فهرست مطالب

هوش مصنوعی و ابزاردقیق - پیاپی 61 (اردیبهشت 1396)

دو ماهنامه هوش مصنوعی و ابزاردقیق
پیاپی 61 (اردیبهشت 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/02/20
  • تعداد عناوین: 5
|
  • کنترل کننده پیش بین مقید شبکه های ریلی مقیاس بزرگ غیرمتمرکز
    محمد میران بیگی، علی اکبر جلالی، علی میران بیگی صفحه 1
    کنترل پیش بین مبتنی بر مدل از طریق به کارگیری مدلی صریح و واضح از فرایند و اعمال ورودی های کنترلی به دست آمده از حل یک مسئله بهینه سازی در یک افق کنترلی، رفتار آینده یک سامانه در یک افق مشخص را کنترل می کند. شبکه های ریلی و مترو به عنوان سامانه های رخداد گسسته غیرمتمرکز تعریف می شوند که عموما غیرخطی هستند. در این مقاله کنترل پیش بین همراه با محدودیتهای نرم و سخت برای کنترل این سامانه ها به کار گرفته می شوند. همچنین زمان های سفر به صورت متغیر در نظرگرفته می شوند ویک درجه آزادی برای کنترل اضافه می شود. در حالت کلی این منجر به یک مسئله بهینه سازی محدب غیرخطی می شود که مسیرهای سامانه می توانند بوسیله یک مسئله متمم خطی توسعه یافته و به صورت یک حل پارامتره تعریف شوند. استفاده از مسئله متمم خطی توسعه یافته، باعث سرعت بیشتر و بهینگی مناسب تر نسبت به روش بهینه سازی غیرخطی مستقیم می شود. همچنین می توان از یک برنامه ریزی درست برای محاسبه کنترل پیش بین بهره برد. در انتها نیز موفقیت به کارگیری این روش در کنترل شبکه های ریلی با نتایج شبیه سازی مشاهده می شود.
    کلیدواژگان: کنترل پیش بین، شبکه های ریلی، مسئله متمم خطی توسعه یافته، برنامه ریزی درست
  • روش های کنترل ترافیک جاده
    جواد عبدی، بهزاد مشیری، علی خاکی صدیق صفحه 2
    تراکم ترافیک در جاده های شهری و شبکه های بزرگراهی باعث تنزل شدید زیرساخت شبکه و بنابراین کاهش توان عملیاتی می شود که می توان از طریق راهبردها و اقدامات کنترلی مناسب با آنها مواجه شد. در این مقاله، مرور کوتاهی بر راهبردهای کنترلی پیشنهادی و پیاده شده، ارائه گردیده است. همچنین ساختارهای کنترلی به کار برده شده در استان تهران، مورد بررسی اجمالی قرار گرفته است.
  • تشخیص نقاط شکست قیمت محصولات شرکت ذوب آهن اصفهان
    مهدی خاشعی، مهدی بیجاری، رضا حجازی صفحه 3
    قیمت محصولات و روند تغییرات آن از موثرترین عوامل در تصمیم گیری ها و تدوین راهبرد های مالی است. در این مقاله به منظور بررسی روند تغییرات قیمت محصولات شرکت ذوب آهن اصفهان در بورس فلزات تهران از شبکه های عصبی احتمالی که یکی از موفق ترین و کاربردی ترین نوع از شبکه های عصبی مصنوعی در شناخت و طبقه بندی الگوها هستند، استفاده شده است. نتایج حاصل که به صورت مقادیر باینری (1+ و 1-) است و به ترتیب، بیانگر افزایش و کاهش قیمت نسبت به دوره قبلی اند، بیانگر توانایی شبکه عصبی احتمالی در تشخیص 80% از نقاط شکست قیمتها در داده های آزمایشند.
    کلیدواژگان: شبکه های عصبی احتمالی (PNN)، شبکه های عصبی مصنوعی (ANNs)، پیش بینی روند، تغییرات قیمت محصولات، شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان (ESC)
  • عیب یابی و رفع عیب با آنالیز ارتعاشات در فنهای برج خنک کن نیروگاه تبریز
    حسن خیری، جواد عظیم آبادی، جاوید بابایی صفحه 4
    در این نوشته به دو مورد از عیوب پیش آمده در تجهیزات برج خنک کن نیروگاه تبریز پرداخته می شود که با آنالیز ارتعاشات به شناسایی عیب اقدام و سپس رفع عیب می شود. آنالیز ارتعاشات، علت اشکال مورد اول را نامیزانی جرمی در گاردانهای فن نشان می دهد که با سه بار وزنه گذاری مناسب، سطح ارتعاشات به حد خوبی پایین می آید. در مورد دوم، آنالیز ارتعاش بر روی جعبه دنده بسیار غیر عادی است که این امر تفسیر آن را مشکل می نماید. با بررسی فرضیه های مختلف، شکستگی دندانه ها مطرح می شود که با دمونتاژ جعبه دنده، مشخص می شود که تعدادی از دندانه های پینیون شکسته است.
    کلیدواژگان: عیب یابی، آنالیز ارتعاشات، طیف فرکانسی، بالانسینگ، شکست چرخدنده
  • طراحی دستگاه برش دندان مصنوعی
    عاطفه محسنی، محمدرضا قریب، شهاب مشاری، علیرضا سیدموسوی، حسین بهروز صفحه 5
    در این مقاله، یک سازوکار جدید برای دستگاه برش دندان ارائه شده که کاربرد آن در امر آموزش بسیار ضروری است. بدین ترتیب که با استفاده از این دستگاه در مقاطع مختلف از دندان برش تهیه می شود تا شکل و موقعیت کانالهای داخل دندان برای دانشجویان پزشکی آموزش داده شود. برای طراحی اولیه دستگاه ابتدا با توجه به شرایط برش، نیروی برش تخمین زده شده، سپس انتخاب اجزای مکانیکی، موتور، ابزار برش بر اساس بیشینه نیروهای برش انجام می شود. از آنجا که شکل هندسی دندان کاملا نامنظم است و ابعاد دندان از 5/17 میلیمتر تا 5/23 میلیمتر متغیر است، مهمترین بخش تحقیق، طراحی فیکسچر بوده است. نحوه حرکت برشی به این گونه است که ابزار برش که یک دیسک نازک است ثابت است و دندان که بر روی فیکسچر ثابت شده، حرکت داده می شود. طراحی در محیط نرم افزار Solid works انجام شده است بدین ترتیب که طراحی فیکسچر با توجه به یک مدل سه بعدی از دندان صورت گرفته است.
    کلیدواژگان: ابزار برش، سازوکار، فیکسچر