فهرست مطالب

The International Journal of Humanities
Volume:23 Issue: 1, 2016

  • تاریخ انتشار: 1395/01/18
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مقاله مستقل
  • آیدین کیخانی *، شانون بل صفحات 1-26
    درآثار بزرگ هایدگر در دهه ی بیست میلادی، مانند هستی و زمان (1927) و «متافیزیک چیست؟» (1929)، مفهوم تشویش (anxiety) جای گاه محوری دارد. اما پس از دهه ی بیست، هایدگر به ندرت از این واژه استفاده می کند تا آنجا که برخی تحلیل گران تشویش را مفهومی حاشیه ای در اندیشه ی هایدگر متاخر می دانند. در برابر این نگاه، نوشتار حاضر در پی تبیین کردن جای گاه محوری مفهوم تشویش در اندیشه ی هایدگر، چه متقدم و چه متاخر است. این مقاله نخست تمایز اساسی تشویش در نگاه هایدگر با تشویش در مفهوم روان شناختی آن را نشان داده و سپس استدلال می کند که این تمایز کلید درک جای گاه این مفهوم در فلسفه ی هایدگر است. تمایز بین تشویش از منظر هایدگر و از دیدگاه روان شناختی به ایده ی اساسی «تمایز هستی شناسانه» (the ontological difference) ارجاع می دهد، یعنی تفاوت بین هستانه (ontical) و هستی شناسانه (ontological)، یا به بیان دیگر، تفاوت بین چیزها و هستی چیزها. توصیف روان شناختی در مرتبه ی هستانه متوقف می شود و در نتیجه ابزار لازم برای درک ابعاد هستی شناسانه ی پدیده ی تشویش را ارائه نمی کند. نوشتار حاضر تحلیلی هستی شناسانه از پدیده ی تشویش ارائه می کند و بر اساس آن مدعی می شود که این مفهوم در اندیشه ی هایدگر متاخر، چنان که در هایدگر متقدم، نقش محوری دارد.در انتها، بخش کوتاهی به تحلیل فروید از مفهوم امر غریب (uncanny) و رابطه ی آن با اندیشه هایدگر اختصاص داده شده است. استدلال این بخش از مقاله این است که اگرچه تحلیل فروید از امر غریب به تعبیری از حیطه روانشناسی تجربی فراتر می رود، اما در تحلیل نهایی رویکرد شبه علمی و نگاه علت-معلولی حاکم بر اندیشه ی فروید، مانع از فراتر رفتن او از مرتبه ی تحلیل هستانه می شود.
    کلیدواژگان: هایدگر، تشویش، تمایز هستی شناسانه، هستی شناسی، هستی، امر غریب، فروید
  • خدیجه ذوالقدر *، لیندا کلارک صفحات 27-44
    در این تحقیق به بررسی معادل های انتخابی در دو متن ترجمه شده به زبان فارسی از داستان کوتاه دوبلینی ها اثر جیمز جویس پرداخته می شود. بررسی حاضر به ارزیابی و نقد فرآیند ترجمه و معادل های انتخابی دو متن فارسی متمرکز می شود. همچنین به بررسی متون ترجمه شده که به مثابه محصول این فرآیند هستند نیز پرداختیم. معادل های انتخابیبه واسطه الگوی تحلیل گفتمانی فرکلاف (2011) مورد بررسی قرار گرفتند. الگوی فرکلاف علاوه بر توصیف سطح خرد زبانی در متن به تبیین عوامل فرازبانی از قبیل بافت موقعیتی، بافت اجتماعی- تاریخی و اجتماعی - فرهنگی در سطح کلان نیز در فرآیند ترجمه می پردازد.طبق بررسی های انجام شده درمتن مقصد و متن مبدا، در این پژوهش نشان داده شده که برای دستیابی معادل (برابر) در سطوح مختلف زبانی می بایست در الگوی ترجمه به مشخصه های گفتمان مدار که به عنوان واحدهای ترجمه در این پژوهش معرفی گردیده اند توجه نماییم. در این تحقیق پس از توصیف، تفسیر و تبیین متون ترجمه شده مشخصه های انتقادی - معنایی که دارای ویژگی های گفتمان مدار هستند به مثابه واحدهای ترجمه معرفی می شود.
    کلیدواژگان: تحلیل گفتمان انتقادی، مترادف ها، نقد ترجمه، ساختارهای استدلالی
  • معصومه ارجمندی *، فردوس آقا گل زاده صفحات 49-59
    حجاب زن مسلمان از جمله موضوعات بحث برانگیز در خصوص موضوع زن در اسلام است که در این ارتباط جریان های مختلف موضع گیری های متفاوتی داشته اند. این مقاله بر آن است تا دیدگاه های دو متفکر صاحب نظر در این حوزه یعنی قاسم امین که از او به عنوان اولین فمینیست مسلمان یاد می شود و مرتضی مطهری که آثارش در باب مسئله زن پس از گذشت چند دهه همچنان از منابع مهم تحقیق در حوزه مطالعه زن در اسلام به شمار می رود را مقایسه کند.
    این مقاله باروش تحلیل محتوا دیدگاه های مطهری و امین را به صورت مقایسه ای بررسی می کند. یکی از تفاوت های کلیدی این دو دیدگاه که در این مقاله مورد بحث قرار می گیرد عبارت است ازاینکه در تفکر مطهری حجاب اسلامی «حق » و در عین حال «تکلیف» زن مسلمان می باشد. این دو ویژگی مبنای بحث مطهری است در حالی که در دیدگاه امین جایی ندارد. این تفاوت بنیادین در نگاه به مسئله حجاب منجر به تفاوت های اساسی در دیدگاه های ان دو در بحث جنسیت و خصوصا در بحث حضور اجتماعی زن شده است: مطهری حجاب را کلید حضور فعال و سازنده زن در اجتماع می داند؛ در حالی که امین آن را مانع اصلی حضور زن در اجتماع می شمارد.
    کلیدواژگان: حجاب، پوشش اسلامی، حقوق زنان، حضور اجتماعی زن، قاسم امین، مرتضی مطهری
  • ملیحه گلفام*، ابراهیم طلایی، سید کاظم رسول طباطبایی صفحات 61-74
    آمار اخیر نشان می دهد تعداد دخترانی که در وضعیت تجرد قطعی هستند رو به افزایش است. این پدیده، در تضاد مستقیم با ارزش های اجتماعی، فرهنگی و دینی ایران قرار دارد بنابراین موجب ایجاد نگرانی های جدی هم برای خانواده ها و هم برای سیاستگذاران شده است. مطالعه پیش رو با این دو هدف طراحی و اجرا گردید: الف) واکاوی چرایی تجرد قطعی از منظر دخترانی که در این وضعیت قرار دارند، درک و احساس آنها نسبت به ازدواج ب) بررسی سازگاری اجتماعی این گروه از دختران بعنوان جنبه ی مهمی از سلامت اجتماعی و روان انسان. برای نیل به هدف اول بخاطر حساسیت موضوع و همچنین سختی دست یافتن و موافقت آنها از پرسشنامه باز پاسخ استفاده شد که شرکت کنندگان آزادانه و محرمانه به سوالات آن پاسخ دادند. برای هدف دوم تحقیق از پرسشنامه سازگاری بل (بل، 1962) استفاده شد که طی آن 40 دختر با تعریف «تجرد قطعی» و 40 دختر متاهل به آنها پاسخ دادند. این دو گروه از منظر برخی ویژگی های جمعیت شناختی با هم همتا شدند تا تاثیر متغیرهای مزاحم تا حدی کنترل گردد. یافته های تحقیق نشان داد که مجرد باقی ماندن انتخاب دختران نبود بلکه جبری بود که بواسطه نیافتن فرد مناسب برای آنان رقم خورده بود. برخی عوامل تاثیر گذار برای وقوع این شرایط عبارت بودند از: نگاه کمال طلبانه دختران نسبت به همسر آینده، دخالت های والدین، شرایط اقتصادی و جذابیت ظاهری. تحلیل های آماری بخش دوم نیز نشان داد بطور کلی دختران با تجرد قطعی، نسبت به دختران متاهل، میانگین نمره پایین تری در معیار کلی سازگاری در دو زیر بخش آن (سازگاری در خانه و سازگاری اجتماعی) بدست آوردند.
  • موسی سبزی دوآبی، علیرضا هژبری نوبری *، سید مهدی موسوی کوهپر، محمدرضا محمدیان صفحات 75-97
    دشت الشتر یکی از مهمترین دشت های میانکوهی زاگرس مرکزی به شمار می رود. مباحث مورد توجه در این مقاله عمدتا بر اساس فعالیت هایی است که در طی سالهای 1385 - 1386 در این دشت به منظور بررسی و شناسایی آثار باستانی و در سال 1391 بخاطر شناسایی و تحلیل الگوهای استقراری دوره پارتیان در این منطقه صورت گرفته است. در نتیجه بررسی باستا ن شناسی صورت گرفته در این دشت تعداد 72 محوطه و بنای باستانی شناسایی شده است. مطالعات کنونی نشان می دهد که آغاز استقرار در این دشت مربوط به دوره مس و سنگ می باشد و جدیدترین محوطه نیز مربوط به قرون متاخر دوره اسلامی است. از مجموعه آثار باستانی دشت الشتر تعداد 42 اثر دارای بقایای مربوط به دوره پارت بوده اند. درک و دریافت کلی الگوی استقراری این دشت در دوره پارتیان نشانگر تغییرات جمعیتی یا تغییر الگوی پراکنش استقرارها نسبت به دوره های قبل و حتی بعد از این دوره است. سیمای پراکندگی محوطه های باستانی شناسایی شده نشانگر این موضوع است که بیشتر استقرارهای منطقه به شکل واحدهای روستایی بوده اند و شواهدی از مراکز شهری شناسایی نشد. بطور کلی الگوی پراکنش استقرارهای پارتی در این دشت بشدت متاثر از ویژگی های اقلیمی، توانمندی های زیست محیطی و موقعیت ویژه جغرافیایی منطقه است. در نگارش پیش رو سعی شده است تا الگوی استقرار پارتیان در این دشت میانکوهی مورد بررسی قرار گیرد و همچنین به مطالعه محوطه ها و تفسیر الگوهای استقرار دوره پارتیان در آن پرداخته شود.
    کلیدواژگان: زاگرس مرکزی، لرستان، دشت الشتر، دوره پارتیان، الگوی استقرار
  • یونس رشیدی *، زهرا احمدی پور، مهدی کریمی صفحات 99-117

    گسترش زیرساخت های ارتباطی و افزایش میزان دسترسی اعضای یک جامعه به رسانه هاو فضای مجازی، بر نیازها، مشارکت سیاسی، و تعامل شهروندان با فضای سیاسی محلی،ملی و بین المللی تاثیر گذار است. امروزه شهروندان کشورهای مختلف بوسیله امکانات و زیرساخت های فن آوری ارتباطات بر میزان آگاهی خود می افزایند و به نشر و پیگیری اخبار و اطلاعات در فضای مجازی و رسانه های ارتباطی می پردازند.آنها دیگر همانند گذشته در برابر رسانه ها منفعل عمل نمی کنند، بلکه با مشاهده و ارزیابی شرایط کنونی کشور خود به مقایسه کیفیت زندگی و آزادی های قانونی خود با مردم سایر کشورها می پردازند. در ماه های پایانی سال 2010 میلادی اعتراض هایی درکشورهای تونس، مصر، بحرین، لیبی و سوریه بوقوع پیوست که تا پیش از آن کمتر کسی به احتمال شکل گیری آنها اندیشده بود.نقطه اشتراک همه این اعتراض ها شروع آنها ازفضای مجازی بود. با سقوط حکومت های تونس، مصر، لیبی و استعفای رئیس جمهور یمن، اکنون می توان انتظار داشت که دامنه این جنبش ها به سایر حکومت های اقتدارگرای منطقه خاورمیانه تسری یابد. در حرکت های اعتراضی که در منطقه وبه طور خاص در دو کشور تونس ومصر به وقوع پیوست ، معترضان با استفاده از فضای مجازی به ایجاد هماهنگی و ارتباط میان یکدیگر جهت برپایی تظاهرت در مناطق و شهرهای مختلف بر علیه حاکمیت پرداختند. سازمان دهندگان اعتراض ها درکشور مصر با بهره گیری از ابزارهایی که مخاطبان آنها در سطح جهان دراختیار داشتند سعی کردند تا توجه زیادی را به حرکت خود جلب نمایند و در کنار آن مرجع سازماندهی اعتراض ها را از احزاب و نخبگان سیاسی به شبکه های اجتماعی منتقل نمودند.

    کلیدواژگان: تاثیر فضای مجازی بر انقلاب مصر
|
  • Aidin Keikhaee *, Shannon Bell Pages 1-26
    The concept of anxiety occupies a crucial position in early Heidegger’s writings. Most prominently, it appears in Being and Time (1927) and “What is Metaphysics?” (1929) as a structurally central concept. After 1920s, Heidegger began to use the term much less frequently, leading some scholars to suggest a change in Heidegger’s view of the role of anxiety. In this essay, I argue that central to an understanding of the role of anxiety in Heidegger’s thought is the fundamental difference between Heideggerian and psychological anxiety. This distinction is crucial as it is directly connected to the idea of the ontological difference, i.e. the difference between the ontical and the ontological, between beings and the Being of beings. Psychological descriptions of anxiety remain at the level of the ontical and, therefore, fall short of comprehending the ontological meaning of Heideggerian anxiety, which is one of Dasein’s basic possibilities of Being. Equipped with such an ontological understanding, I argue that the concept of anxiety remained central to Heidegger’s thought, early and late alike, and suggest that perhaps Heidegger’s much less frequent use of the term after “What Is Metaphysics?” was a result of his recognition that its terminological similarity with psychological anxiety could become a source for misunderstandings. Moreover, in the last section of the essay which functions like an addendum, I engage with Freud’s analysis of the uncanny and its relation with Heidegger’s Being-not-at-home. I argue that although Freud’s analysis of the uncanny seems to, in a sense, open up horizons beyond the reach of empirical psychology, his quasi-scientific quest for causal explanation leads his analysis to ultimately remain at the level of the ontical.
    Keywords: Heidegger, Anxiety, The Ontological Difference, ontology, Being, uncanny, Freud
  • Khadijeh Zolghadr *, Lynda Clarke Pages 27-44
    The present study focuses on the evaluation and critical reviewing of equivalence translation process and output. The choices of equivalents were examined by Fairclough’s model (2011) of critical discourse analysis.
    According to this model, interpretation and explanation of socio – cultural, socio – historical and situational context as macrostructures which examine everything about texts are complementary pairs for descriptive analysis which examine everything in texts as microstructures. To clarify the discussion, translated texts (Meta texts) are analyzed and compared with their source texts (Proto text). The results indicated that in order to find a framework for equivalence; there is a significant need for discursive features which are partly critical and partly descriptive (semantic) as units for translation criticism. These discursive components in translation process have been coined in this study as “CRISEME”.
    Keywords: Critical Discourse Analysis, Equivalents, Translation Criticism, Discursive Structures, Criseme
  • Masoomeh Arjmandi *, Ferdows Agha Aghagolzade Pages 49-59
    Women's Islamic covering is one of the most debated topics surrounding the issue of women in Islam towards which different discourses have taken a variety of positions. This paper will examine two distinct views of Qasim Amin (1863-1908), a male Egyptian scholar who is traditionally is known as the first Muslim feminist in Arab world, and Ayatullah Mortaza Mutahhari (1903-1980), an Iranian religious scholar who his works on women related issues are still, after a few decades, among the main sources in the study of women in Islam. This paper through analyzing the contents followed by a comparative analysis of the views of these two figures of the Islamic world reveals that recognition of Islamic covering as ''a right'' (haq) and “an obligation” (taklif) for Muslim women is an element that is absent in Amin's discussion of Muslim women's covering while it is a turning point in Mutahhri's discussion of the Islamic modest dress. This differentiation which is rooted in fundamentally different approaches of Mutahhari and Amin towards the concept of hijab has resulted in several disparities in their gender views. A major disparity is reflected in Mutahhari and Amin’s views on veiling and women’s social presence; the former considers veiling as the key to women’s dynamic, legitimate and constructive social activity while the latter judges it as the main obstacle in women’s activity in society.
    Keywords: Veiling, Islamic Covering, Women's Right, Women's Social Presence, Qasim Amin, Murtaza Mutahhari
  • Maliheh Golfam*, Ebrahim Talaee, Kazem Rasoulzadehtabatabaee Pages 61-74
    Recent statistics showed that larger number of Iranian girls are being pushed to the state of absolute celibacy. This is in clear contrast with social, cultural and religious values in the country; therefore, it has made serious concerns for both policy makers and the public. The present study aimed to a) explore why do girls prefer to stay unmarried and what their perception and feeling is in regard to marriage and b) investigate the social adjustment of these girls as a significant facet of mental and social health. An open-ended questionnaire was used for the first aim and Bell Adjustment Inventory (Bell, 1962) was applied on 40 girls with absolute celibacy and 40 married . The two groups were matched in demographic features and the findings, which are all discussed in Iranina society along with its existed values, showed that remaining celibacy is an undesirable status occurred mainly due to not finding and the right person. The other contributing reasons leading to girls’ celibacy are their imaginary and sort of perfectionistic attitude about their future partner, family’s arrangements and interferences, financial limitations and physical attractions. The statistical results indicated that girls with absolute celibacy scored less in total adjustment score and two of the subscales of adjustment at home and social adjustment.
    Keywords: adjustment, social health, girls with absolute celibacy, Iran, unmarried
  • Mousa Sabzi Doabi, Alireza Hejebri Nobari *, Seyed Mehdi Mousavi Kouhpar, Mohammad Reza Mohammadian Pages 75-97
    Alashtar is one of the prominent valley plains in central Zagros Mountain Range. The main focus of this study is based on the activities performed in this plain in 2006-2007 periods with the aim of identifying and studying the ancient relics as well as the studies conducted in 2010 to identify and analyze Parthian settlement patterns in this area. Archaeological survey in the area identified 72 historical sites and ancient monument. The current studies suggest that first settlements in this area date back to Copper and Stone Age and the most recent settled sites belong to the later centuries of the Islamic period. Among the historical relics found in Alashtar plain, 42 relics contained remnants of the Parthian. The overall perception of the settlement pattern in this plain during Parthian period reflects variation in population or distribution of settlement patterns compared to the former and later periods. The distribution pattern of the identified historical sites suggests that the settlements were mainly in the form of rural units with no evidence of urban centers. Overall, the distribution pattern of Parthian settlements has been strongly influenced by climatic characteristics, environmental capabilities and the special geographical position of the region. This paper attempts to study the Parthian settlement pattern in this plain; moreover, it seeks to examine these historical sites and interpret the settlement patterns in the Parthian period.
    Keywords: Central Zagros, Lorestan, Alashtar Plain, Parthian Period, Settlement Pattern
  • Younes Rashidi*, Zahra Ahmadipor, Mahdi Karimi Pages 99-117

    Expansion of communicational infrastructures and increase in grassroots’ access to media and cyberspace affect public’s needs, political participation and the citizens’ relationship with international, national and local political space. Nowdays[R1] , citizens in different countries have increased their awareness using communicational infrastructures and have spread out news and information in cyberspace and communicational media. They do not act passively in front of the other media like past , but they compare their life quality and legal freedoms with others by observing and evaluating the situation of their own country. In the late [R2] 2010, some protests were raised in Tunisia, Egypt, Libya and Syria that no one could anticipate them. The common point of these protests was their origin rooted in [R3] cyberspace. By dismantling Tunisia, Egypt and Libya’s governments and resignation of Yemen’s president, it can be expected that these movements can be spread in the Middle East, to other totalitarian governments of the region. In the protests process in the region and in particular in Egypt and Tunisia, protesters used cyberspace to coordinate campaigns. The organizers of these protests organizers [R4] in Egypt tried to take attention using devices that their audiences have, and shifted the leadership of protests from political parties and elites to the social networks. The current study tires to answer this question using published documents and reports: In the framework of what process and under the effect of what factors cyberspace contributed to the formation of protests movements in Egypt?

    Keywords: Cyber space, Egypt's revolution, Social Networks, Civil movements