فهرست مطالب

نشریه ارمغان دانش
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 29، بهار 1382)

  • 57 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1382/02/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • منتصری زهره، سالاری محسن، ملک زاده جان محمد، رستمی نژاد اکبر صفحه 1
    مقدمه و هدف
    حوادث از مشکلات مهم بهداشتی کودکان می باشد. طبق آمار بین 20-30 درصد مصدومین حوادث بیمارستانهای عمومی و اورژانس را کودکان زیر 16 سال تشکیل می دهند. نظر به اهمیت حوادث و روند متغیر آن در شهرها و دوره های زمانی، در این مطالعه به بررسی فراوانی حوادث در کودکان مصدوم مراجعه کننده به بخش اتفاقات بیمارستان شهید بهشتی یاسوج در طی سال 1378 پرداخته شد.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه توصیفی مقطعی بر اساس فرمهای جمع آوری اطلاعات، موارد سن، جنس، تشخیص، تاریخ پذیرش، طول مدت بستری در بخش اتفاقات تا تعیین وضعیت نهایی (ترخیص مستقیم از بخش اتفاقات، انتقال به بخش دیگر، اعزام و فوت) مربوط به 167 کودک مصدوم که در سال 1378 به اتفاقات بیمارستان شهید بهشتی مراجعه کرده بودند بررسی و ثبت شد و به وسیله آمار توصیفی از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که در طی سال 1378، 524 پرونده پذیرش جهت مصدومین حوادث تشکیل گردیده است که تعداد 167 مورد مربوط به کودکان زیر 14 سال بوده است و از 167 کودک مصدوم، 115مورد (9/68 درصد) پسر و 52 مورد (1/31درصد) دختر بوده اند. بیشترین فراوانی حوادث به ترتیب شامل ضربه به سر (7/40درصد)، سقوط (8/22درصد) و تصادف با وسایل موتوری (1/19درصد) و کمترین فراوانی مربوط به سوختگی، عقرب و مارگزیدگی (هر کدام 6/0 درصد) بود. از نظر فصلی بیشترین فراوانی مراجعه کنندگان مربوط به فصل تابستان (4/38درصد) و بهار (2/35درصد) و کمترین فراوانی مربوط به فصل زمستان (2/16درصد) بود. بیشترین تخصص مورد نیاز جهت معاینه و بررسی موارد بستری شده در بخش اتفاقات به ترتیب؛ متخصص مغز و اعصاب (6/47درصد)، ارتوپد (18درصد) و جراح عمومی (8/10درصد) بود.
    نتیجه گیری
    توصیه می شود که ضمن ارایه آموزشهای کافی و همگانی در خصوص پیشگیری از حوادث در کودکان، امکانات لازم جهت احداث مرکز مخصوص حوادث در استان مهیا گردد.
    کلیدواژگان: حوادث، کودکان، شیوع
  • موانع موجود در انجام فعالیتهای پژوهشی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه های شهر یاسوج
    علم داری علی کرم، افشون اسفندیار صفحه 7
    مقدمه و هدف
    یکی از وظایف اصلی اعضای هیئت علمی انجام فعالیتهای پژوهشی است که انجام این وظیفه گذشته از این که باعث حل بسیاری از مسائل،مشکلات و معضلات جامعه خواهد بود، در ارتقاء و تبدیل وضعیت آنان نیز نقش اساسی را به عهده دارد ولی متاسفانه به دلایل مختلفی این اعضاء در انجام یکی از وظایف اصلی خودشان کوتاهی به عمل می آورند و گاهی به همین دلیل ارتقاء و تبدیل وضعیت آنان به تاخیر می افتد. هدف از این مطالعه تعیین نظرات اعضاء هیئت علمی دانشگاه های شهر یاسوج نسبت به موانع موجود در انجام فعالیتهای پژوهشی می باشد.
    مواد و روش کار
    در این بررسی توصیفی تحلیلی که به صورت مقطعی در سال 1381 انجام گرفت، نظرات کلیه اعضاء هیئت علمی دانشگاه های شهر یاسوج در مورد موانع پژوهشی با استفاده از پرسشنامه ای حاوی موانع شخصی و سازمانی که با استفاده از منابع معتبر علمی تهیه و بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم شده بود جمع آوری گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در این بررسی موانع شخصی (کمبود وقت و مشغله زیاد) و (بی علاقگی به امر پژوهش) به ترتیب بیشترین و کمترین مانع پژوهشی و موانع سازمانی (کمبود امکانات و تجهیزات لازم) و (محدودیتهای اخلاقی در انجام پژوهش) به ترتیب بیشترین و کمترین مانع پژوهشی از طرف اعضاء هیئت علمی عنوان شده بود.دراین پژوهش ارتباط معنی داری بین نمره پژوهشی افراد و موانع شخصی و سازمانی پژوهش به دست آمد(05/p
    نتیجه گیری
    نتیجه این تحقیق لزوم از بین بردن این موانع از طرف مسئولان محترم پژوهشی دانشگاه ها را طلب می کند، بدین معنی که باید تجهیزات و امکانات بیشتری در اختیار اعضاء گذاشته شود و مقررات دست و پا گیر کمتر شود و به ازاء انجام فعالیتهای پژوهشی از واحد موظف تدریس اعضاء کم شود.
    کلیدواژگان: عضو هیات علمی دانشگاه، فعالیتهای پژوهشی، موانع پژوهشی
  • حاتمی پور ابراهیم، افشون اسفندیار، جلیلی یامین صفحه 9
    مقدمه و هدف
    اطلاعات قابل اعتماد در مورد علل مرگ ضرورتی انکار ناپذیر برای سیاست گزاری های بهداشتی و کنترل بیماری ها در سطح جامعه هاست. این مطالعه به منظور تعیید علل مرگ و میر در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان های شهید بهشتی و امام سجاد (ع) یاسوج در سال 1380 انجام گردیده است.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه توصیفی گذشته نگر، پرونده 227 مورد مرگ و میر در بیمارستان های شهید بهشتی و امام سجاد (ع) یاسوج در سال 1380 بررسی شدند. ابزار گردآوری داده ها پرشنامه بود. اطلاعات جمع آوری شده از طریق نرم افزار SPSS و آزمون های آماری توصیفی تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    در این مطالعه بیشترین نسبت مرگ و میر در گروه سنی بالای 65 سال اتفاق افتاده است و شایع ترین علت مرگ و میر در این گروه سنی بیماری های قلبی – عروقی می باشند. در این مطالعه مرگ و میر در بین مردان شایع تر از زنان بوده و اکثر مرگ ها 24 ساعت پس از ورود به بیمارستان اتفاق افتاده اند. در کل شایع ترین علل مرگ و میر به ترتیب بیماری های قلبی – و عروقی، سوانح و حوادث، عفونت و سرطان بود.
    نتیجه گیری
    برای افزایش امید به زندگی بایستی به پیشگیری بیماری های قلبی – عروقی، سوانح و حوادث و عفونت ها اهمیت بیشتری داده و در کاهش هرچه بیشتر عوامل خطر کوشید.
    کلیدواژگان: مرگ و میر، علل، بیماران
  • حق بین سعیده، ابراهیمی صدیقه، پورمحمدی عزیزاله، محمدی جمشید صفحه 17
    مقدمه و هدف
    توجه به آموزش و سلامتی کودکان امروز، تضمیمن کننده فردای جامعه است. دانش آموزان طیف وسیعی از جمعیت کودکان کشور را تشکیل می دهند. از این رو توجه به بهداشت مدارس امری ضروری می باشد. مطالعه حاضر به منظور بررسی معاینات پزشکی کودکان در بدو ورود به دبستان و تعیین وضعیت سلامت آنها در دو شهرستان یاسوج و گچساران انجام گردید تا بدین وسیله بتوان در جهت ارتقاء کیفیت بهداشت مدارس برنامه ریزی صحیحی انجام داد.
    مواد و روش کار
    این بررسی یک مطالعه توصیفی گذشته نگر است که در آن نتایج معاینات پزشکی 2846 نفر دانش آموز پایه اول ابتدایی در بدو ورود به دبستان در سال تحصیلی 80- 1379 به وسیله پزشکان عمومی در دو شهرستان یاسوج و گچساران انجام گرفته است و اطلاعات حاصل شده به وسیله پرسشنامه جمع آوری گردیده است. داده های جمع آوری شده از طریق نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری توصیفی مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین قد کودکان مورد مطالعه 9/4±8/113 سانتی متر و میانگین وزن آنان 36/3±47/18 کیلوگرم بوده است. همچنین در هر شهرستان میانگین قد و وزن پسران بیشتر از دختران بود. میانگین پوسیدگی دندانهای شیری2/3±6/3 و دندانهای دائمی 38/0±12/0 بوده است و هر دو مورد در یاسوج بیشتر از گچساران دیده شده است. اختلالات بینایی در 8/8 درصد، اختلالات شنوایی در 9/2 درصد، اختلالات ناخن جویدن در 9/1درصد، لکنت زبان در 2/1 درصد، شب ادراری 6/3 درصد، پرخاشگری در 2/1 درصد، افسردگی در 2/1درصد، کم خونی فقرآهن در 3/6 درصد و آلودگی های انگلی در 83/11درصد دیده شد. واکسن فلج اطفال با 64/7 درصد بالاترین درصد را در بین واکسنهایی که به صورت ناکامل دریافت شده بودند به خود اختصاص داده بود. شیوع واکسنهایی که به صورت ناقص تلقیح شده بودند یا اصلا زده نشده بود، در یاسوج بیشتر از گچساران دیده شد. بیماری های فاویسم، تشنج ناشی از تب، صرع، گواتر، بیماری های قلب و عروق، تالاسمی و آسم بیشترین فراوانی را در این سنین داشته اند.
    نتیجه گیری
    پایین بودن وزن کودکان در این مطالعه نسبت به مطالعات مشابه و صدک استاندارد، نشان دهنده شیوع بالای سوء تغذیه در این منطقه می باشد. همچنین با توجه به بیماری های شایع موجود، برنامه ریزی جهت تشخیص به موقع و درمان آنان ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: سلامت جسمی، بهداشت مدارس، معاینات جسمی
  • سعادت مصطفی صفحه 35
    مقدمه و هدف
    ازدواج خویشاوندی می تواند باعث افزایش احتمال ابتلای فرزندان به بسیاری از بیماری های تک ژن و یا چند عاملی گردد. از جمله عوامل بسیار مهم و مؤثر در انجام ازدواج با خویشاوند، نگرش مردم جامعه به این گونه ازدواجهاست. در مطالعه حاضر به این نکته پرداخته شده است که به نظر دختران دبیرستانی شهر شیراز، آیا ازدواجهای خویشاوندی می تواند بر سلامت فرزند تاثیر نامطلوب بگذارد؟
    مواد و روش کار
    در این پژوهش توصیفی تحلیلی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایتعداد 996 دختر دبیرستانی از 12 دبیرستان سطح شهر شیراز در سال 1380وارد مطالعه شدند. با توزیع پرسشنامه بین دانش آموزان، اطلاعات لازم جمع آوری گردید. اطلاعات شخصی شامل رشته و سال تحصیلی، تحصیلات و سن والدین، رتبه تولد، اشتغال مادر در خارج از منزل و نسبت خویشاوندی والدین بود. سئوال اصلی تحقیق عبارت بود از؛ به نظر شما آیا ازدواجهای خویشاوندی سلامت فرزند را تهدید می نماید؟ اطلاعات جمع آوری شده به وسیله نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون مجذور کای و تعیین ضریب همبستگی جزیی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    به نظر 8/13 درصد از دانش آموزان ازدواج خویشاوندی سلامت فرزند را تهدید نمی نماید، 7/40درصد از آنان معتقد بودند که ازدواجهای خویشاوندی شاید مشکل ایجاد نماید و 5/45درصد معتقد بودند که ازدواج خویشاوندی سلامت فرزند را تهدید می کند. پس از کنترل نمودن سطوح تحصیلات والدین، رشته و سال تحصیلی دانش آموزان، ضریب همبستگی جزیی بین ضریب خویشاوندی والدین و پاسخ به سئوال تحقیق محاسبه گردید(05/0 p<، 876= df، 1266/0- =r).
    نتیجه گیری
    یافته های مطالعه حاضر نشان می دهد که دانش آموزان دختری که خود حاصل ازدواج خویشاوندی هستند بیشتر بر این باورند که ازدواج های خویشاوندی سلامت فرزندان را تهدید نمی نماید.
    کلیدواژگان: ازدواج خویشاوندی، نگرش، سلامت فرزند
  • رحمانیان کرامت الله، هادی نگین صفحه 43
    مقدمه و هدف
    بیماری های پرفشاری خون و دیابت قندی نوع دو از شایعترین بیماری های مزمن هستند و به دلیل هزینه های بالای درمانی و به جهت از کار افتادگی بیماران، بار اقتصادی زیادی را به کشورها تحمیل می کنند و از عمده ترین مسائل بهداشتی درمانی در کشورهای توسعه یافته محسوب می شوند. در این راستا، تشخیص به موقع و سریع بیماران و درمان صحیح آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین بر آن شدیم تا میزان آگاهی پزشکان عمومی شاغل در شهر جهرم را در مورد تشخیص و درمان این بیماری ها ارزیابی نماییم.
    مواد و روش کار
    این تحقیق یک مطالعه مقطعی در شهر جهرم (یکی از شهرستانهای استان فارس و دارای دانشکده علوم پزشکی) در سال 1381 است. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه ای انجام گردید که به منظور سنجش میزان آگاهی کلیه پزشکان عمومی شهر جهرم در خصوص تشخیص و درمان بیماری های پرفشاری خون و دیابت قندی نوع دو تهیه و تنظیم شده است. از 40 نفر پزشک عمومی شاغل در شهر جهرم، 36 نفر در مطالعه شرکت کردند که پس از جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل آنها برای محاسبه میزان آگاهی برحسب متغیرهای جنس، مدت زمان فراغت از تحصیل، دانشکده محل تحصیل و محل کار با نرم افزار SPSS و آزمون های آماری انجام گردید.
    یافته ها
    میزان آگاهی پزشکان عمومی در مورد تشخیص و درمان بیماری های پرفشاری خون و دیابت قندی نوع دو با متغیرهای جنس، مدت زمان فراغت از تحصیل، دانشکده محل تحصیل و محل کار ارتباطی نداشت. در مقایسه کلی میانگین نمرات پزشکان عمومی در زمینه تشخیص پرفشاری خون 8/5 از 12 و در مورد درمان آن 58/6 از 13 بود. همچنین میانگین نمرات پزشکان عمومی در مورد تشخیص بیماری دیابت قندی نوع دو 89/7 از 14 و در زمینه درمان آن 31/8 از 12 بود. سطح آگاهی پزشکان عمومی نیز در زمینه تشخیص و درمان بیماری های پرفشاری خون و دیابت قندی نوع دو با متغیرهای جنس، مدت زمان فراغت از تحصیل، دانشکده محل تحصیل و محل کار ارتباط معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه حاکی از یک خلا آموزشی در رابطه با بیماری های شایع پرفشاری خون و دیابت قندی نوع دو به دانشجویان پزشکی است که این موضوع نیاز به برنامه ریزی مجدد جهت آموزش دانشجویان پزشکی و برپایی سمینارهای بازآموزی برای پزشکان عمومی در زمینه بیماری های ذکر شده را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: پرفشاری خون، دیابت قندی نوع دو، پزشکان عمومی
  • بابایی غلام رضا، شایان اصغر صفحه 51
    مقدمه و هدف
    بیماری لیشمانیوز یکی از شش بیماری مهم گرمسیری است که سازمان بهداشت جهانی مطالعه و انجام تحقیقات درباره جنبه های مختلف آن را توصیه کرده و مورد حمایت قرار داده است. لیشمانیوز جلدی از جمله بیماری های انگلی بومی ایران است. به منظور بررسی وضعیت بیماری لیشمانیازیس از نظر دوام زخمها در طول سال و تغییرات آن در فصول مختلف، گروه های سنی و جنسی را که از نظر انتشار و ایجاد نواحی اندمیک در منطقه یا نواحی مجاور هم است مورد مطالعه قرار دادیم، این مطالعه در روستاهای جنوب لرستان انجام شد.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه توصیفی تحلیلی، جای زخم در 4 فصل سال، 6 گروه سنی، 2 جنس و 8 روستا در منطقه پا علم در جنوب لرستان مورد بررسی قرار گرفت. جمعا 960 نفر از گروه های سنی مختلف در بازدیدهای خانه به خانه و نیز بازدید از مدارس در سال 1380 مورد مطالعه قرار گرفتند. فراوانی تعداد زخمها در گروه های سنی مختلف و فراوانی افراد با دامنه تعداد زخم مختلف، درصد زخمها روی بخشهای مختلف بدن، میانگین تعداد زخمها در گروه های سنی و نیز در فصول مختلف و در 8 روستای مورد مطالعه و همچنین همبستگی تعداد زخمها با افزایش سن به وسیله همبستگی توکندال و مقایسه میانگین تعداد زخمها در دو جنس زن و مرد با آزمون تی و کای دو مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    گروه سنی 9-5 سال دارای بیشترین میانگین تعداد زخم (76/10) و گروه سنی بالای 25 سال دارای کمترین میانگین تعداد زخم (88/0) بودند. بیشتر افراد مورد آزمایش دارای صفر تا دو زخم بودند و بیشترین درصد زخمها بر روی پا (35 درصد) مشاهده شد. میانگین تعداد زخم در گروه های سنی مختلف در تجزیه واریانس یکطرفه اختلاف معنی داری نشان داد (005/p<0)، اما اختلاف معنی داری در میانگین تعداد زخمها در فصول مختلف و روستاها مشاهده نشد. ضریب همبستگی توکندال بین تعداد زخمها و افزایش سن همبستگی منفی نشان داد (46/0 - = r). این در حالی است که آزمون تی هیچ اختلاف معنی داری بین میانگین تعداد زخم در جنسها نشان نداد. این اختلاف همچنین با آزمون کای دو بی معنی بود.
    نتیجه گیری
    گروه سنی 9-5 و 14-10سال حساسترین گروه های سنی نسبت به بیماری لیشمانیوز هستند. در مجموع بیشترین درصد زخمها روی پا مشاهده شد که ظاهرا به دلیل مشارکت زنان در کارهای کشاورزی در روستا، زن و مرد تقریبا به یک نسبت مبتلا می شوند. زخمها در بیشتر طول سال وجود دارند، لذا اختلاف معنی داری در فصول مختلف مشاهده نمی شود.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز جلدی، جای زخم، لیشمانیا ماژور
  • پورمحمدی عزیزاله، محمدی جمشید، میرزایی علی، مومنی نژاد محسن، افشار رحمت الله صفحه 59
    مقدمه و هدف
    بستنی محصولی لبنی و منجمد شده است که از ترکیب و فرآیند مناسب خامه و بعضی از فرآورده های لبنی، شکر و مواد طعم دهنده به دست می آید و می تواند حاوی پایدار کننده ها، قوام دهنده ها و رنگ نیز باشد. امروزه بستنی ها منحصرا از فرآورده های شیر تهیه می شوند و انواعی از بستنی شیری به آن چربی نباتی اضافه می گردد که مجموعا 80 تا 90 درصد از تولید بستنی را در دنیا تشکیل می دهد. از آنجایی که تهیه و توزیع مراکز بستنی سنتی در اکثر نقاط ایران رایج است و افراد زیادی به خصوص در فصل گرم سال از آن استفاده می کنند، لذا این پژوهش با هدف تعیین آلودگی های میکروبی در بستنی های سنتی شهر یاسوج انجام گرفت.
    مواد و روش کار
    این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی به صورت مقطعی می باشد که در آن کلیه مراکز تهیه و توزیع بستنی های سنتی در شهر یاسوج در سال 1381، با روش نمونه گیری ساده انتخاب شدند. در این پژوهش شاخص های بهداشتی مکانهای تهیه و توزیع مراکز مذکور بر اساس قانون ماده 13 وزارت بهداشت ودرمان وآموزش پزشکی مورد مشاهده قرار گرفت و در پرسشنامه مربوط وارد گردید. در طی یک هفته به طور مستمر از مراکز مذکور (در مرحله اول و 70 درصد آن در مرحله دوم) بر اساس اصول رعایت بهداشتی (استریل، نگهداری نمونه ها در جعبه یخی پس از نمونه برداری تا رساندن آنها به آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی استان جهت انجام آزمایشات مربوط حداکثر 4 ساعت) نمونه برداری شد.
    یافته ها
    در این پژوهش نشان داده شد که70 درصد مراکز تهیه و توزیع بستنی در شهر یاسوج آلودگی میکروبی دارند. همچنین در60 درصد مراکز تهیه و توزیع اصول و موازین بهداشتی رعایت نمی گردد. این پژوهش نشان داد که آلودگی میکروبی مراکز تهیه و توزیع مورد بررسی برحسب کلی فرم 80 درصد، اشیرشیاکلی 50درصد، استافیلوکوکوس ارئوس 40 درصد، باسیلوس سرئوس 10درصد و سالمونلا فاقد آلودگی بوده است. میزان آلودگی میکروبی بر اساس آزمایشهای انجام شده بر روی کل نمونه ها بر حسب کلی فرم 5/51 درصد، اشیرشیاکلی 17درصد، استافیلوکوکوس ارئوس 6/28 درصد، باسیلوس سرئوس 5/1 درصد و سالمونلا فاقد آلودگی بوده است. 50 درصد کارگران فاقد کارت بهداشتی بوده و 70 درصد مراکز توزیع، ساختمان آنها دارای حشرات ودارای فرورفتگی بر روی دیوار بودند. همچنین بین سابقه کار افراد در مراکز و کاهش میزان آلودگی رابطه معنی داری بود و بین سواد پایین تر از دیپلم و بالا بودن میزان آلودگی میکروبی در بستنی های سنتی براساس تست فیشر رابطه معنی داری بوده است (05/(p<0.
    نتیجه گیری
    منبع آلودگی های میکروبی بستنی ها بر حسب کلی فرم در مراکز تهیه و توزیع بستنی به ترتیب؛ ظروف تولید و نگهداری بستنی 100 درصد، دست کارگران توزیع کننده 4/71 درصد و ظروف حمل بستنی 1/52 درصد آلوده بوده اند. آلودگی بر حسب اشرشیاکلی در ظروف نگهداری 1/57 درصد، دست کارگران 9/49 درصد، ظروف تولید 3/14 درصد آلوده بودند، اما آب و شیر مورد استفاده در تهیه بستنی فاقد آلودگی بودند. با توجه به نتایج این پژوهش لازم است دست اندرکاران در امور بهداشتی استان توجه ویژه به امر تهیه و توزیع بستنی نمایند و زمینه برای تبدیل وضعیت تهیه و توزیع بستنی از سنتی به صنعتی را فراهم آورند.
    کلیدواژگان: بستنی های سنتی، آلودگیهای میکروبی، شیوع
  • یزدان پناه پرویز صفحه 67
    مقدمه
    اسکلروز امیو تروفیک کناری نشانه بیماری های نرون حرکتی بوده و دارای دو حالت؛ فلج پیشرونده بولبار و اتروفی پیشرونده ماهیچه ای است. فرم کلاسیک این بیماری شایعترین بیماری نرون حرکتی می باشد. میزان بروز آن 6/1 تا4/2 مورد در 100000 نفر می باشد و بروز آن با سن متغیر است. میانگین سن بیماران 55 سال می باشد. ضعف غیر قرینه انتهایی اندام در شروع بیماری به وجود می آید. معمولا به یک اندام محدود بوده و با پیشرفت بیماری عضلات تنه و عضلات مربوط به اعصاب مغزی درگیر می شوند. در این بیماری حس معمولا درگیر نمی شود. تشخیص آن به وسیله یک بیماری پیشرونده همراه با ترکیب گرفتاری نرون حرکتی بالایی و پایینی می باشد و به وسیله مطالعات الکترودیاگنوستیک تایید می گردد. معرفی بیمار: بیمار مردی 54 ساله است که با ضعف و اتروفی پیشرونده اندامهای فوقانی مراجعه کرده که در اندام فوقانی راست از 3 سال و در چپ از 4 ماه پیش شروع شده بود. در معاینه، قدرت عضلات اندام های فوقانی راست 5/1 و چپ 5/3 بود. حس و راه رفتن بیمار طبیعی بود، رفلکس های کششی ماهیچه ای اندامهای فوقانی 2/0 و اندامهای تحتانی 2/3 بود، رفلکس های بابینسکی و هافمن مثبت بوده و فاسیکولاسیون در زبان وجود داشت. همچنین اسپاستیسیتی خفیفی در اندامهای تحتانی وجود داشت. ام آر آی مغز و نخاع گردنی در این بیمار طبیعی بود.در مطالعه هدایت عصبی، ارتفاع پتانسیل عمل ترکیبی ماهیچه ای اندامهای فوقانی یا دارای کاهش بود و یا اصلا وجود نداشت و در الکترومیوگرافی سوزنی علایم دنرواسیون در عضلات اندامها و فاسیکولاسیون در عضلات زبان مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    شناخت بیماری های نرون حرکتی باعث درمان مناسب و جلوگیری از انجام روش های تشخیصی غیر لازم می شود.
    کلیدواژگان: نرون حرکتی، اسکلروز امیوتروفیک کناری، فلج پیش رونده