فهرست مطالب

آفاق الحضاره الاسلامیه - سال چهاردهم شماره 2 (الخریف و الشتاء 1433)
  • سال چهاردهم شماره 2 (الخریف و الشتاء 1433)
  • تاریخ انتشار: 1392/11/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • قیس آل قیس، نفیسه حاجی رجبی صفحات 1-13
    الصلات بین الفرس و العرب قدیمه تمتد اصولها إلی ابعد من تاریخ المدن و الاختلاط. و التبادل و المشارکه فی الحیاه الاجتماعیه و الثقافیه بین الامتین فی کل العصور یکشف عن اوثق الروابط و الصلات بینهما. کان ظهور الدین الحنیف سبب انتشار اللغه العربیه حتی شملت البلاد الایرانیه و قد شرع معظم العلماء الایرانیین فی تدوین مولفاتهم و کتبهم و رسائلهم باللغه العربیه و ظهر شعراء کثیرون ینظمون بها و یعرفون باصحاب اللسانین لانهم عبروا بالفارسیه و العربیه و ظهور هولاء الشعراء احد ابعاد تجلیات الصلات الثقافیه بینهما.
    کلیدواژگان: الصلات بین الامتین، العرب، ایران، القصائد العربیه، ذولسانین
  • فریده اعرابی، سید مسعود سیادتی صفحات 15-42
    عندما تتوحد الاصول الاعتقادیه بین المسلمین جمیعهم یتاح للعلماء المجتهدین منهم، الاجتهاد فی استنباط الاحکام الشرعیه استنادا إلی هذه الاصول، مما ادی إلی ظهور المذاهب الفقهیه وتعدد وجهات النظر. وإن کان هذا الاجتهاد یفضی إلی اختلاف فی وجهات النظر، فی امور لیست من الاصول الاعتقادیه، فإنه ینبغی الا یوثر هذا الاختلاف علی وحده الامه الإسلامیه، فهذه الوحده یجب ان تبقی مصانه من تاثیر ای عامل قد یودی إلی الخصومه والتفرق. فالشریعه الإسلامیه إذ تبیح التعدد، فإنما تریده ان یکون اجتهادا یحقق مصلحه المسلمین العلیا فی إطار الوحده، الامر الذی یمکنهم إن تحقق من مواجهه مختلف التحدیات فی کل زمان ومکان. وبعد، فهذه وجیزه فی المساله الفقهیه البارزه التی کانت مثارا للجدال والنقاش بین فقهاء السنه والشیعه، لازمان مدیده حتی یومنا هذا. وکانت تمثل موضع خلاف لا یرجی له نهایه، وهی مساله السجود علی الارض. مع اننا إذا نظرنا إلی هذه المساله بتجرد وموضوعیه لوجدناها تستند إلی دلائل لا غبارعلی ها، مستنبطه من مصادر التشریع المعتمده، لا سیما من کتب اهل السنه انفسهم، لکن الفجوه القائمه وانغلاق باب الحوار والعزله الفکریه التی سادت بین الطرفین ردحا طویلا من الزمن ادت إلی طمس معالم هذه الدلائل وجعلتها خافیه عن الاذهان. و نحن سنتناول هذه الآراء، و نحاول دراستها، وفقا لمنهج البحث العلمی الموضوعی، مستهدین بآیات القرآن الکریم و بما ثبت من السنه النبویه الشریفه و سیره اهل البیت (ع).
    ورائدنا فی هذا السبیل قوله سبحانه: «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا واذکروا نعمت الله علیکم إذکنتم اعداء فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته إخوانا...» (آل عمران: 103).
    کلیدواژگان: السجود، فقه السنه و الشیعه، عقائد الشیعه، تربهالحسینیه، السجود علی الارض
  • محسن حاجی باباییان امیری صفحات 43-66
    اعدت هذه المقاله علی اساس دراسه حول ممارسه التشویق والعقاب باعتبارهما من اهم الاسالیب الموثره فی التربیه الاخلاقیه. فبناء علی التعالیم الدینیه تحظی التربیه الاخلاقیه باهمیه خاصه تقدمها علی سائر انواع التربیه التی یحتاج إلی ها ابناونا لیکون لهم تواجد نافع وبناء وموثر فی المجتمع. إذ یعول علیه فی کافه انواع الإعداد اللائق اجتماعیا وسیاسیا واقتصادیا وما إلی ذلک. لقد کان التشویق والعقاب محط انظار الاوساط التربویه والتعلیمیه منذ امد بعید وحتی الیوم وقد عنی به خبراء التربیه والمربون والآباء والامهات وعدوه رکنا اساسیا وحاسما فی عملیه التربیه والهدایه والإرشاد. وکذلک بالنسبه للنظام الإرشادی القائم علی اساس التعالیم الدینیه فإن الاصل هو الحث والتشویق، حیث نری ان القرآن وفی مواضع عدیده وکذلک المعصومین علیهم السلام یوکدون علی السمو بمنزله الإنسان من خلال النظره التبشیریه وتعزیز الحوافز الفردیه والجماعیه. وهذا ما نحن بصدده فی هذا المقال إذ نعتقد ان العقاب المنشود فی الإنشاء الدینی إنما یاتی من اجل التنبیه والتخویف من العواقب الوخیمه التی یترتب علی ها السلوک القبیح. وبناء علی هذا فإننا نقوم فی هذه الفرصه المتاحه بإیضاح التربیه الاخلاقیه، ومکانتها وضرورتها بحسب مقتضی المقال وذلک باسلوب وصفی وتحلیلی؛ املا فی ان نواکب المساعی القیمه التی بذلها المفکرون الکرام فی مجال التربیه والتعلیم من اجل السمو بالقیم الإنسانیه عبر انتهاج اسالیب التربیه الصحیحه، فتخظی دراستنا الموجزه هذه باهتمام الاسر الکریمه والمربین والمعلمین وجمیع المعنیین بشوون التربیه الاخلاقیه، وما توفیقی إلا بالله علیه توکلت وإلیه انیب.
    کلیدواژگان: التربیه الاخلاقیه، التشویق، التنبیه والعقاب
  • جعفر دلشاد، سیدمحمود میرزایی الحسینی، علی اکبر مرادیان صفحات 67-84
    جمال الدین الاسدآبادی (1838 - 1897 م) هو احد اکبر المصلحین فی التاریخ الإسلامی المعاصر. له آراء و اقتراحات قیمه فی مجال النهوض بالعالم الإسلامی و توحید صفوف المسلمین. و هو من رواد مکافحی الاستبداد و الاستعمار. بذل هذا المفکر المصلح جهودا حثیثه لتجدید الفهم الدینی فهما یلائم مقتضیات العصر الراهن. کما انه دعا إلی نبذ بعض التفسیرات الخاطئه لبعض المفاهیم الدینیه مثل القضاء و القدر، و حاول تعریفها تعریفا یتلاءم و العقل و العلوم الحدیثه لبث النشاط و الامل و الحرکه فی قلوب المومنین.
    و قد تاثر کثیر من الکتاب و الشعراء بآرائه هذه، و منهم الشاعر العراقی الکبیر محمد مهدی الجواهری (1899 - 1997 م). إذا تاملنا فی دواوینه و تقصیناها راینا ان رواه و طموحاته تشبه آراء الاسدآبادی فی المجالات المذکوره. الامر الذی نحاول تسلیط الضوء علیه فی هذا المقال.
    کلیدواژگان: جمال الدین الاسدآبادی، محمد مهدی الجواهری، الفکر الإصلاحی، الشعر العربی المعاصر
  • علی سواری، سید محمدرضا ابن الرسول صفحات 85-105
    من المنظار القرآنی ان الجبال الثوابت المنعوته بالاوتاد والمثبته لطبقات الکره الارضیه ترجف وتتحرک وتدک وتتلاشی فی احداث یوم القیامه، وفی النهایه تکون هباء منبثا. وقد شبهت فی الآیات المراد بحثها بالعهن المنفوش، وقد اخبرنا القادر المتعال عنها فی آیات عدیده؛ فتدک الجبال کما تدک الارض، فتقلع وتسیر من مکانها، وتنسف بإذن الله وتکون متفککه متطایره فلایبقی منها إلا‍‍ سراب وقاع صفصف.
    المحاوله فی هذه المقاله هی دراسه الاحداث التی تطرا علی الجبال قبل یوم القیامه وقد ذکرت فی آیات عدیده حیث سنبینها بتسلسل مع ذکر اللمسات البیانیه والملامح النحویه الوارده فی ها.
    کلیدواژگان: القرآن الکریم، الجبال، یوم القیامه، التعبیر البلاغی، الارض
  • حسام علی محمود، اعظم بیگدلی صفحات 107-120
    یمثل القرآن الکریم اساسا لکل مظاهر الحیاه العقلیه والبشریه المتطوره الناشده للغایات السامیه والقویمه، ذات الاهداف النبیله الساعیه إلی منح الفرص المتساویه لزهو الشعوب واستقلالها فی کل المجالات دائما وابدا. ولذلک فقد کانت آیاته المبارکه بمثابه براهین خالده عظیمه اولت تصویر تلک المظاهر من خلالها بابلغ الکلمات والعبارات وباعمق المعانی والدلالات التی تسطرت تباعا علی صدرسید الکائنات محمد علیه وآله افضل الصلاه والسلام.
    ومن هنا صارت آیات القرآن الکریم موضع اهتمام الادباء کما العلماء، فی إظهار رقه وجمالیه الاسالیب القرآنیه التی کسبت القلوب واجبرتها علی الاستماع والإنصات، والخشوع عند تردیدها فیما بعد. ما یعنی ان اسلوب القرآن الکریم البلاغی، کان له الاثر العمیق فی إرساء دور الآیات القرآنیه فی التبلیغ والدعوه، جراء الاسلوب المعجز الذی تمیزت به هذه الآیات والذی نطلق علیه «السجع».
    لذا، سنحاول فی هذه المقاله ان نقدم دراسه وافیه حول هذا الاسلوب الادبی والجمالی الذی تمیز به القرآن.
    کلیدواژگان: القرآن الکریم، السجع، السجع القرآنی، اسباب السجع
|
  • Kaiss Al-Kaiss, Nafice Haji Rajab Pages 1-13
    The roots of the relationships between Arabs and Iranians are returned to the pre-historic era and the exchanges, communications and cooperations in their social, economical and cultural lives, reveals the strongest ties between these two nations. the appearance of Islam caused the spread of Arabic language in Iran ,in such a way it spreaded all over Iran and the Iranian elites and authors developed and published their books, writing and booklets in Arabic language. Many Iranian poets also appeared who wrote their poems in Arabic and as they used to write and say into both languages of farsi and Arabic, they were know as bilingual poets. The appearance of such poets is a dimension and admiration of the cultural relationship between them.
    Keywords: relationships between two nations, Arabic, Iran, the poets, the arabic poems, bi-lingual
  • Farideh Arabi, Seyyed Masoud Siadati Pages 15-42
    When belief priniplees among all muslems became identi cal, this opportunity has bee provided for clergyman scientist to infere legal command ments to rely it, that it lead to emergence of prudence religion and diversity of opinions.
    Although this practice religious leads to dispute about opinions, but they are not related to beliefe principles. thus it isnt worthy that these disputes dont affect on Islamis nation union. Thus it is necessary that this unity was protected from any factor that leads to disunion and enmity among moslems. Thus Islamic religion when release diversity, also it want that practice religions was implemented to excellence advisable of moslems in the framework of unity And, after that, This is summary about religious obvious problem that were subject of disputed and debate among Shiite and Sunnite Since past and this is dispute that there isn’t any hope for terminating it, is bowing on soil.
    However, as we look at it impartially and find that this problem is grouned in Cases that any dust don’t cover it, Cases that have been infered from trust full sources particularly book of Sunnite moslems, but existent gap and closing dialogue doors and thought retirement that exist among them leads to destructing effects of these Causes.We will pay attention to this oppinions and try to consider these dependent on method by Quran verse and what supported with Scientific and subject prophetic tradition and blessed tradition (peace to be up on him).
    And our guide in this way is God speech: And all crip to God rap and don’t disperse and recall God far our aloout yourself when you are enemy with each other then he placed friend ship among your hearts thus become brother by his favour (AlEmran: 103).
    Keywords: bowing, sunnite, shiite jurisprudence, shiites opinions, Hoseini training, bowing on soil
  • Mohsen Haji Babaeian Amiri Pages 43-66
    Children are as divine deposits for their parents. They pass a part of their times with their teachers and tutors. Therefore; all of us should try to train and educate our children desirably so that they can play an important role in building and construction of their society. This is the same important parents’ and trainers’ duties. They should apply a suitable situation for gaining of supreme aims of training and education by the best and last methods. Since; God the Almighty is the only creator and real reason of the world, its better; for doing of such important mission to enjoy from Holy God’s guidance (who is the first human being’s teacher) and His prophets’ statements.
    By this ideology, we can apply different methods in ethical training. One of them is motivating and encouragement of human beings toward wisdom and perfection and prohibiting them from evil and wickedness. This is called a method of encouragement and punishment and separate evil from goodness. Thus; both encouragement and punishment are necessary and vital in training and education are based on the Islamic and Quranic ideas.
    God the Almighty; by sending the prophets guided human beings during his life and saved him from error manifest and evil.
    In this essay, we are going to explain the best and suitable method of training by using of divine inspiration, and statements of religious authorities and Islamic scientists in field of training sciences.
  • Jafar Delshad, Mahmmud Mirzaeyalhosainy, Ali Akbar Moradian Pages 67-84
    Jamal–Od-Din Al-Asadabadi (1838-1897) is one of the greatest reformers in modern Islamic history. He has valuable views and suggestions of advancement of the Islamic world and unity among Muslims, and he is one of the pioneers of the fight against despotism and colonialism. The reformer thinker has paid many attempts for the renewal of religious understanding that fits contemporary necessities. He also called for the rejection of some erroneous interpretations of some religious concepts such as fate and tried to fit its definition consistent with reason and modern science to provide new activity, hope and movement in the hearts of believers. Many writers and poets influenced by such opinions. The great Iraqi poet Mohammed Mehdi Al-Jawahiri (1899-1997) has been among them. If we investigate his poetry and study it deep, we will find out that his views and aspirations are similar to the views and visions of Al-Asadabadi. That is what we are trying to consider it in this article.
    Keywords: Jamal–Od-Din Al-Asadabadi, Mohammed Mehdi Al-Jawahiri, poetry, reform
  • Ali Sawari, Sayyed Mohammad Reza Ibnorrasool Pages 85-105
    In the view of Quran, the standee mountains holding the layers of earth start to move and getting the anxious and exploded and even turn to dust. At the beginning of the doomsday in the researched verses they are simile to tufts of yarn. God in the many verses announced of finality of mountains that they flattened with the earth and scattered about – and like tufts of yarn are pulverized and all mountains get flat. In this essay try to show the events that happened on the mount ions before the dooms day that are mentioned a lot in Quran. We do our best to make clear fluently the events that take place in sequence with artistic expression.
    Keywords: the holy Quran, mountains, the doomsday, artistic expression, earth
  • Hesam Ali Mahmud, Azam Bigdeli Pages 107-120
    Despite enjoyed the Arabic language of eloquence and rhetoric As long as Penmazjha known and methods of high Was the rhyme style of the artistic styles and aesthetic That have not yet Idahha the campaign of the Koran And went down in the verses of which was allocated by this method named Sdjaa or comma Which had been marked since the first Hilth Bajazath That grabbed the hearts of listeners quickly.Koran prefer Balsdja and directed to the surface of eloquence He considered that his presence in the Holy Quran miraculous in itself Added to graphs other miracles The inability of the Arabs and Blghae Vsahathm on emulated or live up to or come up with something like it.This does not mean that the rhyme was carrying only the aesthetic character As was prevalent And known Ptlaabath technical and verbal, verbal But was intended from behind and the other targets are not arbitrary or random But the rhyme Quranic Sdjaa from behind and mysterious secrets made, researchers and interested stakeholders Itlzzu that in the study of rhyme To him from the effects of thrill and excitement to the reader or listener, as well as other goals of the High Commissioner.
    Keywords: Koran, assonance, rhyme the quranic, the causes of rhyme