فهرست مطالب

فصلنامه مدیریت پرستاری
سال پنجم شماره 3 (پیاپی 19، پاییز 1396)

  • تاریخ انتشار: 1395/09/23
  • تعداد عناوین: 8
|
  • زیبا برقی ایرانی*، محمد جواد بگیان کوله مرز، نادیا هزاری صفحات 9-18
    مقدمه
    شغل پرستاری به دلیل ماهیت حرفه ای خود، طاقت فرسا و دارای استرس و چالش های فراوان است، طوری که کیفیت زندگی پرستاران را تحت تاثیر قرار می هد. لذا؛ حفظ و ارتقاء تاب آوری وکیفیت زندگی آنها توسط مدیران پرستاری مهم است.
    هدف
    تحقیق حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر بهبود کیفیت زندگی پرستاران انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک طرح شبه آزمایشی از نوع گروه های نابرابر که به صورت پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل انجام شد. در این مطالعه از بین پرستاران یکی از بیمارستان های تهران که داوطلب شرکت در این پژوهش بودند، مطابق با معیارهای ورود 32 نفر انتخاب شدند و بطور تصادفی به دو گروه 15 و 17 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. از هر دو گروه قبل از شروع مداخله پیش آزمون گرفته شد و سپس گروه آزمایش طی 10 جلسه، آموزش هفتگی دو ساعته تاب آوری قرار گرفته و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. کیفیت زندگی هر دو گروه قبل از انجام مداخله، پس از آن و 4 هفته پس از اتمام مداخله، توسط پرسشنامه های کیفیت زندگیWHO مورد سنجش قرار گرفت. آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 و شاخص های آماری توصیفی و تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا) انجام شد.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که تفاوت میزان نمرات پیش آزمون- پس آزمون و پس آزمون- پیگیری کیفیت زندگی بین گروه های مورد پژوهش معنادار بود، یعنی آموزش تاب آوری بر بهبود کیفیت زندگی پرستاران موثر است (0/05≥P). این نتایج در مرحله پی گیری (4 هفته بعد) نیز به همین صورت حفظ شد.
    نتیجه گیری
    مدیران پرستاری می توانند برای ارتقای سطح کیفیت زندگی پرستاران می توان از الگوی آموزش تاب آوری استفاده نمایند. برنامه آموزش تاب آوری این مطالعه می تواند برای سوپروایزران آموزشی یک راهنمای عملکردی باشد.
    کلیدواژگان: آموزش تاب آوری، تاب آوری، پرستاران، کیفیت زندگی
  • مرضیه پازکیان، منصوره زاغری تفرشی*، مریم رسولی، فرید زایری صفحات 19-26
    مقدمه
    خطاهای پزشکی ازجمله خطاهای دارویی یکی از چالش برانگیزترین عوامل مرتبط با ایمنی بیمار در تمام کشورها است. در مدل خطای دارویی پرستاران براساس مدل خطای انسانی ریزن، ارتباط حرفه ای یکی از متغیرهای تاثیرگذار در وقوع خطاهای دارویی توسط پرستاران است.
    هدف
    بررسی روایی و پایایی ابزار ارتباط پزشک - پرستار در خطای دارویی پرستاران براساس الگوی خطای انسانی ریزن بوده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع روش شناسی است که برای تعیین روایی و پایایی ابزار ارتباط پزشک - پرستار (2003 Gittell) با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. بعد از ترجمه ابزار مذکور براساس الگوی وایلد و همکاران (2005)، روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی و روایی صوری با نظر متخصصان پرستاری و پرستاران انجام شد. جامعه آماری، جهت پرستاران شاغل در بخش های مختلف مراکز آموزشی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودند که براساس معیارهای ورود به پژوهش، 150 نفر از آن ها به روش در دسترس انتخاب شدند، جهت بررسی همسانی درونی و ثبات ابزار از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی آزمون -پس آزمون و جهت روایی سازه از تحلیل عاملی استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین سن پرستاران 7/87±34/8 و اکثریت آن ها زن با میانگین سابقه کاری 6/80±10/10بودند. بعد تایید روایی صوری، تحلیل عاملی جهت روایی سازه و بررسی عامل ها نشان دهنده تک عاملی بودن (سرعت، دقت و مناسب بودن ارتباط) ابزار مذکور بود. ضریب آلفای محاسبه شده در این پژوهش (0/80=α) جهت همسانی نشان داد که این ابزار از پایایی بالایی برخوردار است و ضریب همبستگی آزمون -پس آزمون (0/74=ICC) نشان دهنده ثبات ابزار بود.
    نتیجه گیری
    مدیران پرستاری می توانند از ابزار فوق برای بررسی ارتباط بین حرفه ای پزشک و پرستار و در نهایت بهبود آن در سیستم های سلامتی استفاده نمایند. بدین ترتیب قادر خواهند بود که خطاهای داروی حاصل از ارتباط بین حرفه ای را کاهش دهند.
    کلیدواژگان: ارتباط پزشک - پرستار، اعتباریابی ابزار، _ مدل خطای دارویی پرستاران، مدل خطای انسانی ریزن
  • مریم واحدی، زهره ونکی*، ربابه معماریان صفحات 27-37
    مقدمه
    در سطح دنیا عمل جراحی آب مروارید و مراقبت های پرستاری آن به صورت سرپایی و مقطعی است که دستیابی به راه هایی برای تضمین کیفیت مراقبت های آن همواره مورد توجه سیستم درمانی بوده است.
    هدف
    این مطالعه برای تعیین تاثیر برنامه تضمین کیفیت مراقبت پرستاری در مرکز سرپایی چشم بر میزان رضایت مندی بیماران تحت عمل جراحی آب مروارید و خانواده هایشان بود که در سال 1395 در دی کلینیک تخصصی و فوق تخصصی هلال احمر ایران انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه نیمه تجربی بر روی 100 بیمار و 108 همراه انجام شده که به صورت غیرتصادفی در دو گروه انتخاب شده بودند و هنگام ترخیص پرسشنامه رضایتمندی ساخته محقق را تکمیل نمودند. اعتبار پرسشنامه ها با اعتبار محتوا و پایایی از طریق همگنی درونی با آزمون آلفا کرونباخ سنجیده شد (0/94=α). ابتدا رضایت مندی بیماران و همراهان درگروه کنترل سنجیده شد و سپس مداخله اجرای برنامه تضمین کیفیت مراقبت پرستاری (تشکیل کمیته تضمین کیفیت در مرکز، تهیه استانداردهای مراقبتی، تدوین شرح وظایف پرستاران در این راستا، بهسازی پرستاران و نظارت بر اجرای استانداردهای مراقبتی) حدود 1 ماه اجرا شد و رضایت مندی نمونه ها در این گروه آزمون سنجیده شد. نتایج با نرم افزار SPSS نسخه 23 و با آزمون های توصیفی و استنباطی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد میانگین نمره رضایت مندی کل بیماران از مراقبت های پرستاری و ابعاد آن در گروه کنترل (2/4) و در گروه آزمون (3/2) بود و آزمون آماری تی مستقل تفاوت معنی داری با (0/001< P) نشان داد. میانگین نمره کل رضایت مندی خانواده ها از مراقبت های پرستاری و ابعاد آن در گروه کنترل(2/4) و در گروه آزمون(3/3) بود که آزمون آماری تی مستقل با (0/001< P) تفاوت معنی داری را نشان داد.
    نتیجه گیری
    پیشنهاد می شود که مدیران پرستاری از این برنامه اجرایی برای تضمین کیفیت مراقبت های پرستاری در مراکز سرپایی دیگر استفاده نمایند.
    کلیدواژگان: تضمین کیفیت مراقبت پرستاری، مرکز جراحی سرپایی چشم، آب مروارید، رضایت مندی بیماران و همراهان
  • احمد رستگار*، محمدحسین صیف، سمیه فرهاد پور صفحات 38-52
    مقدمه
    رفتار مراقبتی جوهره اصلی اقدامات پرستاری است. لذا، شناسایی عوامل موثر و پیش بینی کننده رفتار مراقبتی پرستاران در بیمارستان ها به عنوان سازمان های خدمت مدار بسیار حائز اهمیت است.
    هدف
    این پژوهش با هدف بررسی اثر رفتار اخلاقی مدیران بر رفتار مراقبتی پرستاران با توجه به نقش واسطه ای جواخلاقی و وفاداری سازمانی در سال 1395 انجام شد.
    مواد و روش ها
    روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل علی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل پرستاران بیمارستان های خصوصی شهر شیراز می باشد. گروه نمونه شامل 245 زن و 77 مرد، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، انتخاب شدند. ابزار سنجش در این پژوهش، چهار پرسشنامه سنجش رفتار اخلاقی بهشتی فر (2010)، رفتار مراقبتی وولف و همکاران(1994)، جواخلاقی ویکتورو کالن (1998)، وفاداری سازمانی الن و مایر (1990) بوده است که روایی و پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش نیز از شاخص های آمار استنباطی(ضرایب همبستگی پیرسون، تحلیل مسیر) به وسیله نرم افزار LISREL و SPSS استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد مولفه های رفتار اخلاقی از طریق واسطه گری جواخلاقی و وفاداری سازمانی بر رفتار مراقبتی پرستاران دارای اثر غیرمستقیم هستند. هیچ کدام از مولفه های ادراک از رفتار اخلاقی مدیران به عنوان متغیرهای برونزای پژوهش (مسوولیت پذیری، رفتار عادلانه، امانت داری و گذشت) بر رفتار مراقبتی دارای اثر مستقیم نیستند. در بین مولفه های ادراک از رفتار اخلاقی، مسوولیت پذیری بیشترین اثر غیرمستقیم بر رفتار مراقبتی دارد.
    نتیجه گیری
    مدیران بیمارستان ها به مولفه های رفتار اخلاقی و عمل به آنها به خصوص در بخش پرستاری اهمیت دهند تا با تحت تاثیر قرار دادن جواخلاقی حاکم بر بیمارستان ها و وفاداری سازمانی پرستاران، کیفیت رفتار مراقبتی آنها را از بیماران در جهت مثبت متحول سازند.
    کلیدواژگان: پرستاران، جواخلاقی، رفتار اخلاقی، رفتار مراقبتی، وفاداری سازمانی
  • احمد الهیاری بوزنجانی، عباس عباسی*، فاطمه علیپور، فریبا خسروانی نژاد صفحات 53-61
    مقدمه
    ادراک پرستاران از کیفیت خدمات دریافت شده از جانب مدیران، عاملی اساسی در بروز رفتارهای مشتری مداری (مراقبت بیمار محوری) از جانب آن هاست که در این پژوهش به آن پرداخته شده است.
    هدف
    هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ادراک پرستاران از کیفیت خدمات دریافت شده از جانب مدیران بر رفتار مشتری مداری (مراقبت بیمار محوری) آنان است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش از نوع پژوهش های پیمایشی است که در آن (132) نفر از پرستاران یک بیمارستان دولتی در شهرستان بوشهر در سال (1395) بر طبق فرمول کوکران انتخاب و بررسی شدند. ابزار گردآوری داده ها یک پرسشنامه 40 سوالی بوده که برای سنجش درک پرستاران کیفیت خدمات دریافت شده از جانب مدیران با استفاده از پرسشنامه (25) گویه ای رینوسو و مورس (2003)، برای سنجش رضایت شغلی نیز از پرسشنامه پنج گویه ای گرین هاوس و همکاران (1990) و برای سنجش رفتار مشتری مداری (مراقبت بیمار محوری) نیز از پرسشنامه دوازده گویه ای ساکس و همکاران (1982) استفاده گردید. ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب، به ترتیب، بیشتر از 0/7 و 0/8 بودند. داده های با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی با استفاده از نرم افزار اسمارت پی.ال.اس (Smart PLS) تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    یافته ها حاکی از این است که در میان ابعاد درک پرستاران کیفیت خدمات دریافت شده از جانب مدیران، تنها دو بعد اطلاع رسانی و اعتبار، بر رضایت شغلی تاثیر مثبت و معنی دار نداشت، اما سایر مولفه های کیفیت خدمات دریافت شده از جانب مدیران ارتباطی مثبت و معنی دار با رضایت شغلی پرستاران داشتند. افزون بر این، رضایت شغلی به عنوان متغیر میانجی تاثیر قابل توجهی بر رفتار مشتری مداری (مراقبت بیمار محوری) پرستاران داشت.
    نتیجه گیری
    پیشنهاد می شود که برای افزایش ادراک پرستاران از خدمات دریافت شده از جانب مدیران رضایت شغلی آن ها افزایش یابد که باعث ارتقای رفتار مشتری مداری (مراقبت بیمار محوری) در میان آن ها هم می شود.
    کلیدواژگان: بیمارمحوری پرستاران، رضایت شغلی، کیفیت خدمات درون سازمانی، مشتری مداری
  • حسن اسلامی علی آبادی، راحله رجبی*، فریبا اسدی صفحات 62-70
    مقدمه
    کارکنان فوریت پزشکی اولین کسانی هستند که موقعیت های استرس زا را تجربه می کنند و این استرس ها طولانی مدت فرسودگی شغلی را به همراه دارد. لذا شناسایی خطرفرسودگی شغلی آنان بسیاراهمیت دارد.
    هدف
    این مطالعه تعیین میزان فرسودگی شغلی در تکنسین های فوریت پزشکی در نیمه اول سال 1395 بوده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و جامعه پژوهش را تمام تکنسین های پیش بیمارستانی خراسان جنوبی تشکیل داده بودند. نمونه گیری به روش تصادفی ساده از پایگاه های فوریت پزشکی، انجام شد. حجم نمونه (89 نفر) با توجه به مطالعات قبلی و انحراف معیار مطالعات مشابه محاسبه شد. شرکت کنندگان پرسشنامه دو قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک و فرسودگی شغلی مسلش را تکمیل کردند. جهت پایایی درونی ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. میزان آلفای به دست آمده از این پرسشنامه برابر با (0/84) بود، داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آمار توصیفی و آزمون های تحلیلی تجزیه تحلیل شدند.
    یافته ها
    اکثر شرکت کنندگان بین(25 تا 30) سال و متاهل و دارای تحصیلات فوق دیپلم بودند. بین(3 تا 8) سال سابقه کار داشته و ساعات کار نیمی از افراد بین(200 تا 250) در ماه بود. میانگین نمره فرسودگی شغلی(12/26±65/31) به دست آمد که کم ترین مقدار آن در افراد (38) و بیشترین مقدار آن (90) بود. میانگین نمره خستگی عاطفی(7/91 ± 20/25)، شخصیت زدایی(5/41±10/97) و فقدان موفقیت فردی(8/67±032/08) به دست آمد که براساس پرسشنامه مسلش هر سه بعد در سطح خفیفی برآورد شدند.
    نتیجه گیری
    مطالعات بیشتری نیاز هست که عملکرد مدیران و عوامل موثر در بروز فرسودگی شغلی پرسنل پیش بیمارستانی بررسی شوند و به دیگر پایگاه های در سراسر کشور جهت برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی مداوم گزارش شوند. در غیر این صورت ممکن است در آینده این میزان خفیف فرسودگی شغلی به سمت متوسط و شدید پیشرفت کند و تمام ارکان یک سیستم را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت باعث افت کیفیت شود.
    کلیدواژگان: اورژانس پزشکی، پیش بیمارستانی، فرسودگی شغلی
  • حسین صمدی میارکلایی، سیده زهرا حسینی، حمزه صمدی میارکلایی* صفحات 71-79
    مقدمه
    امروزه پرستاران در مقایسه با سایر کارکنان سازمانی سطح بالایی از فرسودگی شغلی را تجربه می کنند. یکی از عوامل موثر بر سطح این ناهنجاری در پرستاران، میزان امنیت شغلی آنان است.
    هدف
    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه ی میان امنیت شغلی با فرسودگی شغلی پرستاران بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان نور است.
    مواد و روش ها
    این یک مطالعه توصیفی – تحلیلی است که مدل نظری توسعه داده شده در آن به کمک مدل معادلات ساختاری، فرضیه های مورد آزمون قرار گرفتند. برای نیل به اهداف مطالعه از دو پرسشنامه امنیت شغلی با اعتبار(86 درصد)؛ و فرسودگی شغلی با اعتبار(91 درصد) استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان نور است که به کمک فرمول کوکران، حجم نمونه آماری96 نفر. با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده های حاصله با ضریب همبستگی پیرسون و مدل سازی معادله ساختاری (SEM) مورد تحلیل قرار گرفتند. در تعیین ضریب همبستگی پیرسون از نرم افزار SPSS و برای مدل سازی معادله ساختاری از نرم افزار (LISREL) استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج حاکی از وجود رابطه معکوس و معنی دار میان امنیت شغلی با فرسودگی شغلی و مولفه های آن (0/001=P) میان پرستاران بود. نتایج آزمون مدل معادلات ساختاری نیز نشان دهنده تایید تاثیر علی و معکوس امنیت شغلی بر فرسودگی شغلی پرستان و ابعاد فرسودگی شغلی (1/96- ≥T) بود.
    نتیجه گیری
    پیشنهاد می شود مسوولین جهت کاهش سطح فرسودگی پرستاران، برنامه ریزی های خود را به سمت بهبود فضای امنیت شغلی پرستاران معطوف کنند.
    کلیدواژگان: امنیت شغلی، پرستاران، فرسودگی شغلی
  • کیانوش عزیزی، حمزه احمدیان*، علیرضا ناظمی صفحات 80-91
    مقدمه
    پرستاران شاغل در بخش های روانپزشکی به دلیل شرایط خاص ناشی از محیط کار و بیماران ممکن است بیشتر در معرض فرسودگی شغلی و به خطر افتادن سلامت عمومی قرار گیرند. اما این موضوع حائز اهمیت است که تنها پرستاران بخش روانپزشکی در معرض این خطر قرار دارند یا خیر؟
    هدف
    هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان تاب آوری ، اهمال کاری ، استرس و فرسودگی شغلی و رابطه بین آنها در پرستاران بخش های روانپزشکی و غیر روانپزشکی است.
    مواد و روش ها
    روش پژوهش حاضر علی - مقایسه ای از نوع پس رویدادی می باشد. از میان پرستاران شاغل در بیمارستان های شهر سنندج در سال 1394 از طریق نمونه گیری خوشه ایدر دسترس 101 نفر از پرستاران (48 نفری در بخش های روانپزشکی و 53 نفری در بخش های غیر روانپزشکی) انتخاب شدند. چهار پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (2002)، استرس شغلی گری و اندرسون (1981)، فرسودگی شغلی ماسلاچ (1993) و پرسشنامه اهمال کاری لی (1986) برای جمع آوری داده ها استفاده شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند راهه مانوا (تحلیل واریانس چند متغیره) استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان دادند که بین پرستاران بخش های روانپزشکی و غیر روانپزشکی از نظر میزان استرس شغلی و فرسودگی شغلی تفاوت معناداری وجود دارد (0/05≥P)؛ اما از نظر تاب آوری و اهمال کاری شغلی تفاوت معناداری یافت نشد . محاسبه ضریب همبستگی ارتباط مستقیم هرکدام از متغیرهای استرس شغلی(0/45)، اهمال کاری (0/32) و فرسودگی شغلی (0/21) را با متغیر تاب آوری نشان داد. همچنین مجذور همبستگی چندگانه ی متغیر تاب آوری برابر (0/73) بود. به عبارت دیگر؛ متغیرهای استرس شغلی، اهمال کاری و فرسودگی شغلی روی هم 73% از تغییرات متغیر تاب آوری را تبیین می کنند.
    نتیجه گیری
    به منظور افزایش تاب آوری پرستاران دانش افزایی آنان در زمینه استرس و فرسودگی شغلی، تهیه طرح های آموزشی شامل انعطاف پذیری، خستگی ناپذیری، خودشناسی و نوع دوستی که از مولفه های تاب آوری است، در تمامی بخش ها و مدیران پرستاری ضروری است.
    کلیدواژگان: اهمال کاری شغلی، استرس شغلی، روان پرستاران، تاب آوری شغلی، فرسودگی شغلی
|
  • Ziba Barghi Irani * Pages 9-18
    Introduction
    Nursing job is intolerable and full of stress and it has many challenges. So; these impact on nurses quality of life. Therefore; it is important that nurse managers promote and maintenance quality of life of nurses and their resilience.
    Aim: The aim of study was to assess the effectiveness of resilience training on improving nursesʼ quality of life.
    Method
    This study was a quasi-experimental with two granps (exferimental and control) that data gathered pre-post and one month after intervention. The population were all nurses at one of the hospital in Tehran who were volunteer to participate in this study. Nurses who had include criteria selected (32) and then allocated in two groups; experimental (17) and control (15) randomly. Before intervention, pre-test was taken in both groups. The experimental group attended in weekly 2 hours,10 sessions for resilience training and control group remained with no training. Quality of life in both groups were assessed before and after intervention and also 4 weeks after intervention with WHO quality of life questionnaire. Data were analysed by version of SPSS23 and descriptive statistics, ANOVA and MANCOVA.
    Results
    the results showed that significant difference between groups in pre and post-test and after one month follow up in quality of life (p
    Conclusion
    Nurse managers would be use this resilient training program for improving nursesʼ quality of life. The training program for this study would be a functional guide for educational supervisors.
    Keywords: nursing, quality of life, resilience, training plan
  • Marzieh Pazokian, Mansoreh Zagheri Tafreshi *, Maryam Rassouli, Farid Zayeri Pages 19-26
    Introduction
    Medication errors as a one of the medical error is the most challenging factors related to patient safety. According to the Reason Human Error model, professional communication is one of the variables that influence the occurrence of drug errors by nurses.
    Aim: The aim was psychometric characteristics of “physician-nurse communication scale” in medication errors based on Reason Model.
    Method
    This research a methodological study that for determing the validity and reliability of nurse-physician communication scale (2003 Gittell), a confirmatory factor analysis was performed. After translation of the scale, based on the pattern of Wilde et al. (2005), construct validity was done by factor analysis and formal validity with nursing experts and nurses. Study population were nurses that working in different wards of teaching hospitals in Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Based on inclusion criteria, 150 nurses were selected by convenience sampling method. To examine internal consistency and stability, Cronbach’s alpha coefficient and correlation coefficient of test-retest were used and factor validity used for construct validity. Data was analyzed using SPSS 18 software.
    Results
    The mean of nurses’ age was (34.8±7.87) years and majority of them were female. The mean work experiences was (10.10±6.80)years. Factor analysis, rotated matrix determined one factors. Also reliability using Cranach’s alpha coefficient for internal consistency showed high reliability of scale (α=0.80) and intra class correlations (ICC) was (0.74).
    Conclusion
    Nursing managers can use this scale to examine professional nurse- physician communication and ultimately improve their communication in health systems. In order to nurses would be decrease medication errors that they resulted from interprofessional communication.
    Keywords: nurse-medication errors model, physician-nurse, communication, Reason Human Error Model, scale psychometric
  • Maryam Vahedi, Zohreh Vanaki *, Robabeh Memarian Pages 27-37
    Introduction
    worldwide, cataract surgery and its nursing care are outpatient and ambulatory which has always been a focus of the treatment center on achieving ways to ensure its quality assurance.
    Aim: This study was to determine the effect of nursing care quality assurance program in the eye outpatient center on satisfaction rate of patients undergoing cataract surgery and their families which was conducted at Day Clinic Specialty and Subspecialty of Helal Iran in 2016.
    Method
    This study was a semi-expetimental study for 100 patients and 108 patients’ families which have been selected non – randomly and during discharge, they completed the author-made satisfaction questionnaire. Validity of the questionnaires was determined by content validity and reliability through internal consistency with alpha Cronbach’s (α = 0.49). At first, satisfaction of patients and patients’ families in the control group was measured and then the intervention of the nursing quality assurance program by establishing a Quality Assurance Committee at the Center, providing care standards, writing nurses’ job descriptions in this regard, improving nurses and monitoring the implementation of care standards; was executed about 1 month and then satisfaction of samples was measured in case group. The data were analyzed by SPSS software version 23 using descriptive and inferential tests.
    Results
    Results showed that overall mean satisfaction score of patients from nursing care and its dimension in control group and case group was 2.4 and 3.2 respectively. Statistical test (T-test) showed that there was significantly difference with P
    Conclusion
    It is suggested that nursing managers use this program to ensure the quality of nursing care in other outpatient centers.
    Keywords: ambulatory care, cataract, eye outpatient center, nursing care quality assurance, satisfaction of patients, families
  • Ahmad Rastegar *, Mohammadhossin Saif, Somayeh Farhadpour Pages 38-52
    Introduction
    The core of the nursing care is caring behavior. So, recognizing and determining impact factors on nurses’ caring behavior in hospitals as a services organization is very important.
    Aim: This study was done for assessing moderating role of ethical climate and organizational loyalty in impact managers’ ethical behaviors on careing behaviors of nurses in 2016.
    Method
    This study was descriptive, correlation based on causal model. The sample included all nurses of private hospitalities in Shiraz, and they were selected by simple random sampling; 245 females and 77 males. The instruments for data gathering were 4 questionnaires; ethical behavior questionar’s Beheshti Far (2010), caring behavior questionar’s Wolf, & etal., (1994), ethical environment questionar’s Victor & Coln (1998) and organizational loyalty questionar’s Elnomier (1990) that their validity and reliability were caculated. Inferential statistic (Pearson correlation coefficient, Path analysis and Confirmatory factor analysis) was used to analyze data using SPSS and LISERAL.
    Results
    Results showed that the ethical behavior components have indirect relationship with nurses’ caring behavior by moderating role of ethical climate and organizational loyalty. None of ethical behavior components’ managers as exogenous variables (responsibility, fairness behavior, trust, dedication) have direct effect on nurses’ caring behavior. But responsibility as an ethical behavior components’ managers has the most effect on nurses’ caring behavior.
    Conclusion
    Hospital managers would be applying ethical behavior components in nursing department. By this they impact on ethical climate of hospital and in resulted to increase nurses’ caring behaviors and organizational loyalty.
    Keywords: caring behavior, ethical behavior, ethical environment, health care mangers, nurses, organizational loyalty
  • Ahmad Allahyari Bouzanjani, Abbas Abbasi *, Fatemeh Alipour, Fariba Khosravaninezhad Pages 53-61
    Introduction
    Nurses’ perception about the received services’ quality as an internal customer is an important factor in shaping their customer orientation; that is patient-oriented behaviors (patient-centered care).
    Aim: This study was done to assessing the effect of internal customer services quality on nurses’ (customer) patient-orientation behaviors (patient-centered care).
    Method
    The study was a survey study that investigated in 2016; and 132 nurses in a general hospital in Bushehr selected. For data gathering in nurses’ perception about received services from managers the 25 item questionnaire of Reynoso & Moores (2003) used. For measuring job satisfaction, Questionnaire of Greenhaus et al (1990) and for assessing (customer) patient - oriented behavior (patient-centered care), a 12 item questionnaire of Saxe et al (1982) were used. Their reliability was above the 0.7 and 0.8 that they measured by Alpha Cronbach’s test. And data were analyzed by Structural Equation Modeling with partial least square.
    Results
    Among the dimensions of nurses’ perceived internal services quality, only two dimension of communication and reliability haven’t positive and significant effect on job satisfaction. Also, it was found that job satisfaction affects the nurses’patient-orientation (customer orientation) significantly as a mediator variable.
    Conclusion
    Results show that providing the quality services for nurses by nurse managers not only increases their satisfaction, but also increase their patient-oriented behaviors (patient-centered care).
    Keywords: costumer orientation, internal services quality, job satisfaction, patient-orientation
  • Hasan Eslami Aliabadi, Raheleh Rajabi *, Fariba Asadi Pages 62-70
    Introduction
    Staff of emergency medical services (EMS) are the first health personnel who experiencing stressful situations and this is resulting to burnout. So, identifying risk factors in them are important.
    Aim: This study was done for assessing level of burnout among emergency medical services (EMS) staff in 2016.
    Method
    This study was a cross-sectional and all pre-hospital technicians (emergency medical services staff) in South Khorasan were considered that (89) of them selected simple randomly. Participants were completed Two-part questionnaire; demographic characteristics and Maslach Burnout Inventory. Its internal reliability was (0.84) that estimated by Alpha Cronbach. Data was analyzed by using SPSS statistical software and descriptive and analytical statistical tests.
    Results
    The findings showed that majority of samples were in range (25 to 30) years old and majority were married. They had work experiences between 3-8 years and their work hours (50%) in months were between (200-250) hours. The mean score burnout was (65.31 ± 12.26) that the lowest amount in participants was 38 and the maximum amount was 90. The mean score emotional exhaustion was (20.25 ± 7.91), depersonalization (10.97 ± 5.41), loss of personal accomplishment (32.08 ± 8.67) that all of them based on Maslach Burnout Inventory were estimated level of mild.
    Conclusion
    We need more studies that assess managers’performance and effective factors in job burnout among emergency medical services (EMS) staff and their findings report to other EMS centers for future planning, implementation and continuing evaluation. Otherwise mild level of burnout may be increased to moderate and sever levels in near future and it would be effect on all over the system and decreased quality of work in the end.
    Keywords: burnout, medical emergency, emergency medical services(EMS), prehospital
  • Hossein Samadi Miarkolaei, Seyedeh Zahra Hosseini, Hamzeh Samadi Miarkolaei * Pages 71-79
    Introduction
    Today, nurses in comparison to other organizational staff experience a high level of burnout. One of the factors affecting the level of the disturbances in nurses is their job security.
    Aim: This study was done to assessing the effects of job security on burnout syndrome among nurses who employed in Imam Khomeini hospital in Noor city.
    Method
    This study was descriptive- correlation that theoretical model and hypotheses were tested by structural equation modeling (ESM). For data gathering was used two questionnaires; job security with the reliability of (0.86), and job burnout with the reliability of (0.91). Samples were selected randomly and it size was estimated by Cochran formula (96) who were employed in Emam Khomeini hospital in Noor city. Data were analyzed by Pearson’s coefficient (by SPSS) and structural equation modeling(ESM) by LISREL.
    Results
    The results showed a significant inverse relationship between job security and burnout and its components in among nurses (P=001/0). Also, Structural equation modeling (ESM) analysis confirmed the causal and reverses the effects of job security on burnout (and all components) of nurses (T ≤ -1.96).
    Conclusion
    In order to findings recommends to nurse managers and other hospital administrators to reduce job burnout of nurses they focus their plans to improve the nurses’ job security.
    Keywords: job burnout, job security, nurses
  • Kianoosh Azizi, Hamzeh Ahmadian*, Alireza Nazemi Pages 80-91
    Introduction
    Nurses working in psychiatric wards may be more likely to be exposed to burnout and public health as a result of work-related conditions and patients. But it is important that do they only are at risk or other nurses are?
    Aim: The study was done to compare the resiliency, procrastination, stress and burnout among the nurses in psychiatric and non-psychiatric departments.
    Method
    This study was a causal-comparative study. By cluster sampling were selected (101) nurses who were employment in Sanandage hospitals (48 nurses in psychiatric and 53 nurses in non-psychiatric departments). For data gathering used Davidson’s Resilience Questionnaire (2002), Gary Anderson’s Job Stress Questionnaire (1981), Maslach Burnout Inventory (1993) and Lee Procrastination’s Questionnaire (1986). Multivariate analysis of variance (multivariate analysis of variance) was used to analyze the data.
    Results
    The results showed that there was a significant difference between nurses in psychiatric and non-psychiatric wards in terms of occupational stress and burnout (p
    Conclusion
    In order to increaseing nurses’ resilience in psychatrics and non psychiatrics departments, providing inservice education programs about job stress and burnout is necessary. These programs’ content would be including flexibility, tirelessness, self-knowledge and altruism, which are components of resilience.
    Keywords: burnout, job stress, job resilience, job procrastination, psychatrics nurse