فهرست مطالب

پژوهش های پولی - بانکی - پیاپی 31 (بهار 1396)

فصلنامه پژوهش های پولی - بانکی
پیاپی 31 (بهار 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/03/28
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسین محسنی، محمدهاشم بت شکن صفحات 1-28
    مروزه سنجش پویایی روابط پیرامون شناسایی تاثیرپذیری بانک ها از شوک ها و نوسانات ناشی از سایر بازارهای مالی مورد توجه بسیاری از محققان و نهادهای مالی بین المللی است. این مقاله به بررسی اثرات سرریزی نرخ ارز دلار و یورو بر شاخص بانک ها و موسسات مالی به منظور تبیین ابعاد سیستمی سرریز نوسان از بازار ارز به بخش پولی و مالی کشور می پردازد. در راستای این مهم با بهره گیری از بازدهی لگاریتمی، تحلیل همبستگی پویای شرطی و سرریز نوسان با استفاده از چهار مدل مشهور گارچ چند متغیره در دوره دوازده ساله (از ابتدای 1384 تا انتهای 1395) صورت می گیرد. هدف این پژوهش مشارکت در ایجاد شناسایی تاثیر نوسانات خارجی با اهمیت به منظور استفاده در مدیریت نوسان های مالی، تصمیمات سیاست گذاری و مدیریت ریسک سهام گروه بانک ها و موسسات اعتباری است. نتایج این پژوهش موید وجود همبستگی های شرطی مثبت کوتاه مدت نرخ ارز دلار، نوسان های بلندمدت نرخ ارز یورو و وجود اثرات سرریزی نرخ ارز بر شاخص بانک ها و موسسات اعتباری است.
    کلیدواژگان: سرریز نوسان، همبستگی پویا، بازار ارز، گارچ چندمتغیره
  • فرهاد خداداد کاشی، هناالسادات حسینی صفحات 29-56
    هدف این مقاله ارزیابی میزان برخورداری بانک های ایران از صرفه های مقیاس کلی، صرفه های مقیاس خاص و صرفه های تنوع می باشد. برای این منظور مدل هزینه ترانسلوگ مورد استفاده قرار می گیرد. ضمن استفاده از داده های نظام بانکی در طی دوره 1391-1380 و با در نظر گرفتن تابع هزینه و تابع سهم نهاده ، مدل به روش سیستم معادلات به ظاهر نامرتبط تخمین زده شد. یافته های این مقاله دلالت بر آن دارد که مجموعه نظام بانکی تا حدی از صرفه های مقیاس برخوردار بوده است اما از پتانسیل موجود برای کاهش هزینه ها، بهره برداری کامل نشده است. اندازه صرفه های مقیاس کلی معادل 0٫39 می باشد. علاوه بر این، نتایج دلالت بر آن دارد که نظام بانکی قادر به بهره برداری کامل از صرفه های مقیاس در سطح دو محصول سرمایه گذاری و وام نبوده است. همچنین نتایج، نشان دهنده آن است که ارائه انواع خدمات به صورت هم زمان در نظام بانکی ایران موجب بهره برداری از صرفه های تنوع شده است.
    کلیدواژگان: نظام بانکی ایران، صرفه های ناشی از مقیاس، صرفه های ناشی از تنوع، تابع هزینه ترانسلوگ، روش رگرسیون به ظاهر نامرتبط(SUR)
  • علی رحمانی، رضا غلامعلی پور، زیبا عبدالهی صفحات 57-70
    بخش بانکداری یکی از مهمترین بخش های اقتصادی هر کشور است. مجموع وام های پرداختی بانک ها مهم ترین دارایی آنها است و سود وام ها بخش عمده ی درآمدهای بانک ها را تشکیل می دهند. در این میان علت انباشته شدن حجم عمده مطالبات معوق بانک ها نکته ی قابلی است. با توجه به متفاوت بودن میزان مطالبات معوق در بین بانک ها در این پژوهش به بررسی عوامل خاص بانکی در ایجاد مطالبات غیرجاری در نظام بانکی ایران پرداخته شده است. برای این منظور از داده های پانل و نرم افزارهای استاتا و مینی تب برای دوره 1392-1386 (18 بانک) استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که در مورد مطالبات غیرجاری، متغیرهای اندازه، سرمایه و عملکرد معنادار می باشند ولی متغیر عدم کارایی هزینه رابطه معناداری با مطالبات غیرجاری در ایران ندارد.
    کلیدواژگان: مطالبات غیرجاری، مخاطرات اخلاقی، مدیریت بد، تنوع بخشی، کم کاری، داده های پانل
  • مهشید شاهچرا، سیمین سادات میرهاشمی ناینیی صفحات 71-94
    مطالعات موجود پیرامون ارتباط میان ساختار شبکه بانکی و ثبات مالی به دو رشته مجزا با نتایج کاملا متفاوت تقسیم می شوند. این مطالعات بر این اساس طبقه بندی می شوند که اعتقاد دارند که تمرکز در شبکه بانکی اثر بی ثباتی دارد (فرضیه تمرکز-شکنندگی) یا در مقابل اثر ایجاد ثبات دارد (فرضیه تمرکز-ثبات). هدف مقاله، آزمون هر دو فرضیه (تمرکز-ثبات) و (تمرکز-شکنندگی) می باشد. بر این اساس و برای آزمون این دو فرضیه، نخست اثر مستقیم تمرکز در شبکه بانکی بر شکنندگی سیستم بانکی توسط یک مدل باینری آزمون می شود. این مدل در واقع به آزمون (تمرکز-شکنندگی) می پردازد. برای آزمون فرضیه (تمرکز-ثبات) وجود اثر غیرمستقیم با آزمون دو کانال انتقال تمرکز بر ثبات مالی در بانکداری یعنی کانال بازده دارائی ها و کانال نرخ بهره بررسی می شود. در این دو کانال تمرکز در بانکداری متغیر برون زای اصلی است و متغیر بازده دارائی ها و حاشیه سود متغیر وابسته هستند. در واقع نخست اثر تمرکز بر بازده دارائی ها و حاشیه خالص نرخ بهره برآورد می گردد، سپس با پیش بینی آن ها در مدل رگرسیونی مجزا تاثیر آن ها بر شکنندگی بانکی دوباره مورد آزمون قرار می گیرد. مطابق با نتایج به دست آمده، با در نظر گرفتن شاخص هرفیندال هرشمن نیز که برای اندازه گیری تمرکز بانکی لحاظ شده است، می توان نشان داد که فرضیه تمرکز-شکست در شبکه بانکی کشور برقرار است و در شبکه بانکی کشور ارتباط مثبت و معنی دار میان ورشکستگی و تمرکز بانکی وجود دارد. در این حالت در شبکه بانکی کشور مسئله شکنندگی بانک های بزرگ مطرح می شود.
    کلیدواژگان: شکنندگی بانکی، تمرکز بانکی، لاجیت پانل دیتا
  • الدار صداقت پرست، مریم قره داغی، حبیب الله یزدان پور صفحات 95-122
    با وجود اهمیت ریسک تمرکز به خصوص در بانک های دولتی، رتبه بندی مناطق یا تعیین سقف های اعتباری موجود روش معتبری برای مدیریت این ریسک نیست. هدف این مقاله به کارگیری روش علمی تانسل (2012) به منظور اولویت بندی تخصیص اعتباری مدیریت شعب مناطق بانک سپه است. در گام اول، معیارهایی با استفاده از مطالعات داخلی و خارجی و شرایط محیطی بانک تعیین و سپس وزن معیارها بر اساس نظرات کارشناسان بانکی برآورد و از طریق اعداد فازی مثلثی از مقیاس زبانی به مقیاس کمی تبدیل می گردند. در مرحله پایانی از روش تاپسیس برای رتبه بندی مناطق استفاده می شود. در این مطالعه، داده ها و اطلاعات 40 مدیریت شعب منطقه و شعب مستقل بانک سپه (16 معیار) جمع آوری شده است. نتایج مطالعه نشان می دهد، مهم ترین معیار های شناسایی شده، نسبت سپرده های ارزان قیمت به کل سپرده ها، سود سرانه و نرخ تحقق هدف سپرده ها می باشد. همچنین، مدیریت شعب منطقه هرمزگان دارای بیشترین وزن (بیشترین سقف تخصیص تسهیلات) و مدیریت های شعب مناطق شمال تهران و خوزستان در مرتبه های بعدی قرار دارند. مدیریت شعب مناطق آزاد تجاری-صنعتی نیز دارای کمترین وزن (کمترین سقف تسهیلات) می باشند.
    کلیدواژگان: اولویت بندی تخصیص اعتبار، تاپسیس فازی، مدیریت شعب مناطق بانک، بانک سپه
  • محمد ولی پور پاشاه، هادی حیدری، حسین باستانزاد، اعظم احمدیان صفحات 123-140
    هدف این مقاله طراحی مدلی برای بررسی کارایی الگوی انگیزشی از طریق تخصیص پاداش به شعب است. به همین منظور از صورت های مالی یکی از بانک های کشور، در یک دوره نه ماهه در سال 1393 و روش داده های تابلویی استفاده شده است. در این مقاله فرضیه برابری میانگین پاداش پرداختی طی دوره مطالعاتی به شعب مختلف مورد آزمون قرار گرفته که دلالت بر تفاوت میانگین پاداش پرداختی دارد. نتایج مدل همچنین دلالت بر عدم رابطه میان مکانیزم پرداخت پاداش و توزیع پراکندگی و نیز گشتاورهای مختلف آن بوده که این مکانیزم به عنوان یک فرآیند ضدانگیزشی باعث کاهش بهره وری شعب و سودآوری آتی آنها خواهد شد. همچنین بانک مورد مطالعه در تدوین مکانیزم انتقال آثار مولفه های مدیریت ریسک و بهره وری بر فرآیند پرداخت پاداش ناکارا بوده است. در تحلیل نهائی، بر اساس سناریوهای چهارگانه مورد آزمون، عملا وضعیت سناریوی کارایی ناکامل در پرداخت پاداش به شعب تائید شده است.
    کلیدواژگان: الگوی انگیزشی، کارایی، داده های تابلویی
  • احمد سودانی صفحات 141-171
    وجود یک سیستم مناسب رتبه بندی از یک سوباعث افزایش میزان سلامت و شفافیت نظام بانکی شده واز سویی دیگر در شناسایی بانکهای ضعیف و قوی به عموم کمک شایانی نموده و بر این اساس یک نوع رقابتی در بین مدیران بانکها در جهت نیل به افزایش میزان سلامت خود پدید می آورد. هدف اصلی پژوهش ارائه روشی نظامند و سیستماتیک جهت رتبه بندی بانکها با استفاده ازمعیارهای بین المللی کملز می باشد. برای پیاده سازی مدل تحقیق، پس از بررسی مطالعات خارجی و داخلی و با در نظر گرفتن شرایط و وضعیت محیطی فعالیت نظام بانکی، مدل پیشنهادی پژوهش طراحی گردیدبطوریکه ابتدا با استفاده ازگزارشهای مالی سالانه حسابرسی شده منتهی به سال1394 بانکهای اقتصاد نوین، ایران زمین، تجارت، پاسارگاد، خاورمیانه، صادرات ، ملت ، کارافرین و ملل،حدود 31 معیار بر اساس شاخصهای اصلی کملز انتخاب وسپس ماتریس تصمیم را تشکیل داده ومیزان اهمیت هرکدام از آنها را بوسیله روش انتروپی محاسبه و در ادامه به عنوان داده های ورودی روش ویکور مورد استفاده قرار گرفته اند. در نهایت رتبه بندی نهایی گزینه ها انجام گردید که بر این اساس بانک اقتصاد نوین به عنوان بهترین بانک از منظر مدل رتبه بندی بر اساس شاخصهای بین المللی کملز شناسایی گردید.
    کلیدواژگان: کمیته بازل، شاخصهای کملز، رتبه بندی، روش آنتروپی، روش ویکور
|
  • Hossein Mohseni, Mohammad Hashem Botshekan Dr Pages 1-28
    Today, many researchers and international financial institutions are interested in measuring and identifying the dynamic interdependency among different financial market and their volatility changes. Index. In order to examine the spillover effect of the foreign currency market on the domestic monetary and financial system in Iran, this paper investigates volatility spillover of foreign currency exchange rates (like dollar and euro to rial) on the banking sector index in the stock market. In this research, we use logarithmic returns and apply them in multivariate GARCH models (in four different methods) for the twelve years periods (from April 2005 to March 2017). This paper is aimed to identify the effect of foreign currency market fluctuations on the banking sector index in order to help to manage financial fluctuations, policy-making and risk management decisions. The results indicate a positive conditional correlation between the short-term volatility of dollar exchange rate and long-run volatility of euro exchange rate with the banking sector index. Moreover, our findings confirm the existence of spillover effects of exchange rate on the banking sector index.
  • Farhad Khodadad Kash, Hona Sadat Hoseini Pages 29-56
    The purpose of this paper is to evaluate the overall economies of scale, specific economies of scale and economies of scope for Iran's Banking industry. In this order, a Translog Cost function was used. For estimating the model, we use Iran's banking industry data during period 1380-91, the cost function and input-share function. The model is estimated by Seemingly Unrelated Regression (SUR) system. Our findings imply that Iran's Banking industry enjoy relatively small economies of scale. The extent of economies of scale is 0.39. The results also show that the specific economies of scale for both loan and investment is at a low level. The results also indicate that to provide various services Simultaneously leads to economies of scope in Iran’s banking sector.
  • Ali Rahmani, Reza Gholamalipour, Ziba Abdollahi Pages 57-70
    The banking sector is one of the most important economic sectors in each country. The total loan repayments of banks are their most important asset, and interest on loans is a major part of the bank's income. Meanwhile, the reason for the accumulation of a large volume of bank liens is a noteworthy point. This study attempts to analyze the determinants factors of non-performing loans in the Iranian banking sector. For this purpose, using panel data and STATA and Minitab software from 1386-1392 (18 banks). We find that in the case of Non-performing loans, bank capitalization, size, and ROE variables have a significant impact on non-performing loans.
  • Mahshid Shahchera, Simin Sadat Mirhashemi Naeini Pages 71-94
    The studies that focus on the relationship between the structure of the banking system and financial stability can be divided into two distinct categories with completely different outcomes. These studies are separated based on their results that the concentration in the banking industry leads to the system fragility (the focus-fragility hypothesis), or in contrast system stability (stabilization focus-stability hypothesis). The aim of the paper is to examine both hypotheses (focus-stability) and (focus-fragility). Accordingly, the direct effect of the concentration on the banking system fragility is tested first by a binary model. This binary model is a function of the bank-specific factors, the industry-specific characteristics, and a set of macroeconomic control variables. First, we estimate the effect of the concentration on the returns on assets and the net interest margin. Then, with forecasting them in a separated regression, we test their effects on bank fragility. According to the results, there is a positive and significant correlation between concentrations on banking stability.
  • Eldar Sedaghat Parast Dr, Maryam Gharedagi Dr, Habibollah Yazdanpour Pages 95-122
    Despite the importance of concentration risk, especially in state-owned banks, it does not seem to be a credible method to manage it, to rank the designated areas or credit ceilings. The purpose of this paper is to apply the scientific method of Tansel (2012) to prioritize the credit allocation of Regional Branches Management (RBM) of Sepah Bank using Fuzzy TOPSIS Approach. First, using national and international studies as well as the environmental analysis of the bank, criteria are determined which are weighted by the bank experts and translated from linguistic scale to triangular fuzzy numbers. In the final stage, Fuzzy TOPSIS method is used to rank RBMs. In this study, data on 40 RBMs and independent branches of Sepah Bank (16 benchmarks) are collected and Fuzzy TOPSIS technique is applied to rank the weighted RBMs. The results show that, among criteria used, the most important criteria are cheap deposit ratios, per capita profits and the target deposit rates. Branches Management of Hormozgan region has taken the highest weight and those of north Tehran and Khuzestan are ranked next, respectively. Free Trade-Industrial Zones branch Management has taken the minimum weight (the lowest ceiling facility).
  • Mohammad Valipour Pasha, Hadi Heidari, Hossein Bastanzad, Azam Ahmadian Pages 123-140
    An incentive model is quantitatively constructed to evaluate bank’s branches efficiency via compensating periodic bonus. A panel data approach is applied for a bank over 9 months in 1393. The null hypothesis is experimentally defined based on the average bonus equality in different branches. Results indicate that the bonus average, deviation and the other moments have equally-disincentivly caused a contraction in the efficiency and future profitability. Meanwhile, the bank was obviously failed to translate the efficiency and risk management requirements into the bonus compensation. The incomplete-efficiency scenario is also observed in the four different bonus compensation mechanisms so incentive indicators have not been influenced by the financial and performance variables.
  • Ahmad Soudani Pages 141-171
    The existence of a proper ranking system helps to increase the health and transparency of the banking system. In addition, It can facilitate to distinguish efficient banks form inefficient banks for customers. Also, The ranking of the financial institutions can lead the managers to try to improve the function to increase their health.The main objective of the research is to propose a systematic method for ranking banks based on Camels international indicators. In order to do this, after reviewing previous internal and foreign studies and looking the environmental conditions of banks activity, we designing the study model. we use the annual financial reports audited on 2015 of the Eqtesad Novine, Iran Zamin, Tejarat, Pasargadae, Middle East, Saderat, Mallet, Karafrin, and Mellal. Then we select 31 indicators from the main Bassel indicators and use them for making a decision matrix table. After, ranking the banks respect to each of indicators by entropy method. Next, for final ranking, the entropy outputs use as an input for the Vikor method. we found the Eqtesad Novin bank was the best bank in the ranking model based on the Camels international indexes.