فهرست مطالب

پژوهش های پولی - بانکی - پیاپی 32 (تابستان 1396)

فصلنامه پژوهش های پولی - بانکی
پیاپی 32 (تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/06/30
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مهدی یزدانی، مهناز محمدی صفحات 173-198
    سیاست یکسان سازی نرخ ارز به عنوان یک سیاست ارزی اعلام شده توسط سیاست گذاران و مقامات پولی، می تواند اثرات مهمی را بر متغیرهای کلان اقتصاد ایران داشته باشد و شرایط رکود تورمی را تشدید کند. در این پژوهش آثار یکسان سازی نرخ ارز بر متغیرهای کلان شامل رشد اقتصادی، تورم و بیکاری، با نگاه به تجربه ی سایر کشورهای نوظهور در این زمینه و با استفاده از داده های ترکیبی طی دوره 2014-1984 ارزیابی خواهد شد. برای این منظور از رویکرد تفاوت در تفاوت ها جهت برآورد آثار این سیاست بر متغیرهای مورد نظر استفاده شده است. به طورکلی نتایج نشان می دهد که سیاست یکسان سازی نرخ ارز در دوره مورد نظر و برای کشورهای مورد پژوهش اعم از کشورهای گروه کنترل و درمان، نرخ رشد اقتصادی و تورم را افزایش داده است، ولی بر نرخ بیکاری اثر معناداری نداشته است. همچنین این سیاست منجر به افزایش رشد اقتصادی، کاهش تورم و کاهش بیکاری در کشورهای گروه درمان نسبت به گروه کنترل شده است. این در حالی است که نقش شرایط اقتصاد کلان و محیط اقتصادی، در اثرگذاری این سیاست تعیین کننده است.
    کلیدواژگان: سیاست یکسان سازی نرخ ارز، رشد اقتصادی، تورم، بیکاری، روش تفاوت در تفاوت ها
  • مجید فشاری صفحات 199-226
    هدف اصلی این پژوهش بررسی اثرگذاری ساختار مالکیت بانک و تغییرات آن بر رفتار ریسک پذیری بانک های دولتی تخصصی و تجاری، بانک های خصوصی تجاری و بانک های خصوصی شده (بر اساس اصل 44 قانون اساسی) مشتمل بر 15 بانک برای دوره زمانی 1384-1393 می باشد. برای این منظور از دو الگو برای برآورد مدل تجربی به روش داده های تابلویی پویا و تخمین زننده گشتاور تعمیم یافته استفاده شده است. در الگوی اول به بررسی نوع و ساختار کلی مالکیت بر ریسک پذیری بانک ها پرداخته شده و در الگوی دوم اثر تغییرات ساختار مالکیت و واگذاری بانک های دولتی به بخش خصوصی بر ریسک پذیری آن ها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تخمین مدل بیانگر این است که بانک های دولتی نسبت به بانک های خصوصی در معرض ریسک بیشتری قرار دارند. این در حالی است که تمرکز مالکیت تاثیر معناداری بر ریسک بانکی ندارد. همچنین بانک های خصوصی شده در دوره بعد از خصوصی سازی کاهش محسوسی را در ریسک تجربه کرده اند. این در حالی است که بانک های رقیب (سایر بانک-های خصوصی و دولتی) در این دوره تغییرات محسوسی در ریسک پذیری نداشته اند. بنابراین می توان بیان کرد که تغییرات در ریسک بانک ها ناشی از خصوصی سازی آن ها بوده است.
    کلیدواژگان: ساختار مالکیت، خصوصی سازی، ریسک پذیری، بانکهای خصوصی و دولتی، رهیافت داده های تابلویی پویا
  • فاطمه میرزاده صفحات 227-246
    راه اندازی بازار آتی در بورس کالای ایران، فرصت پوشش ریسک ناشی از نوسان های قیمت و فضای جدیدی را برای سودآوری ایجاد کرد. در این پژوهش زمان تا سررسید و تعداد موقعیت های تعهدی باز به عنوان متغیر مستقل و بازده معاملات به عنوان متغیر وابسته می باشند. جامعه آماری پژوهش حاضر با توجه به موضوع و کاربرد آن، قراردادهای آتی سکه تمام بهار آزادی طرح امام خمینی (ره) تحویل اردیبهشت، تیر، شهریور، آبان، دی، اسفند در سال 1393 و تحویل تمام ماه های سال 1392 است که داده های آن شامل قیمت پایانی قراردادهای مذکور آتی است که به صورت روزانه جمع آوری شده است. این پژوهش از دیدگاه روش و ماهیت از نوع همبستگی می باشد و جهت آزمون فرضیات پژوهش، از آزمون همبستگی و روش رگرسیون استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که در بررسی تاثیر متغیر زمان تا سررسید بر بازده معاملات آتی، تاثیر معناداری مشاهده شده است، و در مورد تعداد موقعیت های تعهدی باز، بر بازده معاملات آتی تاثیر معناداری مشاهده نشده است.
    کلیدواژگان: بازده معاملات آتی، تعداد موقعیت های تعهدی باز، زمان تا سررسید، قراردادهای آتی
  • سیده راضیه باقری، یاسر رضایی پیته نویی صفحات 247-292
    باتوجه به این که فعالیت اصلی بانک ها جذب و تخصیص منابع مالی است، مدیریت این فرآیند در خصوص نحوه جذب منابع و اعطای تسهیلات باید به بهترین نحو ممکن باشد. مدیریت موفق این فرایند زمانی ممکن است که مدیران اطلاعات دقیقی از بهای تمام شده و منافع حاصل از این فرآیند داشته باشند. هدف از این تحقیق، محاسبه و مقایسه بهای تمام شده سپرده های بانکی تحت دو سیستم بهایابی سنتی، که هم اکنون در بانک های ایران متداول است، و سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت است. به این منظور سپرده های بانکی شعبات درجه یک بانک کشاورزی استان مازندران که شامل 11 شعبه است، طی دوره مالی 1394 به روش ABC بهایابی شد. برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون یومن ویتنی و آزمون t استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهند که بهای تمام شده سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت در روش های سنتی و مبتنی بر فعالیت به طور معناداری متفاوت از یکدیگر بوده است اما در بررسی سایر سپرده ها تفاوت معناداری مشاهده نگردید.
    کلیدواژگان: هزینه یابی، سیستم هزینه یابی سنتی، هزینه یابی بر مبنای فعالیت، بانک کشاورزی، سپرده های بانکی
  • فاطمه حاجی زاده، محمود لاری دشت بیاض، هاشم علی صوفی صفحه 267
    ظهور اقتصاد مبتنی بر دانش، باعث افزایش اهمیت سرمایه انسانی استراتژیک به عنوان یک دارایی نامشهود و منبع مهم ایجاد مزیت رقابتی یک سازمان است. گام برداشتن در جهت ارتقاء این سرمایه نامشهود می طلبد تا به بررسی، ابعاد درونی موجود در انسان بپردازیم و با توجه به حالات و روحیات آنها زمینه ارتقاء سرمایه انسانی موجود و در نهایت عملکرد مالی بانک را فراهم آوریم. پژوهش حاضر سعی دارد تاثیر ابعاد سرمایه انسانی استراتژیک را بر عملکرد مالی در صنعت بانکداری، بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار بررسی کند. لذا برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه سرمایه انسانی استراتژیک و پرسشنامه تاثیر سرمایه انسانی استراتژیک بر درآمدها استفاده گردیده است. پایایی پرسشنامه سرمایه انسانی استراتژیک و پرسشنامه سرمایه انسانی استراتژیک با کمک آلفای کرونباخ در سطح بالایی بوده و روایی نیز در سطح بالایی مورد تائید قرار گرفت. نمونه آماری در این پژوهش 90 نفر از کارکنان بانک ها بوده که به روش طبقه بندی با تخصیص متناسب از بین کارکنان انتخاب شده اند. یافته های پژوهش نشان داد که سرمایه روان شناختی با عملکرد سازمان رابطه مستقیم و معناداری دارد و هر چقدر سرمایه انسانی استراتژیک بیشتر باشد درآمدهای بانک نیز بیشتر است.
    کلیدواژگان: سرمایه، سرمایه انسانی، سرمایه انسانی استراتژیک، عملکردمالی بانک
  • شیرین هدایتی زفرقندی، علیرضا سلوکدار، علیرضا صدیقی صفحات 293-318
    هدف از پژوهش حاضر بررسی پویای رابطه بین متغیرهای پولی و بانکی و تقاضای بیمه های عمر بوده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از حیث ماهیت توصیفی-همبستگی رگرسیونی است. جامعه آماری پژوهش نیز شامل تمامی شرکت های بیمه‏ای ایران طی سال‏های 1368-1394 بوده است که تمامی این شرکت‏ها به عنوان نمونه مورد مطالعه پژوهش انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. در این پژوهش در راستای بررسی رابطه کوتاه مدت و بلندمدت بین متغیرهای مطالعه از روش‏های الگوی خود توضیح برداری VAR و الگوی تصحیح خطای برداری VECM استفاده گردید. نتایج حاصل نشان داد که در کوتاه مدت رابطه معناداری بین نرخ سودهای بانکی و تقاضای بیمه های عمر وجود ندارد. رابطه پویای بین نرخ سودهای بانکی، اعتبارات بخش خصوصی، نفوذ بیمه عمر، نفوذ بیمه غیرعمر، عرضه پول با تقاضای بیمه های عمر معنادار است. نتایج همچنین نشان داد که در کوتاه مدت رابطه معناداری بین نفوذ بیمه غیرعمر با تقاضای بیمه های عمر و نیز عرضه پول با تقاضای بیمه عمر وجود ندارد. با توجه به نتایج حاصل، پیشنهاد می‏شود؛ شرکت های بیمه با ارائه محصولات نوآورانه و جذاب در صنعت بیمه، موجب شوند افراد متکی به نرخ سود بانکی نباشند.
    کلیدواژگان: متغیرهای پولی، متغیرهای بانکی، تقاضای بیمه های عمر، الگوی خود توضیح برداری VAR، الگوی تصحیح خطای برداری VECM
  • شعبان الهی، امید مرعشی پور، علیرضا حسن زاده کریم آباد صفحات 319-352
    علم داده های بزرگ حوزه پژوهشی جدیدی است که با افزایش روزافزون داده های تولید شده در مقیاس بی سابقه، توسط سیستم های مبتنی بر اینترنت، به وجود آمده است. هسته اصلی علم داده های بزرگ، استخراج دانش از داده ها به عنوان زیربنایی برای سرویس های هوشمند و سیستم های تصمیم گیری است. هدف این پژوهش، ارائه چارچوب حاکمیت جهت داده های بزرگ است. روش تحقیق از نوع کیفی بوده و ارائه مدل پارادایمی بر اساس روش نظریه داده بنیان صورت پذیرفته است. همچنین برای انجام پژوهش، تعداد 30 مصاحبه با مدیران و کارشناسان بانک مرکزی صورت پذیرفته است. نتیجه حاصل از مطالعه موردی در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، پیدایش 52 مقوله فرعی را نشان می دهد که این مقوله ها در قالب 15 مقوله اصلی دسته بندی گردیده و در نهایت پس از کسب تائید خبرگان، در شش دسته ی مقوله های علی، محوری، راهبردی، محیطی، واسطه ای و پیامدی قرار گرفتند.
    کلیدواژگان: داده های بزرگ، مدیریت دانش، بانک مرکزی، نظریه داده بنیان، مدل پارادایمی
|
  • Mehdi Yazdani Dr, Mahnaaz Mohammadi Pages 173-198
    The exchange rates unification policy as an announced policy by policymakers and monetary authorities can have important effects on the macroeconomic variables of the Iranian economy and intensify the conditions of the stagflation. By considering the experience of other emerging countries for exchange rates unification policy in this study, the effects of this policy will be evaluated on macroeconomic variables, including economic growth, inflation, and unemployment, using panel data during the period 1984-2014. For this purpose, the difference in differences approach is used to estimate the effects of this policy on the mentioned macroeconomic variables. According to the results, the exchange rate unification policy can leads to increasing economic growth and inflation in both treatment and control groups during the selected period but had no significant effect on the unemployment rate. Also, the policy leads to increasing economic growth, reducing inflation and unemployment in the treatment group compared to the control group. However, the role of macroeconomic conditions and the economic environment have been important.
  • Majid Feshari Dr Pages 199-226
    The relationship among ownership structure and risk of banks is one of the main issues in the money and banking literature and has been considered empirically in recent years. Hence, the aim of this paper is to investigate the impact of ownership structure on the behavior risk of private and public banks with a sample of 15 banks during the 2005-2014. For achieving this objective, two models have been estimated by applying dynamic panel data approach for these groups of banks. The main findings of this study indicate that the ownership structure has a positive effect on the return of banks and the risk of private banks is less than of other public banks after the implementation of privatization rule. Moreover, the leverage effect and growth of GDP has positive effects on the return of banks over the period of study.
  • Fatemeh Mirzadeh Pages 227-246
    The main purpose of this research is to study the relationship between Open Interest and Time-to-maturity with the Return of gold futures contracts in Iran Mercantile Exchange. In this research, open Interest and Time to maturity are independent variables and the Return of contracts is the dependent variable. In this regards, the current statistical population involves future gold contracts of Iran Mercantile Exchange during 15 months. The research data has been gathered through listed futures contracts on the Gold coin with maturity data of 2013 and 2014. The Linear Regression with fixed effects has been used to test the hypothesis. According to the findings, there is a linear relationship between the effects of Time-to-maturity with Returns of future contracts. But the results do not show any significant linear relationship between the number of Open Interests effects and the Return of future contracts.
  • Seyedeh Razieh Bagheri, Yaser Rezari Pitenoei Pages 247-292
    Since, mobilization and allocation of financial funds is the main task of a bank, managing this process should be in the best possible way. It is only possible if managers can successfully analyze the detailed information of the cost and benefits of the process. The main objective of this study is to compare two traditional costing and activity-based costing systems. This study is based on data collection method and the research method is a descriptive case study. Our data sample includes 11 branches of Agricultural Bank in Mazandaran Province during the 2015 fiscal year. To test the research hypothesis, we apply the U Mann Whitney and T-test. The results show that cost of all types of deposit, except the other deposits item, are significantly different in two systems.
  • Fatemeh Hajizadeh, Mahmoud Lari Dashtbayaz, Hashemali Sufi Page 267
    The emergence of the knowledge-based economy increases the importance of strategic human capital as an intangible asset and is an important source of competitive advantage for an organization. To take a step forward to promoting this intangible capital, It is required to study the internal dimensions of human beings and provide an area for enhancing the existing human capital, ultimately examine the financial performance of the bank. This research studies the impact of strategic human capital on financial performance in the listed Banks in the Tehran stock market. To collect data, we use two strategic human capital questionnaires and one questionnaire about the impact of strategic human capital on the income. The Cronbach's alpha indicates the reliability of questionnaires are at a high level and also their validity is confirmed at a high level. In this research, a sample of 90 employees of the banks is selected by classification method with appropriate allocation among the employees. The findings of the study showed that the psychological capital has a direct and significant effect on the performance of the organization. Moreover, the strategic human capital increase the bank's revenues.
  • Shirin Hedayati Zafarghandi, Alireza Soloukdar, Alireza Sedighi Pages 293-318
    The aim of this study is to examine the dynamic relationship between monetary and banking variables and life insurance demand.The sample of this study includes all insurance companies in Iran during the years 1989-2016. In order to examine the short run and long run correlation between the variables, we use VAR and VEC models. The results do not indicate any significant short-term relationship between the banking profit rates and demand for the life insurance. Also, our findings confirm the significance of dynamic relationship among the banking profit rates, private sector credits, the life and non-life insurance penetration rates, money supply and demand for the life insurance. The results also show that there is not any significant relationship between non-life insurance penetration rate and demand for life insurance. Moreover, in the short term, the money supply and demand for life insurance have not any significant relationship. According to the research, it is suggested the insurance companies can make a strong alternative choice besides banks deposit in Iranian financial market by providing innovative and attractive products in the insurance industry.
  • Shaban Elahi, Omid Marashi Pour, Alireza Hassanzadeh Karimabad Pages 319-352
    Big Data Science is a new research field that emerged with the continuous increase of data, scaling up to unprecedented amounts, generated by Internet-based systems. The core of Big Data Science is the extraction of knowledge from data as a basis for intelligent services and decision making systems. The purpose of this study is developing a Framework of Big Data Governance enabling knowledge flow management. Research method is Qualitative and this method is used as paradigm model and is based on grounded theory. In addition, thirty in-depth interviews are held with experts and managers of the central bank of Iran. The result of this case study within the central bank of Iran, represents 52 sub categories which all are categorized as 15 items, and after confirmation by elites, they are categorized as six groups of causal, pivotal, Strategic, environmental, intermediate and consequential.