فهرست مطالب

زیست شناسی جانوری - سال نهم شماره 3 (بهار 1396)

مجله زیست شناسی جانوری
سال نهم شماره 3 (بهار 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/03/29
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مهریه آذرشب، غلامحسن واعظی*، مهدی رهنما صفحات 1-14
    زخم معده یا گاستریت بیماری خوش خیم در دستگاه گوارش می باشد که با زخم کوچک در آستر مخاط داخلی معده بوجود می آید. یکی از راه های درمان بیماری زخم معده استفاده از گیاهان دارویی است. از جمله گیاهان دارویی موثر در درمان زخم معده دانه کرچک است. روغن دانه کرچک خاصیت ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدقارچی دارد و نیز دارای روغن ریسین، آنتی اکسیدان، تانن و ویتامین A، C وE می باشد که باعث کاهش تورم و التهاب زخم و بهبود آن می شود. موش ها با یک رژیم آزمایشگاهی استاندارد تغذیه شدند. قبل از جراحی، برای 48 ساعت از غذا محروم و 2 ساعت قبل از جراحی آب آنها نیز قطع شد. موش ها باتزریق محلول اسید استیک به ناحیه ی تنه معده قسمتی که فاقد رگ باشد، مبتلا به زخم معده شدند. یک روز پس از ایجاد زخم در معده، روغن با دوزهای مختلف از طریق گاواژ به موش ها داده شد. موش ها را در روزهای 4، 7 ،10 و 14 پس از ایجاد زخم کشته و معده آنها خارج گردید و ابعاد زخم برحسب میلی مترمربع محاسبه گردید. همچنین جهت مطالعات بافت شناسی، نمونه ها پس از ایجاد برش و تهیه لام با هموتوکسیلین و ائوزین رنگ آمیزی شدند و مورد مطالعه میکروسکوپی قرارگرفتند. نتایج نشان داد که درصد بهبود زخم درروغن دانه کرچک در هر سه دوز (50، 100 و200 میلی گرم بر کیلوگرم) در روزهای چهارم و چهاردهم افزایش معناداری نسبت به گروه های شم و کنترل دارند. روغن دانه کرچک اثر ترمیمی بیشتری بر زخم معده ناشی از اسیداستیک دارد.
    کلیدواژگان: زخم معده، روغن دانه کرچک، موش صحرایی
  • دیبا باقری باقری، مجتبی دشتی زاد*، مرتضی دلیری جوپاری، احسان هاشمی، آیدین رحیم طایفه صفحات 15-26
    تکوین رویان در شرایط آزمایشگاهی، وابسته به پارامتر های متعددی است که از میان آن ها می توان به میزان اکسیژن محیط کشت اشاره نمود. کشت رویان در شرایط محیطی با میزان بالای اکسیژن می تواند منجر به تولید گونه های فعال اکسیژن شود و در نتیجه آسیب های احتمالی را برای رویان به همراه داشته باشد. بررسی های پیشین نشان داده است که مرحله ی پره نوکلئوس مرحله ای حیاتی در نمو رویان می باشد که نسبت به میزان اکسیژن محیط حساس است و با شروع کشت از مراحل بعدی ممکن است این اثرات مخرب اکسیژن اتمسفری ناپدید شود. جهت بررسی دقیق تر این موضوع، مطالعه حاضر کشت رویان ها از مرحله ی دو سلولی تا مرحله ی بلاستوسیست را مد نظر قرار داده است و کیفیت رویان ها را در شرایط هایپوکسی (غلظت اکسیژن 5 درصد و اتمسفری (غلظت اکسیژن 20 درصد) با یکدیگر مقایسه می کند. رویان های دوسلولی پس از جمع آوری، به صورت تصادفی در دو گروه هایپوکسی و اتمسفری تقسیم و تا مرحله ی بلاستوسیست کشت داده شدند. تاثیر غلظت متفاوت اکسیژن بر کیفیت رویان ها با بررسی نرخ تشکیل بلاستوسیست، میزان خروج رویان از زونا، تعداد کل سلول ها، نسبت تعداد سلول های توده ی داخلی بلاستوسیست به تعداد کل سلول ها و نرخ لانه گزینی پس از انتقال رویان ارزیابی گردید. نتایج حاکی از افزایش معنی دار (05/0p<) در نرخ تشکیل بلاستوسیست (81/78 به 05/73)، خروج از زونا (07/56 به 50/49) و نسبت توده ی سلولی داخلی به کل سلول ها در رویان های گروه هایپوکسی در مقایسه با گروه کنترل (54/0 به 28/0) بود. همچنین نرخ لانه گزینی پس از انتقال رویان هایپوکسی (20/59) نسبت به گروه کنترل بهبود (05/0p<) یافت (50/29). برخلاف گزارشات پیشین اثرات مخرب اکسیژن موجب سرکوب رشد رویان در تمامی مراحل نمو می شود و براین نکته تاکید می کند که شرایط هایپوکسی از نمو رویان بهتر حمایت می کند.
    کلیدواژگان: بلاستوسیست، تعداد سلول های بلاستوسیست، کشت رویان، لانه گزینی، شرایط هایپوکسی
  • محمد امین حسین پور، بابک مقدسی* صفحات 27-34
    ماهی کپور علفخوار (Ctenopharyngodon idella) در ایران در حوضه آبریز دریای خزر و دریاچه هامون در استان سیستان و بلوچستان زیست می کند. تکثیر و پرورش این ماهی از نظر اقتصادی قابل توجیه بوده و دارای ارزش شیلاتی است. امروزه این ماهی برای جلوگیری از رویش شدید گیاهان در کانال های آب یا آب بندهای طبیعی استفاده می شود و تکثیر و پرورش آن نیز متداول شده است. در این مطالعه، میزان غلظت کشنده حاد (LC5096h) و حداکثر غلظت مجاز سم کنفیدور (ایمیداکلوپراید)، در بچه ماهیان کپور علفخوار مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش تعداد 150 عدد بچه ماهی کپور علفخوار در پنج گروه ده تایی شامل یک گروه شاهد و چهار گروه تیمار و هر یک با سه تکرار، به مدت 96 ساعت در مخازن حاوی آب شهری کلرزدایی شده و دمای 26-24 درجه سانتی گراد با غلظت های مختلف سم کنفیدور (صفر، 125، 250، 500 و 1000 میلی گرم در لیتر) نگهداری شدند. نتایج نشان داد که غلظت کشنده حاد (LC5096h) سم کنفیدور برای بچه ماهیان کپور علفخوار 300 میلی گرم در لیتر و حداکثر غلظت مجاز آن 30 میلی گرم در لیتر محاسبه شد که با توجه به جدول سمیت آفت کش ها در محدوده تقریبا غیرسمی محسوب می شود.
    کلیدواژگان: غلظت کشنده حاد، کپور علفخوار، کنفیدور، ایمیداکلوپراید، LC5096h، Ctenopharyngodon idella
  • سبا راستگار قره شیران، پروین تراب زاده*، صفورا صفاری صفحات 35-44
    کلرپیریفوس یکی از حشره کش های ارگانوفسفره است که در سال های اخیر به دلیل عوارض مخرب فراوان بر روی پوست، دستگاه عصبی، تنفسی و گوارشی بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته است. اما تا کنون مطالعه ای از اثر این سم بر روی جنین در دسترس نیست. بنابراین در این پژوهش به بررسی اثرات تراتوژنیک کلرپیریفوس بر روی رشد و نمو کمی جنین های موش Balb/C پرداختیم. در این مطالعه 50 سر موش بطور تصادفی به 6 گروه مساوی، کنترل (عدم تزریق: پنج سر موش)، شم (تزریق سرم فیزیولوژی: پنج سر موش) و چهار گروه تجربی (10 سر موش در هر گروه) تقسیم شدند. دوز کشنده LD50 در شرایط in vivo، 32/25 میلی لیتر بر کیلوگرم در وزن بدن تعیین و دوز تزریقی 4/0 میلی لیتر بر کیلوگرم انتخاب شد. تزریقات برای 4 گروه موش در روزهای 3، 4، 5 و 6 بارداری بصورت درون صفاقی انجام و موش ها در روز 15 بارداری تشریح شدند و برای اطمینان، تجربیات فوق2 بار تکرار شد. داده ها با نرم افزار SPSS17 از طریق درصدگیری مورد سنجش قرار گرفتند. پس از یک مطالعه تطبیقی در این دوز، اثرات تراتوژنیک مختلفی از جمله اگزوهپاتیک، اگزانسفالی، سینداکتلی، نقص در اندام های حرکتی (دست و پا)، خونریزی وسیع در کل بدن و اگزوفتالمی در مقایسه با گروه کنترل و شم مشاهده شد. با توجه به یافته های فوق، مصرف کلرپیریفوس به عنوان یکی از سموم کشاورزی، تاثیرات منفی بر روی جنین دارد و یک تراتوژن است. بنابراین توصیه می شود برای حفظ محیط زیست و سلامتی انسان ها، مخصوصا خانم های باردار از روش های غیرشیمیایی برای کنترل آفات استفاده شود.
    کلیدواژگان: سموم کشاورزی، کلرپیریفوس، تراتوژن، جنین موش
  • دیمن رحمانی، زهرا هوشمندی*، شیرین فردوسی صفحات 45-55
    با توجه به تنوع نانوذرات تولید شده، باید اثرات جانبی این نانوذرات در شرایط آزمایشگاهی بررسی گردد تا جهت درمان بیماری ها، از نوع بدون اثرات توکسیک استفاده گردد. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیرات نانوذره اکسید آهن- روی (Fe2O4Zn) بر فاکتورهای کلیوی موش های نر نژاد ویستار انجام گرفت. در این مطالعه تجربی، 24 موش نر نژاد ویستار به صورت تصادفی به 3 گروه 8 تایی تقسیم شدند که شامل 2 گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. گروه کنترل به میزان 5/0 میلی لیتر سرم فیزیولوژی دریافت کردند اما به گروه های آزمایش به ترتیب 5/0 میلی لیتر از نانوذرهاکسید آهن- روی با غلظت های ppm 100 و ppm 200 به مدت 7 روز متوالی به صورت درون صفاقی تزریق گردید. روزهای دوم، هفتم و چهاردهم بعد از تیمار، خون گیری از گوشه پلک چشم به کمک لوله مویینه انجام شد. فاکتورهای بیوشیمایی اوره، اسید اوریک و کراتینین به کمک روش الایزا اندازه گیری شدند. نتایج آنالیز واریانس بررسی مقادیر اوره و اسید اوریک نشان داد که میزان اوره و اسید اوریک، در روزهای هفتم و چهاردهم بعد از تیمار در دوزهای ppm 100 و ppm 200 کاهش یافته است. همچنین بررسی مقادیر کراتینین نشان داد که میزان کراتینین، در روزهای 2، 7 و 14 روز بعد از تیمار در دوزهای 100 و 200 افزایش یافته است. نتایج هیستولوژیک تزریق نانوذره آهن در دوزهای 100 و 200 نشان داد که در دوز پایین، نانوذره درون بافت همبند و سیتوپلاسم سلول های پروکسیمال و دیستال نفرون رسوب می کند و همچنین در دوز بالا علاوه بر سلول های توبول پروکسیمال و دیستال، در لوله های جمع کننده قسمت مرکزی کلیه هم رسوب تشکیل شده است. در کل نتایج پژوهش حاکی از آن بود که تزریق نانوذره اکسید آهن- روی منجر به تغییر فاکتورهای شیمیایی کلیوی از جمله کاهش میزان سطح اوره و اسیداوریک و افزایش کراتینین می شود. همچنین نتایج هیستولوژیک، رسوب نانوذره را در بافت کلیوی نشان می دهد. به نظر می رسد کاربرد این نانوذره آنچنان اثر سمی پایدار و طولانی مدت بر بدن جانداران ایجاد نمی کند.
    کلیدواژگان: نانوذره اکسید آهن - روی، اوره، اسیداوریک، کراتینین، کلیه، رت
  • نرگس رمضانی، عبدالحسین شیروی*، ویدا حجتی صفحات 57-62
    نانوذرات در بسیاری از جنبه های کاربردی در سلامتی انسان اهمیت دارند با توجه به نبود مستندات دقیق درباره سمیت نانوذرات نقره، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر نانو ذرات نقره بر تغییرات بافتی ریه انجام شد. در این مطالعه، 30 سر موش صحرایی نژاد ویستار در سه گروه 10 تایی کنترل و تجربی 1 و تجربی 2 مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گروه کنترل از آب مقطر و برای گروه تجربی 1 از نانو ذرات 20 نانومتری با غلظت 500 میلی گرم بر کیلوگرم و برای گروه تجربی 2 از نانوذرات 20 نانومتری با غلظت 1000 میلی گرم بر کیلوگرم از طریق استنشاق استفاده شد به مدت 10 روز مورد بررسی قرارگرفتند. پس از گذشت 10 روز موش ها تشریح شدند و بافت ریه از آنها جدا شد و در اسید حل گردید و میزان رسوب نقره در بافت ریه به روش جذب اتمی اندازه گیری شد. آنالیز آماری نشان داد که نانو نقره در بافت های ریه به طور قابل ملاحظه ای در دوزهای 500 و 1000 میلی گرم بر کیلوگرم نسبت به گروه کنترل دارای تغییرات معنی داری است و اثر نانو ذرات نقره بر بافت ریه قابل ملاحظه بود و تغییرات حاصله نشانگر آسیب های سلولی و بافتی می باشد. ریه به عنوان یکی از اندام های مهم در سیستم تنفسی بدن می تواند مکان رسوب نانوذرات نقره باشد.
    کلیدواژگان: نانوذرات نقره، ریه، موش صحرایی
  • زهرا زهره وند اصل، نسیم حیاتی*، سیمین محمدی گرجی، کاظم پریور صفحات 63-75
    مصرف فراورده های گیاهی و استفاده از داروهای گیاهی امروزه از پر طرفدارترین روش های درمان به شمار میرود .در این بین جینسنگ گیاهی از جنس panax و از خانواده Araliaceae جزء ده گیاه رایج در سبد غذایی مردم قرار گرفته است. هدف از این مطالعه بررسی اثر مصرف عصاره جینسنگ بر اووژنز در موش بالغ نژاد NMRI بود .در این تحقیق 30 سر موش ماده به طور تصادفی در 5 گروه کنترل (مورد گاواژ قرار نگرفتند)، شم (مورد گاواژ آب مقطر قرار گرفتند) و سه گروه تجربی (تحت گاواز 100، 200 و 300 میلی گرم بر کیلوگرم وزن موش از عصاره آبی جینسنگ) قرار داده شدند. عصاره آبی جینسنگ قرمز در آب مقطر تهیه گردید و گرو ها طبق گروه بندی ذکر شده به مدت 30 روز تحت تیمار بودند. پس از آن به روش نخاعی کشته شدند، بافت تخمدان و رحم آنها خارج گردید و مورد مطالعه قرار گرفت .تعداد فولیکول های اولیه در گروه های تجربی با دوز 100 200 و 300 میلی گرم بر کیلوگرم افرایش معنی دار را نشان دادوتعداد فولیکول های ثانویه در دوز 100 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم و فولیکول گراآف در دوز 200 میلی گرم بر کیلوگرم افزایش معنی دار را نشان دادند. کاهش در تعداد فولیکول های آترتیک در کمترین و بیشترین دوز مورد استفاده مشاهده گردید. مطالعات رحمی افزایش ضخامت لایه پریمتر و آندومتر را در گروه با دوز 100 را نشان داد و تعداد غدد ترشحی در گرو های تجربی 1و2 افزایش داشت. در نهایت میتوان گفت مصرف جینسنگ در راستای بهبود عملکرد تخمدان وبافت رحم عمل میکند و به اووژنز کمک میکند.
    کلیدواژگان: جینسنگ، اووژنز، موش نژاد NMRI، تغییرات رحمی
  • الهه علی عسگری، علی ماشینچیان مرادی*، فریبرز احتشامی، شهلا جمیلی، محمد ربانی صفحات 77-93
    ابزارهای گوناگونی جهت پایش میزان غلظت آلاینده ها بر اکوسیستم های آبی وجود دارد. این مطالعات امروزه بر مبنای پایش زیستی و بیومارکر ها می باشد. هدف از این تحقیق اندازه گیری میزان غلظت آنزیم گلوتاتیون اس ترانسفراز (GST) به عنوان بیومارکرهای آلاینده فلزات سنگین در صدف دوکفه ای مروارید ساز محار (Pinctada radiata) در اکوسیستم های آبی بوده است. فلزات سنگین سرب، کادمیوم و نیکل در بافت نرم و رسوبات ایستگاه های مورد مطالعه در طی چهار فصل اندازه گیری گردید. نمونه ها به صورت فصلی در ایستگاه های لاوان، هندورابی و نخیلو (در شمال خلیج فارس) از بهار سال 1392 تا زمستان همان سال به روش غواصی در دو سایز کوچک (4-1 سانتی متری) و سایز بزرگ (6-4 سانتی متری) جمع آوری گردیدند و صدف آنها از بافت نرمشان جدا و به آزمایشگاه جهت آنالیز میزان فلزات سنگین و آنزیم های مورد مطالعه منتقل گردیدند. از روش استاندارد Moopam برای اندازه گیری میزان غلظت فلزات سنگین و برای آنالیز میزان غلظت آنزیم گلوتاتیون اس ترانسفراز در نمونه های بافت صدف دو کفه ای از روش و همکاران (1974) استفاده گردید. میزان غظت آنالیز فلزات سنگین نیکل، کادمیوم و سرب در رسوبات در هر سه ایستگاه 12/0 ± 6/1، 04/0 ± 69/0 و 30/0 ± 16/4 قسمت در میلیون می باشد و میزان غظت آنالیز فلزات سنگین نیکل، کادمیوم و سرب در بافت نرم صدف محار در هر سه ایستگاه به ترتیب 12/0 ± 58/0، 04/0 ± 86/1 و 30/0 ± 94/1 قسمت در میلیون می باشد. نتایج نشان داد که غلظت فلز سرب در رسوبات ایستگاه دارای اختلاف معنادار می باشد و مقایسه نتایج با استاندارهای مرتبط و تحقیقات مشابه حاکی از آن است که غلظت آلاینده های فلزات سنگین در تمامی موارد بطور قابل ملاحظه ای کمتر از تمام استاندارها و مقادیر راهنما می باشد. تغییرات آنزیم گلوتاتیون اس ترانسفراز در هر دو پارامتر ایستگاه و فصل اختلاف معناداری را نشان داد. با افزایش دما در فصل گرم میزان آنزیم های آنتی اکسیدان افزایش یافته که ممکن است بخاطر فراوانی غذا در محیط باشد. در تحقیق حاضر نیز میزان گلوتاتیون اس ترانسفراز به طور معنی داری در فصل گرم از فصل سرد بیشتر بود. با توجه به میزان کم آلاینده های فلزات سنگین در مناطق مورد مطالعه، و عدم مشاهده ارتباط قوی بین میزان آلاینده فلزات سنگین و میزان آنزیم مورد مطالعه در بافت صدف محار ، لذا می توان این طور برداشت کرد که موجود در وضعیت سالمی به سر می برد و میزان آنزیم ها در حد طبیعی می باشد.
    کلیدواژگان: صدف محار، خلیج فارس، آنزیم، فلزات سنگین، هندورابی، لاوان، نخیلو
  • زینب عیدی پور، مریم رفیعی راد* صفحات 95-104
    بیماری پارکینسون یک اختلال نوروپاتولوژیک شایع است که به علت دژنراسیون نورون های دوپامینرژیک بخش متراکم جسم سیاه ایجاد می شود. استرس اکسیداتیو به عنوان یک عامل اصلی ایجاد این بیماری محسوب می شود که موجب مرگ نورون ها می شود. با توجه به خاصیت آنتی اکسیدانی الاژیک اسید، هدف مطالعه حاضر بررسی اثر الاژیک اسید بر اختلالات حرکتی و شناختی در مدل حیوانی بیماری پارکینسون است. چهل سر موش صحرایی نر به پنج گروه هشت تایی تقسیم شدند. به منظور ایجاد مدل حیوانی پارکینسون موش ها، سم عصبی 6- هیدروکسی دوپامین (6-OHDA) را با دوز 8 میکروگرم در 2 میکرولیتر سالین نرمال دارای 01/0 درصد اسید آسکوربیک را درون هسته میانی- قدامی (MFB) سمت چپ مغز دریافت کردند. گروه های درمان الاژیک اسید با دوزهای 10، 25 و 50 میلی گرم بر کیلوگرم را به مدت 14 روز به صورت گاواژ داخل معدی دریافت کردند. یک روز بعد از آخرین گاواژ تست های حرکتی و حافظه از موش ها به عمل آمد. الاژیک اسید باعث بهبود اختلالات حرکتی و حافظه ناشی از پارکینسون بویژه در دوز 50 میلی گرم بر کیلوگرم شد. با توجه به یافته های حاضر در این پژوهش می توان پیشنهاد نمود که الاژیک اسید دارای اثر حفاظتی در برابر 6- هیدروکسی دوپامین در مدل تجربی بیماری پارکینسون است.
    کلیدواژگان: الاژیک اسید، حرکت، حافظه، پارکینسون
  • زهرا کشتمند*، شهربانو عریان، علی قنبری صفحات 105-113
    سیس پلاتین، داروی ضدسرطان است که در شیمی درمانی استفاده می شود، اثرات جانبی این دارو شامل کاهش عملکرد غدد جنسی، آزواسپرمی و الیگواسپرمی است. خارخاسک گیاهی است که علاوه بر دارا بودن ترکیبات فراوان، عملکرد جنسی را زیاد می کند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر حمایتی عصاره هیدروالکلی خارخاسک بر سمیت سلولی سیس پلاتین در اسپرماتوژنز موش سوری است. در این مطالعه تجربی 30 موش سوری بالغ نر با وزن 30-25 گرم به صورت تصادفی به پنج گروه شش تایی تقسیم شد. گروه کنترل نرمال سالین را دریافت و گروه تجربی 1 سیس پلاتین و سه گروه دیگر به ترتیب دوز 5/5 میلی گرم بر کیلوگرم سیس پلاتین همراه با دوزهای عصاره خارخاسک 100، 300 و500 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت داخل صفاقی به مدت 14 روز دریافت کردند.یک روز پس از آخرین تزریق، وزن موش، وزن بیضه اندازه گرفته شده و پس از تهیه برش های عرضی از بیضه و مقاطع بافتی اسپرماتوژنز بررسی شد. داده های بدست آمده با استفاده ازنرم افزار SPSS و آزمون هایone way-anova ارزیابی شد. نتایج نشان داد که سیس پلاتین به تنهایی موجب کاهش وزن بدن، کاهش وزن بیضه (05/0p<) و کاهش تعداد سلول های اسپرماتوژنز نسبت به گروه کنترل شد (001/0p<). در گروه هایی که سیس پلاتین به همراه عصاره خارخاسک داده شد وزن بدن، بیضه و اسپرماتوژنز نسبت به گروه تجربی1 افزایش یافت. نتایج تاثیر حمایتی عصاره هیدروالکلی خارخاسک بر سمیت سلولی سیس پلاتین بر اسپرماتوژنز را نشان می دهد که احتمالا مربوط به ترکیبات آنتی اکسیدانی خارخاسک است.
    کلیدواژگان: سیس پلاتین، خارخاسک، اسپرماتوژنز، موش
|
  • M. Azarshab, Gholamhassan Vaezi *, M. Rahnama Pages 1-14
    Gastric ulcer is benign disease in the digestion system which is caused by a small ulcer in the mucus Astro of stomach.One of the ways to cure ulcer is using medicinal herbs.The medicinal herb which is helpful in curing the gastric is Ricinus Communis. Oil of ricinus is anti-bacterial, antivirus and antifungal. It contains risin oil, antioxidant, tanen and vitamin A, E and C that reduces inflammation of the ulcer. In this investigation, 60 male rats weighing 240-280 grams were provided. They got divided into 8 groups randomly, each including 12 rats. Control, sham and experiment group 1, 2, 3 with 50, 100,200 mg/kg for ricinus . rats were not fed 48 hours, 2h given water before surgery. Gastric was caused by injecting acetic acid to where there were no vessels. One day after causing the gastric, oil was given to the rats through gavage tube with different doses. The rats were killed in the day 4, 7, 10 and 14 and their stomachs were extracted and the dimensions of ulcer calculated on the basis of millimeter square. After cutting samples and providing Lam with hematoxylin and eosin stain. the percentage of recovery in oil of ricinus in three doses (50, 100 , 200 mg/kg) in the day 4, 7, 10 and 14 had a meaningful increase in comparison with Sham and control group (P
    Keywords: gastric ulcer, Oil of ricinus, rats
  • D. Bagheri, M. Dashtizad*, M. Daliri, E. Hashemi, A. Rahim Tayefeh Pages 15-26
    Many factors can influence the quality of embryos produced in vitro. Oxygen concentration is one of these environment parameters which at its high level can induce the production of reactive oxygen species (ROS. causing detrimental effects on embryo. Previous observations have shown that pronuclear stage is the critical time of embryo development, which is affected by oxygen toxicity more than other stages, so that destructive impacts of oxygen may disappear, when in vitro culture initiates from next stages. In this regard, the present study was conducted to compare the effects of two oxygen concentration, atmospheric (20% O2) and hypoxic (5% O2. on development of 2-cell embryos to the blastocyst stage. 2-cell embryos were divided randomly into 2 groups including: hypoxic and atmospheric groups, and were cultured to the blastocyst stage under mentioned conditions. Finally, the blastocysts quality was evaluated in terms of blastocyst formation, hatching rate, cell number and implantation rate after embryo transfer. The results showed a significant increase in the blastocyst formation, hatching and implantation rates in the hypoxic group compared to atmospheric one (P
    Keywords: Blastocyst cell number, Embryo culture, Implantation, Hypoxia
  • B. Moghaddasi, B. Moghaddasi * Pages 27-34
    Grass carp (Ctenopharyngodon idella) in Iran, lives in the Caspian Sea basin and Hamoon Lake in Sistan-Baluchistan Province. Propagation and breeding of these fish are economically justified with the value of the fisheries. Today, this fish is used for avoiding severe growing plants in water channels or natural ponds and their reproduction and breeding it has become commonplace. In this study, the lethal concentration (LC5096h) of the insecticide Confidor (Imidacloprid) was estimated for the Juveniles of the Grass Carp (Ctenopharyngodon idella). For 96 hours, 150 young grass carps (3-4gr.) in 5 groups (1 control and 4 replicates) were treated with the Insecticide Confidor (Imidacloprid) in concentrations 0, 125, 250, 500 and 1000 mg/l and the Lethal concentration (LC5096h) and the maximum allowable concentration (M.A.C. value) were estimated. Results showed that the Lethal concentration (LC5096h) of the insecticide Confidor was 300 mg/l and the maximum allowable concentration (M.A.C. value) was 30 mg/l. Results showed that the toxicity of the Insecticide Confidor (Imidacloprid) was “virtually non-toxic” for the Juveniles of the Grass Carp.
    Keywords: Grass carp, Ctenopharyngodon idella, Confidor, Imidacloprid, LC5096h
  • S. Rastgar Gharahshiran, P. Torabzadeh *, S. Saffari Pages 35-44
    Chlorpyrifos is one of organophosphate Insecticides and had studied in recent years because it has many complications devastating on skin, nervous, respiratory and digestive systems, but it effects on the embryo especially during pregnancy has not been reviewed. Therefore in study the teratogenic effects pesticide of Chlorpyrifos on the development of Balb/C mouse embryos 3th to 6thdays of pregnancy. In this study 50 female Balb/C mouse were randomly divided into 6 equal groups a control group (non-injection: 5 mice) and witness (injection of saline: 5 mice) and 4 experimental groups (each group: 10 mice). A lethal dose LD50 was determined in condition of 25.32 ml/kg.bw in vivo and selected dose for injection 0.4 ml/kg.bw. Injection was done on the 3Th to 6Th days of pregnancy days by enema. Then the mouse were sacrificed on day 15 of pregnancy.For security of results above experiences was repeated 2times. Data was checked with SPSS17 software by percentage. After a comparative study at this dose, has been observed a significant increase, exohepatic, exencephalus, Syndactyly, having a defect in dynamic organs (legs and hands), extensive bleeding in whole body and Exophthalmia were compared with control and witness groups.According to the findings, negative effects of Chlorpyrifos use as pesticides in agricultural products, On the mouse embryos and It is recommended to protect the environment and human health,especially pregnant women use of non-chemical methods to control pests.
    Keywords: Agricultural pesticides, Chlorpyrifos, Teratogen, mouse embryo
  • D. Rahmani, Z. Hooshmandi *, Ferdowsi Sh Pages 45-55
    Nanoparticles should be investigated under laboratory conditions for using in treatment of diseases. The aime of the study was to investigate the effects of nanoparticles of iron-zinc (Fe2O4Zn) on the factors kidney male rats Wistar. In this experimental study, 24 male Wistar rats were randomly divided into 3 groups which contain two experimental groups and one control group. The control group received 0.5 ml of saline solution but others groups recieved 0.5 ml of iron nanoparticle with concentration of 100ppm and 200ppm, respectively for 7 consecutive days that were injected intraperitoneally. On the second, seventh and fourteenth day after treatment, blood from the corner of the eyelids was done with of capillary tube. Urea, uric acid and creatinine were measured by ELISA method. Results of statistical analysis showed that urea and uric acid levels in the seventh and fourteenth days after treatment at a dose of 100ppm and 200ppm were decreased. The creatinine values ​​at days 2, 7 and 14 days after treatment 100ppm and 200ppm were increased. At a Low dose, nanoparticles sediment in the connective tissue and cytoplasm of proximal and distal renal cell and at high doses of nanoparticles, deposit is made in cells of the proximal tubule and in the central part of kidny. Levels of urea and uric acid were reduced and creatinine was increased. The results of histological showed nano-particle deposition in the kidney. It seems that the application of Fe2O4Zn nanoparticles in the biological system has no stable and long-term toxic effects on the animal body.
    Keywords: Fe2O4Zn Nanoparticle, creatinine, uric acid, Kidney, Rat
  • Ramezani N. N., A. Shiravi *, V. Hojati Pages 57-62
    Nanoparticles are important in many aspects of human health applications. Given the lack of detailed documentation about the toxicity of silver nanoparticles, this study was conducted to investigate the effects of silver nanoparticles on lung tissue changes. In this study, 30 Wistar rats were divided into three groups of 10, control, experimental 1 and experimental 2, were studied. For the control group distilled water, for experimental group 1 to 20 nanometer particles at a concentration of 500 milligrams per kilogram and for experimental groups of 2 to 20 nm nanoparticles with a concentration of 1000 mg/kg was used by inhalation for 10 days were investigated. After 10 days, mice were sacrificed and their lung tissue was isolated and was dissolved in acid and silver deposits in lung tissue were measured by atomic absorption spectrophotometry. Statistical analysis showed that silver nanoparticles in lung tissues significantly at doses of 500 and 1000 mg/kg Compared to the control group had no significant change and significant effect of silver nanoparticles on lung tissue and changes indicative of cell and tissue damages respectively. Lung as one of the important organs in the body respiratory system can be a place deposition of silver nanoparticles.
    Keywords: Nanoparticles, Copper, Lung, Rat
  • Z. Zohrevand Asl, N. Hayati Roudbari *, S. Mohamadi Gorji, K. Parivar Pages 63-75
    Herbal product consumption and use of herbal medicines is now the most popular treatment methods. In the meantime Ginseng, belonging to the genus Panax of the family Araliaceae has been among top ten common plant in peaple´s food basket, The objective of this study was to evaluate the effect of ginseng extract on oogenesis in the adult NMRI strain. In this experimental study, we randomly divided 30 adult female mouse NMRI strain into 5 groups and the groups were treated as follows for 30 days: i. Control (not gavaged), ii. Sham (gavaged water), iii.Treatment groups (gavaged100mg/kg, 200mg/kg and 300mg/kg ginseng extract) .ginseng water extract was prepered in distilled water.after 30 days, they were killed, ovarian and uterine tissue were removed and studied.The number of primary follicles in three experimental groups 100,200 and 300 mg/kg, secondry follicles with doses of 100 and 200 mg/kg groups and graaf follicle with dose of 200mg/kg group showed significant increase.reduction in atretic follicle in groups with doses of 100 and 300 mg/kg was observed. Uterine studies showed significant increase in the thickness of perimeter and endometrial layer in group whith dose of 100 mg/kg and the number of glands in experimental groups 1 and 2 showed increase.Finally wecan say that use of red ginseng water extract be effective on oogenesis and uterus tissue.
    Keywords: Ginseng, Oogenesis, NMR Imouse strain, Uterus changes
  • E. Aliasgari, A. Mashinchian Moradi *, F. Ehteshami, Sh. Jamili, M. Rabbani Pages 77-93
    There are various tools for monitoring the concentration of pollutants on aquatic ecosystems. Today these studies are based on biological monitoring and biomarkers. The aim of this study was to measure the concentration of the glutathione S-transferase as biomarkers of heavy metal contamination in pearl oyster Pinctada radiata in aquatic ecosystems. Heavy metals lead, cadmium and nickel were measured in soft tissue and studied stations in four seasons. Samples were collected seasonally in Lavan stations, Hendurabi and Nakhilo (in the northern Persian Gulf) from spring 2013 to winter of that year by scuba diving. Pearl oysters are divided according to their shells size; shells separated from soft tissues and were transferred to the laboratory for analysis of heavy metals and enzymes. Moopam standard method for were used for measuring the concentration of heavy metals and for analyzing tissue concentrations of glutathione S-transferase in Clam the method recommended by Habig et al In 1974 were used. The concentration analysis of heavy metals nickel, cadmium and lead in sediments at all stations were 1.6 ± 0.12 and 0.69 ± 0.04 and 4.16 ± 0.30 ppm, and the concentration analysis of heavy metals nickel, cadmium and lead in the soft tissue of Pinctada radiata in all three stations, respectively 0.12 ± 0.58 and 1.86 ± 0.04 and 1.94 ± 0.30 in parts per million, That results showed that the concentration of lead has significant difference in sediments station, Compare the results of this study with standards related and other similar studies at the regional and international level showed that pollutant concentration of heavy metals in all cases significantly less than all the standards and guide values associated. The concentration of glutathione S-transferase was almost similar to each other and parameters, station and seasons were significantly different in the concentrations of this enzyme. Seasonal changes in antioxidant enzymes related to (assuming a constant in salinity and oxygen) to age, reproductive cycle, and availability of food and water temperature. With increasing temperature at warm season, antioxidant enzymes were increase, with increasing temperature and abundance of food in the environment the amount of antioxidant enzymes may increase. The presence of the enzyme concentration may indicate that the higher levels of the enzyme to eliminate ROS activities to be any healthier situation. Due to low pollutants of heavy metals in the study area, a lower level of contaminants were observed in shellfish tissue and strong correlation between the amount of heavy metal contamination in pearl oyster tissue and enzymes was not observed, Therefore, we can say that the pearl oyster remains in a healthy condition and the amount of enzyme is normal.
    Keywords: Pinctada radiata, Persian Gulf, enzyme, Heavy metal, Hendurabi, Lavan, Nakhilo
  • Z. Eydipour, M. Rafieirad * Pages 95-104
    Parkinson's disease is a prevalent neuropathological disorder which is induced due to the degeneration of dopaminergic neurons of the dense part of sabestantia nigra. Oxidative stress is regarded as a main factor of this disease which causes death of neurons. Considering the protective antioxidative property of ellagic acid, the aim of the present study was to investigate effect of ellagic acid on motor disorders and memory of animal model of Parkinson's disease. 40 male rats were divided into 5 groups. To create an animal model, the rats received 6-OHDA neural poison with dose of 8 µg in 2 µl of normal saline solution with 0.01% of ascorbic acid inside medial forebrain bundle (MFB) on the left side of the brain. The treatment groups received ellagic acid with doses of 10, 25, and 50 mg/kg for 14 days as gastric gavage and tests were conducted on the rats one day after the last gavage. ellagic acid improves Motor and memory disorders motor disorders and memory resulting from Parkinson's disease Particularly at doses 50 mg/kg. Considering the present findings, it can be suggested that ellagic acid has a protective effect on 6-OHDA in the experimental model of Parkinson's disease.
    Keywords: Ellagic acid, Motion, memory, Parkinson's disease
  • Z. Keshtmand *, Sh. Oryan, A. Ghanbari Pages 105-113
    Cisplatin is an anti-cancer drug used in chemotherapy.One of the limiting side effects of cisplatin use is cytotoxicity and decrease in genital gland function, azoospermia and oligospermia. Tribulus terrestris has been used as an aphrodisiac.the present study amid to investigateprotective effect of T. terrestris hydroalcoholic extract on cisplatin-induced cytotoxicity on spermatogenesis in mice. In this experimental study,thirty male adult mice with weight 25-30 g were randomaly into five groups pf six each Control group reicived saline , first experimental group received cisplatin (5.5mg/kg) and other three experimental group , that received different doses of hydroalcoholic extact of T.terrestris100-300 and 500(mg/kg/i.p)with cisplatin resepctively.Day after the last injection, weights of body and testis , after anesthesia, their testis was taken out and tissue dissections were assessed. Data analysis was performed using SPSS and one-way ANOVA followed .The results showed that cisplatin leaded to a reduction significantly in the weights of body , testis (P
    Keywords: Cisplatin, Tribulus terrestris, Spermatogenesis, Mice