فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
سال یازدهم شماره 2 (پیاپی 42، تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/04/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عباس علی شعبانی، مجید غلامی آهنگران*، حسن ممتاز صفحات 97-105
    با هدف شناسایی باکتری اورنیتوباکتریوم رینوتراکیال (ORT) و ویروس بیماری نیوکاسل در تلفات حاد شترمرغ، 40 نمونه نای از 22 گله شترمرغ واجد تلفات از نقاط مختلف استان اصفهان با ثبت تاریخچه جمع آوری شد. پس از استخراج RNA و DNA از بافت نای با کیت ترانس کریپتاز معکوس cDNA تهیه شد. DNA استخراج شده با پرایمرهای اختصاصی جهت تکثیر ژن 16srRNA باکتری ORT مورد ارزیابی قرار گرفت و cDNA تهیه شده با پرایمرهای اختصاصی ژن M نیوکاسل تکثیر شد. ژن 16srRNA در کنترل مثبت به خوبی تکثیر شد و قطعه 784 جفت بازی به دست آمد، اما در هیچ کدام از نمونه های اخذشده، قطعه مورد نظر تکثیر نشد. علاوه بر آن، در 24 نمونه از 40 نمونه جمع آوری شده (60 درصد)، قطعه 1097 جفت بازی ژن M  ویروس نیوکاسل تکثیر شد. از مجموع 22 گله مورد بررسی با مرگ حاد، 15 گله یا به عبارتی 18/68درصد گله ها آلوده به ویروس نیوکاسل بودند. با توجه به نتایج این مطالعه می توان بیان داشت که در حال حاضر آلودگی با ORT در گله های شترمرغ در استان اصفهان منتفی است، اما ویروس نیوکاسل سهم بالایی در ایجاد تلفات حاد در گله های شترمرغ دارد.
    کلیدواژگان: اورنیتوباکتریوم رینوتراکئال، ویروس نیوکاسل، PCR، شترمرغ، اصفهان
  • رقیه نوروزی*، علی اوزبندی صفحات 107-114
    آلودگی های انگلی با به خطر انداختن سلامت حیوانات حیات وحش می تواند به عنوان تهدیدی برای حیات آنها محسوب گردد و نیز به دلیل نقش آنها در حفظ عفونت در طبیعت به عنوان مخزن و سپس انتقال آن به حیوانات اهلی و انسان حایز اهمیت می باشند. علی رغم انتشار گراز (Sus scrofa)، کل و بز (Capra aegagrus) و مارال (Cervus elaphus) در دنیا، اطلاعات اندکی از آلودگی های انگلی آنها وجود دارد. شناخت فون انگلی حیوانات ساکن در مناطق حفاظت شده، شاید قدمی در راستای حفظ گونه این جانوران باشد.هدف از مطالعه حاضر، تعیین میزان آلودگی دستگاه گوارش گراز، کل و بزها و مارال های منطقه حفاظت شده آینالو شهرستان کلیبر استان آذربایجان شرقی به انگل ها می باشد. در بهار سال 1394 تعداد 30 نمونه مدفوعی از گراز، 30 نمونه از کل و بز و 30 نمونه از مارال های منطقه نامبرده جمع آوری و به روش لام مستقیم و روش تغلیظی کلیتون لین مورد بررسی قرار گرفت. از نمونه مدفوعی گرازها، 5 گونه کرم شامل: تریشیوریس سوییس، استرونژیلوییدس سوییس، فیزوسفالوس سکسالاتوس، آسکاریس سووم و لارو دستگاه تنفسی متاسترونژیلوس اپری جدا گردید. از بین این گونه ها استرونژیلوییدس سوییس برای اولین بار از ایران گزارش شد ولی هیچ تک یاخته ای مشاهده نگردید. در نمونه کل و بز، 1 گونه نماتود اوزوفاگوستومم کلمبیانوم، 1 گونه لارو ریوی مولریوس کاپیلاریس و یک مورد ایمریا مشاهده گردید و از نمونه مارال ها 1 گونه لارو ریوی و یک گونه ایمریا جدا شد.
    کلیدواژگان: آلودگی های انگلی، گراز، کل و بز، مارال، آینالو، آذربایجان شرقی
  • میلاد سودی، عبدالله عراقی سوره* صفحات 115-121

    قارچ ها از ساکنین طبیعی سطح چشم حیوانات سالم به شمار می روند، اما تحت شرایط خاص مانند ضربات چشمی قادر به ایجاد بیماری می گردند. مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل قارچی جدا شده از چشم سالم گاوهای هلشتاین در منطقه ارومیه انجام شد. سواب ها از ملتحمه هر دو چشم 40 راس گاو هلشتاین سالم اخذ شد و در محیط های سابرو دکستروز آگار و عصاره مالت کشت داده شدند. پلیت ها در دمای 25 درجه سلسیوس و به مدت 14 روز نگه داری شدند. تاثیر سن و جنس میزبان بر فراوانی جدایه ها با استفاده از نرم افزار SAS و آزمون های دقیق فیشر و من ویتنی مورد تحلیل آماری قرار گرفت. در کل تعداد 34 قارچ رشته ای از 24 راس گاو (60 درصد) و از 27 چشم (75/33 درصد) جدا گردید. جدایه ها به ترتیب فراوانی شامل جنس های آسپرژیلوس(12/44 درصد)، کورولاریا (59/20 درصد)، پنی سیلیوم (7/14 درصد)، پزودآلشریا (7/14 درصد)، فوزاریوم (94/2 درصد) و اسکوپولاریوپسیس (94/2 درصد) بودند. میزان جداسازی قارچ ها در گاوهای مسن تر (04/0=p) و گاوهای نر (032/0=p) از فراوانی معنی داری برخوردار بود. مطالعه حاضر اولین گزارش از ارزیابی فلور قارچی چشم سالم گاوهای هلشتاین ایرانی است.

    کلیدواژگان: فلور قارچی، چشم، گاو، هلشتاین، آسپرژیلوس
  • نسرین چوبکار*، شاپور کاکولکی، محیا رضایی منش، فروغ محمدی، لیلا صفرخانلو صفحات 123-134
    استفاده از گیاهان دارویی می تواند در افزایش رشد آبزیان و ارتقاء سطح ایمنی غیراختصاصی به منظور افزایش مقاومت در برابر بیماری ها در بخش آبزی پروری موثر باشد. گیاه آویشن شیرازی (Zataria multiflora) از خانواده نعناعیان یکی از این گیاهان است که بیشترین ترکیبات آن شامل تیمول و کارواکرول بوده و خواص ضد میکروبی و ضد قارچی آن به خوبی شناخته شده است. لذا هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر دوزهای مختلف خوراکی پودر آویشن شیرازی بر شاخص های رشد و پارامترهای سرمی کپور معمولی (Cyprinus carpio) جوان بوده است. از این رو تعداد 240 قطعه ماهی کپور با وزن اولیه 13/27±5/20 گرم در 4 گروه برابر به طور تصادفی توزیع گردیدند و با مکمل سازی پودر آویشن شیرازی در قالب 4 فرمول غذایی با میزان 0 (کنترل یا گروه 1)، 50 (گروه دوم)، 100 (گروه سوم) و نهایتا 150 (گروه چهارم) در میلیون غذا، با اندازه 4-3 میلی متر و در 3 تا 4 نوبت در روز و به میزان 4-3 درصد وزن بدن به مدت 8 هفته غذادهی شدند. نرخ رشد ویژه و پارامترهای سرمیمشتمل بر پروتیین تام، آلبومین و گلوبولین مورد سنجش قرار گرفت و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه اختلاف مقادیر متغیرهای مورد بررسی در تیمارهای مختلف مورد مقایسه واقع شد. میانگین وزنی در گروه 3 (37/4±11/57 گرم) به طور معنی داری) 05/0p<) از گروه شاهد (61/2±49/38 گرم) با کمینه میانگین وزنی و سایر گروه ها بیشتر بود. نرخ رشد ویژه نیز از این الگو تبعیت کرده و میانگین آن در گروه 3 (17/0±83/1 درصد) از سایر گروه ها از جمله گروه کنترل با کمینه مقدار میانگین نرخ رشد ویژه (14/0±08/1 درصد) به طور معنی داری (05/0p<) بیشتر بود. وجود اختلاف معنی دار در میزان فاکتورهای سرمی پروتیین تام(005/0=p) و گلوبولین(017/0=p) بین همه گروه ها محرز بود. بر اساس نتایج به دست آمده، پودر آویشن شیرازی نقش نسبتا موثری در بهبود رشد و شاخص های سرمی کپور ماهی معمولی دارد.
    کلیدواژگان: آویشن شیرازی، ماهی کپور معمولی، شاخص های رشد، فاکتورهای سرمی
  • سید علی اکبر هدایتی، فاطمه دارابی تبار*، حسن رضایی صفحات 135-144
    ازآنجاکهآبششاولینمکانبعدازپوستاستکهماهی هاازآنطریقدرمعرضمستقیمسمومیاآلاینده هاقراردارند،بنابراینبررسیتغییراتساختارآبشششاخصمناسبیبرایسمومیاآلاینده هاتحتشرایطاسترساست. هدف از این مطالعه، بررسی جراحات بافت آبشش ماهی کپور معمولی در مواجهه با نانوذرات مختلف بود. برای انجام این آزمایش 210 قطعه بچه ماهی کپور معمولی با طول کل 30/0±36/7 سانتی متر و ماهی قرمز با طول کل 43/0±50/6 سانتی متر در 6 تیمار، هرکدام در 3 تکرار درگروه های 11تایی در آکواریوم های 60 لیتری قرار داده شدند. نمونه های بافت آبشش بچه ماهیان کپور معمولی و قرمز بعد از 7 روز قرارگیری در معرض (50 درصد غلظت سمیت کشنده) نانواکسید روی، نانواکسید مس و نانودی اکسید تیتانیوم برداشت شد. تغییرات بافتی با رنگ آمیزی معمول هماتوکسیلین-ایوزین در نمونه های قرارگرفته در معرض نانواکسید روی، نانواکسید مس و نانودی اکسید تیتانیوم مشهود بود، در حالی که هیچ تغییر قابل تشخیصی در آبشش ماهیان گروه های شاهد مشاهده نشد. جراحات مشاهده شده در بافت آبشش هر دو ماهی شامل آنوریسم لاملایی، به هم چسبیدگی لاملاهای ثانویه، افزایش مقدار موکوس آبشش و پرخونی بود، که بیشترین جراحت مشاهده شده آنوریسم لاملایی و افزایش مقدار موکوس آبشش بود. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که 50 درصد غلظت سمیت کشنده نانوذرات تیتانیوم، نانواکسید مس و نانوذرات روی می تواند باعث آسیب و تخریب بافتی شود. همچنین سمیت تحت کشنده نانواکسید روی نسبت به نانواکسید مس و نانودی اکسید تیتانیوم بیشتر بوده و باعث جراحات وسیع تری در بافت آبشش ماهی قرمز و کپور معمولی می شود.
    کلیدواژگان: ماهی قرمز، کپور معمولی، نانواکسید روی، نانواکسید مس، نانودی اکسید تیتانیوم
  • حسین جدی، داریوش مهاجری* صفحات 145-157
    مصرف مقادیر زیاد استامینوفن باعث آسیب کلیوی می شود.هدف از این مطالعه، ارزیابی تعیین اثرات محافظتی عصاره اتانولی کلم بروکلی در مقابل آسیب ایجادشده توسط استامینوفن در بافت کلیه موش صحرایی بود. موش های صحرایی نر ویستار به طور تصادفی در 4 گروه 8 سری توزیع گردیدند. گروه 1 به عنوان شاهد، نرمال سالین (ml/kg 10) و گروه 2 عصاره الکلی کلم بروکلی (mg/kg 200) را با تزریق داخل صفاقی به طور یک روز در میان، در مدت 14 روز دریافت کردند. گروه 3 استامینوفن را به صورت تک دوز (mg/kg 750) با تزریق داخل صفاقی دریافت کرد. گروه 4 پس از دریافت تک دوز استامینوفن (mg/kg 750) با تزریق داخل صفاقی، عصاره الکلی کلم بروکلی را مشابه گروه 2 دریافت کرد. در پایان دوره آزمایش، سطح سرمی اوره، اسید اوریک و کراتینین مورد سنجش قرار گرفت. آسیب شناسی بافتی نیز جهت ارزیابی درجات مختلف آسیب های کلیه انجام گردید. ماحصل پراکسیداسیون لیپیدی (مالون دی آلدیید)، فعالیت سوپراکسید دیسموتاز، کاتالاز، گلوتاتیون پراکسیداز و گلوتاتیون ردوکتاز جهت ارزیابی استرس اکسیداتیو در هموژنات بافت کلیه مورد سنجش قرار گرفت. عصاره اتانولی کلم بروکلی در موش های تیمارشده با استامینوفن به طور معنی داری مقادیر سرمی اوره، اسید اوریک و کراتینین و میزان پراکسیداسیون لیپیدی بافت کلیه را کاهش و سطوح آنتی اکسیدان های آن را افزایش داد. در آسیب شناسی بافتی، عصاره اتانولی کلم بروکلی، جراحات کلیوی موش ها را بهبود بخشید. یافته های بررسی حاضر نشان داد که عصاره اتانولی کلم بروکلی دارای اثرات حفاظتی در برابر سمیت کلیوی استامینوفن بوده و اثرات محافظتی فوق ممکن است با خواص آنتی اکسیدانی و پاک سازی رادیکال های آزاد توسط عصاره مرتبط باشد.
    کلیدواژگان: کلم بروکلی، استرس اکسیداتیو، استامینوفن، کلیه، موش صحرایی
  • ابراهیم طالبی*، افسانه عابدی، احسان رحیمی، مریم خسروی نژاد صفحات 159-173
    سلنیوم یک ماده معدنی کمیاب و ضروری برای سلامت طیور و نیز یکی از بیوکاتالیزورها و اجزای پر شمار عملکرد آنزیم هاست که جهت بهبود عملکرد سیستم ایمنی، سلامتی و عملکرد تولیدی لازم است. مطالعه حاضر به منظور بررسی قابلیت مهار آفلاتوکسین B1   توسط دو منبع مختلف سلنیومی و مقایسه اثر نانو سلنیوم و سلنیت سدیم بر ایمنی هومورال بلدرچین ها انجام گردید. تعداد 240 قطعه جوجه بلدرچین در شش گروه آزمایشی شامل 1- کنترل، بدون آفلاتوکسینB1 و بدون نانو سلنیوم و سلنیت سدیم، 2- با ppm1 آفلاتوکسینB1 و بدون نانو سلنیوم و سلنیت سدیم، 3- ppm1 آفلاتوکسین B1با ppm3/0 نانو سلنیوم، 4- ppm 1 آفلاتوکسین  B1 با ppm3/0 سلنیت سدیم، 5- ppm 1 آفلاتوکسین B1با ppm6/0 نانو سلنیوم، 6- ppm  1 آفلاتوکسین B1 با ppm6/0 سلنیت سدیم، و در قالب طرح بلوک های کاملا تصادفی در 4 تکرار و هر تکرار شامل 10 قطعه جوجه اختصاص یافتند. به منظور بررسی پاسخ ایمنی هومورال 2/0 میلی لیتر سوسپانسیون گلبول قرمز گوسفند در 35 روزگی به عضله سینه بلدرچین تزریق و یک هفته بعد از تزریق خون گیری انجام شد. واکسن نیوکاسل در 28 روزگی تزریق و دو هفته بعد تیتر آنتی بادی تعیین شد. بالاترین میزان تیتر آنتی بادی علیه سوسپانسیون گلبول قرمز گوسفند (SRBC) مربوط به گروه دریافت کننده ppm 6/0نانوسلنیوم بود (01/0p<). نتایج نشان داد که نانو سلنیوم در مقایسه با سلنیت سدیم منجر به بهبود سیستم ایمنی هومورال و پارامتر های بیوشیمیایی سرم می شود.
    کلیدواژگان: آفلاتوکسین، بلدرچین، سلنیوم، ایمنی هومورال
  • سیامند باستانی، علی رضایی* صفحات 175-187
    التیام سوختگی ها همواره به دلیل اختلال در روند ترمیم که منجر به طولانی شدن دوره بهبودی می گردد، مورد توجه بوده است. بنابراین، تلاش برای یافتن روش های موثر بر بهبود روند التیام سوختگی بسیار مهم است. مطالعه حاضر به منظور بررسی مورفومتری و هیستوپاتولوژی اثرات ترمیمی لیزردرمانی بر سوختگی درجه 3 پوست در موش صحرایی انجام گردید. برای انجام این مطالعه، 64 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار موش ها به طور تصادفی به 4 گروه مساوی شامل گروه اول: تیمار با لیزر با انرژی کمتر (7/11 انرژی بر سانتی مترمربع)، گروه دوم: تیمار با لیزر با انرژی بیشتر (5/17 انرژی بر سانتی مترمربع)، گروه سوم: تیمار با پماد نیتروفورازون و گروه چهارم: شاهد، تقسیم شدند. اقدامات اولیه برای ایجاد سوختگی پوست در هر 4 گروه انجام گردید. برای ایجاد سوختگی، پوست ناحیه مورد نظر در مجاورت سیلندری به قطر 22 میلی متر که متصل به منبع آب جوش(کتری) با ظرفیت 5 لیتر بود، به مدت 3 ثانیه قرار گرفت. همه سوختگی ها با توجه به علایم ریزبینی، از نوع درجه 3 تشخیص داده شدند. لیزر مورد استفاده در این مطالعه از نوع گالیم-آرسناید بود. نمونه های بافتی در روزهای 3، 7، 14 و 21 جدا و برای انجام آسیب شناسی بافتی به آزمایشگاه ارسال شدند. ارزیابی های مورفولوژی نشان دهنده افزایش معنی دار میزان انقباض زخم در حیوانات تحت درمان با لیزر به خصوص گروه اول در مقایسه با گروه شاهد بود. همچنین، در حیوانات تحت درمان با لیزر در هر دو گروه میزان نفوذ سلول های التهابی کاهش یافته و نوزایش عروقی، انتشار فیبروبلاست ها و ضخامت بافت پوششی افزایش نشان می داد. نتایج به دست آمده نشان داد که بهبود در روند ترمیم در گروه های تیمار با لیزر در تمام روزهای مورد مطالعه نسبت به گروه تیمار با پماد نیتروفورازون و شاهد معنی دار بوده است، که این امر نشان می دهد لیزر کم توان، اثرات ترمیمی بر سوختگی درجه 3 پوست در موش صحرایی را دارد.
    کلیدواژگان: لیزر درمانی، سوختگی درجه 3، آسیب شناسی بافتی، مورفومتری، ترمیم پوست
|
  • A.A. Shabani, Majid Gholami-Ahangaran *, H. Momtaz Pages 97-105
    With the purpose of identifying Ornithobacterium rhinotracheale (ORT) and Newcastle disease virus in acute death of ostriches, 40 tracheal samples from 22 ostrich farms with acute mortality were collected from all over the Isfahan province with the history recorded. After RNA and DNA extraction from tracheal tissue, the cDNA was prepared using reverse transcriptase kit. The extracted DNA was evaluated for amplification of 16srRNA gene of ORT using specific primers and cDNA was amplified by Newcastle disease specific primers based on M gene. The 16srRNA gene was amplified in positive control and a 784 bp fragment was reached but it was not amplified in any of the collected samples. Furthermore, in 24 of the 40 collected samples (60%) a 1097 bp fragment of the M gene of Newcastle disease virus was amplified. From a total of 22 evaluated flocks with acute mortality, 22 flocks (68.18%) were infected with Newcastle disease virus. By considering the results of this study, currently there is no infection with ORT in ostrich flocks of Isfahan province, but Newcastle disease virus has the main role in acute deaths in ostrich farms.
    Keywords: Ornithobacterium rhinotracheale, Newcastle virus, PCR, ostrich, Isfahan.
  • Roghayeh Norouzi *, Ali Ozbandi Pages 107-114
    Parasitic infections are a threat to the wildlife by endangering the health of wild animals and serving as a source of transmission of infectious agents to livestock and humans. Despite the distribution of wild boars (Sus scrofa), wild goat (Capra aegagrus) and red deer (Cervus elaphus) throughout the world, information on their parasitic infections is limited. Knowledge of the parasitic fauna of animals in protected areas may be used in protection of endangered species. The present study aimed to investigate the status of gastrointestinal parasitic infections in wild boar, wild goat and red deer in the Aynaloo protected area, Northwest of Kaleybar city, East Azerbaijan province. For this purpose, in spring 2015, 30 fecal samples of wild boar, 30 fecal samples of wild goat and 30 fecal samples of red deer were collected. The samples were processed using direct smear and Clayton lane floatation technique. Five species of helminths were detected from wild boar fecal samples consisting of Trichuris suis, Strongyloides suis, Physocephalus sexalatus, Ascaris suum and Metastrongylus apri. Among them,  one species (Strongyloides suis) was reported for the first time in Iran. Protozoa were not detected in the fecal samples of the wild boar. Wild goats were infected with Oesophagostomum columbianum, Muellerius capillaris and Eimeria spp. Respiratory larva and Eimeria spp. were detected from red deer samples.
    Keywords: Parasitic infections, Wild boar (Sus scrofa), Wild goat (Capra aegagrus), Red deer (Cervus elaphus), Aynaloo, East Azerbaijan
  • M. Soodi, A. Araghi-Sooreh * Pages 115-121

    Fungi are considered as normal inhabitants of the ocular surface of healthy animals, however under certain conditions such as eye trauma could cause disease. This study was conducted with the purpose of identifying  the fungal isolates of healthy eyes from Holstein cattle in Urmia district . Conjunctival swabs were taken from both eyes of 40 healthy Iranian Holstein cattle and cultured onto Sabouraud dextrose agar and malt extract agar. Plates were incubated at 25°C for 14 days. Effect of host age and sex on prevalence of isolates were analyzed by mann whitney and fisher’s exact tests using SAS software. Overall, 34 filamentous fungi were isolated from 24 (60%) cattle and 27 (33.75%) eyes. The isolated fungal genera in order of frequency were Aspergillus (44.12%), Curvularia (20.59%), Penicillium (14.7%), Pseudallescheria (14.7%), Fusarium (2.97%) and Scopulariopsis (2.97%). Isolation rate of fungi in older cattle (p=0.04) and male cattle (p=0.032) was significantly higher. This is the first report of ocular fungal flora in Iranian Holstein cattle.

    Keywords: Fungal flora, Eye, cattle, Holstein, Aspergillus
  • N. Choobkar *, S. Kakoolaki, Mahya Rezaeimanesh, F Mohammadi, L Safar Khanloo Pages 123-134
    The use of medicinal plants can be effective in increasing the growth of aquatic organisms and to promote a non-specific immune level to increase resistance to diseases in aquaculture. Zataria multiflora, a plant of the Lamiaceae family, is an example of such medicinal plants containing mainly thymol and carvacrol, with well-known antimicrobial and anti-fungal properties. Therefore, the aim of this study was to investigate the effect of different doses of thyme powder (Zataria multflora) on growth performance and serumic parameters of young common carp (Cyprinus carpio). Therefore, two hundred and forty fish, with initial weight of 20/27±5.13 g, were distributed among the treatments. Food was made with adding the powdered thyme in 4 formulations with 0 (control or Group 1), 50 (Group II), 100 (Group III) and eventually 150 ppm (Group IV) with a size of 4.3 mm. It was fed to the fish 3 to 4 times a day at a rate of 3-4% of their body weight, for 8 weeks. Specific growth rate and serumic parameters including total protein, albumin and globulin were measured and one-way ANOVA was used to compare the differences in the values of the variables studied in different treatments. Results showed that the average weight in group 3 (57/11±4/37) was significantly (p<0/05) increased compared to the control group (38/49±2/61) and other treatments. Specific growth rate followed this pattern and the average of group 3 (1/87±0/17) was significantly (p<0/05) greater than the control as the minimum value (1/08±0/14) and the other groups. There was a significant difference in the amounts of total protein (p=0/005) and globulin (p=0/017) between the 4 groups. Based on the results, powdered thyme is effective in improving growth and serumic parameters of common carp (C. carpio).
    Keywords: Zataria multiflora, Cyprinus carpio, Growth Indicators, Haemotological parameters
  • Aliakbar Hedayati, Fatemeh Darabitabar *, Hassan Rezaei Pages 135-144
    Apart from skin, gills are the first place of direct exposure of fish to toxins or pollutants therefore study of changes in gill structure is a suitable indicator of toxins or pollutants under stressful conditions. The aim of this study was to investigate pathological alterations of gill tissue in common carp during exposure to different nanoparticles. For this study, 210 fry common carp with a total length of 7.36±0.30 cm and goldfish with a total length of 6.50±0.43 cm in 6 treatments with 3 replicates in each treatment were placed in 60 liter aquariums in groups of 11 individuals. Gill tissue samples of common carp and goldfish were taken 7 days after exposure to 50% lethal concentration of nano-zinc oxide, nano copper oxide and titanium dioxide nanoparticles. Histological changes were evident in samples exposed to nano-zinc oxide, nano copper oxide and titanium dioxide nanoparticles while no detectable changes were observed in control gill. The symptoms observed in both fish consisted of gill hyperplasia, adhesion of secondary lamellae, increased levels of mucus and hyperemia. The most common complication observed was gill hyperplasia and an increase in the amount of mucus. The results of this study indicate that 50% lethal concentration of nanoparticles of titanium, copper and zinc can cause tissue damage and destruction. Also, sub-lethal toxicity of nano-zinc oxide is higher than nano copper oxide and nano titanium dioxide and causes much wider effects on gill tissue of common carp and goldfish.
    Keywords: Common carp, Goldfish, Nano-zinc oxide, Nano copper oxide, Nano titanium dioxide
  • Hossein Jeddi Pages 145-157
    Acetaminophen overdose causes kidney injury. The aim of the present study was to evaluate the protective effect of ethanolic extract of Brassica oleracea L. var. italica against acetaminophen -induced damage in rat kidney. Male Wistar rats were randomly assigned into 4 groups of 8 animals each. Groups I (control) and II received intraperitoneal injections of normal saline (10 ml/kg) and ethanolic extract of broccoli (200 mg/kg) every other day for 14 days. Group Ш received a single intraperitoneal injection of acetaminophen (750 mg/kg). Group IV received ethanolic extract of broccoli similar to group Ш after administration of a single intraperitoneal injection of acetaminophen (750 mg/kg). At the end of experiment, serum levels of urea, uric acid and creatinine were assessed. Moreover, histopathological observations were also conducted to assess the degree of renal tissue injury. Product of lipid peroxidation (malondialdehyde) and activities of superoxide dismutase, catalase, glutathione peroxidase and glutathione reductase were assayed in kidney homogenates. In acetaminophen-treated rats, ethanolic extract of broccoli significantly decreased serum urea, uric acid and creatinine and renal tissue peroxidation levels and elevated the values of anti-oxidants. Histopathologically, ethanolic extract of broccoli ameliorated acetaminophen-induced kidney injury. The results of this study indicated that ethanolic extract of broccoli exerts a protective effect against acetaminophen induced renotoxicity in rats which might be related to its anti-oxidant potential.
    Keywords: Brassica oleracea L. var. italica, Oxidative stress, Acetaminophen, kidney, Rat
  • Ebrahim Talebi *, Afsaneh Abedi, Ehsan Rahimi, Maryam Khosravinezhad Pages 159-173
    This experiment was conducted to evaluate the ability of inhibition of aflatoxin B1 by various sources of selenium and to compare the effect of nano selenium and sodium selenite on humoral immunity of quails. The experiment was performed in a completely randomized design (CRD) using six treatments and four replicates of ten quail chicks per replicate. Two hundred forty quails were divided in six groups vis. control: without aflatoxin B1 and without selenium. Group2: 1ppm aflatoxin B1 and without selenium. Group3: 1 ppm aflatoxin B1 and 0.3 ppm nano selenium. Group4: 1 ppm aflatoxin B1 and 0.3 ppm sodium selenite. Group5: 1 ppm aflatoxin B1 and 0.6 ppm nano selenium. Group6: 1ppm aflatoxin B1 and 0.6 ppm sodium selenite. To evaluate the humoral immunity response 0.2 ml of sheep red blood cell (SRBC) solution was injected into breast muscle of quails at day 35 and blood sampling was conducted after a week. Newcastle vaccine was injected at day 28 and the antibody titer was determined after two weeks. The highest level of titer of antibody against the SRBC solution was related to the group which received 0.06 ppm nano selenium (p<0.01). These results indicated that nano selenium in comparison with selenium selenite can improve humoral immunity and blood biochemical parameters.
    Keywords: Aflatoxin, quail, selenium, humoral immunity
  • Siamand Bastani, A Rezaei * Pages 175-187
    The healing of burn wounds has always attracted attention due to disruption of the healing process which leads to prolonged recovery period. Therefore, the quest for finding clinically effective wound-healing agents is important in the medical management of burn wounds. This study was conducted to investigate the morphometric and histopathologic effects of laser therapy on healing of third degree burns in rats. For this purpose, 64 male Wistar rats were randomly allocated to four treatment groups consisting of Group 1: low level laser therapy (11.7 energy/cm2), Group 2: high level laser therapy (17.5 energy/cm2), Group 3: treatment with nitrofurazone ointment and Group 4: control. Burn wounds were created in all treatment groups by placing a 22 mm cylinder connected to a kettle containing 5 liters of hot water on the skin for 3 seconds. Histopathologic examination confirmed the creation of third degree burn wounds. Gallium-Arsenide laser was used in the study. Histopathologic examination was performed on the 3rd, 7th, 14th, and 21st days. Morphometric evaluations indicated significantly increased wound contraction in laser treated animals particularly in group 1 compared to control group. Also in both laser treated groups, reduced infiltration of inflammatory cells and increased angiogenesis and presence of fibroblasts along with increase in the thickness of epithelium was observed. The results showed significantly improved wound healing in laser treated groups in comparison to nitrofurazone treated and control groups on all evaluation times indicating the wound healing effects of laser therapy on third degree cutaneous burns of rats. Conflict of interest: None declared.
    Keywords: Laser therapy, Third degree burnings, Histopathology, Morphometry, Healing