فهرست مطالب

مجله دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی
سال دوازدهم شماره 2 (تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/07/09
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مقاله پژوهشی
  • سعید آیت* صفحات 1-8
    مقدمه
    بیماری عروق کرونری قلب ازجمله بیماری هایی است که تشخیص زودهنگام آن امری حیاتی است. مطالعات نشان می دهد روش های نوین هوش مصنوعی در پیش بینی و تشخیص بیماری ها به طور گسترده موردتوجه محققان قرارگرفته است. هدف از این پژوهش، رده بندی نتایج آنژیوگرافی به دو دسته طبیعی و غیرطبیعی با استفاده از روش های هوش مصنوعی است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه از یک مجموعه داده شامل 152 بیمار که تحت آنژیوگرافی عروق کرونری قلب قرارگرفته بودند، استفاده شد. به منظور رده بندی نتایج حاصل از آنژیوگرافی عروق کرونری قلب از ترکیب شبکه عصبی- فازی و الگوریتم ژنتیک استفاده شد. سیستم پیشنهادی در نرم افزار MATLAB پیاده سازی شد و مورد ارزیابی قرار گرفت.
    نتایج
    در پیاده سازی انجام شده، از 85 درصد داده ها جهت مرحله آموزش شبکه عصبی- فازی و 15 درصد باقیمانده جهت مرحله آزمون استفاده شد. نتایج حاصل از شبیه سازی در شاخص های صحت، دقت، حساسیت و اختصاصیت در حالت میانگین به ترتیب 9496/0، 9253/0، 9435/0 و 9569/0 و در بهترین حالت برای هر شاخص معادل عدد 1 به دست آمده است.
    نتیجه گیری
    استفاده از الگوریتم ژنتیک در فرآیند آموزش شبکه عصبی- فازی موجب بهبود سرعت در این شبیه سازی شد. همچنین بالا بودن شاخص های به دست آمده عملکرد مناسب سیستم پیشنهادی در رده بندی و تشخیص افراد مبتلا به بیماری عروق کرونری قلب را تایید می کند.
    کلیدواژگان: الگوریتم ژنتیک، آنژیوگرافی، بیماری عروق کرونری قلب، شبکه عصبی- فازی
  • مقایسه تاثیر تمرینات عمومی و اختصاصی کمری- لگنی بر کنترل حرکت و درد در افراد دارای کمردرد مزمن
    هادی ناقیبی، ملیحه حدادنژاد، امیرحسین براتی، صدرالدین شوجای دین صفحات 9-16
    مقدمه
    هدف تحقیق حاضر مقایسه تاثیر تمرینات عمومی و اختصاصی منطقه کمری- لگنی بر درد و کنترل حرکت کمری- لگنی در افراد دارای کمردرد بود.
    مواد و روش ها
    جامعه آماری تحقیق شامل بیماران مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی بودند که 44آزمودنی با دامنه سنی 30 تا 40 سال برای انجام تحقیق فراخوانده شدند. باتوجه به اعمال مداخله، وجود گروه کنترل و انتخاب هدفمند آزمودنی ها به علت ماهیت تحقیق، روش تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی است. قبل و بعد از اجرای دو نوع متفاوت پروتکل تمرینی عمومی و اختصاصی کمری- لگنی، سنجش درد و کنترل حرکت به ترتیب با استفاده از مقیاس بصری درد و آزمون های لوماجوکی از آزمودنی ها به عمل آمد. نتایج با استفاده از تجزیه و تحلیل کوواریانس، تی وابسته و مستقل در سطح معنی داری 05/0 در نرم افزار SPSS نسخه 22 مورد تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج نشان داد که پروتکل تمرینات عمومی باعث کاهش کمردرد به میزان 37% و بهبود کنترل حرکت کمر به میزان 39% گردید درحالی که این میزان در پروتکل اختصاصی به ترتیب 52% و 53% بود که نشان می دهد برتری در هر دو مورد با تمرینات اختصاصی می باشد.
    نتیجه گیری
    نتیجه این مطالعه نشان داد سامانه کنترل حرکتی در بیماران مبتلا به کمردرد از انعطاف پذیری کافی برخوردار نبوده و درنتیجه این افراد جهت حفظ ثبات حرکتی خود ناگزیر از اتخاذ استراتژی هایی هستند که خود می توانند پیامدهای جدید مخربی برای این بیماران در پی داشته باشند. بعد از انجام تمرینات اختصاصی کمری- لگنی، تغییرات قابل توجهی در درد و کنترل حرکت کمر به وجود آمده است که می تواند مورد توجه محققان آینده جهت کمک به مراقبت و پیشگیری در بیماران مبتلا به کمردرد قرار بگیرد.
    کلیدواژگان: کمردرد، تمرین درمانی، کنترل حرکت کمر
  • رقیه شاد، ناهید بیژه، مهرداد فتحی صفحات 17-24
    مقدمه
    شیوع چاقی به عنوان یک مشکل بهداشتی در سراسر جهان شناخته شده است و به موازات آن، بیماری های مرتبط با چاقی، از جمله مقاومت به انسولین، سندرم متابولیک، دیابت نوع 2، فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی نیز شیوع یافته است. در این مطالعه تاثیر هشت هفته تمرین هوازی بر مقاومت به انسولین، ترکیب بدن و آمادگی قلبی تنفسی زنان دارای اضافه وزن بررسی شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه نیمه تجربی، 21 زن دارای اضافه وزن سالم با دامنه سنی 20 تا 30 سال به طور تصادفی در دو گروه تجربی (10 نفر) و کنترل (11 نفر) تقسیم شدند و به مدت هشت هفته به انجام تمرین هوازی پرداختند. برنامه تمرین هوازی شامل هشت هفته با تواتر پنج جلسه در هفته و هر جلسه به مدت 30 دقیقه با شدت 55 تا 75 درصد ضربان قلب ذخیره ای بود. گلوکز و انسولین ناشتا، HOMA-IR، شاخص های تن سنجی و حداکثر اکسیژن مصرفی قبل و بعد از هشت هفته اندازه گیری شد.
    نتایج
    کاهش معنی دار وزن (048/0=P) و شاخص توده بدن (002/0=P)، از طرفی افزایش معنی دار حداکثر اکسیژن مصرفی (000/0=P) در گروه تجربی مشاهده شد. اما این تغییرات در گروه کنترل معنی دار نبود. تنها تفاوت میانگین های وزن (003/0=P) و شاخص توده بدن (025/0=P) بین دو گروه معنی داری بود.
    نتیجه گیری
    تمرین هوازی در دختران دارای اضافه وزن تاثیرات مفیدی بر وزن و نمایه توده بدن دارد. با این حال، این مداخلات می توانند به منظور کمک به پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن در افراد چاق و دارای اضافه وزن موثر باشد.
    کلیدواژگان: تمرین هوازی، مقاومت به انسولین، ترکیب بدن، توان هوازی، زنان
  • مسعود معینی، مجتبی ایزدی*، محمد رشیدی صفحات 25-31
    مقدمه
    شواهد اخیر نشان می دهند که بیماران مبتلا به آسم از ظرفیت آنتی اکسیدانی پایین تری نسبت به افراد سالم برخوردارند. با این وجود، اطلاعات محدودی در خصوص چگونگی تاثیر آن بر عملکرد ریوی در این بیماران وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین ظرفیت تام آنتی اکسیدان با شاخص های اسپیرومتری در این بیماران انجام شد.
    مواد و روش ها
    برای این منظور، 30 مرد بزرگسال غیرفعال مبتلا به آسم با شدت خفیف تا متوسط به شیوه هدفمند وارد مطالعه شدند و نمونه های خون ناشتا با هدف اندازه گیری ظرفیت تام آنتی اکسیدان از آنها اخذ شد. همچنین شاخص های آنتروپومتریکی، ظرفیت حیاتی با فشار (FVC)، حداکثر حجم بازدمی با فشار در ثانیه اول(FEV1) و نسبت FVC/FEV1 به عنوان مارکرهای اسپیرومتری معرف عملکرد ریوی نیز اندازه گیری شد. از تجزیه و تحلیل همبستگی پیرسون جهت تعیین ارتباط بین ظرفیت تام آنتی اکسیدان با شاخص های اسپیرومتری استفاده گردید.
    نتایج
    بر پایه یافته های آماری، ارتباط مستقیم و معنی داری بین ظرفیت تام آنتی اکسیدان با FVC (036/0=P، 48/0=r)، FEV1 (002/0=P، 73/0=r) و FVC/FEV1 (001/0=P، 77/0=r) مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    بر پایه این شواهد اینگونه نتیجه گیری می شود که ظرفیت تام آنتی اکسیدان یک شاخص پیشگوی مناسب برای تعیین عملکرد ریوی و شدت بیماری در مردان مبتلا به آسم است.
    کلیدواژگان: آسم، ظرفیت تام آنتی اکسیدان، عملکرد ریوی، اسپیرومتری
  • سیدامید آل یاسین، محمد خوش گفتار، نارد مختارانی، عبدالرحیم یوسف زاده* صفحات 32-41
    مقدمه
    رنگ ها از جمله آلاینده های اصلی موجود در فاضلاب های صنایع نساجی می باشند که به دلیل ساختار پیچیده مولکولی، غالبا سمی و سرطان زا بوده و در محیط زیست پایدار می باشند. هدف از انجام این پژوهش مقایسه کارایی مرجان آهکی و لیکا در حذف رنگ متیلن بلو از پساب سنتتیک می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک مطالعه بنیادی-کاربردی می باشد که در آن از مرجان آهکی و لیکا به عنوان جاذب های موثر در حذف رنگ و بار آلی و رنگ متیلن بلو استفاده شده است. شاخص های مورد بررسی شامل وزن جاذب، زمان تماس، غلظت رنگ زا و pH بود. همچنین داده های حاصل از ثابت تعادل با استفاده از مدل های ایزوترمی و سینتیکی مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج آزمایشات نشان داد که میزان جذب رنگ توسط هر دو نوع جاذب با افزایش pH، زمان تماس و میزان جاذب افزایش می یابد. افزایش غلظت رنگ زا از 50 میلی گرم در لیتر به 100 و 150 میلی گرم در لیتر باعث کاهش راندمان حذف رنگ و بار آلی گردید. نتایج نشان داد که داده های ثابت تعادل از هر دو نوع مدل ایزوترمی تبعیت می کنند، با این تفاوت که مدل ایزوترم لانگموئر ضریب همبستگی بالاتری در استفاده از جاذب مرجان آهکی (1=R2)، و مدل فرندلیخ ضریب همبستگی بالاتری (999/0=R2) در استفاده از جاذب لیکا نشان داد. همچنین بررسی داده ها نشان داد که سینتیک حذف رنگ متیلن بلو از هر دو نوع مدل سینتیکی تبعیت می کند که در این مورد نیز معادله سینتیکی درجه دوم ضریب همبستگی بالاتری (870/0
    نتیجه گیری
    باتوجه به نتایج به دست آمده مشخص گردید که گرانول مرجان آهکی در حذف رنگ متیلن بلو نسبت به گرانول لیکا کارآیی بهتری دارد. استفاده از این جاذب ها به علت ته نشینی سریع و عدم باقی مانده موثر در پساب می تواند کاربرد آسان تری نسبت به سایر جاذب ها داشته باشد.
    کلیدواژگان: جذب سطحی، گرانول مرجان آهکی، گرانول لیکا، رنگ متیلن بلو، صنایع نساجی
  • رقیه بیگ زاده، عقیل تبار ملاحسن*، نعمت الله رزمی صفحات 42-48
    مقدمه
    ادغام (T(8;21 یا به عبارتی AML1-ETO شایع ترین ترانسلوکاسیون در لوسمی میلوئیدی حاد در هر دو سن کودکان و بزرگسالان است. وقوع این ادغام ژنی در آینده درمانی شخص بیمار تاثیرگذار است و نقش پیش آگهی دارد. در جامعه مبتلایان ایرانی به لوسمی حاد این ادغام ژنی مشخص نشده و شیوع آن نامشخص است. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی ادغام ژنی AML1/ETO در کودکان مبتلا به لوسمی مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی(ره) تهران انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه بررسی مقطعی تعداد 58 کودک مبتلا به لوسمی میلوئیدی حاد با ریخت شناسی متفاوت در طی سال 95 مورد بررسی قرار گرفتند. پس از تهیه خون محیطی، بلافاصله سلول های تک هسته ای بیماران جدا شدند. همچنین لام خون محیطی افراد برای تایید ابتلا به لوسمی تهیه شد. از سلول های تک هسته ای بیماران RNA تام بیماران استخراج شد. با استفاده از روش های مولکولی PCR، Nested PCR همین طور Real-time PCR جهت ارزیابی ادغام مورد استفاده قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج مطالعه حاضر نشان داد که رنج سنی کودکان مورد مطالعه 5-4 سال بود. نسبت جنسیتی 5/53% مونث و 5/46% مذکر بودند. 80% افراد مورد مطالعه دارای این ادغام ژنی بودند و همین طور mRNA آن در پلاسما در حد قابل توجهی وجود داشت. در بررسی خون محیطی غلظت هموگلوبین 6/9 گرم در دسی لیتر و میانگین شمارش گلبول های سفید 70500 در میکرولیتر به دست آمد.
    نتیجه گیری
    با توجه به فراوانی ادغام این ترانسلوکاسیون ژنی در جمعیت ایرانی مورد مطالعه، به نظر می آید استفاده از بررسی این ادغام جهت تعیین پیش آگهی و نیز استراتژی درمانی مفید باشد.
    کلیدواژگان: لوسمی حاد، میلوئیدی، AML، AML-1-ETO
  • ادریس باوردی مقدم*، علی رجبی، علی اکبرنژاد صفحات 49-58
    مقدمه
    سالمندی مرحله ای از سیر طبیعی زندگی انسان است که استئوآرتریت در آن بیشتر به چشم می خورد. این مطالعه به منظور تعیین اثر فعالیت در آب و مقایسه آن با تمرین تراباند بر کاربردی ترین آزمون های عملکردی در مردان سالمند مبتلا به استئوآرتریت زانو انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    جامعه آماری، مردان سالمند مبتلا به استئوآرتریت زانو بود که به روش تصادفی ساده و از نمونه های در دسترس، تعداد 36 نفر به صورت تصادفی به سه گروه 12 نفری (تراباند، فعالیت در آب و کنترل) تقسیم شدند. آزمودنی ها در دو گروه تراباند و فعالیت در آب به مدت 6 هفته، 4 جلسه در هفته برنامه های تمرینی مربوط به گروه خود را اجرا نمودند. برای اندازه گیری آزمون های عملکردی از سه آزمون عملکردی استفاده گردید. برای بررسی نتایج از آزمون های تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تی زوجی استفاده شد. داده های حاصل از پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS، در سطح معنی داری 5 درصد 05/0≤α مورد تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج تحقیق حاضر درخصوص شاخص های عملکردی (بالارفتن از پله، 30 ثانیه نشست و برخاست و 8 فوت راه رفتن)، بین گروه های تراباند و فعالیت در آب با گروه کنترل اختلاف معنی دار بود (05/0=P). همچنین مقایسه درون گروهی در گروه تراباند و فعالیت در آب در متغیرهای اندازه گیری شده، اختلاف معنی داری را نشان داد (05/0=P).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که شش هفته تمرین تراباند و فعالیت در آب می تواند سبب بهبود در آزمون های عملکردی مردان سالمند مبتلا به استئوآرتریت زانو شود.
    کلیدواژگان: آزمون عملکردی، فعالیت در آب، تمرین تراباند، استئوآرتریت زانو
  • الهام ناوی پور*، حبیب الله اسماعیلی، حسن دوستی، مجید غیور مبرهن، راضیه یوسفی صفحات 59-65
    مقدمه
    دیابت یک بیماری با شیوع بالا است که عوارض آن به طور اولیه موجب آسیب به سیستم عروقی میشود. هدف از این مطالعه پیش بینی عوامل مرتبط با ابتلا به دیابت نوع دو با استفاده از رگرسیون لجستیک می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مقطعی- تحلیلی بوده و و داده های آن مربوط به مطالعه مشهد می باشد که از سال 1387 آغاز و تاکنون ادامه دارد. جمعیت مورد مطالعه کلیه افراد 35 تا 65 سال ساکن شهر مشهد است و نمونه ها نیز شامل 9386 نفر می باشند که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای- خوشه ایانتخاب شدند. در این مطالعه اطلاعات دموگرافیک، شاخص تن سنجی، فشارخون، اضطراب، افسردگی، سطح فعالیت فیزیکی، الگوهای غذایی و عوامل التهابی، خونی و بیوشیمی ثبت شدند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده گردید. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد. مدل رگرسیون لجستیک به منظور بررسی عوامل مرتبط با ابتلا به دیابت نوع دو بر داده ها برازش داده شد.
    نتایج
    براساس نتایج مطالعه، شیوع دیابت نوع دو 4/14% (1387 نفر) بود. نتایج همچنین نشان داد که بین سن، شاخص تن سنجی، فشارخون، افسردگی، الگوهای غذایی و ابتلا به دیابت نوع دو از لحاظ آماری اختلاف معنی داری وجود دارد (05/0P<). علاوه بر اینها، عوامل التهابی، خونی و بیوشیمی نیز در ابتلا به دیابت نوع دو تاثیر معنی داری داشتند (05/0P<).
    نتیجه گیری
    بخش عمده ای از عوامل مرتبط با ابتلا به دیابت نوع دو، متغیرهای قابل کنترل مربوط به سبک زندگی می باشند، بنابراین بهتر است اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش عمومی و پیشگیری در جهت ارتقای شیوه زندگی سالم در سطح جامعه متمرکز گردند.
    کلیدواژگان: عوامل خطر، دیابت نوع دو، رگرسیون لجستیک
  • زهره افشارمند، مجتبی ایزدی* صفحات 66-73
    مقدمه
    چاقی به عنوان عامل خطر کبد چرب و سندرم متابولیک شناخته شده است. این مطالعه با هدف تعیین اثر یک دوره تمرینات هوازی بر فعالیت آمینوترانسفرازهای کبدی (AST، ALT) و آلکالین فسفاتاز (ALP) در زنان چاق بزرگسال انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه نیمه تجربی، 28 زن بزرگسال چاق کم تحرک (36≥BMI≥30) به شیوه تصادفی به دو گروه ورزش (14=n) و کنترل (14=n) تقسیم شدند. گروه ورزش در یک دوره تمرینات هوازی به مدت 12 هفته به تعداد 3 جلسه در هفته در دامنه شدت 60 تا 75 درصد ضربان قلب بیشینه شرکت نمودند. فعالیت AST، ALT و ALP همچنین شاخص های آنتروپومتریکی در شرایط قبل و پس از مداخله تمرینی اندازه گیری و توسط آزمون های آماری تی مستقل و همبسته با یکدیگر مقایسه شدند. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.
    نتایج
    در شرایط پایه، تفاوت معنی داری در فعالیت آنزیم های کبدی و شاخص های آنتروپومتریکی بین دو گروه مشاهده نشد (05/0≤P). در مقایسه با پیش آزمون، علیرغم عدم تغییر فعالیت ALP (114/0=P)، کاهش معنی داری در فعالیت AST (023/0≥P) و ALT (011/0≥P) به واسطه تمرین هوازی در گروه ورزش مشاهده شد. تمرینات هوازی به کاهش معنی دار شاخص های آنتروپومتریکی در گروه ورزش منجر شد (05/0≥P). در گروه کنترل، هیچ تغییری در متغیرها بین دو شرایط پیش و پس آزمون مشاهده نشد (05/0≤P).
    نتیجه گیری
    تمرین هوازی منظم با اثرات درمانی ایمن و موثر روی فعالیت آنزیم های کبدی در زنان چاق همراه است. این فواید را می توان به کاهش توده چربی به ویژه چربی شکمی در پاسخ مداخله تمرینی در افراد چاق نسبت داد.
    کلیدواژگان: فعالیت آنزیم های کبدی، تمرین هوازی، چاقی، توده چربی بدن
|
  • Saeed Ayat Pages 1-8
    Introduction
    Early detection of coronary artery disease is critical. Previous studies show that new methods of artificial intelligence for prediction and diagnosis of diseases have been widely considered by the researchers. The purpose of this paper is the classification of angiography to normal and abnormal by using Artificial Intelligent methods.
    Methods
    In this diagnostic study, the datasets were collected from 152 patients who had been undergoing the coronary angiography, and for classification of the angiography results, a combination of fuzzy neural network and genetic algorithm is used. The proposed system was implemented and evaluated by MATLAB software.
    Results
    In implementation of the proposed system, 85% of the data was used for the training phase and the remaining 15 percent was used for the test phase. The results of the simulation in accuracy, sensitivity and specificity indicators on average state were 0.9496, 0.9253, 0.9435 and 0.9569, respectively. Under optimum conditions, an estimate of 1 was obtained for each indicator.
    Conclusion
    The use of genetic algorithms in ANFIS training phase led to improved speed of the simulation. Also the high performance indicators prove that the proposed system is effective for classifying and diagnosing patients with coronary heart disease.
    Keywords: Genetic algorithm, Angiography, Coronary artery disease, Adaptive neuro-fuzzy inference system
  • Effects of Lumbopelvic Local and Specific Training on Movement Control and Pain in Participants with Chronic Low Back Pain
    Hadi Naghibi, Malihe Hadadnezhad, Amir Hossein Barati, Sadredin Shojaedin Pages 9-16
    Introduction
    The aim of this study was to compare the effect of lumbo- pelvic general and specific exercises on pain and lumbar movement control in patients with low back pain.
    Methods
    44 subjects with age ranged 30-40 years old with nonspecific chronic low back pain were recruited. Before and after the implementation of two different types of general and specific training protocols for lumbo- pelvic area, the pain and movement control measurement were done by using visual analogue scale and Lumajoki tests respectively. Results analysed by analysis of covariance, independent and paired t test. Significant level was set at 0.05 in SPSS program version 22.
    Results
    The results showed that the general and specific training led to pain decreases (General: 37%) versus (Specific: 52%) and movement control improvement (General: 39%) versus (Specific: 53%) that advantage in both situation is of specific exercises.
    Conclusion
    The results of this study revealed that motor control process in patints with low back pain has not sufficient flexibility and therefore these persons compulsorily adopting the strategies that this might has a new destructive cosequences for patients. After implementation of lumbo pelvic specific training, significant differences was gained in pain and movement control that can be the attention of future researchers for helping this persons contemplation and prevention.
    Keywords: Low back pain, Exercise therapy, Lumbar movement control
  • Roghayeh Shad, Nahid Bizheh, Mehrdad Fathi Pages 17-24
    Introduction
    The prevalence of obesity as a health problem is known in all over the world, as well as diseases associated with obesity, including insulin resistance, metabolic syndrome, type 2 diabetes, high blood pressure and cardiovascular disease has spread. The present study investigates the effects of eight weeks of aerobic exercise on insulin resistance, body composition and cardiorespiratory fitness in overweight women..
    Methods
    In this semi experimental study, 21 overweight women aged 20-30 years, randomly divided into 2 groups of experimental (n=10) and control (n=11), were followed for 8 weeks of aerobic exercise. The exercise program consisted of five sessions per week for 30 minutes and with an intensity of 55%-75% heart rate reserve (HRR). Fasting glucose and insulin, HOMA-IR, anthropometric indices and maximal oxygen consumption were measured before and after eight weeks.
    Results
    Weight (P=0.048) and body mass index (P=0.002) significantly decreased, on the other hand, VO2max significantly increased (P≤0.05) in experimental group. Only the mean changes in weight (P=0.003) and body mass index (P=0.025) was significant between the two groups.
    Conclusion
    Aerobic exercise in overweight women has beneficial effects on weight and body mass index. However, these interventions can be used to help prevent chronic diseases in obese and overweight.
    Keywords: Aerobic exercise, Insulin resistance, Body composition, Aerobic power, Women
  • Masoud Moeini, Mojtaba Eizadi *, Mohammad Rashidi Pages 25-31
    Introduction
    Recent evidence has shown that the asthma patients have lower antioxidant capacity (TAC) than healthy individuals. However, little information on the influence of TAC on lung function is available in these patients. This study aimed to determine relation of TAC with Spirometric markers in these patients.
    Methods
    For this purpose, thirty sedentary adult males with mild to moderate asthma aged 40 ± 7 years were enrolled to study by targeted sampling. Fasting blood samples were collected with regard to measuring TAC of all patients. Anthropometric and spirometry markers (FVC, FEV1, FEV1/FVC) were also measured in all patients. Data from TAC and other variables were analyzed by Pearson correlation.
    Results
    Data showed that TAC was positively correlated with FVC (P=0.036, r=0.48), FEV1 (P=0.002, r=0.73) and FEV1/FVc (P=0.001, r=0.77) in studied patients.
    Conclusion
    Based on these data, it is concluded that TAC is a suitable marker for predict lung function and disease intensity in males with asthma.
    Keywords: Asthma, Total antioxidant capacity, Lung function, Spirometry
  • Seyd Omid Al Yasin, Mohammad Khoshgoftar, Nader Mokhtarani, Abdolrahim Yusefzadeh* Pages 32-41
    Introduction
    Dyes are one of the main pollutants in textile wastewater and due to their molecular structures, they are usually toxic, carcinogen and persistent in the environment. Therefore, the aim of present work was to compare the efficiency of LECA and coral limestone to remove Methylene Blue aqueous solution from synthetic wastewater.
    Methods
    This work is a basic-applied study in which, LECA and coral limestone were used as efficient adsorbents for removal of Methylene Blue aqueous solution. The parameters studied included absorbent weight, contact time, dye concentration and solution pH. As well, data acquired from equilibrium constant were evaluated using various isotherm and kinetic models.
    Results
    The results of the experiments showed that absorption of Dye by both absorptions was increased by increasing the pH, contact time and adsorbent dosage. By increasing the concentration of dye from 50 mg/l to 100 and 150 mg/l, the removal efficiency of organic matter and color has been reduced. The results showed that constant equilibrium data obeyed both isotherm models, With the difference that Langmuir isotherm model showed a higher correlation coefficient in the use of calcareous coral absorber (R2= 1) and higher LECA absorption coefficient (R2= 0.999) in using Frendlich model. Also checking the data showed that kinetics of methylene blue removal is followed by both kinetic models that in this case, the second-order kinetic equation showed a higher correlation coefficient (R2.870).
    Conclusion
    According to the results, it was determined that coral limestone has higher efficiency than LECA in removal of Methylene Blue aqueous solution. The use of these adsorbents due to rapid sedimentation and lack of effective residual in the wastewater can be easier to use than other adsorbents.
    Keywords: Adsorption, Coral limestone granule, LECA granule, Methylene blue, Textile Industries
  • Roghayeh Beykzadeh, Aghil Tabar Molahasan, Nematollah Razmi Pages 42-48
    Introduction
    The integration of T (8; 21), or AML1-ETO, is the most common translocation in acute myeloid leukemia at both ages of children and adults. The occurrence of this genetic integration is effective in the future of the patient's treatment and has a prognostic role. In the Iranian population of acute leukemia, this genetic integration is unclear and its prevalence is unclear. Therefore, the present study aimed to investigate the integration of AML1 / ETO gene in children with leukemia referring to Imam Khomeini Hospital in Tehran.
    Methods
    In this cross-sectional study, 58 children with acute myeloid leukemia with different morphology during the year 95 were evaluated. After peripheral blood supply, the mononuclear cells of the patients were immediately removed. Also, the peripheral blood lymphoma was prescribed to confirm leukemia. Single-core cells were extracted from patients with complete RNA. Using PCR molecular techniques, Nested PCR and Real-Time PCR were used to evaluate the integration.
    Results
    The results of this study showed that the age range of the children was between 4-5 years old. The sex ratio was 53.5% female and 46.5% male. 80% of the subjects had this genetic integration, as well as their plasma mRNA was significant. In the peripheral blood test, hemoglobin concentration was 9.6 g / dl and the average white blood cell count was 70500 / μl.
    Conclusion
    Considering the frequency of integration of this gene translocation in the Iranian population studied, it seems that the use of this integration is useful for determining
    Keywords: Leukemia, AML, ETO
  • Edris Bavardi Moghadam*, Ali Rajabi, Ali Akbarnejad Pages 49-58
    Introduction
    Aging is a normal stage of human life which osteoarthritis is more often seen in it. The aim of the study was to investigate the effect of aquatic training and compare it with Traband training on the most widely used functional tests in old men with knee osteoarthritis.
    Methods
    The population of the study included all the elderly men with knee osteoarthritis, among which, 36 individuals who randomly divided into three groups of 12 (Traband, Aquatic exercises, and control). The subjects in both groups of Traband and Aquatic exercises performed their group-specific training programs for 6 weeks with a sequence of 4 sessions per week. Three functional tests were used for measuring functional tests. One-way variance analysis test and paired t-test were used for results. A significant level of 0.05 was considered.
    Results
    Results showed that there are significant differences (P=0.05) between functional tests (stair-climb test, 30 second chair stand, and 8 foot time up and go) between groups (Traband and Aquatic exercises). In addition, in intragroup comparison of the groups (Traband and Aquatic exercises), a significant difference was observed for the measured variables (P=0.05).
    Conclusion
    The results of this study showed that six weeks Traband and Aquatic exercises can be considered as effective on improving functional tests in old men with knee osteoarthritis.
    Keywords: Functional test, Aquatic training, Traband training, Knee osteoarthritis
  • Elham Navipour *, Habibollah Esmaily, Hasan Doosti, Majid Ghayour-Mobarhan, Razie Yosefi Pages 59-65
    Introduction
    Diabetes is a highly prevalent disease that causes damage to the vascular system. The aim of study was to predict risk factors associated with diabetes type II by using logistic regression.
    Methods
    This is an analytical- cross sectional study. The data are related to the Mashhad study, which began in 2008 and are so far continues. The population studied is all individuals aged 35 to 65 years old living in Mashhad. Samples including 9386 individuals were selected with using stratified-cluster sampling. Demographic data, anthropometric indices, blood pressure, anxiety, depression, physical activity level, food patterns, and inflammatory, blood and biochemical factors were recorded. SPSS software was used to analyze the data. A significant level of 0.05 was considered. The logistic regression model was fitted to investigate the factors associated with type 2 diabetes.
    Results
    The prevalence of type II diabetes was 13.9% (1387 cases). The results showed statistically significant association between age, anthropometric index, blood pressure, depression, dietary patterns and type 2 diabetes (P
    Conclusion
    Most of the factors associated with type 2 diabetes are lifestyle-controllable variables, so it is better that focus on general education and prevention to promote healthy lifestyles at the community level.
    Keywords: Risk factors_Type 2 diabetes_Logistic regression
  • Zohreh Afsharmand, Mojtaba Eizadi * Pages 66-73
    Introduction
    Obesity is an established risk factor for fatty liver and metabolic syndrome. The aim of the study was to investigate the effect of aerobic training on liver aminotranspherase activity (AST, ALP) and alkaline phosphatase (ALP) in adult obese women.
    Methods
    In this semi-experimental study, twenty eight sedentary adult obese females (36≤BMI≤36) were randomly divided into exercise (n=14) and control (n=14) groups. Exercise subjects were participated in 12-weeks aerobic training program, 3 times per week at 60-75% of HRmax. Pre and post training AST, ALT and ALP activity as well anthropometrical indexes were measured at 2 groups and compared with independent-paired T test. A significant level of 0.05 was considered.
    Results
    At baseline, no significant differences were observed between groups in liver enzymes activity and anthropometrical indexes (P>0.05). Compared to pre training, despite no change in ALP activity (P≥0.114), a significant decrease were observed in activity of AST (P≤0.023) and ALT (P≤0.011) by aerobic program in exercise group. Aerobic training resulted in significant decrease in anthropometrical indexes of exercise subjects (P≤0.05). There were no changes in these variables between pre and post training in the control group (P≥0.05).
    Conclusion
    The supervised aerobic training provides an effective and safe treatment on liver enzymes activity in obese women. These benefits could be attributed to decreased fatty tissue especially abdominal fat by training intervention in obese subjects.
    Keywords: Liver enzymes activity, Aerobic training, Obesity, Body fat tissue