فهرست مطالب

فصلنامه نفس
سال دوم شماره 2 (تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/06/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • قاسم واحدی، بهرام یاوری، سید شمس الدین اطهاری * صفحات 1-12

    در دهه‌های اخیر پیشرفت‌های درمانی و کشف و عرضه داروهای جدید ضد آسم بسیار محدود بوده ‌است. در حقیقت در طی سه دهه اخیر داروهای مهارکننده لوکوترین‌ها، تنها کلاس جدید داروهای ضد آسمی بوده‌اند. با این حال، با پیشرفت‌های تازه در زمینه تحقیقات مولکولی در سال‌های گذشته، سرعت پژوهش بر روی مواد و ترکیبات با اثر درمانی افزایش یافته ‌است. پژوهش بر روی داروهای جدید و عرضه داروهای قدیمی با اشکال و فرمول‌های جدید که عوارض جانبی کمتری داشته باشند، اهمیت بسیاری دارد. چرا که آسم یک بیماری طولانی مدت و مزمن است که هزینه‌های بسیاری را بر سیستم بهداشتی کشور تحمیل می‌کند. آسم‌های شدید و کنترل نشده و بیماری انسدادی مزمن ریه از جمله بیماری‌های پرهزینه، هم برای شخص بیمار و هم برای سیستم درمانی کشور است. این بیماری‌ها موجب کاهش کیفیت زندگی و سلامتی درصد قابل توجهی از افراد می‌شوند. ضمن اینکه مشکلات تنفسی و سلامتی جدیدی نیز ناشی از شهرنشینی و آلودگی هوا پدیدار شده است که موجب افزایش درصد بروز بیماری‌های تنفسی می‌شوند. از طرف دیگر داروهای فعلی مورد استفاده در درمان آسم نیز هر کدام دارای مزایا و معایب فارماکولوژیک و فیزیولوژیک خاص خود هستند. کورتیکواستروییدهای ضد آسم فعلی اگرچه بصورت موضعی و استنشاقی استفاده می‌شوند ولی همچنان حایز نقطه ضعف اصلی خود یعنی انتشار سیستمیک در تمام بدن از طریق نفوذ در مخاط و سلول‌های اپیتلیال راه‌های هوایی هستند. استفاده طولانی مدت کورتیکواستروییدها عوارضی از قبیل پوکی استخوان و سرکوب سیستم ایمنی را بهمراه دارد. سرکوب سیستم ایمنی خود می‌تواند سبب تشدید علایم آسم و استعداد ابتلا به بیماری‌های عفونی دیگر از جمله قارچ‌های فرصت‌طلب شود. از طرف دیگر کلونیزاسیون قارچی راه‌های هوایی می‌تواند بدون ظهور علایم مشخص عفونت قارچی باشد و احتمالا موجب تشدید علایم تنفسی آسم نیز می‌گردد.

    کلیدواژگان: آسم، درمان دارویی، کورتیکواستروییدها
  • گزارش مقدماتی: بررسی کارایی مداخلات ترک در بیماران مبتلا به سل سیگاری و عوامل موثر بر آن
    مهشید آریانپور، محمدرضا مسجدی، حمیدرضا جماعتی، اسماعیل مرتاض، پیام طبرسی، حبیب امامی، حمید سوری، مهدی کاظم پور، مصطفی حسینی، غلامرضا حیدری صفحه 2

    سازمان جهانی بهداشت تاکید بسیاری بر ادغام کنترل دخانیات در برنامه‌های سل دارد .اگر چه اثرات مداخلات ترک همچون رفتاردرمانی و دارودرمانی با بوپروپیون در ترک سیگار افراد معمولی مشخص شده است ولیکن کاربردی بود و کارآمدی آن در بیماران مبتلا به سل ریوی، خصوصا جامعه ایرانی، بررسی نشده است. این مطالعه به بررسی کارایی شیوه‌های ترک سیگار و عوامل موثربرترک در بیماران مبتلا به سل ریوی می‌پردازد.
    این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی انجام شد وکارایی انواع مداخلات ترک در بیماران مبتلا به سل ریوی جدید با شیوه های مداخله ترکیبی ، توصیه مختصر در کنار گروه کنترل مورد برسی قرار گرفته و عوامل موثربرترک داخل هر گروه مطالعه شده است. کلیه داده‌ها وارد نرم افزار SPSS شدو تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار آماری SPSS22انجام شد. برای آنالیز متغیرهای کمی از آزمون نان پارامتری Kruskal Wallis و برای بررسی متغیر کیفی از آزمون Chisquare و در صورت نیازاز Fisher Exact استفاده شد. . جهت بررسی عوامل موثر بر ترک در گروه ها،ازرگرسیون لجستیک مولتی واریت استفاده شد.
    در این تحقیق 60 بیمار در گروه مداخله ترکیبی ،62 بیمار در گروه توصیه مختصر و 61 بیمار در گروه کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند.پس از انجام مداخلات ترک در روش مداخله ترکیبی بهتر از سایر روش‌ها گزارش شد . بررسی وضعیت ترک در انتهای هفته دوم درمان بیانگر این بود که میزان ترک در شیوه مداخله ترکیبی بسیار بالاتر از شیوه توصیه مختصر و کنترل (001/0>p) و به ترتیب 3/78%، 3/40% و 5/11% گزارش شد . نهایتا در مدل نهایی که درصد ترک را در سه گروه با تعدیل فاکتورهای مخدوشگر در نظر گرفتیم. تفاوت درصد ترک بطور کل در گروه ها معنی‌دار بود (p<0.001) .در این مطالعه روش مداخله ترکیبی نسبت به گروه کنترل30 بار بیشتر](37/79-45/11) 14/30، p<0.001 [شانس موفقیت در ترک سیگار داشتند و روش توصیه مختصر نیز هشت برابر گروه کنترل](62/22-95/2) 17/8، p<0.001 [شانس موفقیت در ترک سیگار داشتند .در داخل کلیه گروه‌ها، افرادی که موفق به ترک شدند، وابستگی کمتر به نیکوتین و تعداد نخ مصرفی روزانه کمتری نسبت به گروه غیرموفق در ترک داشتند. (p<0.05). ولیکن میزان انگیزه ترک و اطمینان نسبت به ترک فقط در گروه مشاوره مختصر ترک، در بین افراد ترک کرده بطور معنی‌داری بالاتر از افراد ناموفق در ترک بدست آمد(p=0.004 و p=0.003 (.
    با توجه به خطرات بیماری و فواید بسیار ترک سیگاربر روند درمان و میزان بهبودی سل، بهتر است وضعیت مصرف دخانیات این بیماران مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد و برنامه‌ریزی جهت ترک سیگار علی‌الخصوص با شیوه‌های درمان ترکیبی و در صورت عدم امکان‌پذیری، حداقل باشیوه مشاوره مختصر از سوی درمانگران صورت پذیرد. همچنین پیشنهاد می گردد سیاستگذاران و مجریان، برنامه‌های ترک سیگار را با برنامه‌های کنترل سل کشوری هم گام نمایند.

  • تعیین الگو و شدت مصرف مواد در بیماران مبتلا به سل بستری در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری
    میترا صفا، پیام طبرسی، بامداد میراب زاده، فاطمه قاسم بروجردی صفحه 3

    بر اساس مطالعات و بررسی های انجام شده، بیماری سل یکی از جدی ترین مشکلات مطرح در سلامت جامعه است. یک سوم از جمعیت جهان به ویروس سل آلوده هستند. شیوع مصرف مواد در این بیماران بالاست که بر درمان و عود این بیماری تاثیر می گذارد. لذا هدف این مطالعه بررسی الگو و شدت مصرف مواد در بیماران مبتلا به سل است.

    این مطالعه توصیفی- تحلیلی - مقطعی است . این پژوهش در  200 بیمار مسلول مراجعه کننده به بیمارستان دکتر مسیح دانشوری انجام گرفت  و اطلاعات با استفاده از ابزار مشاهده عینی، پرسشنامه دموگرافیک و شدت  مصرف  مواد (ASI)  جمع آوری گردید. اطلاعات با برنامه کامپیوتری spss-16  و با آزمونهای آماری تی، خی دو، مان ویتنی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    اطلاعات بدست امده بر اساس 200 بیمار مسلول نشان داد که  از نظر جنسیت 5/93%  مرد بودند. از نظر ملیت،1% عراقی، 5% افغانی، 5% آذربایجانی و 5/83% ایرانی بودند. بیشترین شیوع مصرف مواد در مردان، مجردها و در ملیت ایرانی بود. 72% از بیماران مبتلا به سل سابقه مصرف مواد داشتند. از نظر الگوی مصرف تریاک 21% تدخینی ودر مورد کراک 9/6% تدخین و 6/10% تزریقی  بوده است. از نظر الگو و فراوانی تناوب مصرف منظم در مورد تریاک 1/62% ، شیره سوخته 1/48% ، هرویین 3/41% و کراک 3/27% بود. حداقل سن شروع مصرف بطور میانگین در مورد تریاک و شیره سوخته 18 سال، هرویین و کراک  به ترتیب 17 و 20 سالگی بوده است. بین سن، وضعیت تاهل و تعداد فرزندان  با مصرف مواد ارتباط معنی داری وجود داشت. (P<0.001)

    بر اساس نتایج طرح فوق مواد اعتیاد آور بر عود بیماری و افزایش آسیب پذیری و عدم پیگیری درمانی اثر جدی می گذارد و بار مالی گزافی بر بیمار تحمیل می گردد. لذا نیاز است با افزایش آگاهی و اقدامات دارویی وغیر دارویی  روانپزشکی در این چرخه معیوب دخالت کنیم و با مقتدر سازی بیمار، زنجیره  معیوب بیماری را بشکنیم.

    کلیدواژگان: الگو و شدت مصرف مواد، بیماری سل
  • بررسی فراوانی بیماری های قلبی عروقی در مبتلایان به آپنه انسدادی حین خواب
    محمد بیات، محسن عباسی، عبدالرضا محمدنیا، نغمه بهرامی صفحه 4

    یکی از اختلالاتی که تاثیر منفی بر روی زندگی بیماران قلبی عروقی دارد، اختلالات تنفسی خواب می باشد. این مطالعه با هدف بررسی فراوانی بیماری‌های قلبی در بیماران قلبی عروقی و برخی عوامل مرتبط با آن انجام شد.

    این یک مطالعه گذشته‌نگر بود که بر روی 74 بیمار مبتلا به آپنه انسدادی انجام شد. پرونده بیماران بررسی و بیمارانی که بر اساس تست پلی‌سومنوگرافی آپنه انسدادی حین خواب در آنها تشخیص داده شده، با مطالعه پرونده پزشکی افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مشخص و اطلاعات آنها ثبت شد. در نهایت میزان شیوع بیماری‌های قلبی عروقی در مبتلایان به آپنه انسدادی محاسبه شده و با گروه غیر مبتلا به اختلال مذکور با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویراست 18 و با استفاده از آمار توصیفی، تی تست مقایسه شد.

    5/14 در صد بیماران نارسایی قلبی در معرض خطر بالا برای آپنه انسدادی خواب قرار داشتند. احتمال آپنه انسدادی خواب  و سن ارتباط معنادار داشت (001/0>p). تفاوت آماری معناداری در فاصله استخوان هایویید تا استخوان منتال وجود داشت (013/0=p).

    طبق مطالعه حاضر فراوانی ابتلا بیماران قلبی عروقی به اختلالات تنفسی خواب زیاد است. می‌توان با بهره‌گیری از سیستم‌های غربالگری اختلالات تنفسی همچون بررسی روابط اسکلتال فکی بیماران و انالیز سفالومتریک انها، ارزیابی آسان‌تر و مقرون به صرفه‌تر جهت شناسایی بیماران باریسک بالا داشت.

    کلیدواژگان: آپنه انسدادی خواب، نارسایی قلبی، سفالومتریک
  • برونکوسکوپی و انتوباسیون در مدل حیوانی خرگوش
    فریبا قربانی، محمد بهگام شادمهر، دامون انصاری، ندا دوزنده طبرستانی صفحه 8

    خرگوش به عنوان یکی از  پنج حیوان کوچک آزمایشگاهی در بسیاری از مطالعات پزشکی مدلی مناسب است. این حیوان انتخاب مناسبی در مطالعات تجربی  می باشد ولی آناتومی گردن ، زبان دراز، قطر کوچک ناحیه ی حنجره، دندان های تیز و بلند و تحرک کم فک تحتانی باعث چالش در مدیریت راه های هوایی حیوان شده و ملاحظات مربوط به بیهوشی و انتوباسیون از محدودیت های مدل حیوانی خرگوش گشته است. لذا تکنیک های مختلفی شامل انتوباسیون blind، استفاده از ابزارهای مختلف به منظور تامین نور و روش های تهاجمی پیشنهاد شده است که هر یک قسمتی از ملاحظات اخلافی و علمی را پوشش داده است و محدودیت هایی نیز به همراه دارد.

    در این مطالعه تمام روش های به کاربرده شده برای انتوباسیون خرگوش مورد بررسی قرار گرفت و از روش Tran و همکارانش برای انتوباسیون خرگوش استفاده شد. ابتدا با برونکوسکوپ ریجید حیوان برونکوسکوپی شد و با گاید برونکوسکوپ، لوله گذاری انجام گرفت.     

    مقالات زیادی روی انتوباسیون خرگوش کار کرده اند و چندین وسیله به عنوان چایگزین لارنگوسکوپ استفاده شده است. با استفاده از برونکوسکوپ ریجید، حیوان به راحتی برونکوسکوپی شد و در مدت کمتر از یک دقیقه  لوله تراشه جایگزین برونکوسکوپ گردید.

    روش ایده ال انتوباسیون باید با دستکاری کم، عوارض اندک و در زمان کوتاه انجام شود . روش ذکر شده در این مقاله تمام خصوصیات ذکر شده را داشته و به راحتی قابل انجام است.

    کلیدواژگان: خرگوش، انتوباسیون، نای، برونکوسکوپی، راه هوایی
  • سید مهدی اسلامی بهروزی، احسان گلابی، سعید پژوهان، محمد جوان، محمدرضا رئوفی * صفحات 13-20

    آسم بیماری تنفسی مزمن رایجی است که با تنگ شدن برگشت پذیر راه های هوایی همراه می باشد. مطالعات انسانی نشان می دهند که در سیر بیماری آسم الگوی تنفس و پاسخ دهی مجاری هوایی تغییر می کند. هدف از انجام این مطالعه بررسی الگوی تنفس موش صحرایی در شرایط طبیعی و آسماتیک است. در این مطالعه حیوانات به دو گروه آسمی و سالم تقسیم شدند. برای آسمی کردن حیوانات از اووآلبومین و در گروه سالم از سالین استفاده شد. الگوی تنفس به وسیله بادی باکس پلتیسموگراف حیوانی ثبت شد. سپس تعداد تنفس، حجم تنفسی و فواصل بین تنفس جهت آنالیز در محیط نرم افزار MATLAB مورد بررسی قرار گرفت. برای تایید آسمی شدن، پاسخ دهی مجاری هوایی و التهاب ایوزینوفیلی بررسی شد. برای بررسی پاسخ دهی مجاری هوایی به متاکولین، حیوان بیهوش و تراکیوستومی شد. پس از فلج کردن عضله اسکلتی، حیوان به ونتیلاتور متصل شد. پاسخ دهی مجاری هوایی پس از استنشاق دوزهای mg/ml 25/0، 5/0، 1، 2، 4 و 8 متاکولین با فاصله 6 دقیقه بررسی شد. التهاب ایوزینوفیلی نیز با روش لاواژ مایع برونکوآلویولار  (BAL)مورد بررسی قرار گرفت. تعداد ایوزینوفیل ها در نمونه های آسمی نسبت به گروه کنترل افزایش داشت (0001/0P<). پاسخ دهی مجاری هوایی نسبت به متاکولین در گروه اووآلبومین در دوزهای mg/ml 4 (01/0>P) و mg/ml 8 (0001/0>P) نسبت به گروه سالین افزایش معناداری پیدا نمود. تعداد تنفس بین دو گروه هیچ تفاوت معناداری با هم نداشت. حجم تنفسی در گروه سالین نسبت به حالت پایه (01/0P<) و گروه سالین (001/0P<) کاهش معناداری نشان داد. بی نظمی فواصل بین تنفس در گروه اووآلبومین در مقایسه با پایه منظم تر گردید (05/0 P<). همچنین این فواصل در گروه اووآلبومین در مقایسه با گروه سالین (001/0P<) نیز منظم تر شد. پیچیدگی الگوی تنفس در حیوانات آسمی کمتر بود. بنابراین در واقع می توان گفت، الگوی تنفس در این حیوانات منظم تر شده است که این تغییر می تواند ناشی از مکانیسم های مرکزی باشد.

    کلیدواژگان: آسم، حجم تنفسی، فواصل بین تنفس، الگوی تنفس، پاسخ دهی مجاری هوایی
  • لیدا فدایی زاده، الهام شجره *، بهروز فرزانگان، محمد جعفر طاهری صفحات 21-25

    تله مدیسین به معنای ارایه خدمات بهداشتی درمانی توسط فناوری های ارتباطی می باشد. در بیشترخدمات بهداشتی درمانی جز اصلی و اولیه ارایه خدمات شامل شرح حال و معاینه بالینی می باشد. لذا برای ارایه این خدمات از طریق تله مدیسین نیاز به حصول اطمینان از قابل اعتماد بودن این معاینات وجود دارد.

    در این مطالعه بر آن شدیم تا به توافق معاینه ریه بیماران با استفاده از سیستم تله مدیسین با معاینه از طریق بالین در بیمارستان مسیح دانشوری بپردازیم. برای انجام این مطالعه بیماران به صورت تصادفی از بخش های مختلف بیمارستان دکتر مسیح دانشوری انتخاب می شدند. پزشک معاینه کننده در اتاق جداگانه ای حضور داشت و پس از مشاهده و سمع قسمت‌های مختلف ریه از راه دور و با استفاده از گوشی پزشکی دیجیتال، یافته های معاینه خود را در پرسشنامه پر می کرد. سپس همان پزشک بر بالین بیمار رفته و تمام معاینات را خود مجددا انجام می داد و در نهایت برای بار دوم پرسشنامه را پر می نمود و تشخیص نهایی را ارایه می داد. از میان 84 متغیر مورد بررسی 58 مورد توافق بین معاینه از راه دور و نزدیک وجود داشت که 47 مورد (95/55%) از این توافق ها با کاپای بین 8/0-1 بود که به معنای توافق عالی است و 10 مورد (9/11%) از توافق ها دارای کاپای 6/0-8/0 بود که توافق قابل قبول می باشد و یک مورد (19/1%) توافق 4/0 تا 6/0 داشت که توافق متوسط است. در 95/30% از موارد، توافق بین معاینات از راه دور و نزدیک وجود نداشت.

    مطالعه حاضر بیانگر توافق معاینات ریه از طریق تله مدیسین و بر بالین بیماران می باشد که می تواند سبب اطمینان بیشتر پزشکان جهت انجام مشاوره از طریق این تکنولوژی شود.

    کلیدواژگان: پزشکی از راه دور، معاینه بالینی، بیماری ریوی
|
  • Ghasem Vahedi, Bahram Yavari, Seyyed Shamsadin Athari * Pages 1-12

    The discovery and introduction of novel anti-asthma drugs have been very limited in the past decades. In fact, leukotrienes has been the only approved new class of anti-asthma drugs in last three decades. However, with the help of recent advances in molecular investigations, the research on new therapeutic compounds has been accelerated. Researches on novel drugs and re-design of old drugs with new formulations and less sideeffects are very important because asthma is a chronic and prolonged illness which burdens heavy economic costs to the national health system. Severe uncontrolled asthma and chronic obstructive pulmonary disease are such the high-cost diseases affect both the patients and national health system. These cause an inappropriate quality of life and health problems of considerable proportion of people. In addition, some new health and respiratory problems caused by air pollution and urbanization have been emerged recently that result in more occurrence of respiratory diseases. On the other hand, current antiasthma medications possess some pharmacologic and physiologic advantages and disadvantages. The present anti-asthma medications are administered in inhaler forms, however, they still have their main disadvantage which is systemic distribution in whole body via the absorption by the mucosal epithelial cells of the airways. Therefore, long-term corticosteroid therapy causes some complications such as osteoporosis and immunosuppression. The immunosuppression may lead to exacerbation of the clinical manifestations of asthma and susceptibility to the other infectious diseases such as opportunistic fungal infections. Moreover, fungal colonization of the airways may have no clinical symptoms but possibly be a cause of asthma exacerbation.

    Keywords: Asthma, Medication, Corticosteroids -
  • Seyyed Mahdi Eslami, Behroozi, Ehsan Aref, Saeed Pazhoohan, Mohammad Javan, Mohammad Reza Raoufy * Pages 13-20

    Asthma is a common chronic respiratory disease with reversible narrowing of the airways. Human studies show that breathing pattern and airway hyper-responsiveness have been changed in the course of the asthma disease. So, this study aimed to assess breathing patterns in normal and asthmatic rats. We assigned animals to one of two protocols: Saline and ovalbumin (asthmatic rats). Using body box plethysmography, animal respiration was recorded before and after each protocol. Then, respiratory rate, respiratory volume and inter-breath interval was quantified by non-linear analysis in MATLAB. To verify asthma, we evaluated hyper-responsiveness and bronchoalveolar lavage fluid after completion of the challenges. In order to evaluate hyper-responsiveness to methacholine, the animals were anesthetized and tracheostomy was done on them. Then the animals were connected to ventilator after their skeletal muscle were paralyzed. Hyper-responsiveness was measured at a distance of 6 minutes, after inhalation of doses of 0/25, 0/5, 1, 2, 4 and 8 mg/ml methacholine. Furthermore, bronchoalveolar lavage (BAL) fluid were used to study the eosinophilic inflammation. The increased airway inflammation was found only in the allergen group (p<0.0001). Compared with control group, airway responsiveness were significantly increased in asthmatic rats that received 4 mg/ml (p<0.01) and 8 mg/ml (p<0.0001) methacholine. Respiratory rate, was not significantly different between the two groups. The respiratory volume in ovalbumin group had significant decrease to baseline (p<0.01) and Saline group (p<0.001). The respiratory dynamics showed an increased regularity in asthmatic rats, compared to baseline (p<0.05) and control group (p<0.001). The less complexity of the breathing pattern in asthmatic animals denotes that breathing pattern of asthmatic rats is more regular. This finding may be caused by central mechanisms.

    Keywords: Asthma, Respiratory volume, Inter-breath interval, Breathing pattern, Airway hyperresponsivenes
  • LidaFadaizadeh, Elham Shajareh *, Mohammad Jafar Taheri, BehroozFarzanegan, Gholamreza Heydari Pages 21-25

    Telemedicine is the science of using modern technologies in providing health care services. Clinical history taking and physical examination are the main and primary components in the process of delivering medical and healthcare services. Thus ensuring the reliability of such examinations is essential in delivering medical and healthcare services through telemedicine. Therefore it is necessary to compare the findings of remote examinations with those of bedside physical examinations in order to demonstrate the reliability thereof and to ensure both the medical staff and the patient that they may safely rely on the accuracy of remote examinations. The present study examines compatibility between findings of examination of a sample of patients with pulmonary disease at Dr. MasihDaneshvari Hospital obtained both remotely and at bed side.For the purpose of this study, patients were randomly selected from various wards of Dr. MasihDaneshvari Hospital.Observation and auscultation were remotely carried out by a physician who was stationed in a separate room and filled a questionnaire. Then the same physician repeated all the physical examinations at the patient's bedside and filled a second questionnaire. Thereafter the final diagnosis was presented. There was compatibility between the results of the two methods i.e. remote and physical examination in 58 out of the total 84 studied variables of which 47 (55.95%) cased demonstrated a Kappa of 0.8 to 1, which is rated as "excellent", 10 (11.9%) cases demonstrated a Kappa of 0.6 to 0.8, which is rated as "acceptable", and one case (1.19%) demonstrated a Kappa of 0.4 to 0.6, which is rated as "moderate". There was no compatibility between the results of the two methods in 30.95 percent of the cases. The present study suggests that the results of the lung examinations conducted remotely and at bed side are compatible. This finding can further assure the medical staff and encourage them to cooperate more in performing telemedicine consultations which will in turn promote utilization of this method of medical management.

    Keywords: Telemedicine, Physical examination, Pulmonary disease.