فهرست مطالب

پاتوبیولوژی مقایسه ای - سال چهاردهم شماره 58 (زمستان 1396)

فصلنامه پاتوبیولوژی مقایسه ای
سال چهاردهم شماره 58 (زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/11/24
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مژگان احمدی، شهاب الدین صافی، پژمان مرتضوی، نوردهر رکنی صفحات 2301-2310
    کلانژیت و کلانژیوهپاتیت می توانند منجر به نارسایی کبد در نشخوارکنندگان گردند و بیوپسی کبد مطمئن ترین راه تشخیص آنهاست که روشی تهاجمی و پرهزینه می باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی شاخص های بیوشیمی کبد در گاوهای مبتلا به کلانژیت و کلانژیوهپاتیت، مقایسه حساسیت و ویژگی آنها با بیوپسی و تخمین احتمال وقوع این بیماری ها با استفاده از رگرسیون لجستیک بیزین است. تعداد 90 نمونه سرم و کبد از دو کشتارگاه استان تهران جمع آوری شد که بعد از بررسی آسیب شناسی مقاطع کبد، مجموعا 14 نمونه مبتلا شامل کلانژیت (7 مورد) و کلانژیوهپاتیت (7 مورد) و 19 عدد سالم و بقیه مبتلا به سایر جراحات ارزیابی شدند. سپس میزان فعالیت سرمی آنزیم های کبدی مانند AST، ALT، ALP، GGT، PON1 و PKC و نیز غلظت سرمی NEFA و BHB اندازه گیری گردیدند. درستی تشخیصی هر پارامتر ارزیابی شد و نهایتا رگرسیون لجستیک بیزین برای آنالیز تغییرات این متغیرها در گاوهای مبتلا و براساس مدل استفاده از بهترین متغیرها استفاده گردید. در این مطالعه، میزان PON1 در گروه مبتلا به کلانژیت تغییری نداشت و در کلانژیوهپاتیت نسبت به گروه کنترل افزایش غیرمعنی دار نشان داد (05/0< P). میزان فعالیت سرمی PKC نیز در گروه مبتلا به کلانژیت و کلانژیوهپاتیت نسبت به گروه کنترل کاهش یافت ولی این کاهش معنی دار نبود (05/0< P). NEFA در گروه مبتلا به کلانژیت افزایش غیرمعنی دار (05/0< P) و BHB در گروه مبتلا به کلانژیوهپاتیت کاهش معنی دار را نشان داد (05/0 P<). براساس مدل رگرسیون لجستیک، ALT، ALP، GGT، NEFA، BHB و PON1 متغیرهایی هستند که می توانند برای محاسبه احتمال کلانژیوهپاتیت استفاده شوند.
    کلیدواژگان: پارامترهای بیوشیمیایی کبد، کلانژیت، کلانژیوهپاتیت، گاو
  • محمدرضا پریانی، علیرضا رجبی، سمیه حامدی صفحات 2311-2316
    این مطالعه به منظور توصیف خصوصیات آناتومیکی و بافت شناسی زبان جوجه تیغی و پردهای آن انجام گرفت. برای این منظور از 5 جوجه تیغی سالم و بالغ نژاد گوش بلند نر با محدوده وزنی 500 گرم استفاده گردید. پس از آسان کشی حیوانات، با ایجاد چند برش روی ریشه و ترمز زبانی، زبان از استخوان لامی و کف حفره دهانی جدا و در محلول فرمالین 10 درصد تثبیت گردید. پس از تهیه مقطع بافتی، مشاهدات بافتی نشان داد که سطح پشتی زبان شامل سه لایه مخاط، زیرمخاط و طبقه عضلانی است. مخاط در نواحی نوک، بدنه و ریشه بوسیله بافت سنگفرشی مطبق با درجات مختلفی از لایه شاخی پوشیده و حاوی پرد های مختلف از جمله پردهای نخی شکل، قارچی شکل و جامی شکل بود. پردهای نخی شکل شبیه خار بوده و فاقد انشعابات ثانویه هستند. پردهای قارچی گنبدی شکل و بویژه در بدنه زبان متمرکزند. دو پرد جامی در انتهای خلفی زبان حضور دارند. این پردها بزرگ ترین و در عین حال کم ترین پردها هستند. هیچگونه پرد برگی شکل مشاهده نگردید. همچنین مشاهده شد که از قدام به خلف زبان ضخامت اپیتلیوم کاسته می شود. مقایسه نتایج این بررسی با گزارشات در مورد سایر جوندگان نشان داد که ساختار آناتومیکی و بافت شناسی زبان جوجه تیغی بیشترین شباهت را با زبان خرگوش دارد.
    کلیدواژگان: آناتومی، بافت شناسی، زبان، پرد، جوجه تیغی
  • علی تقی پور، سیامک مشهدی رفیعی، محمد نصرالله زاده ماسوله صفحات 2317-2324
    استئومیلیت از شرایط مهم و تهدید کننده زندگی است که در پزشکی و دامپزشکی متعاقب جایگزینی عامل عفونی پس ازعفونت با باکتری و یا ناشی از تروما، تورم بافت نرم ویا حتی اعمال جراحی ارتوپدی و بخصوص در افراد دچار ضعف سیستم ایمنی مشکل ساز است. از بین عوامل عفونی متعدد ایجاد کننده استئومیلیت، استافیلوکوکوس اورئوس های حساس ومقاوم به متی سیلین نقش مهمی دارند. از آنجایی که امروزه گونه های مقاوم به ونکومایسین از گوشه کنار جهان گزارش شده اند و ونکومایسین به عنوان درمان خط اول موارد استئومیلیت حاد ناشی از گونه های مقاوم به متی سیلین می باشد، تلاش برای جستجوی درمان جایگزین از دغدغه های محققان است. در این مطالعه 18 سر، خرگوش سفید نیوزلندی در سه گروه کنترل، ونکومایسین و انروفلوکساسین قرار گرفتند. خرگوش ها با 106واحد تشکیل دهنده کلنی از باکتری در دیافیز استخوان تیبیا آلوده شده و پس از دوهفته متعاقب اطمینان از ایجاد استئومیلیت حاد با توجه به رادیولوژی در سه گروه به شکل تصادفی تقسیم شدند. قبل و بعد از ایجاد استئومیلیت پارامترهای التهابی، نسبت هتروفیل به لنفوسیت و تغییرات توکسیک هتروفیل ها اندازه گیری شد. پس از دوهفته درمان در گروه های درمانی، دو هفته نیز به عنوان استراحت در نظر گرفته شده و خرگوش ها با تجویزمقادیر بالای داروی بیهوشی آسان کشی و استخوان جهت بررسی میکروبیولوژی وشمارش کلنی ارسال شد. پس از تجزیه و تحلیل آماری تفاوت بین گروه کنترل و ونکومایسین و گروه کنترل و انروفلوکساسین در پارامترهای مورد مطالعه معنی دار بوده (05/0>P) و در عوض تفاوت بین گروه ونکومایسین و انروفلوکساسین معنی دار نبود (05/0 کلیدواژگان: استئومیلیت تجربی، استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین، ونکومایسین، انروفلوکساسین، نسبت هتروفیل به لنفوسیت
  • رضا خیراندیش، محمدحسین رادفر، شهرزاد عزیزی، امین مثنوی پور صفحات 2325-2333
    انگل های دستگاه گوارش به دلیل بروز اسهال و عفونت های تحت بالینی سبب کاهش وزن و تولید به ویژه در نشخوارکنندگان کوچک می شوند. انگل پارابرونما اسکریابینی یکی از شایع ترین نماتودهای شیردان است. تاکنون مطالعه ای در خصوص آسیب شناسی این انگل و مرحله توقف رشد لاروی انگل پارابرونما صورت نگرفته است. در مطالعه حاضر، با مراجعه به کشتارگاه، 1189 شیردان نشخوارکننده کوچک (بدون تفکیک گوسفند یا بز) به صورت تصادفی انتخاب شدند و بطور ماکروسکوپیک از لحاظ وجود انگل های شیردان بررسی شدند. از نظر ماکروسکوپیک، در سطح شیردان، تخریش های کوچک و گاهی زخم، ضخیم شدن مخاط شیردان و افزایش ترشحات موکوسی قابل مشاهده بود با توجه به نتایج به دست آمده، از مجموع 1189 نمونه ی شیردان جمع آوری شده از کشتارگاه کرمان، 807 شیردان (%87/67) آلوده به نماتود بودند و 382 شیردان (%12/32) هیچ گونه آلودگی به انگل های کرمی نداشتند. از 807 نمونه ی آلوده به نماتود، 307 نمونه (%82/25) فقط به پارابرونما و تعداد 500 شیردان (%05/42) علاوه بر پارابرونما به سایر نماتودها نیز آلوده بودند. از مجموع 307 نمونه ی خالص آلوده به پارابرونما، تعداد 247 شیردان جهت هضم با پپسین و مطالعه پاتولوژیک انتخاب شدند. در آسیب شناسی بافتی، مقاطع مختلف انگل بالغ در لایه ی مخاطی شیردان دیده شد. کاهش سلول های پریتال غدد، هیپرپلازی سلول های موکوسی و واکنش التهابی شامل تجمع لنفوسیت ها و ائوزینوفیل ها و در مواردی واکنش گرانولوماتوز در اطراف انگل مشاهده گردید. هیچگونه لارو انگل پارابرونما در غدد شیردان در مقاطع پاتولوژیک مشاهده نگردید. نتایج این مطالعه نشان دهنده آلودگی نشخوارکنندگان کوچک استان کرمان به انگل پارابرونما اسکریابینی و وجود جراحات آسیب شناسی در شیردان بود.
    کلیدواژگان: پارابرونما، لارو، آسیب شناسی، گوسفند، بز
  • یوسف دوستار صفحات 2333-2344
    آسیب ایسکمی-بازخونرسانی (I/R) قلب یکی از مهم ترین مشکلات قلبی-عروقی می باشد. هدف این مطالعه ارزیابی اثرات محافظتی ورزش هوازی کوتاه مدت و منظم فزاینده درازمدت در برابر آسیب ایسکمی-بازخونرسانی قلب در موش صحرایی می باشد. بدین منظور، 40 سر موش صحرایی نر ویستار به طور تصادفی به چهار گروه برابر شامل گروه های شاهد، I/R، I/R با دو هفته ورزش هوازی و I/R با هشت هفته ورزش منظم و فزاینده هوازی ، تقسیم شدند. تمرین هوازی، هفته ای پنج جلسه دویدن روی تریدمیل با سرعت 25-10 متر/دقیقه به مدت 30-10 دقیقه با شیب 5 درجه انجام شد. برای ایجاد I/R، رگ کرونری چپ پائین رو توسط کلمپ مسدود و بعد از 30 دقیقه کلمپ ها باز و به مدت 2 ساعت خونرسانی مجددا برقرار گردید. نمونه خون جهت اندازه گیری بیومارکرهای قلب شامل کراتین کیناز-MB و لاکتات دهیدروژناز اخذ شد. در نهایت موش ها جهت آسیب شناسی بافتی و تعیین وضعیت آنتی اکسیدانی عضله قلب آسان کشی شدند. در آسیب شناسی بافتی، عضله قلب گروه I/R دچار تغییرات شدید دژنراتیو و نکروز شده بود. ورزش هوازی کوتاه مدت آسیب بافتی ناشی از ایسکمی-بازخونرسانی را تغییر نداد، در حالی که ورزش هوازی منظم و فزاینده درازمدت آسیب نکروتیک قلب را کاهش داد. ورزش منظم هوازی درازمدت مقادیر سوپراکسید دیسموتاز، کاتالاز و گلوتاتیون پراکسیداز قلب را که در اثر I/R کاهش یافته بود، به طور معنی داری (05/0>p) افزایش و مقدار مالون دی آلدئید را به طور معنی داری (05/0>p) کاهش داد. نتایج نشان داد ورزش منظم و فزاینده هوازی درازمدت، قلب موش های صحرایی را از آسیب ایسکمی-خونرسانی مجدد محافظت می کند.
    کلیدواژگان: قلب، ایسکمی، خونرسانی مجدد، ورزش هوازی، موش صحرایی
  • آیدین عزیزپور، وحید سعیدی نمین صفحات 2345-2352
    کلی باسیلوزیس یکی از مهمترین بیماری های باکتریایی پرندگان است که باکتری اشرشیاکلی (E.coli) عامل ایجاد کننده آن می باشد. این بیماری سالانه خسارت اقتصادی فراوانی را به صنعت طیور وارد می کند. عوامل ضد میکروبی مختلفی به منظور کاهش ضررهای ناشی از این عفونتاستفاده می شود. اما در طی دهه های اخیر، افزایش مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها سبب گسترش ژن های مقاوم و در نتیجه افزایش مقاومت آنتی بیویتکی باکتری ها گردیده است که منجر به کاهش کارایی داروها شده است. هدف از این مطالعه تعیین الگوی مقاومت دارویی در178 جدایه اشرشیاکلی جدا شده از 40 گله جوجه گوشتی مبتلا به کلی باسیلوزیس در استان اردبیل می باشد. الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی تمامی جدایه ها نسبت به ده آنتی بیوتیک مهم ورایج در صنعت طیور ایران با استفاده از روش انتشار از دیسک (Disc diffusion) تعیین گردید. درصد مقاومت نسبت به تتراسایکلین، اریترومایسین، تریمتوپریم-سولفادیازین (سولتریم)، انروفلوکساسین، نئومایسین، دانوفلوکساسین، کلیستین، آمپی سیلین، فلورفنیکل و لینکواسپکتین به ترتیب 43/99، 75/97، 34/80، 53/77، 84/75، 66/69، 54/68، 11/60، 99/58 و 52/36 مشاهده شد. 51 الگوی مقاومت دارویی در بین 178 جدایه اشیرشیاکلی نسبت به 10 آنتی یبوتیک پرمصرف در صنعت طیور شناسایی گردید که 142 جدایه (78/79%) به بیش از یک الگو تعلق داشتند، در حالیکه36جدایه دیگر (22/20%) هر کدام فقطبه یک الگو تعلق داشتند. نتایج این بررسی نشان داد که مقاومت جدایه ها نسبت به اکثریت داروهای با مصرف رایج در صنعت طیور ایران بالا می باشد که لزوم اجرای قوی طرح پایش ملی برای مقاومت ضد میکروبی و مصرف اصولی آنتی بیوتیک هاضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: کلی باسیلوز، اشرشیاکلی، الگوی مقاومت آنتی بیویتکی، جوجه های گوشتی
  • آریس فکوری، احمد اصغری، قاسم اکبری صفحات 2353-2362
    ایسکمی بازخونرسانی بازگشت مجدد خون به بافت ایسکمیک می باشد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر تجویز اسید فولیک بر عملکرد بیضه متعاقب القا ایسکمی بازخونرسانی در موش صحرایی بالغ می باشد. این تحقیق روی 36 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار در محدوده سنی 300-250 گرم صورت گرفت. موشها به طور تصادفی به 6 گروه 6تایی تقسیم شدند: گروه کنترل: که هیچ دارویی دریافت نکردند گروه شم: هیچ دارویی دریافت نکرده و هر روز به حجم مساوی سایر گروه ها آب مقطر به صورت خوراکی دریافت کردند. گروه IR: که تا زمان ایجاد IR هیچ دارویی دریافت نکرد و بعد از 1 هفته تحت عمل جراحی جهت ایجاد ایسکمی قرار گرفت. گروه چهارم، پنجم و ششم: 1 هفته قبل از ایجاد ایسکمی اسید فولیک به ترتیب (2، 5 و10میلی گرم/ کیلوگرم)به صورت روزانه گاواژ شد و بعد از اتمام 1 هفته تحت عمل جراحی جهت ایجاد ایسکمی قرار گرفت. بعد از آسان کشی موشها، قسمت دم اپیدیدیم خارج شد و بلافاصله در داخل 5 سی سی محیط HBSS قرار گرفت و به مدت 20 دقیقه در دمای 37 درجه سانتی گراد بر روی hot plate اگرمخانه گذاری شد و بعد از آن ارزیابی متغیرهای اسپرم (شمارش تعداد اسپرم و حیات اسپرم و تحرک اسپرم) انجام شد. نتایج آماری مربوط به درصد حرکت پیشرونده اسپرم، درصد حیات اسپرم و غلظت اسپرم در واحد حجم بین گروه درمانی اسید فولیک اختلاف معنی داری)05/0>p) را نسبت به گروه IR نشان می داد. براساس نتایج به دست آمده به نظر می رسد که اسید فولیک می تواند اثرات مناسب و قابل قبولی در پیشگیری از آسیب ایسکمی بازخونرسانی بیضه موش صحرایی داشته باشد.
    کلیدواژگان: بیضه، ایسکمی بازخونرسانی، اسیدفولیک، موش صحرایی
  • رقیه مهری، بهنام رستمی، رضا معصومی، محمدحسین شهیر صفحه 2363
    تلفات رویانی از دلایل شایع زیان اقتصادی در میش ها است. تولید ناکافی پروژسترون از جسم زرد در اوایل آبستنی یکی از علل عمده این تلفات است. هدف از انجام این آزمایش تعیین اثرات تزریق عضلانی آنالوگGnRHو hCGدر روز 5 پس از قوچ اندازی بر روی عملکرد تولیدمثلی میش بود. تعداد 60 راس میش افشاری که از نظر فحلی همزمان شده بودند توسط قوچ های بارور جفت گیری شده و به طور مساوی در چهارگروه قرار گرفتند. در روز 5 پس از قوچ اندازی، میش های گروه GnRH، 25 میکروگرم آنالوگ GnRH؛ میش های گروه hCG، 400 واحد بین المللی هورمون hCG؛ میش های گروه hCG+GnRH،25 میکروگرم آنالوگ GnRH و400 واحد بین المللی هورمون hCG را به صورت عضلانی دریافت کردند و میش های گروه کنترل درمانی را دریافت نکردند. جهت اندازه گیری غلظت هورمون پروژسترون در روزهای 7، 12، 17 و22 پس از قوچ اندازی خون گیری به عمل آمد. نتایج نشان داد که غلظت پروژسترون در روزهای 12، 17 و 22 پس از قوچ اندازی در میش های تحت درمان بالاتر از گروه کنترل بود (05/0 >P). میزان بره زایی، تعداد بره به ازای هر میش و وزن تولد بره ها در گروه های مختلف تفاوتی را نشان ندادند. وزن از شیرگیری بره های تک قلودرگروه hCG+GnRH (12/0±08/34 کیلوگرم) از بقیه گروه ها بالاتر بود (05/0 >P). به طور کلی، تجویز GnRH و hCGدر روز 5 پس از قوچ اندازی غلظت پروژسترون مادری را به طور معنی داری افزایش داد اما تاثیر معنی داری روی بازده تولید مثلی نژاد افشاری نداشت.
    کلیدواژگان: عملکرد تولیدمثلی، میش، پس از جفت گیری، GnRH، hCG
  • |
    • Ahmadim., Safis., Mortazavip., Rokni, N Pages 2301-2310
      Cholangitis and cholangiohepatitis may lead to liver failure in ruminants and biopsy is the most reliable test for diagnosis although it is an invasive and costly procedure. The objective of this study was: 1) to evaluate the liver biochemical parameters in cows with cholangitis and cholangiohepatitis, 2) to compare their sensitivities and specificities with biopsy and 3) to estimate their odds ratios using Bayesian logistic regression. A total of 90 serum and liver samples were collected from two slaughterhouses around Tehran and after pathological examination of the liver sections, a total of 14 samples were diagnosed as cholangitis (n=7), cholangiohepatitis (n=7) and 19 cases were considered as healthy and the remained ones had other pathological injuries. The activities of liver enzymes including AST, ALT, ALP, GGT, PON1, PKC as well as NEFA and BHBA concentrations in the serum samples were measured. Bayesian logistic regression was used to analyze the changes of the studied variables in cows with cholangitis and cholangiohepatitis compared to the healthy cows based on the best model. In the present study, PON1 activity had no change in the cholangitis group but showed an insignificant increase (P>0.05) in cows with cholangiohepatitis compared to the control group. PKC serum activity decreased in both cholangitis and cholangiohepatitis groups, insignificantly (P>0.05). NEFA showed an insignificant increase in cholangitis (P>0.05) and BHB had a significant decrease in cholangiohepatitis group (P
      Keywords: Cow, Cholangitis, Cholangiohepatitis, Liver biochemical parameters
    • Paryani, M. R, Kianifarh., Hamedi, S Pages 2311-2316
      The present study was carried out to describe the anatomical and histological features and papillae of the tongue in Hedgehog. For this study, five healthy adult male hedgehogs were used in 500 gr average weigh. After euthanized, the tongues were separated from hyoid bone and the floor of the oral cavity by cutting the root and frenulum linguae and then, tissue samples were fixed in 10% buffered formalin for laboratory operations. Light microscopy observations showed that the dorsal surface of the tongue is formed of three consecutive layers; mucosa, submucosa and muscularis. The mucosal layer in three regions of apex, body and root consists of stratified squamous epithelium with variable degrees of keratinization and contains different types of papillae: filiform, fungiform and vallate-papillae. Filiform papillae were thorn-like with no secondary divisions. Fungiform papillae were dome-shape and aggregated on the lingual body. Two vallate papillae were detected on posterior end of the tongue. These papillae were largest and least numerous. No foliate papilla was observed. Also, revealed that the thickness of epithelium was reduced from the rostral to the caudal. Compare the results of this study to the other reports in rodents showed that hedgehog’s tongue anatomical and histological features is more similar to rabbit’s tongue.
      Keywords: Anatomy, Histology, Tongue, Papilla, Hedgehog
    • Taghipoura., Mashhadirafieis., Nasrollahzadeh Masouleh, M Pages 2317-2324
      Osteomyelitis is one of the most important life threatening conditions in medicine and veterinary subsequently localized through infection agent following sepsis by bacteria or from trauma, soft tissue, or even following the orthopedic surgery. From among various inflectional agents, MSSA aureus which is sensitive and resistant to MRSA Methicillin play important role in causing osteomyelitis staphylococcus. Since today it is reported from around the world species resistant to vancomycin which is applied as primary treatment in the cases of acute osteomyelitis resulted from MRSA, efforts to find out alternative treatment is a matter of concern for researchers. In this study, 18 New Zealand white rabbits were divided in to 3 groups of control, vancomycin and enrofloxacin. Rabbits were infected by CFU106 from bacteria in diaphysis of tibia bone and after two weeks ensuring that the acute osteomyelitis induced in tibia bone tissues, rabbits were distributed in 3 groups randomly. Before and after inducing osteomyelitis, inflammatory parameters of heterophil to lymphocyte ratio and toxic changes were measured. After two weeks’ treatment in groups of treatment, two weeks were considered as rest too. after that bones sent for colony counting and microbiology examination. Findings of statistical analysis showed that the difference between control group and vancomycin and control group and enrofloxacin in introduced parameters was significant (P
      Keywords: Experimental Osteomyelitis, MRSA, Vancomycin, Enrofloxacin, Heterophils, Lymphocytes Ratio
    • Kheirandishr., Radfar, M.H., Azizi, Sh, Masnavipoor, A Pages 2325-2333
      Gastrointestinal parasites (GIN) cause weight loss and reduced productions especially in small ruminant especially in subclinical parasitic infections. Severity of infection depends on geographical condition and climate area. Information about various parasites can be effective in better diagnosis and treatment. Parabronema skrjabini is one of a common abomasal nematode. No study is present on the pathologic findings and hypobiotic larvae of this nematode in the veterinary literature. Therefore, this study was designed to determine the prevalence of parasite, pathologic lesions and arrested larval stage in sheep and goats in Kerman province. In the present study, the abomasums of 1189 slaughtered sheep and goats were selected randomly and examined grossly for detection of nematodes. 807 (67.87%) out of 1189 infected abomasums with different nematodes that 307 (32/12%) samples showed pure contamination with Parabronema skrjabini. 247out of 307 abomasums were randomly selected for tissue digestion with pepsin and histopathologic investigation. No larvae were found in digested tissues. In pathologic study, the mucosal erosions and ulcers, thickening of abomasum mucosal later and increasing mucus secretion were grossly observed. Histopathologic study showed hyperplasia of mucosal cells, decreasing of parietal cells, inflammatory reaction including lymphocytes and eosinophils infiltration associated with different sections of adult nematode in the abomasal glands. Also, granulomatous inflammation was found around some nematode sections.
      Keywords: Parabronema skrjabini, Larvae, Histopathological, Sheep, Goats
    • Doustar, Y Pages 2333-2344
      Ischemia/Reperfusion (I/R) injury is one of the most important cardiovascular problems. The aim of this study was to evaluate the protective effects of short term and regular growing long term aerobic exercise on cardiac I/R injury in rats. For this purpose, forty male Wistar rats were randomly divided into four equal groups including: control, I/R, I/R with two weeks of aerobic exercise, and I/R with eight weeks of regular growing aerobic exercise groups. Aerobic exercise was performed 5 times per week on treadmill at speed of 10-25m/min for 10-30 minutes with the slope of 5 degrees. For inducting of I/R injury, left descending coronary artery was clamped for 30 minutes, thereafter blood flow was restored for 2 hours. Blood samples were collected for measurement of cardiac biomarkers, creatinine kinase-MB (CK-MB) and lactate dehydrogenase. Finally, all animals were euthanized for histopathological examination and the assay for myocardial antioxidant status. Microscopically, myocardia of I/R group showed severe degenerative and necrotic changes. Short term aerobic exercise did not alter the tissue damage caused by I/R, while regular growing long term aerobic exercise alleviated myocardial necrotic changes. Regular growing long term aerobic exercise significantly (p
      Keywords: Heart, Aerobic Exercise, Ischemia, Reperfusion, Rat
    • Azizpoura., Saeidi Namin, V Pages 2345-2352
      Colibacillosis is one of the most important of bacterial diseases in poultry industry with huge economic losses that is caused by Escherichia coli. Various antimicrobial agents were used in order to reduce the losses associated with colibacillosis infection. But in recent years, enormous use of antibiotics in poultry medicine has been increased antimicrobial resistance among bacterial strains that lead to reduce efficacy of drugs. The purpose of this study was to determine the Antibiotic resistance rate of 178 E. coli isolated from 40 broiler flocks with clinical signs of colibacillosis in Ardabil province, northwest of Iran. The Antibiotic resistance pattern of isolates to ten antibacterial agents commonly used in the Iranian poultry industry was determined by disc diffusion test. According to the results, resistance rates to tetracycline, erythromycin, trimethoprim - sulphadiazine (sultrim), enrofloxacin, neomycin, danofloxacin, colistin, ampicillin, florfenicol and lincospectine were 99.43%, 97.75%, 80.34%, 77.53%, 75.84%, 69.66%, 68.54%, 60.11%, 58.99% and 36.52%, respectively. There were 51 drug resistance patterns among 178 E. coli isolates to ten antibacterial agents commonly used in the poultry industry that 142 isolates (79.78%) belonged to more than one pattern, whereas 36 isolates (20.22%) each isolate belonged to one pattern only. The results of this study show the high frequency of resistance to antimicrobial agents commonly used in the Iranian poultry industry. So, National monitoring programs is strongly needed for antimicrobial resistance and rational use of antibiotics.
      Keywords: Colibacillosis, Escherichia coli, Antibiotic resistance pattern, Broiler chickens
    • Mehrir., Rostamib., Masoumir., Shahir, M.H Page 2363
      Embryonic mortality is a common cause of economic loss in sheep. Insufficient luteal function and low concentration of maternal progesterone is one of the major reasons of this mortality. This study was conducted to investigate the effects of GnRH and hCG administration on day 5 after mating on reproductive performance in ewes. Total of 60 synchronized ewes were mated with fertile rams and equally were assigned to four groups. Ewes in GnRH, hCG and hCGᩴ groups (n=15/group) received an i.m. injection of 25 μg GnRH analogue, 400 IU hCG and 25 μg GnRH analogue 400 IU hCG on day 5 post-mating, respectively. The ewes in the control group (n=15) did not receive any treatment. Blood samples were collected on days 7, 12, 17 and 22 post-mating. Plasma P4 concentrations were higher at days 12 and 17 and 22 postmating in GnRH, hCG and hCGᩴ treated ewes than those of control ewes (P
      Keywords: Reproductive performance, Ewe, Post mating, GnRH, hCG