فهرست مطالب

نشریه مدیریت و پژوهش های دفاعی
پیاپی 82 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/08/14
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علمی ترویجی
  • محسن نوذریان، احمد برسلانی صفحات 1-36
    ارتباط نامناسب، یکی از معضلات در سازمان است. درک موانع و آسیب های ارتباطی به وظیفه مهم مدیران در سازمان ها تبدیل شده است. جهت اجرائی شدن ماموریت های گردان های امام حسین(ع) برای جنگ های آینده که جذب و تامین نیروی انسانی بر عهده نواحی مقاومت می باشد.و ارتقای آموزش آنها بر عهده گردان ها بوده، پژوهش حاضر به بررسی مهم ترین آسیب های فرا روی ارتباطات سازمانی گردان های امام حسین(ع) با نواحی سپاه استان البرز بر اساس مدل سه شاخگی، شاخه ساختاری، رفتاری و زمینه ای در ماموریت های ابلاغی می پردازد. این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی(پیمایشی) است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه فرماندهان گردان های امام حسین(ع) و حوزه های نواحی سپاه استان البرز است و از روش نمونه گیری تمام شمار به تعداد 108 نفر استفاده شد. که پس از تعیین روایی و پایایی آنها و استفاده از ابزار سنجش، به منظور مشخص نمودن نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف وتجزیه و تحلیل داده ها آزمونT و آزمون F استفاده شد که نتایج تحقیق براساس اولویت آسیب های ارتباطی عبارتند از:1- عوامل ساختاری شامل عدم انعطاف پذیری، رسمی بودن، تمرکز و پیچیدگی؛
    2- عوامل رفتاری شامل عوامل ادراکی و عوامل انسانی دررتبه یکسان؛
    3- عوامل زمینه ای شامل موانع فنی و موانع ناشی از محیط ارتباطی و موانع فرهنگی می باشد.
    که بر اساس اولویت باید عوامل آسیب های ساختاری و در مرحله بعد رفتاری شناسایی شود و پس از تجزیه وتحلیل به بیان پیشنهادهای کلان و اجرایی خود در این زمینه پرداخته است.
    کلیدواژگان: ارتباطات سازمانی، آسیب شناسی، آسیب های ساختاری، ماموریت سازمانی
  • محمد بیگلری، اسماعیل فرجی صفحات 39-57
    پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان کارکرد مولفه های روابط انسانی در افزایش بهره وری فرماندهان و مدیران سپاه حضرت جوادالائمه(ع) انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. بر اساس جدول کوکران تعداد 91 نفر از فرماندهان، مدیران سپاه حضرت جوادالائمه(ع) به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. برای روایی پرسشنامه ها از متخصصان و استادان مدیریت بهره گرفته شده و برای سنجش میزان پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. داده های پژوهش پس از جمع آوری براساس فرضیه های پژوهش و با استفاده تحلیل همبستگی پیرسون تحلیل شدند. نتایج به دست آمده گویای رابطه مثبت و معنی دار بین ایجاد انگیزش، تفاوت های فردی، توجه به قدر و منزلت کارکنان، توجه به نیازهای مشترک سازمان و کارکنان با افزایش بهروری مدیران و فرماندهان وجود دارد.
    کلیدواژگان: کارکرد، مولفه های روابط انسانی، انگیزش، افزایش بهره وری، مدیران و فرماندهان
  • محمدرضا بشارتی، مهدی حشمتی صفحات 59-86
    جنگ ها همواره از گذشته تا کنون زندگی بشر را در معرض تهدید قرار داده است و یکی از اهدافی که باعث پیدایش شهرها شد و یا پیدایش آنها را تسریع کرد، همین عامل جنگ و دفاع بوده است. در ایران نیز شهرها همواره روندی از این تهدید ها را در خود دیده و در مقابل آنها عکس العمل های متفاوتی از خود نشان داده است. شهرهای ایران در قبل از اسلام در مقابله با تهدیدها تمهیداتی را برای خود در نظر می گرفتند ازجمله این تمهیدات: ایجاد حصار، برج و بارو، خندق و... از زمان ظهور اسلام و گسترش آن در ایران به بعد نیز شهرها با شعار جایگاه آرامش و امنیت بیش از پیش نقش خود را ایفا کرده اند، چون معیار تفکر اسلام، بالا بردن ضریب آرامش، عدالت و رفاه بوده تا این که ساکنانش بهتر بتوانند معبود خود را ستایش کنند، بنابراین به بعد دفاع بیش از پیش توجه و توصیه نموده است. در مقطع کنونی نیز با توجه تغییر و تحولات سریع علمی، تکنولوژیکی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی و... دچار تغییر و تحولات زیادی شده است که از نظر دفاعی و پدافند غیر عامل آن را وارد عرصه های جدیدی کرده است. بنابراین در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با مطالعات اسنادی و کتابخانه ای، شهرهای ایرانی- اسلامی را در گذشته( قبل و بعد از اسلام) و زمان حال به صورت تطبیقی بررسی و نقاط ضعف و قوت آنها را در مقایسه باهم تحلیل نموده است.
    کلیدواژگان: شهرهای ایرانی، اسلامی، پدافند غیر عامل، دفاع و امنیت، عناصر دفاع شهری
  • علی اکبر رستمی، علی احمدپور صفحات 87-114
    پدافند هوایی شامل اقداماتی است که طی آن با استفاده از تمامی وسایل و امکانات موجود از حملات هوایی دشمن جلوگیری به عمل آورده و در صورت امکان نیروهای حمله آور را منهدم می سازد و با توجه به استراتژی هوایی آمریکا برای انهدام و یا از کارانداختن مناطق حیاتی و حساس و مهم مثل مراکز فرماندهی و تصمیم گیری سیاسی، نظامی، اقتصادی و. .. کشور هدف، وهمچنین شکاف فنآوری بین ما و آمریکا باید از روش های ناهمطراز برای مقابله با آن بهره برد. مساله اصلی این تحقیق شیوه های ارتقای مهارت های عملیاتی نیروهای پدافند هوایی می باشد. هدف از انجام این تحقیق به دست آوردن میزان تاثیر شیوه های سنتی و نوین جهت ارتقاء مهارت های کاربران در نیروی زمینی سپاه می باشد. نوع تحقیق کاربردی، روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی- تحلیلی و از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل 50 نفر از خبرگان و کارشناسان پدافند نیروی زمینی سپاه بوده که به روش تمام شمار تعیین شده است. برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای با ابزار مطالعه و بررسی اسناد و همچنین روش تحقیقات میدانی با ابزار پرسشنامه (محقق ساخته) استفاده و سپس با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    کلیدواژگان: پدافند هوایی، شیوه، مهارت، گروه توپخانه و پدافند هوایی 15 خرداد، مهارت عملیاتی
  • حسین رجبی، محمد مهدی جعفری نور صفحات 115-136
    نحوه عملکرد و کیفیت هر یگان رزمی که اصطلاحا به آن توان رزم گفته می شود، به عوامل مختلفی وابسته است و به فراخور شرایط، افزایش و کاهش می یابد. در این پژوهش تلاش شده تا تاثیر شناخت از دشمن پیش رو، بر عوامل غیر فیزیکی توان رزم و به ویژه دو عامل مهم روحیه و انگیزه مورد مطالعه قرار گیرد. به این منظور با رجوع به نظرات خبرگان که مشتمل بر 50 نفر از فرماندهان و مدیران سطوح مختلف عملیاتی در سپاه کردستان بودند، میزان شناخت رزمندگان گردان های پیاده سپاه بیت المقدس از گروهک های کردی و تاثیر این شناخت بر روحیه و انگیزه این رزمندگان مورد بررسی قرار گرفت. نظرات ارائه شده در قالب پرسشنامه ای بالغ بر 72 سوال در سه بخش جمع آوری گردید و با استفاده از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل آماری از آن به عمل آمد. یافته های پژوهش حاکی از این است که سطح شناخت رزمندگان گردان های پیاده سپاه بیت المقدس از گروهک های کردی در حد متوسط بوده و شناخت از گروهک های کردی (گروهک کومه له، دمکرات و پژاک) به شدت بر روحیه و انگیزه آنها تاثیرگذار است.
    کلیدواژگان: توان رزم، گروهک های کردی، سپاه بیت المقدس، گردان پیاده، روحیه، انگیزه
  • احمد غلامپور، عباس یوسفی شیخ رباط صفحات 137-160
    ایجاد امنیت در استان خوزستان دارای شرایط و مراحل مختلف می باشد که مرحله پیشگیری مهم ترین آنهاست. بر این اساس، قرارگاه امنیتی حضرت ابوالفضل العباس(ع) در طول مدت تاسیس با کوشش و تلاش شبانه روزی و بهره گیری از تجزیه و تحلیل اخبار و اطلاعات کسب شده و پیشنهاد راهکارهای منطقی به مسئولین مربوطه، نسبت به ایجاد ارتباط مداوم و موثر با ادارات، سازمان ها و واحدهای امنیتی ذی ربط، در راستای پیشگیری از بروز مسائل و حوادث امنیتی اقدامات موثری را به عمل آورده است. پژوهش حاضر در تلاش است تادر چهار حوزه سیاست گذاری و خط مشی، هماهنگی و هماهنگ سازی، ایجاد ارتباط و اقدامات اجرایی به تحلیل عملکرد قرارگاه امنیتی حضرت ابوالفضل العباس(ع) بپردازد. به عبارت دیگر، سوال اصلی پژوهش حاضر این است که عملکرد قرارگاه امنیتی حضرت ابوالفضل العباس(ع) طی سال های 88-1385 چه بوده و مولفه های ارتقای کارایی آن چیست؟این تحقیق با رویکرد کیفی و با روش توصیفی- تحلیلی بر اساس بررسی اسناد و مدارک کتابخانه ای و انجام مصاحبه با نخبگان امور امنیتی استان خوزستان اجرا شده است. نتیجه پژوهش شامل راه کارهایی می باشد که برای ارتقاء سطح کارایی قرارگاه امنیتی حضرت ابوالفضل العباس(ع) با بهره برداری از عملکرد آن در سال های 88-1385 ارائه شده است که البته محقق مدعی بررسی مطلق همه جوانب آن نیست و می توان با ادامه پژوهش در آینده به نتایج مطلوب-تری نیز دست یافت.
    کلیدواژگان: قرارگاه امنیتی حضرت ابوالفضل العباس (ع)، ارتقای کارآیی، امنیت