فهرست مطالب

پلاسما و نشانگرهای زیستی - سال دهم شماره 3 (پیاپی 39، تابستان 1396)

نشریه پلاسما و نشانگرهای زیستی
سال دهم شماره 3 (پیاپی 39، تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/08/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • نیکتا مهدی پور، سیدعلی اکبر هدایتی، محمدرضا ایمانپور صفحه 1
    زمینه وهدف
    بررسی اثرات فیزیولوژیک فلزات سنگین بر آبزیان شاخص دریای خزر بسیار حائز اهمیت می باشد. از مهم ترین شاخص های فیزیولوژیک بررسی عوارض بافت شناسی بافت های حساس از جمله آبشش می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر فلزات سنگین آهن و روی بر ساختار بافت آبشش بچه ماهی سفید Rutilu skutumصورت گرفت.
    روش کار
    در این راستا تعداد 120 عدد بچه ماهی سفید تهیه و پس از سازگاری ماهیان با شرایط آزمایشگاهی، آزمایش به مدت 30 روز در غلظت های(Fecl2mg l-15/19 وmg l-1 ZnCl29/3) انجام شده و نمونه گیری از بافت آبشش طی3 دوره 7، 15 و 30 روزه صورت پذیرفت. بررسی بافتی به روش بافت شناسی کلاسیک و با رنگ آمیزی هماتوکسیلین- ائوزین صورت گرفت و عوارض بافتی وسیله میکروسکوپ نوری با بزرگنمایی 10 و 40 مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج حاکی از این بود که با پیشرفت مدت قرارگیری در معرض فلزات سنگین آسیب های وارده به بافت آبشش از قبیل پرخونی و خون ریزی، شکستگی و اتصال لاملاهای ثانویه و کوتاه شدن لاملاهای ثانویه،گرزی شدن تیغه های آبششی، متورم و پرسلولی شدن لاملاها شدیدتر شد. به طوری که در مدت 30 روز بیشترین جداشدگی در لاملای اولیه و ثانویه دیده شد.
    نتیجه گیری
    میزان آسیب دیدگی بافت آبشش در غلظت های مختلف فلزات به ترتیب در روی نسبت به آهن به طور معنی داری کمتر و عوارض مشاهده شده در تیمار آهن بیشتر است. بیشترین عوارض مشاهد شده اتصال لاملاهای ثانویه و پرخونی آبشش بود.
    کلیدواژگان: آلودگی آب، آسیب شناسی بافتی، آبشش، فلزات سنگین، دریای خزر
  • فرهاد صفری زنجانی، عباسعلی گائینی، محمدرضا کردی، سیروس چوبینه، رضا اقدام ضمیری صفحه 13
    زمینه و هدف
    سرطان کولورکتال، سومین بیماری سرطان شایع در جهان و نیز درایران می باشد، متاسفانه تعداد بیماران این نوع سرطان در ایران در حال افزایش است. فعالیت های ورزشی احتمالا یکی از مداخلات موثر در این زمینه می تواند باشد. بنابر این هدف از این پژوهش بررسی تاثیر یک برنامه تمرین ترکیبی بر توان هوازی و قدرت بیماران مبتلا به سرطان روده می باشد.
    روش کار
    در این پژوهش 20 بیمار مبتلا به سرطان کولورکتال با میانگین سنی 21/4553/61 سال و میانگین وزنی9/3570/9 کیلوگرم به صورت تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 14هفته و هر هفته به مدت 5روز(3روز تمرینات استقامتی و 2روز تمرینات قدرتی) تمرین کردند. قدرت پایین تنه با استفاده ازفرمول1 RM و توان هوازی با استفاده از آزمون یک مایل دویدن سنجیده شد. برای آنالیز داده ها و مقایسه پیش آزمون و پس آزمون، از آزمونt وابسته و کوواریانس استفاده گردید. تمامی محاسبات در دامنه pصورت گرفت
    یافته ها
    بر اساس نتایج حاصله اختلاف معناداری بین دو گروه تجربی و کنترل در متغیرتوان هوازی و قدرت پایین تنه در پس آزمون مشاهده شد(0/05p
    نتیجه گیری
    برای پیشگیری از بازگشت بیماری سرطان یکی از مداخلات مثبت انجام تمرینات ورزشی است که در این زمینه و براساس نتایج حاصله روش تمرینات ترکیبی موثرتر بوده و می تواند به بهبودی در قابلیت های جسمانی جهت مقابله با بیماری موثر باشد.
    کلیدواژگان: سرطان روده، تمرین ترکیبی، 1RMVO2max
  • علی اوصالی، حسین مصطفوی صفحه 23
    زمینه و هدف
    انقباض شدید عضلانی و برون گرا موجب ایجاد آسیب هایی در سطح سلولی مولکولی می شود. این آسیب ها موثر بر عملکرد ورزشی ورزشکاران می باشد. هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر سه ماه مصرف مکمل اسیدهای آمینه شاخه دار و تمرین پلایومتریک بر عملکرد پرش عمقی کشتی گیران است.
    روش کار
    22 کشتی گیر مرد طی نمونه گیری هدف مند از بین کشتی گیران زنجان(سن 3/52 21/54 سال، وزن 3/76 66/18 کیلوگرم، قد 2/41 168/36سانتی متر و شاخص توده بدن 1/97 ±23/34 کیلوگرم بر متر مربع) انتخاب و به طور تصادفی ساده به دو گروه پلاسیبو و مکمل تقسیم شدند. هر دو گروه ساعت 07:00 صبح صبحانه و ساعت 9 صبح نیز تمرینات پرش عمقی را در 6 دور پیاپی تا سر حد خستگی، با فاصله 5 دقیقه در بین ست ها انجام دادند و مکمل خود را به صورت دوسوکور قبل و بعد از پرش های عمقی دریافت نمودند. گروه اسیدآمینه شاخه دار 45 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن از هر یک از آمینو اسیدهای(والین، لوسین و ایزولوسین) را به صورت محلول دریافت نمودند که حجم محلول 4 میلی مول به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن بود. گروه پلاسیبو نیز(4 میلی مول به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن) پلاسیبو مصرف نمودند. از روش آماری تی زوجی و تی مستقل برای بررسی میزان تغییرات عملکرد درون گروهی و بین گروهی استفاده و سطح معنی داری 0/05P≤در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    عملکرد گروه اسیدآمینه شاخه دار نسبت به گروه پلاسیبو به طور معناداری بالاتر بوده(0/05P) و در مقایسه درون گروهی نیز، عملکرد هر دو گروه پس از سه ماه تمرینات پلایومتریک افزایش معناداری داشت(0/05P
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های تحقیق هر دو عامل تغذیه و تمرین به مدت سه ماه بر عملکرد پرش عمقی تاثیرگذار می باشد و این تاثیرگذاری بر عملکرد در گروهی که از مکمل اسیدآمینه شاخه دار استفاده کرده بودند بیشتر از گروه دارونما است.
    کلیدواژگان: پلایومتریک، اسیدآمینه شاخه دار، مکمل، پرش عمقی
  • محمد شجاعی، مرتضی زنده دل، وهاب باباپور، سعید چرخکار، سعید رسولی نژاد صفحه 33
    زمینه و هدف
    سیستم اپیوئیدرژیک نقش مهمی در تنظیم مرکزی اخذ غذا در پستانداران و پرندگان ایفا می کنند. این مطالعه جهت بررسی نقش سیستم اپیوئیدرژیک بر رفتار تغذیه ای القا شده با اپیوئیدها در جوجه های نوزاد نژاد تخم گذاری که 3 ساعت از غذا محروم شده اند، است.
    روش کار
    144 جوجه در 3 آزمایش که هر کدام شامل 4 گروه بود، تقسیم شدند. در آزمایش اول پرنده ها با D-Alfa-NME-Phe4-Gly15-EnkephalinDAMGOآگونیست گیرنده μاپیوئیدی)(500، 250، 125 پیکومول) تزریق داخل بطن مغزی شدند. در آزمایش دوم جوجه ها با تزریق داخل بطن مغزی D-Pen-Enkephalin &Dpen-D-Pen-EnkephalinDPDPEآگونیست گیرنده دلتا اپیوئید)(20 ،40 و 80 پیکومول) مورد بررسی قرار گرفتند. در آزمایش سوم تاثیر تزریق داخل بطن مغزی U-50488Hکه آگونیست گیرنده کاپا اپیوئیدی می باشد با دوزهای 10، 20 و 30 نانومول در جوجه ها مورد ارزیابی قرار گرفتند. اخذ غذای حجمی 3 ساعت پس از تزریقات ثبت شد.یافته هاتزریق داخل بطن مغزی آگونیست گیرنده μاپیوئید به طور معنی داری باعث کاهش اخذ غذا شد(0/05Pهم چنین تزریق آگونیست گیرنده های دلتا و کاپا اپیوئید به صورت معناداری اخذ غذا را افزایش دادند(0/05Pنتیجه گیریاین نتایج پیشنهاد می کند که سیستم اپیوئیدرژیک مرکزی نقش مهمی بر رفتار تغذیه ای دارد.
    کلیدواژگان: اپیوئیدرژیک، اخذ غذا، جوجه های تخم گذار
  • جمال سیف دواتی، صیاد سیف زاده، حسین عبدی بنمار، فرزاد میرزایی آقجه قشلاق، رضا سید شریفی صفحه 43
    زمینه و هدف
    بره موم ماده ای است با خواص دارویی که جهت درمان انواع بیماری های انسانی و دامی استفاده می گردد. بره موم دارای خواص ضدمیکروبی، ضدقارچی و آنتی اکسیدانی بوده که سبب تقویت سیستم ایمنی گونه های متفاوت حیوانی می شود. هدف از این مطالعه، بررسی اثرات عصاره بره موم بر عملکرد رشدی، فراسنجه های خونی و وضعیت آنتی اکسیدانی گوساله های شیرخوار هلشتاین می باشد.
    روش کار
    برای انجام این مطالعه تعداد 24 راس گوساله هلشتاین با میانگین سنی 10 1 و میانگین وزنی 238 کیلوگرم در یک قالب طرح کاملا تصادفی به مدت 70 روز استفاده گردید. تیمارهای آزمایشی شامل 1) جیره پایه بدون بره موم، 2) جیره پایه +500 قسمت در میلیون مکمل بره موم، 3) جیره پایه + 1000 قسمت در میلیون مکمل بره موم بودند. گوساله ها هر دو هفته یک بار وزن کشی شده و جهت اندازه گیری متابولیت های خونی و فعالیت آنتی اکسیدانی در روزهای 30 و 60 روز پس از تیمار، از آن ها خون گیری صورت گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که استفاده از سطوح عصاره بره موم تاثیر معنی داری بر مصرف خوارک در طی ماه های اول، دوم و کل دوره آزمایشی نداشت. مکمل کردن بره موم در شیر گوساله های شیرخوار تاثیری بر افزایش وزن در طی ماه های اول و دوم نشان نداد. در صورتی که اضافه کردن 500 قسمت در میلیون عصاره بره موم در کل دوره آزمایشی افزایش معنی داری بر وزن روزانه داشت. اختلاف معنی داری بین غلظت متابولیت های خونی(گلوکز، کلسترول، تری گلیسیرید، آلبومین، اوره، هموگلوبین و گلوبولین) در گروه ها نسبت به شاهد مشاهده نشد. نتایج به دست آمده نشان داد که افزودن عصاره بره موم بر فعالیت آنزیم های آسپارتات آمینوترانسفراز، آلانین آمینو ترانسفراز و گلوتاتیون پراکسیداز خون تاثیر معنی داری نداشت. اما مکمل کردن شیر با عصاره بره موم تاثیر معنی داری بر غلظت ظرفیت آنتی اکسیدانی کل و فعالیت سوپراکسید دسموتاز را نشان داد.
    نتیجه گیری
    به طور کلی می توان نتیجه گرفت که استفاده از عصاره بره موم اثری بر عملکرد، فراسنجه های خونی به جز سوپراکسید دسموتاز و فعالیت آنتی اکسیدانی کل ندارد. بنابراین افزودن عصاره بره موم در شیر گوساله های هلشتاین به طوری موثری در پیشگیری از استرس می تواند مفید باشد.
    کلیدواژگان: عصارهبره موم، فراسنجه های خونی، وضعیت آنتی اکسیدانی، گوساله هلشتاین
  • سید ابراهیم حسینی، فرزاد گودرزی، سعید خاتم ساز صفحه 55
    زمینه و هدف
    آب انار با داشتن انواعی از ترکیبات شیمیایی دارای خواص متعددی از جمله ضد چاقی، دیابت، ضد سرطان، ضد مسمومیت کبدی،کاهش دهنده قند و کلسترول خون می باشد، لذا این پژوهش با هدف بررسی اثرآب انار بر غلظت پلاسمایی هورمون های محور هیپوفیز تیروئید در موش های صحرایی نر بالغ انجام گرفت.
    روش کار
    برای این منظور تعداد 50 سر موش صحرایی نر بالغ با وزن تقریبی 210 تا 200 گرم به پنج گروه 8 تایی شامل کنترل(فاقد تیمار)، شاهد(تیمار با آب مقطر) وگروه های تجربی دریافت کننده روزانه 3، 6 و 9 میلی لیتر آب انار تقسیم شدند.کلیه تیمار ها به صورت گاواژ و به مدت 10 روز صورت گرفت. در پایان دوره بعد از اندازه گیری وزن حیوانات ضمن خون گیری و تهیه پلاسما میزان پلاسمایی هورمون های TSH ،T4 ،T3با روش الیزا اندازه گیری و نتایج با آزمون های آماری تجزیه واریانس یک طرفه و tتست تحلیل و معناداری اختلاف داده ها در سطح 0/05Pدر نظر گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج این بررسی نشان داد که آب انار تاثیر معناداری بر وزن بدن ندارد، اما در گروه دریافت کننده دوز 3 میلی لیتر غلضت TSHافزایش معنادار و در گروه دریافت کننده دوز 9 میلی لیتر غلظت T3و در تمام گروه ها میزان T4کاهش معناداری در سطح 0/05>Pمشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    نتایج این بررسی نشان داد که آب انار تاثیر ی بر میزان وزن موش های صحرایی نداشته اما به صورت وابسته به دوز باعث افزایش میزان پلاسمایی هورمون TSHو کاهش هورمون های T3وT4می گردد
    کلیدواژگان: آب انار، TSHT3، T4، موش صحرایی
  • آرزو صمصامی، روح الله رحیمی، فردین شالویی، گودرز هاشمی صفحه 63
    زمینه و هدف
    با وجود افزایش کاربرد نانو ذرات نقره در صنعت و محصولات مصرفی، در مورد سمیت آن به ویژه برای موجودات آبزی شناخت اندکی وجود دارد. با توجه به توسعه سریع فناوری نانو و کاربردهای گوناگون آن، داشتن اطلاعات کافی درباره عوارض جانبی احتمالی در اندام های بدن آبزیان بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، در این تحقیق به بررسی تعیین غلظت کشنده میانی(LC50) و تاثیر این ذرات بر آنزیم های کبدی ماهی کپور پرداخته شد.
    روش کار
    84 عدد ماهی کپور به مدت 96 ساعت در معرض غلظت های 0، 0/1، 0/5، 1، 2/5، 5 و 10 میلی گرم بر لیتر نانو ذرات نقره قرار گرفتند و تلفات روزانه ثبت گردید. نتایج توسط نرم افزار Probit Analysesبررسی و غلظت کشنده میانی(LC50) محاسبه شد. سپس براساس LC50به دست آمده 84 عدد ماهی در 4 تیمار( 0، 0/02، 0/04، 0/11 میلی گرم بر لیتر) در 3 تکرار قرار گرفت. بعد از طی 14 روز، 2 عدد ماهی از هر تکرار پس از بیهوشی با پودر گل میخک و خون گیری از کبد آن ها، تغییرات سطح آنزیم هایAST،ALP ،ALTاندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که LC50در این ماهی 0/23 میلی گرم بر لیتر به دست آمده و غلظت های بررسی شده نانوذرات نقره با افزایش غلظت، در سطح آنزیم های کبدی افزایش معنی داری نسبت به گروه کنترل از خود نشان دادند (0/05>P
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج پژوهش حاضر، نانو ذرات نقره دارای اثرات سمی بر آبزیان بوده و جلوگیری از رهایش عمدی یا تصادفی آن ها به زیست بوم های آبی باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: نانوذرات نقره، کپور معمولی، AST، ALP، ALT
  • سپیده درخشان، زهرا دیلمی خیابانی صفحه 73
    زمینه و هدف
    سرطان معده دومین علت مرگ ناشی از سرطان است. نتایج مطالعات ارتباطی میان ژن HER2و یکی از علل ایجاد سرطان معده را به اثبات رسانده است. فعالیت کاتچین های گیاه چای سبز با خاصیت ضد سرطانی موجب مهار سلول های سرطانی می شود. با در نظر گرفتن این سه فاکتور ، تغییرات میزان بیان ژن HER2پس از تیمار سلول های سرطانی معده با عصاره چای سبز بررسی گردید
    روش کار
    غلظت های 800 ، 1200 و 2000 μg/mlاز عصاره چای سبز در 2 گروه 48 و 72 ساعت بر سلول های AGSتیمار گردید. استخراج RNA، سنتز cDNAو بررسی میزان بیان ژن ها توسط Real time PCRانجام شده و تغییرات بیان ژن مذکور با کمک آنالیز های آماری انجام گردید.
    یافته ها
    نتایج آنالیز داده ها نشان دهنده افزایش میزان بیان ژن HER2در غلظت 800 و کاهش میزان بیان در غلظت 1200 و 2000 μg/mlبوده و این کاهش متاثر از افزایش غلظت و افزایش زمان می باشد. در گروه 72 ساعت و غلظت 2000 μg/mlعصاره چای سبز حداکثر کاهش میزان بیان ژن HER2مشاهده شده است.
    نتیجه گیری
    عصاره چای سبز در غلظت های بالا(2000 μg/ml)، موجب کاهش میزان بیان ژن HER2شده که این عامل می تواند موجب جلوگیری از رشد و پیشروی سلول های سرطانی معده شود.
    کلیدواژگان: سرطان معده، ژن HER2، چای سبز
|
  • Nikta Mehdipour, Syeid Ali Akbar Hedayati, Mohammadreza Imanpour Page 1
    Inroduction & Objective This studyaimed to investigate the effects of heavy metals such as iron and zinc on the gills of fish Rutiluskutum.Inthis regard
    Materials And Methods
    120kutum were prepared with laboratory conditions testing in 30 days at concentrations of FeCl2 19.5 mg/L and ZnCl2 3.9 mg/L.Tissue samples were caught at three periods of 7, 15 and 30 days.
    Results The results indicate that with the progresses of exposure time for iron, damage to gill tissue were more severed such as hypere mia and hemorrhage, fractures and connectivity of secondary lamella and secondary lamella shortening, bladegill, lamella of swollen multi-cellular. So in 30 days , the maximum deta chmentw as seen in primary and secondary lamella.
    Conclusion
    The amount of gill tissue damage of various concentrations metals were as follows: Fe>Zn respectively and in zinc treatment was increased.
    Keywords: Caspian Sea, Lesions of tissue, Gill, Heavy Metals, Pollution
  • Farhad Safari Zanjani, Abbas Ali Gaeini, Mohammadreza Kordi, Syrous Choobineh, Reza Eghdam Zamiri Page 13
    Inroduction & Objective Colorectal cancer is third cancer incident in all of the world and Iran which is enhancing, unfortunately. Physical activity is one of the best effective interventions. The aim of this research was to investigate of concurrent training programme on aerobic capacity and lower body power of colorectal cancer survivors.
    Materials And Methods
    20 colorectal cancer patients with average age 55.5±20 and average weight 70.9±9.35 participated at this survey. They randomly divided in two groups. Experimental group(EG) performed 14 week’s concurrent training programme which involved 3 days endurance training and 2days resistance training per week. Control group(CG) didn’t any training programme at this time. Lower body strength measured by 1RM and Aerobic capacity measured by VO2Max. To analyse the data T-test and Covariance were used.
    Results
    On the base of results, significantly differences observed between EG and CG in VO2Max and lower body power variables (P
    Conclusion The concurrent training programme probably is effective intervention for prevention of return of cancer which is able to improve physical capacities in colorectal cancer survivors.
    Keywords: Colorectal Cancer, Concurrent Training, 1RM, VO2Max
  • Ali Osali, Hossein Mostafavi Page 23
    Inroduction &
    Objective
    High intensity exercise and eccentric contraction due to micro injury and this injures have negative effect on athletics performance. This study aimed at investigation of BCAAs consumption effects on wrestlers` depth jumping performance in plyometric training.
    Methodsand material 22 volunteer male wrestlers (age 21.54±3.52, weight 66.18±3.76, height 168.36±2.41, and BMI 23.34±1.97) were selected, using purposeful sampling, and randomly divided into two groups of Placebo and Amino acid. During the training period, both groups had breakfast at 7:00 a.m and two hours later, performed depth jumping in 6 consecutive sets until fatigue, with 5 minutes of resting between each sets and received their supplementation in a blindfold manner before and after depth jumping exercise. Group one consumed 45 mg/kgBW of each Amino acid (Valine, leucine and Isoleucine) in the form of 4ml/kgBW solution per each kg of body weight. The Placebo group also used a solution with the same volume. Paird and independent t-test was used to investigate the change rate in performance and the significance level of inter and intra group was considered to be (P≤0.05).
    Results The results showed that the performance of group Amino acid was significantly higher than the Placebo group (P≤0.05). In intra-group comparison, the performance of both groups had significant increase after three months of plyometric training (P≤0.05).
    Conclusion According to the results, since the exercise type, duration and intensity for both groups were the same, most probably the consumption of BCAAs supplementation had positive effects on jumping performances during plyometric training.
    Keywords: Plyometrics, BCAAS, Supplementation, Depth Jump
  • Mohammad Shojaei, Morteza Zendehdel, Vahhab Babapour, Saeed Charkhkar, Saeed Rasoulinejad Page 33
    Inroduction &
    Objective
    Opioidergic system has crucial role on central regulation of food intake in mammals and birds. This study was designed to investigate role of opioidergic system on opioid-induced feeding behavior in 3-h food-deprived (FD3) neonatal layer-type chicks.
    Material and
    Methods
    144 chickens allocated into3 experiments, each with four treatment groups. In Experiment 1, birds were ICV injected with D-Ala2–NMe-Phe4-Glyol5-enkephalin (DAMGO, µ-opioid receptor agonist) (125, 250 and 500pmol). In Experiment 2, chickens were ICV treated with D-Pen2,5Enkephalin,D-Pen2,D-Pen5Enkephalin (DPDPE, δ-opioid receptor agonist) (20, 40 and 80pmol). In Experiment 3, the effect of ICV injection of U-50488H -, κ opioid receptor agonist (10, 20 and 30nmol) was investigated in chicks.Cumulative food intake recorded until 3-h post injection.
    Results
    According to the results, ICV injection of µ-opioid receptor agonist significantly diminished food intake (P≤0.05). Also, injection of δ and κ-opioid receptors agonist significantly increased food intake (P≤0.05). ICV injection of DAMGO significantly decreased food intake whereas DPDPE and U-50488H increased food intake (P≤0.05).
    Conclusion
    These results suggest that central opioidergic system has important role on feeding behavior.
    Keywords: Opioidergic, Food Intake, Layer, Type Chicks
  • Jamal Seifdavati, Sayad Seifzadeh, Hossein Abdi Benemar, Farzad Mirzaei Agheh Gheshlagh, Reza Seyyed Sharifi Page 43
    Inroduction &
    Objective
    Propolis is a substance with pharmacological properties for treatment of various human and animaldisesases. Propolis has antimicrobial, antifungal and antioxidant activitise that strengthens the immune system of different animal species. The aim of this study was to investigate the effects of propolis extract on growth performance, blood parameters and antioxidant status of Holstein suckling calves.
    Material and Methods For this study, 24 Holstein calves with 1 ± 10 day avarage age and 38 ± 2 kg avarage weight in a completely randomized design for 70 days were wased. The experimental treatments were: 1) control diet without propolis extract supplements, 2) control diet 500 ppm propolis extract per head per day, 3) control diet 1000 ppm propolis extract per head per day. Calves were weighed every two weeks and blood sampeles were taken on d 30 and d 60 of the experiment and analyses for blood metabolites and antioxidant activity.
    Results
    The results showed that use of different levels of propolis extract had no significant effect on feed intake during the first and second months and total trial period. supplemental propolis extract did not show significant effect on final weight, weight gain and feed conversion ratio during the first and second months, whereas adding 500 ppm of propolis in extract improved significantly the daily weight gain of calves in total trial period. no significant differences were observed between concentrations of blood metabolites (glucose, cholesterol, triglyceride, albumin, urea and globulin). The results showed that adding propolis extract had no significant effects pn activites blood of aspartate aminotransferase, alanine amino transferase and glutathione peroxidase blood whereas supplementing milk with propolis extract affected significantly blood antioxidant capacity and superoxide dismutase activity.
    Conclusion
    In general it can be concluded that the use of propolis extract had no effect on performance and blood metabolites except for superoxide dismutase activity and total antioxidant capacity, propolis extract supplementation in suckling calf milkcan effectively help to cope with the stress.
    Keywords: Blood parameters, antioxidant status Holstein calves, Propolis extract
  • Seyyed Ebrahim Hosseini, Farzad Godarzi, Saeed Khatamsaz Page 55
    Inroduction &
    Objective
    Pomegranate juice contains a variety of chemical compounds that have properties such as anti-obesity, diabetes, anti-cancer, anti-hepatotoxicity, lowering blood sugar and cholesterol, and therefore this study was performed aimed to investigate effects of pomegranate juice on the plasma concentration of hormones in the pituitary-thyroid axis in adult male rats.
    Material and
    Methods
    50 male rats who weighs 210 to 200 grams were divided into 8 pieces included a control group(no treatment), control group (treated with distilled water) and experimental group receiving Pomegranate juice 3, 6 and 9 ml daily. All prescriptions were performed by gavage for 10 days. At the end of the period after weighing animals and phlebotomizing, and so plasma producing, plasma levels of hormones TSH, T4, T3 was measured by ELISA method and the results were analyzed by ANOVA and T tests. The significant difference in the data P ≤0.05 was considered.
    Results
    The results of the study showed that pomegranate juice has no the significant effects on body weight, but the group receiving dose of 3 mL with TSH concentrations has a significant increase, but in the dose of 9 ml with concentration t3 and t4 in all groups has a significant decrease at the P ≤0.05.
    Conclusion
    The results showed that pomegranate juice had no effects on the rats’ weight but in the form of dose-dependent was caused to increase the plasma levels of the hormone TSH and to decrease t3 and t4 hormones.
    Keywords: Pomegranate juice, TSHT3, T4, RatMouse
  • Arezo Samsami, Rohallah Rahimi, Fardin Shaluei, Ghodarz Hashemi Page 63
    Inroduction &
    Objective
    Despite increasing application of silver nanoparticles (NPs) in industry and consumer products, there is still little known about their potential toxicity, particularly to organisms in aquatic environments. Regarding fast development of the nanotechnology and its diverse applications, is very important having enough data on the probably its side effects on the aquatic body organs. Therefore, in this study the median lethal concentration “LC50” and the effects of nanosilver administration on the liver's biochemistry in cyprinus carpio
    Material and Method For this purpose 84 fish were exposed to concentrations of(0.1, 0.5, 1, 2.5, 5, 10 ppm) for 96 hours and their mortality were recorded. By using probit analyses the LC50 was obtained 0.23 ppm. In next stage 84 fish in four treatment with three repeat in each treatment were exposed to (1/2 LC50, 1/5 LC50, 1/10 LC50) and contral treatment for 14 days. After 14 days 2 fish in each repeats was selected in random and were passed out with clove powder. Their livers were extracted. Then, Changes in AST,ALP,ALT levels were counted.
    Results
    Results showed in AST,ALP,ALT levels a significant increase in the nanosilver treated fish (P
    Keywords: Nanosilver particles, Cyprinus carpio, AST, ALP, ALT
  • Sepiedeh Derakhshan, Zahra Deilami Khiabani Page 73
    Inroduction &
    Objective
    Gastric cancer is second leading cause of cancer related death in the world. Use of anticancer herbal drugs because of having fewer side effects is of importance. green tea is one of herbal medicines which contain anticancer effect.The aim of this study has been to investigating changes in gene expression of HER-2 in green tea treated human AGS adenocarcinoma cells lines.
    Material and
    Methods
    AGS cells were treated with the aqueous extract of green tea in different concentrations including 800,1200 and 2000 μg/ml. After 48 hrs and 72hrs treatment, RNA extraction has been done. Following cDNA synthesis, the rate of expression of HER-2 gene was evaluated using Real time PCR.
    Results
    The over expression of HER-2 gene has been shown in 800 μg/ml of green tea extract. In dose of 1200 μg/ml and 2000 μg/ml of green tea extract significant reduction in HER-2 gene have been shown and the most reduction has been observed in 72 hours treatment and the concentration of 2000 μg/ml green tea extract.
    Conclusion
    Green tea extract in high concentrations, is the reason of decreasing the rate of HER2 gene expression and this factor can prevent the development and progression of gastric cancer cells.
    Keywords: Gastric cancer, HER2, Green tea