فهرست مطالب

هوش مصنوعی و ابزاردقیق - پیاپی 57 (شهریور 1395)

دو ماهنامه هوش مصنوعی و ابزاردقیق
پیاپی 57 (شهریور 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/20
  • تعداد عناوین: 5
|
  • طراحی سامانه جامع کنترل موجودی قطعات یدکی مجتمع فولاد مبارکه
    الهام تسلیمی، سهیلا کاوش، نوشین نکویی مهر، نصیرالدین ضویی صفحه 1
    یکی از مباحث مهم در حوزه لجستیک، بحث کنترل موجودی مواد، قطعات و محصولات در زنجیره تامین است. در این بین، قطعات یدکی به دلیل حساسیتهای بالا و هزینه های سنگینی که در صنایعی همچون فولادسازی دارند می باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. به عبارت دیگر خرید ناکافی قطعات یدکی، سبب افزایش هزینه بالای توقف خطوط در این صنعت و در مقابل، تهیه بیش از نیاز قطعات نیز با توجه به گرانی این قطعات موجب هزینه های هنگفت ناشی از خواب سرمایه خواهد شد. در این مقاله بر اساس بررسی جامع انجام شده بر روی سامانه فعلی مدیریت قطعات یدکی مجتمع فولاد مبارکه و مشکلات روش موجود، یک نظام جامع متناسب با نیازهای حال و آینده فولاد مبارکه برای کنترل موجودی قطعات یدکی ارائه شده است. این نظام شامل سه بخش کلی زیر است: دسته بندی قطعات یدکی، ارائه یک روش پیش بینی مناسب برای تقاضای قطعات یدکی و برآورد پارامترهای هزینه ای و ارائه یک مدل مناسب و تعیین برنامه کنترل موجودی. مقایسه نظام پیشنهادی با روش فعلی، حاکی از کاهش چشمگیر هزینه های مرتبط است.
    کلیدواژگان: قطعات یدکی، دسته بندی قطعات، پیش بینی تقاضا، نقطه سفارش، مقدار اقتصادی سفارش
  • تشخیص خطاهای ترانسفورماتور قدرت با آنالیز گازهای محلول در روغن
    ابوالفضل سلامی، پروانه پهلوانی فراهانی صفحه 2
    روش آشکارسازی خطاهای داخلی ترانسفورماتور قدرت از طریق تجزیه و تحلیل گازهای محلول در روغن ترانسفورماتور (DGA) مطالعات فراوانی را به سمت خود معطوف گردانیده است. شبکه عصبی مصنوعی روشی عملی است که می توان از آن برای یادگیری توابع گوناگون مانند توابع با مقادیر حقیقی، گسسته و برداری استفاده کرد. این شبکه به صورت کارآمد برای تشخیص عیوب ترانسفورماتورهای قدرت پیشنهاد می گردد. بدین ترتیب می توان قبل از آسیب دیدن ترانسفورماتور نسبت به رفع عیب اقدام نمود تا بهره برداری بدون اشکال ادامه یابد. عمده ترین مزیت این روش، سرعت بالا، دقت مناسب و عیب یابی بدون نیاز به بی برق کردن است.
    کلیدواژگان: روغن ترانسفورماتور، DGA، شبکه عصبی، پرسپترون چند لایه
  • نقش سامانه های تشخیص گفتار در بهبود مستندسازی داده های بالینی
    مصطفی شیخ الطایفه، رضا صفدری صفحه 3
    عصر کنونی عصری است که در آن علوم با سرعت زیادی پیشرفت می کند. این پیشرفت در برخی از حوزه ها از جمله حوزه علوم پزشکی، سرعت بیشتری دارد. از مسائلی که اغلب پزشکان با آن درگیرند فناوری اطلاعات است که با توجه به این که پزشکان و کادر درمانی نیاز عدیده ای به اطلاعات پرونده بیماران دارند، از این رو در این مقاله سعی شده تا این نیازها بر آورده شوند و به این مسئله پرداخته شود که پزشکان چگونه می توانند با استفاده از سامانه های تشخیص گفتار، مشکلاتشان را در زمینه دسترسی به اطلاعات بهداشتی کامل، درست و خوانا برآورده نمایند. هدف اصلی این مقاله معرفی یکی از ابزارهای مستندسازی اطلاعات پزشکی به نام Speech Recognition است که در حال حاضر در برخی از مراکز بهداشتی و درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. در این راستا شما می توانید با برخی از مزایا و معایب این نوع سامانه ها آشنا شوید. همچنین راهکارهایی ارائه می گردد که بتوان با استفاده از سامانه های تشخیص گفتار بر مشکلاتی که هم اکنون گریبانگیر درمانگران و مدیران اطلاعات بهداشتی است غلبه کرد و در جهت بهبود روند مراقبت بهداشتی و افزایش کیفیت و کارایی آن گام برداشت.
    کلیدواژگان: تشخیص گفتار، نسخه نویسی، مستندسازی
  • طراحی و ساخت سامانه هوشمند تخمین میزان کوبیدگی بالاست راه آهن
    جبارعلی ذاکری، کاظم جدیدی صفحه 4
    به منظور نگهداری بهینه و رفع سریع و به موقع عیوب و خرابی های احتمالی ابزارآلات مختلفی برای اندازه گیری و تشخیص آنها به کار می رود. یکی از این ابزارها میله توپی است که وسیله ای ساده و دستی است و به منظور تعیین وضعیت کوبیدگی بالاست به کار می رود. در این مقاله مطالعه میدانی در قسمتهای مختلف خط آهن و بررسی عملکرد این وسیله و همچنین طراحی و ساخت سامانه ای به منظور تخمین هوشمند وضعیت کوبیدگی بالاست مورد بررسی قرار گرفته است. در طراحی این سامانه از انعکاس صدای برخورد چکش با تراورس استفاده شده است و میزان کوبیدگی به صورت عددی (بین صفر و 99) ارائه می شود.
    کلیدواژگان: بالاست، کوبیدگی، هوشمندی
  • کنترل تنظیمی غیرخطی سامانه گرمایشی به منظور بهینه سازی مصرف انرژی
    محمد میران بیگی، علی اکبر جلالی، علی میران بیگی صفحه 5
    اصول روش ذخیره سازی انرژی در ساختمان بر پایه کم کردن دمای زمان شب و افزایش یا دوباره گرم کردن آن در زمان صبح استوار است. یک مسئله مهم این روش، نگاه داشتن بیشینه تقاضای انرژی در بیشینه توان منبع انرژی مرکزی است. در این مقاله یک روش کنترل تنظیمی پیش بین مبتنی بر مدل غیرخطی، طراحی و اثرات کاهش تقاضای بیشینه توان به منظور بهینه سازی مصرف انرژی با روش کنترل خطی مقایسه شده است.
    کلیدواژگان: ذخیره سازی انرژی، کنترل پیش بین، پایداری مجانبی