فهرست مطالب

پژوهش های نوین علوم مهندسی - پیاپی 5-6 (خرداد و تیر 1396)

ماهنامه پژوهش های نوین علوم مهندسی
پیاپی 5-6 (خرداد و تیر 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/04/31
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محسن گرامی، حمیدرضا گاموری صفحه 1
    شبکه های اجتماعی مجازی زمینه ساز نگرشی نوین در تعامل و ارتباطات انسانی شده اند. شبکه های مجازی فاصله های زمانی و مکانی از بین برده و ارتباط افراد با یکدیگر را در تمام نقاط دنیا برقرار می سازند. ارتباطات در فضای مجازی با افراد مجازی و با هویت های مجازی و ساختگی علاوه بر ایجاد بحران هویت در فرد باعث غفلت فرد در ارتباط چهره به چهره با افراد واقعی می گردد. این پژوهش بر آثار شبکه های اجتماعی مجازی در جامعه ما و مسئله بحران هویت در این فضا تاکید کرده است.
    کلیدواژگان: فضای مجازی، اینترنت، هویت مجازی، اینترنت
  • الهام حیدری*، سجاد توسلی، سمیرا حیدری صفحه 9
    در این مقاله روشی سریع برای بازیابی تصاویر مبتنی بر محتوا (CBIR) پیشنهاد داده شده است. که شامل استخراج ویژگی رنگ وبافت است. جهت استخراج ویژگی رنگ،از هیستوگرام رنگ HSV و استخراج ویژگی بافت از توصیفگر الگوی باینری محلی(LBP)استفاده شده است. LBP یکی از بهترین عملگرهای توصیفگر ویژگی محلی است یک توصیفگر غیر پارامتری و ساده از لحاظ محاسباتی است که ساختار فضایی محلی یک تصویر را توصیف می کند. . و برای آنالیز بافت مورد استفاده قرار می گیرد برای استخراج ویژگی رنگ به دلیل نزدیک بودن فضای رنگ HSV به ادراک انسان،فضای رنگ RGBبه HSV تبدیل می شود. جهت پیدا کردن شباهت تصاویر مشابه بین بردار ویژگی تصویر مورد تقاضا وتصاویر موجود در دیتابیس از معیار فاصله ی اقلیدوسی استفاده شده است. LBP معمولا برای تشخیص چهره استفاده می شود،که ما برای تصاویر طبیعی استفاده کرده ایم. این روش پیشنهادی دقت بالا ،کارایی موثر وپیچیدگی کم را برای سیستم های بازیابی میسر می سازد.
    کلیدواژگان: بازیابی مبتنی برمحتوا، استخراج ویژگی، الگوی باینری محلی، فضای رنگ
  • فرهنگ پدیداران مقدم، نداصدر* صفحه 17
    امروزه به علت عواملی مهمی ازقبیل سرعت در انجام کارها، دقت در انجام محاسبات مورد نیاز کاربران، جلو گیری از بروزخطای انسانی در محاسبات دستی، امورات و محاسبات روزمره دستی جای خود را به سیستم های کامپیوتری داده اند. با توجه به تغییر وپیشرفت و بهبودسیستم های کامپیوتری، این سیستم ها همواره به سمت سرعت و دقت بالاتر حرکت می کنند. بالطبع داده های استفاده شده این سیستم ها نیز روز به روز در حال افزایش هستند. در این راستا نقش مدیریت پایگاه داده ها درذخیره کردن انبوهی از داده ها، پردازش آنها و پاسخ نتایج مورد نظر کاربر در کمترین زمان، و از همه مهمتر امنیت پایگاه داده ها بسیار با اهمیت است. بنابراین استفاده از تکنولوژی ابرها و پردازش ابری بسیار ضروری به نظر می رسد. در واقع پردازش ابری یک مدل کامپیوتری است که تلاش می کند دسترسی کاربران را براساس نوع تقاضایی که از منابع اطلاعاتی و محاسباتی دارند را برای آنها آسان نماید.
    کلیدواژگان: مدیریت پایگاه داده ها، ابرها، پردازش ابری، سرویسهای رایانش ابری
  • فرهنگ پدیداران مقدم*، عابد فلاحتی، شادی منفردی صفحه 25
    امروزه رایانش ابر از موضوعات تحقیقاتی مهم به شمار می رود. ماهیتا هدف آن تحکیم کاربری تجاری از طریق توسعه تکاملی بسیاری از رویکردهای موجود و فناوری های محاسباتی است، از جمله خدمات توزیع شده، برنامه ها و زیرساخت های اطلاعاتی متشکل از منابع اشتراکی کامپیوتر، شبکه و منابع ذخیره سازی. اما جنبه های بی همتایی از این محاسبات باعث تشدید مشکلات امنیتی شده است. یکی از مسایل امنیتی که در محیط ابر با ان مواجه هستیم، بروز حملاتDDOS از طرف مهاجمان به سرورهای ابر میباشند. در این مقاله انواع حملات DDOS بررسی، تشخیص ودر نتیجه به بررسی اقدامات متقابل در برابر این حملات می پردازیم.
    کلیدواژگان: رایانش ابری، محیط ابر، امنیت، حملات DDOS
  • محمد مومنی نسب*، حسن خادمی زارع صفحه 31
    در این تحقیق از منطق فازی برای پیش بینی درجه کیفیت موکت استفاده شده است. درجه کیفیت موکت به طور متداول به صورت کیفی با درجات 1، 5/1 و 2 مشخص می شود که منطق آن بر مبنای صفر و یک است. با استفاده از منطق فازی میتوان درجه کیفیت موکت را با دقت و جزئیات بیشتر بیان نمود. پارامترهای تاثیرگذار در درجه کیفیت موکت؛ درصد ثبات شستشویی و مقدار وزنی الیاف در واحد سطح موکت هستند. در مرحله اول با به کارگیری منطق فازی؛ درصد ثبات شستشویی موکت تعیین شده و در مرحله بعد درجه کیفیت موکت به طور دقیق محاسبه شده است. در این مطالعه موردی؛ درجه کیفیت موکت، 416/1 به دست آمده که نسبت به روش کیفی متداول دقیقتر است.
    کلیدواژگان: منطق فازی، منسوجات بیبافت، موکت، درجه کیفیت، درصد ثبات شستشویی
  • مهران بزرگی*، مهسا حاجی علی بابایی صفحه 45
    اهمیت آب در جهان امروز بر کسی پوشیده نیست. عواملی همچون رشد جمعیت و در دسترس نبودن آب برای بخش عمده ای از کرهی زمین، بر اهمیت آب افزوده است. به همین روی بشر همواره به دنبال راه هایی کم هزینه و کارآمد برای تامین آب و رفع کمبود آن بوده است. استحصال آب از مه یک روش نوین و البته کم هزینه و پربازده است که میتوان به وسیله ی آن تا حدی نیاز آب بشر را برطرف کرد. تاکنون پروژه هایی در همین زمینه در نقاط مختلف جهان اجرا شده است. در این مقاله ابتدا توضیحاتی در مورد مه و انواع آن و سپس توضیحاتی در مورد جمع کننده ها و اصول طراحی آنها ارائه شده است. در نهایت به بررسی چند پروژهی انجام شده در مناطق مختلف جهان پرداخته و نتایج و ارزیابی این پروژه ها را از لحاظ هزینه و بازدهی تکنولوژی و همچنین آنالیز آب های حاصل شده، ارائه شده است.
    کلیدواژگان: استحصال آب، مه، جمع کننده، آنالیز آب
  • ملیحه نورانی* صفحه 55
    جهت بررسی عملکرد و پیشنهاد المان رابط موثر در جلوگیری از تخریب سازه های مجاور در اثر برخورد در هنگام زلزله در این تحقیق در ابتدا دو ساختمان بلند و کوتاه مجاور هم با فاصله حداقل که بدون درز انقطاع و قدیمی هستند مدل سازی خواهند شد. این سازه ها داری کاربری با اهمیت زیاد بوده و تحت بارگذاری لرزه ای طبق آیین نامه 2800 زلزله و بارهای مرده و زنده (باد و برف و غیره) قرار داده می شوند. برای جلوگیری از برخورد ساختمانهای مجاور با یکدیگر و تشدید خسارات ناشی از ضربه در هنگام زلزله المان های رابطی به عنوان لینک (فنر- میراگر) بجای درز انقطاع قرار داده می شود و با نرم افزار ETABS مدل شده و مورد تحلیل خطی و غیرخطی قرار می گیرد. بررسی خروجی های عملکردی و مقایسه با بقیه روش هایی که تاکنون پیشنهاد شده اند منجر به ارائه شیوه بهینه جبران این کاستی در مقاوم سازی بافت های فرسوده خواهد شد. علاوه بر این با توجه به اینکه مطابق ضوابط آیین نامه ها ساختمانهای مجاور باید جدا ساخته شوند و حداقل عرض درز انقطاع در تراز هر طبقه100/1 ارتفاع آن تراز از روی شالوده می باشد و نیز با توجه به قیمت زمین در شهر های بزرگ در بخش بعدی این تحقیق سعی داریم با پیشنهاد خصوصیات لازم برای المان رابط بین ساختمان ها با انواع ارتفاع، ضوابط ساخت بدون درز انقطاع را پیشنهاد دهیم.
    کلیدواژگان: بارگذاری لرزه ای، المان رابط، خسارت سازه ای، میراگر، درز انقطاع
  • آصف لطفی، ابراهیم شریفی تشنیزی*، محمد صادق رئیسی دهکردی، علی اکبر احمدی صفحه 63
    با توجه به قرارگیری ایران در اقلیم گرم و خشک، بنابراین احداث سدهای زیرزمینی جهت نگهداری آب زیرزمینی و زیرسطحی در حوضه های آبریز از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین در این تحقیق به بررسی خصوصیات ژئوتکنیکی ساختگاه سد راور پرداخته و سپس به تاثیر پذیری احداث این سد در دوره زمانی 8 سال بعد از زمان احداث آن در کیفیت آب منطقه پرداخته می شود. با توجه به نمونه گیری های انجام شده از کیفیت آب در زمان قبل از ساخت تا 8 سال از زمان ساخت سد و انجام تجزیه و تحلیل های شیمیایی آب نشان دهنده تغییر در کیفیت آب زیرزمینی منطقه شده است. که در این تحقیق به بررسی روند تغییرات شیمیایی و کیفیت آب پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: سد زیرزمینی، کیفیت آب زیرزمینی، ساختگاه سد