فهرست مطالب

مجله پرستار و پزشک در رزم
سال چهارم شماره 12 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/09/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محبوبه صفوی، سعید نظری* صفحات 105-112
    مقدمه
    بیماری های عروق کرونر هر ساله منجر به فوت عده کثیری در سراسر جهان می شود و رابطه مستقیمی با سبک زندگی بیماران دارد. برخورداری کارکنان نظامی از سبک زندگی خوب و استفاده از سبک مقابله ای مناسب، منجر به کاهش استرس و مدیریت درست موقعیت های کاری پر استرس این قشر می گردد. هدف از تدوین این مقاله بررسی ارتباط سبک زندگی با سبک مقابله ای مسئله مدار در کارکنان نظامی مبتلا به سندرم حاد کرونری می باشد.
    روش کار
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی – همبستگی است که در بیمارستان فوق تخصصی 502 در سال های 95-1394 انجام شد. 195 نفر از کارکنان نظامی مبتلا به سندرم حاد کرونری به صورت تصادفی ساده انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سبک زندگی(LSQ) و پرسشنامه سبک های مقابله ای اندلر و پارکر بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و با آزمون های آماری کولموگروف – اسمیرنوف، همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی در سطح معنی داری 0/05=a مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که سبک زندگی در حد خوب بیشترین فراوانی حدود 2/69 درصد واحد های مورد پژوهش را به خود اختصاص داده است؛ همچنین سبک مقابله ای مسئله مدار در حد متوسط بیشترین فراوانی حدود 7/69 درصد واحد های مورد پژوهش به خود اختصاص داده است.
    نتیجه گیری
    افرادی که دارای سبک زندگی متوسط و خوب هستند بیشتر از سبک مقابله ای مسئله مدار استفاده می کنند؛ لذا، بر بهبود سبک زندگی از طریق آموزش راهکارهای مناسب توصیه می شود.
    کلیدواژگان: سبک زندگی، سبک مقابله ای مسئله مدار، کارکنان نظامی
  • امیر مهدی شجاع فرد*، سیامک خرمی مهر، نسترن هاشمی صفحات 113-118
    مقدمه
    تغییر سبک زندگی و کاهش تحرک در میان کارمندان اداری و افرادی که کارهای ثابت داشته و حین انجام کار وضعیت نامناسب سر و گردن دارند موجب ایجاد خستگی و آسیب در عضلات گردن شده است.
    کینزیوتیپینگ روشی است از علوم توان بخشی و پزشکی ورزشی که مدعی کاهش درد، تورم، اسپاسم عضلانی و پیشگیری از آسیب ها در اثر فعالیت های ایستایی بالاست که از آن به منظور کاهش درد و پیشگیری از عارضه های گردنی نیز استفاده می شود.
    روش کار
    در این پژوهش به بررسی علمی اثر کینزیوتیپ بر خستگی گردن که نقطه ای جهت شروع آسیب دیدگی عضله محسوب می گردد، پرداخته شده است. به همین منظور سیگنال های EMG عضله گردن در اثر یک فعالیت ایستایی مشخص در دو گروه، شامل استفاده کنندگان از چسب های KT و گروهی که از این چسب ها استفاده نمی کنند مورد بررسی قرار گرفته است.
    یافته ها
    بررسی و مقایسه فرکانس میانه سیگنال های EMG به عنوان شاخص ارزیابی خستگی عضله و مقایسه زمان رسیدن به خستگی در دو گروه مورد نظر بوده است. همچنین برای بررسی اثر آنی چسب های KT در گروهی که از این چسب ها استفاده نکرده اند بلافاصله بعد از رسیدن به خستگی، چسب ها متصل، و شدت خستگی مورد بررسی قرار گرفته است.
    نتیجه گیری
    با اندازه گیری خستگی عضلانی، نتایج حاصل از این تحقیق نیز اثرات مفید کینزیوتیپ ها را بطور مشهودی نشان می دهد؛ بطوریکه در اغلب استفاده کنندگان از کینزیوتیپ خستگی عض/لانی کاهش داشت.
    کلیدواژگان: کینزیوتیپ، خستگی گردن، سیگنالEMG، درد عضلانی، فرکانس میانه
  • مرتضی بستامی*، ناصر گودرزی، بهناز دوران، پرویز دباغی، مصطفی بستامی صفحات 119-126
    مقدمه
    از جمله اختلالاتی که به شدت بر سلامت و در نتیجه کیفیت زندگی افراد تاثیر می گذارد، بیماری های مزمن نظیر دیابت است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر افزایش کیفیت زندگی کارکنان نظامی مبتلا به دیابت نوع 2 انجام گرفته است.
    روش کار
    مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری و با دو گروه آزمایش و گروه کنترل، که در بیمارستان هاجر(س) نزاجا انجام شده است. نمونه ها شامل 30 بیمار نظامی مبتلا به دیابت نوع2 بودند که به صورت تصادفی در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(15نفر) و گروه کنترل(15 نفر یا گروه در لیست انتظار درمان) تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته در مورد مشخصات فردی، مشخصات بیماری و پرسشنامه کیفیت زندگی(SF=36) که در 8 بعد سلامت عمومی، عملکرد جسمانی، محدودیت ایفای نقش به دلایل جسمانی و عاطفی، درد بدنی، عملکرد اجتماعی، خستگی یا نشاط و سلامت روانی می باشد. تعداد 8 جلسه مداخله پذیرش و تعهد درمانی(2 جلسه انفرادی و 6 جلسه به صورت گروهی) برای شرکت کنندگان در گروه آزمایش ارائه شد و جهت گروه کنترل در حین تحقیق هیچ گونه مداخله درمانی انجام نشد. داده ها از طریق تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر با استفاده از نرم افزار SPSS-22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج یافته ها نشان داد که مداخله پذیرش و تعهد موجب افزایش چشمگیر کیفیت زندگی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد، به طوری که نمرات شرکت کنندگان گروه آزمایش در طی 8 جلسه مداخله و پیگیری 3 ماهه، افزایش معنی داری نسبت به گروه کنترل داشتند(005>0P).
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان داد که درمان پذیرش و تعهد می تواند در افزایش کیفیت زندگی کارکنان مرد نظامی مبتلا به دیابت نوع 2 موثر باشد.
    کلیدواژگان: درمان پذیرش و تعهد(ACT)، کیفیت زندگی، کارکنان مرد نظامی، دیابت نوع 2
  • جلیل مظلوم *، حسن عبدالهی صفحات 127-132
    مقدمه
    اندازه گیری، ثبت و بررسی به موقع علائم حیاتی آسیب دیدگان، مجروحان جنگی و همچنین سربازان دارای مصدومیت در جبهه های جنگ، پادگان های مرزی و مناطقی که در فاصله های دور از مراکز بیمارستانی مجهز هستند امری ضروری است که می تواند به کاهش تلفات احتمالی سربازان و مصدومان در هنگام بحران کمک بسزایی کند. در این مقاله به بررسی فیلتر کالمن تعمیم یافته در حذف نویزهای الکتروکاردیوگرام حاصل از حرکت و لرزش مصدوم در آمبولانس یا وسیله حامل که توسط دستگاه هولتر مانیتور ثبت می گردد پرداخته شده است.
    روش کار
    استفاده از فرم خطی سازی شده فیلتر کالمن در جهت حذف نویز تک کاناله سیگنال الکتروکاردیوگرام (ECG) ثبت شده در دستگاه هولترمانیتورینگ هدف اصلی این مقاله می باشد. در این مقاله به منظور ساخت ECG مصنوعی از مدل بهبود یافته مدل McSharry استفاده شده است وکمیت SNR و میزان بهبود این کمیت در خروجی فیلتر مورد آزمایش به منظور ارزیابی نتایج مقاله مورد استفاده قرار گرفته است.
    یافته ها
    استفاده از فیلتر کالمن تعمیم یافته بر روی 30 کانال داده مورد آزمایش نشان از بهبود کمیت SNR برحسب دسی بل در SNR مختلف در بازه ی 5 تا 30 دسی بل را دارد.
    نتیجه گیری
    یافته های این تحقیق نشان می دهد با توجه به پایدارتر بودن فیلتر در حذف نویز ECG و بهبود قابل توجه کمیت SNR ، می توان از این فیلتر در دستگاه های هولتر مانیتورینگ مورد استفاده در بیمارستان های نیروهای مسلح، طب بحران و همچنین مورد استفاده در آمبولانس های مورد استفاده در زمان بحران استفاده نمود.
    کلیدواژگان: طب رزمی، حذف نویز، الکتروکاردیوگرام، هولترمانیتورینگ، پرستاری نظامی
  • علی اکبر نقوی مقدم، مصطفی شیراوند * صفحات 133-139
    مقدمه
    بیماری چاقی یکی از عوامل ایجاد کننده دیابت می باشد، از طرف دیگر انجام تمرینات مقاومتی عملکرد انسولین را در عضلات اسکلتی افزایش می دهد و تحمل گلوکز را بهبود می بخشد.
    مواد و روش ها
    در پژوهش حاضر برای بررسی اثر تمرینات مقاومتی به همراه مصرف دارچین بر شاخص های گلایسمیک مردان چاق، 40 نفر مرد جوان و چاق به صورت تصادفی به 4 گروه (مکمل، تمرین، تمرین+ مکمل، کنترل) تقسیم شدند. گروه مکمل و تمرین+مکمل روزانه 3 عدد کپسول 380 میلی گرمی دارچین به مدت 8 هفته دریافت می نمودند، گروه تمرین و کنترل در این مدت به مصرف دارو نما پرداختند. در مدت 8 هفته فقط گروه تمرین و تمرین+مکمل به تمرینات مقاومتی 3 روز در هفته می پرداختند در این مدت گروه مکمل و کنترل هیچ گونه تمرین مقاومتی انجام نمی دادند و به زندگی روزمره خود پرداختند. از تمام آزمودنی ها قبل و بعد از 8 هفته پروتکل تحقیقی برای اندازه گیری مقدار گلوکز خون و انسولین و شاخص مقاوت به انسولین، خون گیری به عمل آمد. داده ها با آنالایز واریانس یک طرفه و T همبسته تحلیل شد.
    یافته ها
    مقدار گلوکز و مقاومت به انسولین در گروه تمرین و تمرین + مکمل پایین تر از گروه مکمل و کنترل بود اما تفاوت معنی داری در میان 4 گروه دیده نشد.
    نتیجه گیری
    تمرینات مقاومتی به تنهایی و همراه با مکمل دارچین و همچنین مصرف دارچین به تنهایی، تاثیری بر شاخص های گلایسمیک نخواهد گذاشت.
    کلیدواژگان: تمرینات مقاومتی، شاخص های گلایسمیک، مکمل دارچین، مردان چاق
  • فاطمه رنجبر کوچکسرایی، وحید دنیوی، حبیب صدر* صفحات 140-146
    مقدمه
    HIV یکی از گسترده ترین اپیدمی ها در جهان در حال حاضر می باشد. تقریبا تمام موارد آلودگی به HIV ناشی از رفتارهای پرخطر مثل سوء مصرف مواد و رفتارهای پرخطر جنسی می باشد و ویژگی های شخصیتی نقش مهمی در این مورد بازی می کنند. درک ویژگی های شخصیتی افراد آلوده به HIV می تواند در برنامه های پیشگیرانه HIV و همچنین اداره و درمان این بیماران مفید باشد. این مطالعه ابعاد شخصیتی افراد وابسته به مواد آلوده به HIV و غیرآلوده به HIV و جمعیت عمومی را مقایسه کرده است.
    روش کار
    40 بیمار وابسته به مواد HIV مثبت و 40 بیمار وابسته به مواد HIV منفی مورد ارزیابی شخصیتی با پرسشنامه شخصیتی NEO قرار گرفتند. نتایج بدست آمده از هر دو گروه با نمرات جمعیت عمومی مورد مقایسه قرار گرفتند.
    یافته ها
    در مقایسه با جمعیت عمومی نوروتیسیسم در هر دو گروه HIV مثبت و HIV منفی وابسته به مواد از میانگین جمعیت عمومی بالاتر بود و برونگرایی، Openness و قابلیت توافق در گروه HIV مثبت و Openness مسئولیت پذیری در گروه HIV منفی از میانگین جمعیت عمومی پایین تر بود.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه در گروه HIV مثبت و گروه HIV منفی نسبت به جمعیت عمومی میزان نوروتیسیسم بالا و میزان برونگرایی پایین تر بود و این ترکیب ابعاد شخصیتی با ترکیب ابعاد شخصیتی شایع در بیماران آلوده به HIV (نوروتیسیسم بالا و برونگرایی بالا که به اصطلاح برونگرایان بی ثبات نامیده می شوند) متفاوت می باشد.
    کلیدواژگان: شخصیت، ویروس نقص ایمنی انسانی، وابستگی به مواد
  • جمیله کیانی*، فرهاد عباسی، علی پاکیزه، بهزاد قلی زاده، شهرزاد درویشی صفحات 147-157
    مقدمه
    استرس یک تجربه هیجانی منفی و ارزیابی غیرمنطقی از حوادث است که منجر به اختلال در سازگاری با محیط می گردد. پرستاری ازجمله مشاغل سخت و پراسترس است. تضاد بین تلاش برای ارائه خدمات و مراقبت انسانی از بیماران در شرایط خاص و سیاست گذاری نامناسب مدیران درزمینهٔ بازدهی و رضایت شغلی، می تواند منجر به بروز خستگی هیجانی، کاهش انگیزه و علاقه به محیط کاری، بی تفاوتی و نهایتا سندرم فرسودگی روانی گردد.
    روش کار
    این مطالعه شبه تجربی، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس و تنظیم هیجانی بر رضایت شغلی پرستاران است. بدین منظور 90 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر به روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. به گروه آزمون در مدت سه هفته آموزش مهارت های مدیریت استرس و تنظیم هیجانی ارائه شد.
    نتایج
    حاصل بیانگر اثربخشی مداخله بر ارتقاء رضایت شغلی به صورت کلی و همچنین در خرده مقیاس های نوع کار، سرپرستی، فرصت ارتقاء و روابط با همکاران (p<0.001) بود. ولی در خرده مقیاس پرداخت حقوق و مزایا بی تاثیر بوده است .
    بحث: اجرای این گونه مداخلات، علاوه برافزایش بهره وری در سازگاری پرستاران با چالش های شغلی خود موثر بوده و می تواند منجر به کاهش آسیب روانی ایشان گردد. همچنین لزوم بازنگری در نظام پرداخت حقوق و مزایا و شرایط مناسب کاری و قابلیت دسترسی به فرصت های مناسب پیشرفت شغلی را یادآور سازد.
    کلیدواژگان: مدیریت استرس، تنظیم هیجانی، پرستار، رضایت شغلی
  • سارا رشیدی فر *، فاطمه کلروزی، زهرا فارسی صفحات 158-164
    مقدمه و هدف
    بهبود عملکرد در سازمان ها مستلزم داشتن مدلی مناسب برای ارزیابی عملکرد است، زیرا تحقق اهداف سازمان بدون وجود یک مدل جامع به منظور ارزیابی و بازنگری برنامه ها امکان پذیر نبوده و سازمان ها نمی توانند بدون توجه به نتایج حاصل از فعالیت ها، مدیریت موثر خود را بر اجرای برنامه ها اعمال نمایند. از جمله مدل هایی که در حال حاضر وجود دارد می توان به مدل حاکمیت بالینی و ممیزی بالینی اشاره نمود. هدف این مقاله تشخیص تاثیر ممیزی بالینی در مراقبت ها و رابطه آن با بررسی کیفیت و بهبود و اثر بخشی بالینی در حرفه ی پرستاری می باشد.
    مواد و روش ها
    این تحقیق یک مطالعه مروری است و در تدوین آن از جستجوهای منظم منابع اینترنتی در پایگاه داده های pubmed و google و SID، مطالعات کتابخانه ای و مقالات علمی منتشر شده در سال های 2000 تا 2012 استفاده شده است.
    یافته ها
    یافته ها حاکی از آن می باشد که ممیزی بالینی فرآیندی چرخه ای است، که در قالب انجام مراحل مختلف به ارتقا کیفیت خدمات در یک حیطه مشخص می پردازد و علاوه بر این که می تواند یک ابزار جهت اندازه گیری و بررسی کیفیت مراقبت باشد، می تواند به عنوان یک وسیله آموزشی جهت ابداع تفکرات نوین در مورد مراقبت و یادگیری از تجربیات نیز مطرح شود.
    نتیجه گیری
    با توجه به تاثیر چشمگیر فرآیند ممیزی بالینی بر کیفیت خدمات ارائه شده، به نظر می رسد که این فرآیند می تواند به ارتقا سطح خدمات ارائه شده توسط پرستاران در محیط های بالینی کمک کند.
    کلیدواژگان: ارتقاء کیفیت، پرستاران، خدمات بالینی، ممیزی بالینی
|
  • Safavi M., Nazari S.* Pages 105-112
    Introduction
    coronary artery disease leading to death every year a large number of people around the world and a direct relationship with the patient's lifestyle. Military personnel have a good life style and use of appropriate coping style, resulting in stress reduction and proper management of this class is stressful work situations. The aim of this paper is to examine the relationship between life style and problem-oriented coping style in patients with acute coronary syndrome are military personnel..
    Methods
    This study was a descriptive - correlative study that was conducted at the 502 Hospital, Tehran, Iran, in 2015-2016 years. 195 military personnel suffering from acute coronary syndrome were enrolled and randomly selected. Data gathered by lifestyle questionnaire (LSQ) and coping style questionnaire was Endler and Parker. Data analysed using SPSS version 16 and statistical tests of Kolmogorov - Smirnov test, Pearson correlation, and linear regression. Statistically significant less than 0.05 were spot.
    Results
    The results showed a good lifestyle is about 2/69 of the maximum frequency of samples to be allocated; Problem-focused coping style on average about 7.69 percent, the highest frequency of samples to be allocated
    Conclusion
    people with average and good lifestyle are more problem-oriented coping styles used; therefore, the improved lifestyle through proper training is recommended solutions.
    Keywords: lifestyle, coping style of problem-oriented, military personnel
  • Shoja Fard A.*, Khorami Mehr S., Hashemi N Pages 113-118
    Background
    Changing life style and decreasing activity among office employees and people who had regular jobs and had un-appropriated cervical situation cause fatigue in cervical muscles and put them in danger reagent.
    KINESIOTAPING is an athletic, medical and rehabilitation method that claims for decrease pain, inflation, muscle spasm and preventing athletic damages during upper stationary activities, therefore, this method also use for pain deduction and preventing cervical accidents.
    Methods
    In this research, we study scientific review of KINESIOTAPE (KT) influence on cervical fatigue as a point for initial muscle damage. For this purpose, we study EMG signals for cervical muscles during specific stationary activity in two particular groups, including the one that actually use KT and the reference group.
    Results
    Review and compare EMG signal mean frequency as an evaluation index for muscle fatigue and comparing the arrival time to fatigue in both groups are intended. Also for studying the immediate effects of KT in group that did not use them, we apply KT after reaching to fatigue and survey the differences in mean frequency.
    Conclusion
    With using muscle fatigue measurement the results are evidently shown the useful effect of KT; as in most of KINESIO tape users, muscle fatigue decrease.
    Keywords: KINESIOTAPE, cervical fatigue, EMG signal, muscle pain, mean frequency
  • Bastami Morteza *, Googarzi N. Dowran B., Dabaghi P., Bastami M Pages 119-126
    Introduction
    One of disorders that severely affect the health and therefore quality of life, chronic diseases such as diabetes. This study aimed to investigate the effectiveness of acceptance and commitment to increasing the quality of life of military personnel have been diagnosed with type 2 diabetes.
    Methods
    This study was a clinical trial quasi-experimental design with pre-test, post-test, track and with two experimental groups and the control group in the hospital Hajar Army has been done. Data collection included a researcher made questionnaire about demographic, clinical characteristics, and quality of life questionnaire (SF = 36) at 8 general health, physical functioning, role limitations due to physical and emotional, bodily pain, social functioning, fatigue or is the vitality and mental health. 8 sessions acceptance and commitment therapy (2 meetings 6 sessions) were presented to the participants in the experimental group and the control group during the study was not conducted any therapeutic intervention. Through analysis of variance with repeated measures data using the software SPSS-22 were analyzed.
    Results
    our findings showed that during eight sessions of intervention and three- month follow-up ¡ scores of the experimental group had a significand increase than the control group(p
    Conclusion
    The results showed that acceptance and commitment therapy can improve the quality of life of military men with type 2 diabetes ¬Bashd staff.
    Keywords: Acceptance, Commitment Therapy [ACT], Quality of Life, Military Personnel, Type2 Diabetes
  • H. Abdollahi, J. Mazloum * Pages 127-132
    Introduction
    Measure, record and early detection of vital signs of War wounded as well as soldiers with injuries in war, camps and border areas where distances are far away of equipped centers hospital is necessity that can help to reduce casualties. This article examines the extended Kalman filter in eliminate movement and stress noises in ambulances holter monitor.
    Methods
    Using linearized form of Kalman filter in single channel electrocardiogram (ECG) denoising in holter monitor devices is main target of this article. In this article we using improved model of McSharry to generate synthetic ECG and SNR quantities and the improvement of this quantities to evaluate this article is being used.
    Results
    Using extended Kalman filter on channel 30 tested data shows improvement in SNR in terms of quantities in the range of 5 to 30 dB.
    Conclusion
    Research findings show that the Extended Kalman filter is stable due to a significant improvement in SNR quantities in ECG denoising. So this filter can be used in holter monitoring devices in armed forces hospitals, and disaster medicine and ambulances also be used in times of disasters.
    Keywords: Military medicine, Denoising, Electrocardiogram, Holter monitoring, Military Nursing
  • Naghavi Moghadam Aa, Shiravand M.* Pages 133-139
    Introduction
    One of the causes of diabetes are obesity, on the other hand do resistance training increases insulin action in skeletal muscle and improves glucose tolerance.
    Materials And Methods
    In this study was to investigate the effects of resistance training along with glycemic indices using cinnamon on obese men, 40 young men and obese people were randomly divided into 4 groups (supplements, practice, practice Supplement control) groups. Supplementation and exercise 3 capsules daily supplement of 380 mg for 8 weeks received cinnamon, exercise group and the control's taking placebo. Of all the subjects before and after the 8 week study protocol for measuring blood glucose and insulin levels and insulin resistance index, blood samples were taken. Data were analyzed with ANOVA andT-test.
    Results
    Glucose and insulin resistance exercise group and exercise supplement and complement lower than the control group, but there was no significant difference among the four groups.
    Conclusion
    Resistance training alone with cinnamon and also taking cinnamon supplements alone will not affect the glycemic index.
    Keywords: Resistance training, glycemic index, cinnamon supplements, Obese Men
  • Ranjbar Kouchak-Saraiee, Donyavi V., Sadr H. * Pages 140-146
    Introduction
    HIV is one of the most spread epidemics in the modern world. Almost all of HIV infected cases are due to high risk behaviors such drug use and risky sexual behaviors and personality characteristics play an important role in this way. This study has compared personality dimensions of HIV positive, HIV negative opioid dependent patients and general population.
    Methods
    40 HIV positive opioid dependent patients and 40 HIV negative opioid dependent patients were assessed with five factor NEO personality questionnaire. Then results of these two groups compared with general population.
    Results
    In both HIV positive and negative groups neuroticism was higher than general population. Extroversion, openness and agreeableness in HIV positive group were than general population and openness in HIV negative group was lower than general population.
    Conclusion
    in this study in HIV positive and HIV negative groups neuroticism was higher and extroversion was lower than general population and this combination of personality dimensions is different with most common combination of personality dimensions in HIV positive patients (high neuroticism and high extroversion).
    Keywords: personality, HIV, substance dependence
  • Kenai J. *, Abbasi F., Pakizeh A., Gholizadeh B., Darvishi Sh Pages 147-157
    Background
    Stress is a negative emotional experience and assessment of unreasonable events that will lead to environmental disturbance. Nursing is a difficult and stressful job. The contradiction between trying to provide care for patients and poor management policy on productivity and job satisfaction can lead to emotional exhaustion, decreased motivation and interest in the work environment, apathy, and emotional burnout syndrome.
    Aims: The aim of this experimental study was to determine the effectiveness of stress management training and emotional regulation on job satisfaction of nurses. For this purpose 90 nurses working in Bushehr Shohadaye Khalij-e Fars hospital, randomly selected and divided into two case and control groups. The case group was trained for stress management and emotional regulation for three weeks.
    Results
    The results indicate the effectiveness of the intervention on overall job satisfaction (t=4.75, p
    Conclusion
    Implementation of these interventions, in addition to increasing the productivity of nurses, copes with the challenges of their jobs and could decrease the psychological problems.
    Keywords: Stress management, emotional regulation, nurses, job satisfaction
  • Rashidifar. S., Kalroozi. F., Farsi. Z. * Pages 158-164
    Background And Aim
    Performance improvement in organizations requires a good model for the performance evaluation, because of realization goals in the absence of a comprehensive model for assessing and reviewing plans is not possible and organizations cannot regardless of the results of operations, effective management of their programs don’t apply. Among the models that are currently in clinical audit and clinical governance model can be cited. This article aims to identify the impact of the clinical audit and its relationship to quality of care and improve clinical effectiveness in nursing.
    Material&
    Method
    This study is a review article based on data collected from regular search internet resources in pubmed and google and SID Sites , library studies and scientific articles have been published between 2000 and 2012 have been used.
    Results
    The findings suggest that the clinical audit is an cyclical process, which is performed in several steps to improve the quality of services focuses on a different area and in addition to, the clinical audit can be a tool to measure and evaluate the quality of care, can be used as a training tool to develop new ideas about care and learning experiences are also discussed.
    Conclusion
    Due to this topic, the clinical audit process impressive effect on quality of clinical services, it seems that this process can help to improve the services provided by nurses in clinical environment.
    Keywords: Quality Improvement, Nursing, Clinical Services, Clinical Audit