فهرست مطالب

دوفصلنامه راهبردهای بازرگانی
سال بیست و سوم شماره 2 (پیاپی 8، پاییز و زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/10/30
  • تعداد عناوین: 6
|
  • داود فیض *، مهدی دهقانی سلطانی، علی باغانی، حسین فارسی زاده صفحات 1-17
    این تحقیق به بررسی روابط بین فاکتورهای مدیریت، بازارگرایی، استراتژی رقابتی و عملکرد کسب و کار در رستوران ها و فست فودهای با حق امتیاز محدود در شهر تهران می پردازد. جامعه آماری در این تحقیق مدیران150 رستوران و فست فود با حق امتیاز محدود در شهر تهران می باشد. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه استاندارد می باشد که برای بررسی روایی آن از روایی سازه و تحلیل عاملی تاییدی و برای بررسی پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی می باشد. مدل مورد مطالعه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهند که فاکتورهای مدیریت مانند تاکید مدیریت و ریسک گریزی وی تاثیر معناداری بر بازارگرایی دارد و بازارگرایی نیز بر استراتژی تمایز و رهبری هزینه و عملکرد مالی و غیرمالی تاثیر معناداری دارد. به عبارتی دیگر، نتایج این تحقیق نشان می دهد که بازارگرایی نقشی میانجی در رابطه بین ریسک گریزی مدیریت و استراتژی های تمایز و رهبری هزینه دارد . این در حالی است که استراتژی تمایز و رهبری هزینه بر عملکرد غیرمالی تاثیر معناداری ندارد. با توجه به اینکه، چارچوب رستوران ها و فست فودهای با حق امتیاز محدود با بقیه رستوران ها و فست فودها متفاوت است. این تحقیق به شرح مفاهیم رستوران ها و فست فودهای با حق امتیاز محدود برای محققان و مدیران می پردازد.
    کلیدواژگان: بازارگرایی، رستوران ها و فست فودهای با حق امتیاز محدود، استراتژی رقابتی، عملکرد کسب و کار، فاکتورهای مدیریت
  • امید مهدیه *، کمال محمدی محمدی، نشاط چوبتراش صفحات 17-29
    برندها در بازار مصرف کننده اهمیت بسیاری دارند زیرا می توانند به عنوان رابط شرکت و مشتریان عمل کنند. تحقیقات گذشته نشان می دهد وفاداری به برند اهمیت بالایی در موفقیت شرکت ها دارد، از اینرو ایجاد و حفظ وفاداری به برند در میان مشتریان به یکی از دغدغه های اصلی بازاریابان تبدیل شده است. از آنجایی که عملکرد برند و ارتباطات برند مشتری مانند اعتماد به برند و وفاداری به آن می تواند از ارتباطات برند و کیفیت خدمات ناشی شود، لذا هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر ارتباطات برند و کیفیت خدمات بر وفاداری به برند با نقش میانجی اعتماد به برند است. تحقیق حاضر از لحاظ روش، از نوع توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق، دارندگان خودروهای سواری در سطح شهر سنندج هستند. روش نمونه گیری، غیرتصادفی در دسترس و حجم نمونه آماری 160 نفر بوده و به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که ارتباطات برند و کیفیت خدمات بر اعتماد به برند تاثیرگذار است اما فرضیه تاثیرگذاری اعتماد به برند بر وفاداری به برند مورد تایید قرار نگرفت.
    کلیدواژگان: ارتباطات برند، کیفیت خدمات، اعتماد به برند، وفاداری به برند
  • اسماعیل شاه طهماسبی، سید حمید خداداد حسینی * صفحات 29-43
    دیدگاه کارایی محور یکی از شاخصه های اصلی در مقایسه مناسب واحدهای تصمیم گیری می باشد، چرا که با نگاه دوسویه– توجه همزمان به ورودی و خروجی یک سیستم- به محاسبه کامل عملکرد می پردازد. در این تحقیق از رویکرد تحلیل پوششی داده ها به عنوان رویکرد ریاضی مناسب برای محاسبه کارایی صادرات غیر نفتی ایران استفاده شده است. علاوه بر این با بکارگیری مدل مزیت رقابتی پورتر در سطح ملل که به مدل الماس گون معروف است، شاخص های ورودی و خروجی تحقیق استخراج گردیده است. با توجه به انتخاب 112 کشور و 12 شاخص ورودی و دو شاخص خروجی نتیجه حاصل ایران را با کارایی 61 درصد در رتبه هفتاد قرار داده است. در تحلیل حساسیت، شاخص های حساس ایران در مقایسه با کشورهای پیشرو جهان و منطقه مورد مقایسه قرار گرفته است. ایران در شاخص هایی چون اثربخشی دولت و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ضعف عمده ای نسبت به این کشورها نشان می دهد و در شاخص هایی چون حمل و نقل ریلی کالا، ثبت مارک های تجاری و تعداد محققان تحقیق و توسعه، دارای قوت نسبی می باشد. در مورد کشورهای مرجع نیز مشخص گردید ایران برای طی کردن مسیر کارایی باید از نسبت های ورودی و خروجی کشورهای کارایی چون قطر، عمان، میانمار، لوگزامبورگ، هنگ کنگ، اتیوپی و بحرین پیروی کند.
    کلیدواژگان: مزیت رقابتی، مدل الماس گون، تحلیل پوششی داده ها، کارایی، صادرات غیرنفتی
  • ساناز بایی *، اسدالله کردناییج، جلیل دلخواه صفحات 43-59
    بهبود مستمر فعالیت های رقابتی یکی از دغدغه های اصلی سازمان هایی است که در محیط های متلاطم به ویژه خدماتی به رقابت می پردازند. چابکی استراتژیک را به دلیل قدرت پاسخ گویی به نیازهای مشتریان و انطباق سریع با تحولات محیطی یکی از مهم ترین شاخص های رشد صنایع می دانند از سوی دیگر کارایی با کاهش هزینه ها، جلوگیری از اتلاف منابع و افزایش مزیت رقابتی حیات سازمان را تضمین می کند. از این رو در این مقاله اثر چابکی استراتژیک بر کارایی در صنعت بانکداری مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل بانک های فعال در صنعت بانکداری کشور اعم از دولتی، خصوصی و دولتی در حال خصوصی شدن هستند که کل جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفتند.داده های جمع آوری شده در این تحقیق در قسمت چابکی استراتژیک از طریق پرسشنامه و در قسمت کارایی بر اساس داده های واقعی بوده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که به طور کلی چابکی استراتژیک بر کارایی بانک تاثیر دارد همچنین چابکی استراتژیک بر شاخص های سرانه کارکنان سپرده ها و سرانه شعبه ای سپرده ها تاثیر مثبت دارد اما بر شاخص های بازده دارایی، سرانه کارکنان تسهیلات و سرانه شعبه ای تسهیلات تاثیر ندارد.
    کلیدواژگان: مزیت چابکی، سازمان چابک، چابکی استراتژیک، کارایی سازمان
  • حسین دامغانیان، محمدعلی سیاه سرانی کجوری * صفحات 59-74
    یکی از پدیده های چالش برانگیز بازاریابی که جامعه و افراد آن را تحت تاثیر خود قرار داده خریدهای خودنمایانگر می باشد، جایی که پایبندی به آموزه های مذهبی می تواند نقش موثری در جهت کاهش این معضل ایفا کند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر محرک های موثر بر خرید با انگیزه خودنمایی با اثر تعدیل گری پایبندی به آموزه های مذهبی است. این پژوهش کاربردی بوده و از حیث هدف توصیفی است. اعضای نمونه ی آماری این پژوهش، 388 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان بودند که از طریق پرسشنامه ای که بدین منظور طراحی شده بود مورد سوال واقع شدند. پایایی ابزار تحقیق به وسیله بررسی سازگاری درونی و روایی آن از طریق روایی های همگرا و روایی واگرا مورد سنجش و تایید قرار گرفت. جهت بررسی فرضیات تحقیق از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. در سطح اطمینان 05/0 نتایج نشان داد محرک های محیطی، خودنظارتی و مادی گرایی تاثیر مثبت و معنی داری بر خرید خودنمایانگر دارند. همچنین متغیر پایبندی به آموزه های مذهبی تاثیر محرکهای محیطی بر خرید خودنمایانگر و مادی گرایی بر خرید خودنمایانگر را به صورت کاهنده تعدیل می کند.
    کلیدواژگان: محرک های محیطی، مادی گرایی، خودنظارتی، خرید خودنمایانگر، پایبندی به آموزه های مذهبی
  • محمود قاسمی، پیمان غفاری آشتیانی * صفحات 75-87
    در این تحقیق نقش جنسیت به عنوان یک متغیر تعدیل گر در اثربخشی گزینه های فریبنده نامتقارن مغلوب و غیرنامتقارن مغلوب بر انتخاب مصرف کنندگان در فرآیند تصمیم خرید مورد بررسی قرار گرفت.این تحقیق به لحاظ هدف ، کاربردی وبه لحاظ روش شناسی تحقیق ازنوع تحلیلی توصیفی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه های اراک بوده اند و حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 380 نفر تعیین گردیده است که این تعداد به شیوه نمونه گیری تصادفی از بین جامع آماری انتخاب گردید. ابزارتحقیق ، پرسشنامه بوده است که روایی آن ازروش اعتبار محتوا وبا نظر خبرگان وپایایی آن از روش آزمون-بازآزمون تایید شده است. برای تجزیه تحلیل داده ها از آزمون کای دو به کمک نرم افزارSPSS استفاده گردیده است. نتایج نشان داد که بین جنسیت پاسخ دهندگان و اثربخشی گزینه های فریبنده غیرنامتقارن مغلوب بر تصمیم خرید پاسخ دهندگان ارتباط وجود داشته است ولی اثربخشی گزینه های فریبنده نامتقارن مغلوب مستقل از جنسیت پاسخ دهندگان بوده است.نتایج به دست آمده میتواند ادبیات موضوع اثر فریبنده در تصمیم خرید مصرف کنندگان و نیز نقش جنسیت در استراتژی قیمت گذاری توسط گزینه های فریبنده را بسط و گسترش دهد.این تحقیق برای اولین باراست که به مقایسه نقش جنسیت دراثربخشی گزینه های فریبنده غیرنامتقارن مغلوب و متقارن مغلوب در تصمیم خرید مصرف کنندگان پرداخته است.
    کلیدواژگان: اثرفریبنده، فریبنده نامتقارن مغلوب، فریبنده غیرنامتقارن مغلوب، رفتار مصرف کننده