فهرست مطالب

بحوث فی اللغه العربیه - سال هشتم شماره 1 (پیاپی 16، بهار و تابستان 1396)

نشریه بحوث فی اللغه العربیه
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 16، بهار و تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/07/17
  • تعداد عناوین: 6
|
  • المقاله الاصلیه
  • سیده رقیه احمدی، نصرالله شاملی *، منصوره زرکوب صفحات 1-22
    الدراسات الاسلوبیه من الدراسات التی تحتل مکانه عالیه فی دراسات علم اللغه حالیا وتعد من المناهج التی اعتمدت علی الدراسات اللغویه اساسا فی تحلیل النصوص. تستهدف هذه المقاله إلی مقارنه اسلوبیه بین قصیدتین لعلی بن عیسی الإربلی فی مدح اهل البیت (A) ومدح الشخصیات الاخری مترکزه علی القصیدتین نموذجا، لبیان مدی الاختلاف والاقتران بین الظواهر الاسلوبیه فی قصائده عامه وقصیدتین خاصه ودراسه مدی تاثیر التزام الشاعر بالعقیده الشیعیه فی اسلوبه، مستخدمه المنهج الوصفی التحلیلی والمنهج الاسلوبی المتمرکز علی معطیات اللغه. وتبین من خلال الدراسه هذه ان الالتزام قد اثر علی اسلوبه وبشکل خاص فی مستوی الصوره وفی استخدام الظواهر الاسلوبیه من التشبیه والاستعاره بحیث ادی إلی اختلاف کبیر فی مدحه لاهل البیت (D) ومدحه للشخصیات الاخری.
    کلیدواژگان: الاسلوبیه، القصیده، الشیعه، الشاعر الشیعی، اهل البیت، علی بن عیسی الإربلی
  • علی قهرمانی *، عیسی متقی زاده، یعقوب علی آقاعلی پور صفحات 23-36
    یضطر الشعراء فی بعض الاحیان إلی الخروج من قواعد اللغه والشعر واصولهما حتی یستطیعوا ان یحفظوا موسیقی الشعر وجماله. قد سمی هذا الاضطرار او الاختیار الشاعری ب«الضروره الشعریه». والرضی الاسترآباذی من اشهر العلماء الذین بذلوا جهدا کثیرا فی البحث والدراسه فی مجال الضروره الشعریه. ویحاول هذا المقال دراسه الضروره الشعریه عند الرضی الاسترآباذی فی کتاب شرح الکافیه، بناء علی المنهج الوصفی التحلیلی لتحدید آراء الرضی حول الضروره الشعریه وکیفیه معالجتها فی کتاب شرح الکافیه. فی رای الرضی خروج الشاعر من قواعد اللغه ووزن الشعر، مسموح به. ولا یوجد هذا الخروج فی الشعر فقط بل یوجد فی الآیات القرآنیه والاحادیث الشریفه وکلام العرب، یعنی ان الشعراء والکتاب والمتکلمون، یحفظون جمال الکلام بالاستعانه من التغییر او الزیاده او النقص فی الکلمات وعدم مراعاه قواعد اللغه والشعر، وموسیقاه فی بعض الاوقات. والرضی یاتی بمثال من دواوین الشعراء لکل ضروره شعریه ویشرحه ویفسره بشکل دقیق.
    کلیدواژگان: شرح الکافیه، الرضی، النحو، الضروره الشعریه
  • علی خضری*، رسول بلاوی، صغری بیاد صفحات 37-52
    البنیه الصوتیه تعد من اهم جوانب الدراسات اللغویه فی العصر الحدیث وتعتبر من ابرز المستویات الاسلوبیه؛ لان الصوت یوثر علی المتلقی تاثیرا عمیقا ویساهم فی تحدید المعنی وإبراز الدلاله فی الکلام ویقوم بتمییز النص عن سائر النصوص موسیقیا ونغمه. فهذا البحث دراسه صوتیه لقصیده «هنا باقون» التی تعتبر من اشهر قصائد الشاعر الفلسطینی توفیق زیاد حول الفلسطینیین وهو یدعوهم إلی المقاومه حتی یصلوا إلی الحریه. والمنهج الذی اخترناه لمعالجه هذا البحث هو المنهج الوصفی التحلیلی وقد اعتمدنا علی الإحصاء عند اللزوم.
    یهدف هذا البحث إلی دراسه البنیه الصوتیه ودور الاصوات فی التعبیر عن مشاعر الشاعر ودلالاتها التی غلبت علی القصیده للوصول إلی جمالیات رائعه تکمن وراءها، کما یحاول ان یدرس البناء الصوتی من خلال رصد بعض ظواهره مثل: (الصوت المجهور، والمهموس، والشده، والرخوه، وتکرار الاصوات واغراضها وکذلک العلاقه بین الصوت والمعنی) لإلقاء الضوء علی اهمیه الصوت فی بناء القصیده «هنا باقون» ومدی تاثیره. ومن النتائج التی توصلت إلی ها هذه الدراسه هی: نسبه توظیف الشاعر للاصوات المجهوره والشدیده اکثر من الاصوات المهموسه والرخوه، حتی یلقی الشاعر روح الثوره والحماسه فی نفس المخاطب، ونلاحظ فی تکرار بعض الاصوات دلالات تکمن فی ها، مثل تکرار صوت الراء یدل علی حرکه مستمره فی الدعوه إلی الجهاد، وصوت الشین لبیان انتشار روح المقاومه، وصوت الالف یدل علی الصیحه الممتده من انفعالات وخلجات تجیش فی صدر الشاعر، فالجرس الناتج عن تکرار هذه الاصوات یزید موسیقی القصیده.
    کلیدواژگان: الشعر الفلسطینی المعاصر، البنیه الصوتیه، المقاومه، توفیق زیاد، قصیده هنا باقون
  • مریم رحمتی*، اشرف فرهود صفحات 53-62
    إن «رزوق فرج رزوق»، احد الشعراء العراقیین فی القرن العشرین، کان زمیلا ل«بدر شاکر السیاب» و«نازک الملائکه» الذین نشاوا فی جیل واحد وفتره وتوجه ادبی وشعری متقارب، وکذلک کانوا الاعمده الرئیسیه لإنشاء رابطه «إخوان عبقر» فی الشعر واهتموا إلی امتزاج الادب القدیم بالحدیث. اهتم الشاعر فی دیوانه بامر اللغه وسماتها وکیفیه استخدام الکلمات والعبارات لإلقاء ما یریده وإیصال مقصوده إلی متلقیه. هذا المقال بمنهجه الوصفی التحلیلی یرمی إلی دراسه اشعاره دراسه لغویه؛ وسنحاول من خلال الغور فی بحثنا هذا ان نستکشف ونفرز التوجهات اللغویه فی اشعار (رزوق فرج رزوق) وإعطائها تقسیمات رئیسیه ترتکز علی ثلاث محاور؛ هی الرجوع إلی التراث اللغوی، واستعمال اللغه المحکیه، واستعمال اللغه البسیطه والسهله. إن الشاعر اتکا علی الموروث الادبی واجاد التعامل معه واصبح التراث الشعری مصدرا من مصادر إبداعه الشعری؛ واستلهم ما اعجب به وبصاحبه، من اشعار شعراء العرب ووظفها توظیفا رصینا فی إیضاح فکرته التی اراد إیصالها إلی المخاطب. لم یستخدم الشاعر اللغه المحکیه (اللغه العامیه) فی قصائده إلا القلیل، وذلک ما عرفناه من خلال ما قرانا فی اغلب قصائده، وبالنسبه إلی استعمال اللغه البسیطه نری ان البساطه ملات قصائده واکثرها کانت خفیفه الظل علی المتلقی وغیر متعبه للسامع خالیه من الغموض والتعقید.
    کلیدواژگان: الشعر العراقی المعاصر، رزوق فرج رزوق، التراث الشعری، اللغه المحکیه، اللغه البسیطه
  • قاسم مختاری*، زهراء کوچکی نیت صفحه 63
    تعد الدراسه الاسلوبیه من اهم مجالات البحث النقدیه لما فی ها من رویه عمیقه وواسعه فی تحلیل النصوص ورصد جمالیاتها. ولها علاقه بالشعور النفسی والتاثیر الذی یرتقی إلی الادبیه الفنیه والجمالیه. وتهدف هذه الدراسه إلی تحلیل الظواهر اللغویه والفنیه والفکریه فی قصیده «قلب الام» عند الشاعر الفارسی إیرج میرزا (1872 1965م)، والشاعر اللبنانی إبراهیم المنذر(1875 1950م) باسلوب وصفی تحلیلی علی منهج المدرسه الامریکیه. وقد عبر الشاعران فی شعرهما «قلب الام»، عن عاطفه الامومه الجیاشه بالحب والحنان من خلال الجوانب الموسیقیه التی تبدو جلیه للسمع. توکد نتیجه هذا البحث علی ان التوازن المقصود فی اختیار بحر الرمل والروی والقافیه مع الموضوع، وتقنیه التکرار وعلاقته الوثیقه بالانفعالات النفسیه والإیحاءات الدلالیه من میزات شعرهما فی المستوی الصوتی. ومن الناحیه الترکیبیه، تناول کلا الشاعرین تقنیات التعبیر القصصی والسردی والاسلوب الإنشائی (الامر، والنداء، والاستفهام) واستعملا، خاصه إیرج میرزا، ظاهره الانزیاح بانماطه المختلفه کالانزیاح الزمانی واللهجی والدلالی، ویتبین من خلال دراستنا ان خرق الاستخدام العادی للکلام والإکثار من الصوره المحسه المتخیله کالکنایه والتشبیه والاستعاره من میزات لغه إیرج میرزا الشعریه. وفی المستوی الاخیر وهو المستوی الفکری، تعتبر الام وعاطفتها الصادقه وحبها العمیق منهجا اخلاقیا ودینیا ووطنیا وإنسانیا یتمثل بالنزوع الروحی والذهنی والقلبی لدی الشاعرین.
    کلیدواژگان: الادب المقارن، الاسلوبیه، إیرج میرزا، إبراهیم المنذر، شعر قلب الام
  • مهدی عابدی جزینی*، عسکر علی کرمی صفحات 75-96
    لا تخلو حیاه الإنسان من مواقف إقناعیه تخضع لها عن وعی او دون إراده منه. مع ان الخطابه وما یتبعها من إقناع قل اثرها إلیوم ولکنها فی العصور الإسلامیه الاولی کانت تباری الشعر وربما تسبقه فی التاثیر علی الناس. نظرا إلی ان الحجاج من اکبر خطباء العصر الاموی الذین تاتی خطبهم متماشیه مع السیاسه الامویه، فمن الاهمیه بمکان التعرف علی الآلیات التی کان یرتکز علی ها للتاثیر علی متلقیه. تاتی هذه الدراسه مستنده علی الدراسات النقدیه الاجتماعیه الحدیثه لدراسه عناصر الخطابه فی خطب حجاج بن یوسف الثقفی الذی ینصب عمله فی إطار حفظ الدوله الامویه فی ظروف حساسه کانت الحروب والفتن تحیط بها من کل جانب، فهذه الظروف کانت تتطلب الکلام الصلب الذی لا یعرف هواده ولا رحمه، مما نری آثاره فی خطبه التی کتبت باسلوب محکم یتسم بقوه تاثیره علی النفس. وقد کان یتخذ فی ها اسلوبا جدیدا فی الخطابه، بالترکیز علی الاسس العاطفیه والصوتیه والنفسیه للجماعه التی کان یخاطبهم، مما یدل علی براعته وذکائه فی التعرف علی نفسیه مخاطبیه فی الخطوه الاولی، وانتقاء الاسلوب الذی یناسبهم فی الخطوه الثانیه. الاسلوب الذی یستند علی اسس فنیه وعلمیه کقوه الافتتاحیه والخاتمه وتلاومهما وتباین الاجزاء والانسجام بین مظهر الخطیب الصلب والمفردات والاصوات الصلبه واستمداد الآیات القرآنیه والامثال واستخدام الاسئله البلاغیه، مما یدل علی معرفته العمیقه بنفسیه متلقیه التی کانت تتطلب الترهیب والشده.
    کلیدواژگان: الإقناع، الحجاج، علم النفس الاجتماعی، الترهیب
|
  • Sayyedeh Roghayyeh Ahmadi, Nasrollah Shameli *, Mansooreh Zarkoob Pages 1-22
    Stylistic studies are those that possess a high place in linguistics and are regarded as a class of styles that are stable and conservative regarding linguistics and stylistic text analysis. This article aims to have a stylistic survey over two odes from the Shiite poet Ali ibn Isa Al Arbeli. One of the odes is in the eulogy of Al Imam Hasan ibn Ali (peace be on him) and the other in the eulogy of Ala Aldin as one of the great men in Imam's government at his time. The study also aims at examining the scale of similarities and differences in Al Arbeli's style in his divan, particularly in these two odes, and investigating the effects of persuasion on his style. The results showed that persuasion has a great effect on his style, particularly with respect to the use of imagery. This led to a great difference between his style in the eulogy of Ahlulbayt and other personages.
    Keywords: Stylistics, Ode, Shiite, Persuasion, Ahlulbayt, Ali ibn Isa Al Arbeli
  • Ali Ghahramani *, Eisa Motaghizadeh, Yaghoob Ali Aghalipour Pages 23-36
    Sometimes, a poet has to ignore language rules, the poem, and its structure to maintain the meter and beauty of the poem. This ineluctability or the poet's authority is called "the necessity of the poem". Razi Astarabadi is one of the most famous scientists that has endeavored in researching about necessity of poem. This article tries to determine Razi's opinion in the book "Sharheh Alkafieh" according to a descriptive-analysis method. In his opinion, ignoring language rules and the poem is allowable. This, is not only related to the poem, but also to Vessals, anecdotes, and Arab words. It means that poets, writers, and speakers, by the use of changing, increasing, or decreasing words and not observing the rules of the language and the poem, maintain the beauty of meter in some cases. Razi illustrates the necessity of the poem from the poets and interprets them accurately.
    Sometimes, a poet has to ignore language rules, the poem, and its structure to maintain the meter and beauty of the poem. This ineluctability or the poet's authority is called "the necessity of the poem". Razi Astarabadi is one of the most famous scientists that has endeavored in researching about necessity of poem. This article tries to determine Razi's opinion in the book "Sharheh Alkafieh" according to a descriptive-analysis method. In his opinion, ignoring language rules and the poem is allowable. This, is not only related to the poem, but also to Vessals, anecdotes, and Arab words. It means that poets, writers, and speakers, by the use of changing, increasing, or decreasing words and not observing the rules of the language and the poem, maintain the beauty of meter in some cases. Razi illustrates the necessity of the poem from the poets and interprets them accurately.
    Keywords: Sharheh Alkafieh, Razi, Rules, Necessity of the Poem
  • Ali Khezri *, Rasool Ballawy, Soghra Beyad Pages 37-52
    Phonetic analysis is one of the most important aspects of contemporary linguistics research and stylistic levels. This is because the sound is one of the most striking phenomenon that deeply affects poetry and plays an important role in determining the pattern of words and their implications. This way, the sound, by creating a sort of music and rhyme, distinguishes one poem from other poems. This research aims at identifying the phonetic structure of the ode "hunā bāqūn". This is a famous ode written by the contemporary Palestinian poet Tufīq Zayyā and is about Palestinian resistance for achieving freedom. This research, with a descriptive-analytic method, aims at identifying the phonetic structure of this ode. It also aims at identifying the role of sounds used by the poet to express his feelings. In this regard, sound such as voiced sounds, plosives and fricatives as well as the relationship between a sound and its meaning in this ode were investigated. The results showed that plosive and voiced sounds were employed more than fricative and voiceless sounds in order to create a revolutionary mood in the audience's mind. The repetitive use of some sounds have implications. For example, the use of /r/, /sh/, and /a/ sounds was to imply a persistent progress for battling, conveying the mood of resistance, and expressing alacrity and inner feelings, respectively. The repetitive use of sounds also adds to the rhythmic quality of the ode.
    Keywords: Contemporary Palestinian Poem, Phonetic Structure, Resistence, Tuf?q Zayy?, Hun? B?q?n Ode
  • Maryam Rahmati *, Ashraf Farhoud Pages 53-62
    Razouq Faraj Razouq, as an Iraqi poet lived in the twentieth century, was a friend of “Badr Shakir al- Sayyab” and “Nazik al-Malaika” who created “Ikhwan Abqar” association of poetry and were interested in the interweaving of ancient literature and modern literature. The poet was interested in the language and its characteristics and how to use words and phrases to take what he wanted and meant to deliver to the reader. This article, with a descriptive and analytical approach, aims to study the linguistic orientations of the poet and his poems. The highlight of the findings of this research is that the linguistic orientations of the poet is divided into three axes. The poems were based on the literary heritage and aimed to deal with it and poetic heritage became a source of his poetic creativity. The poet mentioned the names of some poetic heritages and words of their poetry and historical legends. As he mentioned the names of “Antara, al-Mutanabbi, al-Shanfarā” and the myth of the “Penelope”, he addresses some of his poems. The poet also evoked the “Shahrzad” and “Shahriar” known personalities from the stories of “one thousand and one nights” in his poems. He was inspired by some of the poems that impressed it and its owner and employed them to clarify the meaning of his notion that he wanted to deliver to the recipient. He has not used the colloquial language in only a few of his poems. For the use of simple language, we see that the simplicity filled his poems and the poems were free from ambiguity and complexity.
    Keywords: Modern Arabic Poetry, Razouq Faraj Razouq, Poetic Heritage, Colloquial Language, Simple Language
  • Qasem Mokhtari *, Zahra Koocheki Niyat Page 63
    Human life is full of convincing situations that Man is subjugated to them consciously or unconsciously, although oratory influence has been decreased now, but it was competing with poetry in old days. As Hajaj was among greatest orators and his sermons are in line with Umayyad caliphate, it is important to determine the methods applied in order to convince the addressees. This research, based on modern critical-social researches, studies the oratory elements in Hajaj’s sermons that aim at protecting Omayyad’s government in these sensitive conditions that seditions were surrounding it.
    These conditions demand solidity without any leniency and we can see its influence in all Hajaj sermons that have firm style characterized by affecting the reader with their simple and devoid of strange words. His style focuses on emotional and acoustic and psychological features of his addressees, and this emphasizes his dexterity in recognizing their personality at the first step, and choosing the suitable style at the second step. We can infer that his style contains many convincing features that indicate his high dexterity in recognizing his addressees according to their mentality and conditions.
    Keywords: Convincing, Al-Hajaj, Social Psychology, Intimidating
  • Mahdi Abedi Jazini *, Askar Ali Karami Pages 75-96
    Human life is full of convincing situations that Man is subjugated to them consciously or unconsciously, although oratory influence has been decreased now, but it was competing with poetry in old days. As Hajaj was among greatest orators and his sermons are in line with Umayyad caliphate, it is important to determine the methods applied in order to convince the addressees. This research, based on modern critical-social researches, studies the oratory elements in Hajaj’s sermons that aim at protecting Omayyad’s government in these sensitive conditions that seditions were surrounding it.
    These conditions demand solidity without any leniency and we can see its influence in all Hajaj sermons that have firm style characterized by affecting the reader with their simple and devoid of strange words. His style focuses on emotional and acoustic and psychological features of his addressees, and this emphasizes his dexterity in recognizing their personality at the first step, and choosing the suitable style at the second step. We can infer that his style contains many convincing features that indicate his high dexterity in recognizing his addressees according to their mentality and conditions.
    Keywords: Convincing, Al-Hajaj, Social Psychology, Intimidating