فهرست مطالب

نشریه کارافن
سال دوازدهم شماره 36 (پاییز و زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/12/05
  • تعداد عناوین: 6
|
  • وجیه باقرصاد* صفحه 1
    کارآفرینی موتور محرکه توسعه اقتصادی در هر کشور است و با توجه به اقتصاد رقابتی و تحولات دنیای امروز، بازارهای جهانی آینده از آن کسب و کارهایی است که به فعالیت های کارآفرینانه بها می دهند. این تحولات، حوزه آموزش را نیز تحت تاثیر قرار داده است. امروزه تنها راه بقای دانشگاه ها در گرو کارآفرینی دانشگاهی است و دانشگاه کارآفرین به عنوان نسل سو م دانشگاه ها نقش برجسته ای در توسعه و رشد جوامع دارد. همچنین بهبود محیط کسب و کار هم به عملکرد دانشگاه در ایجاد قابلیت های کارآفرینی بستگی دارد. دانشگاه فنی و حرفه ای از طریق آموزش کارآفرینی، ایجاد مراکز کارآفرینی دانشگاهی، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و گسترش فرهنگ کارآفرینی، تلاش می کند تا به دانشگاه کارآفرین تبدیل شود. با این وجود هنوز در برخی موارد از جمله تجاری سازی ایده ها و محصولات، استقلال مالی، ایجاد ساختار غیرمتمرکز و کاهش بوروکراسی تلاش های زیادی لازم دارد. هدف این تحقیق بررسی ویژگی های دانشگاه فنی و حرفه ای و مقایسه آن با دانشگاه کارآفرین است. روش تحقیق کاربردی است و از منظر متدولوژی علمی مروری و مبتنی بر مرور گسترده ادبیات نظری در حیطه موضوع مورد مطالعه می باشد.
    کلیدواژگان: کارآفرینی، دانشگاه کارآفرین، کارآفرینی دانشگاهی، دانشگاه فنی و حرفه ای
  • مهدی رفیعی* صفحه 11
    ساماندهی دانشکده های فنی و حرفه ای در کشور با رویکرد آمایش سرزمین عنوان پژوهش حاضر است که هدف اصلی آن توسعه متعادل مناطق کشور براساس پتانسیل های هر منطقه می باشد. در این پژوهش با استفاده از روش ها و مدل های برنامه ریزی منطقه ای فرضیاتی به شرح زیر مورد آزمون قرار گرفت: 1. موسسات آموزش فنی و حرفه ای در سطح کشور با توجه به نظریه پایه توسعه استان ها در آمایش سرزمین متناسب با نیاز های محلی توسعه نیافته است. 2. موسسات فنی و حرفه ای در سطح کشور به صورت عادلانه توسعه نیافته است. نتایج حاصل از بررسی فرضیات بالا به شرح زیر می باشد: علی رغم وجود تقاضای بالا برای آموزش فنی و حرفه ای، به دلیل فقدان برنامه ها و راهبرد های بلند مدت برای توسعه این آموزش، مراکز آموزش عالی فنی و حرفه ای در سطح کشور به گونه ای نامتناسب با نیاز های محلی توزیع شده اند. عدم رعایت عدالت در توزیع مراکز آموزش عالی فنی و حرفه ای و نیز ظرفیت پذیرش این مراکز، سبب جابه جایی های بسیاری در سطح کشور به منظور دستیابی به فرصت های آموزشی شده است.
    کلیدواژگان: ساماندهی، دانشکده های فنی و حرفه ای، آمایش سرزمین، عدالت
  • عفت نیکنام* صفحه 21
    در کارایی درونی نظام آموزشی فرض بر این است که با حداقل داده حداکثر ستانده به دست آید و روشن شود که آیا این همه هزینه و سرمایه گذاری که در دانشگاه ها و دانشکده های فنی و مراکز فنی و حرفه ای توانسته بازده کافی را داشته باشد یا خیر. از این رو به منظور جمع آوری اطلاعات جهت بهبود فرایند برنامه ریزی آموزشی، در دانشکده فنی شهید منتظری مشهد در سال تحصیلی 89-1388، پژوهشی با استفاده از پرسشنامه نگرش سنجی و استفاده از اسناد و مدارک به روش توصیفی پیمایشی انجام گرفت که نتایج ذیل حاصل آمد: 1. دانشجویان این دانشکده نحوه مدیریت دانشکده را نسبتا رضایت بخش ارزیابی کرده اند. 2. دانشجویان کارایی اساتید خود را در سطح متوسط ارزیابی نموده اند. 3. دانشجویان کتب درسی خود را بالاتر از متوسط و کارگاه ها و آزمایشگاه ها را در سطح متوسط ارزیابی کرده اند. 4. اساتید از نظر مهارت فنی، مدیران را در سطح بالاتر از متوسط و از نظر مهارت ادراکی و انسانی آنان را در حد متوسط ارزیابی کرده اند. 5. در مورد کلاس ها ی درس اساتید به عنوان مشاهده گر کارگاه ها و کلاس ها را در سطح بالاتر از متوسط ارزیابی کرده اند. 6. نرخ گذر به طور کلی 74/89 می باشد که نرخ گذر مطلوبی است. به طور کلی سطح کارایی این دانشکده در وضعیت نسبتا رضایت بخش ارزیابی شده است.
    کلیدواژگان: کارایی درونی، نرخ گذر، کارایی اساتید، مهارت، دانشکده فنی
  • جعفر بیک زاد*، یعقوب علوی متین، سیدحامد سیدیان صفحه 31
    هدف کلی این تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر مدیریت رفتار سیاسی کارکنان به منظور طراحی و تبیین الگوی مدیریت رفتار سیاسی کارکنان دانشکده های فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی است. برای این منظور رفتار سیاسی براساس نظریه ای . جی . دوبرین تعریف و عوامل موثر بر مدیریت رفتار سیاسی کارکنان با مطالعه کتاب ها، مقالات، تحقیقات پیشین و کسب نظر از کارشناسان امر در55 عامل به صورت اولیه شناسایی شد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارکنان دانشکده های فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی می باشد که تعداد آن ها 150 نفر است. با توجه به محدود بودن حجم جامعه آماری، از روش سرشماری استفاده گردیده و کل جامعه آماری به تعداد 150 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. ابزار جمع آوری اطلاعات دو پرسشنامه، پرسشنامه رفتار سیاسی ای. جی. دوبرین (1978) و پرسشنامه عوامل موثر بر مدیریت رفتار سیاسی کارکنان با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی است که پس از سنجش روایی و پایایی و اطمینان از آن در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های آماری از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. بدین ترتیب که برای طبقه بندی، تلخیص و تفسیر داده های آماری از روش آمار توصیفی و در سطح استنباطی برای سنجش میزان مدیریت رفتار سیاسی کارکنان از آزمون نسبت و برای پاسخگویی به سوالات مربوط به شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر مدیریت رفتار سیاسی کارکنان از تکنیک تحلیل عاملی با استفاده از نرم افزار SPSS13 و برای تایید الگوی پیشنهادی از مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار lisrel 8.7 استفاده شد. با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی، 17 عامل به عنوان عوامل تاثیرگذار بر موضوع مورد مطالعه مشخص و در 3 گروه تقسیم بندی گردید.
    کلیدواژگان: رفتار سیاسی، مدیریت رفتار سیاسی، عوامل فردی، عوامل سازمانی، عوامل مدیریتی
  • زهرا محمدهاشمی* صفحه 41
    نقش ارزیابی عملکرد در ارتقا بهره وری سازمانی و ملی، نظارت بر نحوه ب‍ه کارگیری منابع سازمانی و شناسایی نقاط ضعف و برنامه ریزی جهت بهبود آنها حایز اهمیت است و هر سازمان جهت پیشبرد اهداف و سیاست های خود باید از یک الگوی ارزیابی مناسب بهره گیرد. پژوهش حاضر بر آن است تا با در نظر گرفتن ماموریت ها و برنامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در بخش آموزش شاغلین الگویی مناسب را برای ارزیابی عملکرد در این حوزه طراحی و ارایه نماید. بدین منظور با کمک کارشناسان و متخصصان یک مدل متشکل از 13 شاخص اصلی شناسایی گردید که هرکدام از شاخص ها دارای یک یا چند گزینه در زیر مجموعه خود بودند. سپس گزینه های انتخاب شده با استفاده از جداول مقایسات زوجی (در پرسشنامه) که یک جدول برای شاخص های اصلی و مابقی برای گزینه های زیرمجموعه شاخص ها بود، مورد مقایسه افراد قرار گرفته و داده های حاصل از این جداول اساس کار تکنیک AHP1، به منظور تعیین وزن و اولویت بندی شاخص ها و گزینه های مربوطه قرار گرفت.
    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، آموزش شاغلین، روش AHP، شاخص
  • سلطنت روایی* صفحه 51
    امروزه، دانش به عنوان منبعی ارزشمند و استراتژیک یک دارایی برای سازمان ها مطرح است. ارایه محصولات و خدمات باکیفیت، بدون مدیریت و استفاده ی صحیح از این منبع ارزشمند دشوار است. سازمان ها جهت کسب مزیت رقابتی نیاز به مدیریت دانش دارند و در عصر دانایی که تفکر و اندیشه عامل تمایز و برتری است؛ جوامعی توسعه می یابند که از حیاتی ترین عامل تولید یعنی منبع انسانی، حداکثر بهره برداری را نمایند. می توان گفت رمز موفقیت سازمان ها، دانش محوری، انسان مداری و فرهنگ محوری آنهاست و سازمان های پویا و سرآمد، سازمان های با فرهنگ سازمانی مناسب و برانگیزاننده هستند که شرایط مطلوب کار را برای افراد فراهم می کنند. در این مقاله، ضمن ارایه ی تعاریفی از مدیریت دانش، منابع انسانی و فرهنگ سازمانی، به تشریح اهمیت دانش، چرخه ی دانش، ابعاد مدیریت دانش، سطوح مختلف مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی پرداخته و در نهایت با استفاده از مدل های مختلف مدیریت دانش، بهره وری منابع انسانی و فرهنگ سازمانی، راهکارهایی جهت پیاده سازی بهینه ی مدیریت دانش ارایه می گردد.
    کلیدواژگان: دانش، مدیریت دانش، منابع انسانی، مدیریت منابع انسانی، فرهنگ سازمانی