فهرست مطالب

مطالعات مدیریت گردشگری - پیاپی 35 (پاییز 1395)

نشریه مطالعات مدیریت گردشگری
پیاپی 35 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/08/18
  • تعداد عناوین: 6
|
  • ژیلا سجادی، آرمان مسلمی، رقیه صمدی صفحات 1-18
    امروزه منابع طبیعی به عنوان سرمایه های اصلی اکوتوریسم با چالش های متعددی مواجه است. بنابراین ارزشگذاری مناطق اکوتوریستی و کارکردهای زیست محیطی در راستای اتخاذ سیاستهای اقتصادی از مهمترین مقولات برنامهریزی صنعت گردشگری به شمار میآید. منطقه تفریحی رودبار قصران یکی از ج اذبه های اکوتوریستی شهرستان شمیرانات استان تهران است. لذا مطالعه ارزش اکوتوریستی آن میتواند در توسعه گردشگری منطقه موثر باشد. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی و هدف آن برآورد ارزش اکوتوریستی رودبارقصران با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط بوده که در این راستا با استفاده از مدل لوجیت و پرسشنامه انتخاب دوگانه به بررسی عوامل موثر در پذیرش
    تمایل به پرداخت برای بازدید از این منطقه میپردازد. متوسط تمایل به پرداخت گردشگران برای هر خانوار 7100 ریال است و با در نظر گرفتن این میزان متوسط ارزش تفریحی خدمات این منطقه در سال 3،550 میلیون ریال برآورد می شود . لذا با توجه به اهمیت بالای منطقه رودبارقصران، میبایست برنامهریزان برای توسعه گردشگری و بالا بردن رفاه بازدیدکنندگان به این منطقه توجه بیشتری داشته باشند.
    کلیدواژگان: منطقه رودبارقصران، ارزش اقتصادی، اکوتوریسم، تمایل به پرداخت، روش ارزش گذاری مشروط
  • محمود ضیائی، اسماعیل قادری، المیرا سلطانی صفحات 19-40
    گرمایش جهانی که بهطورعمده ناشی از مصرف زیاد سوخت های فسیلی و انتشارات دیاکسیدکربن است، به مسئله مهم زیستمحیطی در سطح جهان تبدیل شده است . صنعت گردشگری عامل انتشار 5 درصد از کل دی اکسیدکربن و انتشار 14 درصد کل گازهای گلخانه ای در سطح جهان است . گردشگران در مقام ذی نفعان در تلاش هایی که به منظور کاهش انتشارات کربن در گردشگری انجام میشود، نقش مهمی دارند و میزان مصرف انرژی در گردشگری، به میزان زیادی با رفتار گردشگران ارتباط دارد . برای موفقیت در تغییر رفتارهای ناپایدار و تقویت رفتار پایدار، باید از عوامل موثر بر آن آگاه بود، ازاینروی شناسایی عوامل موثر در بروز رفتار بهقصد تغییر آن در راستای صرفه جویی در انرژی و کاهش انتشار کربن بسیار مهماند. پژوهشحاضر نیز، به بررسی عوامل تاثیرگذار بر تمایل گردشگران به انجام رفتارهای کمکربن با استفاده از ساختار «نظریه انگیزش محافظت» پرداخته است . جامعه آماری پژوهش، شهروندان ساکن در منطقه یک تهران درجایگاه گردشگران بالقوه اند؛ با
    استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای چهار محله نیاوران، زعفرانیه، تجریش و فرمانیه انتخاب و برای جمعآوری داده ها از پرسشنامهای با طیف لیکرت و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های تحقیق حاکی از آن استکه متغیرهای «ادراک گردشگران از میزان آسیبپذیری از خطر»،«ادراک آنان از میزان کارآیی پاسخهای پیشنهادشده»و «خودکارآمدی ادراک شده»به ترتیب دارای بیشترین تاث یر معنادار بر تمایلات رفتاری گردشگران میباشند.
    کلیدواژگان: انگیزش محافظت، تغییرات آب و هوا، رفتارهای کم کربن، گردشگری کم کربن، مصرف انرژی، انتشار دی اکسید کربن
  • مجتبی قدیری معصوم، پژمان حاتمی فر، سید مهدی طباطبایی صفحات 41-62
    ارزیابی عناصر مختلفگردشگری در مقاصد مختلفبه امری ضروری مبدل شده است، درنتیجه ارزیابی این عناصر باعث تخصیص بهینه منابع به برنامه های توسعه ای میشود، گردشگری روستایی یکی از نیروهای اصلی درزمینه بهبود و رشد اقتصادی روستاها محسوب میشود. در چنین شرایطی، ارزیابی زنجیره تامین گردشگری روستایی بهمثابه یکی از مهمترین استراتژی ها برای توسعه یکروستا مطرح میشود. ارزیابی زنجیره تامین گردشگری به این موضوع میپردازد که چگونه یک محصول گردشگری تولید می شود و چه هنگام و از چه طریقی بهدستگردشگران می رسد و بازخورد آن چیست . ب اوجود اهمیت غیرقابل رد این موضوع مطالعه در حوزه زنجیره تامین گردشگری و ارزیابی عملکرد آن در ایران هنوز صورت نگرفته است. مطالعه حاضر به ارزیابی زنجیره تامین گردشگری روستایی با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها 5 می پردازد . این پژوهشدر روستای مصر، در سال 1394 با هدفارزیابی زنجیره تامین گردشگری و ارائه راهکارهایی جهتبهبود و ارتقای آن انجام شده است. نتایج نشان داد در روستای مصر پنج عامل حمل ونقل، اطلاعات بازدیدکننده، اقامت، زیرساخت ها و جاذبه ها دارای عملکرد مناسب و سه عامل خدمات پذیرایی، تفریح و سرگرمی و امکانات خرید عملکرد
    نامناسبی در زنجیره تامین گردشگری روستای مصر دارند.
    کلیدواژگان: زنجیره تامین، زنجیره تامین گردشگری، تحلیل پوششی داده ها، روستای مصر
  • مصطفی محمدی*، سید محمد میرتقیان رودسری، صادق صالحی صفحات 63-84
    زمینه و هدف تحقیق: وفاداری میهمانان هتل، حاصل عالی ترین سطح رضایتمندی آنهاست که منوط به شایستگی منابع انسانی می باشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش شایستگی های فردی منابع انسانی در وفاداری کنشی میهمانان در هتل های 4 ستاره استان مازندران صورت پذیرفت.
    روش تحقیق: تحقیق حاضر کاربردی، توصیفی و مقطعی بوده است. جامعه ی آماری تحقیق شامل میهمانانی است که در زمان انجام تحقیق برای بار سوم است که در این هتل ها در طول سال 1394 اقامت نموده اند. با توجه به شرایط پژوهش، از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. تعداد 247 نفر از این میهمانان در تکمیل پرسشنامه مشارکت نمودند. پایایی و روایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و روایی همگرا از طریق تحلیل عاملی، مورد تایید شد. فرضیه ها از طریق آزمون پیرسون، تحلیل رگرسیون، روش بارون و کنی و آزمون سوبل و گودمن بررسی شدند. تحلیل ها از طریق نرم افزار SPSS23 و Lisrel8.5 صورت پذیرفت.
    یافته های تحقیق: یافته ها حاکی از آن است که شایستگی های فردی منابع انسانی هم بطور مستقیم، و هم به واسطه ی متغیرهای رضایت میهمانان و ارزش ادراک شده می توانند بر وفاداری کنشی میهمانان در هتل های 4 ستاره استان مازندران تاثیرگذار باشند.
    کلیدواژگان: شایستگی های فردی منابع انسانی، رضایت، ارزش ادراک شده، وفاداری کنشی، صنعت هتلداری
  • آذرنوش انصاری، علی اسدی صفحات 85-106
    امروزه با توجه به اهمیت مشتری در محیط پرتلاطم و رقابتی، بهویژه در صنعت گردشگری و همچنین هزینه جذب مشتری جدید که بهمراتب بیش از هزینه حفظ مشتری موجود است ،شناسایی مشتری وفادار و حفظ آن اولویت بالایی دارد در این پژوهش تلاش شده،که از طریق رویکرد داده کاوی به ارزیابی وفاداری گردشگر پرداخته شود.این پژوهش بر روی 880 گردشگر داخلی شهر اصفهان که در بهار و تابستان 93 و 94 بیش از یک شب در هتل های 4 و 5 ستاره اقامت داشته اند،انجام شد.برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارSPSSClementine12 و برای خوشه بندی گردشگران از الگوریتم تلفیقی PSO-KM و LRFMاستفاده شده است.نتایج حاکی از آن است که گردشگران را می توان به دو دسته طبقه بندی کرد:دسته اول در شاخصهای طول ارتباط با گردشگر و تازگی سفر دارای میانگینی بالا و در شاخصهای هزینه و تکرار سفر دارای میانگینی کمتر از سطح متوسط هستند،لذا جزء مشتریان وفادار و نامطمئن هستند.دسته دوم در شاخص تازگی سفر دارای میانگینی بالا و در شاخصهای طول ارتباط با گردشگر،هزینه و تکرار سفر دارای میانگینی کمتر از سطح متوسط هستند،لذا جزء مشتریان جدید و نامطمئن هستند.
    کلیدواژگان: ارزیابی وفاداری، گردشگر، داده کاوی، _ LRFM
  • سعید شفیعا*، مهدیه صباغ پور آذریان صفحات 107-127
    گرایش بیش از پیش گردشگران مدرن به کنجکاوی و درک مفاهیم جدید باعث شده تا موضوع معنویت در گردشگری توسط محققان و کنفرانس های بین المللی مورد توجه و بازبینی قرار گیرد تا فضایی برای تغییر نگاه صرفا مادی به این مقوله حاصل شود. این پژوهش کیفی گراندد تئوری با هدف ارائه ی مفهومی بین رشته ای معنویت در گردشگری با استفاده از مصاحبه، مطالعه ی متون و استفاده از نظرات خبرگان صورت گرفته است. بنابراین رسیدن به تعالی، رسیدن به معنا و رسیدن به درک متقابل به عنوان ابعاد اصلی این مفهوم شناسایی گردید که از جنبه های اجتماعی، فردی، طبیعی، فراطبیعی قابل بررسی است. معنویت در گردشگری می تواند در تمامی انواع گردشگری بروز یابد و صرفا معطوف به گردشگری دینی و مذهبی نیست. در مطالعات فارسی زبان موضوع معنویت بیشتر به مذهب و دین، و در دیگر مطالعات به مباحث سلامتی، آرامش جسم، روش های ایجاد تمرکز و ادیان حاضر در مقاصد گردشگری تقلیل یافته است. از آنجا که معنویت می تواند در کلیه ی سطوح زندگی انسان تاثیرات فیزیکی و روانی بلند مدتی داشته باشد، به نظر می رسد تعریف آن به عنوان یک هدف از گردشگری، اقدامی پذیرفته شده خواهد بود.
    کلیدواژگان: معنویت، معنویت در گردشگری، گردشگری، مفهوم سازی
|
  • Jila Sajadi, Arman Moslemi*, Roghayeh Samadi Pages 1-18
    Nowadays, the natural sources as a main ecotourism assets confront with various challenges. Thus, evaluation of eco-tourist regions and bio ecology functions in the course of decisions – making and economic policies is accounted as a most important branches of development and planning of tourism industry. The recreational region of Rudbar Qasran is one of the ecotourism attractions of Shemiranat division located on Tehran and is accounted as one of tourism destinations. Thus, to study it’s ecotourism value could be effective in predication of demands and provision of defects as well as in development of tourism.The research method is descriptive and the aim of the present research is to estimate ecotourism value of Rudbar Qasran via conditional valuation. Through Logit model and binary choice the effect of factors which affecting willingness of tourists to spend to visit touristic attractions of the region. The questionnaire The average willingness to pay by the tourists is about 7100 Rials for any household for use of tourism services of Rudbar Qasran and with regard to this level, the average recreational value of services and facilities of given region is estimated to 3550 million Rials. Thus, concerning to high value of given region, should be paid more attention to development of tourism and promotion of visitor’s accommodations by planners.
    Keywords: Rudbar Qasran, Economic value, Ecotourism, Willingness to pay, Conditional valuation method
  • Mahmood Ziaee, Esmael Ghaderi, Elmira Soltani* Pages 19-40
    Global warming caused by excessive consumption of fossil fuels and carbon dioxide emissions is becoming the most important environmental issue in the world. Tourism industry causes 5% of total carbon dioxide and 14% of total green house of the world. Energy consumption in tourism is in direct relation with tourists behaviors. To succeed in changing unsustainable behavior and reinforce sustainable behavior should be aware of the factors affecting it. This study explores the factors affecting the tourists’ intentions to conduct lowcarbon behaviors from a Protection Motivation theory perspective. Population of the study consists of Tehran citizens of district 1, which are selected by multi Stage Cluster Sampling. A questionnaire was used to collecte data. For analyzing collected data, structural equation modeling was used. Findings show that variables of tourists “Perceived vulnerability”, “Perceived response efficacy” and “Perceives self-efficacy” have the most effect on their low carbon behavioral intention respectively.
    Keywords: Protection Motivation, Climate Change, Low Carbon Behaviors, Low Carbon Tourism, Energy Consumption
  • Mojtaba Ghadiri Masoum, Pezhman Hatamifar, Seyyed Mehdi Tabatabai Pages 41-62
    Evaluation of different parts of tourism will cause the optimized resource allocation of development plans and strategies, thereupon evaluating these parts has become essential in various destinations. Rural tourism consider as one of the main forces of developing and welfare of rural economies. In such term, rural tourism supply chain evaluation is regarded as one of the major strategies for developing the rural area. Tourism supply chain evaluation states that how a tourism product is manufactured and when and how will perform in tourists and which outcome it will cause. Despite the undeniable importance of this issue, there has not been any study devoted to tourism supply chain and investigating its performance. This study will evaluate rural tourism supply chain with Data Envelopment Analysis (DEA) in Mesr village, Iran, in 2015 and will offer solutions in way of improvement and enrichment of its performance. The results indicate that five factors of transportation, visitor information, accommodation, infrastructures and attractions function properly and catering services, Entertainment and shopping facilities have inappropriate functions in Mesr tourism supply chain.
    Keywords: Supply Chain, Supply Chain Management, Data Envelopment Analysis (DEA), Mesr Village
  • Mostafa Mohammadi*, Seyyed Mohammad Mirtaghian Rudsari, Sadegh Salehi Pages 63-84
    This study aimes to investigate the role of individual competencies of human resources in the behavioral intentions of guests in 4-star hotels in Mazandaran. The population of this study consists of tourists who have stayed there three times during the year 1394. According to the study situation, sampling was determined by Convenience Sampling and 247 usable questionnaires were collected. Reliability and validity of the questionnaire was approved based on Cronbach's Alpha and composite reliability and convergent validity were accepted through Confirmatory Factor analysis. To investigate the hypotheses, Pearson Correlation, Regression Analysis, method of Baron and Kenny, Sobel test and Goodman test were used. Statistical techniques were performed through SPSS23 and Lisrel8.5.The findings indicate that individual competencies of human resources affect on behavioral intentions of guests in 4-star hotels in Mazandaran province, and also, individual competencies of human resources through guests’ satisfaction and perceived value Affect on behavioral intentions of guests in 4-star hotels in Mazandaran province.
    Keywords: Individual Competencies of Human Resources, Satisfaction, Perceived Value, Loyalty Intentions, Hospitality Industry
  • Azarnoush Ansari*, Ali Asadi Pages 85-106
    The aim of this study is to evaluate the tourist loyalty through data mining approach. The study has exemined 880 domestic tourists who have stayed in more than one night in four and five star hotels of Isfahan in spring and summer 2014 and 2015. SPSS and Clementine12 was used for data analysis.Also, Mixture Algorithm PSO-KM was applied for tourism clustering.The results showed that tourists can be classified in two categories. The first category have a high average in length of communication with tourism and travel recency and the cost and frequency of travel are less than average. Therefore, the customers are loyal and uncertain. The second category has a high average in travel recency and the length of communication with tourism, cost and frequency of travel is less than average. Therefore the customers are new and uncertain.
    Keywords: Evaluation of Loyalty, Tourist, Data Mining, LRFM
  • Saeed Shafia*, Mahdieh Sabaghpour Azarian Pages 107-127
    Today’s Human is trapped in materialistic and physical changes, this fact has made him sick of repetition and routine flow of life, this is while the two dimensions of spirituality and physical aspect are inseparable from human being, but seems like spirituality is being more and more ignored thus human is seeking for the meanings and values to free himself of perplexity. Tourism as a phenomenon is being known as a means of searching for meaning of being. Modern Tourists differ from the traditional travellers, their curiosity conveys them to seek, realize and reach to the level of awareness. Thus far, it is undeniable that the huge number of studies had been focused on economic and monetary impacts of tourism and less attended to the spiritual concepts of it. This qualitative research investigates on re-defining and clarifying of the spirituality concept through tourism and complements the achievements by analyzing the English and Persian literature aligning with interviews of experts in this field. The results of the research illustrate the tourism influence on the expansion of spiritual aspects in tourists’ lives and the conceptual framework classifies the findings through main factors and sub factors of spirituality in tourism.
    Keywords: Spiritual, Spirituality in Tourism, Tourism, Concept, Content Analyzing