فهرست مطالب

فصلنامه سالمند
پیاپی 45 (تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/06/22
  • تعداد عناوین: 10
|
  • اسماعیل فلاح مهرآبادی *، مینو پاک گوهر، صدیقه اسدی، حمید حقانی صفحات 132-145
    اهداف
    با توجه به روند پیرشدن جمعیت کشور و نقش بسیار مهم سبک زندگی در بیماری های مزمن و شایع سنین سالمندی به خصوص استئوپروز، مطالعه حاضر با هدف بررسی سبک زندگی سالمندان مبتلا به استئوپروز طراحی و اجرا شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه، مقطعی و از نوع توصیفی تحلیلی است که در سال 1392 روی 300 نفر از سالمندان مبتلا به استئوپروز مراجعه کننده به مراکز سنجش تراکم استخوان دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. نمونه گیری به روش در دسترس انجام شد و اطلاعات با استفاده از پرسش نامه سنجش سبک زندگی سالم در سالمندان ایرانی جمع آوری شد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 انجام شد. برای توصیف نمونه ها از آمار توصیفی، آزمون تی تست و تجزیه وتحلیل واریانس استفاده شد (P≤0/05).
    یافته ها
    این مطالعه روی 300 نفر از سالمندان مرد (37/9 درصد) و زن (62/1 درصد) با میانگین سنی 63/5±67 انجام شد. نتایج بیانگر آن است که بیشتر سالمندان مبتلا به استئوپروز (3/17 درصد) سبک زندگی متوسط، 7/10 درصد سبک زندگی مطلوب و 18 درصد سبک زندگی نامطلوب دارند. یافته های پژوهش نشان داد بین میانگین کلی نمره سبک زندگی با سن (499/0P=) و جنس (176/0P=) در سالمندان مبتلا به استئوپروز از نظر آماری تفاوت معنی دار وجود ندارد، ولی بین میانگین کلی نمره سبک زندگی با وضعیت تاهل (001/0P=)، سطح تحصیلات (027/0P=) و ابتلا به بیماری مزمن (009/0P=) از نظر آماری تفاوت معنی دار وجود دارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه سبک زندگی درصد اندکی از سالمندان مبتلا به استئوپروز در سطح مطلوب قرار دارد، این مسئله قابل توجه و تامل است و نیازمند بررسی های بیشتر و برنامه ریزی مسئولان در سطح کلان برای برطرف شدن مشکلات مذکور در سبک زندگی سالمندان مبتلا به استئوپروز است.
    کلیدواژگان: سبک زندگی، استئوپروز، سالمندان
  • پریسا پارسا، فروزان رضاپور شاه کلایی، ملیحه عراقچیان، مریم افشاری *، علیرضا مرادی صفحات 146-155
    اهداف
    افزایش سن با ابتلا به بیماری ها ارتباط دارد و باعث افزایش مشکلات درمانی در سالمندان می شود. با توجه به افزایش سن جمعیت و نیاز به مصرف دارو، شناخت چالش های سلامت و مشکلات اقدامات درمانی در سالمندان مهم است. این مطالعه کیفی برای شناسایی مشکلات اقدامات درمانی از دیدگاه سالمندان در شهر همدان انجام شده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه کیفی حاضر با رویکرد تحلیل محتوا انجام گرفت. داده ها از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 15 سالمند مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر همدان در سال 1394 جمع آوری شد. روش نمونه گیری مبتنی بر هدف بود و از هر دو جنس با تنوع سنی، وضعیت اقتصادی اجتماعی و میزان تحصیلات، اطلاعات جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل از روش تحلیل محتوا استفاده شد. شرکت کنندگان و محققان استحکام داده ها را تایید کردند.
    یافته ها
    سالمندان مراجعه کننده با میانگین سنی 47/66 و انحراف معیار 47/4 سال بودند. از 15 سالمند شرکت کننده 6 نفر زن و 9 نفر مرد بودند. تحلیل داده ها منجر به استخراج سه درون مایه اصلی به عنوان چالش های مصرف دارو در سالمندان شد که شامل علل مربوط به پزشکان، مشکلات مصرف دارو و کمبود داروها و یازده درون مایه فرعی هزینه معاینه، بی اعتمادی به پزشکان، اهمیت ندادن پزشکان به سالمندان، عوارض داروها، زود تمام شدن داروها، اثربخشی داروها، نبود داروهای جایگزین، متعددبودن داروها، استفاده از داروهای دیگران، نبود داروها در برخی از داروخانه ها و تحویل داروهای تاریخ گذشته به سالمندان بود.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد در سالمندان مشکلات اقدامات درمانی وجود دارد. بنابراین می توان پس از بررسی مشکلات، با آموزش و مداخلات مناسب، به سالمندان در این زمینه راهنمایی و کمک کرد. مسئولان نیز می توانند از یافته های این پژوهش برای برنامه ریزی استفاده کنند.
    کلیدواژگان: مطالعه کیفی، اقدامات درمانی، دارو، سالمندان
  • محمد میرزایی، سعدالله دارابی *، میترا باباپور صفحات 156-169
    اهداف
    هدف از انجام این مطالعه، تحلیل الگوی مصرف هزینه های بهداشت و درمان در چرخه زندگی خانوارهای شهری ایران با تاکید بر دوران سال خوردگی، طی سال های 1375 تا 1391 است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع تحلیل ثانویه است که با استفاده از داده های بخش جمعیت سازمان ملل متحد و داده های هزینه درآمد خانوار و به کمک روش شبه تابلویی انجام پذیرفت. به منظور بازآفرینی و تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار STATA استفاده شد. همچنین برای تعدیل مقدار هزینه ها نسبت به بعد خانوار و سن افراد خانوار، از شاخص مقیاس معادل و به منظور تورم زدایی از سطح هزینه ها در سال های مختلف، از شاخص قیمت مصرف کننده استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد جمعیت ایران در حال گذار از دوران جوانی به سال خوردگی است، به نحوی که تعداد سالمندان در سال 1414 به بیش از 10 میلیون نفر و درصد سال خوردگی به بیش از 11 درصد خواهد رسید. تحلیل اثر سن بر هزینه های بهداشت و درمان حاکی از آن است که تقاضای مصرف از سن 25 تا 50 سالگی به شکل نسبتا ملایمی در حال افزایش است. پس از آن شیب خیلی تندی به خود می گیرد و در سال های پایانی عمر به اوج خود می رسد. اثر نسل نشان داد نسل های جدید در مقایسه با نسل های قبل، در زمینه هزینه های بهداشت و درمان تقاضای مصرف بیشتری دارند. همچنین نتایج حاصل از بررسی اثر سال نشان دهنده این است که تقاضای مصرف طی سال های بررسی شده، در ابتدا ثابت و سپس حالت افزایشی و کاهشی داشته است.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این پژوهش می توان گفت افراد در طول چرخه زندگی همواره درصدی از هزینه کل خود را به هزینه های بهداشتی و درمانی اختصاص می دهند، اما درصد این تخصیص در سنین مختلف متفاوت است؛ به نحوی که با افزایش سن و به ویژه در دوران سالمندی، تقاضا در بخش هزینه های بهداشت و درمان افزایش قابل توجهی خواهد یافت. همچنین در سطح کلان، با توجه به افزایش درصد سال خوردگان در جمعیت ایران طی دهه های آینده، سهم هزینه های بهداشت و درمان از هزینه کل افزایش خواهد یافت.
    کلیدواژگان: سال خوردگی جمعیت، روش شبه تابلویی، چرخه زندگی، هزینه های بهداشتی درمانی
  • مهدی عرب زاده * صفحات 170-179
    اهداف
    سرزندگی ذهنی داشتن وضعیت مثبت، سرشار از انرژی و بانشاط بودن است. چنین حالتی در دوره سالمندی اهمیت فراوانی دارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه نیازهای اساسی روان شناختی با سرزندگی ذهنی در سالمندان بود.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر کاربردی و توصیفی از نوع مقطعی است. جامعه آماری این تحقیق تمامی سالمندان زن و مرد شهر تهران بودند که در مجموع 235 شرکت کننده شامل 100 زن و 135 مرد به طور در دسترس انتخاب شدند و با مقیاس های سرزندگی ذهنی ریان و فردریک و نیازهای اساسی روان شناختی دسی و ریان آزموده شدند. برای تجزیه وتحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از شاخص های میانگین، انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی از تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS23 استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج تحلیل همبستگی و رگرسیون گام به گام به ترتیب نشان داد بین متغیرهای خودفرمانی و سرزندگی ذهنی ارتباط معنادار و مثبتی وجود دارد (01/0P<، 60/0=r). بین متغیرهای شایستگی و سرزندگی ذهنی نیز ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>P، 53/0=r). همچنین، بین متغیرهای ارتباط و سرزندگی ذهنی ارتباط معنادار و مثبتی وجود دارد (01/0>P، 58/0=r). متغیرهای خودفرمانی، ارتباط و شایستگی می توانند 31 درصد از واریانس سرزندگی ذهنی در سالمندان را تبیین و پیش بینی کنند.
    نتیجه گیری
    برآورده شدن نیازهای اساسی روان شناختی در سالمندان به سرزندگی ذهنی آن ها منجر می شود. بنابراین شناخت نیازهای اساسی روان شناختی و توجه به آن ها می تواند راهکاری موثر برای حفظ سرزندگی ذهنی سالمندان باشد.
    کلیدواژگان: سرزندگی ذهنی، نیازهای اساسی روان شناختی، سالمندی
  • لطیفه قاسم پور *، فاطمه سادات حسینی، مهران سلیمانی، مالک احمدی صفحات 180-191
    اهداف
    سالمندان در معرض اختلالاتی در حفظ تعادل هستند که منجر به افتادن و آسیب دیدگی آن ها می شود. مطالعه حاضر تاثیر تمرین های آمادگی جسمانی، تمرین ذهنی و تمرین ذهن آگاهی را بر بهبود تعادل ایستا و پویا در زنان سالمند بررسی کرده است.
    مواد و روش ها
    شرکت کنندگان شامل 60 زن 60 تا 75 سال بودند که به صورت تصادفی در چهار گروه (سه گروه تجربی تمرین ذهنی، ذهن آگاهی، آمادگی جسمانی و یک گروه کنترل) (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. برای اندازه گیری تعادل پویا و ایستا از آزمون های تعادل برگ و شارپند رومبرگ استفاده شد. گروه های تجربی به مدت هشت هفته (هفته ای سه جلسه 75 دقیقه ای) در تمرین های آمادگی جسمانی و تمرین ذهنی و ذهن آگاهی شرکت کردند. سپس پس آزمون و پس از گذشت هشت هفته، آزمون پیگیری گرفته شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس برای اندازه های مکرر و تحلیل واریانس یک طرفه در سطح معنی داری 0/05 استفاده شد.
    یافته ها
    در پس آزمون نمره های تعادل (ایستا و پویا) بین گروه های تمرین ذهن آگاهی و تمرین ذهنی اختلاف معنی داری وجود نداشت (P>0/05)، ولی تاثیر تمرین ها در گروه تمرین ذهن آگاهی و گروه تمرین ذهنی در مقایسه با گروه های تمرین آمادگی جسمانی و کنترل، مثبت و معنی دار بود (P<0/001). همچنین تاثیر تمرین های گروه آمادگی جسمانی نیز نسبت به گروه کنترل مثبت و معنی دار بود (P<0/001). در آزمون پیگیری نمره های تعادل (ایستا و پویا) بین گروه های تمرین ذهن آگاهی و تمرین ذهنی اختلاف معنی داری وجود نداشت (P>0/05). همچنین بین گروه های تمرین آمادگی جسمانی و کنترل نیز اختلاف معنی داری وجود نداشت (P>0/05). تاثیر تمرین ها در گروه تمرین ذهن آگاهی و گروه تمرین ذهنی در مقایسه با گروه های تمرین آمادگی جسمانی و کنترل، مثبت و معنی دار بود (P<0/001).
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد تمرین های آمادگی جسمانی، تمرین ذهن آگاهی و تمرین ذهنی در بهبود تعادل (ایستا و پویا) زنان سالمند موثر است. با این حال همراهی تمرین های شناختی (تمرین ذهنی و تمرین ذهن آگاهی) با تمرین های حرکتی (تمرین های آمادگی جسمانی) موجب ایجاد تاثیر ماندگار می شود. بنابراین توصیه می شود از تمرین های آمادگی جسمانی به همراه تمرین های شناختی در بهبود تعادل (ایستا و پویا) سالمندان استفاده شود.
    کلیدواژگان: تمرین آمادگی جسمانی، ذهن آگاهی، تمرین ذهنی، تعادل ایستا و پویا، زنان سالمند
  • مریم بختیاری *، مهرگان امامی نایینی، حسین حاتمی، سهیلا خداکریم، ربابه صحاف صفحات 192-207
    اهداف
    افزایش جمعیت سالمندان پیامد بهبود بهداشت عمومی است و توجه به سلامت جسمی و روانی آنان موضوعی اجتناب ناپذیر است. هدف این مطالعه تعیین وضعیت افسردگی، حمایت اجتماعی ادراک شده و برخی عوامل مرتبط با آن ها در سالمندان ساکن شهر تهران در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی با 580 سالمند ساکن شهر تهران در حوزه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و نمونه گیری چند مرحله ای نظام مند با گرفتن رضایت آگاهانه از شرکت کنندگان انجام شد. بیماری نورولوژیک، ابتلا به اختلالات روانی شناخته شد و سابقه بستری به علت بیماری های روانی معیار خروج از مطالعه بوده است. اطلاعات باپرسش نامه های استاندارد افسردگی بک وحمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و پرسش نامه اطلاعات جمعیت شناختی جمع آوری و با نرم افزار Stata و روش های آماری توصیفی و تحلیلی (من ویتنی و کروسکالوالیس و آزمون همبستگی اسپیرمن) تحلیل شد.
    یافته ها
    میانگین سن شرکت کنندگان 91/7±66/69 سال محاسبه شد. 53/67 درصد از آنان فقط با همسرانشان زندگی می کردند. 01/4 درصد بی سواد و 69/89 درصد حداقل صاحب یک منزل مسکونی بودند. پوشش بیمه درمان 38/92 درصد محاسبه شد. 6/29 درصد از نظر اقتصادی و 99/46 درصد از افراد نیز از زندگی خود ابراز رضایت کردند. شیوع افسردگی خفیف، متوسط و شدید به ترتیب 41/17، 58/88، 25/8 با میانگین 87/51 درصد و موافقت با حمایت اجتماعی ادراک شده نیز 38/72 درصد به دست آمد. آزمون کروسکال والیس نشان داد سطوح مختلف افسردگی با حمایت اجتماعی ادراک شده (001/0>P) رابطه معنی داری دارد. آزمون همبستگی نیز نشان داد با افزایش حمایت اجتماعی ادراک شده میزان افسردگی کاهش یافته است (388/0-). متغیرهای وضعیت تاهل، مسکن، بیمه درمان، رضایت از زندگی و رضایت اقتصادی با هر دو متغیر افسردگی و حمایت اجتماعی رابطه معنی داری نشان داد. تحصیلات با افسردگی رابطه معنی دار آماری داشت، ولی بین جنسیت با افسردگی و نیز تحصیلات و جنسیت با حمایت اجتماعی ادراک شده ارتباط معنی داری برقرار نبود.
    نتیجه گیری
    فراوانی افسردگی و موافقت با حمایت اجتماعی ادراک شده در سالمندان زیاد است. عوامل اقتصادی و خانوادگی مشترکی با افسردگی و حمایت اجتماعی مرتبط است. تلاش برای بهبود این عوامل مشترک، بهبود وضعیت افسردگی و حمایت اجتماعی درک شده را به همراه خواهد داشت و سالمندی سالم تری را به ارمغان می آورد.
    کلیدواژگان: سالمندان، افسردگی، حمایت اجتماعی ادراک شده
  • یدالله ابوالفتحی ممتاز، احمد دلبری، رباب صحاف *، شهلا روستایی، راضیه سادات حسینی، مریم رامشینی صفحات 208-219
    اهداف
    از آنجا که نشریات علمی پژوهشی یکی از کارآمدترین ابزارهای اطلاع رسانی در تبادل اطلاعات علمی در جهان هستند، لازم است به منظور شناسایی و کنترل فعالیت های پژوهشی، این نوع نشریات به صورت دوره ای ارزیابی شوند. مطالعه حاضر به منظور تحلیل محتوایی و استنادی مقالات چاپ شده در مجله علمی پژوهشی سالمندی ایران در سال های 1385 تا 1394 انجام شد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر با روش توصیفی به بررسی و تحلیل محتوایی و استنادی تمام مقالات چاپ شده در مجله سالمندی ایران طی سال های 1385 تا 1394 پرداخته است. برای جمع آوری داده ها از چک لیست محقق ساخته تحلیل محتوایی و استنادی مقالات چاپ شده در مجله علمی پژوهشی سالمندی ایران استفاده شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و تحلیلی با کمک نرم افزار SPSS نسخه 23 استفاده شد.
    یافته ها
    از 298 مقاله چاپ شده، حیطه ورزش و فعالیت بدنی با 5/18 درصد و پس از آن مسائل روانی و جسمی با 4/12 و 4/10 درصد به ترتیب بیشترین سهم از مقالات چاپ شده را داشتند. بیشترین روش استفاده شده در مطالعات، روش توصیفی تحلیلی با 61 درصد و کمترین روش استفاده شده در مطالعات، روش کارآزمایی بالینی با حدود 7/1 درصد بود. در خصوص پراکندگی مقالات، حدود 57 درصد از مقالات از تهران بود. درصورتی که از 5 استان خراسان شمالی، کردستان، کهگیلویه وبویراحمد، هرمزگان و همدان هیچ مقاله ای چاپ نشده بود. میانگین مدت زمان دریافت تا چاپ مقاله حدود 284 روز با انحراف معیار 143 روز بود. حدود 22 درصد از مقالات با میانگین 2.26 و انحراف معیار 1.95 مرتبه استناد شده بودند. آزمون های تحلیلی نشان داد بین عواملی چون دوره های مختلف و محل انجام پژوهش با میزان استنادات رابطه معنادار وجود دارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصل از مطالعه حاضر، برای ارتقای کمی و کیفی مجله علمی پژوهشی سالمند، پیشنهاد می شود دست اندرکاران مجله به منظور توزیع متعادل حیطه های پژوهشی مبتنی بر اهداف مجله، کاهش مدت زمان دریافت تا چاپ مقاله و توزیع مناسب پراکندگی جغرافیایی مقالات اقداماتی انجام دهند.
    کلیدواژگان: تحلیل استنادی، تحلیل محتوایی، مجله علمی، پژوهشی سالمند
  • امیرحسین حاجی عزیزی، بهناز بهمنی، نفیسه مهدی، وحید منظری توکلی *، ادیبه برشان صفحات 220-231
    اهداف
    با توجه به روند روبه رشد جمعیت سالمندان، رفع مشکلات آن ها ازجمله مشکلات روانی، ضروری به نظر می رسد. از آنجا که افزایش اضطراب مرگ و کاهش امید به زندگی در دوران سالمندی شایع تر است، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی معنادرمانی گروهی بر اضطراب مرگ و امید به زندگی سالمندان مقیم مراکز شبانه روزی شهر کرمان انجام شد.
    مواد و روش ها
    جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی سالمندان مقیم مراکز شبانه روزی شهر کرمان بود. از این جامعه دو مرکز امیرالمومنین و مهرآذین به طور تصادفی انتخاب شد و سپس با مراجعه به این دو مرکز، 30 نفر (18 زن و 12 مرد) به طور تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 15 نفر) تقسیم شدند. به گروه آزمایش، معنادرمانی گروهی در ده جلسه (هر جلسه 90 دقیقه) آموزش داده شد. گروه کنترل در این مدت مداخله ای دریافت نکردند. هر دو گروه قبل و بعد از اجرای آزمایش به پرسش نامه امید به زندگی میلر (1997) و مقیاس اضطراب مرگ ((BDI پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش های آماری نظیر فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد معنادرمانی گروهی می تواند بر اضطراب مرگ سالمندان مقیم مراکز شبانه روزی در سطح معناداری 01/P<0 تاثیر داشته باشد. همچنین معنادرمانی گروهی می تواند بر امید به زندگی سالمندان مقیم مراکز شبانه روزی در سطح معناداری 01/P<0 تاثیر داشته باشد.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این پژوهش، معنادرمانی گروهی می تواند برای کاهش اضطراب مرگ و افزایش امید به زندگی سالمندان مقیم مراکز شبانه روزی و افزایش سلامت روانی آنان استفاده شود. با توجه به تاکیدهای خاص معنادرمانی بر زمان حال و همچنین معنای رنج برای سالمندان، استفاده از آن در ارتقای سلامت اجتماعی سالمندان اهمیت خاصی دارد.
    کلیدواژگان: معنادرمانی گروهی، اضطراب مرگ، امید به زندگی، سالمندان مقیم مراکز شبانه روزی
  • هادی هاشمی رزینی *، شهاب باحشمت جویباری، مریم رامشینی صفحات 232-241
    اهداف
    اضطراب مرگ در افراد سالمند شایع است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط راهبردهای مقابله و منبع کنترل با اضطراب مرگ در سالمندان است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی مقطعی، 113 سالمند بالای 60 سال در شهر تهران به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها مقیاس راهبردهای مقابله ای، مقیاس چندبعدی منبع کنترل و مقیاس اضطراب مرگ در گروه نمونه پژوهش اجرا شد. سپس داده ها با نسخه 21 نرم افزار SPSS و آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه وتحلیل شد.
    یافته ها
    میانگین سنی شرکت کنندگان 93/3±91/65 بود. میانگین و انحراف استاندارد مقابله مسئله مدار، مقابله هیجان مدار، مقابله اجتنابی، منبع کنترل درونی، منبع کنترل بیرونی و اضطراب مرگ به ترتیب 45/7±20/48، 92/6±93/50، 67/8±39/50، 70/5±85/17، 08/6±51/61 و 31/2±67/8 بود. بر اساس یافته های پژوهش بین راهبردهای مقابله ای و منبع کنترل با اضطراب مرگ در سالمندان رابطه معنی داری وجود دارد (05/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد کنترل بیرونی، مقابله اجتنابی و مقابله هیجان مدار به طور معنی داری اضطراب مرگ در سالمندان را پیش بینی می کنند (01/0>P).
    نتیجه گیری
    اضطراب مرگ یکی از عوامل موثر در سلامت روان سالمندان است. با توجه به یافته ها، راهبردهای مقابله و منبع کنترل نقش مهمی در اضطراب مرگ سالمندان دارند. بنابراین، با طراحی مداخلات روان شناختی بر اساس راهبردهای مقابله و تغییر منبع کنترل از بیرونی به درونی، سلامت اضطراب مرگ را می توان بهبود بخشید.
    کلیدواژگان: اضطراب مرگ، راهبردهای مقابله، منبع کنترل، سالمندان
  • مازیار مولایی *، کورش اعتماد، پریسا طاهری تنجانی صفحات 242-253
    اهداف
    یکی از آسیب های اجتماعی که امروزه جوامع با آن روبه رو هستند، پدیده سالمندآزاری است که می تواند عوارضی نظیر کاهش اعتمادبه نفس، احساس ناامیدی، بی تفاوتی و مشکلات روحی روانی و ناتوانی را برای سالمند در پی داشته باشد. با انجام این مطالعه و ادغام مطالعات مختلف که در ایران انجام شده است، می توان به برآیندی کلی دست یافت و به وسعت مشکل که همان شیوع کلی سالمندآزاری است، پی برد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه با روش مرور نظام مند و متاآنالیز انجام شده است که در آن 55 مقاله که درباره سالمندآزاری در ایران از سال 1384 تا 1394در پایگاه های ایران مدکس، مگیران، گوگل اسکالر، اس آی دی، و پابمد وجود داشت، جمع آوری شد. درنهایت 10 مقاله که واجد شرایط تجزیه وتحلیل بودند در نرم افزار Comprehensive Meta-Analysis (V2.0، Biostat) تجزیه وتحلیل شدند.
    یافته ها
    بیشترین شیوع مقطعی کلی سوء رفتار با سالمندان در مطالعه منوچهری و همکاران (87/8 درصد) در تهران و کمترین آن در مطالعه حسینی و همکاران (17/1 درصد) در سال 1394 در شهرکرد بود. برآیند میزان کلی شیوع سالمندآزاری در ایران در این مطالعه 56/4 درصد با فاصله اطمینان 95 درصد (5/75-1/35) با استفاده از مدل تصادفی است.
    نتیجه گیری
    میزان شیوع کلی سالمندآزاری در ایران 56/4 درصد بود که این میزان در مقایسه با مطالعاتی که در خارج انجام شده، بسیار بیشتر است. این ناهمخوانی با وجود تعریف یکسان از سالمندآزاری و استفاده از پرسش نامه تقریبا یکسان و روش همانند را می توان بیشتر به علت حجم نمونه های کم، داشتن خرده فرهنگ ها ونگرش های مختلف اقوام دانست. میزان شیوع سالمندآزاری در ایران بیشتر از کشورهای دیگر است.
    کلیدواژگان: سالمندآزاری، شیوع، متاآنالیز، ایران
|
  • Esmaeil Fallah Mehrabadi *, Minoo Pakgohar, Sedigheh Asadi, Hamid Haghani Pages 132-145
    Objectives
    Given the aging process of the population and the important role of lifestyle in common and chronic diseases, especially osteoporosis in the elderly, this study was conducted to evaluate the lifestyle of elderly people with osteoporosis.
    Methods & Materials: This cross sectional (descriptive-analytic) study was carried out in 2013 on 300 osteoporotic elderly people who were referred to the bone densitometry centers of Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. Convenience sampling method was used, and the data were collected using a questionnaire for measuring healthy lifestyle in Iranian elderly. The collected data were analyzed by descriptive statistics including ANOVA and t-test by using SPSS-PC (V. 21) and P≤0.05.
    Results
    Results showed that the lifestyle of most osteoporotic elderly people (71.3%) was moderate, 10.7% of them had a desirable lifestyle, and 18% had an undesirable lifestyle. There was no statistically significant difference between the overall average score of lifestyle with age (P=0.499) and sex (P=0.176) in older adults with osteoporosis, but significant difference was statistically observed between the overall average score of lifestyle and marital status (P=0.001), educational level (P=0.027), and chronic disease (P=0.009).
    Conclusion
    Due to the increasing elderly population and the prevalence of osteoporosis in them, it is recommended that health officials and policy makers in the country should pay more attention in this area to prevent the occurrence of the disease as well as improve the lifestyle of elderly people with osteoporosis.
    Keywords: Lifestyle, Osteoporosis, Elderly people
  • Parisa Parsa, Forouzan Rezapur-Shahkolai, Maliheh Araghchian, Maryam Afshari *, Alireza Moradi Pages 146-155
    Objectives
    Increasing age is associated with the risk of diseases and increased treatment problems. Due to the aging population and the need for consumption of drugs for chronic diseases of the elderly, understanding health challenges and treatment problems in the elderly is important. Based on this, a qualitative study was performed to identify treatment problems in older people's viewpoint in Hamadan .
    Methods & Materials: This qualitative study was conducted by content analysis approach. Data were collected through semi-structured propound interview with 15 elderly people having an age average of 66.47±4.47 years, who were referred to health centers in Hamadan city in 2015. Data was gathered by sampling based sexes with a maximum variation of age range of 60 to 75 years, socioeconomic status, and educational level. All interviews were simultaneously handwritten. Data were analyzed using content analysis method. Data strength was confirmed by participants and researchers.
    Results
    Elderly patients had an average age of 66.47 years and a standard deviation of 4.47. Of the 15 participants, there were 6 females and 9 males. Data analysis resulted in extraction of 3 main themes "causes related to doctors, taking medication problems and shortage of drugs."These themes were determined by the following eleven subthemes: "the cost of visits to doctors, distrust of doctors, doctors not caring for the elderly, complications for the elderly, early completion medicines , efficacy, the absence of an alternative drug for existing drugs, many drugs for consumption, use of other drugs, lack of medicines in some pharmacies, and delivery of expired drugs to the elderly in some pharmacies".
    Conclusion
    The results showed that there are problems of treatment in elderly. So after reviewing the problems with appropriate interventions, training can guide and help the elderly in this area. The authorities can also use findings from research in planning.
    Keywords: Qualitative study, Treatment measures, Drug, Elderly
  • Mohammad Mirzaie, Saadallah Darabi * Pages 156-169
    Objectives This study analyzes the consumption pattern of health care costs in Iranian urban households’ life cycle costs with a focus on aging period during 1997 to 2013.
    Methods & Materials This study is a secondary analysis conducted using data from the UN Population Division and household income and spending, with the help of pseudo-panel method. In order to recreate and analyze data, STATA software is used. In addition, the index of scale is used for adjusting the amount of costs relative to household size and age of people in the household, and the consumer price index is used in order to adjust inflation of the costs in different years.
    Results
    Findings showed that the population is transitioning from youth to old age; the number of elderly is estimated to reach over 10 million people, i.e. more than 11%, in 2036. Analysis of the effects of aging on health care costs show that demand for consumption from age 25 to 50 years is gradually growing; this demand then reaches its climax in the final years of an individual’s life. The effect of generation showed that new generations have a higher demand for consumption of healthcare costs compared to the previous generations. The results of the study indicate that the demand for consumption is initially fixed and then is increased or decreased in the mentioned years.
    Conclusion
    Based on the results of this research, it can be said that people throughout their life cycle always allocate a percentage of their total spending to health care costs, but the percentage of this allocation is different at different ages. In a way the demand for healthcare costs increases with aging, it rises significantly in the old age. At the macro level, due to an increase in the percentage of elderly in the population over the next decade, there will also be an increase in the share of health care costs.
    Keywords: Population aging, Pseudo-panel method, Life cycle, Costs of health care
  • Mehdi Arabzadeh * Pages 170-179
    Objectives
    Subjective vitality refers to a positive feeling of aliveness and energy. This condition is important in the aging period; therefore, the purpose of this study was to investigate the relationship between basic psychological needs with subjective vitality in the elderly.
    Methods & Materials: It is a functional and cross-sectional study. The research sample included 235 elderly who were selected by convenience sampling method. The participants completed the subjective vitality and basic psychological needs scales. To conduct the necessary descriptive and inferential statistical operations, SPSS (Version 23) was used. Mean and standard deviation were utilized to analyze the data in the descriptive statistics section, and in inferential statistics section, step-by-step multiple regressions were used to predict subjective vitality.
    Results
    The results showed that subjective vitality has a positive and meaningful relationship with autonomy (P
    Conclusion
    The basic psychological needs are considered as an important factor for maintaining subjective vitality in the elderly. Therefore, understanding the basic psychological needs and strengthening these factors can be an effective method for enhancing the subjective vitality of elderly people.
    Keywords: Subjective Vitality, Basic psychological needs, Elderly
  • Latifeh Ghasempour *, Fateme Sadat Hoseini, Mehran Soleymani, Malek Ahmadi Pages 180-191
    Objectives
    Elderly are exposed to balance dysfunction. This research aims at investigating the effect of physical exercises, mindfulness and mental training on static and dynamic balance in elderly women.
    Methods & Materials: The participants included 60 women in the age group of 60-75 years who were categorized into four groups randomly (three experimental groups "mindfulness, mental training, and physical exercises" and a control group, with 15 members in each group. To measure dynamic and static balance, Berg Balance Scale and Sharpened Romberg test were used. Experimental groups took part in physical exercise and mental training and mindfulness training sessions for eight weeks. Each week had three sessions, and each session was of 75 minutes. Then the post-test was performed, and eight weeks after the post-test, a follow-up test was conducted. For data analyses, the variance for repeated measures and ANOVA test were used at 0.05 significant level.
    Results
    In the post-test balance scores (static and dynamic), there was no significant difference between mindfulness training and mental training groups (P0.05). Also, there was no significant difference between physical exercise and control groups. However, in comparison to physical exercise and control groups, the effects of mindfulness training and mental training were found to be positive and significant (P
    Conclusion
    The study showed that physical exercises, mindfulness and mental training have a significant effect on the improvement of static and dynamic balance in elderly women, though the association of cognitive practices (mindfulness and mental training) with motor training (physical exercises) could cause a lasting impact. So, it is recommended to use physical exercises with cognitive training to improve static and dynamic balance in elderly people.
    Keywords: Physical exercise, Mindfulness, Mental training, Static, dynamic balance, Elderly women
  • Maryam Bakhtiyari *, Mehregan Emaminaeini, Hossein Hatami, Soheila Khodakarim, Robab Sahaf Pages 192-207
    Objectives
    The purpose of the study was to determine depression and perceived social support and some related factors among the elderly people in urban areas of Tehran in the area of Shahid Beheshti University of Medical Sciences.
    Methods & Materials: A cross-sectional study was conducted with 580 elderly of Tehran in Shahid Beheshti University using a multistage systematic sampling method. Data were collected by trained questioners. Standard Beck depression, Zimet perceived social support and demographic questionnaires were used. Analysis was performed by Stata software. Mann–Whitney test, Kruskal–Wallis test, Spearman correlation and descriptive tests were used in this study.
    Results
    The mean age of participants was 69.66 ± 7.91 years. A total of 67.53% of participants lived only with their spouses; 4.01% were illiterate and 89.69% owned at least one residential home. Health insurance coverage was for 92.38% of elderly. A total of 29.6 and 46.99% of the participants expressed their satisfaction with economic and living status, respectively.
    The prevalences of depression in mild, moderate and severe levels were 17.41%, 25.58%, and 8.88%, respectively, and it was 51.87% in average. A total of 72.38% of participants reported their agreement with perceived social support. Kruskal–Wallis test implied that the levels of depression had a significant relationship with perceived social support (P> 0.001). By a correlation test, a negative linear correlation was observed between depression and perceived social support (-0.388). The marital status, home ownership, health insurance, and of life and economic satisfaction showed a significant relationship with both perceived social support and depression variables. Education and depression were significantly related. But, gender and depression did not show any significant relationship. There was no significant relationship between gender and education with perceived social support.
    Conclusion
    Depression was found to be common in the elderly. There are similar economic and familial factors that are in relation to perceived social support and depression. According to the emotional and economic problems, creating the appropriate economic, cultural and social conditions can provide a healthier environment for the elderly to live in.
    Keywords: elderly, depression, perceived social support
  • Yadollah Abolfathi Momtaz, Ahmad Delbari, Robab Sahaf *, Shahla Roustaei, Raziye Sadat Hosseiny, Maryam Ramshini Pages 208-219
    Objectives
    Scientific journals are one of the most important tools for knowledge transition and translation in the word. Therefore, it is necessary to evaluate these journals with the aim to control the research published in them. The study aimed to conduct a content and citation assessment of articles published in the Iranian Journal of Ageing.
    Methods & Materials: A descriptive bibliometric analysis design was employed in this study. All available manuscripts published from 2006 through 2015 were reviewed. A valid researcher instrument was constructed and employed for data collection. SPSS version 23 was used for analysis.
    Results
    Of the 298 published manuscripts, the most common field of publication were physical activity with 18.5%, followed by mental and physical area with 12.4% and 10.4%, respectively. The most popular method used in these published papers (67%) was descriptive-analytic, and the least method (7.1%) was clinical trials. The analysis of the geographical distribution of published papers revealed that the majority of the papers originated from Tehran, but no articles were published from the five provinces of North Khorasan, Kurdistan, Kohgiloyeh and Boyerahmad, Hormozgan, Hamedan. The average of editorial time (speed from submission to publication) was 284 days (SD=143). Approximately 22% of the papers were cited at least once. The mean number of citations per document was 2.26 (SD=1.95). Results of the inferential statistics revealed that research setting and published time were significantly associated with citation.
    Conclusion
    According to the findings from the present study, in order to improve the quantity and quality of the Journal, it is suggested that the editorial board of the Journal take up measures to reduce editorial time. It is also suggested that they should focus on the scope of the Journal and consider appropriate geographical distribution of the published papers.
    Keywords: Citation Analysis, Content Analysis, Iranian Journal of Ageing
  • Amir Hossein Hajiazizi, Behnaz Bahmani, Nafiseh Mahdi, Vahid Manzari Tavakoli *, Adibeh Barshan Pages 220-231
    Objectives
    Due to the growing elderly population, it is important to solve the problems faced by the elderly, including their mental health problems. Since the increase in death anxiety and the decrease in life expectancy is more common in the elderly, this study aimed to investigate the effectiveness of group logotherapy on death anxiety and life expectancy of the elderly living in boarding houses in Kerman.
    Methods & Materials: The study population consisted of all elderly people in Kerman. By visiting two centers of Mehrazin and Amiralmeomenin in Kerman, 30 elderly people (18 female and 12 male) were selected and randomly assigned to experimental and control groups (each n = 15). The experimental group was provided group logotherapy for ten sessions (each session of 90 minutes). The control group received no intervention. Both before and after the test, the participants were asked to respond to Miller’s Life Expectancy Scale (1997) and Death Anxiety Scale. The data were analyzed using statistical methods such as frequency, percentage, mean and standard deviation, and covariance multivariate analysis.
    Results
    The results showed that group therapy has a significant impact on death anxiety in the elderly (P
    Conclusion
    Overall, based on the results of this research, group therapy was found to reduce death anxiety and life expectancy in elderly people living in boarding houses and subsequently, improve their mental health. Due to the special emphasis of logotherapy on the present and the meaning of suffering for the elderly, it is important to use it for promoting social well-being of older people.
    Keywords: Group Logotherapy, Death Anxiety, Life Expectancy, Elderly
  • Hadi Hashemi Razini *, Shahab Baheshmat Juybari, Maryam Ramshini Pages 232-241
    Objectives
    The prevalence of death anxiety in older adults is high. Thus, the aim of the present study was to explore the relationship between coping strategies and locus of control with death anxiety in older adults.
    Methods & Materials: In this descriptive and cross-sectional study, 113 elderly adults older than 60 years were recruited from the city of Tehran via available sampling method. For data collection, the Coping Strategies Inventory, Locus of Control Inventory and Death Anxiety Scale were employed. Then, the data were analyzed using SPSS.v21 software and statistical tests such as Pearson correlation coefficient and Stepwise regression.
    Results
    The mean (SD) age of the participants was 65.19 (3.93) years. The mean scores of problem-focused coping, emotion-focused coping, avoidance-focused coping, internal locus of control, external locus of control, and death anxiety were 48.20±7.45, 50.93±6.92, 50.39±8.67, 17.85±5.70, 61.51±6.08 and 8.67±2.31, respectively. Based on study findings, there was a statistically significant relationship between coping strategies (P
    Conclusion
    Death anxiety is one of the key factors in the mental health of older adults. With regards to our findings, coping strategies and locus of control have an important role in death anxiety in older adults. Therefore, by designing psychological interventions based on coping strategies and changing locus of control from external to internal, death anxiety among the older adults can be improved.
    Keywords: Death anxiety, Coping strategies, Locus of control, Older adults
  • Maziyar Molaei *, Korosh Etemad, Parisa Taheri Tanjani Pages 242-253
    Objectives
    Abuse of older people is a major issue in societies that can reduce self-confidence, generate feelings of hopelessness and apathy, and cause psychological disability in the elderly. The purpose of this study is to determine the prevalence of elder abuse in Iran.
    Methods & Materials: This study is a systematic review and meta-analysis, in which all articles about elderly abuse in Iran since 2005-2014 were searched using online databases such as MEDLINE, Google Scholar, SID, Web of Science, and Magiran. Their data were collected and analyzed using the Comprehensive Meta-Analysis (V2.0, Biostat) software.
    Results
    The highest prevalence (87.8%) of elder abuse was found in Tehran (Manochehry et al, 2007), and the lowest prevalence (17.1%) was found in Shahrekord (Hoseinei et al, 2014). The overall elder abuse prevalence in Iran was 56.4% with confidence interval 95% (35.1-75.5%).
    Conclusion
    The overall elder abuse prevalence in Iran is much more than that reported by foreign studies. This difference could be related to small sample size and culture variety in the various communities.
    The prevalence of elder abuse in Iran is much more than that in the world.
    Keywords: Elderly Maltreatment, Prevalence, Meta-analysis, Iran