فهرست مطالب

هوش مصنوعی و ابزاردقیق - پیاپی 59 (دی 1395)

دو ماهنامه هوش مصنوعی و ابزاردقیق
پیاپی 59 (دی 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/10/20
  • تعداد عناوین: 5
|
  • تجارت الکترونیک: طراحی الگوی ارزیابی آمادگی الکترونیکی
    زهرا کیخا، نورمحمد یعقوبی، محمود اوکاتی صادق، کمال علیپور صفحه 1
    شرط ورود به گستره تجارت الکترونیک، آماده بودن جامعه برای پذیرش این شیوه نوین است. بنابراین راه اندازی شیوه های نوین، نیاز به بررسی و سنجش میزان آمادگی جامعه برای دستیابی به فناوری مورد نظر دارد به طوری که به منظور دستیابی به این نتیجه باید شیوه های استانداردی به کار گرفت تا بتوان شرایط را به طور مداوم بررسی نمود. در این بررسی مداوم، نیاز به مدلی مناسب با اهداف مورد نظر و شرایط منطقه مورد بررسی است که در این مقاله مدلی جدید برای بررسی میزان آمادگی الکترونیکی جامعه به صورت منطقه ای با هدف استقرار تجارت الکترونیک در استان سیستان و بلوچستان طراحی و ارائه شده است.
    کلیدواژگان: تجارت الکترونیک، آمادگی الکترونیکی، شکاف دیجیتالی
  • بهره برداری از داده های مکانی با شبکه های عصبی و GIS
    مهیار سجادیان، ناهید سجادیان صفحه 2
    در زیرساخت داده های مکانی (SDI) داده ها، در مجموعه هایی به عنوان پایگاه داده ها و انباره داده ها گردآوری می شوند. اما مشکل این است که طبق پژوهشهای صورت گرفته، سازمانها کمتر از یک درصد از داده هایشان را برای تحلیل، مورد استفاده قرار می دهند؛ لذا به نظر می رسد که « کشف دانش» به عنوان علمی نوپا با بهره گیری و تلفیق آن با دانش هوش مصنوعی و توانایی های پردازش مکانی GIS قادر باشند که به تشخیص و شناسایی الگوها، روندها و دانش مستتر در SDI (در هر دو معماری منطبق بر محصول و پردازش) و بخشیدن هوش به آن در راستای استفاده موثر، هدفمند و مفید از داده ها تا حدی موثر افتد. نوع تحقیق با توجه به موضوع کاربردی است. بر اساس یافته های این تحقیق، کشف دانش در تلفیق با هوش مصنوعی و توانایی های پردازش مکانی GIS قادر است ضمن تشخیص هوشمند الگوها و روندها در حجمهای بسیار بالا و پیچیده ای از داده ها به میزان مگا یا ترابایت از نظر نیروهای انسانی، زمان و هزینه های اقتصادی موجب صرفه جویی گردد. در انتها بر اساس یافته های تحقیق، راهکارهایی نیز پیشنهاد گردیده است.
    کلیدواژگان: انبار داده ها، پایگاه داده ها، داده کاوی، کشف دانش، هوش مصنوعی، GIS، SDI
  • بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع پتروشیمی
    محمود حاجی محمدی، محمدرضا جعفری نصر صفحه 3
    این مقاله می کوشد لزوم و اهمیت اقدام به بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع پتروشیمی را با ارائه آمارها و مقایسه الگوی مصرف در کشور با کشورهای صنعتی ارائه نماید و سپس اصول اساسی، موانع موجود، اولویت بندی اقدامات عملی و اجرایی مورد نیاز را شرح دهد و مثالهایی را برای بهبود عملیات بهره برداری، جایگزینی حاملهای انرژی مصرفی، بهبود کارایی تجهیزات و دستگاه ها، بهینه سازی فرایندهای موجود یا جایگزینی آنها با فرایندهای جدید و با انرژی کمتر ارائه دهد. همچنین زمینه های اصلی و اولویت دار پژوهشی در بهینه سازی مصرف انرژی ذکر شده است. ترکیب و ساختار یک کمیته انرژی در یک مجتمع تولیدی پتروشیمی با عنایت به ساختارهای سازمانی موجود و وظایف و مسئولیتهای آن ارائه شده است. هدف این مقاله آگاه سازی، آشناسازی، ارائه اولویتهای پژوهشی، ارائه روش های بهینه سازی و هدایت مدیران و کارشناسان شاغل در صنعت پتروشیمی در جهت بهینه سازی مصرف انرژی و چگونگی اقدام و راهبری آن است.
    کلیدواژگان: انرژی، بهینه سازی مصرف انرژی، مدیریت انرژی، صنایع پتروشیمی
  • فناوری نمونه سازی سریع در معماری و صنعت ساختمان
    صادق رحمتی صفحه 4
    ظهور فناوری های نوین ساخت منجر به تحول عظیمی در صنایع جهانی شده است به طوری که توانسته بسیاری از معضلات موجود در ساخت قطعات پیچیده را از میان بردارد و زمان و هزینه اجرای پروژه ها را به طور چشمگیری کاهش دهد. در سالهای اخیر، فناوری جدیدی عرضه شده است که قادر به افزایش سرعت در تولید مدل و ساخت مستقیم قطعه از مدل سه بعدی رایانه ای (CAD) است. این فناوری، نمونه سازی سریع (RP) نامیده می شود و هر چند که در ابتدا برای ساخت و رویت مدل و نمونه مطرح بوده است، امروزه طیف گسترده ای از صنایع و کاربردها را از قبیل هوافضا، نفت و گاز، لوازم خانگی، پزشکی، صنعت ساختمان، معماری، توپوگرافی، جواهرسازی، و هنر را شامل می شود.
    مدلهای معماری ممکن است ده ها هزار دلار هزینه در بر داشته باشد و صدها نفرساعت زمان صرف ساخت آنها شود. این در حالی است که می توان این قبیل مدلهای فیزیکی را در مرحله ایده پردازی، با مدلسازی های رایانه ای مجازی بسیار پیچیده جایگزین کرد.
    کلیدواژگان: نمونه سازی سریع، CAD، معماری، مدلسازی مفهومی، اتوماسیون
  • نمونه هایی از اجرای موفق برخی تکنیکهای پایش وضعیت
    احمد کندی صفحه 5
    این مقاله به تشریح برخی از نتایج به کارگیری تکنیکهای پایش وضعیت (Condition Monitoring) در نیروگاه حرارتی شازند می پردازد. از جمله این روش ها که در بهبود بهره وری نت در نیروگاه شازند به کار گرفته شده اند، می توان تکنیکهای آلتراسونیک، ضخامت سنجی، ترموویژن و آنالیز کارایی را نام برد. اداره CM نیروگاه شازند از سال 1386 تا کنون با بهره گیری از این تکنیکها در مورد تجهیزاتی که رابطه مستقیم و غیرمستقیم با تولید انرژی الکتریکی دارند توانسته است همگام با آنالیز ارتعاشات موجب افزایش بازده، کاهش هزینه و حجم تعمیرات، جلوگیری از گسترش خرابی ها و افزایش قابلیت اطمینان و پایداری در تولید واحدها گردد.
    کلیدواژگان: پایش وضعیت، نگهداری و تعمیرات، قابلیت اطمینان، انرژی الکتریکی، پایداری واحدها