فهرست مطالب

رفاه اجتماعی - پیاپی 13 (تابستان 1383)

فصلنامه رفاه اجتماعی
پیاپی 13 (تابستان 1383)

  • 328 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/05/31
  • تعداد عناوین: 15
|
  • صفحه 9
  • مباحث نظری
  • منصور رحمدل صفحه 13
    در خصوص افرادی که از نظر اجتماعی رفتار آن ها نابهنجار جلوه می کند یا از دید قانونگذار مجرم تلقی می شوند، ممکن است این تصور در جامعه یا ذهن قانون گذار ایجاد شود که افراد مزبور باید مشمول مقررات محدود کننده سخت تری از نظر حقوق بشری قرار گیرند. ولی باید بر این تصور خط بطلان کشید؛ چون در باب افرادی که در معرض این نوع طرز تلقی قرار دارند، هر چند جامعه از یک طرف حق اعمال اقدامات محدود کننده حقوق آن ها را داشته باشد، ولی از طرف دیگر تکلیف دارد که آن ها را، تا حد امکان، از حقوق بشری محروم نکند. یک دست از این افراد، اشخاصی هستند که جامعه به آن ها برچسب اعتیاد می زند. این برچسب، صرف نظر از محدودیت هایی که قانون گذار تحمیل می کند، با توجه به نگرش منفی جامعه به این افراد، فی نفسه محدود کننده است. و وقتی که تضییقات قانونی برآن اضافه می شود محدودیت ها مضاعف می شوند. در این مقاله در مقام بررسی این نکته هستیم که آیا قانون گذار حق دارد در مقام مقابله با این دسته از افراد جامعه آن ها را از حقوق بشری شان محروم کند؟ آیا اساسا قانون گذار ایرانی برای این دسته از افراد حقوق بشری قایل است؟ چه مقدار؟ و اگر قایل نیست علت آن چیست؟ و یا این که این اقدام قانون گذار اساسا مخالفتی با مقررات حقوق بشری ندارد؟
    کلیدواژگان: اعتیاد، حقوق بشر، معتاد
  • محمد کمالی صفحه 41
    حقوق بشر را قلب فعالیت های سازمان ملل متحد دانسته اند. دفاع از حقوق بشر در واقع، دفاع از حیثیت انسانی است. از سوی دیگر جمعیت قابل ملاحظه ای از افراد دارای ناتوانی در کشورهای مختلف جهان زندگی می کنند که سالیانه بیش از 10 میلیون نفر به جمعیت آنان افزوده می شود. در کشورهای در حال توسعه این جمعیت عظیم را افرادی فقیر، وابسته، تحت ظلم و خشونت، فراموش شده و محروم از آموزش های رسمی، حرفه ای و فاقد شغل تشکیل می دهند. تلاش ها برای شناخت اصولی حقوق بشر با تصویب «اعلامیه جهانی حقوق بشر» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1948 آغاز گردید و در طول سالیان متمادی این اعلامیه توانست بستری مناسب برای تدوین، اعلامیه ها و قطع نامه های متعددی جهت رعایت حقوق بشر در میان کشورهای جهان باشد. شمول افراد دارای ناتوانی از همان اعلامیه اول در مواردی همچون ماده 7 و 25 پیداست و در ادامه آن در اعلامیه های «حقوق افراد کم توان ذهنی، 1971»، «حقوق افراد دارای معلولیت، 1974»، «پیمان نامه جهانی حقوق کودک، 1981» و «قوانین استاندارد برای برابرسازی فرصت ها در مورد افراد دارای ناتوانی، 1963» به طرز بارزی حمایت شده است. در حال حاضر مهم ترین چالش، بحث مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تصویب «پیمان نامه جهانی حقوق افراد دارای ناتوانی» می باشد که با تصویب آن گام مهمی در جهت رعایت حقوق بشر برای افراد دارای ناتوانی در هزاره سوم برداشته خواهد شد.
    کلیدواژگان: حقوق بشر، معلولیت، ناتوانی
  • مصطفی السان صفحه 57
    معلولان به عنوان اعضای جامعه بشری همواره با چالش هایی از نظر کار و حرفه روبرو بوده اند. مشکلات فراروی آن ها لزوما ناشی از شرایط جسمی و ذهنی ایشان نیست بلکه، در اکثر موارد، این طرز تلقی غلط جامعه است که آن ها را از صحنه کار و فعالیت دور نگه می دارد. با وجود تحولاتی که در سطح بین المللی از لحاظ حقوقی و اجتماعی به وقوع پیوسته و دستاورد آن گرایش مثبت برای به کارگیری معلولان است، هنوز هم محدوده دقیق حقوق قانونی این دسته از افراد در ابهام قرار دارد. در این مقاله ضمن بررسی حقوق شغلی و حرفه ای اشخاص معلول در مقررات داخلی و بین المللی به آن چه فی الواقع باید در جهت تامین حقوق مذکور برای ایشان لحاظ شود، خواهیم پرداخت.
    کلیدواژگان: حقوق بشر، حقوق کار، سازمان بین المللی کار، معلول، مقررات بین المللی، مقررات داخلی
  • مباحث کاربردی
  • فریبرز رئیس دانا صفحه 81
    همانند یک کوه یخ فقط قسمت مختصری هزینه های اقتصادی و اجتماعی زلزله از آن نمایان است، و بخش های ناپیدای آن مخاطرات و تاثیرات پیش بینی نشده و بسیار زیان آوری دارد. این هزینه ها شامل از کار افتادن موتور فعالیت های محوری اقتصاد، خسارت های انسانی و اجتماعی وارد آمده، بی کاری و جز آن است که به خسارت ها و آسیب های اجتماعی و انسانی بعدی منجر می شود. شمار تلفات، زخمی ها و معلولان، قسمت های بیرونی کوه یخ اند که البته می توانند چهره وخیم خسارت های انسانی و خسارت های آتی را نشان دهند، اما خود آن ها نیستند.
    در ایران زلزله یک پدیده قطعی است که برای مقابله با آن باید از طریق سازوکارهای اقتصادی و برنامه ها و تدوین راه بردهای و راه کارها اقدام کرد. خسارت های عمیق زلزله بم، که از بلا خیزترین زلزله های جهان و بدترین زلزله های ایران بود رو به فزونی اند و این بیش تر شامل فقر و بی کاری و مسایل اجتماعی می شود، اما تدبیرها هنوز مقطعی، ناسنجیده و ناکارآمدند. کار بازسازی در حوزه های کالبدی، نه در قلمروی اجتماعی و اقتصادی، مطالعه می شود. نظرسنجی مردمی و تلفیق آن با دیدگاه کارشناسی مستقل و ورزیده صورت نگرفته است. اولویت بندی برحسب طبقه بندی هزینه های زلزله هرگز مشخص نشده است. با آن که مشکل منابع مالی وجود ندارد اما مشکل مدیریت بحران، برنامه ریزی، تدوین راهبرد، تدوین راه کار و تخصیص منابع به گونه ای کارآمد و سالم کاملا جدی و مشکل ساز است.
    کلیدواژگان: اقتصاد بدآمد جمعی، اقتصاد زلزله، اقتصاد شهری و منطقه ای، باز زنده سازی، انحراف اجتماعی، فاجعه دیدگی، هزینه اجتماعی
  • سید اکبر بیان زاده، یدالله اسلامی، عزت الله سام آرام، ستاره فروزان، مصطفی اقلیما صفحه 114
    نظر به اهمیت کمک رسانی به موقع و مداخله فوری بلافاصله پس از بروز بلاهای طبیعی به ویژه حوادثی که با خسارت ها و تلفات جانی گسترده همراه هستند؛ و نیز ضرورت اقدامات کوتاه و بلند مدت، در پیش گیری از پیامدهای زیان بار روان شناختی و اجتماعی ناشی از این گونه حوادث، پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت زندگی بازماندگان زمین لرزه بم و میزان رضایت آن ها از اقدامات صورت گرفته در چند هفته پس از بروز زمین لرزه یاد شده انجام شده است. در این پژوهش که از نوع زمینه یابی است به منظور ارزیابی وضعیت زندگی خانواده ها و سنجش نیازهای آنان، با 363 تن از سرپرست خانوارها (203 زن و 160 مرد)، مصاحبه هایی مکالمه گونه به عمل آمد که افراد به روش نمونه گیری خوشه ای- تصادفی از میان کل بازماندگان ساکن در چادرهای نصب شده در شهرستان بم انتخاب شده بودند. برای گردآوری داده ها یک پرسش نامه چهار بخش (الف: ویژگی های جمعیت شناختی؛ ب: وضعیت محل زندگی؛ ج: وضعیت روانی - اجتماعی؛ د: نظر افراد درباره کمک های دریافتی) و پرسش نامه ای دیگر که دارای 6 پرسش آزاد (در باب بازسازی منطقه آسیب دیده، مدیریت افراد محلی و افراد غیر بومی، همچنین افراد دولتی) به کار برده شد. داده های گردآوری شده به کمک روش های آمار توصیفی تحلیل و ارایه شد.
    نتایج این پژوهش نشان داد که بیش ترین درصد افراد شرکت کننده در این بررسی، در گروه سنی 30-21 سال قرار داشتند و متاهل، دارای تحصیلات متوسطه و خانه دار بودند. درصد بالایی از آن ها از نظر دسترسی به امکانات و تسهیلات اولیه نظیر آب سالم بهداشتی، مواد غذایی، وسایل پخت و پز، دست شویی و توالت، صابون و مواد پاک کننده بهداشتی، وسایل خواب و چادر محل اقامت رضایت نداشتند و با رضایتی در حد متوسط داشتند. همچنین بسیاری از افراد این بررسی، از نظر امکانات آموزشی، فرهنگی، شغلی و تفریحی دچار مشکلات و محدودیت های جدی بودند به طوری که درصد بالایی از آنان هیچ گونه دسترسی به روزنامه، کتاب و دوره های آموزشی نداشته و فاقد برنامه های مربوط به فعالیت هایی بدنی و اجتماعی بوده اند.
    افزایش مشکلات روانی - رفتاری پس از بروز حادثه یاد شده و میزان سوء مصرف مواد از یافته های دیگر این بررسی بوده است. یافته های پژوهش نشان دهنده اهمیت توجه به وضعیت زندگی بازماندگان و فراهم کردن هر چه بیشتر امکانات اولیه زندگی و نیز تسهیلات آموزشی، فرهنگی، تفریحی، خدمات بهداشتی، بهداشت روانی و بالاتر از آن امکانات شغلی و ایجاد کار است
    کلیدواژگان: بلایای طبیعی، بم، زلزله
  • الهه سهیمی ایزدیان، آفرین رحیمی موقر، رضا راد گودرزی، محمدرضا محمدی، مهدی حسینی صفحه 134
    در آخرین روزهای سال 2003 در شهر بم ایران زلزله ای به وقوع پیوست که موجب کشته شدن بیش از 30،000 نفر از جمعیت 200،000 نفری شهرستان بم شد. دراین شهر مصرف تریاک در مردان بسیار شایع بوده و مشکلاتی را پس از زلزله ایجاد کرد. هدف از این مطالعه بررسی بروز علائم محرومیت در وابستگان به مواد اپیوییدی (معتادان) و نحوه برخورد آنان با علایمشان در دو هفته اول پس از زلزله است.
    این مطالعه با استفاده از روش کیفی در شهر بم و یکی از روستاهای اطراف آن و در 8 بیمارستان از شهرهای کرمان وتهران که زلزله زدگان را پذیرفته بودند انجام شد. 159 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند که از این میان، 61 نفر آن ها معتاد و بقیه از خانواده معتادان، مردم بم، پزشکان، پرستاران و امدادگران بودند. پرسشگری به شیوه مصاحبه عمیق با استفاده از 8 پرسش نامه نیمه ساختار یافته و باز انجام گرفت. کار میدانی 15 روز پس از وقوع زلزله به مدت دو هفته به طول انجامید. اطلاعات کیفی حاصل با روش تحلیل محتوا و به صورت دستی استخراج و تحلیل شد.
    حدود نیمی از معتادان مورد مصاحبه در دو هفته اول بعد از زلزله ساعت ها تا روزها علایم محرومیت را تجربه کردند. حدود نیمی از معتادان مشکلات خود را با سیستم درمانی در میان گذاشته و درخواست داروهای مسکن یا مخدر کردند، ولی علایم محرومیت فقط در یک چهارم آنان با تجویز داروهای مسکن مخدر کنترل شد و بیش از دو سوم آنان تریاک مصرف کردند. بقیه افراد از هر دو روش فوق جهت کاهش علایم محرومیت استفاده کردند. با توجه به این که در جامعه ما مصرف مواد قابل سوء مصرف رواج دارد، این مساله در بحران های دسته جمعی و بلایا از اهم مسایل بهداشتی و اجتماعی می باشد و لازم است آمادگی لازم هنگام برخورد با این مسئله وجود داشته باشد.
    کلیدواژگان: اعتیاد، بم، زلزله، معتاد
  • حمیدرضا عریضی صفحه 145
    شکاف فزاینده بین مفهوم عدالت اجتماعی به عنوان یک مفهوم مجرد و واقعیت های فقدان عدالت در زندگی در چهار روی کرد به عدالت اجتماعی ظاهر می شود. جهت گیری اخلاق کار به زندگی اجتماعی، نشان دهنده دیدگاه تناسب است که از طریق دو دیدگاه فردگرایی اقتصادی و انصاف بیان می شود. دیدگاه برابری خواهی شامل روی کردهای دیگر یعنی انصاف و نیاز است. تناسب نشان دهنده تمایل به پاداش دادن به افرادی در جامعه است که در پیش رفت جامعه سهم دارند. و دریغ داشتن این پاداش از افرادی است که مساعدتی به پیش رفت جامعه ندارند. برابری خواهی نشان دهنده دست رسی برابر به خدمات اساسی و رفتار یک سان با همه افراد جامعه و توزیع مجدد ثروت است.
    در این مقاله بحث درباره روی کردهای مختلف و رابطه آن ها با جهت گیری اجتماعی، انگیزش پیش رفت و عدالت توزیعی و ارزش ها در بین 150 معلم دبیرستانی در اصفهان نشان دهنده الگوی معنی داری از روابط است. اعتبار تمیزی چهار مقیاس عدالت اجتماعی را می توان با توجه به همبستگی های متوسط بین ارزش ها و دیدگاه های تناسب در عدالت اجتماعی یعنی فردگرایی اقتصادی و انصاف و یا دیدگاه های برابری خواهی شامل برابری و نیاز مشاهده کرد. اعتبار هم زمان از طریق همبستگی معنی دار بین مقیاس های تناسب با انگیزش پیش رفت و نیز همبستگی معنی دار بین مقیاس های برابری و عدالت توزیعی و جهت گیری اجتماعی تایید می شود.
    کلیدواژگان: اصفهان، عدالت اجتماعی، معلم
  • مشکلات اجتماعی
  • پرونده: آسیب شناسی زنان ایرانی / مردسالاری و بهداشت باروری زنان
    پرویز پیران صفحه 167
    در این مقاله کوشش شده است تا به بحث در باب مردسالاری و بهداشت باروری پرداخته شود. در این خصوص نخست ضمن معرفی کارپایه یا چارچوب مفهومی بحث، دو مفهوم بهداشت باروری و مردسالاری مطرح و سپس چارچوب های نظری فمینیسم مرور شده اند. در این رابطه از دیدگاه فمینیسم مارکسیستی، فمینیسم رادیکال، فمینیسم سوسیالیستی، فمینیسم لیبرال و فمینیسم سیاه پوستان یاد شده و به نحوی گذرا تحولات جنبش رهایی زنان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. آن گاه پژوهش انجام شده در 5 روستای 5 استان کشور مورد بحث قرار گرفته است و ضمن معرفی، فن گفت و شنود متمرکز گروهی و ویژگی های آن به نحوه انتخاب 171 زن و 123 مرد در گروه های سنی مختلف اشاره شده است. تصریح و تاکید شده که یافته های تحقیق فقط در خصوص شرکت کنندگان در تحقیق موضوعیت داشته و حتی به روستاهای محل تحقیق نیز تعمیم پذیر نیست. در پایان مهم ترین یافته های تحقیق مرور شده تا نشان داده شود که مرد سالاری چگونه و با چه شرایطی بر بهداشت باروری زنان اثر می گذارد. در خلال معرفی تحقیق بر این نکته تاکید روا گردیده است که زندگی اجتماعی دارای پیچیدگی های خاص خود است. از این رو پذیرش رابطه ساده بین متغیرها که معمولا مورد پذیرش عموم است، همواره از طرف متغیرهای دیگر مشروط و یا از شدت آن رابطه کاسته می شود. از این روی به هنگام نتیجه گیری از تحقیقات باید احتیاط لازم به عمل آید و از ساده کردن دنیای پیچیده زندگی اجتماعی جدا پرهیز شود. پژوهش انجام شده به روشنی مشخص می کند که شرایط بهداشتی، از جمله بهداشت باروری زنان حتی در روستاهای دور افتاده بهبود یافته است. البته هنوز راه درازی باقی است.
    کلیدواژگان: بهداشت باروری، پژوهش کیفی، فمینیسم، گفت و شنود متمرکز گروهی، متغیرهای اجتماعی، فرهنگی، مردسالاری
  • پرونده: آسیب شناسی زنان ایرانی / اثرات فقدان حمایت کیفری مناسب از زنان بر بزه دیدگی آنه ا
    حمزه زینالی صفحه 197
    بعضی طبقات همچون زنان به دلیل عوامل خاص زیست شناختی و اجتماعی، پیش زمینه و استعداد قبلی برای بزه دیده واقع شدن دارند و براساس یافته های جرم شناختی، بزه کاران بالقوه قربانیان خود را غالبا از میان افرادی انتخاب می کنند که ارتکاب جرم بر روی آن ها دارای خطر و هزینه بالایی نباشد. بنابراین زنان به عنوان افراد بالقوه آسیب پذیرتر از مردان، آماج های مطلوبی برای آن ها محسوب می شوند. بالا بردن خطر ارتکاب جرم بر روی زنان از طریق بالا بردن هزینه کیفری ارتکاب جرم می تواند در فرآیند گزینش آن ها توسط بزه کاران تاثیر گذاشته و در نتیجه ضریب بزه دیدگی زنان را کاهش دهد. بنابراین اتخاذ یک سیاست کیفری افتراقی از طریق سازوکار جرم انگاری های ویژه و تشدید کیفر بزه کارانی که بزه دیده آن ها یک زن است ضروری است.
    قانون گذار کیفری ایران نه تنها در قبال تعرضات مجرمانه علیه زنان از یک سیاست کیفری افتراقی منسجم و هماهنگ پیروی نکرده است، بلکه به واسطه حمایت کیفری کم تر از آن ها در قبال برخی جرایم علیه تمامیت جسمانی آن ها نظیر قتل، قطع عضو و جرح، زمینه های «بزه دیدگی» آن ها را از طریق کاهش هزینه کیفری ارتکاب جرم بر روی آن ها فراهم نموده است.
    کلیدواژگان: بزه دیدگی، زنان، سیاست کیفری افتراقی، قانون مجازات اسلامی
  • پرونده: آسیب شناسی زنان ایرانی / حمایت از زنان در برابر خشونت های خانگی
    شهلا معظمی صفحه 223
    بد رفتاری با زنان در محیط خانواده، در همه کشورهای جهان مساله ای کاملا رایج و دارای عواقب و نتایج وخیمی است. اگر چه خشونت علیه زنان در خانواده از قدیم الایام وجود داشته اما تنها چند سالی است که کشورهای مختلف جهان آن را به عنوان مساله مهمی تلقی کرده و به اقداماتی به منظور رسیدگی به وضعیت بغرنج زنان قربانی سوء رفتار دست زده اند.
    اگر چه در آمارهای رسمی به آمارهای خشونت علیه زنان در ایران اشاره ای نشده است اما پژوهش ها نشان می دهد که هر بار که مطالعات یا تحقیقاتی در این مورد انجام می پذیرد، دامنه وسیعی از خشونت مشاهده می شود. هر چه جامعه فقیرتر، سنتی تر و از نظر سطح فرهنگی پایین تر باشد، فراوانی و شدت خشونت علیه زنان بیش تر و عوارض آن نیز چشم گیرتر است.
    خشونت علیه زنان ضربات جبران ناپذیری بر پیکر خانواده و جامعه وارد می کند و تاثیر سوء بر فرزندان بر جای می گذارد. از این رو برای رفع این معضل و به منظور مقابله با خشونت های خانوادگی و حمایت از زنان قربانی باید اقداماتی صورت گیرد. این مقاله واکنش هایی را که در قبال این پدیده می توان اتخاذ کرد بررسی کرده است.
    کلیدواژگان: بهداشت، پلیس، حقوق کیفری، حقوق مدنی، خشونت، رفاه اجتماعی، زنان
  • پرونده: آسیب شناسی زنان ایرانی / عوامل زمینه ساز فرار دختران از خانه
    زهرا حقیقت دوست صفحه 251
    فرار از خانه از جمله رفتار های ناسازگارانه ای است که از کودکان و نوجوانان سر می زند و با توجه به پی آمدهای سوء آن یکی از آسیب های خانوادگی و اجتماعی جامعه شناخته می شود. آسیبی که می تواند بهداشت روانی فرد و جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. روند رو به افزایش آمار فرار دختران از خانه، نگرانی و هشدار صاحب نظران را به دنبال داشته است. نظر به اهمیت و نقش تعیین کننده سلامت جسمانی و روانی کودکان و نوجوانان هر جامعه در تامین بقاء و آینده آن ملت، و نیز تاثیرات سوء این معضل در سلامت روانی نوجوانان، پژوهش حاضر به بررسی مهم ترین عوامل زمینه ساز فرار دختران نوجوان و روشن ساختن برخی از زوایای تربیتی و روان شناختی این معضل پرداخته است.
    جامعه آماری این پژوهش، دختران فراری شهر شیراز در سال 1381 است و تعداد نمونه، 30 دختر فراری است که با روش نمونه گیری در دسترس از سه مرکز بحران های اجتماعی، مرکز بازپروری زنان و زندان بررسی و تحلیل شده اند. گردآوری اطلاعات از طریق پرسش نامه و مصاحبه انجام گرفته و داده ها با استفاده از آزمون کای دو و محاسبه درصدی تحلیل شده است.
    یافته های پژوهش نشان می دهد که در فرار دختران از بین عوامل خانوادگی و اجتماعی، عامل خانواده نقش مهم تری از سایر عوامل داشته است؛ نیز عمده ترین علت از بین عوامل خانوادگی به ترتیب جدایی والدین، نابسامانی های خانوادگی، اعتیاد یکی از والدین به ویژه پدر و سوء رفتار برادر بزرگ تر با خواهران قلمداد شده است. جمعیت خانواده کم ترین تاثیر را بر متغیر مستقل این پژوهش داشته است. جداول تهیه شده، تفکیک عوامل مختلف خانوادگی، اجتماعی و جمعیت شناختی، همچنین تاثیر هر یک از آن ها را بر رفتار گریز از منزل این دختران نشان می دهد.
    کلیدواژگان: شیراز، فرار دختران، مشکل اجتماعی
  • پرونده: آسیب شناسی زنان ایرانی / تحلیل محتوای دیوار نویسی های کلاس های درس دانشگاه شهید باهنر کرمان
    سوده مقصودی صفحه 267
    بشر از دیرباز برای بیان آرزوها، خواسته ها، دیدگاه ها، تبلیغات، ناکامی ها و به طور کلی به جا گذاشتن اثری از خود (یادگاری ها) مطالبی را بر دیوارها درج کرده تا دیگران را به خواندن و شنیدن حرف های خود بر انگیزد؛ گر چه ممکن بود در این راه صدمات و خساراتی را به اموال عمومی و ابنیه ملی و تاریخی وارد آورد. امروز آسیب شناسان اجتماعی از دیوارنویسی به عنوان نوعی مساله اجتماعی یاد می کنند چرا که علاوه بر تخریب اموال عمومی گاهی موجب تشویش و هراس عمومی نیز می شود.
    مقاله حاضر به منظور بررسی و شناسایی مطالب درج شده بر دیوار کلاس های دانشگاه شهید باهنر کرمان تدوین شده است. از آن جا که هدف اصلی پژوهش تحلیل محتوای نوشته های روی دیوارها بوده، سعی شده این مطالب در قالب مفاهیمی چون زندگی، عشق، ارتباط بین دو جنس (زن و مرد)، ارزش ها و هنجارهای اجتماعی، مسایل آموزشی دانشگاه به خصوص رابطه استاد و دانشجو و... بررسی شود. مطالعه اعداد، ارقام، تاریخ ها، تصاویر، اشکال و ریشه زبانی اسامی از اهداف دیگر این پژوهش است که محقق جهت دست یابی به آن همت گمارده است.
    روش تحقیق این مقاله مشاهده غیر مستقیم است بدین معنی که مطالب موجود بر روی دیوارها (شامل 2047 مطلب) پس از مشاهده، بر روی فیش هایی منتقل گشته، سپس با بهره گیری از تکنیک تحلیل محتوا، بر حسب موضوع طبقه بندی و تجزیه و تحلیل شده اند.
    یافته ها نشان داد که بیش ترین مطالب و مفاهیم اجتماعی، اشکال و تصاویر، اسامی، مطالب لاتین، تاریخ ها و اعداد در دانشکده فنی و مهندسی مشاهده شده و کم ترین آن در دانشکده پزشکی موجود می باشد. همچنین از بین تمامی مفاهیم ادبی و اجتماعی «عشق» بیش ترین فراوانی را در هر سه دانشکده به خود اختصاص داده است. به لحاظ فراوانی، پس از عشق، رابطه بین دو جنس، مسایل آموزشی (مانند امتحان، تقلب و انتقاد از استاد و...) زندگی و امید به آن و تاکید بر هنجارهای قومی و اجتماعی در رتبه های بعدی قرار دارند.
    کلیدواژگان: دانشگاه، دیوارنویسی، کرمان، وندالیسم
  • کتابخانه
  • خلاصه انگلیسی مقالات
    صفحه 315
|
  • Mansour Rahmdel* Page 13
    Some people believe that some persons who breach Social Norms or commit a crime must be under some harder limitations in the society and they are not entitled to have all the Human Rights. But, we must deny this belief. Because, the right of the society to perform. Some restrictive provisions against the offenders does not mean that the society has the right to deprive them of Human Rights, but also, the society has a duty of respecting these rights.One of the social groups, are the persons, who are labled of addiction. This lable, irrespective of Legal effects, because of society's negative opinion on addicts, in itself, is restrictive and when we consider it criminal, the limitations become twofold.The case in this essay is, if the legislator is right to deprive the addicts from Human Rights Have Iranian Legislators respected addicts Human Rights? How much? If not, why? Or the legislator, in practice, these rights And the provisions are not it contradiction with Human Rights.
    Keywords: Addiction, Human Rights
  • Mohammad Kamali* Page 41
    Human Right have known as the heart of UN activities. The defense of Human Rights, in fact, is defense of human respect.In the other hand, the considerable population with disability lives in different countries in the word, which annually increases over 10 million people.In the developing countries, this big population includes poor, independents, under oppression and rudeness, forgotten people and deprive from public and vocational education and no job.The efforts to understand the Human Right initiate with approval "The Word Declaration of Human Rights" in 1948, then this declaration could be an appropriate center to design and formulate several declarations, resolutions, regulations, rules and convention to support Human Rights in the world. In the first declaration the people with disability was clearly included because of articles 7 and 25 and then in "World Declaration on Rights of Mental Retardation People" in 1971 and "World Declaration on Rights of Disabled People" in 1975 and "The World Convention on Rights of Children" in 1981 and "The Standard Rules for Equalization of Opportunities for Disabled People" in 1993, emphasis, considerably.Now, the most important challenge is, the discussion of general assembly on "International Convention on the Protection and Promotion of the Rights and Dignity of Persons with Disabilities". So by approval this, the final step will be take to regards the Human Rights of disabled people in the third millennium.
  • Mostafa Elsan* Page 57
    Persons with disabilities as a member of human society always confront to challenge about work and profession. This problems are not necessarily resulted from physical conditions of these persons, but most of the time arise from wrong point of view of society that keep out them of work and activity. In spite of international transitions about this matter in the area of law and sociology, those leading to positive regards for work of persons with disabilities, the exact frame of the right of these persons are uncertain. In this paper, we discuss about the right to work of persons with disabilities in national and international regulations, and set forth the ideal conditions to secure these right for them.
    Keywords: International Labor Organization [ILO], Labor Law, Disability, Protocol, Recommendation, Regulation
  • Fariborz Rais Dana* Page 81
    Like an iceberg, only a small part of the socio-economic costs of an earthquake disaster is visible. The hidden parts of this iceberg entail more risks and unpredictable and injurious effect. These cant include the collapse of the engeen of vitual economics activities various human and social damages and unemployment, that culminate in various social deviation and other subsequent damages. Number of casualties wounded and handicaps show only the apparent part of iceberg, showing serious part of disaster and can result in more cost but are not all of them. Outbreak of earthquake in Iran is decisive and using the economic mechanism and instrument as well as planning, strategies and approaches are necessary for confronting such a disaster. Hard and deep damages of the Bam earthquake, that was one of the most misfortunes in Iran and the word that mostly includes poverty unemployment and social problem are increasing, whereas policies and expedients, are all dispressd, non-deliberated and insufficient.Reconstruction in Bam is exclusively considered as a physical work rather than a socio-economic issue. The opinion and willing of the survivors neither taken into consideration nor merged with expert opinion. Priorities in term of cost classification are not determined.Despite Lake of financial shortages still there exists no officient or sufficient crisis management planning strategies and resource allocation.
    Keywords: Bam Earthquake, Disaster, Economy
  • Bayanzadeh Akbar*, Eslami Yadollah, Ezatallah Sam, E. Aram, Setareh Forouzan, Eghlima Mostafa Page 114
    Considering this fact that natural disasters especially those ones that are followed by heavy damages and human loses demand an immediate interference and necessity of taking short term and long term steps to prevent socio-psychological damaging effects which are the consequences of such disasters. This research investigates the living conditions of Bam earthquake survivals and their satisfaction of the supports and aids sent to the area after the earthquake. This research which is done according to field method, tries to assess the living conditions of 363 family members (203 females and 160 males). Who are chosen with cluster sampling out of the total survivals of the earthquake and lived in tents. The results were achieved by doing a survey that included a questionnaire divided into four parts A: anthropological characters B: conditions of living area. C: socio-mental conditions D: People comments about the aids and consisted of 6 questions relating to reconstructions of quake hit area local and other people management and the government sectors roles. The collected-data was analysed with statistical methods.According to the results most of the participants in this research are 21-30 years old whom married with high school education and housewives the vast majority of them were displeased with the lack of facilities such as drinking water food cooking equipments toilets detergents materials tent and sleeping equipments and their residing area. Most of them complained about the education and entertainment limitations or shortage so that most of them had no access to newspaper or books or training courses of any kind such as physical equipments and facilities.An increasing rate in behavioral-mental disorders after the quake and abusing narcotic drugs were among the findings too.All the findings mentioned in this research claim an immediate attention to the survivals and providing them whit the basic living facilities such as educational and health ones and the most important of all job opportunities.
    Keywords: Bam Earthquake, Survival
  • Elahe Sahimi Izadian*, Afarin Rahimi Movaghar, Rwza Rad Goodarzi Rad Goodarzi, Mohammad Reza Mohammadi, Mehdi Hosseini Page 134
    Late on 2003, an earthquake on Bam in Iran, led to the death of more than 30,000 of 200,000 inhabitants. The rate of opium abuse, which had been high among the male population in this city, caused problems after the earthquake.The objectives of the following study were to determine the extent of withdrawal symptoms in drug dependents and low they dealt with their symptoms during the first two weeks after the earthquake.The study was carried out in Bam, one of its nearby villages and 8 hospitals in Tehran and Kerman, admitting earthquake victims. A group of 163 people were interviewed, including drug abusers, their family members, people living in Bam, and service providers.During the first two weeks after the earthquake about half of drug dependent interviewees suffered from withdrawal symptoms. About half reported their problems to health care providers and asked for morphine or other analgesics; but the withdrawal symptoms were controlled in on fourth using the medications. More than half used opium, the rest used both of these ways to minimize withdrawal symptoms.In our society with a considerable prevalence of druy abuse, this issue becomes a matter of utmost health care and social importance at times of disasters, and the necessary arrangements to deal with it should be present beforehand.
    Keywords: Addiction, Bam Earthquake, Drug Abuse, Drug Dependency, Withdrawal Symptoms
  • Hamid Reza Oreizi* Page 145
    The growing recognition of the gap between social Justice as an abstraction and injustice as a tact of life emerged in four approaches to social Justice. The work ethic orientation toward social life suggested proportionality view via described two approaches, economic Individualism and equity, while Egalitarianism view include other approaches, equality and Need.Proportionality appear to represent a sentiment toward rewarding individual contribution to society and withholding benefits to individuals who do not contribute. Egalitarianism appears to represent equal access to basic sevices. Equal treatment of all members of society, and the redistribution of wealth. In this article discussion of different approaches and their relation to social orientation, Achievement motivation, procedural Justice and values among 150 high school teachers in Isfahan indicates meaningful pattern of relation. Discriminate validity of four scale of social justice can be observed by noting the moderately correlations between values and proportionality views (economic individualism and equity) or egalitarianism views (equality and needs). Convergent validity was confirmed by meaningful correlation between proportion ti on ality scale and achievement motivation, Also between egalitarianism scale and procedural justice and social orientation.
    Keywords: Isfahan, Social Justice, Teachers
  • Parviz Piran* Page 167
    This paper is a review of research conducted by the present author in five villages on Iran. Each village is located in a province where UNFPA has been active for sometime. The main aim was to study the role of male domination upon reproductive health seeking behaviors of women in those selected sites. Before presenting the research findings both key concepts of the research are introduced and main approaches to feminism are reviewed. In this regard Marxist Feminism, Radical Feminism, Socialist Feminism, Liberal Feminism and finally Black Feminism however very briefly, are discussed. The findings clearly show that Bio-medical approach which was the dominant approach in studying reproductive health for a very long period, has major shortcomings and is not able to arrive at a realistic understanding of the women condition especially in non-western societies. Moreover the research has revealed both the merits and the need for conducting socio-cultural research for a reliable knowledge concerning the women conduction in general and reproductive health in particular. It is now clear that hardware approach toward development an approach which limits development to buildings, health facilities, equipment and alike ignores the most important factors needed for a genuine societal transformation namely cultural change which seems vital to transform societies. The main findings of the research also are presented.
    Keywords: Domination, Male, Reproductive Health
  • Hamzeh Zeinali* Page 197
    Some social levels such as women are more vulnerable than the other groups because of their social and environmental characters, and most of the criminals choose their victims from this group since they are easily caught. The higher and heavier punishment, the less commitment in such crimes and as a result the less women harassment. Therefore, setting up a proper punishment system and double the fines seem inevitable and necessary.But it seems that not a suitable legislation has come into existence in Iran to protect the women rights and even with less effectiveness, It has provided a held that women are at the center of the crisis and suffer a great number of offences.
    Keywords: Islamic Punishment Law, Offence, Women
  • Shahla Moazami* Page 223
    Nowadays, mistreatment with women in family, which is a very common phenomenon all over the word, has disastrous effects and consequences for society. Although domestic violence against women has very long history, but only recently governments in different parts of the word have considered it as an important problem and provided some measures to deal whit the annoying state of women against whom violence is committed.In Iran, in spite of the lack of official statistics about violence against women, there is some research which shows huge quantity of violence against women. The more the society is poor, traditional, and weak from cultural point of view, the more we have violence against women and it is more serious, as well as it has heavy toll.Violence against women has inevitable harms to the integrity of family and society, as well a bad effects on family's children. So to deal with this problem we should take strategical and practical steps toward reaction against domestic violence and protection of its victims. This article studies reaction by which we can manage this phenomenon
    Keywords: Civil Law, Health, Penal Law, Police Women, Social Welfare, Violence
  • Zahra Haghighat Doost* Page 251
    Running away from home is one of the maladjusted behavior to children and adult scents that's increasing in Iran. This trend makes all the expert and families worried. The Purpose of this research is an investigation the cause of this social attack.The subjects were 30 girls between 15-25 years old in three centers; social emergency center, women re-education and prison in Shiraz. The Questionnair and interview were used as instruments. Data has been analysed by X2 test and percentaye.The results show that family factors are the most important on running away. Also in family factors, divorce of parent, addiction and miss behavior by older brother are the most effective. Population of family has the least effect on independent variable in this research.
    Keywords: Girls, Run Away, Shiraz, social emergency
  • Soudeh Maghsoodi*, Zahra Banifateme Page 267
    From early times in the past, mankind has left some written statement on the walls to demonstrate his desires, wills, view points, advertisement, or lack of success. Although wall writing could cause irreparable harm to public property, national and historical places, human being has made others read and pay attention to his words. Nowadays social pathologists consider wall writing a social problem which destroys public property and sometime causes public stress, fear, and irritation.The present study aims at studying the written materials on the class walls of Shahid Bahonar university of Kerman. Since the main objective of this study has been the analysis and interpretation of wall writing. The researchers tried to study the subjects from the point of view of love, life, sexual relationship, social values, and educational issues at the university specifically the relationship between professors and student. Moreover, the researchers tried to investigate the numbers, digits dates, drawings, and language of wall writings.The research method is observation, that is, wall writing (2047) were directly observed, recorded on note cards, classified based on their Subject, and finally analysed using data analysis method. The findings of the study showed that the most number of wall writings were observed in Engineering Faculty; however, the fewest wall writings were found in medical school. Furthermore, among the various social and literal concepts, love has ranked the first in all three faculties. Sexual relationship, educational issues (exams, cheating, criticizing professors), hope, life, and appreciation of social and ethnic groups have ranked next alternatively.
    Keywords: Anomy, Comments, Classroom Walls, Written