فهرست مطالب

پژوهش های نوین علوم مهندسی - پیاپی 9-10 (مهر و آبان 1396)

ماهنامه پژوهش های نوین علوم مهندسی
پیاپی 9-10 (مهر و آبان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/08/11
  • تعداد عناوین: 4
|
  • مسعود پیردستان* صفحه 1
    بانک ها و اغلب بنگاه های اقتصادی برای بقاء در عرصه رقابت ناچار از خلق روش ها و مزیت هایی هستند که توسط آن ها بتوانند کالا و خدمات خود را به اقشار بیشتری از جامعه ارائه و از این راه به سودآوری و تولید پول برای صاحبان سهام دست یابند .در این بین ایجاد نگرشی جدید با عنوان بانکداری سبز با هدف حفظ منابع طبیعی و در جهت توسعه پایدار از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. این اهمیت با توجه به گسترش روزافزون فناوری و ایجاد زمینه های مناسب جهت مدیریت مصرف ،ارتقاءسطح آگاهی ها و لزوم تعهد به مسئولیت های اجتماعی سازمان ها در جهت حفظ و بقاء زمین با اهمیت تر می سازد. مدیریت زنجیره تامین سبز، رویکردی زیست محیطی در مدیریت زنجیره تامین است که هدف آن کاهش ریسک های زیست محیطی در دوره ی عمر محصول است. روش انجام تحقیق به صورت میدانی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است و جامعه آماری این تحقیق، 22 نفر از کارکنان بانک سپه در تهران می باشد. روش آماری مورد استفاده در این تحقیق، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون رتبه بندی فریدمن است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که بین شاخص های زنجیره تامین سبز که عبارتند از مدیریت زیست محیطی، خرید سبز، تولید سبز، بازاریابی سبزو طراحی زیست محیطی و تاکتیک های اجرای موفق استراتژی توسط بانک های سبز رابطه بسیار نزدیکی وجود دارد.
    کلیدواژگان: زنجیره تامین سبز، بانک های سبز، بازاریابی سبز، استراتژی، تولید سبز
  • حمیدرضا رجبی، تقی عبادی* صفحه 9
    در این پژوهش میزان کلرآزاد و ارتباط آن با شرایط کیفی آب از نظر pH ، هدایت الکتریکی و کل جامد محلول، کدورت و سختی در محدوده تصفیه خانه دیری فارم شهر آبادان و نقاطی مشخص در سطح شبکه، تحت تاثیر فرایند گندزدایی کلرزنی گازی مورد بررسی قرار گرقت روش تحقیق این پژوهش بر مبنای عملیات میدانی و تحقیقات آزمایشگاهی انتخاب شد. برای سنجش مقدار کلرآزاد در سطح شبکه از دستگاه فتومتر دیجیتال و همچنین کیت کلرسنجی استفاده شد. همچنین برای سنجش پارمترهای pH ، کدورت و هدایت الکتریکی از دستگاه های دیجیتال و برای سنجش سختی از روش تیتراسیون طبق استانداردهای موجود استفاده گردید. نتایج بدست آمده % 39 کاهش در میزان کلر آزاد در سطح شبکه را نشان داد. همچنین با افزایش زمان اقامت و فاصله از تصفیه خانه، درصد زوال باقیمانده گندزدا در یک نقطه در طول روز به میزان % 80 افزایش یافت. همچنین نتایج نشان داد که روند افزایشی متوسط سطوح pH، با افزایش فاصله از تصفیه خانه و میزان زوال کلرباقیمانده در ارتباط است. با افزایش سختی مشاهده شد که تقاضای کلر در سطح شبکه افزایش یافت. با افزایش سطح املاح موجود درآب و همچنین میزان کدورت می توان دریافت که کارایی پایین فرآیندهای تصفیه و شرایط کیفی نامناسب آب بر عملکرد فرآیند گندزدایی تاثیر گذار بوده و می تواند مصرف کلررا افزایش دهد.
    کلیدواژگان: فرآیند گندزدایی، شبکه توزیع آب، کلرآزادباقیمانده، شرایط کیفی آب
  • حمید شهبازی، عبدالله یزدی *، ابراهیم شریفی تشنیزی صفحه 23
    تعیین خصوصیات فیزیکی و مکانیکی توده سنگ در پروژه های عمرانی از قبیل فضاهای زیزمینی، سدها، پی ها و پایداری شیبها که با سنگ سروکار دارند از اهمیت چشم گیری برخوردار است .ارائه دقیق پارامترهای ژئومکانیکی نظیر مقاومت فشاری و مدول تغییر شکل سنگ، ازنقطه نظر طراحی ها نقش بسزایی دارد .ارزیابی این پارامترها اغلب هزینه بر، وقت گیر و بعضا به لحاظ اجرایی مشکل است و ارائه معیاری برای تخمین مناسب آنها میتواند در راستای تعداد، نوع آزمایش ها و صحتسنجی نتایج راهگشا باشد. سد گدار خوش در استان ایلام بر روی رودخانه گدار خوش در حال مطالعه و طراحی میباشد، بنابراین بدست اوردن خصوصیات زمین شناسی مهندسی و ژئومکانیکی ساختگاه میتواند در طراحی سد از اهمیت بالایی برخوردار باشد. بنابراین در این تحقیق به بررسی خصوصیات زمین شناسی و ژئومکانیکی سنگ بکر و توده سنگی در ساختگاه سد گدار خوش پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: پارامترهای ژئومکانیکی، سد گدارخوش، زمین شناسی مهندسی
  • مصطفی خدارحمی، علیرضا صداقتی صفحه 33
    رویکرد های نهایی و افزایش دو رویکرد متفاوت در قیمت گذاری شبکه های انتقال و توزیع انرژی است. تفاوت اصلی این دو روش در نحوه محاسبه و مفهوم ریاضی آنها است. در این مقاله یک روش جدید از رویکرد نهایی بر مبنای روش های تحلیلی و تعریف حساسیت معرفی می گردد.این حساسیت ها شامل سه بخش 1( حساسیت پخش توان با توجه به افزایش تزریق توان در گره ها 2( حساسیت زمانی تقویت شبکه بر حسب تغییرات توای خطوط و 3( حساسیت ارزش فعلی تقویت شبکه بر حسب تغییر در زمان تقویت است.یک سیستم نمونه برای نمایش اصول تئوری و عملی روش های پیشنهاد شده بکار گرفته می شود. نتایج رویکرد های افزایشی و نهایی در شرایط مختلف سیستم مقایسه می شود. در سیستم نمونه دیده می شود که روش پیشنهاد شده می تواند باز تابی از تعرفه های آینده سیستم برای گسترش سطح استفاده شبکه باشد.
    کلیدواژگان: قیمت گذاری شبکه، بازار برق، نرخ رشد بار، رویکرد نهایی (LRMC)، رویکرد افزایشی (LRIC)، جبران کمبود درآمد