فهرست مطالب

علوم اعصاب شفای خاتم - سال دوم شماره 1 (پیاپی 5، زمستان 1392)

فصلنامه علوم اعصاب شفای خاتم
سال دوم شماره 1 (پیاپی 5، زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/25
  • تعداد عناوین: 13
|
  • الهه برفی، تقی طریحی *، شهرام دارابی صفحات 5-16
    مقدمه
    سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی قادرند به سلول های عصبی و گلیالی تمایز یابند. یکی از روش هایی که به واسطه آن می توان تعداد قابل توجهی سلول بنیادی/پیش ساز عصبی از تمایز سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی به دست آورد روش کشت نوروسفر می باشد. در این فرایند سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی تحت شرایط مناسب تکثیر یافته و تجمعات سلولی تمایز نیافته چند توانی به نام نوروسفر را ایجاد می کنند که قادرند به سلول های بنیادی/پیش ساز عصبی تبدیل شوند.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق سلول های بنیادی از بافت چربی ناحیه ی کشاله ی ران و پشت کلیه ی موش صحرایی جدا و پس از کشت با استفاده از روش تمایزی غیر مستقیم (کشت نوروسفر) به سلول های بنیادی/پیش ساز عصبی تمایز داده شدند. سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی، نوروسفر و سلول های بنیادی/پیش ساز عصبی با روش ایمونوسیتوشیمی و RT-PCR ارزیابی شدند.
    یافته ها
    سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی نشان گرهای CD90، CD29، CD49d ،CD44 ، CD105و CD99 را بیان کردند اما قادر به بیان نشان گرهای CD106 و CD31 نبودند. به علاوه ژن های Nanog ، Oct4 و Sox2 در این سلول ها بیان شد. نوروسفر و سلول های بنیادی/پیش ساز عصبی نشان گرهای Nestin، NF-68 و NF-200 و ژن های Nanog، Sox2، NeuroD1، Oct4، Musashi1و Nestin را بیان کردند. ژن MBP در این سلول ها بیان نشد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد روش تمایز غیر مستقیم جهت تمایز سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی به سلول های بنیادی/پیش ساز عصبی موثر باشد.
    کلیدواژگان: بافت چربی، نورون، سلول های بنیادی عصبی، نوروگلیا
  • محمود لطفی نیا *، احمدعلی لطفی نیا، بابک خدایی، میلاد احمدی، مریم جعفریان صفحات 17-23
    مقدمه
    پدیده ی مهار منتشر شونده با خاموشی موقتی فعالیت های نورونی و تغییر ویژگی های یونی، متابولیک و همودینامیک مغزی شناخته می شود. مطالعات، تاثیر مخرب القای مکرر مهار منتشر شونده بر حافظه ی موش های صحرایی نابالغ را نشان داده اند. از سوی دیگر، نقش کانال های کلسیمی در القا و انتشار مهار منتشر شونده هم توسط دانشمندان مطالعه شده است. مطالعه ی فعلی به منظور بررسی اثر نیفدیپین به عنوان مهار کننده ی کانال های کلسیمی بر حافظه ی آسیب دیده به دنبال القای مکرر مهار منتشر شونده طراحی شده است.
    مواد و روش ها
    موش های صحرایی ویستار (80-60 گرمی) در 5 گروه تقسیم شدند و نیفدیپین (1 میلی گرم بر کیلوگرم) به مدت 4 هفته و به صورت هفتگی در گروه مهار منتشر شونده تزریق شد. القای مهار منتشر شونده هم با تزریق کلریدپتاسیم (2 مولار) در 4 هفته و به صورت هفتگی صورت گرفت. توانایی بازیابی حافظه ی فضایی با تست رفتاری T-maze سنجیده شد.
    یافته ها
    در گروهی که در آن موش ها تنها تحت القای مهار منتشر شونده قرار گرفته بودند، تست رفتاری اختلال عملکرد حافظه را نشان داد. وضعیت بازیابی حافظه، پس از تزریق داروی نیفدیپین بهبود معناداری را نشان داد.
    نتیجه گیری
    مطالعه ی حاضر نقش احتمالی کانال های کلسیمی در تخریب حافظه ی ناشی از القای مکرر مهار منتشر شونده را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: مهار منتشر شونده قشری، نیفدیپین، حافظه
  • گلاره وکیل زاده *، سمانه سادات دستغیب، محمد کاظم غریب ناصری صفحات 24-30
    مقدمه
    تاکنون گزارش هایی درباره ی اثر آنتی اکسیدانی، کاهش فشار خون و اثر اتساع عروقی عصاره ی دانه انگور و پوست میوه ی آن ارائه شده است. اثرات شل کننده ی برگ انگور نیز بر انقباض ایلئوم، رحم، آئورت، نای و مجرای دفران موش صحرایی و اثرات کاهنده ی نیروی انقباضی و ضربان قلب قورباغه نیز گزارش شده است. هدف این تحقیق بررسی اثرات عصاره ی آبی الکلی برگ مو بر فعالیت انقباضی عضله ی صاف مثانه در موش صحرایی نر و تا حد امکان تعیین مکانیسم این اثرات می باشد.
    مواد و روش ها
    عصاره ی آبی الکلی برگ های سبز و تازه خشک شده انگور با استفاده از روش خیساندن در الکل 70% پس از 72 ساعت و سپس تبخیر حلال تهیه گردید. مثانه از موش های نر بالغ ویستار پس از القای بیهوشی عمیق به وسیله دی اتیل اتر جدا گردید و در حمام بافت حاوی محلول فیزیولوژیک (4/7 PH و دمای 37oC) قرار داده شده و حباب های اکسیژن به آن دمیده می شد. انقباضات عضله تحت 1 گرم کشش اولیه به روش ایزومتریک اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که عصاره ی آبی الکلی برگ مو با غلظت های 1، 2، 4 و mg/ml 8 انقباض ناشی از کلرورپتاسیم 60 میلی مولار (P<0/05)، همین طور غلظت 5/0، 1، 2 و mg/ml 4 عصاره، انقباض ناشی از استیل کولین 5 میکرومولار را در مثانه به صورت وابسته به غلظت کاهش داد (P<0/05). در محلول فیزیولوژیک فاقد کلسیم، انقباض کلرورپتاسیم 120 میلی مولار (P<0/05) مشروط به اضافه کردن کلسیم با غلظت های 312/0، 625/0، 25/1، 5/2 و 5 میلی مولار به محیط بود. در تکرار همین مرحله با حضور عصاره با غلظت 2 mg/ml انقباض ناشی از غلظت های مختلف کلسیم کاهش یافت (P<0/05). حضور پروپرانولول یک میکرومولار به مدت 20 دقیقه، اثری بر عملکرد مهاری عصاره نداشت در حالی که حضور تترا اتیل آمونیوم 10 میلی مولار به مدت 20 دقیقه توانست اثر مهاری عصاره را از بین برده و انقباض ناشی از استیل کولین را به حالت اولیه برگرداند.
    نتیجه گیری
    اثر شل کنندگی عصاره آبی الکلی برگ مو بر مثانه ی موش صحرایی احتمالا از طریق انسداد کانال های کلسیمی وابسته به ولتاژ و فعال کردن کانال های پتاسیمی وابسته به کلسیم انجام می شود.
    کلیدواژگان: برگ مو، مثانه، کانال های کلسیمی، کانال های پتاسیمی وابسته به کلسیم، موش صحرایی
  • سحر بابایی آبراک، راحله ژیانی* صفحات 31-39
    مقدمه
    گیاه دارویی به لیمو (Lippia citriodora) از خانواده ی شاه پسند (Verbenaceae) می باشد. این گیاه بومی آمریکای جنوبی است و در سایر نقاط جهان از جمله ایران نیز کاشته می شود. هدف از این مطالعه مقایسه ی ترکیبات شیمیایی موجود در دو نمونه ی گیاه به لیمو تولید شده در گلخانه و مزرعه می باشد.
    مواد و روش ها
    گیاهان در منطقه ی سرایان فردوسی (خراسان جنوبی) کشت داده شدند. حدود 4 کیلوگرم از برگ های تازه جمع آوری گردید. سپس اسانس روغنی از برگ های تازه با روش تقطیر با آب و بخار از برگ های خشک هر دو نمونه استخراج شد. در نهایت سلول های شبه نورونی PC12 را با اسانس روغنی به دست آمده از گیاه به لیمو تیمار نمودیم. میزان بقای سلول ها با استفاده از تکنیک MTT اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج ما از دستگاه گاز کروماتوگراف متصل به طیف نگار جرمی نشان داد که نمونه های گلخانه ای و مزرعه به ترتیب شامل 68/0 و 62/0 درصد (وزنی/وزنی) بودند. داده ها نشان داد که اسانس روغنی گیاه، مرگ سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان می دهد که گیاه به لیمو می تواند کاندید مناسبی جهت درمان بیماری های تخریب نورونی باشد.
    کلیدواژگان: گاز کروماتوگراف متصل به طیف نگار جرمی، خانواده ی شاه پسند، استرس اکسیداتیو، سلول های PC12
  • الهام محمدزاده، فاطمه علی پور*، بهزاد خلاقی صفحات 40-45
    مقدمه
    بیماری آلزایمر رایج ترین شکل دمانس در بین افراد مسن می باشد که به تدریج باعث نقص در حافظه و مهارت فکر کردن و در نهایت عدم توانایی در انجام ساده ترین کارها می شود. اولین نشانه های بیماری آلزایمر در اکثر افراد مبتلا بعد از سن 60 سالگی دیده می شود.
    مواد و روش ها
    آزمایشات روی موش های صحرایی نر ویستار (7-6 ماهه) با وزن 270-230 گرم در سه گروه کنترل، شم و استرپتوزوسین انجام گرفت. حیوانات در گروه های شم و استرپتوزوسین، به ترتیب نرمال سالین و استرپتوزوسین را به مدت دو روز به صورت تزریق داخل بطنی دریافت نمودند. برای سنجش حافظه ی فضایی رت ها 8، 18، 30، 45، 70 و 90 روز بعد از اولین تزریق، آزمون اجتنابی غیر فعال از گروه های مختلف گرفته شد.
    یافته ها
    میانگین زمان تاخیر در گروه آلزایمر نسبت به گروه کنترل و شم کاهش یافته است. بر طبق یافته های ما موش های صحرایی 90 روز بعد از تزریق استرپتوزوسین دچار بیشترین آسیب در حافظه ی کوتاه مدت و طولانی مدت شدند. حافظه ی طولانی مدت در موش های صحرایی تیمار شده با استرپتوزوسین سریعتر از حافظه ی کوتاه مدت دچار آسیب گردید.
    نتیجه گیری
    تزریق استرپتوزوسین در موش های صحرایی به طور چشمگیری باعث آسیب توانایی شناختی آن ها به صورت وابسته به زمان می گردد.
    کلیدواژگان: شناخت، حافظه، موش صحرایی، استرپتوزوسین
  • مهرداد کریمی، محسن ناصری، محمد سیاح، محمد کمالی نژاد، سپیده امیری* صفحات 46-50
    مقدمه
    گزارش هایی درباره اثرات ضد تشنجی گیاهان جنس فرولا در طب سنتی ایران وجود دارد. به علت عوارض جانبی داروهای ضد صرع رایج، جستجو برای یافتن ترکیبات موثر با عوارض کمتر ضرورت دارد. در این مطالعه اثرات ضد تشنجی عصاره متانولی فرولا در تشنجات ناشی از شوک الکتریکی حداکثر و پنتیلن تترازول در موش سوری بررسی شد.
    مواد و روش ها
    سی دقیقه قبل از القاء تشنجات از راه داخل صفاقی، 60 سر موش سوری در شش گروه تقسیم شدند: گروه یک- حلال نرمال سالین و دی متیل سولفوکسید (10hmg/kg کنترل)، گروه دو- اتوسوکسماید (150hmg/kg به عنوان کنترل مثبت برای تشنج ناشی از پنتیلن تترازول)، گروه سه- فنی توئین (25hmg/kg به عنوان کنترل مثبت برای تشنج ناشی از شوک الکتریکی حداکثر) و گروه های چهار و پنج و شش- عصاره متانولی فرولا (100،250،500hmg/kg).
    یافته ها
    عصاره ی متانولی فرولا وقوع تشنجات ناشی از شوک الکتریکی حداکثر و پنتیلن تترازول را مهار نکرد ولی به طور معنی داری باعث افزایش آستانه ی تشنج در مدل تشنجی ناشی از پنتیلن تترازول گردید.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد عصاره ی متانولی فرولا در مدل های تشنجی مختلف اثرات متفاوتی دارد و بررسی بیشتری در این زمینه لازم است.
    کلیدواژگان: فرولا، صرع، موش سوری
  • میلاد احمدی، مهرناز بنا زاده دردشتی، فریبا کریم زاده* صفحات 51-55
    مقدمه
    بیماری اسکیزوفرنیا با شیوع نزدیک به یک درصد در جامعه ی جهانی، معمولا در سنین جوانی (قبل از 25 سالگی) ظاهر شده و تا پایان عمر باقی می ماند. داروهای ضد جنون عوارض جانبی متعددی دارند. این مطالعه قصد دارد به بررسی اثرات موزیک موزارت به عنوان یک روش غیر تهاجمی در درمان بیماری اسکیزوفرنی بپردازد.
    مواد و روش ها
    موش های جوان 21 تا 25 روزه به چهار گروه کنترل، موسیقی درمانی، انزاوی اجتماعی و انزاوی اجتماعی + موسیقی درمانی تقسیم شدند. موش های گروه کنترل (بدون شنیدن موسیقی) و گروه موسیقی درمانی (همراه با شنیدن موسیقی) به صورت دسته جمعی نگه داری می شدند. گروه منزوی (بدون شنیدن موسیقی) و گروه منزوی + موسیقی درمانی (همراه با شنیدن موسیقی) به مدت 6 هفته به صورت انفرادی نگهداری می شدند. قطعه ای از پیانو ساخته موزارت به نام Mozart’s piano sonata، KV361 برای حیوانات به مدت 24 ساعت قبل و در طول انجام آزمون های رفتاری پخش گردید. جهت بررسی چگونگی ارتباط اجتماعی، هر یک از موش های مورد آزمایش به طور جداگانه به مدت 20 دقیقه در مواجهه با موش شاهد که از نظر وزن و نژاد مشابه آن بود قرار گرفت. رفتارهای منفی و مثبت ارزیابی شدند.
    یافته ها
    میانگین علائم منفی از جمله تعقیب کردن، حمله کردن، گاز گرفتن، پرخاشگری در گروه های منزوی و منزوی + موسیقی درمانی نسبت به گروه های کنترل و موسیقی درمانی افزایش یافت. میانگین رفتار گاز گرفتن، پرخاشگری از بالا و حرکت سر تهدید کننده در گروه منزوی + موسیقی درمانی نسبت به گروه منزوی کاهش یافت. علائم مثبت مانند رفتار راه رفتن در گروه منزوی و منزوی + موسیقی درمانی در مقایسه با گروه های کنترل و موسیقی درمانی به صورت معنا دار کاهش یافت. البته شایان ذکر است که این رفتار در گروه منزوی + موسیقی درمانی نسبت به گروه منزوی به صورت معنا دار افزایش یافت.
    نتیجه گیری
    از این یافته ها ممکن است این گونه استنباط گردد که موسیقی درمانی توانسته است اثرات پاتولوژیک ناشی از انزوای اجتماعی را به طور مطلوبی بهبود بخشد.
    کلیدواژگان: اسکیزوفرنی، اضطراب، موسیقی، انزوای اجتماعی
  • احمد علی لطفی نیا، محمود لطفی نیا، میلاد احمدی، بابک خدایی، مریم جعفریان* صفحات 56-62
    مقدمه
    مهار منتشر شونده یک موج بیوالکتریکی در سیستم عصبی مرکزی است که از طریق ماده خاکستری در مغز پخش شده و اثرات مختلفی از جمله دپلاریزاسیون نورون ها و اختلالات یونی را از خود بر جای می گذارد. این پدیده نقش مهمی در بسیاری از اختلالات عصبی نظیر صرع، میگرن با اورا، آسیب های مغزی و بیماری های عروقی- مغزی بازی می کند. به نظر می رسد اثرات تحریکی گیرنده گلوتامات در مغز با آسیب های عصبی در ارتباط باشد. هدف مطالعه ی ما ارزیابی اثر گیرنده AMPA بر روی تخریب ایجاد شده به وسیله القای مهار منتشر شونده بر روی حافظه ی فضایی است.
    مواد و روش ها
    DNQX، آنتاگونیست گیرنده ی گلوتاماتی آمپا، پس از القای مهار منتشر شونده به وسیله ی کلریدپتاسیم 2 مولار از طریق داخل صفاقی (1 میلی گرم برکیلوگرم) در موش های جوان نژاد ویستار (80-60 گرم) تزریق شد. بازیابی حافظه ی فضایی به کمک تست رفتاری T-Maze بررسی شد.
    یافته ها
    القای مکرر هفته ای مهار منتشر شونده باعث تخریب حافظه پس از چهار هفته شد. مهار گیرنده AMPA به وسیله DNQX تاثیری بر روی تخریب حافظه ی ناشی از القای مهار منتشر شونده نداشت.
    نتیجه گیری
    داده های ما حاکی از عدم ارتباط گیرنده ی گلوتاماتی AMPA با تخریب حافظه ی ناشی از القای مهار منتشر شونده در موش های صحرایی جوان می باشد.
    کلیدواژگان: مهار منتشر شونده قشری، گیرنده AMPA، حافظه
  • علی گرجی *، والتر اشتوما، کلاس هاننکمپ، محمد هاشمی صفحات 63-68
    مقدمه
    جراحی مغز در حالت هوشیاری کامل ما را قادر می سازد تا عملکرد سیستم عصبی را در جریان عمل جراحی بررسی نماییم. در بیمارانی که تومور مغزی آن ها در نزدیکی مناطق حساس مغز نظیر مرکز تکلم یا منطقه ی حرکتی کورتکس می باشد، انجام جراحی مغز در حالت هوشیاری که اجازه می دهد بوسیله ی تحریک مستقیم قشر مغز نقشه ی مناطق مختلف را مشخص کند، توصیه می شود.
    توصیف بیمار: سه بیمار (دو مرد جانباز و یک زن، بین سنین 49 – 20 سالگی) که از صرع مقاوم به درمان و تومور مغزی در نواحی آهیانه ای و قدامی مغز رنج می بردند در بیمارستان خاتم الانبیا تهران تحت عمل جراحی مغز با هوشیاری کامل قرار گرفتند. برداشت ضایعات مغزی تحت بیهوشی موضعی و کنترل مداوم علایم عصبی انجام گرفت. تحریک مغزی در طول جراحی برای مشخص کردن نواحی حساس مغز نزدیک به تومورها انجام گردید.
    یافته ها
    تومورهای مغزی در دو بیمار به طور کامل و در یک بیمار به طور نسبی در طول جراحی ها برداشته شدند. بعد از جراحی برداشتن تومورها، بیماران دچار هیچ گونه ضایعات عصبی و روانی نگردیدند. دو ماه بعد از جراحی ها دو تن از بیماران هیچ حمله ی تشنجی نداشته اند و بیمار سوم به طور قابل ملاحظه ای از حملاتش کاسته شد.
    نتیجه گیری
    جراحی مغز در حالت هوشیاری کامل یک روش مطمئن است که به ما کمک می نماید که ضایعات را با حداقل تهاجم بافتی از مناطق حساس حرکتی و حسی و مناطق غیر حساس مغز خارج نماییم.
    کلیدواژگان: جراحی مغز و اعصاب، سرطان، متاستاز سرطان، بیهوشی عمومی
  • شاهین محمد صادقی، سجاد سحاب نگاه، ذبیح الله خاکسار *، هادی کاظمی، هادی علیقلی صفحات 69-74
    مقدمه
    آسیب مغزی به دلیل توانایی ضعیف در ترمیم بافت مغز غالبا جبران ناپذیر است. استراتژی های درمانی جدید به سلول بنیادی درمانی و ماتریکس سه بعدی مناسب جهت درمان بافت مغز آسیب دیده توجه می‏کنند. ماتریکس خارج سلولی بافت‏های حیوانات، ترکیب پیچیده‏ای از ماکرومولکول‏ها است که نقش ساختاری ضروری در تکامل بافت‏ها و ارگان‏ها را ایفا می‏کند. روش‏های نوین مهندسی بافت بر نقش دقیق الگوها در هدایت سلول‏ها و نگهداری عملکرد ویژه بافت تکیه می کنند. تحقیقات اخیر انواع توالی ها و موتیف های ماتریکس خارج سلولی را به ما نشان داده‏اند که نقش کلیدی در بهبود عملکرد مغز بعد از آسیب دارند.
    نتیجه گیری: موتیف‏های کوچک از ماتریکس خارج سلولی می‏تواند فعالیت‏های بیولوژیکی مولکول‏های بزرگ را تقلید کند. توالی های پپتیدی و موتیف‏های لامینین می توانند به بیو مواد داربست‏ها متصل شوند و حفاظت مکانیکی سلول‏ها را بهبود بخشند که ممکن است از رشد سلول‏ها مراقبت کنند و به تشکیل دقیق ساختار بافتی کمک نمایند.
    کلیدواژگان: لامینین، ماتریکس خارج سلولی، مهندسی بافت، سیستم عصبی
  • مهسا اکبری* صفحات 75-84
    مقدمه
    یکی از مباحث مهم در عملکرد مصرف کننده، درک چگونگی تصمیم گیری مصرف کنندگان می باشد که همیشه مورد توجه محققان، بازاریان و مدیران صنعتی است. پس از ناامیدی از روش های سنتی، روش های نوین و ترکیبی از قبیل بازاریابی عصبی توسعه یافته اند. بازاریابی عصبی حاصل ادغام دو رشته علمی علوم اعصاب و بازاریابی می باشد. بازاریابی عصبی شاخه ی جدیدی از تحقیقات بازاریابی است که به مطالعه ی بررسی پاسخ موثر حسی، شناختی و عاطفی محرک های بازاریابی مصرف کنندگان می پردازد. محققان با استفاده از فن آوری هایی مانند تصویربرداری با تشدید مغناطیسی و روش های ردیابی چشم به اندازه گیری تغییرات در فعالیت مغز می پردازند که به درک بهتر ما از چگونگی تصمیم گیری مصرف کنندگان و اینکه چه بخشی از مغز در تصمیم گیری آن ها دخالت دارد کمک می کند. علی رغم سودمندی های متصور برای بازاریابی عصبی، برخی از محققان بازاریابی تمایل چندانی به بکارگیری روش های علوم اعصاب نداشته و هنوز در مورد بازار یابی عصبی شک و تردید وجود دارد.
    نتیجه گیری
    هدف از این مقاله مروری ترسیم یک تصویر واضح و جامع از بازاریابی عصبی و همچنین نشان دادن جنبه های کاربردی و تجربی از ابزارهای بازاریابی عصبی می باشد. یک درک بهتر از بازاریابی عصبی ممکن است دانش ما را در مفاهیم اساسی با بازار و مدیریت افزایش دهد.
    کلیدواژگان: بازاریابی، علوم اعصاب، تصویر برداری عصبی
  • شهناز بابایی آبراکی *، سارا چاوشی نژاد صفحات 85-94
    مقدمه
    بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری وابسته به سن می باشد که با تجمع خارج سلولی پلاک های آمیلوئید بتا (Aβ) و نوروفیبریل های در هم تنیده ی داخل سلولی تائو هایپر فسفریله مشخص می شود. از آنجایی که Aβ یک مولکول مهم در پاتوژنز بیماری آلزایمر می باشد، در تداخل با جنبه های بسیاری از عملکرد میتوکندری از جمله عدم سوخت و ساز انرژی، تولید گونه های اکسیژن فعال (ROS) و تشکیل منافذ عبور می باشد. مطالعات اخیر نشان داده اند که Aβ به تدریج در ماتریکس میتوکندری تجمع یافته و ارتباط مستقیمی با سمیت میتوکندری دارد. شواهد قانع کننده ای نشان می دهند که میتوکندری یک اندامک بسیار مهم در تولید ROS بوده و استرس اکسیداتیو را با مرگ نورون ها و اختلال عملکرد عصبی مرتبط می نماید که نقش پاتوژنیک کلیدی استرس اکسیداتیو را در بیماری آلزایمر نشان می دهد. در این مرور ما به تغییرات میتوکندری و استرس اکسیداتیو در پاتوژنز بیماری آلزایمر می پردازیم. اثر متقابل بیماری آلزایمر با Aβ، اختلال عصبی و میتوکندریایی ایجاد شده توسط Aβ را بیان می نماید که منجر به اختلال در عملکرد سیناپسی و ناکارآمدی حافظه می شود.
    نتیجه گیری
    مسدود نمودن تولید ROS می تواند یک راهکار درمانی برای بیماری آلزایمر باشد.
    کلیدواژگان: آنتی اکسیدان ها، استرس اکسیداتیو، بیماری آلزایمر، رادیکال های آزاد، گونه های فعال اکسیژن
  • میلاد احمدی، محمد شریف شریفی* صفحات 95-100
    مقدمه
    با وجود چندین دهه تحقیق، تکنولوژی تحریک سلول های عصبی در سال های اخیر به یک کانون توجه برای درمان اختلالات عصبی مختلف تبدیل شده است. توان استفاده از تحریک بافت های عصبی در محدوده ای از طناب نخاعی و مناطق مختلف مغزی و همچنین کاشت سیستم حلزونی گوش و چشم های مصنوعی می باشد. تحریک عمیق مغزی با فرکانس الکتریکی بالا به عنوان گزینه ای جایگزین برای درمان برخی اختلالات عصبی توسعه یافت. با پیشرفت در روش های جراحی، تکنولوژی و ارتقاء امنیت، استفاده از تحریک عمیق مغزی نه تنها برای اهداف درمانی، بلکه برای اهداف تحقیقاتی نیز در حال گسترش است. اگرچه مکانیسم دقیقی از عملکرد این موضوع به طور کامل شناخته نشده است، درعین حال نتایج تحقیقات و آزمایشات بالینی نوید بخش است. تحریک عمیق مغزی از سال 1997 برای درمان رعشه های خاص و از سال 2002 در درمان بیماری پارکینسون و همچنین از سال 2003 جهت درمان تونوس های عضلانی مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین از این روش برای درمان انواع اختلالات روانی از جمله افسردگی حاد استفاده می گردد.
    نتیجه گیری
    اگرچه اثر درمانی تحریک عمیق مغزی در بیماری پارکینسون به خوبی اثبات شد، اما در مورد سایر بیماری ها مانند صرع هنوز نتایج نامشخص و مبهم است. این مقاله مروری بر اثرات درمانی تحریک عمیق مغزی در بیماری های پارکینسون، صرع و اختلال وسواسی جبری می باشد.
    کلیدواژگان: تحریک عمیق مغزی، صرع، بیماری پارکینسون، اختلال وسواسی جبری
|
  • Elahe Barfi, Taghi Tirraihi*, Shahram Darabi Pages 5-16
    Introduction
    Adipose derived stem cells (ADSCs) have the potency to differentiate into the neuron and glial cells. One of the ways to make a large number of neural stem/progenitor cells (NS/PCs) from ADSCs is the usage of neurosphere cultivation. In this procedure, ADSCs proliferate under certain conditions continuously and make multipotent undifferentiated colonies named neurosphere that can differentiate to NS/PCs.
    Materials And Methods
    in the current study, adipose stem cells isolated from rat inguinal and pararenal regions. Then these cells differentiated to the NS/PCs using indirect differentiation method (neurosphere culture). Adipose derived stem cells, neurosphere and NS/PCs were evaluated using immunocytochemistry and RT-PCR techniques.
    Results
    the results indicated ADSCs were immunoreactive to CD90, CD29, CD49d, CD44, CD105 and CD99 without any immunoreactivity for CD106 and CD31. In addition, these cells expressed the genes of Nanog, Oct4 and Sox2. Both of Neurosphere and NS/PCs were immunoreactive to Nestin, NF-68 and NF-200 and also were able to express Nanog, Sox2, NeuroD1, Oct4, Musashi1 and Nestin genes. However, these cells were unable to express MBP gene.
    Conclusion
    It seems that indirect differentiation is effective for differentiate ADSCs into NS/PCs.
    Keywords: Adipose Tissue, Neurons, Neural Stem Cells, Neuroglia
  • Mahmoud Lotfinia*, Ahmad Ali Lotfinia, Babak Khodaie, Milad Ahmadi, Maryam Jafarian Pages 17-23
    Introduction
    Spreading depression (SD) is known by transient loss of spontaneous and evoked neuronal activity and changes in ionic, metabolic and hemodynamic characteristics of the brain. It has been shown that repetitive SD produced memory deficits in juvenile rats. Furthermore, the role of Ca2爖ꞝ on induction and propagation of SD was investigated by several scientists. The aim of the present study was to study the role of a Ca2爖ꞝblocker, nifedipine, on memory deficits induced by repetitive SD.
    Materials And Methods
    Wistar rats (60-80gr) were divided into 5 groups and nifedipine (1 mg/kg) was administrated weekly for 4 weeks in SD group. SD was also induced weekly for four weeks by KCl (2 M). Retrieval of spatial memory was evaluated by T-maze memory test.
    Results
    The T-maze test demonstrated that memory was impaired in SD group. The memory retrieval significantly improved by application of nifedipine.
    Conclusion
    This study suggests the possible role of calcium channels in memory impairments following repetitive SD.
    Keywords: Cortical Spreading depression, Nifedipine, Memory
  • Gelareh Vakilzadeh*, Samane Sadat Dastgheib, Mohammad Kazem Gharib Naseri Pages 24-30
    Introduction
    Several reports have shown the various medicinal effects of grape (Vitis vinifera) seed and skin extracts, such as antioxidant, hypotensive and vasodilatory effects. It has been recently shown the relaxatory effect of grape leaf hydroalcoholic extract on rat ileum, uterus, aorta, trachea and vas deferens as well as on frog isolated heart. The aim of the present study was to investigate the effect of Vitis vinifera leaf hydroalcoholic extract (VLHE) on contractility of urinary bladder smooth muscle in male rats and to study the mechanism(s) of its action.
    Materials And Methods
    The extract of dried grape leaf was prepared by macerated method using 70% ethanol for 72h in room temperature. The solvent was then evaporated. Urinary bladder was removed from male adult wistar rats after induction of deep anaesthetize by di-ethyle-ether. Tissues were then suspended in the organ bath containing physiologic solution (37oC, pH 7.4) bubbled with oxygen. Contractions were recorded isometrically under 1g resting tension.
    Results
    VLHE at 1, 2, 4 and 8 mg/ml significantly reduced the urinary bladder contractions evoked by KCl (60 mM P
    Conclusion
    The data suggest that VLHE induces spasmolytic effect in rat urinary bladder, possibly via blocking voltage dependent calcium channels and activation of calcium-activated potassium channels.
    Keywords: Vitis vinifera, Urinary Bladder, Calcium Channels, Potassium Channels, Calcium-Activated, Rats
  • Sahar Babaei Abrak, Rahele Zhiani* Pages 31-39
    Introduction
    Lemon herbena (Lippia citriodora) is a member of Verbenaceae family. This plant is endemic to South America and can growth in other areas, such as Iran. The aim of this study was to investigate and compare the chemical composition of the two production plants in the greenhouse and field of a lemon.
    Materials And Methods
    Plants were cultivated in a Sarayan Ferdowsi area (south of Khorasan). Fourth kg of leaves was collected. Then, essential oil was extracted from fresh leaves using water and steam distillation. Finally, we treated PC12 cells with the essential oil that obtained from Lippia citriodora. The cell viability was evaluated by the MTT (3-[4, 5-dimethylthiazol-2-yl]-2, 5-diphenyl tetrazolium bromide) assay.
    Results
    Our results from GC-MS (Gas chromatography–mass spectrometry) method showed that greenhouse and field samples contained 0.68% and 0.62% (w/w), respectively. In addition, the data showed that the essential oil decreased oxidative stress-induced PC12 cell death.
    Conclusion
    The results suggest that Lippia citriodora could be a potential candidate for treatment of neurodegenerative diseases.
    Keywords: Gas Chromatography-Mass Spectrometry, Verbenaceae, Oxidative Stress, PC12 Cells
  • Elham Mohammadzadeh, Fatemeh Alipour*, Behzad Khallaghi Pages 40-45
    Introduction
    Alzheimer's disease (AD), the most common cause of dementia among older people, gradually destroys memory and learning skills, and eventually the ability to carry out all tasks. In most people with AD, symptoms first appear after age 60.
    Materials And Methods
    The experiments were carried out in adult (6-7 months old) male Wistar rats (230-270 g) in 3 groups of control, sham and Streptozocin (STZ). Animals in sham and STZ groups received normal saline and STZ intraventricular injections for two days, respectively. To assess spatial memory 8, 18, 30, 45, 70, 90 days after STZ injection, passive avoidance test was performed.
    Results
    The mean retention latency decreased in STZ groups compared to control and sham groups. According to our findings, the most serious short-term and long-term memory loss was observed 90 days after STZ injection. The long-term memory destroyed earlier than short-term memory in STZ treatment rats.
    Conclusion
    STZ injection in rats was resulted in significant time-dependent damages of cognitive abilities.
    Keywords: Cognition, Memory, Rats, Streptozocin
  • Mehrdad Karimi, Mohsen Naseri, Mohammad Sayyah, Mohammad Kamalinejad, Sepideh Amiri* Pages 46-50
    Introduction
    There are some reports on the antiepileptic effects of genus Ferula in the traditional Persian medicine. Due to the side effects of common antiepileptic drugs, effective compounds with fewer side effects are needed. The present study examined the anticonvulsive effects of the methanol extract of Ferula in seizures induced by maximum electroshock (MES) and pentylenetetrazol (PTZ) in mice.
    Materials And Methods
    Thirty minutes before the induction of seizures, sixty mice were divided into six groups group I: solvent (10 mg/kg control group), group II: ethosuximide (150 mg/kg as positive control group for PTZ), group III: phenytoin (25 mg/kg as positive control group for MES) and the fourth, fifth, and sixth groups: the methanol extract of Ferula (100, 250, 500 mg/kg).
    Results
    The methanol extract of Ferula did not inhibit the occurrence of seizures induced by PTZ and MES, but significantly increased the latency time in the PTZ model.
    Conclusion
    It seems that the methanol extract of Ferula has different effects in various models of seizures and further investigation is needed.
    Keywords: Ferula, Epilepsy, Mice
  • Milad Ahmadi, Mehrnaz Banazadeh Dardashti, Fariba Karimzadeh* Pages 51-55
    Introduction
    Schizophrenia begins typically in young adulthood (before 25 years old) and about 1% of people are affected during their lifetime. The antipsychotic drugs have several side effects. This study was aimed to investigate the Mozart’s music effect, as a non-invasive treatment, on the schizophrenia.
    Materials And Methods
    Rats aged 21-25 days were divided into four groups: control, music-treated, social isolated (SI) and SI music-treatment groups. Animals in the control group, without music exposure and music-treated rats, with music exposure, were housed socially. Animals in the SI group, without music exposure, and SI music-treatment were housed individually for 6 weeks. Music (Mozart’s piano sonata, KV361) was played 24 hours before and during behavioral tests. Social contraction test for each rat was performed. The positive and negative behaviors were scored.
    Results
    The mean number of negative behaviors, such as pursuit, attack, biting and offensive behaviors, in SI and SI music-treatment increased compared to control and music-treated groups. In addition, biting, up right offensive and treating in SI music-treatment significantly decreased compared to SI group. In addition, the positive behaviors (walking) in SI music-treatment group significantly increased compared to SI group.
    Conclusion
    These data suggest the potential of music therapy effects of that listening to music maybe improve the pathological effects of social isolation.
    Keywords: Schizophrenia, Anxiety, Music, Social Isolation
  • Ahmad Ali Lotfinia, Mahmud Lotfinia, Milad Ahmadi, Babak Khodaie, Maryam Jafarian* Pages 56-62
    Introduction
    Spreading depression (SD) is a bio-electrical wave in the central nervous system which propagates through the gray matter and cause several effects, such as neural depolarization and ionic disturbances. This phenomenon plays a role in many neurological disorders, like epilepsy, migraine with aura, brain injury and cerebrovascular disease. The SD excitatory effect of glutamate receptors on the brain seems to be correlated with neural injuries. The aim of our study was to evaluate the role of glutamate AMPA subreceptors on spatial memory impairment induced by SD.
    Materials And Methods
    DNQX, an AMPA antagonist, was administrated (1 mg/kg) intraperitoneally after SD induction (induced by application of 2 M KCl) in juvenile wistar rats (60-80 gr). Retrieval of spatial memory was evaluated by T-maze memory test.
    Results
    Repetitive weekly induction of SD caused memory impairment after four weeks. Blockade of AMPA receptors with DNQX did not affect the memory impairment caused by SD.
    Conclusion
    Our data indicate glutamate AMPA subreceptors are not involved in SD-induced memory deficits in juvenile rats.
    Keywords: Cortical Spreading Depression, Receptors, AMPA, Memory
  • Ali Gorji*, Walter Stummer, Klaus Hahnenkamp, Mohammad Hashemi Pages 63-68
    Introduction
    Awake neurosurgery permits the continuous assessment of neurological functions during the brain surgery. In patients in which the tumor is located adjacent to or in an eloquent brain region, such as the language or motor cortex, an awake craniotomy is indicated that allows for intraoperative brain mapping by direct cortical stimulation.
    Case Description: Three patients (2 male veterans and 1 female aged 20-49 years) suffering from intractable epilepsy and brain tumor in frontal and parietal were undergone awake neurosurgery in Khatam Hospital, Tehran, Iran. The resection of the lesions was performed under local anesthesia and continuous neurological examination. Intraoperative brain stimulation was performed to localizing the sensitive regions close to brain tumors.
    Results
    Complete (2 patients) and partial resection (1 patient) of brain tumors were performed during surgeries. There were no nuerological deficits or psychological sequelae after the tumor resection. Two months after surgeries, two patients did not experience any seizure attack. The number of seizures in the third patient significantly reduced.
    Conclusion
    Awake neurosurgery is a safe procedure that assists in performing minimally invasive resection of lesions in eloquent and non-eloquent brain regions.
    Keywords: Neurosurgery, Neoplasms, Neoplasm Metastasis, Anesthesia, General
  • Shahin Mohammad Sadeghi, Sajad Sahab Negah, Zabihollah Khaksar*, Hadi Kazemi, Hadi Aligholi Pages 69-74
    Introduction
    Brain damage is often irreversible due to poor brain's self-repairing ability. New treatment strategies focused on stem cell therapy and 3-dimension matrix for brain tissue injury. The extracellular matrix (ECM) of animal tissues is a complex mixture of macromolecules that play an essential instructional role in the development of tissues and organs. Therefore, tissue engineering approaches rely on the need to present the correct cues to cells and to guide them to maintain tissue-specific functions. Recent research efforts on ECM have showed various sequences and motifs, which play key roles in improvement of the brain function after injury.
    Conclusion
    Small motif from ECM molecules can mimic some of the biological functions of their large molecules. Peptides sequences and motifs laminin can be linked to various biomaterials scaffolds and provide the cells with mechanical support. This may ensure appropriate cell growth that aids the formation of the correct tissue structure.
    Keywords: Laminin, Extracellular Matrix, Tissue Engineering, Nervous System
  • Mahsa Akbari* Pages 75-84
    Introduction
    One of the major issues in consumer behavior is to understand consumer decision making process which always attracts scholars, marketers and managers. After disappointment from traditional methods, new emerging and combined methods have been developed, such as neuromaketing approaches. The combination of neuro and marketing implies the merging of two branches of science (neuroscience and marketing). Neuromarketing is a new field of marketing research that studies consumers’ cognitive and affective responses to marketing stimuli. Researchers use technologies, such as functional magnetic resonance imaging electroencephalogram and eye-tracking methods, to measure changes in the brain activity to improve our understanding on how consumers make the decisions and what part of their brain is involved in this decision. Despite the perceived advantages of neuromarketing, some marketing scholars are reluctant to apply these neuroscience methods and there is still uncertainty about neuromarketing.
    Conclusion
    The purpose of this review is to delineate a clear and comprehensive picture of neuromarketing as well as to address functional and empirical aspects of neuromarketing tools. A better understanding of neuromarketing may increase our knowledge in its fundamental implications with marketing and management.
    Keywords: Marketing, Neurosciences, Neuroimaging
  • Shahnaz Babaei Abraki*, Sara Chavoshi-Nezhad Pages 85-94
    Introduction
    Alzheimer disease (AD) is the most common age-related neurodegenerative disease characterized by extracellular amyloid-β (Aβ) plaques and intracellular neurofibrillary tangles containing hyper-phosphorylated tau. As an important molecule in the pathogenesis of AD, Aβ interferes with multiple aspects of mitochondrial function, including energy metabolism failure, production of reactive oxygen species (ROS) and permeability transition pore formation. Recent studies have demonstrated that Aβ progressively accumulates within mitochondrial matrix and provides a direct link to mitochondrial toxicity. Convincing evidence demonstrates mitochondria as a crucial organel in ROS generation and links oxidative stress to the development of neuronal dysfunction and death, which suggests a key pathogenic role for oxidative stress in AD. In this review, we focus on changes in mitochondrial defects and oxidative stress in the pathogenesis of AD. Interaction of AD with Aβ exaggerates Aβ-mediated mitochondrial and neuronal perturbation, leading to impaired synaptic function and memory.
    Conclusion
    Blockade of ROS generation may be a potential therapeutic strategy for treatment of AD.
    Keywords: Antioxidants, Alzheimer Disease, Oxidative Stress, Free Radicals, Reactive Oxygen Species
  • Milad Ahmadi, Mohammad Sharif Sharifi* Pages 95-100
    Introduction
    In spite of several decades of research, the technology of neuronal stimulation only in recent years has become the focus of the treatment of different neurological disorders. The potential use of stimulation of the neuronal tissues ranges from the spinal cord to different brain regions as well as to the implantations of cochlear system and bionic eyes. Electrical high-frequency deep brain stimulation (DBS) was developed as an alternative option to treat a few neurological disorders. However, with advancing in surgical procedures, technologies and safeties, the applications of DBS are expanding not only for therapeutic purposes but also for research. Although the exact mechanisms of actions are not fully understood, the outcome of the ongoing research and clinical trials are promising. DBS has been used to treat the essential tremor since 1997, Parkinson’s disease (PD) since 2002 and dystonia since 2003. It has also been used to treat various psychological disorders, including major depression.
    Conclusion
    Although the therapeutic effect of DBS in PD is well established, in other diseases, such as epilepsy, the outcome is still unclear and ambiguous. This article is a review of the efficacy of DBS in PD, epilepsy as well as in obsessive compulsive disorder.
    Keywords: Deep Brain Stimulation, Epilepsy, Parkinson's Disease, Obsessive-Compulsive Disorder