فهرست مطالب

دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد - سال پنجاه و نهم شماره 6 (پیاپی 149، بهمن و اسفند 1395)

مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سال پنجاه و نهم شماره 6 (پیاپی 149، بهمن و اسفند 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مقاله پژوهشی
  • بهاره عبدالهی، فریبا رضایی طلب، عبدالمجید فتی *، داوود عطاران، محمد جواد نجف زاده، ویدا وکیلی، محمود پریان نوغانی صفحات 272-282
    مقدمه
    ذات الریه نوموسیستییکی ازجدی ترین عفونت های تهدید کننده زندگی در بیماران دارای ویروس نقص ایمنی اکتسابی می باشد.هم چنین می تواند در بیماران دچار سرکوب ایمنی که تحت درمان با داروهای کاهش دهنده ایمنی هستند رخ دهد. افراد با ایمنی سالم نیز می توانند ناقل نوموسیستیس جیرووسی باشند. هدف از این مطالعه بررسی وجود و فراوانی نوموسیستیس جیرووسی در بیماران ریوی بود.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی مقطعی از شهریور 1393 تا اردیبهشت 1394، 138 نمونهBAL از بیماران تحت برونکوسکوپی مراجعه کننده به بخش های مختلف بیمارستان های دانشگاهی مشهد جمع آوری شد.رنگ آمیزی گیمسا و روش مولکولی برای هر نمونه انجام شد.پس از استخراج DNA ، تکثیر قطعه ژنیRNA ریبوزومی زیر واحد بزرگ میتوکندریایی((mtLSU-rRNAمربوط به نوموسیستیس جیرووسیبا روشNested-PCR انجام شد. نتایج PCR جهت تایید قطعی تعیین توالی شدند.تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و آزمونهای کای اسکوئر[1] و تی [2]انجام شد.
    نتایج
    نوموسیستیس جیرووسی به وسیله آزمایش میکروسکوپی در 3 نمونه (2.2%) و به وسیله روش Nested-PCR در 17 نمونه (12.3%)یافت شد. در10 (25%) بیماردچار نقص ایمنی و 7 (7.1%) بیمار دارای ایمنی کامل نوموسیستیس جیرووسی جداسازی شد.تب ، تنگی نفس و سرفه خشک شایع ترین علامتهای بالینی در بین بیماران دارای نوموسیستیس بودند.
    نتیجه گیری
    نوموسیستیس جیرووسی در بیماران ریوی دچار نقص ایمنی در مقایسه با افراد دارای ایمنی کامل شایع تر بود. بیماران با ایمنی کامل می توانند مخزن نوموسیستیس جیرووسی باشند و یک منبع مهم عفونت برای بیماران ریوی محسوب شوند.
    کلیدواژگان: نوموسیستیس جیرووسی، مایع حاصل از شستشوی برونش (BAL)، واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR)، ذات الریه نوموسیستی(PCP)
  • اسیه احمدی حسینی، امیر طباطبایی زاده، عبد الرضا نوروزی * صفحات 283-292
    مقدمه
    با توجه به اهمیت مدیریت تغذیه ای در درمان محافظتی بیماری های مزمن کلیه قبل از مرحله دیالیز ،رژیم اورمیک به عنوان روش درمانی برای مراحل قبل از دیالیز توصیه می شود.واین مطالعه به منظور آنالیز رژیم اورمیک بیمارستانها وبررسی آن از نظر میزان درشت مغذی ها و املاح در بیمارستانها ی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام گرفت.
    روش کار
    مطالعه ی حاضر یک مطالعه ی ممیزی بالینی است که درزمستان سال 1393 در بیمارستانهای آموزشی مشهد انجام شد،به منظور تجزیه و تحلیل رژیم غذایی برنامه غذایی یک هفته ای 3 بیمارستان آموزشی مشهد جمع آوری شد. سپس تجزیه وتحلیل رژیمهای اورمیک با استفاده از نرم افزار تغذیه ای Nutritionist IV انجام گرفت، داده ها به صورت روزانه و مجموع وعده ها وارد نرم افزار شد،و مقدار درشت مغذی ها و ریزمغذی های سه وعده غذایی درهرروز ،برا ی هر بیمارستان محاسبه گردید. در این مطالعه تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Spss و آزمون آنوا انجام گرفت.
    نتایج
    دراین مطالعه 63 وعده غذایی آنالیز شدکه میزان دریافت پروتئین و انرژی بالاتر از میزان توصیه شده بود.
    امامتوسط دریافت کربوهیدرات و چربی متناسب ونزدیک به میزان توصیه شده بود.میزان متوسط دریافت منیزیم( 04/54 ± 58/492)،فسفر (78/276±76/2338)، پتاسیم(7/623±5/5003) سدیم( 57/479 ± 8/2627) بالاتر از میزان توصیه شده بود که از این میان متوسط دریافت سدیم و پتاسیم از حداکثر میزان مجاز توصیه شده بالاتر بود.و همچنین در این رژیم عدم کفایت دریافت کلسیم(80/140 ± 66/1422)برای مراحل انتهایی بیماری های مزمن کلیه دیده شد.
    نتیجه گیری
    رژیم اورمیک بیمارستانی طراحی شده برای بیماران مزمن کلیوی قبل از مرحله دیالیز با توجه به نیازهای تغذیه ای واستراتژی درمانی این بیماران طراحی نشده است. رژیم این افراد باید به گونه ای اصلاح شود که این افراد به میزان کمتری پروتئین و انرژی دریافت کنند و تنظیم سایر مینرال ها نیز به شکل صحیحی انجام گیرد
    کلیدواژگان: رژیم اورمیک، رژیم بیمارستانی، بیماری مزمن کلیه، پروتئین، مدیریت تغذیه ای
  • فریبا شاکری، پریسا محمدی نژاد *، محمد مهدی مغنی باشی صفحات 293-304
    مقدمه

    ژن RhoB یکی از ژن هایی است که در سرطان ها از جمله سرطان معده دخیل می باشد که در ساختار سیتو اسکلتون و ترابری سلولی نقش دارد و درسرطان معده، بیان آن کاهش می یابد. در ناحیه پروموتری ژنRhoB،چند شکلی تکرارهای پشت سرهم با تعداد متغیر گزارش شده است که در این مطالعهبرای اولین بار ارتباط ژنوتیپ های مختلف این چند شکلی با خطر ابتلاء به سرطان معده بررسی می شود.

    روش کار

    این مطالعه مورد شاهدی درسال 1393 در دانشگاه آزاد شهر کرد انجام شد.جامعه آماری این مطالعه،100بیمار مبتلا به سرطان معده و 250 نفر فرد سالم از جمعیت عمومی به عنوان گروه کنترل می باشد.چند شکلی واقع در پروموتر ژن RhoB با تکنیکPCR بررسی شد و با الکتروفورز بر روی ژل آگاروز ژنوتیپ ها تعیین شدند و با آزمون های آماری رگرسیون لجستیک و 2Xداده های بدست آمده مورد بررسی قرار گرفتند.همچنین بیان ژن RhoB در 19 فرد با تکرارهای متفاوت با تکنیک Real Time RT-PCRمورد بررسی قرار گرفت.

    نتایج

    نتایج این مطالعه نشان داد کهدر افراد واجد آلل های 8 و9 تکرار در مقایسه با افراد با آلل های 10 و 11 تکرار، خطر ابتلا به سرطان معده9/1 برابر افزایش می یابد(p=0.044). اما ارتباطی بین تعداد تکرارها و بیان ژن RhoBمشاهده نگردید(p=0.605).

    نتیجه گیری

    چند شکلی پروموتر ژن RhoB با خطر ابتلاء به سرطان معده در ارتباط است. بررسی این چند شکلی در جمعیت های مختلف شاید بتواند یک الگو مناسب برای غربالگری سرطان معده معرفی نماید.

    کلیدواژگان: سرطان معده، ژنRhoB، چند شکلی تکرارهای پشت سر هم با تعداد متغیر، پروموتر
  • لیدا جراحی، رویا اروجی*، سیده الهه واحد، احسان موسی فرخانی صفحات 305-311
    مقدمه
    در برخی مطالعات پدیکلوزیس به عنوان یک بیماری مورد غفلت واقع شده و بازپدید مطرح شده است که علاوه بر ایجاد مشکلات مستقیم ابتلا، می تواند مسایل اجتماعی، افت تحصیلی و افسردگی را در مبتلایان در پی داشته باشد. این مطالعه با هدف تعیین عوامل دموگرافیک و ویژگی ها مرتبط با بیماری در مبتلایان به پدیکلوزیس سر در مشهد انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی، اطلاعات 3767 نفر از مبتلایان به پدیکلوز سر در مراکز بهداشتی درمانی مشهد در پاییز 1395 جمع آوری و با نرم افزار SPSS بررسی شد. توصیف داده ها با استفاده از جداول فراوانی و شاخص های مرکزی و پراکندگی و تحلیل داده ها با آزمون من ویت نی، کروسکالوالیس و کای دو انجام شد.
    نتایج
    از 3767 نفر مبتلا، 3362 تعداد نفر (2/89% ) زن بودند، 1810 نفر (48.7%) در گروه سنی 12-7 سال بودند. میانه سن مبتلایان در زنان سه سال کمتر از مردان بود (10 در مقابل 13 سال ، (001/0 pv<). تعداد افراد آلوده در خانواده پسران مبتلا بیشتر از دختران بود (3 در مقابل 1 نفر، 001/0 pv<). در 2945 نفر (58.5%) منبع آلودگی محیط مدرسه اعلام شد. روش ابتلا در 1964 نفر (52.1%) ارتباط با شخص مبتلا و در 1342 نفر (35.6%) استفاده از ابزار مشترک بود. تفاوت معنی داری میان سطح تحصیلات پایین تر و تعداد افراد آلوده در خانواده مشاهده شد(001/0 pv<).
    نتیجه گیری
    افراد سنین 7-12 سال و دختران بیشتر در معرض آلودگی هستند. بیشترین مکان احتمالی آلودگی، مدرسه و بیشترین نحوه آلودگی از طریق ارتباط با شخص آلوده بدست آمد. سطح تحصیلات پایینتر با ابتلای تعداد افراد بیشتر در خانواده مرتبط بود.
    کلیدواژگان: ویژگی های دموگرافیک، انتقال محیطی، پدیکلوزیس سر، مشهد
  • شادی عباس نیا، فهیمه تیموری، مریم مرادپورخشتی، محمد درخشان، کیارش قزوینی * صفحات 312-321
    مقدمه
    برای جلوگیری ازعفونت های بیمارستانی رعایت بهداشت دست اهمیت دارد، یکی از روش های از بین بردن سریع میکروارگانیسم ها استفاده از ژل بهداشت دست بر پایه الکل است. هدف از این آزمایش بررسی اثر بخشی ژل بهداشت دست در غلظت های مختلف باکتری است.
    روش کار
    برای این مطالعه علوم پایه از ژل بهداشت دست مرسوم در بیمارستان های مشهد استفاده شد. ابتدا سوسپانسیونی از باکتری Staphylococcusaureusبا کدورت استاندارد 1 مک فارلند به صورت رقتهای سریال در هشت لوله تهیه گردید، و در چهار زمان پس از مجاورت با ژل بهداشت دست روی محیط کشت خوندار کشت داده و سپس بررسی شد.
    نتایج
    ژل بهداشت دست، در هنگام مواجه با بالاترین غلظت های باکتری در هر چهار زمان آزمایش تاثیرگذار نبوده، و تمام سطح پلیت ها با باکتری پوشیده شده بودند، و با کاهش غلظت باکتری و افزایش زمان تعداد باکتری ها کاهش یافتند.
    نتیجه گیری
    پژوهش حاضرکه به منظور بررسی میزان اثر بخشی ژل بهداشت دست بر اساس تعداد باکتری صورت گرفت نشان داد، ژل بهداشت دست در رقت104×3 باکتری در میلی لیتر و در زمان 40 ثانیه باکتری را از بین می برد. بر همین اساس برای تعداد باکتری های دست که به طور متوسط کمتر از این مقدار است، استفاده روزمره از ژل بهداشت دست توصیه می شود، و در صورت آلودگی زیاد، دست ها ابتدا باید با صابون، شسته شوند.
    کلیدواژگان: بهداشت دست، استافیلوکوکوس اورئوس، ضدباکتریایی
  • حمید کاظمزاد، افسانه طلایی، اکرم میرزایی، فاطمه رفیعی، محمدرضا رضوانفر* صفحات 322-329
    مقدمه
    ویتامین سی یکی از ویتامینهای محلول در آب ضروری جهت حفظ حیات انسان می باشد که نقش آن در ساخت کلاژن، سیستم ایمنی، پیشگیری از سرطان و فعالیت بسیاری از آنزیم ها نشان داده شده است. تاثیر مکمل ویتامین سی بر هورمونهای تیروییدی نیز در بعض مطالعات حیوانی یا انسانی مطرح گردیده است. هدف بررسی تاثیر مصرف همزمان مکمل ویتامین سی با لوو تیروکسین در بیماران مبتلا به هیپوتیروئیدیسم اولیه بود.
    روش کار
    در این کارآزمایی بالینی قبل و بعد که از مهرماه سال 1394 لغایت شهریور 1395 در بیمارستان امیرالمومنین (ع)، اراک انجام شده است ، 73 بیمار مبتلا به هیپوتیروئیدی اولیه، تحت درمان با یک Brand لووتیروکسین سدیم (شرکت اسوه) قرار گرفتند. سطح TSH، T4، T3 ناشتای بیماران در زمان ورود و 8 هفته بعد اندازه گیری شد. سپس همان بیماران تحت درمان با لووتیروکسین به اضافه ی 500 میلیگرم ویتامین سی روزانه ناشتا قرار گرفتند و پس از 8 هفته مجددا هورمونهای تیروییدی اندازه گیری شد. در صورت p<0.05 ، نتایج معنی دار در نظر گرفته شد. از آزمون های ویلکاکسون و آنالیز واریانس استفاده شد.
    نتایج
    میانگین دوز لووتیروکسین بعد از مصرف ویتامینC، در 6/83 % افراد شرکت کننده، به صورت معناداری کاهش یافت.(001/0 =p) نتایج این آزمون نشان داد که بین میانگین TSH اندازه گیری شده قبل از مصرف ویتامین سی و 8 هفته بعد از آن اختلاف معنادار آماری وجود دارد. (001/0 = p)
    نتیجه گیری
    مصرف ویتامین سی همراه با لوو تیروکسین، کنترل هیپوتیروئیدی اولیه را بهبود می دهد.
    کلیدواژگان: مکمل ویتامین سی، عملکرد تیروئید، هیپوتیروئیدیسم اولیه
  • مجید خادم رضاییان، ملیحه دادگر مقدم *، مرتضی تبریزی صفحات 330-341
    مقدمه
    با وجود اهمیتی که ژورنال کلاب در درک مطالب دارد اما معضلاتی آن را تهدید می نماید. این مطالعه با هدف بررسی کیفیت برگزاری ژورنال کلاب در گروه های مختف بالینی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دیدگاه دستیاران و اعضای هیات علمی صورت پذیرفت.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1394 در گروه های بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. افراد مورد مطالعه تمامی دستیاران سال 3 و 4 مشغول به تحصیل و اعضای هیئت علمی در تمامی رشته های تخصصی بالینی با سابقه بیش از دو سال حضور ثابت در بخش بودند. اطلاعات با استفاده از آزمون های کای دو،من ویتنی و نرم افزار spss ارزیابی شد.
    نتایج
    در مجموع 372 نفر وارد مطالعه شدند که 201 نفر هیات علمی (45%) و 163 نفر دستیار (55%) بودند.
    میانگین امتیاز داده شده به نحوه برگزاری ژورنال در دانشکده پزشکی مشهد 2/3 ± 3/15 بود. بیشترین امتیاز در مورد کیفیت برگزاری ژورنال کلاب از منظر اعضای هیات علمی مربوط به گروه پزشکی هسته ای و از منظر دستیاران مربوط به گروه طب کار بود. میانگین امتیاز داده شده به جلسات توسط دستیاران و اعضای هیات علمی در اغلب گروه ها تفاوت معنی داری نداشت. با این حال در گروه های ارتوپدی، گوش و حلق و بینی، اطفال، پاتولوژی، پوست و بیهوشی امتیاز داده شده به ژورنال کلاب توسط دستیاران به طور معنی داری کمتر از اعضای هیات علمی بود.
    نتیجه گیری
    پیشنهاد می شود گروه های آموزشی با اصلاح روند برگزاری، در مسیر پربارتر برگزار کردن این جلسات گام بردارند.
    کلیدواژگان: ژورنال کلاب، آموزش بالینی، ابزار آموزشی
  • نرگس صابری رضوانی، منور افضل اقایی*، علیرضا حیدری بکاولی، حسن دوستی، حبیب الله اسماعیلی صفحات 342-350
    مقدمه
    حملات تاکی کاردی بطنی یکی از مهم ترین علل مرگ قلبی است. حملات تاکی کاردی بطنی با تعبیه دفیبریلاتور داخل قلبی (ICD) قابل درمان است و از مرگ به علت حمله قلبی پیش گیری می کند . برای استفاده بهینه از این روش درمانی بهتر است افراد در ابتدا براساس معیارهای بالینی یا آزمایشگاهی انتخاب شوند. این مطالعه با هدف بررسی یافته های بالینی که پیشگویی کننده عود حملات قلبی در بیماران تحت درمان ICD هستند، انجام شده است.
    روش کار
    در این مطالعه همگروهی تاریخی، کلیه بیمارانی که از ابتدای سال 1384 لغایت پایان شهریور ماه سال 1387، به مرکز قلب بیمارستان قائم (عج) مشهد مراجعه کرده و به دلایل مختلف بالینی برای آنها ICD تعبیه گردید، مورد مطالعه قرار گرفتند و تاثیر عواملی چون سن، جنس، سابقه خانوادگی، شرکت سازنده دستگاه ICD، مدت QTC و مدت QRS بر دریافت شوک های به جا را با استفاده از مدل شکنندگی که یکی از روش های تحلیل پیشامدهای بازگشتی می باشد، تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج
    میانگین و انحراف معیار سن بیماران51/15 ±63/46 سال می باشد. تعداد 30 بیمار (8/69 %) مرد هستند و 38 نفر (4/88 %) سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های قلبی را ندارند. میانگین و انحراف معیار مدت زمان QTC در این بیماران 87/62 ±4/467 هزارم ثانیه و میانگین و انحراف معیار مدت زمان QRS نیز 64/31±063/110 هزارم ثانیه می باشد. با توجه به نتایج برازش مدل شکنندگی تنها متغیر QRS معنی دار گزارش شده است (0016/0=p) و بدین صورت است که بیماران با QRS طولانی تر حملات بیشتری را دریافت می کنند.
    نتیجه گیری
    بیماران با QRS طولانی تر شوک های به جای بیشتری را دریافت می کنند که به دلیل حملات تاکی کاردی بطنی راجعه می باشد.
    کلیدواژگان: پیشامدهای بازگشتی، دفیبریلاتور کاشتنی قلبی (ICD)، بیماری قلبی، مدل شکنندگی
  • گزارش مورد
  • محمود فرهودی، علی مختاری فر* صفحات 351-358
    مقدمه
    بیماری کرون یک اختلال باعلت نامشخص می باشدکه خودرابه صورت التهاب جداری دستگاه گوارش نشان می دهد. این بیماری ممکن است تمام دستگاه گوارش، از دهان تا مقعد راگرفتارنماید.
    معرفی بیمار:مردی 50ساله(م-ظ) به علت ادم ژنرالیزه، ضعف عمومی شدید، اختلال حرکتی واحساس دردپراکنه شکمی، تنگی نفس، رنگ پریدگی وحالت سایکوتیک باسابقه 20سال بیماری التهابی مزمن روده (کرون) بستری شد.درمعاینه بالینی به جز تاکی کاردی(120ضربه دردقیقه) ، فشارخون 50/80 وادم ژنرالیزه یافته غیرطبیعی دیگری مشاهده نشد. درآزمایشات آنمی وهیپوآلبومینمی گزارش شد. دررادیوگرافی ساده شکم دروضعیت خوابیده، روده هامتسع ونمای ایلئوس داشت که احتمال وجودهوادرزیردیافراگم داده شدکه دررادیوگرافی ریتین درحالت خوابیده واضح نبود.درسونوگرافی وسی تی اسکن شکم وجودمایع همراه بادبری لوکوله درنقاط مختلف شکم گزارش شدکه درپونکسیون چرکی بود. درلاپاراتومی مایع چرکی فراوان بارسوب فیبرین وچسبندگی وسیع دیده شدولی هیچ گونه فیستول یاپرفوراسیون آزادروده ها مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    روندنفوذ التهاب دیواره روده دربیماری کرون اغلب آرام وبدون تظاهربالینی شکم حادمی باشدوبرای تشخیص این عارضه علاوه برعلایم بالینی لازم است ازکلیه روش های تشخیصی استفاده نمود.
    کلیدواژگان: کرون، فیستول، پرفوراسیون
|
  • Bahareh Abdollahi, Fariba Rezaeitalab, Abdolmajid Fataa *, Davod Attaran, Mohammad Najafzade, Vida Vakili, Mahmod Pariyan Pages 272-282
    Introduction
    Pneumocystis pneumonia (PCP) is one of the most serious life threatening infections in patients with human immunodeficiency virus. It can also occur in immunosuppressed patients treated with immunosuppressive drugs.Immunocompetent adults can carryPneumocystis.The aim of this study was to identify Pneumocystis jirovecii in patients with pulmonary disorder.
    Materials And Methods
    During 9 months (September 2014 - May 2015), 138 Bronchoalveolar Lavage (BAL) samples obtained from patients undergone bronchoscopy referred to different departments of University Hospitals of Mashhad.
    Giemsa stained smear and molecular method performed for each sample. After DNA extraction, amplification of mitochondrial gene coding ribosomal large subunit (mtLSU-rRNA) of P. jirovecii was performed by Nested-PCR. To reconfirm diagnosis and definite identification, gene sequencing was performed. For statistical analysis t-test and chi-square tests were used, by using SPSS version 16.
    Results
    By direct microscopy, P.jirovecii was diagnosed in only 3(2.2%) samples, but DNA was detected in 17 (12.3%) by nested PCR. P. jirovecii isolated from 10 (25%) immunosuppressed and 7 (7.1%) of immunocompetent individuals. Fever, dyspnea and dry cough were the most common symptoms among patients with P.jirovecii.
    Conclusion
    P. jirovecii is prevalent in immunodeficient patients compared to immunocompetent individuals. The latter group can act as reservoir of P.jirovecii and can be an important source of infection for patients with pulmonary disorders.
    Keywords: Pneumocystis jirovecii‚ Bronchoalveolar Lavage (BAL) ‚ polymerase chain reaction (PCR) ‚ Pneumocystis pneumonia (PCP)
  • Asieh Ahmadihoseini, Amir Tabatabaei Zade, Abdolreza Norouzy * Pages 283-292
    Introduction
    for the importance of nutritional management in CKD patients before dialysis ¡uremic diet was one of the first dietary-therapeutic objectives in the treatment of patients in the pre-dialysis phase of CKD.This study was carriedout for the analyzes of hospitals uremic diet, and evaluation of its macronutrients and minerals in the teaching hospitals of Mashhad University of Medical Sciences .
    Materials And Methods
    This study is a clinical audit and was conducted in the winter of 1393 in Mashhad teaching hospitals.In order to analyze the diet meal¡ the meal plan of one week of three teaching hospitals in Mashhad were collected. The analysis of uremic diet was conducted with Nutritionist IV software .The data was entered in to the software daily and sum of the meals , the amount of macronutriets and micronutrient of each day, was calculated for each hospital. The data analysis was performed using Spss 11,then the data were compared whit references guidelines for CKD patients before dialysis . After evaluation of normalization of data, the level of significance was set at p
    Results
    overal Thirty-six meals served to CKD patients were studied, The average protein content was (2.8 g/kg day)¡carbohydrate content was (52%)¡ energy content was (39.5kcal /kg) and fat content was (21%) . The average of protein and energy content exceeded the recommendation levels. But the amount of carbohydrate and fat contents were almost near the recommendation level .The amounts of Mg (492.58 ± 54.04)¡P(2338.76 ±276.78)¡ K (5003.57 ± 623.97)and Na(2627.71 ±479.57) were higher than the recommended level .Na and K levels exceeded the Upper level. Ca content )1422.66 ± 140.80 (was inadequate for the end stage of CKD patient.
    Conclusion
    The oral hospital diet prepared for patients with CKD was considered unbalanced, and it was not designed for their nutritional needs.
    Keywords: uremic diet, oral hospital diet, CKD patient, protein, nutritional management
  • Fariba Shakeri, Parisa Mohammadinejad *, Mohammad Mahdi Moghanibashi Pages 293-304
    Introduction

    The RhoB gene is one of the genes that are involved in cancers such as gastric cancer. This gene is contributed in cytoskeletal organization and cell trafficking and its expression is decreased in gastric cancer. There are a VNTR polymorphism in the promoter of the RhoB gene and in this study different genotypes of this VNTR was assessed with risk of gastric cancer, for the first time.

    Materials And Methods

    In this study, the VNTR polymorphism of the promoter region in 250 controls and 100 patients with gastric cancer, was assessed by PCR and electrophoresis on agarose gel. Then, the result was assessed by regression logistic and X2 tests. Also expression of the RhoB gene in 19 controls with different repeats in promoter region was compared by Real Time RT-PCR.

    Results

    Our result showed the 1.9 folds increase risk of gastric cancer with 8 and 9 repeats allele in comparison with 10 and 11 repeats (p=0.044 ). But we found no association of number of repeats with expression of RhoB gene (p=0.605).

    Conclusion

    The VNTR polymorphism of the RhoB genepromoter is associated with risk of gastric cancer and may be used for screening of gastric cancer if was confirmed by other studies.

    Keywords: Gastric cancer, RhoB gene, Variable number of tandem repeats, Promoter
  • Lida Jarahi, Roya Orouji *, Seyede Elahe Vahed, Ehsan Mosa Farkhani Pages 305-311
    Introduction
    Pediculosis has been reported as neglected and re-emerged infestation that caused in addition to direct problems in people, social problems, academic failure and depression. This study aimed to determine the demographic and environmental factors associated with patients with head licein Mashhad.
    Materials and Methods
    In this cross-sectional study, data of 3767 persons with Pediculosis who refered to health centers of Mashhad in the fall of 2017 collected and were analyzed with the SPSS20 software. data was described by frequency tables, measures of central tendency and dispersion and data analysis was done with Mann-Whitney, Kruskal-Wallis and chi-square test.
    Results
    Of 3767 patients, 3362 (2/89%) were women, 1810 (48.7%) in the age group was 12.7 years. Middle age of patients at three years less for women than men (10 vs. 13 years, Pv
    Conclusion
    People in ages 7-12 years and girls are more vulnerable to Lice infection. schools were the most probable places of contamination, and contact with infected person were the most common way of contamination was obtained. lower Family education was assosiated to risk of more infected people in the family.
    Keywords: Demographic characteristics, Environmental transfer, pediculosis head, Mashhad
  • Shadi Abbasnia, Fahime Teymori, Maryam Moradpor, Mohammad Derakhshan, Kiyarash Ghazvini * Pages 312-321
    Introduction
    For the prevention of nosocomial infections, hand hygiene is very important. One of the best ways to destroy microorganisms is using alcohol-based hand hygiene gel. The purpose of this study is was to evaluate the effectiveness of hand hygiene gel when encountering different concentrations of bacteria.
    Materials And Methods
    For this study we chose a common hand hygiene gel used in our hospital. Initially, serial dilutions of Staphylococcus aureus were prepared using 1 McFarland turbidity standard suspension in eight tubes. Then different concentrations of bacteria were encountered with the hand hygiene gel. After four different encounter duration a sample was obtained and cultured on blood agar medium and bacterial growth was examined.
    Results
    Hand hygiene gel was not effective when encountered with the highest concentration of bacteria in all four time-tested, and the entire surfaces of the plates were coated with bacteria, and with decreasing concentrations of bacteria and increasing the encounter duration, the number of bacteria reduced.
    Conclusion
    This study showed that basic hand hygiene gel was only effective when the number of bacteria was lower than CFU per milliliter and the exposure time was at least 40 seconds. Accordingly, as the average numbers of bacteria on hands are far less than this threshold the routine use of hand hygiene gel is recommended, and in case of high pollution hands should be washed first.
    Keywords: hand hygiene, Staphylococcus aureus, Anti-bacterial
  • Hamid Kazemzad, Afsaneh Talaiee, Akram Mirzaiee, Fatemeh Rafiee, Mohammad Reza Rezvanfar* Pages 322-329
    Introduction
    Vitamin C is one of the life necessary soluble vitamins of body composition that its role has been shown in collagen synthesis, immunity, cancer prevention and a lots of enzyme activity. Thyroid function effects of vitamin C supplementation has proposed in some human and experimental studies. The aim of present study was to evaluate the effect of simultaneous consumption of vitamin C and levothyroxine on thyroid function of patients with primary hypothyroidism.
    Subjects and
    Methods
    In this before-after clinical trial, 73 patients with primary hypothyroidism of both sexes were treated with one brand of levothyroxine sodium (OSVEH Company). Fasting serum levels of T3, T4, and TSH were measured before and 8 weeks after treatment. Then, vitamin C tablet 500mg was added to levothyroxine treatment of the same patients for another 8 weeks. Again, thyroid function was measured at the end of this period. The results considered significant if P value was ≤ 0.05.
    Results
    With vitamin C, the mean levothyroxine need reduced in 83.6 percent of patients. (P=0.001). The results of present study showed significant difference between mean TSH levels, before and after adding vitamin C. (P=0.001).
    Conclusion
    Consumption of Vitamin C with levothyroxine, improves primary hypothyroidism control.
    Keywords: Vitamin C supplements_thyroid function_primary hypothyroidism
  • Majid Khademiyan-Rezaiyan, Maliheh Dadgarmoghaddam *, Morteza Tabrizi Pages 330-341
    Background
    Despite the importance of the journal club in eduction, but problems threaten the quality of journal clubs. This study aimed to evaluate the quality of journal clubs in clinical groups in Mashhad University of Medical Sciences from the perspective of residents and faculty members.
    Subjects&
    Methods
    This cross-sectional study was conducted in 2016 in the Medical School. The sapmle was all the third and fourth year residents and faculty members with more than two years experience
    Results
    A total of 372 subjects were enrolled which 201 were faculty members (45%) and 163 were assistants (55 %)
    The average score given to the conduct of the Journal club in Mashhad University of Medical Sciences was15.3±3.20.The highest score from the perspective of faculty members belonged to the Department of Nuclear Medicine (19) and from the perspective of residents belonged to the Department of Occupational Medicine (18). Average scores in residents and faculties was not significantly different in most groups. However, in orthopedic, ENT, pediatrics, pathology, dermatology and anesthesia, assistants rated the Journal club significantly less than faculty members.
    Conclusion
    It is suggested that with reforming the journal club, make this training tool more productive.
    Keywords: Journal club, Clinical training, Training tool
  • Narges Saberi Rezvani, Monavar Afzalaghaie *, Alireza Heydari, Hasan Dosti, Habibollah Ismaili Pages 342-350
    Introduction
    Ventricular tachycardia attacks are one of the main causes of cardiac death. Ventricular tachycardia attacks can be treated using implantable cardioverter defibrillator (ICD) and this device prevents death due to Ventricular tachycardia attacks. For optimal use of this treatment method, it is better that individuals initially be selected based on clinical or laboratory criteria. This study aimed to evaluate clinical findings predictive of recurrence of heart attacks in patients undergoing ICD therapy.
    Subjects &
    Methods
    In this retrospective cohort study, all patients referring to Ghaem Hospital in Mashhad from the beginning of 2005 until the end of September 2008 and underwent ICD for various clinical reasons, were included. Data analysis was conducted using R software. The frailty model was used to investigate the effect of factors, including age, gender, family history, ICD manufacturer, QTC and QRS time on receiving appropriate shocks.
    Findings: The mean age of patients was 46/63±15.51 years. A total of 30 patients (69.8%) were male and 38 patients (88.4%) do not have a family history of heart disease. In these patients, the mean and standard deviation of QTC and QRS duration were 467.4± 62.87 ms and 110.063± 31.64 ms, respectively. According to the results of frailty model fitting , QRS was the only variable affecting the appropriate shock. (P= 0.0016)
    Conclusion
    Patients with longer QRS receive more appropriate shocks that are due to recurrent ventricular tachycardia
    Keywords: Recurrent Events, Implantable Cardiac Defibrillator, Cardiovascular Disease, Frailty Model
  • Mahmod Farhodi, Ali Mokhtarifar * Pages 351-358
    Introduction
    crohn disease(CD) is a disorder of uncertain etiology that is characterized by transmural inflammation of the gastrointestinal tract. CD may involved the entire gastrointestinal tract from mouth to the perianal area.
    Case Report: Fifty years old man in with generalized edema, severe weakness, musculoskeletal disorder, scattered abdominal pain, dyspnea, psychotic state and pallor with history 20 years of crohn.
    Physical examination: there were tachycardia, blood pressure= and general edema. In lab test anemia and hypo albuminia reported.
    Imaging findings: In abdominal X-Ray in lie position the probability of the presence of air in right subdiphramatic area was reported ,which in chest X-Ray in lie position was not clear. In sonography and CT scan there was some fluid with local collection containing debrides which on aspiration pus collection was seen.
    Laparatomy: copious pus collection with fibrin and adhesion without any fistulas or free perforation were observed.
    Conclusion
    penetration of the bowel most often present as an indolent process and not as acute of down part. For diagnosis of this complication, in addition to clinical manifestation use of all diagnostic methods is needed.
    Keywords: crohn, fistula, perforation