فهرست مطالب

پرستاری گروه های آسیب پذیر - سال چهارم شماره 2 (پیاپی 11، تابستان 1396)

مجله پرستاری گروه های آسیب پذیر
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 11، تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/07/17
  • تعداد عناوین: 5
|
  • مجتبی محمدی، زینب کربلایی *، محمد آیت نیا، اکرم قنبری مقدم صفحات 1-15
    مقدمه
    با افزایش رو به رشد جمعیت سالمندان، نیاز به ارائه ی خدمات مراقبتی در خانه های سالمندی بیشتر می شود.
    هدف
    هدف از این مطالعه، تعیین وضعیت سلامت سالمندان مقیم سرای سالمندان مادر شهرستان سبزوار، مشتمل بر وضعیت شناختی، تعادل در راه رفتن، استقلال عملکرد جسمی، وضعیت تغذیه و میزان افسردگی به منظور هدف کاربردی تعیین نیازهای بهداشتی و درمانی این گروه از سالمندان بوده است.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع توصیفی بر روی 60 سالمند زن تحت مراقبت در سرای سالمندان خانه ی مادر شهرستان سبزوار در آذرماه 1395 انجام شد. نمونه گیری به روش سرشماری، از تمامی سالمندان ساکن بخش آمنه ی آسایشگاه که سن آن ها 60 سال و بالاتر بود؛ و حداقل یک ماه از زمان اقامتشان در خانه ی مادر گذشته بود؛ انجام شد. برای جمع آوری داده ها از ابزار های مربوط به ارزیابی جامع سالمندان (ADL، IADL،MNA،GDS،Tinetti،MMSE ) که روایی و پایایی آن ها تایید شده و توسط سازمان جهانی بهداشت در طرح های بررسی سلامت سالمندان توصیه شده است؛ استفاده گردید. داده ها پس از جمع آوری در نرم افزار SPSSv.21 وارد و آنالیز گردید.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که میانگین سنی زنان سالمند مرکز خانه ی مادر شهرستان سبزوار، 74 سال بود؛ که 20 درصد از آنان تغذیه ی مطلوب داشتند. حدود نیمی از آنان مبتلا به سوءتغذیه بودند و سایرین نیز در معرض خطر سوء تغذیه قرار داشتند. شیوع افسردگی 80 درصد بود؛ که در این بین 35 درصد آنان مبتلا به افسردگی شدید بودند و 45 درصد نیز از افسردگی متوسطی رنج می بردند . نزدیک به 80 درصد، به درجاتی از اختلال حافظه مبتلا بودند. بیش از 60 درصد، در انجام فعالیت های روزمره شان کاملا وابستگی داشته و 54 درصد، اشکال در راه رفتن و حفظ تعادل داشتند؛ که از این بین 26 درصد آنان با خطر بالایی برای زمین خوردن مواجه بودند.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته ها، تعداد زیادی از سالمندان ساکن مرکز نگهداری مورد پژوهش، ناتوان در زمینه های عملکرد جسمی و شناختی، بودند. شیوع افسردگی بالا و مشکلات در سالمندان در زمینه ی تغذیه، علی رغم تدارک برنامه های مناسب، هم چنان چشم گیر بود؛ که بیانگر نیاز مبرم به شکل گیری سیاست گذاری های بنیادین و جدی تری در حوزه ی سلامت سالمندان عزیز کشورمان در مراکز نگهداری می باشد.
    کلیدواژگان: ارزیابی، سالمندان، سلامت، مرکز نگهداری
  • یعقوب شایسته *، جعفر جلیلیان، امیر حاجی محمدی، اعظم دلارام صفحات 16-25
    مقدمه
    مسمومیت ها از مهم ترین چالش های تهدید کننده ی سلامتی می باشند. زنان سنین باروری از مهم ترین گروه های آسیب پذیر در برابر مسمومیت ها در جامعه می باشند.
    هدف
    هدف از این مطالعه، بررسی اپیدمیولوژیکی و تعیین علل مسمومیت های منجر به بستری زنان سنین باروری در گرگان می باشد.
    روش بررسی
    مطالعه به شکل مقطعی جهت تمامی زنان سنین باروری (15 تا 49 سال) که در سال های 1393 – 1387 به دلیل مسمومیت در بیمارستان 5 آذر گرگان بستری شده اند؛ انجام گردید. اطلاعات به صورت گذشته نگر از پرونده ی بیماران جمع آوری و با نرم افزار SPSSv.16 نسخه 16 و آزمون کای اسکوئر پردازش شده است.
    یافته ها
    از 353 مورد مسمومیت زنان، 303 مورد(8/85 درصد) مربوط به سنین باروری بوده که اکثریت متعلق به طبقه 24 – 20 سال بوده اند(94 نفر، 31 درصد). همچنین 9/46 درصد بیماران مجرد و 6/74 درصد ساکن شهر بوده اند. غالب مسمومیت ها به دلیل داروها( 5/85 درصد) و قرص برنج(6/4 درصد) بوده است. داروهای آرام بخش- خواب آور (9/42 درصد) بویژه بنزودیازپین ها(2/37 درصد) و ضد افسردگی ها(6/16درصد) مهم ترین عامل مسمومیت های دارویی بوده اند. 8/88 درصد مسمومیت ها عمدی(خودکشی) رخ داده است. نهایتا 7 بیمار(3/2 درصد) فوت شده که 5 مورد(4/71 درصد) به دلیل قرص برنج بوده است. همچنین بین میزان مسمومیت با متغیرهای دموگرافیکی مانند سن، وضعیت تاهل، تحصیلات، شغل، محل سکونت و نیز نوع مسمومیت و عامل مسمومیت ارتباط معنادار آماری مشاهده شده است(001/0 p<).
    نتیجه گیری
    مسمومیت عمدی ناشی از عوامل دارویی بویژه بنزودیازپین ها عامل اصلی مسمومیت زنان سنین باروری در گرگان می باشد. با توجه به نقش زنان در خانواده و اجتماع و تاثیر آن ها بر سلامت سایر اعضای خانواده، اقدامات پیشگیرانه شامل آموزش مهارت های زندگی، خدمات مشاوره ای و محدودیت دسترسی به داروها می بایست مد نظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مسمومیت، دارو، زنان، سنین باروری
  • اکرم همتی پور *، هوشنگ علیجانی، مجید امین زاده، اشرف سادات حکیم صفحات 26-34
    مقدمه
    فنیل کتونوری (PKU) به علت اختلال مادرزادی متابولیسم فنیل آلانین ایجاد شده، منجر به عقب ماندگی ذهنی پیشرونده می گردد. شروع رژیم غذایی می تواند از عوارض بیماری جلوگیری کند.
    هدف
    هدف این مطالعه بررسی میزان دانش والدین کودکان مبتلا به PKU بوده است.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی- مقطعی 45 کودک مبتلا به PKU با محدوده سنی 18-1 سال به همراه والدین آن ها وارد مطالعه شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه دو قسمتی که قسمت اول شامل ( سن، جنس، طول مدت بیماری کودک،سن زمان تشخیص، نوع ازدواج، تحصیلات والدین، میزان درآمد، و محل زندگی ) و قسمت دوم پرسشنامه 19 سوالی محقق ساخته که 13 سوال در زمینه بررسی میزان دانش خانواده ها از بیماری و 6 سوال در زمینه رژیم غذایی و میزان فنیل آلانین بود تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های آماری کای دو و میانگین و انحراف معیار استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین سن والدین شرکت کننده (06/12± 28/40) و میانگین سن بیماران 24/4 ± 00/7 سال بود. از نظر سن در زمان تشخیص، 24 مور(80%) بیشتر از 6 ماه بوده است.14 نفر( 7/46%) از بیماران ساکن شهر اهواز بودند. در بررسی میزان نمره دانش والدین میانگین نمرات 51/5 ± 43/8 ، 25نفر(55%) در سطح ضعیف و 5 نفر(11 %) در سطح خوب و 15 نفر(33%) در سطح متوسط نمره گرفته اند. در زمینه عوامل تاثیر گذار بر دانش والدین سطح تحصیلات مادر با P=0/04))، در آمد خانواده (P=0/02)، ازدواج فامیلی و محل تولد با( P=0/03) و سن پدر ، جنس کودک ، تحصیلات پدر ، سن زمان تشخیص با (P=0/01) رابطه آماری معناداری یافت شد.
    نتیجه گیری
    مطالعه حاضر نشان دهنده این است که والدین از دانش کافی در زمینه رژیم غذایی این بیماری برخوردار نیستند لذا برگزاری کارگاه های مداوم آموزشی جهت افزایش آگاهی خانواده ها پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: دانش والدین، فنیل کتونوری
  • سید کاظم کاظمینی، محمدحسین زارع مهرجردی، اعظم سامیه زرگر، ملیحه راغبیان، علی دهقان * صفحات 35-45
    رضایتمندی بیماران شاخص مهم کیفیت مراقبت سلامت هست با توجه به اجرایی شدن برنامه طرح تحول نظام سلامت باهدف ارائه خدمات مطلوب به بیماران، توجه به رضایتمندی بیماران از اجرایی شدن این طرح، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
    •مطالعه حاضر باهدف تعیین میزان رضایت بیماران مراجعه کننده به سه درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی شهریزد بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت انجام گرفته است.
    •این پژوهش به صورت توصیفی-مقطعی در سال1394 انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه بیماران مراجعه کننده به سه درمانگاه شهریزد بودند که حداقل یک بار قبل از اجرای طرح تحول(بازه زمانی 92-89) و مجددا در نیمه اول سال94به درمانگاه مراجعه داشته اند. 1760 بیمار به نسبت سهم هر درمانگاه به روش تصادفی چندمرحله ای و با مراجعه مستمر انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که با نرم افزار SPSS 22 تجزیه و تحلیل شد.
    •طی پژوهش انجام شده 1/52%مراجعه کنندگان بیماران بومی و 9/47% غیربومی بودند. به طورکلی میانگین رضایت کلی بیماران مراجعه کننده به کلینیک های مربوطه از وضعیت درمانگاه ها 1/78% مطلوب، 7/15% متوسط و2/6% ناراضی بود. در نهایت 3/96% از بیماران مراجعه کننده به درمانگاه ها اعلام کردند که به دلیل وجود پزشکان مجرب، کیفیت بالای خدمات و هزینه درمانی کم مجددا این درمانگاه ها را انتخاب می کنند.
    نتیجه گیری
    با توجه به رضایتمندی خوب بیماران از درمانگاه ها به دلیل افزایش امکانات و مزایای که طی اجرایی شدن طرح تحول برای بیماران در درمانگاها فراهم شده و نیز افزایش حضور بیماران غیربومی دراستان یزد به نظر می رسد در سالهای آینده بیماران بیشتری به کلینیک های مربوطه مراجعه داشته باشند بنابراین پیشنهاد می گردد مدیران درمانگاه ها و مسئولین محترم برنامه های جامعی را درجهت ماندگاری و افزایش رضایت مراجعه کنندگان تدوین و زمینه را برای توریست درمانی مهیا نمایند.
    کلیدواژگان: رضایتمندی بیماران، درمانگاه، طرح تحول نظام سلامت
  • آناهیتا خدابخشی کولایی *، مرضیه اسکندی، مصطفی اقلیما، مرجان مجرب، رسول برزگر خضری صفحات 46-60
    مقدمه
    زنان زندانی بخش کوچک اما رو به افزایشی از جامعه هستند که توجه به مسائل روان شناختی و اجتماعی آنها حائز اهمیت است.
    هدف
    مطالعه حاضر، با هدف مقایسه سطح شفقت به خود و دلبستگی به خدا در زنان زندانی با سابقه مجرمیت منکراتی و زنان غیر زندانی شهر تهران در سال 1395 انجام شد.
    روش
    روش این پژوهش مورد شاهدی می باشد. جامعه آماری پژوهش به دو بخش تقسیم شده است. جامعه آماری زنان زندانی که کلیه زنان زندانی در بند نسوان زندان های شهر تهران با سابقه مجرمیت منکراتی در سال 1395 بودند. جامعه زنان غیرزندانی شامل کلیه زنان مراجعه کننده به پارکها، مراکز خرید و مراکز تفریحی وابسته به شهرداری بودند که از نظر سن، وضعیت تاهل، و میزان تحصیلات با گروه زنان زندانی همتاسازی گروهی شدند. از میان آنها، 60 نفر زنان زندانی در بند نسوان زندان های شهر تهران و 60 نفر زنان غیر زندانی در سال 1395، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از آزمودنی ها خواسته شد تا پرسشنامه شفقت به خود و دلبستگی به خدا را تکمیل نمایند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل برای مقایسه دو گروه استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که، میانگین نمرات گروه زنان زندانی و زنان غیر زندانی در متغیر شفقت به خود و تمامی مولفه های آن (مهربانی به خود، قضاوت کردن درباره خود، اشتراک انسانی، انزوا، ذهن اگاهی، همانند سازی افراطی) تفاوت معناداری (p<0/001) داشت. در گروه زنان غیر زندانی میزان شفقت به خود جز مولفه های انزوا و همانند سازی افراطی، بیشتر از گروه زنان زندانی بود. همچنین مشخص شد که میانگین نمرات دو گروه در متغیر دلبستگی به خدا و مولفه های آن(ارتباط با خدا، توکل، اعتماد در برابر عدم اعتماد و توجه به خدا) تفاوت معناداری (P<0/001)داشت. به این صورت که میانگین نمرات گروه زنان زندانی در این متغیر و مولفه های آن، کمتر از میانگین نمرات زنان غیر زندانی است.
    نتیجه گیری
    نتیجه این پژوهش آشکار ساخت که، سطح شفقت به خود و دلبستگی به خدا در زنان زندانی با سابقه مجرمیت منکراتی جز مولفه های انزوا و همانندسازی افراطی، کمتر از زنان غیر زندانی است. پرداختن به این متغیرهای روان شناختی بیانگر آن است که شفقت به خود و دلبستگی به خدا از افراد در برابر شرایط پر تنش و مشکلات زندگی، پیشگیری از وقوع جرم و بزه می تواند به عنوان سپری محافظ عمل کنند.
    کلیدواژگان: شفقت به خود، دلبستگی به خدا، زنان، زندانی
|
  • M. Mohammadi, Z. Karbalaee*, M. Saremi, A. Ghanbari Moghadam. M.Ayatnia Pages 1-15
    Introduction
    Due to the growing elderly population, to provide care in nursing homes increases, The aim of this study was to determine the health status of the elderly living in nursing homes city of Sabzevar, including cognitive status, functional balance, physical function, nutritional status and the Depression to target this group of seniors has been designated healthcare needs.
    Method
    This cross-sectional study on 60 elderly care in nursing homes (mother's home) city of Sabzevar in 2016. Sampling Census of all the institutionalized elderly aged 60 years and older had at least a month had passed since the stay at home mom was doing.To collect data from instruments on a comprehensive evaluation of the elderly (ADL, IADL, MNA, GDS, Tinetti, MMSE) the validity and reliability confirmed by the World Health Organization plans to investigate the health of the elderly is recommended, was used. Data collected in the application compiled and analyzed by SPSS-v21.
    Results
    The results showed that 76 percent of nursing-homes (“MADAR” home) in Sabzevar city center were suffering from malnutrition, and others were at risk of malnutrition. The prevalence of depression was 80 percent at between 35 percent and 45 percent of them were suffering from severe depression also suffered from moderate depression. The findings are based on nearly 80 percent of seniors surveyed were suffering from some degree of memory impairment. More than 60 percent of the elderly in their daily activities were completely dependent. Also, 54 percent, had difficulty walking and balancing that of the 26 percent they were facing a high risk of falling.
    Conclusion
    Based on the findings, a large number of elderly nursing home for research in the areas of physical functioning and cognitive disabilities. The prevalence of depression was high and significant problems in the elderly nutrition Which indicates the urgent need for the development of basic policy in our nation's elderly health care centers are.
    Keywords: Geriatric Assessment, health, nursing home, elderly
  • Y. Shayeste *, J. Jalilian, A. Hajimohammadi, A. Delaram Pages 16-25
    Introduction
    Poisoning is one of the most threatening health problems. The women of reproductive ages were the most vulnerable groups at risk of poisoning in the society.
    Objective
    The aim of this study was to epidemiological survey and to determine the causes of hospitalized poisonings in women of reproductive age in Gorgan, Iran.
    Method
    This cross-sectional study was carried out on all women of reproductive age (aged between 15 and 49) who were hospitalized in the hospital of 5 Azar due to poisoning from March 2008 to March 2015. Data were retrospectively collected from patients’ files and analyzed using SPSS 16 software and Chi-squared test.
    Results
    A total of 353 poisoning cases among women, 303 cases (85.8%) were in reproductive age and the majority of them were in the age range of 20-24 years (n=94, 31%). Also, 46.9% of the patients were single and 74.6% of them were living in urban areas. The majority of poisonings were caused by drugs (85.5%), followed by aluminum phosphide (4.6%). The most common agents involved in drug poisoning were sedatives-hypnotics drugs (42.9%), especially BZDs (37.2%), followed by antidepressants (16.6%). 88.8% of poisonings were intentional type (suicide). Overall, 7 patients (2.3%) died, of which 5(71.4%) were due to aluminum phosphide. Moreover, there were significant relation between rate of poisoning with demographic variables such as age, marital status, education, occupation, residence and also kind and agent of poisoning (p
    Conclusion
    Intentional poisoning by pharmaceutical agents especially benzodiazepines was identified as the main cause of poisoning among women of reproductive age in Gorgan. Finally, by attention to the role of women in the family and community and effect of them on the health of other members of the family, preventive measures should include life skills training, counseling services and restricting the reach of drugs.
    Keywords: poisoning, drug, women, reproductive age
  • A. Hemmatipour*, H. Alijani, M. Aminzadeh, A. Hakim Pages 26-34
    Introduction
    phenylketonuria (PKU) phenylalanine created due to inborn errors of metabolism, leading to progressive mental retardation is. Start the diet can prevent disease complications.
    Objective
    The aim of this study was to evaluate the effect of education on the control of blood phenylalanine levels were children with PKU
    Method
    In this study, 45 children with PKU with an age range of 81 -8 years were enrolled. The family knowledge assessment test was recorded
    Results
    Using ANOVA test showed that there is significant knowledge Communication from the family (p> 0/05) and 18 % of parents of students score below 10 score. And only 2/2% of the high-score was 15.
    Conclusion
    The present study indicates that the rate of households in PKU disease is not adequately controlled on children affect serum levels of phenylalanine.
    Keywords: Parental knowledge, phenylketonuria (PKU)
  • K. Kazemeini, M.H. Zare Mehrjardi, A. Samiyezargar, M. Raghebian, A. Dehghan * Pages 35-45
    Introduction
    Patient satisfaction is an important indicator of health care quality. With regard to the implementation of the healthcare reform plan aims to provide optimal service to patients, Pay attention to patient satisfaction of the implementation of this project, is of great importance.
    Objective
    this study aimed to determine the level of patient satisfaction into three specialized and ultra-specialized clinics of Yazd after the implementation of healthcare reform has been carried out.
    Method
    This cross-sectional study was conducted in 1394.The study population included all patients referred to three clinics in Yazd (Khatamolanbia, Imam Ali and Baghaeipoor) that were also referred to these clinics before the implementation of the development plan (period 92-89). 1760 patients in proportion to each clinic were selected by multistage random and with concurrent controls. Data were collected by a questionnaire that was analyzed with SPSS 22 software.
    Results
    In this study 52.1% of patients were endemic and 47.9% of patients were non-native. Overall, the average satisfaction with the favorable situation of clinics was 78.1%, average was 15.7% and 6.2% were dissatisfied. Finally, 96.3% of patients referred to the clinics announced re-elect these clinics due to the presence of senior doctors, quality of service and low-cost health.
    Conclusion
    According to the satisfaction of patients from clinics due to increased features and benefits that the implementation of the development plan for patients in clinics are provided as well as increased presence of non-native in Yazd province seems to be in the coming years more patients are referred to the clinic
    Keywords: patient satisfaction, health system reform plan, clinic
  • A. Khodabakhshi-Koolaee *, M. Eskandari, M. Eglima, M. Mojarb, R. Barzeghar Khezri Pages 46-60
    Introduction
    Prison women’s are contain a small group of society. However, growing part of society that It is important to pay attention to their mental and psychological issues.
    Objective
    The aim of this study was comparing Self-compassion and attachment to God level in the prisoner's and non-prisoners Women in Tehran by 2016.
    Method
    The method research of present was case-control. The statistical society were divided two groups. First, the prison women were in women’s prison in Tehran city and second was non-prison women were selected from the women who were came to mall centers, parks and Entertainment centers of city hall of Tehran by 2016. All of participants were group matching by age, married statues, and education levels. The samples of study was conducted on 120 (60 women prisoner and 60 non-prisoner) in Tehran 2016. For women prisoners were utilized by the available sampling method. However, the other group of women was selected with using simple sampling method. All of the participants were answered to the Self-compassion and God attachment questionnaires. The data were analyzed by the independent t test for two comparing the mean of two groups.
    Results
    the findings revealed that the mean of scores of self-compassion and it’s the subscales (self-kindness, self-Judgment, common humanity, and mindfulness) were more than of the non-prisoner women group (P
    Conclusion
    the results indicated that self-compassion and attachment to god in non-prison women were higher than the prison women. It seems to be that these psychological variables could be promote of resiliency and ability of people toward the life problems and prevention of the unethical acts in women.
    Keywords: Self-compassion, Attachment to god, women, Prisoner