فهرست مطالب

دانش انتظامی خراسان جنوبی - سال ششم شماره 1 (پیاپی 20، بهار 1396)

نشریه دانش انتظامی خراسان جنوبی
سال ششم شماره 1 (پیاپی 20، بهار 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/03/30
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عبدالمجید احمدی، سوسن صفرزاده صفحات 9-23
    انسان ها در طول زندگی خویش به دنبال تحقق این آرزو بوده اند که تمامی افراد جامعه حریم خویش را از هرگونه تعرض و تهدیدی آزاد، رها و ایمن حس کنند و بتوانند در سایه امنیت به سوی کمال و تعالی پیش روند، زیرا بدون امنیت در هیچ جامعه ای امکان رشد و ترقی وجود ندارد. با رشد و توسعه شهرنشینی و پیچیده تر شدن روابط اجتماعی شهروندان مفهوم امنیت نیز از حالت اولیه خارج شده و تحت تاثیر جنبه های مختلفی قرارگرفته است. بنابراین بررسی امنیت، احساس امنیت و عوامل موثر بر آن در شهرهای ایران به ویژه شهری مرزی همچون قاین لازم به نظر می رسد. این پژوهش از نوع توسعه ای -کاربردی بوده، هدف از آن بررسی احساس امنیت و عوامل موثر بر آن در شهر قاین می باشد که با استفاده از مطالعات میدانی، مصاحبه و بهره گیری ازنظر شهروندان گردآوری شده است. یافته ها نشان می دهد که امنیت و احساس امنیت در دو بعد ملی منطقه ای و نیز شهری در شهر قاین در سطح بالا و مطلوبی قرار دارد و این امر تا حدودی به ساختار جغرافیایی، سنتی و فرهنگی شهر برمی گردد. از جهتی امنیت شهری و شهروندی نیز به دلیل نگرش های فرهنگی-مذهبی، کمتر تحت تاثیر معضلات و آسیب قرارگرفته است. البته ذکر این نکته که ارتباطات و تعاملات سال های اخیر و گذر از روند قبلی به ساختار جدید موجب شده که بعد امنیت در این شهر دچار تغییرات و تحولات جزئی شود، لازم به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: امنیت، احساس امنیت، امنیت شهری و شهروندی، قائن
  • سید عباس احمدی، اسدالله رمضانی صفحات 24-36
    کمبود منابع آب و بحران های ناشی از آن یکی از مسائل جدی اثرگذار در حال حاضر و سال های آینده خواهد بود. این مسئله هم اکنون زندگی میلیون ها نفر از ساکنان سیاره زمین، خصوصی کشورهای خشک و نیمه خشک را به شدت با خطر مواجه ساخته است. در این میان ایران نیز با اقلیم عمدتا گرم و خشک خود و سرانه مصرف بالا، ازجمله کشورهایی است که با کمبود جدی منابع آب روبرو است. روند افزایش جمعیت کشور و نیاز به آب برای تامین غذا، محدودیت منابع آب، بهره برداری بی رویه از منابع آبی و فقدان مدیریت صحیح سبب شده است کمبود آب به تدریج بحران ها و چالش های مختلفی را به وجود آورد. به عنوان نمونه در مهروموم های اخیر تنش بر سر آب رودخانه این در منطقه قاینات خراسان جنوبی افزایش پیداکرده است که در این تحقیق موردبررسی قرار می گیرد. این تحقیق از نوع مطالعات موردی است که اطلاعات و داده های آن علاوه بر منابع کتابخانه ای و الکترونیکی، از طریق، مصاحبه با کارشناسان، مسئولین و نیز افراد بومی به دست آمده است. نتایج حاصله نشان می دهد افزایش سطح زیر کشت باغات در منطقه و افزایش جمعیت ازیک طرف و کاهش منابع آبی به دلیل خشک سالی های اخیر و استفاده های نادرست و بی رویه از سوی دیگر، باعث کاهش سهم هر فرد از آب های قابل مصرف و افزایش تقاضا برای آب و بروز اختلافات در منطقه شده است.
    کلیدواژگان: بحران آب، تنش، هیدروپلیتیک، قاینات، اسفدن، افین
  • محمد اسکندری ثانی، جواد محمدآبادی، محسن واله صفحات 36-52
    یکی از مشکلات این طرح های توسعه شهری عدم هماهنگی با یکدیگر و محدود شدن دامنه دید آن ها ازنظر زمانی و مسئله شناسی شهری است. این مسائل و تلاش های برنامه ریزان شهری در طول دهه های اخیر برای همراه شدن برنامه های شهری با تغییرات روزافزون شهری به ظهور الگوی برنامه ریزی استراتژیک توسعه شهری منجر شد. برنامه ریزی استراتژیک می تواند ابزاری کلیدی در رویارویی با معضلات شهری و دستیابی به آینده ای بهتر از جنبه های مختلف باشد. هدف این پژوهش بررسی و تدوین استراتژی های توسعه در شهر سرایان هست ترا علاوه بر شناخت نقاط ضعف و قوت، فرصت و تهدیدهای آن نیز مشخص شود؛ و درنهایت راهبردهای مناسب برای توسعه شهر ارائه شود. این پژوهش از نوع کاربردی و روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. برای تحلیل یافته های پژوهش از مدل SWOT استفاده شده است. نتایج تحقیق نشران می دهد که شهر سرایان به لحاظ ظرفیت درونی از قوت های بیشتری برخوردار است و به لحاظ ظرفیت بیرونی از فرصت های بیشتری نسبت به تهدیدات برخوردار است و این شنان دهنده موقعیت تهاجمی شهر سرایان در مدل SWOT است که در ادامه پن استراتژی بررای توسرعه شرهر سرایان تدوین شد که عبارتاند از: توسعه اقتصادی دانش بنیان، توسعه مبتنی بر خوشه های صنعتی، توسعه شبکه ارتباطی اعم از جادهای و ریهی، برنامه ریزی توسعه بافت فرسوده با مشارکت مردم، بسترسازی برای جرب سررمایه هرای خرارا از شرهر و اسرتان . درنهایرت برا اسرتفاده از مردل QSPM استراتژی های فوق اولویتبندی شد.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی استراتژیک، توسعه شهری، شهر سرایان، SWOT، راهبرد
  • محمدرضا تقی زاده، علیرضا عزیزی، سید حسن هاشمی صفحات 48-69
    تکرار جرم، توسط اطفالی که یک مرحله حضور در کانون اصلاح و تربیت را تجربه کرده اند، معضلی است که علاوه بر نمایان ساختن چالش های موجود در فرد متعارض با قانون(اطفال و نوجوانان) و جامعه، نقش کانون اصلاح و تربیت را تحت تاثیر خود قرار می دهد. نگهداری کودکان و نوجوانان در کانون اصلاح و تربیت بر پیشگیری از تکرار جرم ،تاثیر مثبت داشته است. به طوری که اطفال معارض با قانون که هم اکنون در زندان به سر می برند و سابقا در کانون اصلاح و تربیت حضورداشته اند، معتقدند که کانون، درصد قابل توجهی از اطفال را به عدم ارتکاب جرم مجدد، راهنمایی کرده است. این مقاله باهدف بررسی تاثیر اقدامات آموزشی و عوامل اجرایی کانون اصلاح و تربیت بر پیشگیری از تکرار بزه در شهر بیرجند در نیمه اول سال 1396 انجام شده است. روش این مطالعه به صورت توصیفی -تحلیلی است و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است که یک نمونه آماری 31 نفر را تشکیل داده است . یافته های این تحقیق نشان می دهد که اقدامات آموزشی و رفتار عوامل اجرایی در پیشگیری از تکرار بزه نقش دارد.
    کلیدواژگان: تکرار بزه، کانون اصلاح و تربیت، اقدامات آموزشی، عوامل اجرایی، تکرار بزه
  • معصومه فیروز نیا، زهرا اوحدی صفحات 70-78
    در تحقیق حاضر سعی شده با توجه به بحث امنیت ملی که به عنوان یکی از مهم ترین مسائل موجود در یک کشور می باشد به مسئله توریست که تاثیر بر امنیت ملی دارد ، پرداخته شود. پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی و جامعه آماری عموم مردم شهرستان در سال94 بودند. نمونه آماری تعداد 50 نفر می باشد. در پژوهش های از نوع همبستگی حداقل حجم نمونه 50 نفر برای بیان چگونگی رابطه ضرورت دارد. برای پژوهش های از نوع آزمایشی و علمی–مقایسه ای حجم نمونه حداقل 30 نفر در هر گروه ترمیم می شود. ابزار اندازه گیری ما در این پژوهش به صورت پرسشنامه ای هست که پرسشنامه ها معمولا به دو صورت تنظیم یا بشر و آزاد یا باز انجام می شود. در پژوهش حاضر علاوه بر روش کتابخانه ای که استفاده از کتاب ها، پایان نامه ها و مجله های موجود در کتابخانه دانشگاه پیام نور می باشد از روش میدانی یعنی انجام پرسشنامه در مدارس راهنمایی سطح شهر نیز استفاده شده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. با توجه به نتایج حاصله در آمار توصیفی نشان می دهد که میزان رضایت مندی همشهریان از نقش نیروی انتظامی و احساس امنیت اجتماعی در سطح متوسط قرار دارد و همچنین آزمون فرضیات نشان داد که متغیر رضایت از نقش نیروی انتظامی، توصیه به دیگران جهت بازدید و تمایل به بازدید مجدد از مناطق بااحساس امنیت اجتماعی معنی دار بوده و توصیه به دیگران جهت بازدید و تمایل به بازدید مجدد از مناطق با رضایت از نقش نیروی انتظامی معنی دار بوده است.
    کلیدواژگان: امنیت ملی، جهانگردی، توریست، مسلمان، کتابخانه ای
  • شهر سالم،شاخص ها و تمهیدات لازم جهت تحقق بخشی آن
    مهدی زنگنه، عاطفه خاوری صفحات 79-93
    شهر سالم، به عنوان یک پدیده ی فکری در میان اغتشاشات شهری به عنوان اصلی کلیشه ای و درعین حال چاره ساز می تواند با مشخص نمودن چهارچوب ها و معیارهای سالم سازی شهر و ارائه راهکار، ایده ای نو و درعین حال کاربردی به کار آید. اما ازآنجایی که اساسا هیچ وجه کیفی در شهر، به تنهایی و به خودی خود قابل حصول نیست ایده ی شهر سالم نیز جهت اجرایی شدن نیازمند اقداماتی هماهنگ و زنجیروار در طرح ها و برنامه ها هست. تمایل جمعیت به شهرنشینی با توجه به فراهم نبودن بسیاری از زیرساخت ها، به توسعه ای غیرقابل کنترل نواحی شهری، خلق سکونتگاه های جدید، کاهش سطح رفاه انسانی و مشکلات روزافزون محیط زیستی انجامیده است. مقاله ی حاضر بابیان برخی از ویژگی های شهر سالم و مشخص نمودن معیارها و شاخص های آن و تمهیدات لازم جهت تحقق شهر سالم با استفاده از روش اسنادی کتابخانه ای، سعی در شناخت و معرفی این نوع شهر و به جریان انداختن این ایده به عنوان اصلی همگانی و فراگیر دارد و بر این فرضیه استواراست که با به کارگیری معیارهای شهر سالم از طریق جان بخشی به راهبردها تمهیدات می توان به سلامت عمومی جامعه شهری دست یافت و از ایده ی شهر سالم به عنوان راهبرد جدید در توسعه پایدار بهره برد.
    کلیدواژگان: شهر سالم، شاخص های شهر سالم، ویژگی های شهر سالم، توسعه ی پایدار، تمهیدات لازم