فهرست مطالب

عصر آدینه - پیاپی 19 (پاییز 1395)
  • پیاپی 19 (پاییز 1395)
  • بهای روی جلد: 50,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1396/07/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید محمدرضی آصف آگاه صفحه 5
    هنر زمینه ساز (موعود گرای اسلامی) به عنوان هنری نوظهور اهمیتی ویژه دارد؛ هرچند که امروزه چندان اثر هنری را برای آن نمی توان برشمرد. این هنر به ترسیم آینده روشن و گذر از وضع کنونی می پردازد و بر پایه مبانی دینی بنا شده است. رسالت آن ایجاد حرکت در جامعه فعلی برای رسیدن به جامعه منتظر است. هنر زمینه ساز در برابر برخی مکاتب هنری قرار می‏گیرد؛ مانند: فوتوریسم، پست مدرنیسم، رمانتیسم، رئالیسم، سوررئالیسم و به ویژه هنر موعودگرای غرب و مجموعه‏های آخرالزمانی.
    در این پژوهش، پس از تعریف هنر زمینه ساز، شاخصه های این هنر بیان شده است که عبارتند از: نقد وضعیت موجود، ترسیم آینده روشن، حقیقت نمایی معطوف به نجات، تاکید توامان بر زیبایی انفسی و آفاقی (معنوی و حسی)، نجات مبتنی بر دین و توجه به شرایط ظهور.
    کلیدواژگان: هنر زمینه ساز، هنر موعود گرا، شاخصه های هنر زمینه ساز، شاخصه های هنر موعود گرای اسلامی
  • محمد کاظمی، عزت الله فرشادفر صفحه 35
    یکی از مباحث بنیادین در «آموزه مهدویت» تبلور تعالیم و انگارههای مهم به منظور تاسیس دولت با محوریت برطرف سازی دشواری ها و کاستیهای زندگی بشری است. اندیشه مهدویت در اسلام شیعی، شفاف ترین صورت و سیمای «موعود» در جهان است؛ به همین دلیل، در دو سده اخیر تلاش‏ها و تکاپوهای بسیار از سوی دشمنان به قصد ایجاد انحراف در این باور صورت بسته است و با نقش آفرینی آنان (اجانب غرب و ملل اروپایی) در عرصه سینما و تلویزیون رنگ دیگری به خود گرفته؛ به گونه ای که اقدامات تشکیلاتی و سازمان یافته عوامل استعمار و صهیونیسم برپایه اندیشه‏های اومانیستی و انسان مداری به وضوح در هنر هفتم دیده می‏شود. سینمای غرب در پی یافتن موضوعاتی مهیج برای خرسندسازی مخاطب خود از یک سو و به کف گرفتن مهام فرهنگ، سیاست و جهان زیست اجتماعی بشر از سوی دیگر است.او برای محقق ساختن اغراض پشت پرده سلطه و استیلا، پرداختن به موضوع منجی آخرالزمان را دست مایه پردازش و تولید بسیاری از آثار سینمایی نموده و تحریف منجی عالم بشریت را در اولویت قرار داده است تا آینده را آن گونه که خود می‏انگارد به تصویر بکشد!
    مقاله پیش رو، عهده دار تبیین بخشی از دکترین مهدویت _ با تاکید بر نقد و بررسی سینمای هالیوود متاثر از دولت اخلاقی امام مهدی _ است.
    کلیدواژگان: موعودگرایی، فراماسونری، نمادها، صهیونیست، شیطان پرستی، سینمای هالیوود
  • محمدرضا یوسفی صفحه 59
    مضمون سازی با موضوع مهدویت در شعر فارسی با پیروزی انقلاب اسلامی شکل تازه ای به خود گرفت به طوری که به یکی از اصلی ترین درون مایه های شعر دفاع مقدس تبدیل شد. میزان و نحوه پردازش شاعران به مهدویت، موضوع این پژوهش است. تحقیق در شعر دفاع مقدس نشان دهنده این حقیقت است که: شاعران مقاومت، صفات، شخصیت و نشانه های امام عصر را دستمایه ساخت صور خیال شعری و مضامین شاعرانه نمودند. باور به دمیدن صبح عدالت و شکوفایی جهان با ظهور، لذت انتظار و عشق ورزی به منجی عالم، استغاثه و طلب وعده دیدار از مهم ترین عناصر مضمون ساز شعر دفاع مقدس به شمار می رود. جهان در عصر غیبت به شبی دیرپای همانند شده که ظهور مهدی برتر از طلوع هزار خورشید است. اعتقاد به صبح عدالت به مثابه یک فرهنگ در کالبد جامعه جاری است چون این صبح باید ظلم و استبداد را که در فرهنگ مردم به شب تعبیر می شود براندازد. بهار در شعر معاصر مضمون نمادین آغاز مجدد حیات، شکوفایی، رستن از خمودگی وآراستن با شکفتگی را با خود دارد. در شعر مقاومت، حکومت همراه با عدل آخرالزمان، پایان سردی و افسردگی تبعیض، گناه وظلم است. در اشعار دفاع مقدس، رزمندگان حضرت مهدی را به جان مادرشان و به خون شهدا سوگند می دهند که از پرده غیبت درآید. مهدی جامع جمال و کمال است و هر انسان آزاده ای شیفته اوست؛ پس هرکس از عشق سخن بگوید معشوقش اوست. این حجم تصویرسازی و مضمون پردازی، متاثر از هویت دینی انقلاب اسلامی و ماهیت شیعی دفاع مقدس است.
    کلیدواژگان: مهدویت، انتظار، ظهور، شعر معاصر، دفاع مقدس
  • نجمه نظری، جمیله زارعی صفحه 85
    نماد به عنوان یکی از مهم ترین انواع صورخیال، از دیرباز تا کنون مورد توجه شاعران و نویسندگان بوده است. در شعر انتظار با توجه به فضای معنوی و روحانی آن از سویی و رویکرد انتقادی _ اجتماعی آن از سوی دیگر، نمادگرایی جایگاهی ویژه دارد. شعر انتظار شاخه ای از شعر ولایی است و مضامینی چون انتظار فرج، اظهار ارادت و علاقه به حضرت مهدی، ویژگی های منتظر واقعی و بیان کاستی ها و نا به سامانی های عصر حاضر را در برمی گیرد.
    انقلاب اسلامی و جنگ هشت ساله ی ایران و عراق از مهمترین حوادث تاثیرگذار بر شعر انتظار بوده است. علی معلم و علی رضا قزوه نیز به عنوان دو شاعر مطرح در حوزه ی شعر آیینی و ادبیات پایداری از این تاثیرپذیری برکنار نبوده اند. علاوه بر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مسائل روز ایران، انتقاد از جامعه ی پیش از عصر ظهور و تلاش برای خودسازی به منظور درک دولت حضرت مهدی زمینه ساز ورود نمادهای تازه ای در شعر انتظار قزوه و معلم شده است.
    در پژوهش حاضر به بررسی خاستگاه نمادها و نمادهای مرسوم و ابداعی در سروده های این دو شاعر خواهیم پرداخت. مسئله ی اصلی پژوهش حاضر این است که معلم و قزوه از چه نمادهایی در شعر انتظار خود و در توصیف منجی بهره می گیرند و در نمادهای مورد استفاده ی دو شاعر چه اشتراکاتی وجود دارد؟
    کلیدواژگان: شعر انتظار، نماد، علی معلم، علی رضا قزوه
  • حدیث بابایی، کبری خسروی، حسین چراغی وش صفحه 109
    آرمان شهر در معنای کلی، سرزمین خیالی و دست نیافتنی دنیای بشریت است که تاکنون در عالم واقعیت محقق نشده است و تنها در عالم خیال وجود دارد. آرمان شهر در اندیشه ی شاعران و ادیبان مختلف، مدینه ی فاضله و ناکجاآبادی است که در آن، همه ی انسان ها در آزادی و خوشبختی کامل زندگی می کنند و از ظلم و ستم و بی عدالتی های موجود در عالم واقعیت در آن خبری نیست. شاعران معاصر با دیدن مشکلات و جنگ های اخیر در سراسر دنیا، دست به خلق شهری آرمانی زدند که در آن خبری از جنگ و مصیبت نخواهد بود. جامعه ای که زیربنای آن، آیات متعدد قرآن و روایات متواتر بوده و حکایت از حکومتی جهانی دارد که دنیا را اداره خواهد نمود و در آن تنها عدالت و امنیت و سعادت حاکم خواهد بود، آن روز همان روز تشکیل حکومت جهانی امام مهدی است. پژوهش حاضر به بررسی آرمان شهر در شعر شاعران معاصر زبان فارسی و عربی می پردازد. نتایج پژوهش نشان می دهد که آرمان شهر مهدوی در شعر شاعران شامل موضوعاتی همچون؛ آرمان شهر عدل، آرمان شهر مستضعفان، آرمان شهر رفاه و آسایش می باشد. شاعران مختلف برکت، امنیت، کامل شدن عقل و خرد و آشکاری گنج های زمین را لازمه برقراری رفاه و آسایش در جامعه دانسته اند.
    کلیدواژگان: امام مهدی، آرمان شهر، شعر معاصر عربی، شعر معاصر فارسی، ادبیات تطبیقی
  • علی حاج محمدی، رضا کرمی صفحه 145
    در این مقاله به امکان و کیفیت استخدام «موانع ارتباطی» یا همان «نوفه‏های ارتباطی» توسط دستگاه رسانه ای استکبار جهانی علیه پیام جبهه حق پرداخته ام. استدلالم این است که پیام مهدی پیام فطرت است و مشترک همه انسان‏ها و همین که این پیام به درستی به مخاطب خود برسد، پذیرفته خواهد شد، فلذا جبهه باطل می‏کوشد تا با ایجاد موانعی بر سر راه پیام جبهه حق، جامعه بشری را از این پیام فطری محروم کند. اینجاست که خبرنگار مهدوی به عنوان جزیی از روابط عمومی موعود نقشی معنادار می‏یابد که همانا مبارزه با «موانع ارتباطی» است.
    اینجانب ابتدا به تعریف و تبیین نوفه‏های ارتباطی از منظر نظریه ارتباطات معاصر پرداخته و گفته ام که در میان نوفه‏های ارتباطی ذکر شده، «نوفه روانی» مهم ترین ابزار رسانه ای جبهه باطل در رویارویی با جبهه حق است. در گام بعد، چند و چون مبارزه با نوفه‏های روانی را در عرصه ارتباطات مهدوی بررسی کرده ام. سپس به تبیین نوفه ای ارتباطی پرداخته ام که در نظریه ارتباط شناسی معاصر از آن غفلت شده است و می‏توان آن را با عنایت به دیدگاه قرآن کریم «نوفه درونی» یا «نوفه نهادی» نامید. آنگاه به تشریح این نوفه ارتباطی از منظر قرآن کریم پرداخته و امکان مبارزه با آن را بررسی کرده ام.
    کلیدواژگان: نوفه های ارتباطی، نوفه روانی، نوفه درونی، رسانه موعود، خبرنگار مهدوی
  • معصومه اسماعیلی صفحه 167
    مسیحیت صهیونیست در سناریویی جدید در حال تصویرسازی نوینی از جهان پیش از ظهور است. در دنیای آخرالزمان، یهودیان در حال مهاجرت به سرزمین موعود و بازپس گیری آن بوده و برای این اقدام ناچار به ستیزهای خونین خواهند بود. اما جهان از موجود شرور و خونریز بیزار است از این رو باید چاره ای اندیشید تا ریختن خون انسان ها با شرارت یکسان پنداشته نشود. خون آشام که در تمام فیلم های هالیوودی موجودی شرور، درنده، بد صورت و زشت سیرت بود به یکباره در مجموعه فیلم های گرگ و میش تبدیل به موجودی ناجی، زیبا، توانگر، عاشق و محبوب شد. تصویرسازی موجود خونریزی که به مکیدن خون مشغول بود به صورت موجودی محبوب این نتیجه را در ذهن مخاطب می نشاند که خون خواری با شرارت و بد ذات بودن نسبت مستقیم ندارد بلکه گاه اجبار زمانه است. با این نتیجه گیری صهیونیست ها می توانند هم به ریختن خون انسان ها مشغول باشند و هم وجهه مثبت خود را حفظ کنند تا دنیای پیش از ظهور را برای واپسین ناجی مهیا سازند. حال سوال مقاله این است که هدف هالیوود از این چرخش آشکار در تعریف خون آشام چه بوده و مناسبت این فیلم با اهداف نظام صهیونیستی در تصویر دنیای پیش از ظهور چیست؟
    کلیدواژگان: خوناشام، مسیحیت صهیونیست، آخرالزمان، منجی، قهرمان
|
  • Dr. Seyed Mohammadrazi Asef Agah Page 5
    The Art of ground setting (Islamic oriented promised) as Emerging art is important though it is today can not Count Artwork for it. This art Draw a bright future and passing the current status And based on Religious Foundations. The mission of that is Create motion in the current society to get to the waiter community. The Art of ground setting Placed in return of Some art schools like futurism , postmodernism , romanticism, Realism , Surrealism especially Promoter art of the West and apocalyptic Collections. In this research after the definition of art making background, Characteristics of this art has been explained: Review the current situation, Draw a bright future, The truth about the future, Focus on anfosci and afaghi of beauty (Spiritual and sensual beauty) , Religion-based salvation ,and pay attention to Conditions of Emergence.
    Keywords: The Art of ground setting, oriented promised Art, Characteristics of Art of ground setting, Characteristics of Islamic oriented promised Art.
  • Mohammad Kazemi, Dr. Ezatollah Farshadfar Page 35
    One of the fundamentally issues of Mahdaviyat Doctrine is Demonstrating significant instructions and considerations to establishing Government that its aim is reduce human difficulties and limitations. Mahdaviyat Doctrine is The clearest face of messianic in the word .For that reason we can see plenty of activities and prowls related to Islam enemies to detour this human believe especially in recently 2 decades that is appeared in TV and Cinema of west. By the way it is clear that the organized and brigade activities are used in 7th Art that is covered by Zionism and colonialism who are directing Humanism .west cinema is seeking ways to amazing people in one hand and to handling political and culture and social environments of mankind in the other hand. For these purposes west cinema tries to catch the subject of finalist period of exist in its polluted hands that is managed in movie products which is planning to garble Mahdie movement in the latest age of life to make the future of the word in its favorite model. This article tries to criticize Hollywood in base of Imam Mahdie moral government.
    Keywords: messianic, freemasonic, symbols, devil worship, Hollywood
  • Dr. Mohammad Reza Yousefi Page 59
    The conceptualizing with Messianology( Mahdavit) theme in f Persian poetry took on a new form after the Islamic Revolution of Iran. Poets of resistance using from traits, personality, and signs of Imam Mahdi (as) making poetic imagery and poetic themes .Belief in coming justices morning by advent of Imam Mahdi (as) justice and prosperity, joy, expectation and love the Savior of the world, cry and promise to meet demands are the most important elements is the making theme in Sacred Defense poetry. The world in absence of Imam Mahdi (AS) era imagine to long night as his emerging superior to the dawn of a thousand suns. Belief in the justice morning is as a culture in context of society because this justice morning must be finishes the morning's tyranny which interpreted in the culture of the people to overthrow night. Spring theme in contemporary poetry is symbolic resumption of life, prosperity, redemption from garnishing with efflorescence-long. In the poetry of resistance, ruled with justice apocalypse, will end discrimination cold, depression, guilt and oppression. In lyrics of sacred war Imam Mahdi's warriors swear by his mother and martyr's blood that finish absence era. Mahdi (AS) is a comprehensive beauty and perfection and every free man infatuated with his, so anyone speak about love he is his lover.
    Keywords: Messianology (Mahdavit), waiting, appearance, meeting, contemporary poetry, sacred defense.
  • Dr. Najmeh Nazari, Jamileh Zarei Page 85
    The symbol, as one of the most important types of imagery, has been considered by poets and authors from ancient times until now. Symbolism has a special position in the waiting poetry, regarding its spiritual space on the one hand, and its social-critical approach on the other hand. The waiting poetry is a branch of guardianship (velayi) poetry, and included the themes such as waiting for the Hujjat, expressing devotion and love to Imam Mahdi (the Hujjat), the features of real awaiting person, and the shortcomings and woes of the current age. The Islamic Revolution of Iran and the eight-year war of Iran and Iraq are the most important events affecting the waiting poems. Ali Moallem and Alireza Qazveh, as the two famous poets in ritual poetry and resistance literature, were not beyond these influences. As well and Islamic revolution and the eight year war, the current events of Iran, criticism of the pre-emergence society and the efforts for improving oneself to understand the government of Imam Mahdi prepared the field for entering new symbols in the waiting poetry of Qazveh and Moallem. In the present study we have discussed the origins of the symbols and the traditional and innovative symbols in the poems of these two poets.
    Keywords: Waiting poetry, symbol, Ali Moallem, Alireza Qazveh.
  • Hadis Babaei, Dr. Kobra Khosravi, Dr. Hossein Cheraghivash Page 109
    Utopia in total meaning is imaginary and in accessible humanity world, that in the reality world doesn’t be certain yet and only exist in the dream world and minds. Utopia in poets and literates various opinion is, utopia that there in all humans are live whole freedom and fortune. In there, isn’t any news about tyranny and inequity that exist in reality world. Current poets by notice see about problems and recent wars throughout world, occupied to create ideal city that will not any news about war and affliction in there. Society that substructure of its umpteen rendition of Quran and Narrative successive that representative from worldwide Governmental that will administer absolute world and in there just it will be equanimity and security and felicity. That day is idem day that imam Mahdi establishment his global government.
    Keywords: Imam Mahdi, Utopia, Arabic contemporary poem, Persian contemporary poem, Comparative literature
  • Ail Hajmohammadi, Dr. Reza Karami Page 145
    This paper aims to discuss the potential communication barriers or noises in the era of the reappearance of Mahdi (A.S.) and how they may be employed by the force of falsehood against his message. I argue that Mahdi’s message is going to be plainly heard and accepted by people due to the existence of a common God-given nature among the people. Nevertheless, the force of falsehood is certain to be creating noises in order to reverse the process. Correspondents of Mahdi’s message are thus required to combat those communication barriers. I begin by defining communication barriers based on Gil and Adams’ theory and, among others, say that the force of falsehood would primarily set up psychological barriers as its main media strategy against Mahdi’s message. Next, I discuss how to counter and remove the communication barrier. Then, I follow the Holy Koran to identify and discuss an undiscussed communication barrier, called ‘internal barrier.’ A debate on whether and how the barrier could be countered or removed follows.
    Keywords: communication barriers, psychological barrier, internal barrier, Mahdaviyyat media, Mahdaviyyat correspondent
  • Dr . Masoumeh Esmaeili Page 167
    Zionist Christianity in the new scenario is Illustrating the world before the advent. In the last world of time¡ The Jews are emigrating to the promised land and retrieving it And for that purpose they will have to fight bloody strife. But the world hates the evil and bloodshed Existence. Therefore There must be a way that shed the blood of humans And wickedness Do not consider the same. My Vampire that, in all Hollywood films, was an evil, pitiful, ugly, and ugly creature¡ Suddenly in a collection of twilight films, became a savior, beautiful, wealthy, lover, and beloved. illustration of a blood-sucking Who was busy sucking blood as a Lovely creature bring This results in the audience's mind that The bloodthirst is not directly related to evil and Being inferior but It is sometimes a compulsion of the time. With this conclusion, the Zionists can both shed the blood of human beings and maintain their positive image To provide the world before the advent for the Last Savior. The subject of the article is that What Hollywood's purpose is from this apparent turning point in the definition of blood and What is the relevance of this film to the goals of the Zionist system in the image of the pre-emergence world?
    Keywords: Vampire, zionist christianity, apocalypse, savior, hero