection configuration clean and high quality combustion with reduced size of combustion chamber can be achieved simultaneously.
    Keywords: Gas Turbine Combustor, double-Swirl Injector, Turbulence Model, Turbulence-Chemistry Interaction model
  • Farzad Bazdidi-Tehrani *, Sajad Mirzaei, Mohammad Sadegh Abedinejad Pages 71-94
    The purpose of the present paper is to investigate the influence of different chemical mechanisms on non-premixed combustion of Kerosene liquid fuel in a gas turbine model combustor. Numerical simulations of two-phase reacting flow in this combustor is performed by Realizable k-ε turbulence model, Steady Laminar flamelet combustion model, and Discrete Ordinates radiation model in a structured finite volume mesh. An Eulerian-Lagrangian approach is applied to model droplet spray of liquid fuel. The results in the present paper are obtained using three different chemical reaction mechanisms for Kerosene and the boundary conditions in the three cases are based on the experimental conditions. Validation of the results are performed by comparing the velocity and temperature distributions with the avalible experimental data. Accordingly, the results obtained by the first chemical reaction mechanism, which consists of 17 species and 26 reactions, are more accurate and closer to the experimental data. Comparisons of the mean velocity and temperature distributions with available experimental data are one of the outputs of the present paper. Also, the quantity of scalar dissipation rate, mixture fraction, mass fraction and the rate of formation of carbon dioxide, water vapor, Kerosene and nitric oxide are compared for the three different chemical reaction mechanisms. The results show that because of differences in the decomposition rate of C12H23 and consumption rate of O2, average mixture fraction in the chemical mechanisms are different. In addition, the scalar dissipation rate of the flame is affected by the turbulent flow in the three mechanisms. Further, the concentration of produced NO and CO2 in the flame region using the three mechanisms are different due to the flame temperature differences.
    Keywords: Gas Turbine Model Combustor, Chemical Mechanism, Kerosene, Reaction-Turbulent Flow, Flamelet
  • Numerical Investigation of Reacting Flow in a Double-swirled Gas Turbine Model Combustor
    Alireza Fazlollahi-Ghomshi, Amir Mardani * Pages 95-120
    In this work, numerical investigation of a double-swirled gas turbine model combustor (GTMC) was carried out using RANS approach with three different turbulence models of RNG k-, Realizable k- and RSM, and two different turbulence-chemistry interaction models of EDC (Eddy Dissipation Concept) and TPDF (Transported Probability Density Function). A detailed reduced mechanism of DRM22 (with 22 species and 104 reactions) was used to represent the chemical reactions. GTMC with a good optical access for laser measurements provided a useful database for swirling diffusion flames at atmospheric pressure. Comprehensive comparisons were done for the predictions and measurements of velocity, mixture fraction, temperature, and chemical species concentrations of , , , , , , and . Results showed an acceptable accuracy of predictions. This means that the simplified 2D-axisymmetric simulation has the ability to capture the important features and structure of combustion field in a double highly swirled chamber, like GTMC, with much lower CPU time in comparison with the costly 3D simulations. This study illustrated that using RSM turbulence model presents acceptable results for the flow field, while the other turbulence models were not capable of capturing quantitively acceptable results. In terms of comparison between the turbulencechemistry interaction models, TPDF led to a good prediction for major species and flame structure near the inlets, while the EDC predicted more accurately downstream of the flow field. Morever, the analysis of flame structure showed that mixing of fuel and oxidizer under double-swirl configuration happens fast and in high levels. In addition, using this type of mixing led to stabilization of main reaction zone in the center of combustion chamber near the injection plane. As a result, under double-swirl injection configuration clean and high quality combustion with reduced size of combustion chamber can be achieved simultaneously.
    Keywords: Gas Turbine Combustor, double-Swirl Injector, Turbulence Model, Turbulence-Chemistry Interaction model
  • B. Najafi *, S. Faizollahzadeh Ardabili Pages 121-133
    Biodiesel fuels generally contain five types of fatty acid ethyl esters (Palmitate, Stearate, Oleate, Linoleate and Linolenate), which affect the thermo-physical properties of biodiesel fuels. The effects of each of the mono ester of fatty acids in biodiesel on the thermo-physical properties (density, viscosity, heating value and cetane number) were examined. Biodiesels were produced by transesterification method using ethanol and sodium hydroxide catalyst and seven types of vegetable oils (sunflower, soybean, canola, olive, corn and grapeseed). Thermo-physical properties of each sample were measured according to ASTM standards. For each of the properties, a nonlinear regression model based on five independent variables of the fatty acids ethyl esters (FAEE) were presented. The correlation coefficient regression models for density, viscosity, heating value and cetane number were obtained equal to 0.9457, 0.9169, 0.9731 and 0.9029, respectively. The results showed that of the ethyl stearate (C18=0) impact factor on the density is equal to 0.803, which is lower than the standard (0.86), and Methyl Linolenat (C18=3) impact factor on the density is 0.913, which is more than the standard (9.0). Ethyl Stearate(C18=0) impact factor on the viscosity is equal to 8.41, which is higher than the standard (6). Also, Ethyl stearate has the greatest impact on heating value of biodiesel, and Ethyl Palmitate (C16=0) and Ethyl Linolenate (C18=3) have the smalles impact. Impact factor of Methyl Linolenate (C18=3) on the cetane number of biodiesel is 19.652, which is less than the standard (47). So, by increasing the amount of saturated fatty acids (especially ethyl stearate), viscosity, heating value and cetane number of biodiesel fuel increase, but the density decreases. If the heating value and cetane number of fuel increase, the engine power is increased, but if the viscosity increases and density dicreases, the atomization of the fuel is incomplete. Therefore, the production of biodiesel from vegetable oils with high saturated fatty acids increases the engine power.
    Keywords: Biodiesel, Fatty Acid Ethyl Ester, Thermo-Physical Properties, Modeling