فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال شانزدهم شماره 6 (پیاپی 101، شهریور 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/06/28
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محسن رضاییان صفحات 491-492
    بیست و نهمین کنگره انجمن بین المللی برای پیشگیری از خودکشی از تاریخ 18 تا 22 ژولای سال 2017 میلادی برابر با 27 تا 31 تیر ماه سال 1396 هجری خورشیدی در شهر کوچینگ Kuching ایالت ساراوک Sarawak کشوری مالزی Malaysia برگزار گردید. این کنگره که همزمان با بیست و یکمین کنفرانس مالزیایی طب روانپزشکیMalaysian Conference on Psychological Medicine (MCPM) The 21st برگزار می گردید، شاهد مشارکت بیش از 600 شرکت کننده از پنجاه کشور جهان بود.
    روز اول کنگره به برگزاری شش کارگاه پیرامون جنبه های گوناگون رفتار خودکشی (Suicidal behavior) اختصاص داشت. برنامه اصلی کارگاه از روز دوم با مراسم افتتاحیه و سخنرانی های کلیدی تعدادی از شرکت کنندگان آغاز گردید. در برنامه افتتاحیه دکتر منیم Maniam رئیس کنگره از کشور میزبان و پروفسور آرنسمن Arensman پرزیدنت انجمن بین المللی پیشگیری از خودکشی همراه با رئیس الوزرا Chief Minister ایالت سارواک به شرکت کنندگان خوشامد گفتند. پس از آن برنامه با سخنرانی های کلیدی، سمپوزیوم ها Symposiums، و کارگاه های Workshops گوناگون به کار خود ادامه داد.
    اینجانب افتخار آن را داشتم که به عنوان نماینده ای از ایران در روز اول و در سمپوزیوم خودکشی در زنان مسلمان Suicide in Muslim Women به ارائه نقطه نظر اخیرا چاپ شده خود تحت عنوان کمربند جغرافیایی خودسوزی [1] بپردازم. بر اساس شواهد موجود، اینگونه به نظر می رسد که ایده خودسوزی ابتدا در کشور هندوستان شکل گرفته [2] و سپس به راه های مختلف [3] به کشورهای همجوار مسلمان به ویژه افغانستان و پاکستان و سپس به ایران و عراق رسیده است. شواهد موجود، همچنین نشان می دهد که امروزه در بخش هایی از این کشورهای مسلمان، خودسوزی در بین زنان جوان تازه ازدواج کرده از فراوانی نسبتا بالایی برخوردار می باشد [6-4]. با توجه به مخالفت علنی دین مبین اسلام با خودکشی [7] تدوین استراتژی های صحیح و جامع برای پیشگیری از خودسوزی در زنان مسلمان بسیار ضروری است.
    همچنین، در روز دوم و در کارگاه استراتژی های ملی برای پیشگیری از خودکشی National Strategies for Suicide Prevention به ارائه سیمای خودکشی در ایران و بحث پیرامون نقاط قوت و چالش برانگیز در تدوین استراتژی ملی برای پیشگیری از خودکشی در ایران پرداختم. خوشبختانه، نظام نسبتا جامع و در حال رشد جمع آوری داده های مربوط به پیشگیری از خودکشی در ایران مورد توجه همکاران انجمن بین المللی پیشگیری از خودکشی و مقامات سازمان جهانی بهداشت The World Health Organization قرار گرفته است. همه آنها کشور ایران را از جمله کشورهای پیشرو در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت می دانند که قابلیت تدوین یک استراتژی ملی برای پیشگیری از خودکشی را دارد. یکی از نقاط قوت چنین برنامه ای وجود دانشگاه های علوم پزشکی و شبکه های بهداشت و درمان نسبتا جامعی است که تقریبا تمام جمعیت را تحت پوشش خود دارد. همچنین، وجود جمعیت علمی ایرانی پیشگیری از خودکشی The Iranian Scientific Society for Suicide Prevention (ISSSP) یکی دیگر از نقاط قوت تدوین استراتژی ملی برای پیشگیری از خودکشی در ایران می باشد.
    از اخبار مهم این کنگره تغییر رئیس انجمن بین المللی پیشگیری از خودکشی بود. پروفسور آرنسمن از کشور ایرلند پس از چهار سال عهده داری این سمت، جای خود را به پروفسور خان Khan از کشور پاکستان داد. خوشبختانه هر دوی این همکاران در ماه ژانویه امسال از برنامه های پیشگیری از خودکشی کشور ایران بازدید کرده و تحت تاثیر نقاط قوت موجود در این برنامه ها که در سطور پیشین به آن اشاره شد، قرار گرفته اند. براساس این بازدید که به درخواست سازمان جهانی بهداشت صورت پذیرفت تدوین استراتژی ملی پیشگیری از خودکشی در ایران مورد حمایت سازمان جهانی بهداشت و انجمن بین المللی پیشگیری از خودکشی قرار گرفته است. امید است که این استراتژی ملی با نهایت دقت تدوین و منجر به کاهش خودکشی در ایران گردد.
  • فریبا نجفی، نادر گودرزی، محمد مهدی زنگنه، اکرم زنگنه، لیدا حق نظری صفحات 493-504
    زمینه و هدف
    گیاه استویا ربادیانا، اخیرا به عنوان یک عامل ضدالتهاب و آنتی اکسیدان شناخته شده است. با توجه به شیوع فزاینده دیابت، مطالعه حاضر جهت ارزیابی اثرات حفاظت کبدی و ضد دیابتی عصاره الکلی قسمت تلخ گیاه استویا ربادیانا در موش سوری نر دیابتی انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی، دیابت با تزریق داخل صفاقی 60 میلی گرم بر هر کیلوگرم وزن بدن استرپتوزوتوسین در 28 موش سوری نر بالغ القا شد و موش ها به طور تصادفی به 4 گروه تقسیم شدند. گروه کنترل منفی (دیابتی تیمار نشده) نرمال سالین و سه گروه دیگر به ترتیب 5/0 میلی گرم بر هر کیلوگرم وزن بدن گلی بنکلامید و 200 و 400 میکروگرم بر هر کیلوگرم وزن بدن عصاره الکلی استویا ربادیانا را 15 روز به صورت گاواژ دریافت کردند. یک گروه نیز کنترل مثبت (غیردیابتی) در نظر گرفته شد. در روز پایان، سطوح گلوکز خون و آنزیم های آلکالین فسفاتاز، آسپارتات آمینوترانسفراز و آلانین آمینوترانسفراز اندازه گیری شد. در مقاطع بافتی حجم تام کبد، سینوزوئیدها، هپاتوسیت ها، سیاهرگ مرکزی، سیاهرگ باب، سرخرگ کبدی و مجاری صفراوی تخمین زده شد. داده ها با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبیDuncan تحلیل شدند.
    یافته ها
    عصاره الکلی استویا ربادیانا توانست قند خون را نسبت به گروه کنترل منفی به طور معناداری کاهش دهد (05/0>p). سطوح افزایش یافته آنزیم های آلانین آمینوترانسفراز و آلکالین فسفاتاز و حجم تام کبد، هپاتوسیت ها و سینوزوئیدها پس از درمان با دوز بالای عصاره استویا ربادیانا نسبت به گروه های کنترل منفی و گلی بنکلامید کاهش معنی داری نشان داد (05/0>p).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد عصاره الکلی قسمت تلخ گیاه استویا ربادیانا می تواند قند خون را تنظیم نموده و از تخریب کبد در موش های سوری دیابتی شده پیشگیری نماید.
    کلیدواژگان: استویا ربادیانا، استرپتوزوتوسین، موش سوری، کبد
  • معصومه حسینی، به آذین افتخار، شاهین ریاحی ملایری صفحات 505-516
    زمینه و هدف
    بافت چربی تنظیم واکنش های متابولیسمی را به واسطه ترشحات شبه هورمونی به ویژه آدیپوکاین ها به انجام می رساند. کنترل بافت چربی می تواند از بیماری های مرتبط با این بافت جلوگیری کند. هدف از پژوهش حاضر تاثیر تمرین تناوبی و مصرف کورکومین بر مقادیر آدیپونکتین و کمرین در موش های صحرایی چاق یائسه بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی ، 28 سر موش صحرایی چاق یائسه نژاد ویستار 24 ماهه به طور تصادفی به 4 گروه (کنترل، مکمل، تمرین ، تمرین+مکمل) تقسیم شدند. برنامه تمرینی شامل 8 هفته، 3 جلسه در هفته ، هر جلسه 10 ست فعالیت 1 دقیقه ای با شدت 50% و 2 دقیقه استراحت بین ست ها بود که در هفته اول با 14 متر در دقیقه شروع شد و در هفته هشتم به 28 متر در دقیقه رسید. 30 میلی گرم محلول کورکومین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن 3 روز در هفته به مدت 8 هفته به گروه های دریافت کننده مکمل تزریق شد. پس از پایان آخرین جلسه تمرین نمونه خونی از آزمودنی ها گرفته شد . سطوح آدپیونکتین، کمرین، گلوکز، انسولین و شاخص مقاومت به انسولین (HOMA-IR) محاسبه شد. آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون مورد استفاده قرار گرفت.
    نتایج
    در گروه های تجربی غلظت آدیپونکتین افزایش (015/.P=) ، غلظت کمرین کاهش (020/0p=) و مقاومت انسولینی کاهش یافت (008/0p=). رابطه منفی معناداری بین آدیپونکتین و کمرین در موش های گروه تمرین وجود داشت (030/0P=، 803/0-r=).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد تمرین تناوبی با تاثیر بر آدیپونکتین ، کمرین و مقاومت انسولینی، می تواند در کاهش پاسخ های التهابی ناشی از چاقی و اضافه وزن نقش مهمی ایفا کند.
    کلیدواژگان: تمرین تناوبی، آدیپوکاین، کورکومین، چاقی، موش صحرایی
  • مریم لطیفیان، ملیحه عرشی، مصطفی اقلیما صفحات 517-528
    زمینه و هدف
    امروزه جمعیت عظیمی در دنیا از اینترنت استفاده می کنند و برخی مطالعات، عوارض خطرناکی را به استفاده افراطی از اینترنت نسبت داده اند که می تواند گریبانگیر زنان متاهل نیز بشود و به خانواده آسیب برساند. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط اعتیاد به اینترنت با طلاق عاطفی در زنان متاهل شهر تهران در سال 1395 صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی، تعداد 402 نفر از زنان متاهل که با همسر خود در حال زندگی هستند، به طور تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این مطالعه سه پرسش نامه مشخصات دموگرافیک، طلاق عاطفی Gottman و اعتیاد اینترنتی Young بود. تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گیری از آزمون های همبستگی Pearson و تحلیل رگرسیون لجستیک انجام شد.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار سنی زنان متاهل 94/7±81/33 سال و میانگین و انحراف معیار سال های ازدواج 42/8± 34/11 بود. نتایج آزمون همبستگی Pearson رابطه مثبت و معنی داری بین اعتیاد اینترنتی با طلاق عاطفی نشان داد (62/0 r=، 001/0p<) و نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد که از عوامل پیش بینی کننده طلاق عاطفی فقط اعتیاد اینترنتی (116/1OR=، 001/0P<) در مدل باقی ماند. از متغیرهای دموگرافیک، سن (023 /0p=)، سن همسر (033/0p=) و مدت ازدواج (001/0p<) با طلاق عاطفی رابطه معکوس و معنی دار داشتند.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه حاکی از رابطه مستقیم بین اعتیاد اینترنتی و طلاق عاطفی است. لذا ضروری به نظر می رسد به سیاست گذاران توصیه شود در برنامه ریزی های حوزه سلامت، به نقش اعتیاد اینترنتی به عنوان یکی از عوامل خطرساز طلاق عاطفی توجه نمایند.
    کلیدواژگان: طلاق عاطفی، اعتیاد اینترنتی، زنان متاهل، تهران
  • هادی خوشاب، سید حمید سید باقری، علیرضا پیری، مهیا خوشاب، مصطفی مهدیزاده، احمدرضا صیادی صفحات 529-540
    زمینه و هدف
    رضایت یکی از وجوه سلامتی فرد است و در صورت عدم توجه به رضایت بیمار، نظام بهداشتی برخلاف رسالت خود عمل کرده است. در این میان اهمیت رضایت بیماران بر کسی پوشیده نیست و انجام اقداماتی جهت افزایش رضایت شغلی پرستاران می تواند باعث ارتقای کیفیت مراقبت و رضایت مندی بیماران شود. هدف این مطالعه تعیین نقش اجرای قانون ارتقاء بهره وری و طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد بر رضایت مندی بیماران بستری است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی در دو مرحله به فاصله 4 سال رضایت مندی 500 نفر بیمار توسط PSI (Patient satisfaction instrument)، قبل و بعد از اجرای قوانین ارتقاء بهره وری و پرداخت مبتنی بر عملکرد سنجیده شد و تاثیر این قوانین بر رضایت مندی بیماران ارزیابی گردید. از آزمون t مستقل جهت مقایسه میانگین کلی رضایت بیماران قبل و بعد از اجرای قوانین مذکور استفاده شد.
    یافته ها
    تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد بین میانگین رضایت کلی بیماران از مراقبت های پرستاری در قبل (41/0±19/3) و بعد (16/0±57/3) از اجرای قوانین مذکور، تفاوت معنی داری وجود ندارد (721/0p=).
    نتیجه گیری
    احتمالا اجرای قوانین پرداخت مبتنی بر عملکرد و ارتقاء بهره وری، تاثیر معنی داری بر رضایت مندی بیماران از مراقبت های پرستاری نداشته است. این در حالی است که یکی از اصول اجرایی این قوانین، افزایش بهره وری و اثربخشی اقدامات بهداشتی و درمانی ذکر شده است. به نظر می رسد اجرای هم زمان این قوانین نتوانسته آن چنان انگیزه ای در کارکنان پرستاری ایجاد نماید که باعث افزایش کارایی آنان و در نتیجه، افزایش رضایت مندی بیماران گردد.
    کلیدواژگان: قانون ارتقاء بهره وری، طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد، رضایت بیماران، جنوب شرق ایران
  • مجتبی قبادی، بابک ارجی رودسری، مریم یادگاری، فرشاد همایونی مقدم، محمد ابراهیم رضوانی صفحات 541-552
    زمینه و هدف
    فرولیک اسید ترکیبی فنولی است که در غلات مختلف یافت می گردد و مطالعات انجام شده نشان می دهند که این ترکیب دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد آپوپتوزی و تمایز دهندگی در سلول های عصبی است. هدف از این مطالعه، بررسی اثر فرولیک اسید بر پیشگیری از اختلال حافظه ناشی از کوپریزون در مدل مولتیپل اسکلروزیس ناشی از کوپریزون در موش های نر نژاد C57B6/J بود.
    روش بررسی
    دمیلیناسیون به وسیله افزودن کوپریزون به میزان 2/0% به غذای معمول حیوانات به مدت 6 هفته القا شد. فرولیک اسید با 10 میلی گرم به ازای وزن بدن یا 100 میلی گرم به ازای وزن بدن روزانه به حیوانات خورانده شد. در پایان هفته ششم آزمون رفتاری ماز Y و شاتل باکس جهت ارزیابی اختلال رفتاری و حافظه ناشی از دمیلیناسیون نورونی و بررسی های بافت شناسی با رنگ آمیزی های لوکسال فاست بلو انجام شد.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد که فرولیک اسید در دو دوز از میزان ورود تصادفی حیوانات به بازوهای ماز Y نسبت به گروه کنترل می کاهد (01/0P<)، ولی میزان ورود ترتیبی حیوانات را افزایش داد (05/0P<). همچنین، فرولیک اسید با دوز 10 میلی گرم به ازای وزن بدن توانست زمان تاخیر در ورود به محفظه تاریک را افزایش دهد. در برش های بافتی، افزایش دمیلیناسیون در گروه کوپریزون و کاهش میزان دمیلیناسیون در گروه فرولیک اسید دیده شد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که فرولیک اسید با کاهش میزان دمیلیناسیون و مرگ ومیر الیگودندروسیتی، از اختلال حافظه فعال و احترازی غیرفعال ناشی از کوپریزون پیشگیری کرده است.
    کلیدواژگان: فرولیک اسید، دمیلیناسیون، حافظه، کوپریزون، موش
  • محسن رضاییان، بهاره بهزادی صفحات 553-570
    خودکشی یک مشکل بزرگ بهداشت عمومی به ویژه در جوانان جمعیت جهان است. شیوع رفتارهای خودکشی در حال حاضر یک گستردگی جهانی داشته و تحقیقات قبلی نشان داده که اقدام به خودکشی، فراوانی بیشتری در جوانان کشورهای مسلمان داشته است. باوجوداینکه دین اسلام مخالف خودکشی است، ولی دلیل اینکه چرا جوانان مسلمان نسبت به سایر جوانان از دیگر ادیان، اقدام به خودکشی بیشتری می نمایند، دقیقا مشخص نیست. ازهمین رو، طرح پژوهشی بین المللی حاضر با هدف تعیین جنبه های رفتار خودکشی غیرکشنده در دانشجویان کشورهای با اکثریت مسلمان، طراحی شده است. این طرح دربرگیرنده یک مطالعه توصیفی است که در سطح دوازده کشور با اکثریت مسلمان جهان یعنی ترکیه، ایران، مصر، عربستان سعودی، لبنان، فلسطین، آذربایجان، اردن، پاکستان، مالزی، تونس و اندونزی انجام خواهد شد. این طرح پژوهشی، در پاییز سال 2015 میلادی توسط Mehmet Skin پایه گذاری و در مرحله بعد، توسط نمایندگان یازده کشور دیگر خوانده شد و تصحیحات لازم در آن به عمل آمد. در ابتدای سال 2016 میلادی کار ترجمه پرسش نامه ها و بررسی صحت ترجمه ها انجام گرفت. قرار است که توزیع پرسش نامه ها، جمع آوری آنها و ورود داده ها به کامپیوتر تا بهار سال 2017 به اتمام رسیده و تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده و نگارش مقالات موردنظر در تابستان سال 2017 به پایان برسد. در هر کشور حداقل 700 دانشجو مشتمل بر 350 زن و 350 مرد، به سوالات یک پرسش نامه روا و پایا جواب خواهند داد. هدف از نگارش مقاله حاضر ارائه گزارشی جامع از این طرح پژوهشی بین المللی در حال انجام به ویژه در ایران می باشد.
    کلیدواژگان: رفتارهای خودکشی، اسلام، کشورهای مسلمان، دانشجویان
  • مهشید بهرامی، میثم کرمی، سهیلا شورگشتی، معصومه طهماسبی زاده صفحات 571-580
    زمینه و هدف
    امروزه پسماندها، به عنوان یکی از آلاینده های اصلی محیط زیست، مورد توجه هستند. افزایش آگاهی و فرهنگ سازی در حوزه مدیریت مواد زائد جامد می تواند راهگشای این مسئله مهم زیست محیطی باشد. بنابراین، این مطالعه با هدف تعیین آگاهی و عملکرد مردم شهر رفسنجان نسبت به مدیریت مواد زائد جامد شهری در سال 1396 انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی، تعداد 200 عدد پرسش نامه در نقاط مختلف شهر رفسنجان تکمیل شد. شهروندان در این مطالعه به پرسش نامه ای پاسخ دادند که آگاهی و عملکرد آنان را در زمینه مدیریت مواد زائد جامد شهری می سنجید. برای تحلیل داده ها از آنالیز واریانس یک طرفه، آزمون t مستقل و آزمون همبستگی Pearson استفاده شد.
    یافته ها
    آگاهی شهروندان در زمینه بیماری های مرتبط با پسماند و اثر پسماند بر محیط زیست، مطلوب ارزیابی نشد. میزان آگاهی از بازیافت اقلام موجود در پسماند نظیر کاغذ، پلاستیک، شیشه و فلز در محدوده ضعیف تا متوسط قرار داشت. آگاهی آنها در زمینه کاهش تولید پسماند و روش های دفع آن ضعیف و در زمینه کمپوست خیلی ضعیف بود. عملکرد مردم جهت ارتباط با سازمان بازیافت و شهرداری منطقه وضعیت مطلوبی نداشت. عملکرد شهروندان در زمینه تفکیک زباله از مبدا در محدوده ضعیف و در زمینه تحویل به موقع پسماند در وضعیت خوبی قرار داشت.
    نتیجه گیری
    به طورکلی، آگاهی و عملکرد مردم در زمینه مدیریت مواد زائد جامد شهری مثبت ارزیابی نشد. برگزاری دوره های آموزشی، افزایش سطح دانش عمومی و فرهنگ سازی در این زمینه می تواند آگاهی و عملکرد عمومی را بهبود بخشد.
    کلیدواژگان: مواد زائد جامد، آگاهی، عملکرد، رفسنجان
  • مهشید بهرامی، علیرضا دهدشتی، میثم کرمی صفحات 581-590
    زمینه و هدف
    کیفیت خواب ضعیف یکی از شایع‏ ترین مشکلاتی است که سالمندان با آن روبرو هستند. از این رو این مطالعه با هدف تعیین کیفیت خواب در میان جمعیت سالمند ساکن در یکی از سرای سالمندان شهر دامغان در سال 1395 اجرا گردید.
    مواد و روش‏ ها: در این مطالعه مقطعی، تعداد 34 نفر از سالمندان ساکن سرای سالمندان در سال 1395 به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع‏ آوری اطلاعات شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و پرسش‏ نامه استاندارد الگوی خواب Pittsburgh بود که به روش مصاحبه با شرکت‏ کنندگان تکمیل گردید. هم‏چنین جهت تجزیه و تحلیل داده های آماری از آنالیز واریانس یک ‏طرفه، آزمون t مستقل و آزمون همبستگی pearson بهره گرفته شد.
    یافته ها: میانگین و انحراف معیار سنی افراد 12/10±73/71 سال بود. کیفیت خواب در 73/5% سالمندان نامطلوب بود که به تفکیک جنس برای زنان (81/5%) و مردان (61/5%) گزارش شد. هم‏چنین بین کیفیت خواب با سن (0/021=P)، جنس (0/033=P)، وضعیت تاهل (0/019=P) و مدت اقامت (0/042=P) رابطه معنا‏داری یافت شد.
    نتیجه ‏گیری: در کل نتایج بیانگر شیوع بالای کیفیت خواب نامطلوب در بین سالمندان حکایت داشته است. لازم است اختلالات خواب به‏ عنوان یک معضل بهداشتی مهم در سالمندان مورد مطالعه قرار داده شود. شناسایی افراد سالمند دارای اختلالات خواب و ارائه خدمات مشاوره ای می‏ تواند به ‏عنوان یک راهکار مناسب توصیه گردد.
    کلیدواژگان: کیفیت خواب، سالمندان، دامغان
|
  • F. Najafi, N. Goodarzi, M.M. Zangeneh, Miss A. Zangeneh, L. Hagh-Nazari Pages 493-504
    Background And Objective
    Stevia rebaudiana has been recently known as an anti-inflammatory and antioxidant agent. Due to the increasing prevalence of diabetes, the present study was performed to investigate the hepatoprotective and antidiabetic effects of bitter fraction of Stevia rebaudiana alcoholic extract on diabetic male mice.
    Materials And Methods
    In this experimental study, diabetes was induced by intraperitoneal administration of streptozotocin at a dose of 60 mg/kg in 28 male mice and they were randomly divided into 4 groups. The negative control group (untreated diabetic) received normal saline and the other three groups received glibenclamide at a dose of 0.5 mg/kg and alcoholic extract of S. rebaudiana at doses of 200 and 400 μg/kg, respectively, through gavage for 15 days. One group was considered as the positive control (non-diabetic). On the last day, levels of blood glucose, ALT (Alanine aminotransferase), AST (Aspartate aminotransferase) and ALP (Alkaline phosphatase) enzymes were measured. Total volume of the liver, hepatocytes, sinusoids, portal veins, central veins, hepatic arteries, and bile ducts were estimated in histological sections. The data were analyzed using one-way ANOVA followed by Duncan post hoc test.
    Results
    Alcoholic extract of S. rebaudiana could decrease blood glucose levels significantly (p
    Conclusion
    It seems that bitter fraction of S. rebaudiana alcoholic extract can regulate the blood glucose and inhibits hepatic damages in diabetic mice.
    Keywords: Stevia rebaudiana, Streptozotocin, Mice, Liver
  • M. Hosseini, B. Eftekhar, Sh. Riyahi Malayeri Pages 505-516
    Background And Objective
    Adipose tissue controls the regulation of metabolic responses through semi hormone secretions, specifically adipokines. Fat control can prevent the relevant diseases.This study aimed to examine the effect of interval training with curcumin consumption on some adipokines in menopausal obese rats.
    Materials And Methods
    In this experimental study, 28 Wistar menopausal fat rats aged 24months were randomly divided into four groups: control, supplement, training, and training supplement.Training program was planned for 8 weeks and 3 sessions per week. Each session consisted of 10 activity sets in one minute with the intensity of 50% and 2 minutes rest between the sets. In the first week, subjects started with 14 meters per minute and increased their speed to 28 meters per minute till the eighth week. In the supplement groups, 30 milligrams curcumin solution per kilogram of body weight were injected 3 sessions per week for 8 weeks. Blood samples were taken after the last training session and the levels of adiponectin, chemerin, glucose, insulin and insulin resistance index (HOMA-IR) were measured. One-way analysis of variance (ANOVA) and Pearson’s correlation coefficient were used for data analysis.
    Results
    In the experimental groups, adiponectin concentration increased (P=0.015) and chemerin concentration (P=0.020) and insulin resistance index decreased (P=0.008). There was a significant negative correlation between adiponectin and chemerin in the training group (P=0.030, r=-0.803).
    Conclusion
    It seems that the interval training with curcumin consumption affects serum adiponectin chemerin and insulin resistance index and in this way can play a major role in reducing the inflammatory responses caused by overweight and obesity.
    Keywords: Interval Training, Adipokine, Curcumin, Obesity, Rat
  • M. Latifian, M. Arshi, M. Eghlima Pages 517-528
    Background And Objective
    Nowadays, a large population in the world uses internet and in some studies serious side effects have been attributed to the excessive use of the internet which can also affect married women and harm the family. So this study aimed to investigate the relationship between internet addiction and emotional divorce in the married females in Tehran in 2016.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, 402 married women who were living with their spouses were selected randomly. Data collection tools in this study were three questionnaires including demographic characteristics, Gottman's emotional divorce, and Young's addiction questionnaires. Data analysis was performed using Pearsonʼs correlation test and logistic regression analysis.
    Results
    The mean and standard deviation of the married women was 33.81 ± 7.94 years and the mean and standard deviation of the marriage years were 11.34 ± 8.42. The results of correlation test showed a positive and significant relationship between emotional divorce and internet addiction (r=0.62, p
    Conclusion
    The results of this study indicate a direct relationship between internet addiction and emotional divorce. Therefore, it seems necessary to encourage policy makers to consider the role of online addiction as one of the risk factors in emotional divorce in health planning.
    Keywords: Emotional divorce, Internet addiction, Married Females, Tehran
  • H. Khoshab, S. H. Seyed Bagheri, A. Piri, M. Mahdizadeh, M. Khoshab, A. Sayadi Pages 529-540
    Background And Objective
    Satisfaction is one of the health dimensions and in lack of attention to patient's satisfaction, health system has acted contrary to its mission. The patient's satisfaction is apparent and doing measures to increase job satisfaction in nurses can improve the quality of care and patient's satisfaction. The aim of this study was to evaluate the role of law enforcement of productivity improvement and performance based pay plan in patient's satisfaction.
    Materials And Methods
    In this descriptive study, in two stages within 4 years, 500 patients’ satisfaction was measured by Patient Satisfaction Instrument (PSI) before and after the law enforcement of productivity improvement and performance based pay plan and the impact of this legislation on patient's satisfaction was evaluated. Independent t-test was used to evaluate the overall average of patient's satisfaction before and after implementing the rules.
    Results
    The study findings showed that the average of overall patient's satisfaction of nursing care before (3.19±0.41) and after (3.57±0.16) the law enforcement of productivity improvement and performance based pay plan had not increased significantly (P=0.721).
    Conclusion
    Probably law enforcement of productivity improvement and performance based pay plan does not have significant impact on patient's satisfaction of nursing care while in explaining the principles of these laws, one of the intended purposes is increasing the efficiency and effectiveness of health measures. It seems that implementation of such rules could not create an incentive for nursing staff to enhance their effectiveness and thereby increase patient's satisfaction.
    Keywords: Productivity Improvement Law, Performance based pay plan, Patient's satisfaction, South east of Iran
  • M. Ghobadi, B. Arji Roodsari, M. Yadegari, F. Homayouni-Moghadam, M.E. Rezvani Pages 541-552
    Background And Objective
    Ferulic acid is a polyphenolic compound derived from some fruit and different cereals. Previous studies have shown that this compound has antioxidant, anti-apoptosis, and differentiation properties in the nervous system. The aim of this study was to evaluate the effect of ferulic acid on the death of oligodendrocytes and demyelination in male C57B6 / J mice in cuprizone induced animal model of multiple sclerosis.
    Material and
    Methods
    In this study, demyelination was induced by oral administration of rats with the 0.2% cuprizone that was added to the usual diet during 6 weeks. Animals were fed daily with ferulic acid at doses of 10or 100 mg / kg of body weight. At the end of the sixth week, the passive avoidance and Y maze test were performed. Then, animal brains were removed and fixed to histological studies using Luxol–Fast-Blue staining
    Results
    The results of this study showed that ferulic acid reduced the random entry of animals into the arms of the Y maze in compared to the cuprizone treated group [p
    Conclusion
    The results of this study showed that ferulic acid plays a neuroprotective role in cuprizone models of multiple sclerosis through reducing neuronal demyelination and oligodendrocytes death.
    Keywords: Ferulic acid, Demyelination, Memory, Cuprizone, Mice
  • M. Rezaeian, B. Behzad Pages 553-570
    Suicide is one of the important public health problems especially within youth population of the world. Previous studies have shown that deliberate self harm has higher frequency among youth population within Muslim countries. Whilst Islam condemns suicide it is not clear that why youth Muslims commit more deliberate self harm compared with youths from other religions. Therefore, an international research proposal has been developed with the aim of determining nonfatal suicidal behavior and related features in students within Muslim majority countries. This proposal contains a descriptive study among twelve Muslim majority countries including Turkey, Islamic Republic of Iran, Egypt, Saudi Arabia, Lebanon, Palestine, Azerbaijan, Jordon, Pakistan, Malaysia, Tunisia and Indonesia. This research proposal was firstly written by Mehmet Skin and then was read, altered and approved by eleven other collaborators in autumn 2015. At the beginning of 2016 the questionnaire was translated and up to spring 2017 the data were gathered and entered into software. It is planned that by the end of summer 2017 the data will be analyzed and the relevant articles will be written. In each country 700 students including 350 females and 350 males will complete a valid and reliable questionnaire. The chief aim of the present article is to report a comprehensive overview of this ongoing international research proposal especially in Iran.
    Keywords: Suicide behavior, Islam, Muslim countries, Students
  • M. Bahrami, M. Karami, S. Shorgashti, M. Tahmasbizadeh Pages 571-580
    Background And Objective
    Todays, wastes are considered as one of the major pollutants of the environment. Increasing awareness and culture-building in relation to solid wastes management can be a solution to this important environmental issue. So, this study was done to determine the knowledge and performance of Rafsanjan residents toward municipal solid wastes management in 2017.
    Materials And Methods
    In this descriptive study, 200 questionnaires were completed in different parts of Rafsanjan city. In this study, citizens responded to a questionnaire that was assessing their awareness and performance regarding municipal solid wastes management. For data analysis, one-way analysis of variance (ANOVA), independent t-test, and Pearson correlation test were used.
    Results
    Citizen's awareness on waste related diseases and the influence of wastes on environment was not favorable. The level of their awareness on recycling the listed items in wastes such as paper, plastics, glass, and metal was in the rank of weak to moderate. Their awareness on reducing waste production and its disposal was weak and on compost was very weak. Performance of the citizens relating to the recycling organization and Municipality of the region was not in a favorable condition. Their performance regarding separation of wastes from the source and on time delivery of wastes was in poor and good conditions, respectively.
    Conclusion
    In general, awareness and performance of people in the field of municipal solid wastes management was not positive. It is suggested that holding educational courses, increasing public knowledge and building a culture in this regard can improve public awareness and performance conditions.
    Keywords: Solid wastes, Awareness, Performance, Rafsanjan
  • M. Bahrami, A.R. Dehdashti, M. Karami Pages 581-590
    Background And Objective
    Poor sleep quality is one of the most common problems that elderly people face. The present study aimed at assessing sleep quality among elderly population living in an aged nursing home in Damghan in 2017.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, 34 elderly people living in a nuesing home were studied through census method. The tools used for data collection were a questionnaire consisted of two demographic information parts and a questionnaire of Pittsburgh sleep standards, which were completed after interviewing the participants. One-way ANOVA, independent t-test, and Pearson’s correlation test were used for data analysis.
    Results
    The mean and standard deviation of the elderly participants were 73.71±12.1 years. In overall, 73.5% of participants experienced unfavorable sleep quality. Women reported more sleep quality (81.5%) than men (61.5%). Statistical associations were found between age (p=0.021), gender (p=0.033), marital status (p=0.019), and duration of staying in shelter (p=0.042) with sleep quality.
    Conclusion
    Overall, the results indicate a high prevalence of undesirable sleep in the elderly people. Sleep disorders should be considered as a serious health problem in elderly population. It seems that identifying elderly people with sleep disorders and providing advisory services might be a valuable suggestion.
    Keywords: Sleep quality, Elderly people, Damghan