فهرست مطالب

مجله پرستار و پزشک در رزم
سال پنجم شماره 14 (بهار 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/03/13
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ابراهیم حضرتی، محمدرضا رفیعی*، بیژن رضاخانیها، شهرام طاهری، بهزاد کاظمی حکی صفحات 5-9
    هدف
    ماسک راه هوایی حنجره ای (LMA) جهت حفظ راه هوایی و تنفس خودبخودی یا کنترله در طی اعمال جراحی کوتاه مدت استفاده می شود در عمل دیده شده است که بیماران حین جراحی بدنبال باد کردن کاف لوله LMA دچار تغییرات همودینامیک در فشار خونهای سیستولیک ودیاستولیک و ضربان قلب می شوند و یا اینکه بعد از بیهوشی دچار واکنشهای خروج از بیهوشی مثل سرفه و گلودرد و تهوع واستفراغ می شوند.
    مواد و روش ها
    مطالعه بصورت کارآزمایی بالینی دو سوکور به منظور ارزیابی علایم همودینامیک و واکنش های خروج از بیهوشی ، در بیمارانی که جهت انجام واریکوسلکتومی کاندید عمل جراحی الکتیو تحت بیهوشی عمومی بودند انجام شد. قبل از شروع مطالعه کد اخلاق از سامانه جامع کارآزمائی های بالینی کشوری دریافت شد. بیماران بصورت تصادفی ساده به دو گروه 40 نفره (با استفاده از کارتهای سیاه وسفید) گروه استفاده از ژل لوبرکانت و گروه استفاده از ژل لیدوکائین حین کارگذاری LMA به میزان یک اینچ (5/2 سانتیمتر) تقسیم شدند. اطلاعات لازم با روش مشاهده جمع آوری و با آزمونهای آماری مربع کای و T-Student نتایج مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج حاصل ازاین مطالعه نشان داد که گروه های مورد مطالعه به لحاظ عوامل موثر بر پاسخ دهی به داروها مثل سن، وزن اختلاف معنی داری ندارند و نیز در گروه دارویی استفاده از ژل لیدوکائین، تغییرات همودینامیک و واکنشهای خروج از بیهوشی کمتر از گروهی بود که ژل لوبریکانت استفاده شده بود.
    نتیجه گیری
    استفاده از ژل لیدوکائین حین کارگذاری LMA در بیماران تحت عمل جراحی واریکوسلکتومی بطور قابل توجهی باعث کاهش تغییرات در فشار خونهای سیستولیک ودیاستولیک و ضربان قلب و همچنین کاهش فراوانی موارد سرفه و گلودرد و تهوع واستفراغ بعد ازعمل می شود واین در حالی است که هیچگونه عارضه ناشی از افزایش کاربرد مخدر بعد ازعمل بر بیمار تحمیل نشده است. همچنین مدت زمانی که در دوره بعد از عمل طول می کشد تا بیمار درخواست ضد درد کند بطور برجسته ای در گروه استفاده از ژل لیدوکائین موضعی طولانی تر می باشد. لذا میتوان ازکاربرد ژل لیدوکائین حین کارگذاری LMA بعنوان یک روش ضد درد ترجیحی(preemptive analgesia) موءثر استفاده کرد.
    کلیدواژگان: بیدردی، واریکوسلکتومی، ژل لیدوکائین
  • محمد جواد اکرمی، اختر کاظمی، سعید سلیمان میگونی* صفحات 10-16
    مقدمه
    شناسایی سریع و دقیق عوامل بیماری زا یکی از مهم ترین و موثرترین مراحل کارتشخیص و درمان بیماری ها است. هدف از این مطالعه بررسی کارایی روش طیف سنجی فوریه مادون قرمز در شناسایی باکتری های معمول موجود در بیمارستان خانواده و درمانگاه شهید فلاحی اداره بهداشت امداد و درمان نزاجا است.
    روش کار
    تعداد 300 کلنی باکتری از بخش های مختلف بیمارستانی جمع آوری شد. با در نظر گرفتن برخی فیلترها تعداد 20 کلنی انتخاب شده و با استفاده از طیف سنجی و تطابق داده های حاصل از طیف سنجی با داده های کتابخانه طیفی که از طیف سنجی باکتری های مرجع تهیه شده از مرکز ذخایر ژنتیکی شناسایی باکتری ها صورت گرفت. در شناسایی با استفاده از روش FTIR از نرم افزار IR solution جهت اصلاح پیک ها استفاده شد. جهت سنجش صحت شناسایی از روش های معمول بیوشیمی جهت شناسایی مجدد باکتری ها استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از تجزیه به مولفه های اصلی در ناحیه طیفی CM -14000-400 الگوی تمایزی با شش گروه به همراه باکتری های مرجع تشکیل شد. در تجریه کلاستر تعداد 4 باکتری در کلاستر باکتری مرجع اشرشیا کلی٬ 4 باکتری در کلاستر کلبسیلا٬ 3 باکتری در کلاستر سودوموناس٬ 3 باکتری انتروکوکوس٬ 3 باکتری استافیلکوک اورئوس و تعداد 4 باکتری در کلاستر استافیلکوک اپیدرمیدیس قرار گرفتند. نتایج حاصل از شناسایی به روش های بیوشیمی تایید کننده نتایج حاصل از شناسایی بوسیله تکنیک طیف سنجی FTIR بود.
    نتیجه گیری
    استفاده از این تکنیک در شناسایی باکتری ها مورد مطالعه با وجود تنوع در ساختار و فیزیولوژی موفقیت آمیز بوده و توانایی این روش در شرایط اضطرار و جنگ های ناهمتراز که شناسایی سریع و دقیق مزیتی مهم محسوب می شود بسیار مهم بشمار می رود. روش FTIR به دلیل حساسیت و دقتی که در شناسایی باکتری ها با طیف های متنوع است. به دلیل حساسیت بالا داده های زیادی تولید شده که تجزیه و تحلیل را مشکل می سازد و راه حل این مشکل انجام مطالعات گسترده و بهینه سازی این تکنیک در باکتری های مختلف اس
    کلیدواژگان: طیف سنجی تبدیل فوریه مادون قرمز، شناسایی باکتری، نزاجا
  • امید مهدیه *، سعیده درویشی قزانچی صفحات 17-22
    مقدمه
    استرس شغلی یکی از عوامل مهم ایجاد عوارض جسمانی و روانی در پرسنل و کاهش بهره وری سازمان ها است. پرستاری یکی از مشاغل تنش زا می باشد و بسیاری از پرستاران دارای استرس شغلی شدید هستند. هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین استرس شغلی و تاب آوری در پرستاران می باشد.
    روش کار
    در این تحقیق توصیفی تعداد 156 نفر از پرستاران بیمارستان های شهر کرمانشاه بصورت در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه استرس شغلی موسسه سلامت و ایمنی انگلستان و پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون برای جمع آوری داده ها استفاده شد. برای داده ها با استفاده از تحلیل همبستگی و رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین استرس شغلی پرستاران در حد متوسط و برابر با 02/3 و میانگین تاب آوری معادل 11/3 می باشد. همبستگی بین استرس شغلی و تاب آوری، قوی و معنی دار بود. استرس شغلی اثر مستقیم و مثبت بر تاب آوری دارد و در مجموع 66 درصد از تغییرات تاب آوری توسط استرس شغلی تبیین می شود.
    نتیجه گیری
    یافته های تحقیق نشان داد اعضای نمونه مورد بررسی استرس شغلی را محیط کاری خود تجربه کرده اند. از آنجایی که از بین عوامل استرس، عوامل اجتماعی و فردی به ترتیب بیشترین تاثیر را بر تاب آوری دارند، افزایش تعامل و مشارکت با همکاران و بالا بردن میزان آگاهی فرد از مسئولیت شغلی می تواند میزان تاب آوری را افزایش دهد.
    کلیدواژگان: استرس شغلی، تاب آوری، پرستار
  • عبدالرضا صلاحی مقدم، محمد براتی*، جعفر مسعود، ناصر ضیاعلی صفحات 23-29
    مقدمه
    پرندگان دارای اهمیت زیادی در پراکنده سازی انگل ها و سایر بیماری های عفونی بوده و مطالعه بر روی آنها نیز نقش مهمی در اطلاع از اکولوژی انگل ها دارد. پرندگان وحشی و مهاجر می توانند به عنوان مخازن حیوانی برای بیماری های مشترک انسان و حیوان عمل کنند و همچنین پایش بیماری های پرندگان از لحاظ بهداشتی دارای اهمیت می باشد.
    روش کار
    برای بررسی انگلهای موجود در پرندگان خوزستان، این مطالعه روی 46 جسد پرنده ی یافت شده در این منطقه صورت گرفت. نمونه ها پس از رنگ آمیزی کارمن مورد بررسی مورفولوژیک قرار گرفتند و با استفاده از کلیدهای تشخیصی تشخیص داده شد.
    یافته ها
    حواصیل از لحاظ شدت آلودگی و از لحاظ تنوع آلودگی مهم ترین پرنده منطقه می باشد. از لحاظ انگل شناسی نیز انواع ترماتود خصوصا نوعی اکینوستوما به عنوان پریوزوما شایع ترین کرم پرندگان خوزستان گزارش گردید. سستودهایی چون توفبقیا، لاریتنیا و دیورکیس نیز در 4 و 5 لاشه از 10 لاشه پرندگان آلوده به سستود دیده شد. آلودگی های نماتودی کمتر دیده شده و در 9 لاشه آلوده به نماتود 2 لاشه آلوده به آنیزاکیس مشاهده شد و تعداد قابل توجهی(4مورد) لارو رشد نیافته گزارش شد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه تابلویی از آلودگی پرندگان وحشی خوزستان را نشان می دهد که در آن حواصیل بیش از بقیه پرندگان مهم به نظر می رسد. از دیدگاه انگل شناسی وفور زیاد کرم های اکینوستومیده و یافت شدن یک سستود لاشخورها به نام توفبقیا ایرانیکا در چوب پا برای اولین بار، از یافته های مهم این تحقیق است.
    کلیدواژگان: پرندگان وحشی، انگل شناسی، ایران، توفبقیا
  • آقاعلی قاسم نیان*، علی مقدم، احمد آزاد صفحات 30-38
    مقدمه
    تیپر به دوره ای از تمرین اطلاق می شود که به مدت چند روز تا چند هفته قبل از رقابت، به تدریج از حجم تمرین کاسته شده، اما در این مدت شدت تمرین در سطح بالا حفظ می شود. با وجود استفاده گسترده از تعدیل تمرین، اطلاعات اندکی در مورد چگونگی تاثیر تغییرات حجم و شدت تمرین و سازگاری ناشی از آن وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی اثر دو شیوه تعدیل تمرین بر تعادل هورمونی آنابولیک به کاتابولیک و عملکرد شناگران مرد جوان بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه نوع نیمه تجربی 12 شناگر مرد جوان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی ها بر اساس آخرین رکورد خود به دو گروه تعدیل تمرین دو مرحله ای(6 نفر) و تعدیل تمرین تدریجی(6 نفر) تقسیم شدند. عملکرد و نمونه های خونی قبل و پس از 2 هفته تعدیل تمرین، برای ارزیابی نسبت تستوسترون به کورتیزول گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تی زوجی و کوواریانس استفاده شد.
    یافته ها
    پس از 2 هفته تعدیل تمرین، نسبت تستوسترون به کورتیزول در هر دو گروه در مقایسه با پیش آزمون کاهش یافته بود، ولی میزان کاهش فقط در گروه تعدیل تمرین دو مرحله ای معنی دار بود (022/0= P). اما عملکرد در هر دو گروه در مقایسه با پیش آزمون افزایش یافته بود (0.028=P)، ولی تغییرات عملکرد و نسبت تستوسترون به کورتیزول در آزمودنی های گروه تعدیل تمرین دو مرحله ای در مقایسه با گروه تعدیل تمرین تدریجی معنی داری نبود.
    نتیجه گیری
    به طور کلی می توان عنوان کرد هر دو شیوه تعدیل تمرین (دو مرحله ای و تدریجی)، ضمن بهبود عملکرد، تاثیری بر تعادل هورمونی آنابولیک به کاتابولیک شناگران نداشت.
    کلیدواژگان: تعدیل تمرین، تعادل هورمونی، شناگران
  • حسین شکاری، سجاد یوسفی، محمد احمدی* صفحات 39-43
    مقدمه
    با توجه به اهمیت سلامت روانی در بین سربازان، پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین اعتیاد و آسیب به خود با سلامت روانی سربازان پرداخته است.
    روش کار
    پژوهش حاضر بصورت توصیفی- مقطعی بر روی یک گروه از سربازان تازه وارد ارتش در سال 94 انجام شد. بعد از معاینه ی پزشکی و مصاحبه روانشناسی از سربازان شرکت کننده خواسته شد تا به پرسشنامه سلامت عمومی(GHQ) پاسخ دهند. ارتباط میان ابعاد مختلف سلامت روان با دو متغیر اعتیاد و آسیب به خود در گذشته با استفاده از آزمونهای تی مستقل و آنالیز واریانس مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    سلامت روان عمومی در میان سربازان با و بدون شواهد اعتیاد تفاوت معناداری نداشت . از زیر مقیاس های سلامت روان، تنها علایم افسردگی در سربازان با شواهد اعتیاد به طور معناداری بیشتری بود. سلامت روان عمومی و تمام زیر مقیاس های چهارگانه در افراد با شواهد آسیب به خود در گذشته به طور معناداری اختلال بیشتری داشتند. سربازان با اعتیاد و آسیب به خود همزمان در زیر مقیاس افسردگی اختلال بیشتری از سایرین نشان دادند.
    نتیجه گیری
    آسیب به خود در گذشته نسبت به اعتیاد با اختلال بیشتری در سلامت روان همراه است. در سربازان مبتلا به اعتیاد اختلال خلقی بیشترین حیطه ی آسیب پذیر در سلامت روان است.
    کلیدواژگان: سلامت روانی، اعتیاد، آسیب به خود، سرباز
  • سیمین تاج شریفی فر، کتایون جهانگیری * صفحات 44-52
    مقدمه
    استفاده عمدی یا تهدیدآمیز از ویروس ها ، باکتری ها ، قارچ ها ، و یا مواد سمی تهیه شده از ارگانیسم های زنده برای ایجاد مرگ و میر یا بیماریزائی در انسان ، حیوانات وگیاهان؛ بیوتروریسم نام دارد. آلوده سازی افراد وتجهیزات با عوامل بیولوژیک در ناوها و زیر دریائی های نظامی، می تواند قبل از آغاز سفر دریائی و در حین سفر رخ دهد. به دلیل موقعیت استراتژیک آبهای ایران و وجود نیروهای متخاصم در همسایگی کشور احتمال بروز این گونه حملات محتمل است. هدف از مطالعه پیش رو ارائه مدل برنامه ریزی پیشگیری جهت حوادث بیوتروریستی در شناور های نظامی است.
    روش کار
    این مقاله حاصل یک تحقیق کیفی و تطبیقی است که در آن با استفاده از روش های مدیریت خطر و برنامه ریزی کاهش اثرات بلایا و افزایش تاب آوری در محیط های مختلف جامعه (خشکی ) الگویی برای نظامیان در ناو و کشتی های دفاعی در مواجهه با حملات بیولوژیک پیشنهاد می شود .
    یافته ها
    نقطه شروع رویاروئی با مخاطرات و آغاز چرخه مدیریت بحران پیشگیری از بروز و کاهش خطر است. مخاطرات با توجه به تهدیدات احتمالی در منطقه ، شرایط محیطی ،منابع انسانی ،تجهیزات و زمان تحلیل می شوند. با توجه به تهدیدات منطقه خاور میانه ، میکروارگانیسم های گروه A سلاح های بیولوژیکی می توانند از مخاطرات بیولوژیکی در ناوهای دفاعی ایران در آبهای منطقه و آبهای آزاد باشند.می توان با استفاده از محاسبات دوره بازگشت ،شدت اثرات ،آسیب پذیری منابع و گروه هدف ،امتیاز کل مخاطره در منطقه جغرافیائی مفروض را محاسبه کرد .این اعداد برآوردی از احتمال وقوع مخاطرات را نشان می دهند .بر حسب احتمال وقوع هر مخاطره الویت ها مشخص شده و سناریو های احتمالی تنظیم می گردند و برنامه پاسخ مبتنی بر سناریو های محتمل ،تدوین می شوند . برنامه های هشدار تک بیولوژیک ، جداسازی بیماران و ناقلین ، اجرای سیستم دیده وری به منظور تعیین موارد جدید ابتلا، اجرای برنامه های پروفیلاکسی داروئی و واکسیناسیون ،درمان بیماران ،مدیریت اجساد ،تامین آب و غذای سالم ، طراحی سیستم چند لایه به منظور ارتباط با بیرون از منطقه حادثه دیده ،رفع آلودگی ، تریاز، امداد و انتقال به بیمارستان های مرجع و...می باشند.
    نتیجه گیری
    استفاده از الگوی مدیریت خطر مبتنی بر سناریو در مواجهه با حملات بیولوژیک اثرات بلایای بیوتروریستی را کاهش داده و موجب کاهش اثرات نتایج استفاده از عوامل بیولوژیک به عنوان سلاح می شوند.
    کلیدواژگان: مدیریت خطر، تحلیل خطر، برنامه پاسخ، بیوتروریسم، رزم ناو
  • سعید یادگاری، سعید سلیمان میگونی صفحات 53-56
    گزانتوگرانولوم اربیت یک بیماری نادر چشمی است که ممکن است همراه با درگیری سیستمیک باشد. ا لب بیماران با علائم قرمزی چشم و هیفما مراجعه می کنند. در درمان این بیماران، از کورتیکواستروئید موضعی یا سیستمیک با یا بدون درمان جراحی استفاده می شود. در این مقاله یک خانم جوان مبتلا به گزانتوگرانولوم اربیت که با درمان توام طبی و جراحی بهبود کامل پیدا کرد معرفی می گردد.
    کلیدواژگان: گزانتوگرانولوم، اوربیت
|
  • Hazrati E., Rafiei Mr *, Rezakhaniha B., Taheri S., Kazemi Sh Pages 5-9
    Background
    Laryngeal mask airway (LMA) is using for control of breathing during short-period operation. The patients may experience hemodynamic changes during cuffing or cough, nausea, and vomiting after driving out the mask. This randomized double-blind study was performed to compare postoperative hemodynamic changes and emergence reactin frequencies with preoperative topical lidocaine jelly and lubricant gel in patients.
    Materials And Methods
    Two groups of the patients consisted of 40 male in each group were candidate for elective varicocelectomy under general anesthesia. They were randomly assigned into two groups. The first group was received preoprative topical lidocaine jelly on LMA and the second group received preoperative lubricant jelly during LMA insertion. Gathered data was analyzed with SPSS-18 software using Chi – square and T-Student tests.
    Results
    Two groups were similar with demographic parameres as age and weight.
    In the lidocaine jelly group hemodynamic changes and emergence reactions were lower than the lubricant jelly group.
    Conclusion
    Usage of preoperative lidocaine jelly during LMA insertion can decrease hemodynamic changes and emergence reactions frequencies.
    Keywords: Lidocaine jelly- Lubricant jelly- LMA- Emergence reactions
  • Akrami Mj, Kazemi A., Soleiman-Meigooni S.* Pages 10-16
    Introduction
    rapid detection of pathogenic organisms is crucial in diagnosis and treatment of the diseases. The aim of this study was to evaluate efficiency of Fourier transform infra-red (FTIR) in detection of common bacteria in Khanevadeh hospital and Fallahi clinic, from NEZAJA military of health organization.
    Methods
    we use 300 colony of bacteria from different wards of these two centers. 20 colony was finally selected using some filters. These isolates were compared with literature and reference stoked bacteria using FTIR. The software IR solution used for peak correction. Finally, biochemical methods used for re-detection of bacteria.
    Results
    there constituted six group of references bacteria from decomposition to the main component in the spectrum field CM-1. There were four bacteria in the reference cluster of E.Coli, four bacteria in the reference cluster of Klebsiella, three bacteria in the reference cluster of Pseudomonas, Three bacteria in the reference cluster of Enterococcus, three bacteria in the reference cluster of Staphylococcus Aureus, and three bacteria in the reference cluster of Staphylococcus Epidermidis. Biochemical detection methods confirmed FTIR in detection of bacteria.
    Conclusion
    this technic for detection of bacteria was successful despite variation in bacteria structure and physiology. It may be used in some critical situation such as war, which need to rapid and exact diagnosis. FTIR method has various sensitivity and specifity which may result confusing in analysis. So it’s necessary to optimize this method using some another study.
    Keywords: FTIR, Infra red, Bacterial detection
  • Mahdieh O. *, Darvishi Ghazanchi S Pages 17-22
    Introduction
    Job stress is one the most factors of physical and emotional impairments on staffs and decreased productivity in organizations. Nursing is a high tension profession and many nurses work in highly stressful settings. The aim of this research is to investigate the relationship between job stress and resiliency among nurses.
    Methods
    In this descriptive research 156 nurses of Kermanshah hospitals were selected as a sample by using convenience sampling method. England Health and Safety Institution job stress questionnaire and Conner and Davidson resiliency questionnaire were used for data gathering. Correlation and regression was use for data analysis.
    Results
    The mean of Nurses’ job stress and resiliency was 3.026 and 3.11 respectively. The correlation between job stress and resiliency was strong and statistically significant. Job stress has a positive direct effect on resiliency and explain 66 percent of changes in resiliency.
    Conclusion
    Finding shows that sample members was experience job stress in their working setting. As the social and personal factors have the most effect on resiliency, promoting interaction and cooperation with coworkers and enhancing awareness of job responsibility can increase resiliency.
    Keywords: job stress, resiliency, nurse
  • Salahi-Moghadam A., Barati M. *, Masoud J., Zia-Ali N Pages 23-29
    Introduction
    Wild birds have important pacts in distribution of parasites and other infectious disease. Their study has importance in ecology of parasites study. Wild and migratory birds may act as reservoir for zoonotic disease and monitoring of their disease has medically importance.
    Methods
    For study of intestinal parasites of birds in Khuzestan province, this study was conducted on 46 dead birds found in the area. Specimens were stained by Carmen dye and were morphologically identified by diagnostic keys.
    Results
    Herons (Egretta spp.) was heavily infected. They had highest prevalence of infection and were host of most variety of parasites. In parasitologic point of view Trematoda, mainly Priosoma sp (Family Echinostomidae) was most prevalent parasite. Cestoda like Taufiqia, Laritenia and diorchis were found in 4 and 5 carcasses of 10 cestod-infected birds respectively. Infection to Nematoda was seen less. In 9 cacesses which was infected with nematoda, 2 were infected with Anisakis sp. and in 4 cases immature larva were seen.
    Conclusion
    This study may show table of helminthic parasites in wild birds of Khuzestan, in which Herons (Egretta spp.) seems to be more important. This is the first report of Taufiqia iranica which is parasite of necrophagous birds in Himantopus himantopus
    Keywords: Wild Birds, Parasitology, Iran, Taufiqia
  • Ghasemnian A.*, Moghadam A., Azad A Pages 30-38
    Background and Aims
    Tapering can be defined as a period of training before the competition lasting a few days to several weeks in which training volume is progressively reduced while a portion of training is maintained at a high intensity. Despite the widespread use of the taper, little is known regarding how training volume and training intensity impact the time course of adaptations. We the effect of two tapering strategies on Anabolic to catabolic hormone ratio and performance in young male swimmers.
    Materials and Methods
    In this semi-experimental study 12 young male swimmers as available sampling were selected. Subjects based on their final record were divided into two groups: two-stage tapering group (N = 6) progressive tapering group (N=6). Before and after the completion of the 2 weeks tapering Program, performance test and blood samples were taken for assessment plasma levels of testosterone-to-cortisol ratio. To evaluate the result paired T-test and ANCOVA (analysis of Covariance) were used.
    Results
    after 2 weeks of tapering program, in both groups compared with pre-test, testosterone-to-cortisol ratio was reduced, but only in two-stage tapering group the reduction was significant. In both groups compared with pre-test, performance was increased significantly, while changes in the two-stage tapering group performance record and testosterone-to-cortisol ratio levels compared with the progressive tapering group was not significant.
    Conclusion
    generally it can be said, both two tapering strategies (two-stage and progressive tapering), while improving performance, have no effect on Hormonal Anabolic on catabolic response in male young swimmers
    Keywords: tapering, hormone balance, swimmers
  • Shekary H., Yosefi S., Ahmadi M. * Pages 39-43
    Background
    According to the importance of mental health among soldiers, this study focused on association of mental health and addiction and/or self-injury.
    Method
    This study was performed on a group of new recruit army soldiers in the south of Iran in 2015. The subjects were physically examined, interview and asked to answer general health questionnaire. History of addiction and evidence and history of self-injury were noted and data analyzed using student t-test and ANOVA.
    Results
    General health was not different between addicted and not addicted subjects, but depression score was higher for addiction group. Self-injury group had higher scores of general mental health and four subgroups, significantly. Addiction and self-injury, together subjects had significant higher depression scores
    Conclusion
    Previous self-injury is associated with broader impairment of mental health. Previous Addiction is mainly interact with mood status.
    Keywords: Mental health, army, recruits, self-injury
  • Sharififar S., Jahangiri K. * Pages 44-52
    Introduction
    Intentional releases or threat to use viruses, bacteria, fungi, or toxins produced by living organisms to cause death or pathogenicity in humans, animals and plants is bioterrorism. Contamination with biological agents could occur before or during the journey. In Iran the risk of such attacks is high because of the strategic situations and the presence of hostile forces in neighboring waters. The aim of this study is to present a scenario based prevention and response planning for battle cruiser and biological threats.
    Method
    This is a qualitative and comparative study in which by using the risk management methods and mitigation planning and resiliency in different social environments, we propose a model in dealing with biological attacks in cruisers.
    Results
    The beginning phase of disaster management cycle is mitigation and risk reduction. Hazards will be analyzed according to potential threats in the region, the environment, human recourses, equipment and time. According to the threats in the Middle East, biological agents in group” A” can be the biological hazards in the cruisers. We can determine the points of risk by calculating the return period, the severity of impacts and vulnerability of resources and the target group in a geographical area. According to the probability of each risk, we can identify priorities and regulate the possible scenarios. Then, the problems, which extracted from the scenarios, will be analyzed and the possible strategies for prevention and response will be developed. At least the scenario based response plan was developed. These plans need the planning teams and scenarios to develop. The biological attacks warning plan includes: the isolation of patients and carriers, surveillance system, drug prophylaxis and vaccination programs, Treatment, dead bodies management, provision of water and healthy food, a multi-layered system designed to communicate with the outside of the disaster area, decontamination, Triage, rescue and transfer to the referral hospitals and etc.
    Conclusion
    Scenario-based risk management model in bioterrorist attacks reduces the biological effects of the bioterrorism agents
    Keywords: risk management-risk analysis-response plan-bioterrorism- battle cruiser
  • Yadegari S., Soleiman-Meigooni S. * Pages 53-56
    Orbital xantogranuloma is a rare ophtalmic disease with systemic involvment in some case. Most of the patients presents with red eye and hyphema. Topical or systemic corticosteroid with or without surgery has been used for treatment of these patients. Here presents a young female with orbital xantogranuloma which was managed by combination of medical and surgical treatment with complete resolving.