فهرست مطالب

فناوری اطلاعات در طراحی مهندسی - سال نهم شماره 1 (بهار و تابستان 1395)

مجله فناوری اطلاعات در طراحی مهندسی
سال نهم شماره 1 (بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/07/20
  • تعداد عناوین: 4
|
  • مجید وفایی*، افسون آسا صفحات 2-8
    پیشرفت های اخیر در تکنولوژی شبکه های حسگر بی سیم، سبب گسترش استفاده از این تکنولوژی در حوزه های مختلف شده است. به دلیل اهمیت فراوان این شبکه ها، تا کنون تلاش ها و تحقیقات بسیاری در جهت رفع چالش های آن انجام شده است. در این مقاله سعی شده است که برای مقابله با یکی از مهمترین چالش های این شبکه ها، یعنی محدودیت در منابع انرژی از یک الگوریتم زمان بندی تطبیقی استفاده شود. طبق این الگوریتم شبکه حسگر را یک گراف وزن دار در نظر گرفته که هر گره آن یک میدان تصادفی مارکوف است و هر گره دارای سه وضعیت فعال، غیرفعال و استندبای می باشد. در واقع شبکه با مدلی به نام مدل Potts نگاشت می شود که هر گره در هر بازه زمانی، با توجه به وضعیت خود و همسایگان و تاثیر محیط، یکی از سه وضعیت را برای خود در نظر گرفته و فعالیت خود را به طریقی با محیط تطبیق می دهد، که کمترین مقدار انرژی را مصرف کند. در مقایسه این الگوریتم و الگوریتم مشابه آن (با دو وضعیت) مشاهده می شود که در شرایط یکسان، مدل Potts نتایج بهتر و طول عمر بیشتری را برای شبکه حاصل می کند.
    کلیدواژه ها
    کلیدواژگان: مدلIsing، میدان تصادفی مارکوف (MRF)، مدل Potts، شبکه های حسگر بی سیم (WSNs)
  • محبوبه فریمانی، سامان پور سیاه، حمید طباطبایی، حسین سلامی صفحات 9-30
    لینک های مفهومی یکی از رهیافت های جدید برای توصیف شبکه های اجتماعی است که دانش نهفته در شبکه های اجتماعی را از طریق یک ساختار خلاصه شده با عنوان دیدگاه مفهومی ارائه می نماید. مهمترین چالش در بدست آوردن دیدگاه مفهومی از یک شبکه اجتماعی استخراج لینک های مفهومی پرتکرار است که این امر برای شبکه های با مقیاس بزرگ بسیار زمانبر است. در این نوشتار، روش جدیدی برای استخراج لینک های مفهومی پرتکرار از شبکه های اجتماعی ارائه شده است که با بکارگیری مفهوم وابستگی ها، سعی در تسریع فرآیند استخراج لینک های مفهومی دارد. روش پیشنهادی قادر خواهد بود در صورت وجود وابستگی ها در بین داده ها، این فرآیند را تسریع بخشد.
    کلیدواژگان: تحلیل شبکه های اجتماعی، لینک های مفهومی پرتکرار، داده کاوی، گراف کاوی، کاوش شبکه های اجتماعی
  • فاطمه کاکایی، بی نظیر سادات کلالی، سید حمید طباطبایی*، حمیدرضا محبی صفحات 31-44
  • سمانه حسن زاده*، ملیحه ابراهیمی نژاد، مهرداد جلالی صفحات 66-79
    دهه گذشته توسعه سریعی را در شبکه های اجتماعی و استخراج جوامع شاهد است. نتیجه تحلیل چنین شبکه هایی می تواند کشف الگوهای مهم و پنهانی باشد. وجود حجم گسترده ای از محققان و اطلاعات در چنین شبکه هایی، منجر به تعیین متخصصین در زمینه های مختلف شده است. در این پژوهش یک روش ترکیبی پیشنهاد می کنیم که ابتدا با استفاده از الگوریتم EWKM، موضوعات به اشتراک گذاشته شده بین کاربران را در خوشه هایی قرار می دهد. سپس یک تحلیل ساختاری با استفاده از ماژولاریتی، بر روی کاربران در گیر در هر خوشه اعمال می شود. به علاوه برای دسترسی به متخصص ترین افراد در هر جامعه از الگوریتم Topsis، استفاده شده است. نتایج آزمایش نشان می دهد روش پیشنهادی دقت و صحت قابل قبولی نسبت به روش های پیشین دارد. بنابراین، روش پیشنهادی می تواند برای زمینه های دانشگاهی در جهان واقعی استفاده شود.
    کلیدواژگان: پیدا کردن متخصص، استخراج جوامع، الگوریتم EWKM، ماژولاریتی، الگوریتم Topsis
|
  • Mahboobeh Farimani, Saman Poorsiah, Hamid Tabatabaee, Hossien Salami Pages 9-30
    Conceptual link is a new approach for describing social networks. In this approach, the concealed knowledge in social network is presented using a concise structure called Conceptual view. Main challenge to achieve conceptual view from a social network is extracting frequent conceptual links, which is very time consuming for large networks. In this paper, a new method for extracting frequent conceptual links from social networks is provided where by using the concept of dependency, it is tried to accelerate the process of extracting conceptual links. The proposed method will be able to accelerate this process if there are dependencies between data.
    Keywords: Social Network Analysis, frequent conceptual link, Data Mining, graph mining, exploring social networks
  • Fatemeh Kakaei, Binazir Sadat Kalali, Seyed Hamid Tabatabaei *, Hamid Reza Mohebi Pages 31-44