فهرست مطالب

شکیبا - پیاپی 5 (تابستان 1383)

فصلنامه شکیبا
پیاپی 5 (تابستان 1383)

  • 300 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1383/05/15
  • تعداد عناوین: 5
|
  • همه گیری شناسی 5 ساله کریپتورکیدیسم در بیمارستان کودکان تبریز (1380-1376)
    سعید اصلان آبادی، فهیمه کاظمی راشد صفحه 1
    سابقه و هدف
    کریپتورکیدیسم یا بیضه نزول نکرده از شایع ترین ناهنجاری های کودکان مذکر می باشد که در صورت عدم دران به موقع و مناسب منجربه بروز عوارضی جسمی و روانی و حتی بدخیمی و عقیمی می شود. لذا تشخیص صحیح و درمان در زمان مطلوب از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطالعه ضمن بررسی علل تاخیر، راه کارهای مناسب جهت حل مشکل نیز ارائه می شود.
    کلیدواژگان: کریپتورکیدیسم، بیضه، ناهنجاری های کودکان
  • بررسی آگاهی و نگرش افراد بالای 15 سال به بیماری هپاتیت B
    عبدالله مهدوی، بهروز دادخواه، محمد علی محمدی، ناصر مظفری صفحه 5
    سابقه و هدف
    بررسی های همه گیرشناسی، انتشار جهانی ویروس هپاتیت B را نشان می دهد. آلودگی به هپاتیت، مسائل بهداشتی زیادی برای فرد، خانواده و جامعه به وجود می آورد. بهترین روش مبارزه با آن پیشگیری از ابتلا می باشد و رمز موفقیت، به میزان زیادی در آگاهی های مردم و جامعه نسبت به این بیماری مهلک و خطرناک می باشد. براین اساس، این مطالعه با هدف بررسی آگاهی و نگرش افراد بالای 15 سال به بیماری هپاتیت B در شهر اردبیل انجام شده است.
    کلیدواژگان: هپاتیت B، آگاهی، نگرش
  • بررسی نظرات مادران در مورد ختنه
    فاطمه امام قریشی صفحه 11
    سابقه و هدف
    ختنه کردن پسران به عنوان یک سنت دیرینه در کشورهای مختلف مسلمان، یهودی و برخی مسیحیان انجام می گیرد. آگاهی والدین از علت ضرورت انجام آن، سن مناسب و عوارض احتمالی به این علت که رسم شایع در کشور ما است، ضروری به نظر می رسد. در مطالعه حاضر، نظرات مادران در مورد علت انجام ختنه، سن مناسب و عوارض احتمالی آن بررسی شده است.
    کلیدواژگان: ختنه، نوزادان، آگاهی
  • بررسی نظرات پزشکان پیرامون نقش های پرستار در بیمارستان های بم و جیرفت در سال 1381
    منصور عرب، عباس عباس زاده، فریبا برهانی صفحه 16
    سابقه و هدف
    شناخت نقش ها و وظایف پرستار توسط پزشکان در ایجاد هماهنگی بین اعضای تیم مراقبت بهداشتی، اهمیت زیادی دارد. پیچیدگی ها و توسعه نقش های پرستاری گاهی موجب بروز ابهاماتی در برآورد توانایی های آنان توسط پزشکان می گردد. بدین لحاظ این تحقیق با هدف بررسی نظرات پزشکان شاغل در بیمارستان های بم و جیرفت پیرامون نقش های پرستار در سال 1381 انجام شد.
    کلیدواژگان: نقش های پرستار، پزشکان، نظرات
  • بررسی علاقمندی بیماران نسبت به کسب اطلاعات در مورد بی هوشی
    ابراهیم نصیری، روانبخش اسماعیلی، محمدحسین کریمان مجد، هدایت جعفری صفحه 21
    سابقه و هدف
    ویژگی های خاص اتاق های عمل و بی هوشی و عدم شرایط مناسب جهت دست یابی به اطلاعات در این زمینه، موجب ترس و اضطراب بیماران، قبل از بیهوشی می شود. یکی از اهداف مهم بی هوشی، مهار و پیشگیری از بروز بحران های جسمی و روانی بیمار در مرحله قبل، حین و بعد از عمل و پاسخگویی به نیازهای آنان در طی این مراحل می باشد. این مطالعه به منظور برسی علاقمندی بیماران نسبت به کسب اطلاعات در مورد بی هوشی انجام شد.
    کلیدواژگان: علاقه بیماران، بیهوشی، اطلاعات