فهرست مطالب

فصلنامه پرستاری سالمندان
سال سوم شماره 1 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/09/30
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فاطمه پسند*، موسی جاویدی آلسعدی، غلامحسین ناظم زادگان صفحه 9
    مقدمه و هدف
    در سال های اخیر، بررسی تاثیر انواع تمرینات مختلف به عنوان اجزای اصلی تاثیرگذار بر تعادل از محبوبیت بسیاری برخوردار شده است. هدف از این پژوهش تعیین تاثیر ترکیب تمرینات حسی و شناختی بر تعادل ایستا و پویای سالمندان زن سالم بود.
    مواد و روش ها
    36 سالمند زن سالم پس از بررسی های اولیه درزمینه سلامت جسمی و شناختی به ترتیب از طریق پرسش نامه های تاریخچه پزشکی و شناختیMMSE) )به طور داوطلبانه در تحقیق شرکت کرده و پس از پیش آزمون به صورت تصادفی در سه گروه تمرینی حسی (14 نفر)، شناختی (10 نفر) و ترکیبی (12 نفر) سازمان دهی شدند. قبل از اجرای برنامه تمرینی موردنظر تعادل ایستای هر گروه از آزمودنی ها با تست فلامینگو و تعادل پویا با تست تعادل TUG) ) اندازه گیری شد. بعد از اجرای 5 جلسه 20 کوششی در 10 روز مجددا آزمودنی ها مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه وتحلیل آماری از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس یک طرفه و t همبسته) در سطح معنا داری (p<0/05) استفاده شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که تفاوت در بین گروه ها معنادار نبود اما بااین وجود در اثر انجام تمرینات، بهبود در عملکرد تعادل ایستا و پویای گروه ها ملاحظه شد. به طوری که در عملکرد تعادل ایستا به ترتیب گروه شناختی، حسی و ترکیبی بهترین عملکرد را نشان دادند، هم چنین در عملکرد تعادل پویا به ترتیب گروه شناختی، ترکیبی و حسی بهترین عملکرد را نشان دادند.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این پژوهش می توان چنین نتیجه گیری کرد کهبا بررسی پروتکل های تمرینی ترکیبی مختلف و همچنین تمرکز بر اجزاهای حسی و شناختی خاص با توجه به اهمیت آن ها در تعادل ایستا و پویا، بهترین روش تمرینی برای تاثیرگذاری بر عملکرد حرکتی تعادلی را در گروه های سنی سالمندی جهت بهبود و ارتقای سبک زندگی و همچنین پیشگیری از افتادن این افراد بیابند.
    کلیدواژگان: تمرین حسی، شناختی و ترکیبی، تعادل ایستا، تعادل پویا، سالمند
  • آلاله خلعتبری سلطانی*، علی خلخالی صفحه 27
    مقدمه و هدف
    جمعیت دنیا به سرعت در حال سالخورده شدن است و آموزش ازجمله موثرترین مواردی است که در تمام سطوح بدان پرداخته می شود ، اما علی رغم طرح ریزی و ارزیابی و برنامه های آموزشی ، آموزش به بیمار در عمل کمتر به کار گرفته شده است. بنابراین مطالعه حاضر به تبیین اثربخشی آموزشی از دیدگاه سالمندان می پردازد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه پدیدارشناسی با هدف دستیابی به تجربه زیسته سالمندان از اثربخشی آموزش های دریافتی در مرکز جامع توان بخشی شهرستان تنکابن انجام شد. در این پژوهش از مصاحبه نیمه ساختاریافته جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد و مصاحبه با رضایت مشارکت کنندگان ضبط گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش هفت مرحله ای کلایزی انجام شد.
    یافته ها
    پس از تجزیه و تحلیل متن مصاحبه های استخراج شده، کدهای مفهومی از آن استخراج و سپس کدها به مفاهیم اصلی و زیر مفهوم های مربوطه دسته بندی شدند، و درنهایت دو مولفه «ارتباط موثر» و «صلاحیت آموزشی» به عنوان شاخص های اصلی معرف اثربخشی آموزش های دریافتی سالمندان استخراج شدند .
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش حاضر نشان می دهند، آموزش های دریافتی سالمندان چنانچه با ارتباط موثر و صلاحیت آموزشی آموزش دهندگان توام شود، باعث افزایش رضایت، بهبود کیفیت زندگی، کاهش اضطراب، افزایش امید به زندگی، توسعه خود مراقبتی، کاهش خودبیمارانگاری، افزایش شرکت در برنامه های مراقبت سلامتی و افزایش استقلال سالمندان مددجو در انجام فعالیت های روزانه می گردد.
    کلیدواژگان: پدیدارشناسی، تجربه زیسته، سالمندان، اثربخشی آموزشی
  • طاهره کرانی، طاهره اشک تراب*، علی درویش پور کاخکی، سوده شهسواری، رقیه اسماعیلی صفحه 38
    مقدمه و هدف
    خوددرمانی پدیده ای شایع است که خطرات آن به مراتب در سالمندان بیشتر است. با توجه به رشد جمعیت سالمند، این پژوهش با هدف بررسی میزان خوددرمانی و تعیین عوامل مرتبط با آن در شهر کرمانشاه انجام شد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که نمونه های آن را 270 نفر از سالمندان شهر کرمانشاه تشکیل می دهند. نمونه گیری به روش خوشه ایتصادفی انجام شد. پس از اخذ مجوزهای لازم و رضایت از نمونه ها، داده های این پژوهش به وسیله یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته جمع آوری شد. روایی پرسشنامه به روش محتوایی و صوری سنجیده شد. اعتبار ابزار نیز با آلفای کرونباخ 0/85 تایید شد. اطلاعات به وسیله برنامه اس پی اس اس نسخه 20 و آزمون های کای-اسکور و کروسکال والیس تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    90 درصد نمونه ها در طی 3 ماه گذشته به طور خودسرانه دارو مصرف کرده اند. مسکن ها، قرص ها و شربت های سرماخوردگی و دم کردنی های گیاهی پرمصرفترین داروها در خوددرمانی بودند. سرماخوردگی، سردرد و مشکلات گوارشی مشکلاتی بودند که بیش از سایرین با خوددرمانی درمان می شدند. مهمترین عوامل مرتبط با خوددرمانی، اعتقاد به مهم نبودن بیماری ها، اعتقاد به بی خطر بودن داروهای گیاهی، گرانی ویزیت پزشکان و رضایت از خوددرمانی های قبلی تعیین شدند. ارتباط معناداری بین عوامل جمعیت شناختی سن، جنس، تاهل، تحصیلات، شغل و درآمد با خوددرمانی مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع بالای خوددرمانی در بین سالمندان شهر کرمانشاه، جهت افزایش آگاهی افراد جامعه در رابطه با خطرات خوددرمانی آموزش به عنوان راهکاری موثر پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: خوددرمانی، مصرف خودسرانه دارو، سالمند
  • معصومه غیبی زاده، پرند پورقانع*، هما مصفا خمامی، فاطمه حیدری، زهرا عطر کارروشن صفحه 49
    مقدمه و هدف
    استرس ازجمله عوامل موثر بر سلامت جسمانی و روانی سالمندان است. این مطالعه با هدف شناسایی تعیین کننده های استرس در سالمندان بازنشسته، مراجعه کننده به کانون های بازنشستگی شرق گیلان در سال 1395 انجام شد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر، مطالعه ای توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی می باشد، جامعه آماری شامل سالمندان مراجعه کننده به کانون های بازنشستگی شرق گیلان بود. نمونه این پژوهش را 124 نفر از سالمندان بازنشسته تشکیل می دادند که بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری نمونه از پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه عوامل استرس زای دوران سالمندی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و آزمون های آماری تی تست و آنالیز واریانس و نرم افزار spss18 استفاده شد و 0/05 α=در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد بیشترین عامل استرس زا مربوط به بعد آشیان خالی بود و زنان در تمامی ابعاد استرس بیشتری را گزارش نمودند. بین وضعیت اقتصادی و ابعادی چون ناامیدی (p<0/014)، آشیان خالی (p<0/045) و مشکلات فیزیولوژیکی (p<0/019)، نیز ارتباط آماری معناداری مشاهده گردید و افرادی که وضعیت اقتصادی خود را «خوب» گزارش نموده بودند (23/692±146/50)،میزان استرس بیشتری را نیز گزارش کردند. به جز بعد مشکلات فیزیولوژیکی (p<0/038)، هیچ ارتباط آماری معناداری بین سایر ابعاد استرس و تحصیلات مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های مطالعه بیشترین عامل استرس زا مربوط به بعد آشیان خالی بود، بنابراین لزوم توجه خاص و آموزش راهبردهای موثر جهت کنترل، مدیریت و کاهش استرس در سالمندان به خصوص در زنان سالمند، برای ارتقاء سلامت و کیفیت زندگی این گروه آشکار می گردد.
    کلیدواژگان: استرس، سالمندی، بازنشستگی
  • رئوف نگارش*، روح الله رنجبر، عبدالحمید حبیبی، محمد مومن غریبوند صفحه 62
    مقدمه و هدف
    سارکوپنیا با کاهش تدریجی توده عضلانی، قدرت و عملکرد ریوی در سنین پیری اطلاق می شود که همراه با روند افزایش سن رخ می دهد.هدف از این پژوهش بررسی اثر هشت هفته تمرین مقاومتی بر برخی شاخص های هایپرتروفی عضلانی و فیزیولوژیک مردان سالمندان می باشد.
    مواد و روش ها
    24 مرد سالمند بصورت تصادفی در دو گروه تجربی(13 نفر) و کنترل(11نفر) تقسیم شدند. گروه تجربی در برنامه تمرین مقاومتی(سه جلسه در هفته به مدت هشت هفته) شرکت کردند، در حالی که در این مدت گروه کنترل در هیچ برنامه تمرینی شرکت نداشت. سطح مقطع و حجم عضلانی توسط تصویر برداری سی تی اسکن، شاخص های FVC و FEV1 توسط اسپیرومتری، توان هوازی و بی هوازی، قبل و بعد از دوره تمرینی ارزیابی شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که سطح مقطع(0/001=P) و حجم عضلانی(0/004=P)، در گروه تجربی افزایش یافته است، همچنین FVC،(P=0/001) و FEV1،(P=0/001)، توان هوازی(0/001=P)، توان بی هوازی بالا تنه(0/001=P) و پایین تنه(0/001=P) گروه تمرین مقاومتی نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری پیدا کرد.
    نتیجه گیری
    هشت هفته تمرین مقاومتی منجر به افزایش حجم و سطح مقطع عضلانی و بهبود شاخص های فیزیولوژیک در مردان سالمند می شود. تمرین مقاومتی می تواند شیوه موثر و ایمنی برای جلوگیری یا کاهش سارکوپنیا در سالمندان باشد.
    کلیدواژگان: سارکوپنیا، سالمندی، هایپرتروفی، اسپیرومتری
  • ادریس اعظمی، زهرا حاج صادقی*، سعید یزدی راوندی صفحه 76
    مقدمه و هدف
    تحقیق حاضر با هدف مقایسه سلامت روان و شادکامی سالمندان مقیم خانواده و سالمندان مقیم خانه سالمندان شهر کرمانشاه در سال 1395 انجام شد.
    روش بررسی
    طرح پژوهش مقطعی از نوع علی- مقایسه ای می باشد. بدین صورت که دو گروه سالمندان (مقیم خانواده و مقیم خانه سالمندان) از نظر سلامت روان و شادکامی مورد مقایسه قرار گرفتند. جامعه ی آماری کلیه سالمندان مقیم خانواده و مقیم خانه سالمندان در شهر کرمانشاه بودند. نمونه پژوهش 200 نفر می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. از این تعداد 100 نفر(50 نفر زن و 50 نفر مرد) مقیم خانه سالمندان و 100 نفر (50 نفر زن و 50 نفر مرد) مقیم خانواده بودند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه سلامت عمومی و پرسشنامه شادکامی آکسفورد استفاده شد. داده ها از طریق آمار توصیفی و آزمون T مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار نمره سلامت روان در سالمندان مقیم خانواده 0/392±70/42 و مقیم خانه سالمندان 0/747±47/36 بود. همچنین میانگین و انحراف معیار نمره شادکامی در سالمندان مقیم خانواده 0/430±69/56 و مقیم خانه سالمندان 0/587±44/04 بود. یافته ها نشان داد بین سلامت روان و شادکامی در بین دو گروه سالمندان تفاوت معنادار وجود دارد، (0/01>P)، میزان سلامت روان و شادکامی در بین سالمندان مقیم خانواده بیشتر از سالمندان مقیم خانه سالمندان بود.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان داد میزان سلامت روان و شادکامی سالمندان ساکن در منزل به طور معنی داری بیشتر از سالمندان ساکن در سرای سالمندان است؛ و ساکنین مقیم خانه سالمندان بیشتر از سالمندانی که در خانواده زندگی می کنند در معرض کاهش سلامت روان و شادکامی و افزایش افسردگی قرار می گیرند.
    کلیدواژگان: سلامت روان، شادکامی، سالمندان مقیم خانه، سالمندان مقیم خانه سالمندان
  • ویدا رحیمی، مریم حیدری*، شهرزاد نظارات، عاطفه زاهدی، میثم مجدم، سارا دریس صفحه 89
    مقدمه و هدف
    سالمند آزاری یکی از انواع خشونت های خانوادگی است که اخیرا به عنوان یک معضل اجتماعی گسترده و در حال رشد در جهان مطرح است. لذا این پژوهش با هدف تعیین میزان سوءرفتار با سالمند در خانواده و عوامل مرتبط با آن انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش توصیفی مقطعی با مشارکت 251 سالمند بستری در بخش های داخلی و جراحی بیمارستان های آموزشی شهر آبادان، طی نمونه گیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انجام شده است. فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه ی «سوءرفتار نسبت به سالمند در خانواده» از طریق مصاحبه با سالمندان تکمیل شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون کای اسکور وضریب اسپیرمن در نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    62/8 % از سالمندان غفلت مراقبتی،41 % سورفتار روانشناختی، 27/4 % سورفتار جسمی، 36/7 % سواستفاده مالی، 48/6 % سلب اختیار، 25/6 % سابقه طردشدن، 36/5 % غفلت مالی، 36 % غفلت عاطفی را تجربه کرده بودند. بین غفلت مراقبتی با سن، سوءرفتار روانشناختی با تعداد فرزند، غفلت جسمی با سن و درآمد، سوءرفتار مالی با تاهل، سلب اختیار با تعداد فرزند، طردشدگی با تعداد فرزند، غفلت مالی با تاهل و تعداد فرزند ارتباط معنادار وجود داشت.
    نتیجه گیری
    سوءرفتار از نوع غفلت مراقبتی و سلب اختیار در سالمندان بیشترین میزان را دارد و سن، تاهل، تعداد فرزند و درآمد از جمله عوامل مرتبط با حیطه های سوءرفتار با سالمند می باشد. با توجه به بالا بودن میزان سوءرفتار با سالمند در خانواده، همکاری و مشارکت کلیه ی سازمان های دست اندرکار امری ضروری به نظر می سد.
    کلیدواژگان: سالمند، سوءرفتار، خانواده
  • مهدی عرب زاده صفحه 101
    مقدمه و هدف
    مقیاس بهینه سازی کنترل در سال 1998 توسط هیخاشین و همکاران در جامعه آلمانی طراحی و اعتباریابی شده است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس بهینه سازی کنترل اولیه و ثانویه در سالمندان(OPS)، شامل پایایی، روایی و تحلیل عامل اکتشافی، به منظورآماده سازی آزمون برای پژوهش های روانشناختی در حوزه سالمندی انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی است؛ و جامعه آماری این تحقیق کلیه سالمندان زن و مرد شهر تهران بودند؛ نمونه پژوهش 310 نفر بودند که بر اساس نظریه کلاین و به طور در دسترس انتخاب شدند و با مقیاس (OPS-44) مورد آزمون قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار R و SPSSV23استفاده شد.
    یافته ها
    شرکت کنندگان شامل 142 زن و 168 مرد با میانگین سنی 68/94 سال بودند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مولفه های اصلی ،پنج عامل(بهینه سازی، انتخاب کنترل اولیه، جبران کنترل اولیه، انتخاب کنترل ثانویه و جبران کنترل ثانویه ) را برای این مقیاس تایید کرد ؛ همچنین پایایی بازآزمایی مقیاس (OPS) بر اساس نتایج دو بار اجرای آزمون(0/58 تا 0/72) و همسانی درونی آن بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ(0/57 تا 0/74) و تتای ترتیبی(0/60 تا 0/75) محاسبه و تایید شد.
    نتایج تحلیل عاملی اکتشافی همانند نسخه اصلی با روش مولفه های اصلی ،پنج عامل را برای این مقیاس تایید کرد؛همچنین نسخه انگلیسی این ابزار نشان از سطح رضایت بخشی از همسانی درونی 0/61 تا 0/82 دارد.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مقیاس(OPS) در جامعه سالمند ایرانی همانند نسخه اصلی در جامعه آلمانی از روایی سازه، پایایی و سهولت اجرای مناسبی برخوردار است و می توان جهت سنجش راهبردهای بهینه سازی کنترل در سالمندان از آن استفاده کرد.
    کلیدواژگان: سالمندی موفق، بهینه سازی کنترل، ساختار عاملی، روایی، پایایی
|
  • Fatemeh Pasand*, Moosa Javidi Alaasdi, Gholamhosien Nazemzadegan Page 9
    Introduction and
    Purpose
    Investigating effect of various exercises as the main influencing factor on elderly balance became more popular in the recent years. This research aimed to investigate effect of combined sensory and cognitive training on elderly women health static and dynamic balance.
    Materials And Methods
    36 healthy elderly women voluntarily participated in this study and their physical and cognitive health status was measured by medical history questionnaire and MMSE, respectively. Subjects were randomly assigned into three different training groups including sensory (N=14), cognitive (N=10) and combination (N=12). Baseline static and dynamic balances were measured using Flamingo and TUG tests respectively in the three groups. The second measurement was obtained after 5 practice sessions and each session composed of 20 efforts in 10 days. Data were analyzed using descriptive (mean and standard deviation) as well as referential methods (one-way covarianceand paired t test) with significance value set at pFindings: Although our findings showed no significance difference among groups but, improvement of static and dynamic balance after trainings was considerable. In other words, there was improving performance not only in static balance but, also in dynamic balance among participants taking cognitive, sensory, and combination training.
    Conclusion
    This study showed that sensory, cognitive and combined trainings improved static and dynamic balance of elderly. Therefore, taking exercise is one of the best approaches to influence elderly motor performance which eventually improves lifestyle balance and prevent falls.
    Keywords: sensory, cognitive training, static balance, dynamic balance, older Adults
  • Alaleh Khalatbari Soltani*, Dr Ali Khalkhali Page 27
    Introduction and
    Purpose
    Population of the world is rapidly aging. Training is the most effective approach which has recently received major attention. Despite the vast theoretical improvement in planning and evaluation of educational programs, patient education still is not practically being implemented. Thereby, this study aimed to focus on determining lived experiences of elderly from effectiveness of education provided by their Rehabilitation centre.
    Materials And Methods
    This phenomenological study aims to explore lived experiences of 8 elderly women who received education in Grand Rehabilitation Center of Tonekabon. A semi-structured interview was used to collect data. After taking written consent form, patients’ interviews was recorded. Data analysis was done using the Colaizzi's method.
    Findings: Following analysis of the transcribed interviews, emerging themes were categorized in major concepts and related sub-concepts. Finally "Effective relationship " and "Training competency" defined as the two essential elements which explain the elderly opinion on effectiveness of educational program.
    Conclusion
    The results of this study indicated that elderly perceive their educational programs to be effective once, there is an effective relationship and the program’s competency is high. Considering a program as an effective education may increases clients’ satisfaction, improves their quality of life, decreases their anxiety, increases living hope, reduces complications, increases the participation in health care programs and promotes independency in daily activities.
    Keywords: Phenomenology, Live Experience, Aged, Effectiveness Training
  • Tahereh Korani, Tahereh Ashktorab*, Ali Darvishpoor Kakhaki, Soode Shahsavari, Roghayeh Esmaeeli Page 38
    Introduction and
    Purpose
    Self-medication is a common phenomenon which frequently happening among elderly. The goal of this study was to investigate self medication and associated factors among elderly.
    Materials And Methods
    This descriptive study used random cluster sampling method to recruit 270 elderly living in Kermanshah city. Upon obtaining written consent form, data were collected using series of self-reported questionnaire. Face validity and content validity of the questionnaires were obtained and reliability was assessed using Cranach’s Alpha (0.85). Data was analyzed by SPSS version 20 using Kruskal-Wallis and chi-square tests
    Findings: Our findings indicated that majority of elderly (90%) participated in this study practiced self-medication during the last 3 months. Analgesics, medicines for cold and herbal medicines were mostly used in self-medication. Colds, headaches and gastrointestinal problems were diseases that mostly treated by self-medication. The most important factors associated with self-medication were underestimation of the disease, belief in the safety of herbal medicines, expensive cost of medical appointment and satisfaction from previous self-medication. However, there was no significant relationships between self-medication and demographic factors including age, sex, marital status, education, job and income.
    Conclusion
    High prevalence of self-medication among elderly population calls for increasing their awareness on adverse consequences of self-medication. Promoting awareness on self-medication is possible through education and health promotion.
    Keywords: Self Administration, Self-medication, Elderly
  • Masoumeh Gheibizadeh, Parand Pourghane, Homa Mossaffa Khomami, Fatemeh Heidari, Zahra Atrkar Roushan Page 49
    Introduction and
    Purpose
    Stress is an effective factor that influences physical and mental health status of elderly. This study aimed to identify determinants of stress among retired elderly.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was conducted among elderly attending to retirement centers in East Guilan. Convenience sampling method was used to collect 124 retired elderly. Data were collected using two questionnaires of aging stressors and demographic characteristics. Data analysis was done by descriptive statistics, paired T-test and ANOVA using SPSS version18.
    Findings: Our findings showed that the most frequent stressor was empty nest dimension and women reported more stress in all aspects compared to their male counterpart. The economic situation showed significant statistical relationships with the following dimensions: despair (p
    Conclusion
    According to this study, the most frequent stressors was the empty nest dimension Therefore, special attention are required to control, manage and reduce stress among elderly, particularly women, to improve their health and quality of life.
    Keywords: Stress, Elderly, Retirement
  • Raoof Negaresh, Dr. Roholah Ranjbar, Dr. Abdolhamid Habibi, Dr. Mohammad Moemen Gharibvand Page 62
    Introduction and
    Purpose
    Sarcopenia is associated with reduced muscle mass, declined strength and pulmonary function in old age. The purpose of this study was to investigate effect of eight weeks resistance training on hypertrophy and physiologic parameters among elderly man.
    Martials and
    Methods
    24 elderly male subjects were randomly divided into two groups: experimental (n = 13) and controls (n = 11). Experimental group participated in resistance training programs 3 days a week for 8 weeks while; no exercise program was offered to controls.
    We measured muscle volume by CT scan, FVC and FEV1 by spirometry. Aerobic and anaerobic powers were evaluated before and after the training period.
    Findings: The results showed that the sectional area (p=0/001) and muscle volume (p=0/004), were increased in the experimental group. In addition, subjects in experimental group had higher FVC (p=0/001) and FEV1 (p=0/001), aerobic power (p=0/001), upper body (p=0/001) and lower (p=0/001) anaerobic power compared to controls.
    Conclusion
    Eight weeks of resistance training lead to enhanced muscle volume which may eventually improve physiological factors among elderly men. Therefore, resistance trainings can be considered as effective and safe programs to mitigate sarcopenia among elderly.
    Keywords: sarcopenia, aging, hypertrophy, spirometry
  • Edris Azami, Zahra Haj Sadeghi*, Saed Yazdi Ravandi Page 76
    Introduction and
    Purpose
    The present study was conducted to comparatively investigate mental health and happiness among elderly living at home and nursing homes of Kermanshah City in 2016.
    Materials And Methods
    This is a cross-sectional and casual-comparative study. Two groups of elderly (living at home and at nursing home) were compared in term of mental health and happiness. Simple random sampling method was used to recruit 200 elderly living at home and nursing homes in the city of Kermanshah. Research data were collected through General Health Questionnaire and Oxford Happiness Inventory (OHI). Data were analyzed using descriptive statistics and t-test.
    Findings: Findings showed that there was a significant difference between mental health and happiness of elderly living at home (P
    Conclusion
    We found that mental health and happiness of elderly living at home is significantly higher than nursing home residents. It has been shown that nursing home residents experience higher mental disorders, unhappiness and depression more than elderly living at home.
    Keywords: Mental health, Happiness, Elderly, Nursing Home
  • Vida Rahimi, Maryam Heidari*, Shahrzad Nezarat, Atefeh Zahedi, Meysam Mojadam, Sara Deris Page 89
    Introduction and
    Purpose
    Elder abuse is a type of family violence that has recently been recognized as an extensive and growing social dilemma. Therefore, this study aims to identify elder abuse and its related factors within the families.
    Materials And Methods
    This descriptive-cross sectional study used convenience sampling method to collect 251 elderly admitted to surgery and internal wards in Abadan city. Data were collected using “misbehavior to elderly in family” questionnaire via face to face interviews. Data analysis was done by SPSS software version 16 using descriptive statistics, Chi-square and Spearman correlation coefficients.
    Findings: Findings from the current study showed that the highest type of abuse was care negligence (62.8%) followed by authority deprival (48.6%) psychological misbehavior (41%), financial abuse (36.7%), financial negligence (36.5% ), emotional negligence (36%), physical misbehavior (27.4%) and lastly ostracism (25.6 %). There was a significant relationship between care negligence and age. Psychological misbehavior was significantly associated with number of children. In addition, physical negligence was significantly associated with age and income. However, there was a significant relationship between financial misbehavior and marriage status.
    Conclusions
    Financial negligence and authority deprival are the most frequent type of misbehavior among elderly. Factors related to misbehavior in the elderly are age, marital status, number of children and income. Cooperation and participation of all related organizations are necessary to mitigate misbehavior with elderly within the family.
    Keywords: Elder, Abuse, Family
  • Mehdi Arabzadeh Page 101
    Introduction and
    Purpose
    Optimization in Primary and Secondary Control Scale designed at 1998 by Heckhausen and colleagues in Germany. Therefore, this study was designed to assess psychometric properties of Optimization in Primary and Secondary Control Scale (OPS) in older adults.
    Material and
    Methods
    This descriptive study used convenience sampling method, adopted from the theory of Klein, to collect 310 elderly men and women in Tehran city.
    Findings: Our samples consisted of 142 women and 168 men with an average age of 68.94 years old. The exploratory factor analysis was run using principal component analysis which extracted five components (optimization, selective primary control, compensatory primary control, selective secondary control and compensatory secondary Control). Reliability was ensured by test-retest (0.58 to 0.72) and Cronbach’s alphas (0.57 to 0.74). The factor-based internal consistency in the English version ranged from 0.61 to 0.82.
    Conclusion
    Our findings suggest that Persian version of the OPS is a valid and reliable tool to assess utilization of lifespan optimization and control strategies in elderly populations. In recent years, successful aging has been the centre of researchers’ attention due to importance of elderly ability to control life events. Therefore, it is of great importance to adopt a valid and reliable instrument for measuring utilization of lifespan optimization and control strategies in elderly populations. Optimization in Primary and Secondary Control Scale in older adults, including, reliability, validity, confirmatory and exploratory factor analysis was the purpose of this study.
    Keywords: successful ageing, optimization control, factor structure, reliability, validity