فهرست مطالب

فصلنامه مدیریت پرستاری
سال پنجم شماره 2 (پیاپی 18، تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/05/28
  • تعداد عناوین: 7
|
  • تابنده صادقی، نجمه غلامحسینی، هادی خوشاب، سید حمیدسیدباقری، مهدی کرمی، عصمت نوحی، سکینه سبزواری صفحات 9-17
    مقدمه
    یکی از شیوه های ارزشیابی بیمارستان های کشور استفاده از استاندارهای ملی اعتباربخشی است که توجه به آن موجب افزایش ایمنی بیمار و ارتقای کیفیت خدمات می شود. دانش و نگرش مثبت برای افراد دخیل در اجرای اعتباربخشی اعم از مدیران و پرسنل ضروری است.
    هدف
    در این پژوهش میزان دانش و نگرش مدیران و کارکنان بیمارستان های با درجات مختلف اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نسبت به اعتبار بخشی مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    این پژوهش از نوع توصیفی مقطعی است که در سال 9413 انجام شده است. به منظورجمع آوری اطلاعات از پرسشنامه اصلاح شده اعظمی و همکاران استفاده شد.92 نفر از مدیران و کارکنان بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با حداقل یک سال سابقه کار به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده در این مطالعه شرکت کردند. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های آماری تی تست و آنوا صورت گرفت.
    یافته ها
    بیشترین گروه شرکت کننده در این پژوهش پرستاران (45/7%) و کمترین را کارکنان اداری (20/7%) تشکیل می دادند. میانگین نمره دانش و نگرش در گروه مدیران برای بیمارستان هایی که موفق به اخذ رتبه قبولی شده بودند، به ترتیب 3/14 ±37/11 و 6/12 ±49/61 و برای بیمارستان های ناموفق به ترتیب 3/61 ± 32/94 و 8/02 ±38/22 بود. آزمون تی تست اختلاف معنی دار آماری را بین نمرات دانش و نگرش مدیران دو بیمارستان نشان داد (0/05p <). همچنین در مقایسه ی میانگین نمره دانش و نگرش در گروه پرستاران برای بیمارستان های موفق و ناموفق، تفاوت نمره دانش معنی دار (0/05p <) و این تفاوت برای نمره نگرش معنی دارنبود (0/05p>). همین مقایسه برای کارکنان اداری بیمارستان های موفق و ناموفق نیز انجام شد و اختلاف معنی دار آماری بین نمرات دانش و نگرش کارکنان اداری مشاهده نشد (0/05p >).
    نتیجه گیری
    مدیران دانش مناسب و نگرش مثبتی نسبت به اعتباربخشی دارند. در مقابل پرستاران و کارکنان اداری میزان دانش پایین و کارکنان اداری نگرش منفی را گزارش کردند. ازاین رو توجه به اطلاعات این گروه از کارمندان برای موفقیت در امر اعتباربخشی ضروری به نظر می رسد. لازم است از طریق آموزش اصولی فرهنگ سازی مناسب میان مدیران و کارکنان مراکز به منظور تضمین اجرای صحیح اعتباربخشی صورت گیرد.
    کلیدواژگان: دانش، نگرش، اعتباربخشی، مدیران بیمارستان، کارکنان بیمارستان
  • محسن گنجی زاده، منصوره زاغری تفرشی، کیانوش نیرومند زندی صفحات 18-27
    مقدمه
    پدیده تعارض در نظام سلامتی همواره مشکلساز بوده و کاهش کارایی کارکنان و افزایش هزینه های بهداشتی درمانی را به دنبال داشته است. تعارض یکی از اجزای غیرقابل اجتناب در زندگی روزانه پرستاران بخش اورژانس میباشد و به دلایل مختلفی ایجاد میشود.
    هدف
    این مطالعه با هدف شناسایی عوامل ایجادکننده تعارض در پرستاران شاغل در بخش اورژانس انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده که بر روی 147 نفر از پرستاران بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آبان ماه 1394 انجام شده است. پرستاران به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه پژوهش گر ساخته با دو بعد عوامل فردی و سازمانی که دارای پایایی محاسبه شده به روش الفای کرونباخ (0/74= α و 0/82=ICC) بود جمع آوری و با آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی(دامنه، میانگین و انحراف معیار، فراوانی و درصد فراوانی و ضریب تغییرات) تحت SPSS16 تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    از بین 147 پرستار شرکتکننده در مطالعه،81 درصد و میانگین سنی کل شرکت کنندگان 82/30 سال بود. بررسی عوامل مؤثر بر تعارض با محاسبه ضریب تغییرات نشان داد که عوامل فردی (73/64) تاثیر بیشتری در ایجاد تعارض در بین پرستاران شاغل در بخش اورژانس نسبت به عوامل سازمانی داشت داشت(22/62).
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش می تواند باعث افزایش آگاهی مدیران پرستاری در مورد عوامل ایجاد کننده تعارض شده و این افزایش آگاهی موجب می گردد تا پرستاران را آماده نمایند که برای رفع و یا کاهش این عوامل با روش های مناسب و همچنین با همکاری و مساعدت یکدیگر بتوانند به نحو احسن تعارض را مدیریت کرده تا باعث ارتقاء خدمات پرستاری گردد.
  • منصوره اشقلی فراهانی، زهرا عرب عامری، فاطمه حاجی بابایی، آغا فاطمه حسینی، تهمینه صال صفحه 26
    مقدمه
    هوش هیجانی از عناصر مهم آموزشی و مولفهای مطرح در مدیریت آموزشی است. این مفهوم در آموزش پرستاری به عنوان مرکز عملکرد بالینی پرستاران مطرح است زیرا تعارضاتی که دانشجویان در زمان ورود به دوره آموزش بالینی به کرات با آن مواجه می شوند، منجر به شکل گیری احساس تهدید، از دست دادن اعتماد به نفس و انگیزه آنان می شود.
    هدف
    مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان هوش هیجانی دانشجویان پرستاری انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی، از نوع توصیفی- همبستگی، تعداد 320 نفر از دانشجویان سال اول تا چهارم کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی1393-1392به روش سهمی های تصادفی شرکت کردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و هوش هیجانی شاته(1998) جمع آوری شد. سپس نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و با به کارگیری آزمون های آماری تی مستقل، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین هوش هیجانی در دانشجویان پرستاری(15/62±149/14) بود و بیشترین نمره از بین ابعاد هوش هیجانی در بعد تنظیم هیجان به دست آمد. با توجه به منفی بودن ضریب همبستگی پیرسون، ابعاد مختلف هوش هیجانی با سن رابطه معکوس و معنی داری داشت (0/010=P)، و دانشجویانی که معدل ترم قبل آنها بالای 17 بوده نمره هوش هیجانی بالاتری کسب کردند (0/006=P).
    نتیجه گیری
    در راستای یافته ها، مدیریت آموزشی در دانشکده های پرستاری با وارد نمودن آموزش مهارت های کنترل و ارزیابی هیجانات در برنامه ی آموزش خود، می توانند گام موثری در ارتقا سطح هوش هیجانی و برقراری ارتباط موثرتر توسط دانشجویان پرستاری که پرستاران آینده هستند، بردارند.
    کلیدواژگان: مدیریت آموزشی، هوش هیجانی، دانشجوی پرستاری
  • مهربان کشمیری، زهره ونکی، ربابه معماریان، خداداد کشمیری صفحات 36-45
    مقدمه
    در حال حاضر بالا بردن توانمندی های پرسنل پرستاری، در راس برنامه های مدیران پرستاری قرار گرفته است. آموزش مداوم هم روش رایجی است که دانش و مهارت ها و توانایی عملکرد پرستاران را افزایش می دهد.
    هدف
    تعیین عوامل موثر بر عدم به کارگیری آموزش های ضمن خدمت در انجام مراقبت های پرستاری جراحی قلب باز بزرگسالان بوده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه ی توصیفی- مقطعی در سال 1395 انجام گرفته که (62) پرستاران بالینی بخش های مراقبت های ویژه جراحی قلب بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی تهران در آن شرکت داشتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته؛ شامل 30 گویه در 4 بعد ویژگی های فردی و حرفهای پرستاران، ویژگی های محیطی، فرآیند آموزش و بعد سازمانی و مدیریتی بود. به منظور روایی ابزار از روش روایی محتوی و روایی صوری استفاده شد. پایایی ابزار، از طریق همگنی درونی با آزمون آلفاکرونباخ 0/80 تایید شد. داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی با نرم افزار SPSS 16 تحلیل شدند.
    یافته ها
    (93/5) درصد پرستاران به تاثیر (زیاد) نبود انگیزه برای یادگیری، ( 84 ) درصد پرستاران، در دسترس نبودن مطالب آموزشی و با تاثیر زیاد ذکر کرده اند. (95) درصد پرستاران هم ارزشیابی بالینی مرتبط با آموزش و صلاحیت مدرسان را به میزان زیاد موثر دانستند. در بعد مدیریتی و سازمانی هم، (98/5) درصد، تاثیر زیاد نظارت و پیگیری موارد آموزشی و نداشتن معیار مناسب ارزشیابی را ذکر کردند.
    نتیجه گیری
    برخورداری از مدیریت پرستاری اثر بخش و استفاده از شیوه های انگیزش دهی موثر، مشارکت پرستاران در تصمیم گیری ها و نظارت و کنترل بر عملکرد مراقبتی برای ارزشیابی های منصفانه آنها می تواند در افزایش کارایی آموزش های ضمن خدمت و کیفیت مراقبت پرستاری در بخش های ویژه بخصوص جراحی قلب باز موثر باشد.
    کلیدواژگان: آموزش ضمن خدمت، مراقبت پرستاری ویژه، جراحی قلب باز، کیفیت مراقبت پرستاری
  • سمیه محمدی، فریبا برهانی، مصطفی روشن زاده صفحه 44
    مقدمه
    محیط های مراقبتی به واسطه ماهیت ذاتی خود محیطی پر استرس و چالش زا بوده که می تواند تاثیراتی همانند افسردگی، اضطراب و نارضایتی شغلی را در پرستاران بدنبال داشته باشد. یکی از عوامل تاثیرگذار که در بسیاری از موارد می تواند نقش حمایتی را در پرستاران ایفا کرده و به عنوان یک عامل قدرتمند برای مراقبت با کیفیت باشد شفقت نسبت به خود است.
    هدف
    مطالعه حاضر با هدف تعیین میران شفقت پرستاران مراقبت ویژه نسبت به خود صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر پژوهش توصیفی- مقطعی بوده که بر روی 181 نفر از پرستاران مراقبت ویژه (ICU،CCU،NICU و دیالیز) بیمارستان های استان خراسان جنوبی در سال 1395 انجام شده است. پرستاران مورد پژوهش به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه ی شفقت نسبت به خود (نیف 2003) که دارای ثبات درونی محاسبه شده با ضریب آلفای کرونباخ (0/81) بوده گردآوری شدند. با استفاده از نرم افزار Spss16 و آزمون های آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار، فراوانی و فراوانی نسبی) و تحلیلی (تی تست، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون) داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج حاکی از سطح متوسط شفقت نسبت به خود در پرستاران مراقبت ویژه بود (0/67± 3/86). همچنین بین شفقت نسبت به خود با سن و سابقه کار، جنس و سطح تحصیلات در پرستاران رابطه مثبت و معنی داری مشاهده شد (0/05>P).
    نتیجه گیری
    مدیران پرستاری در سیستم های بهداشتی ضمن افزایش آگاهی پرستاران نسبت به این پدیده، نگرش پرستاران مراقبت ویژه را نیز نسبت به تجزیه و تحلیل وقایع محیط کاری و برخورد و واکنش مناسب با آن را تحت عنوان شفقت نسبت به خود تسهیل نمایند.
    کلیدواژگان: شفقت نسبت به خود، محیط کاری، پرستاران مراقبت ویژه
  • گلنوش میرسعیدی، محمد نقی ایمانی، فتاح ناظم صفحه 51
    مقدمه
    با توجه به اهمیت آموزش الکترونیکی در نظام نوین آموزشی، بسیاری از دانشگاه های علوم پزشکی ایران سعی در پی ریزی و برنامه ریزی اصولی برای این امر دارند.
    هدف
    مطالعه حاضر بررسی وضعیت عوامل سازمانی موثر در آموزش الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش توصیفی-پیمایشی در سال (1395) انجام شده است. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با استفاده از فرمول کوکران(269) نفر از اعضای هیئت علمی انتخاب شدند. داده ها با پرسشنامه محقق ساخته که دارای ابعاد فناوری، اقتصادی و اداری و پشتیبانی بوده استفاده شد که روایی و اعتبار آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای کل مقیاس و خرده مقیاس های آن 92/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS 21 و LISREL8 استفاده گردید.
    یافته ها
    با استفاده از آزمون آماری تی تک جمله ایی و با سطح معنی داری(0/05) نشان داده شد که دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران بیشترین استفاده را به ترتیب از بعد تکنولوژیکی (6/656)، اداری- پشتیبانی (0/685) و بعد اقتصادی (0/339-) جهت اجرای آموزش الکترونیکی بکار می برد.
    نتیجه گیری
    براساس یافته ها جهت به کارگیری اثربخش آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران باید دو بعد اقتصادی و اداری - پشتیبانی دانشگاه توسط مدیران در این معاونت ها تقویت شوند.
    کلیدواژگان: عوامل سازمانی، آموزش الکترونیکی، آموزش علوم پزشکی
  • مهدی فرزادمهر، محمد علی حسینی، زهرا نورابادی، ابوالفضل علمدارلو صفحه 59
    مقدمه
    نیروی انسانی مهم ترین اهرم در افزایش و کاهش بهره وری سازمان های بهداشتی - درمانی است. یکی از گام های اساسی در جهت بالا بردن بهره وری آنها شناخت و علل و عواملی نظیر رضایت شغلی، کیفیت زندگی کاری و شادکامی آنان است.
    هدف
    پژوهش حاضر «تعیین رابطه ی شادکامی با بهره وری در پرستاران بالینی» است.
    مواد و روش ها
    این تحقیق از نوع همبستگی - مقطعی بوده که در سال 1393 انجام شده است. جامعه ی پژوهش 130 پرستار شاغل در بیمارستان شهر کردکوی بودند که به روش تمام شماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی جمعیت شناختی، شادکامی آکسفورد (2007) و پرسش نامه ی بهره وری نیروی انسانی بر اساس مدل هرسی و گلد اسمیت (2012) استفاده گردید. هر دو ابراز در کشور روا و پایا شده اند. داده ها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین میزان شادکامی (8/59±74/44) و بهره وری پرستاران (8/89±69/43) بود. بین شادکامی و بهره وری پرستاران رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (46% = r).
    نتیجه گیری
    توصیه می شود مدیران و برنامه ریزان با فراهم کردن بستر شاد در محیط بیمارستان و برنامه های کاربردی برای ارتقا شادکامی از جمله؛ برگزاری کارگاه های شادکامی و آموزش به سرپرستاران و پرستاران نخست باعث افزایش شادکامی و درنهایت افزایش بهره وری در مراکز بهداشتی و درمانی شوند
    کلیدواژگان: شادکامی، بهره وری، پرستار
|
  • Tabandeh Sadeghi, Najmeh Gholamhoseinni, Hadi Khoshab, Seyed Hamid Seyed Bagheri, Mehdi Karami, Esmat Nouhi, Sakineh Sabzevari Pages 9-17
    Introduction
    One of the hospital evaluation methods is the use of national accreditation standards that consideration to it causes Increasing both patient safety and quality of services. It is essential person’s involved in accreditation have the necessary knowledge and attitude.
    Aim: This study was done to assess knowledge and attitudes of managers and employees of Rafsanjan Medical Sciences Hospitals about accreditation.
    Methods and materials: This is a cross-sectional study. Collecting data instrument was, Azami and colleagues modified questionnaire. Samples were 92 persons; managers and employees of Rafsanjan medical university of sciences hospitals that they had at least one year experience. Sampling method was stratified random sampling. Data analyzed with SPSS 16 and T-test and ANOVA test were used.
    Results
    Most participants in this study were female nurses (45.7%) and administrative staff were the lowest (20.7%). The mean score of knowledge and attitude in hospitals’ managers which were successful in obtaining previous rating respectively were (37.11±3.14) and (49.61±6.12). And for failed hospitals in accreditation degree was (32.94±3.61) in knowledge and (38.22±8.02) in attitude. T-test showed significant difference between the scores of knowledge and attitudes of managers (P0.05). These results for hospital staff in successful and failed hospitals was no significant (P
    Conclusion
    In order to results, it is necessary that hospital managers improve staff attitude and knowledge about accreditation and its benefits. Also, make the right culture among managers and employees to ensure the accreditation scheme would be useful.
    Keywords: attitudes, accreditation, hospital administrators, hospital medical staff, knowledge
  • Mr Mehdi Farzadmehr, Doctor Mohammadali Hosseini, Mrs Zehra Noorabadi, Mr Abolfazl Alamdarloo Page 59
    Introduction
    One of the vital key in productivity in health care organizations is human resources. So, one of the essential steps in productivity promotion is recognition causes in it; such as happiness, quality of work life, job satisfaction and etc.
    Aim: The aim of this study was to determine the relationship
    between happiness and productivity among nurses.
    Method
    This study was cross-sectional that was done in 2014in one of the hospital in Kordkou city. By census sampling (130) nurses who worked in that hospital were completed questionnaires for data gathering. Oxford Happiness Questionnaire (2007) and Heresy Goldsmith productivity (2012) questionnaires were used. Their validity and reliability were measured in another studies in Iran .Data was analyzed by SPSS16.
    Results
    The mean of happiness and productivity of nurses were (74/44±5/86) and (69/43±8/89) respectively. There was a significant positive correlation between nurses’ happiness and their productivity (r=%46).
    Conclusion
    It would be suggested to nurse managers that they provide happiness program in hospital for nurses; such as happiness training or workshops that they would be promoted nurses’ happiness and productivity.