فهرست مطالب

آرشیو توانبخشی - سال چهارم شماره 1 (پیاپی 9، بهار1382)

فصلنامه آرشیو توانبخشی
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 9، بهار1382)

  • 60 صفحه، بهای روی جلد: 4,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1382/02/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مقالات پژوهشی
  • پروانه کریم زاده، محمد غفرانی صفحه 7
    هدف
    اصطلاح آتاکسی زمانی عنوان می گردد که اختلال در کنترل وضعیت و حرکت بوجودآید. این کنترل توسط مخچه و سیتم های دریافت کننده آن از لب فرونتال به ستون خلفی نخاع صورت می گیرد. تظاهر اولیه معمولا اختلال راه رفتن به عدم کنترل در راه رفتن است که بصورت با فاصله راه رفتن و تلو تلو خوردن بروز می نماید.آتاکسی حاد به آتاکسی گفته می شود که بطور ناگهانی اتفاق افتاده باشد. با توجه به آنکه آتاکسی حاد یکی از علل شایع مراجعه به مراکز اعصاب کودکان می باشد و تا بحال بررسی در این مورد در ایران صورت نگرفته است بر آن شدیم تا این تحقیق را انجام دهیم.
    روش بررسی
    از مهر 80 تا مهر 82 تمام کودکانی که با شکایت اختلال تعادل در راه رفتن بطور ناگهانی، به بخش اعصاب کودکان بیمارستان مفید مراجعه نمودند را مورد معاینه قرار داده و از بین آنها 100 مورد آتاکسی حاد تشخیص و مورد مطالعه قرار گرفت. در مورد بیماران بستری و آزمایشات و تصویربرداری لازم به عمل آمد. سپس نتایج بدست آمده در پرسشنامه ای جمع آوری و اطلاعات استخراج گردید.
    یافته ها
    در نتایج بدست آمده شایعترین علت، آتاکسی حاد مخچه ای مشاهده شد که در تمامی این کودکان با یک عفونت تب دار قلی همراه بوده است. در اکثریت موارد عفونت قبلی آبله مرغان گزارش گردید، یک مورد مننگوانسفالیت اریونی و یک مورد آنسفالیت هرپسی نیز مشاهده شد. پس از آن علت مسمومیت دارویی با بیشترین طیف سنی کودکان (2-4سال) قرار داشت.
    نتیجه گیری
    سایر علل به ترتیب علل پلی نوروپاتی عفونی، میگرن، اپسوکلونوس مایوکلونوس، تومورمغزی، A.D.E.M، MS و اپی لپسی هستند.
    کلیدواژگان: اتاکسی حاد، کودکان، آتاکسی حاد مخچه ای
  • فربد فدایی، مهدی رهگذر، سیدعلی حسینی، احسان طالب پور صفحه 14
    هدف
    برتری دستی و مهارت های خود مراقبتی در کاردرمانی جایگاه ویژه ای دارد و از مهارت های بنیادی در توان بخشی می باشد. این تحقیق توصیفی- تحلیلی در مدارس آموزش و پرورش منطقه 11شهر تهران در سال 1381بر روی 61دانش آموز عادی (32عدد راست دست، 29عدد چپ دست) و 59 دانش آموزش عقب مانده ذهنی آموزش پذیر (40عدد راست دست، 19عدد چپ دست) پایه های تحصیلی آمادگی، اول و دوم انجام گرفت.
    روش بررسی
    میانگین سنی دانش آموزان عادی کم تر از دانش آموزان عقب مانده ذهنی بود (P=0/000) برخی از داده ها از طریق پرسش نامه های ویژه دادهای اختصاصی از طریق اجرای آزمون اختصاصی به صورت عملکردی از آزمودنی به عمل آمد. برتری دستی و مهارت های خود مراقبتی آنها مورد مقایسه و ارتباط آن بین دو گروه محاسبه شد.
    یافته ها
    بین میانگین قدرت گریپ دست راست و چپ آزمودنی های راست دست مدارس عادی اختلاف معناداری وجود داشت (P=0/011) اما در آزمودنی های چپ دست اختلاف معناداری وجود نداشت (P=0/234). میان مهارت های خود مراقبتی و قدرت گریپ آزمودنی های عقب مانده ی ذهنی و عادی ارتباط معناداری وجود دار (P=0/000) مقایسه مهارت دستی دو گروه از نظر آماری اختلاف معناداری را نشان می دهد (P=0/000)
    نتیجه گیری
    مقایسه هم بستگی بین مهارت دستی با مهارت خو مراقبتی در آزمودنی های عقب مانده ی ذهنی معنادارتراز آزمودنی های عادی بود(P<0/05) و هم بستگی بین برتری دستی و یا بیش تر از برتری دستی با چشم بود. در مقایسه ی دانش آموزان راست دست و چپ دست مدارس عادی بر اساس رتبه ی تولد اختلاف معناداری وجود دارد (P=0/963) پیشنهاد می شود برای ارزیابی و تعیی برتری دستی از چند جنبه (قدرت، مهارت و از طریق پرسش نامه) مورد توجه قرار گیرد و به صرف نوشتن با دست اکتفاء نگردد.
    کلیدواژگان: برتری دستی، مهارت خود مراقبتی، عقب مانده ی ذهنی، دانش آموزان عادی
  • سید هادی معتمدی، مهندس یدالله نیکیان، سعدالله رضا زاده صفحه 22
    هدف
    نیاز به مهاجرت معمولا تابع روابط پیچیده عوامل اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و سیاسی است. از مهم ترین عوامل موثر در مهاجرت را می توان عدم دستیابی به تحصیلات، کار، خدمات و احترام به حقوق اولیه ی انسانی نام برد. این تحقیق با توجه به تعدد بالای مهاجران افغانی در ایران و با هدف بررسی میزان شیوع افسردگی در پناهندگان افغانی مقیم اردوگاه بردسیر کرمان صورت گرفته است.
    روش بررسی
    در این بررسی 300 نفر (162زن و 138مرد) از افغانیان ساکن در این اردوگاه انتخاب و پرسش نامه ی استاندارد شده ی افسردگی بک و پرسش نامه دموگرافیک در مورد آن ها پرشد. نحوه نمونه گیری به صورت (خوشه ای– خوشه ای) و مطالعه به صورت مقطعی انجام گرفت.
    یافته ها
    در نتایج به دست آمده شیوع کلی افسردگی در این مهاجرت 53 که بیشترین شدت افسردگی در گروه سنی 20-29 سال بود(البته رابطه بین سن و افسردگی معنی دار نبود) در این مطالعه بین شیوع افسردگی و جنس رابطه معنی دار وجود داشت P<0/04 یعنی شیوع افسردگی در زن ها 57/4، در مردان 47/8 بود.هرچند میزان افسردگی در افراد مجرد بیش تراز افراد متاهل بود اما این رابطه معنی دار نبود و بیش ترین شدت افسردگی در افرادی با طول پناهندگی (141-150) ماه دیده شد.
    نتیجه گیری
    به طور کلی شیوع افسردگی در پناهندگان به جز جنس، ارتباط چندانی با عوامل دموگرافیک نداشت و به طور عمده عواملی پس از مهاجرت بر شیوع افسردگی تاثیر گذار بودند.
    کلیدواژگان: مهاجران افغانی، افسردگی، پرسشنامه افسردگی بک
  • فاطمه درخشنده، سعیده کلوانی، فرزانه نجارزاده، لقاء غیاثوند، رحمان فلاحتی صفحه 28
    هدف
    از آنجا که حواس دهانی نقش بسزایی در رشد و اصلاح گفتار ایفا می کند. این پژوهش بر آن است که حواس دهانی را در افراد مبتلابه شکاف کام 5-9ساله بررسی و با کودکان طبیعی هم سن مقایسه کند.
    در صورتی که بین میانگین نمرات آزمون های استریوگنوز دهانی دو گروه فوق تفاوت معنی داری وجود داشته باشد، نتیجه می گیریم که در درمان اختلالات گفتاری کودکان شکاف کامی می توان از روش های تقویت کننده حواس دهانی نیز بهره جست.
    روش بررسی
    روش این پژوهش تحلیلی – مقطعی است که 66کودک سالم و 30کودک مبتلابه شکاف کام توسط آزمون های تشخیص شکل و طرح از نظر استریگنوز دهانی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. همچنین تاثیر متغیرهای سن و جنس، وجود شکاف کام، نوع شکاف کام و تعداد عمل جراحی بر روی میزان استریوگنوز دهانی بررسی شد.
    یافته ها
    -1 در دو گروه کودکان سالم و کودکان مبتلا به شکاف کام، میزان ماستریوگنوز دهانی تفاوت معنی داری نشان می دهد.
    -2 در دو گروه کودکان سالم و کودکان مبتلا به شکاف 5-9ساله، با افزایش سن، میزان استریوگنوز دهانی پیشرفت می کند.
    ساله، با افزایش سن، میزان استریوگنوز دهانی پیشرفت می کند.
    -3 جنسیت بر روی استریوگنوز دهانی تاثیر ندارد.
    -4در کودکان مبتلا به شکاف کام 5-9ساله بین نمرات تشخیص شیء و نوع شکاف کام رابطه ای وجود ندارد، اما این رابطه بین نمره تشخیص طرح و نوع شکاف کام برقرار است. توجیه تفاوت بین این دو نتیجه دشوار می باشد.
    نتیجه گیری
    در کودکان مبتلا به شکاف کام، با افزایش تعداد عمل جراحی میزان استریوگنوز دهانی کاهش می یاید.
    کلیدواژگان: استریوگنوز دهانی، کودکان مبتلا به شکاف کام، کودکان سالم
  • حسن شمس اسفند آبادی، سوزان امامی پور، سید جلال صدرالسادات صفحه 34
    هدف
    پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان شیوع اختلال رفتاری در دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی مدارس دولتی شهر ابهر در سال تحصیلی 1380-1381 انجام گرفته است در این پژوهش هم چنین رابطه ای بین میزان اختلال رفتاری با عامل های جنسیت، پیشرفت تحصیل، میزان تحصیل و وضعیت شغلی والدین مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    پرسش نامه ی اختلال رفتاری راتر ویژه ی معلمان که رفتارهای کودکان را در کلاس درس مورد بررسی قرار می دهد بر روی 600دانش آموز (300دختر و 300پسر) که با استفاده از روش نمونه برداری چند مرحله ای انتخاب شدند، اجرا شد.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که، میزان شیوع اختلال رفتاری بر اساس نقطه برش پیشنهادی 9، در دانش آموزان %43/3 است، میزان شیوع اختلال رفتاری در دختران %42 و در پسران 44/7 است. نتایج نشان دادند که اختلالات رفتاری در %6/3 کل آزمودنی ها شدید است. این میزان در دختران برابر %5/6 و در پسران برابر با %7 است.
    نتیجه گیری
    بین میزان اختلال رفتاری دختران و پسران تفاوت معنی دار وجود نداشت اما بین اختلال رفتاری و پیشرفت تحصیلی هم بستگی منف معنی داری وجود داشت، هم چنین بین میزان تحصیل مادر در اختلال رفتاری دانش آموزان رابطه معنی دار وجود داشت اما میزان تحصیل پدر تاثیر معنی داری نداشت. بین میزان اختلالات رفتاری دانش آموزان و وضعیت شغلی پدر رابطه معنی دار وجود داشت که نتایج به دست آمده مورد بحث و تفسیر قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: بیش فعالی، کمبود توجه، اضطراب، افسردگی، رفتار ضداجتماعی، اختلال سلوک
  • سعید شجاع شفتی صفحه 42
    مقدمه
    علایم منفی به منزله یکی از علایم پنج گانه جدول تشخیصی اسکیزوفرنیا در DSMIV، از موانع مهم بر سر راه توان بخشی این دسته از بیماران و ایجاد ارتباط از سوی آنان با سایرین میباشد و از جمله روش های مورد بحث برای تقلیل این علایم استفاده از داروهای کمکی به انضمام درمان های جاری است. در این پژوهش نقش سیتالوپرام، کلومیپرامین و آلپرازولام را در کاهش علایم منفی بررسی مینماییم.
    مواد و روش تحقیق: چهل بیمار اسکیزوفرنیک بستری در بلوک سالمندان مرد در مرکز روان پزشکی رازی به طور راندوم انتخاب و به طور دوسوکور به صورت چهار گروه به ترتیب تحت درمان با سیتالوپرام 20 میلی گرم، آلپرازولام 0.75 میلی گرم، کلومیپرامین 25 میلی گرم و بالاخره پلاسبو به اضافه رژیم درمانی جاری شان (شامل آنتی سایکوتیک های تیپیکال) قرار گرفتند. پس از دو هفته دوز داروها به دو برابر افزایش یافت و این روند به مدت دو هفته دیگر ادامه یافت و سپس داروها قطع گردید. وجود و شدت علایم منفی در ابتدا و قبل از آغاز درمان و سپس در انتهای هفته دوم و بالاخره در انتهای هفته چهارم با استفاده از مقیاس SANS کنترل و ثبت گردید. در طی این مدت (4 هفته) هیچ گونه عارضه جانبی خاصی که موجب ناراحتی بیماران یا قطع دارو گردد مشاهده نشد. پس از استخراج اطلاعات به دست آمده و با استفاده از روش محاسبات آماری Z و (X2 –test) Chisquare ارتباط بین متغیرها سنجیده گردید.
    یافته ها
    سه داروی سیتالوپرام، آلپرازولام و کلومیپرامین موجب تقلیل شدت علایم منفی به ترتیب در 80%، 50% و 50% بیماران گروه خود گردیدند. در اکثریت قریب به اتفاق بیماران، این کاهش محدود به 20% از سطح پایه باقی ماند. در این بین کلومیپرامین در دو مورد به میزان 40% علایم منفی را کاهش داد. همچنین کلومیپرامین بیش از دو تای دیگر بر علایم شدید منفی تاثیر داشت اما تاثیر داروها به طور کلی بر روی بیماران دارای علایم منفی متوسط و خفیف بیش از علایم منفی شدید بود. تقلیل علایم منفی به طور غیر وابسته به یکدیگر صورت گرفته بود و در بیماران مختلف از ترکیب متنوعی برخوردار بود. بین گروه سالمندان و غیرسالمندان از بابت تاثیر داروها تفاوتی ملاحظه نگردید. هیچ یک از بیماران گروه کنترل تحت تاثیر پلاسبو با تقلیل علایم منفی مواجه نگردیدند.
    نتیجه
    سه داروی سیتالوپرام، آلپرازولام و کلومیپرامین می توانند در کاهش علایم منفی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا نقش مفیدی را ایفا نمایند. در این بین تاثیر مثبت سیتالوپرام با توجه به احتمال عوارض و تداخلات دارویی کم تر نسبت به دو تای دیگر قابل توجه است.
    کلیدواژگان: اسکیزوفرنیا، علائم منفی، ستالوپرام، کلومیپرامین، آلپرازولام
  • مقالات گزارش موردی
  • مرتضی نوری خواجوی، منصوره اردشیر زاده صفحه 50
    هدف
    سندرم لوب فرونتال، اختلال دایم شخصیتی با نمای بالینی خاص است که ناشی از آسیب لوبهای فرونتال است. در این سندرم ناپایداری خلقی، حملات تکراری خشونت، قضاوت اجتماعی مختل، آپاتی، بی تفاوتی، یا شک و افکار پارانوییدی دیده می شود. در حال حاضر طبق طبقه بندی DSM-IV به عنوان یک اختلال شخصیتی ناشی از حالت طبی خاص در محور I طبقه بندی می شود.
    روش
    آقای 46 ساله ای است که 10 سال پیش به دنبال ضربه مغزی دچار بی تفاوتی، بی انگیزگی و آپاتی به صورت گوشه گیری، کم حرفی، زندگی در پارک و خیابان شده است. تابلوی بالینی در طی 10 سال گذشته ثابت بوده است.
    یافته ها
    بر اساس شرح حال اخذ شده از خانواده، معاینه روانی و عصبی بیمار، تصویربرداری از مغز، بررسی اعمال شناختی و آزمونهای سرندشناسی و تروپسیکولوژیک عمده با هدف ارزیابی عملکرد لوب فرونتال بوده است.
    نتیجه
    با توجه به شایع نبودن این اختلال و این که به ندرت در تشخیص های نهایی روان پزشک منعکس میگردد، شباهت زیاد علایم آن با سایر بیماری های روانی و تاکید بر این نکته که کلید تشخیص در این اختلال، تغییر شخصیت از سطح قبلی است و نه نوع ملایم، و تطابق این تغییر با یافته های تصویربرداری مغزی، بیمار فوق معرفی گردیده است.
    کلیدواژگان: سندرم لوب فرونتال، دمانس ساب کورتیکال، تغییرات شخصیتی وابسته به 6MC، ضربه به سر
|
  • Parvaneh Karim, Zadeh, Mohammad Ghofrani Page 7
    Objective
    The term “Ataxia” is used to denote disturbances of the body posture and its movement that are normally controlled by the cerebellum. frontal lobes and the posterior columns of the spinal cord. The initial symptom and the most prominent feature of ataxia is abnormal gait which is characterized by lurching and wide base walking. Knowing that, the acute ataxia is among those problems that brings very soon the child to pediatrics neurology department and in view of lack of any survey in this neid in our country, we decided to investigate the etiology of acute ataxia in Islamic Republic of Iran.
    Materials and Methods
    Our patients were recruited from 100 children who were brought to neurology service of Mofid children hospital with the chief complaint of acute ataxia over 2 years period. (sep 2001 to sep 2003). All of those 100 patients were admitted and required investigations were performed.
    Results
    Results of our workup revealed that the most common cause of acute ataxia is acute cerebellar one, which all of them preceded by viral febrile illness. The second frequent cause of acute. Ataxia is due to drug intoxication, which commonly was observed between 2 – 4 years period.
    Conclusion
    The remaining etiologies in descending frequency were as follow, Infectious polyneuropathy, Migraine, Opsoclonus – Myoclonus, Brain tumor, ADEM,MS and Epilepsy.
    Keywords: Acute ataxia, Children, Acute cerebellerataxia
  • Farbod Fadaei, Mehdi Rahgozar, Seyyed Ali Hosseini, Ehsan Taleb, Pour Page 14
    Objective
    Handedness and self-care skills are important in occupational therapy. This research was done in schools of the eleventh zone of Tehran in 2002. This study took place in 61 normal students (32 right-handed, 29 left-handed) and 59 mental retarded student (40 right-handed, 19 left-handed) in preschool, first and second grade.
    Materials and Methods
    Average age for normal students was less than mental retarded students (P=0.001). Some data were taken from students through questionnaire and applying special tests for students got special data. Handedness and self-care skills were statistically compared between the two groups and relationship between them was calculated.
    Results
    There was a significant difference between the mean grip strength of right and left hand in right-handed normal students (P=0.001) but not in left-handed students (P= 0.234). There was significant relationship between self-care skills and grip strength in normal and mental retarded students (P=0.001). The difference of correlative comparison between manual skills and self-care skills was more than significant in mental retarded students than normal students (P<0.05).
    Conclusion
    In this study correlation between handedness and foot preference was more than the correlation between handedness and eye preference. There are significant relationships in comparing right-handed and left-handed in normal students based on birth rank (P=0.00l) but there arent significant difference based on history of left-handed in family (P=0.963). It is recommended to evaluate and determine the handedness by means of many aspects like strength and handwriting alone is not enough.
    Keywords: Handedness, Self, care skills, Mental retarded, Normal students
  • Seyyed Hadi Motamedi, Yadollah Nikian, Sadollah Reza, Zadeh Page 22
    Objective
    The need for immigration usually depends on complicated relations between economical, social, familial and political factors. Unavailability to education, occupation, services and respecting to primary human rights are the most important factors in immigration.
    Materials and Methods
    This study designed and performed for detection of frequency of depression in Afghan refugees in Bardsir’s camp. In this survey 300 persons (162 female, 138 male) of that camp were selected. They filled out Beck's depression inventory and demographic questionnaire. The method of sampling was cluster sampling and the study was cross-sectional.
    Results
    Total prevalence of depression in these refugees was 53%. The most severity of depression was in age group 20-29 years. Statistically there was no significant difference between depression and age. The relation between the prevalence of depression and sex was studied (57% in female and 47.8% in male). Statistically there was a significant between the prevalence of depression and sex (P<0.04). Depression rate among single people was more than married people, but the relation between the prevalence of depression and marital status was not significant. The most severity of depression in relation with refuges duration was found in the people with refuges period of 141-150 months.
    Conclusion
    Generally the prevalence of depression among refugees except sex doesnt relate with demographic factors and mainly the factors after migration affected the prevalence of depression.
    Keywords: Afghanian refugees who are more than 15 years old, Depression, Beck\'s depression inventory
  • Fatemeh Derakhshandeh *, Saeedeh Kolvani, Farzaneh Najar, Zadeh, Legha Ghiasvand, Rahman Falahati Page 28
    Objective
    As soon as the oral steriognosis has important role in speech development, in this research our purpose is study and comparison of oral steriognosis average in cleft palate and normal 5-9 year old children.
    Materials and Methods
    This research was done in a cross-sectional and analytic method. The subjects included 66 normal and 30 cleft palate children 5-9 year. The variables include age, sex, cleft palate, different kinds of clefts and numbers of palate surgeries.
    Results
    1-In two groups of children, the ability of oral steriognosis is difference. 2-There is a direct relationship between age and oral steriognosis. 3-There is no relationship between sex and oral steriognosis. 4-There is opposite relation between the number of palate surgeries and oral steriognosis.
    Conclusion
    Strengthen of oral steriognosis can affect speech disorders in cleft palate children.
    Keywords: Oral steriognosis, Cleft children, Normal children
  • Hassan Shams, Esfandabadi, Souzan Emami, Pour, Seyyed Jalal Sadrosadat Page 34
    Objective
    The purpose of the present study was to investigate the prevalence of behavioral disorder among of primary school students in Abhar.
    Materials and Methods
    600 primary school students (300 boys and 300 girls) of public primary schools in Abhar, Iran were used as the sample for this study. Their behavioral disorder scores were obtained by means of Rutter's teacher's questionnaire.
    Results
    Using a cutpoint of 9, the prevalence rate of behavioral disorder was 43.3% among subjects, with boys showing higher rates of behavioral disorder (44.7%) than girls (42%) but no significant differences were found by gender on rates of behavioral disorders. 6.3 percent of the subjects had severe behavioral disorder.
    Conclusion
    Academic achievement was negatively related to behavioral disorder. Significant differences were found by mother's education on children’s rates of behavioral disorder. Significant differences were found by father's occupation on children’s rates of behavioral disorder.
    Keywords: Attention, deficit, Hyperactivity, anixety, Depression, antisocial behavior, Conduct disorder
  • Saeed Shoja Shafti Page 42
    Objective
    Negative symptoms of schizophrenia are among the major barriers against rehabilitation of such patients and hinder their appropriate communication with others. Using of adjunctive drugs in addition to current treatments may reduce these symptoms. In this research we have discussed the efficacy of Citalopram, Clomipramine and Alprazolam in reducing such symptoms.
    Materials and Methods
    Forty male, randomly chosen, schizophrenic patients who have been and are hospitalized for life long residential care in Razi psychiatric hospital, had been chosen for a Double-Blind study (CCT) and divided into four groups and treated with 20 mg Citalopram, 0.75 mg Alprazolam, 25 mg Clomipramine and placebo, respectively, in addition to current treatments (typical antipsychosis). After two weeks, there was doubling of foresaid doses, which continued for another two weeks, and then tapered and terminated. Existence and severity of negative symptoms had been measured with the scale of SANS in the beginning and before applying of adjunctive drugs, and then at the end of second week of therapy, and finally at the end of fourth week during these research no side effect had led to distress for patients. Data has been surveyed according to Z and chi-square (X2-test) formula for comparing of variables.
    Results
    Citalopram, Alprazolam, and Clomipramine have decreased the severity of negative symptoms, respectively, in 80%, 50% and 50% of patients. In the majority of these patients these decrease has been restricted to 20% from baseline. Only Clomipramine could decrease up to 40% in two cases. Mean while, Clomipramine but, generally these drugs were more efficacious on mild to moderate symptoms (grade 1,2 and 3). Decreasing of symptoms were independent of each other and with variable patterns. There was no statistically important difference between aged and non aged patients. No patient in control group had any benefit from placebo.
    Conclusion
    Treatment with Citalopram, Alprazolam and Clomipramine can result in benefit and decrease of negative. symptoms in schizophrenic patients. In this regard, overally, the lower side effects and pharmacokinetic interactions of Citalopram in comparing with Clomipramine and Alprazolam deserve attention.
    Keywords: Schizphrenia, Negative sympotoms, Citalopram, Clomipramine, Alprazolam
  • Morteza Nouri, Khajavi, Mansoureh Ardeshir, Zadeh Page 50
    The frontal lobe syndrome is a permanent personality change disorder with characteristic clinical pictures, which followed by frontal lobes damage. Clinical picture include: Affective instability, recurrent aggressive behavior, impaired social judgment, apathy and undifferentiating or suspiciousness and paranoid ideations. According DSM-IV classification frontal lobe syndrome named personality change due to head trauma on Axis I. Herein we report a case of 46 years-old man, who has developed behavioral disturbances following head trauma, about 10 years ago. Main clinical figures in this case are apathy, avolition and, undifferentiating. Clinical pictures are constant during these 10 years. The diagnostic approach has been based on patient’s problems history which, has taken from his family, mental status examination, Neurological examination, Brain imaging and Neuropsychological assessments which related to frontal lobes function. Because of rarity & neglection due to mysterious function of frontal lobes, and also considering that personality change from previous level is prominent figure of this syndrome and also brain imaging findings, which compatible with clinical findings, with this aim, we have reported this case.
    Keywords: Frontal lobe syndrome, Subcortical dementia, Personality change due to GMC, Head trauma