فهرست مطالب

فصلنامه علوم روانشناختی
پیاپی 61 (بهار 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/03/23
  • تعداد عناوین: 8
|
  • زینب زارعی نژاد*، رضا پورحسین، عباس رحیمی نژاد صفحه 6
    در دهه های اخیر تاثیر ویژگی های شخصیتی در روابط زناشویی توجه زیادی را به خود جلب کرده است چراکه شخصیت مهمترین و زیربنایی ترین مساله در نارضایتی زناشویی است. باتوجه به اهمیت این موضوع پژوهش حاضر به بررسی نقش میانجی گر سبک های دفاعی در رابطه بین سطح تحول من با رضایت زناشویی می پردازد. این تحقیق در مقوله طرح های همبستگی از نوع پیش بینی قرار می گیرد. بدین منظور از بین جامعه آماری، 200 نفر از دبیران ساوجبلاغ با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و داده ها با استفاده از پرسشنامه های سبک های دفاعیDSQ ، آزمون تکمیل جملات SCT و پرسشنامه رضایت زناشویی ENRICH جمع آوری و مدل مفروض با استفاده از تکنیک تحلیل مسیر مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاصل از همبستگی و تحلیل رگرسیون نشان دادند که سطح تحول به طور غیرمستقیم با میانجی گری سبک های دفاعی بر رضایت زناشویی (ضریب تاثیر= 21/0) تاثیر معنادار داشت. لذا می توان بر نقش برجسته شخصیت و مولفه های آن از جمله سطح تحول من و سبک های دفاعی در تعیین رضایت زناشویی تاکید کرد و در جهت تدوین برنامه های پیشگیری، آموزشی و درمانی با تاکید بر عوامل شخصیتی تلاش کرد.
    کلیدواژگان: سطوح تحول من، سبک های دفاعی، مکانیسم های دفاعی، رضایت زناشویی
  • محمدعلی بشارت*، ساره تاج دین، مسعود غلامعلی لواسانی صفحه 20
    دلبستگی یک سیستم رفتاری است که برای نظم جویی نزدیکی کودک به والد یا مراقبت کننده اصلی در هنگام خطر یا اضطراب شکل می گیرد تا شانس بقای او را بالاتر برد. فرض بر این است که انواع مختلف سبک های دلبستگی به گونه ای متفاوت با تعارضات زناشویی در ارتباط باشند و عوامل زیادی وجود دارند که می توانند رابطه بین سبک دلبستگی و تعارضات زناشویی را تحت تاثیر قرار دهند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی گر دشواری نظم جویی هیجان در رابطه بین سبک های دلبستگی و مشکلات زناشویی انجام شد. روش این پژوهش توصیفی و از نمونه طرح های همبستگی است. در این مطالعه 270 فرد متاهل (145 مرد، 125 زن) شرکت کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد مقیاس دلبستگی بزرگسال (AAI)، پرسشنامه وضعیت زناشویی گلومبک- راست (GRIMS) و مقیاس دشواری نظم جویی هیجان (DERS) را تکمیل کنند. داده های پژوهش با استفاده از روش ها و شاخص های آمار توصیفی و استنباطی شامل میانگین، انحراف استاندارد، همبستگی و تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک های دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا و دشواری نظم جویی هیجان با تعارضات زناشویی رابطه مثبت معنادار وجود دارد (001/0 p <). بین سبک دلبستگی ایمن و تعارضات زناشویی رابطه معنادار وجود نداشت. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که دشواری نظم جویی هیجان در رابطه بین سبک های دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا با تعارضات زناشویی نقش میانجی گر دارد (001/0 p <). بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که افرادی که دارای سبک دلبستگی ناایمن هستند، در برقراری روابط بین شخصی، به خصوص با همسر، مشکل دارند؛ مشکلاتی که تا حدودی تحت تاثیر دشواری تنظیم و مدیریت هیجان ها شکل می گیرند.
    کلیدواژگان: دلبستگی، عاطفه، تنظیم هیجان، رابطه زناشویی
  • ژیلا آهنگرزاده، محمد حاتمی* صفحه 45
    خبرنگاری همیشه به عنوان حرفه ای مطرح بوده که با تنیدگی زیادی همراه است. درگیری زیاد با کار و اشتغالات فاعلی می تواند عامل تنیدگی خبرنگاران باشد که هم برای افراد و هم برای سازمان نتایج منفی در بر خواهد داشت در این راستا برنامه مدیریت تنیدگی لرن یک مداخله کامل محسوب شده و می تواند از فزون کاری خبرنگاران جلوگیری کند لذا این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش مدیریت چندوجهی تنیدگی در فزون کاری خبرنگاران دارای تنیدگی شغلی در غالب طرح پژوهشی شبه آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه) پرداخته است. نمونه مورد نظر متشکل از 30 نفر خبرنگاران پر تنیدگی داوطلب از خبرنگاران خبرگزاری فارس شهر تهران انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. جلسات طی 18 جلسه 90 دقیقه ای و به صورت هفتگی اجرا شد و آزمودنی ها به پرسش نامه فزون کاری (WART) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که آموزش مدیریت چندوجهی تنیدگی لرن به صورت معناداری روی فزون کاری تاثیر دارد (01/0p<). همچنین بین گروه آزمایش و گروه گواه در نمرات حاصل از خودکارآمدی، گرایش های اجباری، مهار و ارتباطات ضعیف/ خودجذبی تفاوت معناداری به لحاظ آماری وجود دارد (01/0p<). بنابراین برنامه آموزشی مدیریت چندوجهی تنیدگی می تواند با توانش جرات ورزی برای نپذیرفتن تقاضای شغلی خارج از توان خود، اصلاح باورها، شناخت ها و بازخوردهای نادرست، احساس تسلط بیشتر بر محیط و یافتن حمایت های اجتماعی شاخصه های فوق را بهبود ببخشد.
    کلیدواژگان: مدیریت چندوجهی تنیدگی، فزون کاری، خبرنگاران، تنیدگی شغلی
  • منصوره فضیلتی، غلامعلی افروز*، صدیقه حنطوش زاده صفحه 61
    نتایج پژوهش ها نشان می دهد که توانمندسازی خانواده، به گونه ای است که نقش خانواده در قالب گروه بتواند اعضایش را در موقعیت های مختلف زندگی به شکل های گوناگون دچار تحول کرده و به سطحی از رضامندی برساند. پس الگوسازی مبتنی بر سازوکارهای روانشناختی خانواده می تواند در تغییر و ایجاد رواندرستی و رضامندی زوجین از طریق برنامه های آموزشی خانواده محور موثر باشد. بنابراین بی توجهی به این مساله می تواند بار زیادی از مشکلات را بر فرد و جامعه تحمیل کند. از این رو بررسی متغیرهای روانشناختی می تواند به فهم بهتر تاثیر مداخلات خانواده محور و افزایش رواندرستی اعضای خانواده و رضامندی زوجین بینجامد. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی کارآمدی مداخله روانشناختی خانواده محور بر رواندرستی و رضامندی زوجیت مادران باردار شهر تهران بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری را کلیه زنان باردار سه ماه اول تشکیل می دادند که برای مراقبت های دوران بارداری به بیمارستان مدائن تهران مراجعه نمودند، که از میان آنها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس30 مادر به طور تصادفی انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مداخله ای و گواه جایگماری شدند. مادران مقیاس رضامندی زوجیت افروز و رواندرستی را در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. سپس آموزش روانشناختی خانواده- محور برای گروه مداخله در مدت 16 هفته و هر جلسه120 دقیقه ای ارائه شد. داده ها با روش تحلیل کواریانس چندمتغیره (مانکوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج بیانگر تاثیر کاربندی آموزش روانشناختی بر افزایش رواندرستی و رضامندی مادران باردار گروه مداخله ای نسبت به گروه گواه بود (05/0>P).
    نتایج
    بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که، آموزش مادران می تواند تاثیر به سزایی در بهبود شاخص های متعدد باروری، بارداری و نیز سلامت نوزاد به شکل مثبت داشته باشد.
    کلیدواژگان: رواندرستی، رضامندی زوجیت، مادران باردار، مداخله های روانشناختی خانواده، محور
  • محترم نعمت طاوسی* صفحه 85
    کیفیت زندگی حدی از کامیابی است که توسط افراد یا گروهی از مردم احساس می شود. از مولفه های اساسی پیش بین کیفیت زندگی، شخصیت است و کیفیت زندگی نیز با انگیزش تحصیلی در موقعیت های حرفه ای و آموزشگاهی رابطه متقابل دارد. هدف این پژوهش تعیین نقش میانجی گرای انگیزش تحصیلی در رابطه بین خودارزنده سازی و کیفیت زندگی بود. روش این پژوهش از نوع همبستگی بود. 520 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی (278 دختر، 242 پسر) به صورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد مقیاس هسته ارزشیابی خود (جاج، ارز، بونو، تورسن، 2003)، فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی (سازمان جهانی بهداشت، 1996) و مقیاس انگیزش تحصیلی (والرند، بلیس، بریره و پلتییر، 1989) را تکمیل کنند. نتایج نشان داد خودارزنده سازی با انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و کیفیت زندگی همبستگی مثبت معنادار (001/0>P) و با بی انگیزشی همبستگی منفی معنادار (001/0>P) دارد. کیفیت زندگی نیز با انگیزش بیرونی و بی انگیزشی همبستگی منفی معنادار (001/0>P) داشت. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که انگیزش تحصیلی بین خودارزنده سازی و کیفیت زندگی نقش میانجی گر ایفا می کند. بر اساس یافته های پژوهش حاضر می‏توان نتیجه گرفت خودارزنده سازی نقش تعیین کننده ای بر کیفیت زندگی و سلامت روانی دارد.
    کلیدواژگان: خودارزنده سازی، کیفیت زندگی، انگیزش تحصیلی
  • مریم نجاتی، میرمحمود میرنسب*، اسکندر فتحی آذر صفحه 105
    در گستره پژوهش های رفتاری، بررسی نقش عوامل تحولی و شناختی در رفتارهای زورگویانه مطمح نظر بوده است. با وجود این، مطالعه تطبیقی تحول ادراک خود در نوجوانان زورگو و همتایان بهنجار صورت نگرفته است. مطالعه حاضر، با هدف مقایسه ترازهای تحولی ادراک خود عینی (مفعولی) و ذهنی (فاعلی) در نوجوانان زورگو و همتایان بهنجار تحقق یافته است. در یک طرح علی مقایسه ای، 120 نفر از نوجوانان به وسیله روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایچندمرحله ای همراه با سرند کردن انتخاب شدند. پرسشنامه های زورگویی الویوس(1996)، مصاحبه ادراک خود و نامگذاری معلمان برای گردآوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج تحلیل آماری با آزمون خی دو، حاکی از آن بود که در قلمرو ادراک خود مفعولی رجوع به روان بنه های فیزیکی و فعال در نوجوانان زورگو بیشتر بوده است (01/0P< و 94/60=χ2)در ادراک خود فاعلی نیز ترازهای تحولی تداوم (43/35= χ2)، تمایز (42/43= χ2)، و اراده (08/9= χ2) در نوجوانان بهنجار بالاتر از نوجوانان زورگو بوده اند (01/0P<). استلزام های مطالعه از لحاظ نقش تحول ادراک خود در بروز رفتارهای زورگویی از یک سو و طرح برنامه های مداخله ای مبتنی بر زمینه های تحولی نوجوانان از سوی دیگر مدنظر هستند.
    کلیدواژگان: ترازهای تحولی، ادراک خود، رفتارهای زورگویی
  • عباسعلی حسین خانزاده* صفحه 124
    نتایج مطالعات مختلف حاکی از آن است که کودکان مبتلا به کم توانی ذهنی و طیف درخودماندگی در رویارویی با موقعیت های اجتماعی مختلف، مشکلات عمده ای را تجربه می کنند، با این حال تفاوت های ظریف بین این کودکان با همسالان بهنجار در واکنش به شرایط اجتماعی مختلف کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف مقایسه موقعیت های اجتماعی مشکل ساز دانش آموزان مبتلا به کم توانی ذهنی، درخودماندگی و بهنجار انجام شد. طرح پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه ای است که طی آن 149 نفر دانش آموز مبتلا به کم توانی ذهنی و درخودماندگی شهرستان رشت به شیوه نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند. همچنین 100 نفر دانش آموز با هوش متوسط به عنوان گروه مقایسه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس طبقه بندی موقعیت های اجتماعی مشکل ساز (داج، 1990) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که گروه ها از نظر موقعیت های اجتماعی مشکل ساز تفاوت معناداری دارند (001/0p<)؛ بدین معنا که کودکان مبتلا به درخودماندگی و کم توانی ذهنی در موقعیت های ورود به گروه همسالان، پاسخ به تحریک شدن، پاسخ به شکست، پاسخ به موفقیت، انتظارات اجتماعی، و همچنین انتظارات معلم به صورت معناداری دارای مشکلات بیشتری از کودکان بهنجار هستند. بر اساس نتایج پژوهش حاضر کودکان بهنجار، کم توان ذهنی و درخودمانده واکنش های متفاوتی در موقعیت های اجتماعی مختلف از خود نشان می دهند که می تواند در برنامه ریزی های جامع و منظم برای این کودکان مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: موقعیت های اجتماعی مشکل ساز، دانش آموزان، کم توان ذهنی، درخودماندگی
  • نگین برات دستجردی*، یاسمین عابدینی، عذرا شالباف صفحه 138
    هوش معنوی بیانگر مجموعه ای از توانایی ها، ظرفیت ها و منابع معنوی می باشد که کاربست آنها در امور مخنلف زندگی از جمله تحصیل می تواند موجب افزایش انطباق پذیری افراد و توانابی آن ها در فعالیت های مختلف شود. بنا بر تحقیقات انجام شده افرادی که هوش معنوی بالاتری دارند در فعالیت های خود نستوه تر، واجد پشتکار، طالب پیشرفت بیشتری می باشند لذا هدف از پژوهش حاضر پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دوره های مجازی بر اساس نستوهی، هوش معنوی و جنسیت آنان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 150 نفر از دانشجویان آموزش از راه دور بود که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه هوش معنوی (کینگ، 2008) و پرسشنامه سنجش نستوهی (بشارتی، 1387) بود. داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان دهنده رابطه معناداری بین هوش معنوی و نستوهی کلی در دانشجویان با ضریب همبستگی نسبتا متوسط و در سطح معناداری 97% بود (03/0P≤ و 224/0r = ) همچنین از بین زیرمولفه های نستوهی، بعد تعهد و کنترل با هوش معنوی کلی با ضریب همبستگی متوسط و در سطح اطمینان 99% (001/P≤ و 30/0r = ) و زیرمولفه های مقابله با مشکلات، سجایای اخلاقی و خودآگاهی با ضریب همبستگی متوسط و در سطح اطمینان 98% رابطه معناداری داشت (002/P≤ و 251/0r =). در بررسی تفاوت های جنسیتی نیز تفاوت معناداری بین دختران و پسران مشاهده شد و میانگین دختران در هوش معنوی و پسران در نستوهی بالاتر بود. بین جنسیت و نستوهی با پیشرفت تحصیلی هم رابطه معناداری وجود داشت.
    کلیدواژگان: نستوهی، عملکرد تحصیلی، هوش معنوی، تفاوت های جنسیتی
|
  • Z. Zareenejad*, R. Pourhossein, A. Rahiminejad Page 6
    In recent decades the impact of personality traits on marital relationships has attracted a lot of attention because the character is the most important and the most fundamental issue in marital dissatisfaction. Given the importance of the character , present research studies the mediating role of defense styles in the relationship between marital satisfaction and level of ego developments. Research has shown that correlation can be predicted. For this purpose 200 people were selected by available sampling of Ss ,from teachers of Savogbolag township. Data from the defense styles (DSQ), sentence completion test (SCT) and marital satisfaction (ENRICH) questionnaires were collected and the hypothesized model using path analysis methods were used. Results obtained from the correlation and regression analysis showed that ego development indirectly with the mediatory style defense(impact factor:0/21) had significant impact on marital satisfaction. we can Therefore prove that the role of the personality and its components, in defense style and ego development can determine level of marital satisfaction and key factors in developing a prevention program are education and health with emphasis on personality.
    Keywords: ego development, defense style, defense mechanism, marital Satisfaction
  • M.A. Besharat*, S. Tajdin, M. Gholamali Lavasani Page 20
    Attachment is a behavioral system formed to regulate proximity of the child to the parent or the primary care-giver when danger or anxiety to increase his/her chance of survival. It is supposed that different attachment styles are related to marital conflicts in different ways, and there are many factors that can influence the relationship between attachment styles and marital conflicts. The present study aims to examine the mediating role of difficulty in emotion regulation on the relationship between attachment styles and marital conflicts. A total of 270 married adults (145 men, 125 women) participated in the present study. Participants were asked to complete Adult Attachment Inventory (AAI), the Golombok-Rust Inventory of Marital State Questionnaire (GRIMS), and the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS). Method of the present descriptive study was correlational. Analysis of the data involved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviations, correlation, and path analysis. The results reveal that avoidant and ambivalent attachment styles and difficulty in emotion regulation had significant positive association with marital conflicts (p
    Keywords: attachment, affect, emotion regulation, marital relationship
  • Zh. Ahangar Zadeh, M. Hatami* Page 45
    Journalism has always been known as a profession associated with a high level of stress. High involvement and preoccupation with work can be a cause of stress that poses negative results for both individuals and organizations. In this regard, LEARN stress management program as a complete intervention can prevent journalists from workaholism. So, the current study aimed to determine the effectiveness of multifaceted stress management training on workaholism in journalists with job stress. Research design was quasi-experimental (pretest-posttest design with control group). The sample consisted of 30 volunteer stressful journalists in Fars news agency of Tehran city who randomly were assigned into two groups of experimental (n = 15) and control (n = 15). The sessions were conducted for 18 weekly sessions of 90 minutes and the subjects responded to Work Addiction Risk Test questionnaire (WART). The results showed that Loren's multifaceted stress management training program significantly affects the workaholism (p
    Keywords: multifaceted stress management, workaholism, journalists, job stress
  • M. Fazilati, Gh.A. Afrooz*, S. Hantoushzadeh Page 61
    The results of the studies indicate that family empowerment is such a way that the role of the family as group can differently change its members in different circumstances to get to a level of satisfaction. Therefore, modeling based on family psychological mechanisms can improve mental health and marital satisfaction through family-oriented psychological interventions. As a result, ignoring such an issue puts a lot of burden on individuals and society. Consequently, investigating the psychological variables can help better understanding the effectiveness of familyoriented psychological interventions and promote mental health of family members and marital satisfaction. Therefore, the present study aimed to investigate the effect of family-oriented psychological interventions on pregnant mothers’ mental health and marital satisfaction in Tehran city. The research method was quasi-experimental. The statistical population comprised of all pregnant women who were in their first quarter of gestation and referred to Madaen Hospital for gestation cares. From them, 30 pregnant mothers were chosen by available sampling and were randomly assigned to experimental and control groups. Mothers filled in GHQ-28 and AMSS in pre- and post-test and experimental group received family-oriented psychological interventions for 16 sessions and each session took 2 hours. The data were analyzed using MANCOVA. The findings revealed the effect of using psychological intervention on improving mental health and marital satisfaction of pregnant women in experimental group, compared with control group (P
    Keywords: Mental health, marital satisfaction, pregnant women, familyoriented psychological interventions
  • M. Nemat Tavousi* Page 85
    Quality of life is a degree of success that is felt by individuals or groups of people. Personality is a fundamental components in predicting quality of life and there is a mutual relationships between quality of life and academic motivation in professional and academic situations.The purpose of the present study was to examine the mediating role of academic motivation in the relationship between core self evaluation and quality of life. Five hundred and twenty students (278 females, 242 males) from Islamic Azad University completed the Core Self Evaluations Scale (CSES; Judge, Erez, Bono & Thresen, 2003), the World Health Organization Quality Of Life-Brief (WHOQOL, 1996), and the Academic Motivation Scale (AMS; Vallerand, Blais, Briere, & Pelletier, 1989). The results indicated core self evaluation had a significant positive correlation with intrinsic motivation, extrinsic motivation and quality of life (P
    Keywords: self evaluation, quality of life, academic motivation
  • M. Nejati, M.M. Mirnasab*, E. Fathi Azar Page 105
    In the scope of behavioral research, examining the role of developmental and cognitive factors on bullying behaviors has been emphasized. However, there is no comparative study to investigate self-understanding among adolescent bullies and normal peers. The present study aimed to compare the developmental levels of self-understanding (self-as-subject and self-as-object) in adolescent bullies and normal peers. In a causalcomparative design, 120 adolescents were chosen by multi-stage cluster random sampling and screening method. Olweus Bullying Scale (1996), self-understanding interview and teacher's nominations were used to gather the data. The results of Chi squares test showed that in self-asobject domain, referring to physical and active schemas were more in adolescent bullies (χ2 = 60.94, p0.01), distinctness (χ2 = 43.42 , P>0.01) and volition(χ2 = 9.08 , P>0.01) were higher in normal adolescents than bullies. Implications of this study regarding the developmental role of self-understanding in bullying behaviors on one hand and planning intervention programs based on adolescents’ developmental aspects on the other hand are considered.
    Keywords: developmental levels, self-understanding, bullying
  • A.A. Hossein Khanzadeh* Page 124
    The results of several studies indicate that children with mental retardation and autism spectrum in facing with different social situations experience severe problems. However, the subtle differences between these children and normal peers in the response to different social conditions have been less studied. So the purpose of the present study was to comparing the problematic social situations in students with autism and mental retardation with normal students. This research is a causal-comparative study. 149 students with autism and mentally retardation were selected by multi-stage cluster sampling method from Rasht city. Also 100 students with average intelligence were selected as the comparison group. To collect data, the Scale of Taxonomy of Problematic Social Situations for Children (Dodge, 1990) was used. The results of the analysis showed that there are significant difference between the groups of students in problematic social situations (p
    Keywords: problematic social situations, students, mental retardation, autism
  • N. Dastjerdi*, Y. Abedini, A. Shalbaf, M Page 138
    Spiritual intelligence represents a set of abilities, capacities and sources of spirituality that their work in the affairs of life such as education can increase the adaptability of individuals and their ability to work in different activities. According to the research, those who have a higher spiritual intelligence in their activities have hard work, diligence, and desire for more progress, so the purpose of this study was to Predicting academic achievement of virtual students by their hardiness, spiritual intelligence and gender. The research method was correlation. The sample was150 students of distance education, which selected randomly. The instruments was Spiritual Intelligence Scale (King 2007), and hardiness assessment questionnaire (besharat 2010). Data in both descriptive and inferential statistics were analyzed with SPSS software. The results showed significant relationship between spiritual intelligence and hardiness with a moderate correlation coefficient and a significant level of 97%. )P≤ 0.03 , r = 0.224( also two components of the hardiness such as, commitment and control with spiritual intelligence with a moderate correlation coefficient and a confidence level of 99 %. (r= 0.30, P≤ 0.01)and confronting with problems, moral factors and Self-awareness, was significant with a moderate correlation coefficient and a confidence level of 98%.)r = 0.251, P≤ 0.0) The study of gender differences were also showed significant differences between boys and girls and Females to spiritual intelligence and boy to hardiness were higher. The was a significant relationship between gender and hardiness with academic achievement.
    Keywords: Virtual students, hardiness, academic achievement, Spiritual Intelligence