فهرست مطالب

نشریه جامعه شناسی ورزش
پیاپی 2 (تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/06/23
  • تعداد عناوین: 7
|
  • احمد رضایی، حمیده محمدزاده، فاطمه محمدزاده، حسین رضایی صفحات 1-50
    در جوامع امروزی با گسترش تغییرات اجتماعی و رشد فرهنگ مصرفی رفتارهای معطوف به بدن، زیبایی و جذابیت بدنی و مدیریت بدن به عنوان سبکی از زندگی به خصوص در بین جوانان از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو، تحقیق حاضر به بررسی رابطه میان سبک زندگی و مدیریت بدن در بین جوانان شهر مرند می پردازد. برای بررسی این رابطه از نظریه های بوردیو و گیدنز استفاده شده است. این پژوهش با روش پیمایشی و با نمونه ای به حجم 381 نفر و با روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای در بین جوانان 29-15 ساله شهر مرند انجام گرفت. داده ها با استفاده از پرسش نامه جمع آوری شد. بر اساس نتایج تحقیق مدیریت بدن در بین جوانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان می دهند که بین سبک زندگی، سبک فراغت، مصرف فرهنگی و سبک تغذیه با مدیریت بدن جوانان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. این رابطه بین سبک زندگی مذهبی و مدیریت بدن معکوس و معنی دار است. میزان مدیریت بدن جوانان برحسب پایگاه اقتصادی اجتماعی آنان دارای تفاوت معنی داری است. همچنین بین سن افراد با مدیریت بدن رابطه معنی داری وجود ندارد. نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان می دهد که متغیرهای سبک فراغت، مصرف فرهنگی و سبک تغذیه توانسته اند 3/41 درصد از تغییرات متغیر مدیریت بدن را تبیین کنند.
    کلیدواژگان: مدیریت بدن، سبک زندگی، سبک فراغت، تغذیه، مصرف فرهنگی، سبک زندگی مذهبی، جوانان
  • علی قاسم پور، رضا همایی، ستاره موسوی صفحات 51-85
    امروزه مذهب از عناصر تاثیرگذار بر سبک زندگی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین دینداری و سبک زندگی کارکنان دانشگاهعلوم پزشکی اصفهان انجام شده است. روش پژوهش از نوع پیمایشی است و جامعه آماری پژوهش حاضر تمام کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1392 را شامل می شود که به وسیله روش نمونه گیری تصادفی، یک نمونه 129 نفری (51 نفر زن و 78 نفرمرد) انتخاب شده اند. ابزار مورد استفاده پژوهش، پرسش نامه سبک زندگی و پرسش نامه نگرش سنج مذهبی است. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از نرم افزار Spss19 استفاده شده است. نتایج بیانگر ارتباط بین دینداری و سبک زندگی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. از بین چهار بعد دینداری، تنها اخلاقیات و عقاید وارد معادله شده و 06/0 از تغییرات متغیر وابسته را تبیین می کند.
    کلیدواژگان: سبک زندگی، دینداری، کارکنان
  • فاطمه گلابی، مهدی شفیعی زازلی، مرضیه ساعی، ابوذر مهدوی ملکوتی صفحات 87-128
    سلامت اجتماعی مفهومی است که در کنار ابعاد جسمی و روانی سلامت به آن توجه شده و جنبه اجتماعی سلامت را با محور قرار دادن فرد بررسی می کند. عوامل زیادی بر روی سلامت جتماعی افراد تاثیر دارند که در این میان، ارزش های اجتماعی نیز می توانند تاثیر بسیاری در سلامت اجتماعی افراد داشته باشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش ارزش های شوارتز بر سلامت اجتماعی جوانان انجام یافته است. روش پژوهش پیمایشی، شیوه نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای و جامعه آماری آن تمامی افراد 15 تا 29 سال استان آذربایجان شرقی است که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه آماری 594 تعیین گردید. نتایج محاسبه ضریب همبستگی پیرسون بین ارزش های شوارتز و سلامت اجتماعی نشان می دهد که بین ارزش های لذت گرایی، سنت گرایی، موفقیت، قدرت گرایی، امنیت و هم نوایی با سلامت اجتماعی رابطه معنی دار در سطح اطمینان 99 درصد وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیونی مشخص می سازد که از بین ارزش های 10 گانه شوارتز، 5 ارزش (سنت گرایی، لذت گرایی، برانگیختگی، هم نوایی و جهان گرایی) وارد مدل رگرسیونی شده و در مجموع 15 درصد از تغییرات متغیر سلامت اجتماعی را تبیین می کنند. با توجه به نوع ارزش ها می توان نتیجه گرفت که در بین گونه های ارزشی شوارتز هم ارزش های جمع گرا (جهان گرایی، سنت گرایی و هم نوایی) و هم ارزش های فردگرا (لذت طلبی و برانگیختگی) در میزان سلامت اجتماعی جوانان دخیل هستند.
    کلیدواژگان: ارزش، سلامت اجتماعی، انسجام، شکوفایی، ارزش های شوارتز
  • محمد گنجی، محمد عثمان حسین بر، مینا کریمیان صفحات 129-176
    هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر سرمایه فرهنگی بر سبک زندگی مدرن وسنتی در میان مردان رده سنی 20 تا 29 ساله شهر زاهدان در سال 1394 است. در کنار متغیر اصلی تحقیق، تاثیر متغیرهای دینداری و سرمایه اجتماعی به عنوان متغیرهای میانجی بر سبک زندگی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعه حاضر از نوع پیمایش است که بر روی 196 نفر از مردان در مناطق مختلف شهر و با روش نمونه گیری سهمیه ای انجام شده است. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه محقق ساخته سرمایه فرهنگی، پرسشنامه سرمایه اجتماعی اونیکس و بولن وپرسشنامه محقق ساخته دینداری و نیز پرسشنامه محقق ساخته سبک زندگی است. ضریب پایایی از طریق محاسبه روش آلفای کرونباخ برای مفاهیم سرمایه فرهنگی 86/0، سرمایه اجتماعی 80/0، دینداری 87/0 سبک زندگی مدرن 91/0 و سبک زندگی سنتی 77/0 برآورد شده است. در این مطالعه سبک زندگی به دو نوع مدرن وسنتی تقسیم شده و با توجه به اینکه برخی از مصادیق سرمایه فرهنگی نیز متاثر از دنیای مدرن اند سرمایه-فرهنگی نیز به دودسته مدرن وسنتی تقسیم شده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر نشان می دهند بین سرمایه فرهنگی مدرن با سبک زندگی مدرن از یک سو و سرمایه فرهنگی سنتی با سبک زندگی سنتی از سوی دیگر، رابطه مستقیم، مثبت و معنی داری وجود دارد. صفت دینداری به عنوان متغیری واسط با سبک زندگی مدرن، رابطه غیر مستقیم و با سبک زندگی سنتی رابطه مستقیم دارد. از سوی دیگر سرمایه اجتماعی دارای رابطه معنی دار و مستقیم با سبک زندگی سنتی است اما رابطه آن با سبک زندگی مدرن معنی دار نبوده است.
    کلیدواژگان: سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی، دینداری، سبک زندگی
  • هدایت الله نیکخواه، محمود رئوفی، اکرم محمدی صفحات 177-210
    مطالعه حاضر به بررسی رابطه استفاده از رسانه های جمعی و مصرف گرایی و نقش رسانه های مختلف و جنس مخاطبان پیام در مصرف گرایی با استفاده از نظریه بوردیو و مدل ارتباطی اقناع پرداخته است. روش مورد مطالعه به شکل پیمایشی وجمع آوری اطلاعات با ابزار پرسش نامه انجام شده است. جامعه آماری نیز شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه هرمزگان بوده و تعداد نمونه هم بر اساس فرمول کوکران 362 نفر برآورد شده است. مشارکت کنندگان به شیوه نمونه گیری طبقه بندی متناسب و تصادفی ساده انتخاب شده اند. همچنین برای استخراج نتایج آماری در این مطالعه از نرم افزار spss و با توجه به سطح اندازه گیری متغیرها از آزمون های t، همبستگی اسپیرمن و پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته ها نشان می دهند بین استفاده از رسانه های الکترونیکی و رسانه های چاپی نوشتاری با مصرف گرایی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین تفاوت میانگین نمادهای منزلتی بین دو جنس به لحاظ آماری معنادار است. اما در رابطه با الگوهای رفتاری، تفاوت معناداری دیده نشد. رابطه معناداری نیز بین درآمد خانواده با میزان مصرف گرایی وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون، معناداری کلی مدل را نشان می دهد به طوری که 16 درصد از تغییرات متغیر مصرف گرایی به وسیله متغیرهای مستقل قابل تبیین هستند. با مقایسه ضرایب رگرسیونی استاندارد (Beta)، مشخص می شود که بیشترین تاثیر را متغیر رسانه های الکترونیکی با بتای 31/0 بر متغیر مصرف گرایی دارد و پس از آن، تاثیرگذاری متغیر درآمد خانواده با بتای 22/0 قرار دارد.
    کلیدواژگان: مصرف گرایی، رسانه های جمعی، جنس، اقناع
  • مهدی نیک عهد، اکبر زارع شاه آبادی، امیرمختار اسکندری فرد، فاطمه امیری صفحات 211-244
    هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی و اقتصادی بر مصرف (و مصرف گرایی) به عنوان یکی از ابعاد سبک زندگی است. این پژوهش به روش پیمایشی صورت گرفته و جامعه آماری آن را زنان بالای 15 سال شهر ملایر در سال 1393، که تعداد آنها 41968 نفر بوده است، تشکیل می دهند. از این بین، 282 نفر بر اساس فرمول کوکران و تعدیل صورت گرفته، به عنوان نمونه تعیین و با روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب و نظرات آنها با استفاده از پرسش نامه مورد ارزیابی قرار گرفت. اعتبار پرسش نامه به روش اعتبار صوری حاصل شد و پایایی پرسش نامه به روش آلفای کرونباخ ارزیابی گردید. نتایج رگرسیون نشان داد که متغیرهای مستقل تحقیق توانستند 5/14 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. همچنین در میان متغیرهای مستقل مشارکت اجتماعی با مقدار بتای 308/0 بیشترین تاثیر را بر متغیر وابسته داشته است. نهایتا، یافته ها نشان دهنده دخیل بودن عوامل دیگری در تبیین مصرف گرایی است که خود نیازمند تامل بیشتر در نتایج و بررسی های مفصل تر است.
    کلیدواژگان: سبک زندگی، سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی، مصرف گرایی، ملایر
  • ابوعلی ودادهیر، زهرا کیانی، منیژه مقصودی صفحات 245-295
    مقاله حاضر تلاشی است تا از منظر مردم شناختی، خام گیاه خواری را به عنوان سبکی از اندیشیدن و زیستن روایت کند. سوال های این پژوهش از نوع چیستی و از جنس پدیدارشناسانه است. به طور مشخص، این مقاله به این بحث محوری می پردازد که چگونه خام گیاه خواری به ورای یک الگوی تغذیه ای یا رژیم غذایی رفته و در خلال تجربه زیسته خام گیاه خواران در مقام یک فلسفه و سبک زندگی ظاهر می شود. از این رو، مهم ترین هدف این مطالعه تلاش برای فهم و تبیین خام گیاه خواری به عنوان سبکی برای اندیشیدن و زیستن است. این مطالعه با انتخاب رویکرد روش شناختی کیفی، روایت های بیان شده و تجارب زیسته و فهم اعضای خام گیاه خوار انجمن تغذیه طبیعی (واقع در تهران) را مورد تحلیل قرار داده است. استراتژی نمونه گیری و نحوه جذب مشارکت کنندگان هدفمند بوده و برای گردآوری یا ساخت داده ها و شواهد از تکنیک های مشاهده مشارکتی و مصاحبه کیفی اپیزودیک- روایی با 23 مشارکت کننده خام گیاه خوار، البته با تجربه موفق از خام گیا ه خواری، استفاده شده است. داده ها و شواهد به دست آمده از مشاهده و مصاحبه، پس از جمع آوری با توسل به روش تحلیل پدیدارشناسی تفسیری کدگذاری شده و پس از دسته بندی در قالب دو مقوله اصلی شامل «چالش های زندگی روزمره» و «خلق هنجار ها و ارزش های زندگی روزمره»ارائه شده است. این مقاله در واقع گزارش روایت گونه از گذشته و حال، فلسفه و تجربه زیسته و احساسات خام گیاه خواران است که همگی در سبک زندگی و زندگی روزمره آنها تجلی می یابد. نتایج این مطالعه موید آن است که در ایران کنونی، خام گیاه خواری در حال تبدیل به طریقتی برای اندیشیدن و زیستن است؛ طریقت یا سبکی که نه فقط به عنوان حلقه اتصال افراد یا مشارکت کنندگانی با گذشته و تجارب متفاوت عمل می کند، بلکه حتی به نیرویی برای انجام فعالیت های معنی بخشی در زندگی روزمره بدل شده است.
    کلیدواژگان: خام گیاه خواری، سبک زندگی، تجربه زیسته، آنالیز پدیدارشناسی تفسیری، انجمن تغذیه طبیعی