فهرست مطالب

فناوری اطلاعات در طراحی مهندسی - سال هشتم شماره 2 (پاییز و زمستان 1394)

مجله فناوری اطلاعات در طراحی مهندسی
سال هشتم شماره 2 (پاییز و زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/11/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • استخراج الگوهای VT از EGM بیماران قلبی به منظور هوشمند سازی ICD
    مریم حسینیان *، سعید راحتی قوچانی، امیر فرجامی صفحات 1-10
    اکثر افرادی که از باطری های قلبی استفاده می کنند از شوک های نابجا توسط این دستگاه رنج می برند. در دستگاه های موجود، برای تشخیص آریتمی عمدتا سیگنال الکتروگرام بیمار با یک سیگنال از پیش تعریف شده مقایسه شده و در صورت نیاز، بیمار شوک دریافت می کند. نتایج تجربی نشان می دهد که در بسیاری از موارد، شوک های نابجا به بیمار تحمیل می شود که عمدتا به دلیل عدم تشخیص صحیح بین VT و SVT می باشد. در این مقاله به جهت بهبود عملکرد دستگاه ICD در حالت VT، علاوه بر الگوریتم معمول تشخیصی، از ریخت سیگنال بیمار نیز استفاده می شود. به همین منظور ریخت شناسی سیگنال الکتروگرام در شش بیمار دارای دفیبریلاتور قلبی کاشتنی مورد بررسی قرار می گیرد و ریخت شناسی هر کمپلکس با معیار گذر از صفر به یک عدد نگاشت می گردد. نتایج نشان می دهد که ریخت‏شناسی حالت VT برای هر بیمار از تعداد محدودی تجاوز نمی کند که از آن می توان برای تشخیص بهتر حالت VT و کاهش شوک های نابجا از طریق مقایسه الکتروگرام با الگوهای VT بیمار استفاده کرد.
    کلیدواژگان: باطری های قلبی، ریخت شناسی، دفیبریلاتور قلبی کاشتنی، الکتروگرام، تاکی کاردی بطنی
  • شناسایی کانال های ارتباطی موثر در شبکه های اجتماعی مبتنی بر انتشار پیام
    مهرداد جلالی، ریحانه ریگی*، محمدحسین معطر صفحات 11-22
    شبکه اجتماعی یک ساختار اجتماعی از افراد و روابط بین آنهاست که در دنیای امروز نقش اساسی در گسترش اطلاعات ایفا می کنند. یک راه حل اساسی برای مطلع شدن از روند انتشار اطلاعات و اخبار در این شبکه ها، شناسایی یال های مهم و کلیدی بین اعضای جامعه است. در بسیاری از مقالات شناسایی یال ها به صورت ایستا صورت می گیرد که از جمله چالش ها مهم در این زمینه است و همچنین تعاملات بین کاربران در نظر گرفته نمی شود.
    در این مقاله یک روش جدید برای شناسایی کانال های ارتباطی موثر معرفی می شود که قابلیت تطابق با شبکه های اجتماعی مختلف را دارد و با ساختار های دنیای واقعی هماهنگ شده است. این روش بر اساس حجم اطلاعات منتقل شده بین اعضای جامعه به صورت پویا، مرکزیت بینابینی یال های ارتباطی و ویژگی های هر دو گره، کانال های ارتباطی موثر را شناسایی می کند. همچنین مدل ارائه شده در این مقاله می تواند اختصاصی بودن داده ها را حفظ کند. نتایج حاصل از ارزیابی نشان می دهد که این روش نسبت به روش های مشابه نتایج مطلوبی دارد.
    کلیدواژگان: آنالیز شبکه های اجتماعی، شناسایی کانل های ارتباطی موثر، شبکه اجتماعی
  • کشف جوامع در شبکه های اجتماعی با استفاده از کاوش الگوی تکرارشونده
    سید احمد موسوی، مهرداد جلالی، نگین میثاقیان* صفحات 23-41
    امروزه وب سایت های شبکه های اجتماعی به یک منبع غنی از داده های ناهمگون مبدل شده است؛ از این رو تجزیه و تحلیل این داده ها می تواند منجر به کشف اطلاعات و روابط ناشناخته در این شبکه ها شود. کشف جامعه متشکل از گره های «مشابه» یک چالش مهم در زمینه تجزیه و تحلیل داده های شبکه های اجتماعی است، و به طور گسترده ای در زمینه ساختار گرافی در این شبکه ها مورد مطالعه قرار گرفته است. شبکه های اجتماعی اینترنتی علاوه بر ساختار گرافی، حاوی اطلاعات مفیدی از کاربران درون شبکه می باشند؛ که استفاده از این اطلاعات می تواند منجر به بهبود کیفت کشف جوامع گردد.
    در این مقاله یک روش به منظور کشف جامعه ارائه شده است که علاوه بر اطلاعات ارتباطی بین گره ها از اطلاعات محتوایی به منظور ارتقا کیفیت کشف جوامع استفاده می گردد. این روش یک رویکرد جدید مبتنی بر الگوی تکرار شونده و بر اساس عملیات کاربران در شبکه است و به طور خاص، بر روی شبکه های اجتماعی اینترنتی که در آن کاربران عملیات مورد علاقه خود را انتخاب می کنند، اجرا می شود. ابتدا، بر اساس علایق و یا فعالیت های کاربران در شبکه، تعدادی جوامع کوچک متشکل از کاربران مشابه را کشف می کنیم و سپس با استفاده از ارتباطات اجتماعی هر جامعه را گسترش می دهیم. نتایج ارزیابی F-measure بر روی دو مجموعه داده دنیای واقعی (بلاگ کاتالوگ و فلیکر) نشان می دهد که روش پیشنهادی منجر به بهبود کیفیت کشف جوامع می شود.
    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی، کشف جامعه، کاوش الگوی تکرارشونده
  • ارائه روشی کارآمد و سریع جهت تشخیص سرریز برای مجموعه پیمانه {2^n-1، 2^n،2^n+1}
    مرضیه سادات امیر شاکر می*، مهدی حسین زاده، علی آستانه اصل صفحات 76-87

    امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات نیاز به محاسبات سریع داده امری ضروری می باشد. سیستم اعداد مانده ای، سیستمی نامتعارف و غیروزنی است که محاسبات به صورت موازی روی باقیمانده های تقسیم عدد بر چندین پیمانه، انجام می شود. انجام اینگونه محاسبات باعث بالا رفتن سرعت محاسبات و کاهش توان مصرفی می گردد. یکی از مشکلات این سیستم انتشار سرریز است که به دلیل انجام عملیات پیمانه ای و طبیعت بی وزن بودن اعداد است. برای رفع این مشکل در بسیاری از موارد استفاده از مبدل برعکس و تبدیل اعداد به سیستم وزن دار جهت مقایسه و شناسایی سرریز ضروری است. در این مقاله الگوریتم جدیدی به منظور بهبود شناسایی سرریز بر روی مجموعه پیمانه ارائه می دهیم که نیازی به انجام مقایسه کامل و فرآیند تبدیل معکوس ندارد. همچنین روش پیشنهادی در مقایسه با روش های قبلی، علاوه بر مولفه های سخت افزاری کمتر، تاخیر در آن بسیار پایین است.

    کلیدواژگان: سیستم اعداد مانده ای، شناسایی سرریز، مجموعه پیمانه {2^n، 1، 2^n، 2^n+1}، مضرب مشترک
  • بررسی عملکرد مدولاسیون ترکیبی طیف گسترده چندحامل (MC-CDMA) در مخابرات فیبر نوری در حضور AWGN و پاشیدگی فیبر
    فاطمه غنی*، امیر عباسی صفحات 88-98

    رشد استفاده از اینترنت، از نظر تعداد کاربران و تعداد ساعاتی که صرف استفاده از آن می شود، باعث افزایش تقاضای پهنای باند گردیده و همین عامل مهمترین دلیل برای ضرورت حرکت به سمت شبکه های مخابراتی فیبر نوری و استفاده از مدولاسیون های با بهره عرض باند بالا است. در این مقاله ابتدا عملکرد هر کدام از مدولاسیون های CDMA، OFDMبه تنهایی مورد بررسی و شبیه سازی قرار می گیرند.سپس به منظور افزایش بهره عرض باند این دو مدولاسیون ترکیب شده و عملکرد آن در حضور AWGN، تضعیف و پاشیدگی فیبر مورد بررسی و شبیه سازی قرار می گیرند.در این مقاله از کدهای OOCبرای تخصیص کد به کاربران استفاده شده و گیرنده یک آشکارساز PIN است. نتایج شبیه سازی در شرایط مختلف با هم مقایسه شده و ارجحیت ترکیب این دو مدولاسیون بر سایر روش ها از نظر بهره عرض باند نشان داده شده است.

    کلیدواژگان: OFDM، CDMA، MCCDMA، OOC
  • انتخاب خودکار ایندکس برای پایگاه داده با استفاده از الگوهای پرتکرار بیشینه
    محمدحسین ندیمی* صفحات 99-107
    بهینه سازی دسترسی به داده ها، یکی از مسائل مطرح در سازمان ها و تجارت های رقابتی است و انتخاب ایندکس مفید یکی از تکنیک های مهم بهینه سازی پایگاه های داده آنها می باشد. با ایجاد پایگاه داده های بسیار بزرگ و نیاز به بهینه ساز پرس وجوی پیشرفته تر در سیستم های مدیریت پایگاه داده، نقش مدیر پایگاه داده به تنهایی برای پیدا کردن ایندکس های مناسب کافی نبوده وپیدا کردن خودکار ایندکس ها توسط سیستم های مدیریت پایگاه داده مورد توجه محققین این حوزه قرار گرفت. تاکنون تکنیک های مختلفی، ازجمله تکنیک های داده کاوی برای پیدا نمودن خودکار ایندکس ها ارائه شده است. اما چالشی که در استفاده از تکنیک های داده کاوی وجود دارد این است که آیا همه ی ایندکس های پیدا شده مفید و لازم می باشند؟ پر واضح است که ایجاد ایندکس های غیر لازم از لحاظ زمانی و حافظه ای پر هزینه می باشند. به جهت حل این مشکل، دراین مقاله با استفاده از الگوهای پر تکرار بیشینه روش موثری برای کاهش زمان پیدا کردن خودکار ایندکس ها پیشنهاد شده است. همچنین در روش پیشنهادی با استفاده از وزن دهی مناسب به الگو های پیدا شده، ایندکس های غیر ضروری ایجاد نمی شوند. مانند کارهای قبلی، روش پیشنهادی با آزمایشات متعددی با در نظر گرفتن معیار ارزیابی TPC-H روی پرس وجو ها و داده های استاندارد ارزیابی شده است. نتایج آزمایشات نشان می دهد که پیدا کردن خودکارایندکس های مورد نیاز با استفاده از روش پیشنهادی نسبت به روش قبلی که از الگوهای پر تکرار استفاده می کند زمان کمتری نیاز دارد.
    کلیدواژگان: بهینه ساز پرس وجو، انتخاب خودکار ایندکس، الگوهای پرتکرار، الگوهای پرتکرار بیشینه
|
  • Identifying effective communication channels disseminating messages based in social networks
    Mehrdad Jalali, Reihane Righi *, Mohammad Hossein Moattar Pages 11-22
    Social networks are social structures between individuals and their relationship which play a significant role in information spread, nowadays. An appropriate solution for being informed about the process of information and news spread in these networks is the identification of the critical edges between members of the society. In a lot of articles identifying the edge will be static that such important challenges in this field as well as the interactions between users is not considered.
    In this paper, a new method is introduced for the identification of effective communication channels that has the ability to comply with the various social networks and real-world structures. This method identifies the effective communication channels based on the data volume transferred between members of the society dynamically, the centrality of interstitial of edges and the features of the two nodes. The model presented in this paper can maintain the specificity of data. The results of the evaluation indicate that this method has desired results compared to similar methods.
    Keywords: Social network analysis, Identification of effective communication channels, Social Network
  • COMMUNITY DETECTION IN SOCIAL NETWORKS USING FREQUENT PATTERN MINING
    Seyed Ahmad Mosavi, Mehrdad Jalali, Negin Misaghian* Pages 23-41
    recently, the website social networks provide a rich resource of Heterogeneous data which the analysis of these data can lead to discover unknown information and relations in these networks. The discovery of community including “similar” nodes is a challenging issue in analysis of social networks data, and it has widely studied in the social networking community in the context of the structure of the underlying graphs. The online social networks, additionally having graph structures, include effective information of users within networks, which using this information can lead to improve the quality of communitie's discovery.
    In this paper, for detecting community, a method is provided that in addition to the communication among nodes, to improve the quality of the discovered communities, content information is used, as well. This method is a new approach based on a frequent pattern and the actions of users in the network and in particular, is performed on social networking sites where users select their favorite acts. First, based on Interests and activities of users in networks, we discover some small communities of similar users, and then by using social relations, extend (those) communities.
    The F-measure evaluated results on two real-world datasets (Blogcatalog and Flicker) demonstrate that the proposed method leads to improvethe quality of community detection.
    Keywords: social networks, Community detection, Frequent pattern mining
  • Provide Efficient and Speed Method for Detecting Overflow in Module Set {2^n-1, 2^n,2^n+1}
    Marzieh Sadat Amir Shakermi *, Mehdi Hossein Zadeh, Ali Astaneh Asl Pages 76-87

    Nowadays, due to advances in technology and information technology fast processing of data is a growing need. Residue Number System is an unconventional and non-Weighted System that parallel computing on remainders of dividing number on several modules is performed. The computations are performed cause to increase the speed of computing and reduce the power consumption.
    One of the problems in this system is published overflow that due to the modular operations and nature of non-weighting numbers. In order to solve this problem in many cases using to binary number system converter and convert the number to the weighted numbers to comparison and overflow detection is necessary.
    In this article, the novel methods to improve the detection of overflow in moduli set {2n-1, 2n, 2n} without doing a full comparison and need the reverse convert process. Also The proposed method is compared with previous approaches, in addition to fewer hardware components, the delay is very low.

    Keywords: Residue Number System(RNS), Overflow Detection, moduli set {2n-1, 2n, 2n+1}, Common Multiple
  • Performance Evaluation of Multi-Carrier CDMA in the Presence of AWGN and dispersion of Optical Fiber
    Fatemeh Ghaani *, Amir Abbasi Pages 88-98

    The tremendous growth of Internet, both in terms of the number of users and the usage time, and thus bandwidth taken by each user, is a major factor that has made the need of optical telecommunication networks and modulations with high spectrum efficiency undeniable. In this paper, the performance of each modulation CDMA, OFDM can be individually investigated and simulated. The combination between OFDM and CDMA systems to achieve better spectrum efficiency in opical fiber is proposed and its performance in the presence of AWGN and dispersion is simulated. The OOC codes are used to asign to the user and the reciever is a PIN detector. he simulation results are compared in different situation and combinations of the wo modulation is preffered other methods.

    Keywords: OFDM, CDMA, MCCDMA, OOC
  • Auto-index Selection for Data Base Using Maximal Frequent Patterns
    Mohammad Hossein Nadimi * Pages 99-107
    Data access optimization is one of the most important challenges for organizations and competitive businesses therefore selecting useful index is one of the significant techniques to optimize their databases. With the creation of very large databases and consequently need for more advanced query optimizer; database administrator role was not singly enough for finding suitable indexes in database management systems and finding indexes automatically by these systems was considered by researchers in this field. So far several techniques such as data mining techniques are proposed for finding indexes automatically. However there is a challenge in using data mining techniques, whether all indexes have been found are useful and necessary or not? Obviously creating unnecessary indexes is costly in terms of time and memory. For solving the problem, in this research has been proposed an effective way using Maximal frequent Pattern to reduce time for finding indexes automatically. Also in the proposed method using the allocated proper weight to the patterns which have been found, unnecessary indexes are not created. The proposed method like previous works is evaluated on standard data and queries by several experiments, considering the TPC-H benchmark assessment. Test results show that the automatic creation of required indexes using the proposed method compared to the previous method, which makes use of frequent patterns is less time required.
    Keywords: Auto indexing Selection, Query optimization, Frequent Patterns, Maximal Frequent Patterns