فهرست مطالب

علوم پزشکی رازی - سال بیست و چهارم شماره 8 (پیاپی 161، آبان 1396)

مجله علوم پزشکی رازی
سال بیست و چهارم شماره 8 (پیاپی 161، آبان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/08/30
  • تعداد عناوین: 11
|
  • مسعود صالحی، محمدرضا مهماندار، آقای توفیق مبادری * صفحات 1-12
    زمینه و هدف
    سوانح و حوادث ترافیکی به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی در جهان مطرح هستند. الگوی رخداد تصادفات ترافیکی در کشورهای مختلف جهان متفاوت است و نیازمند رویکردها و استراتژی های خاص می باشد. هدف از این مطالعه به کار گیری مدل آمیخته رشد پنهان جهت بررسی الگوی تغییرات مرگ و میر تصادفات جاده ای در سراسر جهان بود.
    روش کار
    در این مطالعه طولی، داده های مرگ و میر تصادفات جاده ای سال های 2007، 2010 و 2013 مربوط به 193 کشور از سراسر جهان از گزارش های سازمان بهداشت جهانی استخراج گردید. جهت بررسی روند تغییرات از مدل های منحنی رشد پنهان خطی و غیر خطی استفاده و با هم مقایسه شد. در نهایت جهت گروه بندی کشورها براساس روند ها، مدل آمیخته رشد پنهان برازش داده شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار Mplus 6.12 استفاده شد.
    یافته ها
    مدل منحنی رشد پنهان غیر خطی برازش بهتری نسبت به مدل خطی داشت، با توجه به مدل غیر خطی روند تغییرات مرگ و میر ابتدا کاهش (تا سال 2010) و سپس افزایش داشت. با استفاده از مدل آمیخته رشد پنهان 7 کلاس (1 کلاس خطی و 6 کلاس غیر خطی) با روند مرگ و میر متفاوت استخراج شد.
    نتیجه گیری
    از سال 2007 تا سال 2013 مرگ و میر تصادفات جاده ای جهان ابتدا کاهش و سپس افزایش یافته است. با توجه به روند مرگ و میر، کشورهای جهان به 7 زیرگروه با الگوی متفاوت دسته بندی شدند. بنابراین جهت کاهش مرگ و میر تصادفات جاده در جهان، بهتر است برای هر یک از 7 زیرگروه سیاست های جداگانه ای اعمال شود.
    کلیدواژگان: مدل منحنی رشد پنهان، مدل آمیخته رشد پنهان، تصادفات جاده ای، مطالعه طولی
  • فاطمه مقدم تبریزی، مدینه جاسمی *، حسام سلطانی، رقیه اسماعیلی صفحات 13-20
    زمینه و هدف
    سرطان پستان حادثه ای بسیار استرس زا است که سازگاری اجتماعی از موثرترین مکانیسم های مقابله ای با آن در این گروه از بیماران می باشد .آگاهی از وضعیت سازگاری اجتماعی این گروه از بیماران گامی مهم در راستای ارتقای آن می باشد. لذا مطالعه فوق با این هدف صورت گرفت.
    روش کار
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که بر روی 83 نفر از زنان مبتلا به سرطان پستان شهر بوکان انتخاب شده به صورت نمونه گیری در دسترس انجام گرفت. برای انجام پژوهش از پرسشنامه سازگاری اجتماعی که دربردارنده 45گویه در7 حیطه بر اساس طیف لیکرت 5 درجه ای بود و روایی ان با استفاده از روایی محتوی و پایایی آن با آلفای کرونباخ معادل 89/0 تعیین شده بود استفاده شد. برای توصیف مشخصات فردی- اجتماعی، از آمار توصیفی و برای تجزیه و تحلیل داده های مرتبط با هدف مطالعه از آمار تحلیلی و آزمون ANOVA استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    طبق یافته ها، میانگین سنی افراد شرکت کننده مطالعه 03/7± 32/42سال بوده، 14/57% (47 نفر) بیماران خانه دار، 28/39% (32) بیماران دارای تحصیلات دیپلم، 28/64 (53) دارای درآمد ماهیانه دخل برابر از خرج داشتند. میانگین نمره کلی سازگاری اجتماعی مشارکت کنندگان از 225 برابر 53/0±28/125 بود. در بررسی حیطه های مختلف، بیشترین میانگین حیطه نقش والدی و ارتباط فرد با فرزندان با 59/1±18/19 از نمره کلی 20 وکمترین میانگین مربوط به حیطه روابط زناشویی با میانگین نمره14/1±96/15 از نمره کلی50 بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به سطح پایین سازگاری اجتماعی در زنان مبتلا به سرطان پستان، توجه به مقوله فوق از سوی مسئولین جهت بسترسازی های لازم در این زمینه و معطوف نمودن توجه پرسنل درمانی به این امر حین ارائه خدمات درمانی و مراقبتی امری ضروری است.
    کلیدواژگان: سازگاری اجتماعی، سرطان پستان، شیمی درمانی
  • حامد کرد ورکانه، جمال رحمانی، سمیه تاجیک، میثم زارع زاده، علی نظری، سمیه فتاحی * صفحات 21-30
    زمینه و هدف
    چاقی از مهم ترین مشکلات سلامتی در جهان است و به عنوان یک التهاب مزمن شمرده می شود. بصورتی که افزایش چاقی مرکزی با افزایش التهاب همراه می باشد. رژیم غذایی نقش عمده در تنظیم التهاب ایفا می کند. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین شاخص التهابی رژیم غذایی و چاقی در زنان تهرانی می باشد.
    روش کار
    این مطالعه مقطعی توصیفی تحلیلی بر روی 198 زن مراجعه کننده به مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران به روش خوشه ایانجام شد. دریافت های غذایی از طریق پرسشنامه بسامد خوراک جمع آوری و شاخص التهابی رژیم غذایی محاسبه گشت. اندازه گیری وزن، قد و دور کمرانجام شد. در آنالیز نهایی عوامل مخدوش گر کنترل و سطح معنا داری 05/0 در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    میانگین سنی افراد 4/33 سال و میانگین شاخص توده ی بدنی 1/25 بود. توزیع افراد از نظر وزن، نمایه توده بدن و دور کمر بر حسب شاخص التهابی رژیم غذایی معنا دار بود. نسبت شانس ابتلا به چاقی شکمی برای پایین ترین سهک شاخص التهابی رژیم غذایی پس از تعدیل مخدوش گرها نسبت به بالاترین سهک 10/0 =OR برآورد شد که از لحاظ آماری معنا دار بود اما برای نسبت شانس چاقی عمومی این نسبت شانس معنا دار نبود (2/0 = p).
    نتیجه گیری
    در نتیجه این مطالعه بیان می کند که با افزایش امتیاز شاخص التهابی رژیم غذایی نسبت شانس ابتلا به چاقی شکمی افزایش می یابد. ولی این نتیجه در مورد چاقی عمومی صادق نیست. مطالعات آینده نگر بیشتری می تواند به تبیین روابط این موضوع کمک کند.
    کلیدواژگان: شاخص التهابی رژیم غذایی، چاقی، دور کمر، چاقی شکمی
  • محمد خوشرو *، مهدی شکرابی، محمد ابراهیم خمسه، ناصر کلهر، لیلا نوین، زهرا شیری، محمد خازنی، مهدی یوسفی صفحات 31-38
    زمینه و هدف
    دیابت پنهان خودایمن بزرگسالی (Latent Autoimmune Diabetes in Adults) نوعی دیابت نوع 1 است که ابتدا با درمان های خوراکی کنترل می شود. اما با پیشرفت بیماری نیاز به انسولین پیدا می شود. یکی از فاکتورهای خطر LADA سابقه خانوادگی دیابت است که بخوبی شناخته نشده است. هدف این مطالعه مقایسه بیماران LADA و دیابت نوع1 از نظر سابقه خانوادگی است.
    روش کار
    در این مطالعه، 126 بیمار شامل 86 بیمار دیابت تیپ2 و 40 بیمار دیابت نوع 1 حضور داشتند. در ابتدا دو گروه از نظر ویژگی های بیوشیمیایی، انتروپومتریک و کلینیکی مقایسه شدند. برای شناسایی افراد LADA در بین مبتلایان به دیابت نوع 2 آنتی بادی های ضد جزیره شاملGADA ، ICA و IA2A از طریق الایزا بررسی شدند. سپس بیماران LADA و بیماران دیابت نوع1 از نظر سابقه خانوادگی دیابت مقایسه گردیدند.
    یافته ها
    بر اساس یافته های این مطالعه، 26 نفر (28/74درصد) از بیماران LADA و 17 نفر (5/42) از مبتلایان به دیابت نوع 1سابقه خانوادگی دیابت داشتند. همچنین بین سابقه خانوادگی دیابت و ابتلای به LADA ارتباط معنی داری مشاهده شد (91/3 =OR، IC = 45/10- 46/1 و 005/0=p). میانگین غلظت پپتید C در بیماران LADA که سابقه خانوادگی داشتند 22/0±62/0و در افراد فاقد آن 43/0±05/1 نانوگرم بر میلی لیتر بود که اختلاف معنی داری را نشان می داد (001/ 0=p).
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان می دهد که سابقه خانوادگی دیابت می تواند به عنوان یک فاکتور خطر برای LADA در نظر گرفته شود و همچنین ممکن است اثر خود را از طریق کاهش ارثی انسولین اعمال کند.
    کلیدواژگان: دیابت پنهان اتوایمیون بزرگسالی، اتوآنتی بادی، دیابت ملیتوس نوع1، سابقه خانوادگی دیابت
  • مریم فراغتی، فرامرز سهرابی *، احمد برجعلی، نورعلی فرخی، حسین اسکندری صفحات 39-50
    زمینه و هدف
    با توجه به اینکه اعتیاد، یک بیماری زیستی، روان شناختی و اجتماعی است و به دلیل ماهیت پیش رونده اش همه ابعاد زندگی، فرد، خانواده و اجتماع را به خطر می اندازد، پژوهش حاضر با هدف شناخت و پیش بینی متغیرهای اثرگذار بر موفقیت در ترک مواد در میان معتادان مراکز ترک اعتیاد استان البرز در سال 1395 انجام شده است.
    روش کار
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است که به صورت مقطعی انجام شده است. در این پژوهش، 200 معتاد موفق و 200 معتاد ناموفق به ترک اعتیاد به روش نمونه گیری در دسترس بر اساس جدول مورگان وارد مطالعه شدند و هر دو گروه به پرسشنامه های فرم کوتاه شخصیت نئو، راهبردهای تنظیم هیجان شناختی، ناگویی خلقی تورنتو، مقیاس عواطف منفی داس، نگرش معنوی شهیدی و فرج نیا، و حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت پاسخ داده اند. تحلیل داده ها به روش تحلیل تشخیصی گام به گام و با استفاده از نرم افزار SPSS-20 انجام شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میانگین، متغیرهای حمایت اجتماعی، نگرش معنوی، برون گرایی، توافق جویی، وجدانی بودن و راهبردهای تنظیم هیجان در گروه افراد موفق در ترک اعتیاد و میانگین عواطف منفی، ناگویی خلقی، روان نژندی و پذیرش در گروه افراد ناموفق در ترک اعتیاد بیشتر می باشد. تفاوت بین میانگین گروه ها در تمام متغیرها در سطح 01/0 و در متغیر پذیرش در سطح 05/0 معنادار گزارش گردید.
    نتیجه گیری
    از بین 18 متغیر پیش بین، 7 متغیر حمایت اجتماعی، عواطف منفی، ناگویی خلقی، نگرش معنوی، برون گرایی، پذیرا بودن و ارزیابی مجدد مثبت، در مدل باقی ماندند که با قدرت 8/86 درصد توانایی پیش بینی متغیر ملاک یعنی موفقیت ترک اعتیاد در میان معتادان را دارد.
    کلیدواژگان: شخصیت، معنویت، عواطف منفی، ناگویی خلقی، حمایت اجتماعی
  • حمید ایرانشاهی، مهناز مستاجران، آوات فیضی، پژمان عقدک، قاسم یادگارفر * صفحات 51-66
    زمینه و هدف
    در ایران سرطان پستان به عنوان شایع ترین سرطان زنان و علت مرگ ناشی از سرطان اعلام شده است. هدف از پژوهش حاضر، نیاز سنجی دقیق آموزشی در گروه های مختلف زنان و ارائه ی راهکارهای موثر به منظور افزایش آگاهی نسبت به ابعاد متفاوت این بیماری، راه های پیشگیری و در صورت ابتلاء کشف سریع اولیه و درمان به موقع بود.
    روش کار
    این پژوهش با استفاده از داده های جمع آوری شده در سال1391، به صورت یک مطالعه مقطعی بر روی 10000 زن اصفهانی در سنین 20 تا 65 ساله انجام گردیده است. که از این تعداد 9260 زن، واجد شرایط مطالعه شناخته شدند و داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از رگرسیون کلاس پنهان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین سنی افراد شرکت کننده در این بررسی 7/11±5/37 سال بود. در بررسی عوامل موثر بر شناخت عوامل خطر سرطان پستان، متغیر سن تاثیر بسیار ناچیزی در قرارگرفتن افراد در رده های مختلف داشت. بخت قرار گرفتن زنان با تاریخچه ی خانوادگی مثبت سرطان پستان در کلاس یک و دو نسبت به کلاس سه به اندازه ی30% بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    بیشترین تاثیر روی سطوح آگاهی نسبت به همه ی ابعاد سرطان پستان، محل سکونت (شهر/ روستا) افراد می باشد. به طوری که افراد ساکن شهر نسبت به ساکنین مناطق روستایی شانس بیشتری برای قرار گرفتن در سطح بالاتری از آگاهی را داشتند، که می تواند ناشی از توزیع ناعادلانه ثروت و امکانات آموزشی، بهداشتی و درمانی باشد.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، آگاهی، علائم زودرس، غربالگری، رگرسیون کلاس پنهان
  • سید رضاعطارزاده حسینی *، غلام رسول محمدرحیمی، جواد قائمی صفحات 67-76
    زمینه و هدف
    چاقی مرکزی بدن نسبت به چاقی کل بدن، پیش بینی کننده بهتری برای ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی عروقی هم در کودکان و هم در بزرگسالان است. دور کمر به عنوان یک شاخص چاقی مرکزی بدن؛ از طرفی، نسبت دور کمر به قد ایستاده به عنوان یک جایگزین، و یک اندازه مستقل از سن برای تشخیص خطر بیماری های قلبی عروقی ارائه شده اند. هدف از مطالعه حاضر مقایسه دور کمر، نسبت دور کمر به دور باسن و نسبت دور کمر به قد ایستاده در پیشگویی اضافه وزن/چاقی دانشجویان پسر بود.
    روش کار
    آزمودنی ها دانشجویان پسر جدیدالورود دانشگاه فردوسی مشهد با دامنه سنی 18 تا 22 سال بودند. قد، وزن، نمایه توده بدن، دور کمر، دور باسن، نسبت دور کمر به دور باسن و نسبت دور کمر به قد ایستاده به صورت پابرهنه و با کمترین لباس اندازه گیری شد. از آزمون های ANOVA و تحلیل ROC برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین دور کمر، نسبت دور کمر به دور باسن و نسبت دور کمر به قد ایستاده در گروه های مختلف شاخص توده بدن تفاوت معنی داری داشتند. همچنین، سطوح زیر منحنی برای WC (003/0=p) و WHtR (013/0=p) تفاوت معنی داری داشتند، اما WHR معنی دار نبود (335/0=p).
    نتیجه گیری
    شاخص های WC و WHtR در مقایسه با WHR قدرت تشخیص بهتری در اضافه وزن و چاقی دارند. با این حال WC به دلیل سهولت یادگیری در اندازه گیری، در مقایسه با دو شاخص دیگر، و همچنین به دلیل کم هزینه بودن مناسب تر است.
    کلیدواژگان: دور کمر، دور کمر به دور باسن، دور کمر به قد ایستاده، اضافه وزن، چاقی
  • علاءالدین اعتماداهری *، زهرا کردلو، اکرم هاشمی صفحات 77-87
    زمینه و هدف
    بررسی نگرش کارورزان و دستیاران طب اورژانس بیمارستان حضرت رسول (ص) دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد محیط آموزشی است.
    روش کار
    روش تحقیق از نوع توصیفی مقطعی می باشد. جامعه آماری کارورزان، دستیاران تخصصی دوره طب اورژانس بیمارستان حضرت رسول (ص) که تعداد آن ها در نیمسال اول سال تحصیلی 96-95، 37 نفر بوده، به صورت سرشماری انتخاب شده است. در این مطالعه، از نسخه فارسی روایی و پایایی پرسشنامه The Dundee Ready Education Environment Measure استفاده گردید. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی فراوانی، درصد، نمودار میانگین و انحراف معیار استفاده شده است. و برای استنباط داده ها از آزمون های آمار تحلیلی t مستقل و کای اسکوئر استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج مطالعه امتیاز کلی محیط آموزشی در گروه دستیاران برابر 54/2 ± 138 و در کارورزان 28/1 ± 99 بوده و تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود داشت (001/0 =p) ، بر اساس راهنمای عملی مکالیرو راف ( Roff &McAleer) میانگین امتیازی بین 101تا 150 نشان دهنده این است که نکات مثبت نسبت به نکات منفی بیشتر دانسته شده است.
    نتیجه گیری
    لازم است تصمیم گیرندگان و برنامه ریزان آموزشی تلاش بیشتری در بهبود وضعیت موجود داشته باشند.
    کلیدواژگان: جو آموزشی، یادگیرندگان، پرسشنامه دریم
  • سید محمد زرگر *، حمیدرضا علیزاده اطاقور، ابوالفضل دانایی، معصومه بابایی صفحات 88-98
    زمینه و هدف
    تله مدیسین فناوری جدیدی است که با به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور اعمال مراقبت های پزشکی و بهداشتی بیمارانی که در نقاط دور از مراکز درمانی به سر می برند به کار گرفته می شود. هدف از انجام این تحقیق بررسی عوامل موثر بر پذیرش این فناوری در بیمارستان های ایران بود.
    روش کار
    پژوهش حاضر یک مطالعه کمی می باشد که از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق متشکل از متخصصان و کارشناسان آشنا با فناوری تله مدیسین در بیمارستان های ایران بود که از میان آن ها 250 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب و پرسش نامه الکترونیکی بین آن ها توزیع شد و برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از روش معادلات ساختاری استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که اعتماد کاربران و زیرساخت مناسب بر اثربخشی تله مدیسین تاثیر مستقیم دارند. اثربخشی فناوری تله مدیسین با سهولت استفاده ادراک شده، و سودمندی ادراک شده از تله مدیسین ارتباط مستقیم دارد، اثر مستقیم سهولت استفاده ادراک شده از تله مدیسین بر سودمندی ادراک شده از تله مدیسین و اثر مستقیم سهولت استفاده ادراک شده از تله مدیسین و سودمندی ادراک شده بر تمایل به استفاده از این فناوری و همچنین اثر مستقیم تمایل به استفاده از تله مدیسین بر استفاده واقعی از آن تایید شد.
    نتیجه گیری
    استفاده از فناوری تله مدیسین در کشور ایران ضرورت دارد و برای استقرار و پذیرش فناوری تله مدیسین به زیرساخت فنی و ارتباطی مناسب و جلب اعتماد کاربران نیاز است تا در نتیجه ی افزایش اثربخشی این فناوری، شاهد پذیرش و استفاده روزافزون آن در بیمارستان های کشور باشیم.
    کلیدواژگان: تله مدیسین، مدل پذیرش فناوری، بیمارستان
  • حمیدرضا یزدی، زهرا بهرامی، محمد قربان حسینی، مرتضی سلیمانی *، علی ترکمان صفحات 99-105
    زمینه و هدف
    آسیب رباط صلیبی قدامی می تواند با پارگی منیسک، ضایعات غضروفی و آسیب سایر لیگامان ها همراه باشد. هدف از این مطالعه بررسی اپیدمیولوژی آسیب رباط صلیبی قدامی و آسیب های همراه در جمعیت ورزشکار مراجعه کننده به بیمارستان های فیروزگر و شفا یحیاییان است.
    روش کار
    مطالعه از نوع مقطعی-تحلیلی بوده و ورزشکاران با آسیب رباط صلیبی قدامی از دی ماه 1380 تا آذر ماه 1389 وارد این مطالعه شدند.
    یافته ها
    از مجموع 227 بیمار شامل 220 مرد (92/96%) و 7 زن (08/3%) مورد بررسی قرار گرفتند. میانه مدت زمان بین حادثه و جراحی 18 ماه و متوسط این زمان 85/21 ماه بود. متوسط سن بیماران 6/25 سال بود. 75% بیماران برخی از انواع آسیب منیسک را داشتند (آسیب منیسک داخلی در 15/52% موارد). شایع ترین محل آسیب منیسک شاخ خلفی هر دو منیسک داخلی و خارجی بود. ضایعات غضروفی در 4/13% بیماران دیده شد و بیشترین میزان خطر 4 سال پس از آسیب بود. بیشتر ضایعات غضروفی (5/65%) در کمپارتمان داخلی وجود داشت. شایع ترین آسیب لیگامانی همراه با آسیب لیگامان صلیبی قدامی آسیب لیگامان جانبی داخلی بود (9/6%). ورزش های تماسی خصوصا فوتبال شایع ترین علت آسیب رباط صلیبی قدامی بودند (50%).
    نتیجه گیری
    با توجه به مطالعه حاضر می توان نتیجه گیری کرد که آسیب های همراه با پارگی رباط صلیبی قدامی با گذر زمان افزایش می یابند. مطالعات بیشتری جهت ارزیابی نقش جراحی زودرس (بازسازی لیگامان صلیبی قدامی) در کاهش آسیب های همراه نیاز است.
    کلیدواژگان: لیگامان صلیبی قدامی، اپیدمیولوژی، پارگی منیسک، ضایعه غضروفی، آسیب لیگامانی، افراد ورزشکار
  • خانم معصومه عزیزی *، آقای آرش شهبازیان خونیق صفحات 106-113
    زمینه و هدف

    یکی از اختلال های روان شناختی که به لحاظ نظری، بی ارتباط با میگرن نیست، اختلال وسواس اجباری است که با افکار وسواسی و اعمال وسواسی توصیف می شود. بنابراین، پژوهش حاضر باهدف بررسی مقایسه ای مولفه های اختلال وسواس-اجباری در بیماران میگرنی و افراد سالم انجام شد.

    روش کار

    روش پژوهش حاضر، علی- مقایسه ای بود و جامعه آماری کلیه بیماران سردردی مراجعه کننده به بیمارستان خاتم الانبیاء شهر زاهدان در سال 1394 بودند که با استفاده از Gpower تعداد 105 مبتلابه میگرن با تشخیص قطعی نورولوژیست و پرسشنامه میگرن اهواز شناسایی و با نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه در نظر گرفته شد و با 105 نفر از افراد عادی مقایسه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه های سردرد میگرن اهواز(AMQ) و اختلال وسواسی-اجباری (OCI-R) فوا و همکاران (1998) بودند. داده ها با استفاده از نرم افراز آماری SPSS.19 و شاخص های آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شدند.

    یافته ها

    نتایج حاکی از این بود بین دو گروه مبتلا و غیر مبتلا به میگرن در نمرات مولفه های اختلال وسواسی-اجباری تفاوت معناداری وجود داشت به گونه ای که مبتلایان میگرنی در نمرات شستشو، نظم، وارسی، خنثی سازی و وسواس فکری نمرات بیشتری کسب کرده بودند (05/0p=<). اما در مولفه انباشتبین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0p>).

    نتیجه گیری

    یافته های به دست آمده، از حیث توجه هر چه بیشتر به اختلال وسواس-اجباری در کاهش حملات میگرنی حائز اهمیت است.

    کلیدواژگان: اختلال های روانشناختی، اختلال وسواس، اجباری، میگرن
|
  • Masood Salehi, Mohammad Reza Mehmandar, Tofigh Mobaderi * Pages 1-12
    Background
    Road Traffic Accidents (RTA) is a major public health problem in the world. The RTAs patterns are different in various countries which require taking specific approach es and strategies. The purpose of this study was to use Growth Mixture Model (GMM) to study the pattern of RTAs death rate worldwide.
    Methods
    In this longitudinal study, RTAs death rate data of 193 countries from 2007, 2010 and 2013 were extracted from the World Health Organization reports. In order to investigate the RTAs growth trajectory, linear and nonlinear Latent Growth Models (LGM) were used and compared to each other. Finally, the GMM was fitted to identify and classify countries based on RTAs death rate patterns. Statistical analyses were conducted by Mplus 6.12.
    Results
    The nonlinear LGM fitted better than the linear model. According to nonlinear model, the estimated RTAs rate trend was downward in the first three years and then the rate changed to upward. By using GMM, seven subgroups with different RTAs death rate patterns were determined.
    Conclusion
    From 2007 to 2013, the RTAs death rate in the world started to decline and then increased. Based on death rate growth trajectories, world countries classified into seven subgroups with various patterns. Therefore, in order to reduce RTAs death rate in the world different approaches need to be considered for each subgroup.
    Keywords: Latent growth model, Growth mixture model, Road traffic accident, Heterogeneity, Longitudinal analysis
  • Fatemeh Moghadam, Madineh Jaaemi *, Hesam Soltani, Roghieh Esmaili Pages 13-20
    Background
    breast cancer is a high stressed disease which social adjustment is the most effective way to encounter it in this group of patients. Having Knowledge toward social adjustment has important role in its improvement; we try to show this fact in this research.
    Method
    This study has descriptive design and 83 women with breast cancer were select for this research in Boukan city. For gartering data we used of social adjustment’s questionnaire which contained 45questions in 7 domains its validity was obtained by content validity and its reliability was 0.89 by Alpha cronbach test. Data were analyzed by ANOVA test and SPSS software.
    Results
    result showed the average of age of participants was 42.32, 57.14%of patients were house keeper.39.28 had Diploma degree.64.28 of them had income equal with their spending and 57.14% of patient’s disease was recognized less than 6 months. The average social adjustment’s score was 125.28.53.Assesing varies domain showed that patients have the least problem in their role as parents 19.18±1.59.but their most problem was with their spouse 15.96±1.14.
    Conclusions
    by considering low level of social adjustment in breast cancer women, medical managers and nurses should pay attention toward social adjustment in patients with breast cancer and provide essential facility in this field.
    Keywords: social adjustment, breast cancer, chemotherapy
  • Hamed Kord Varkaneh Kord Varkaneh, Jamal Rahmani, Somaye Tajik, Meysam Zarezadeh, Ali Nazari, Somaye Fatahi * Pages 21-30
    Background
    Obesity is one of the most important public health problems around the world and is considered as a chronic inflammation. It iswell known that body mass index and abdominal obesity are associated with increased inflammation. Diet plays a major role in regulating chronic inflammation. The aim of this study was to investigate the relationship between dietary Inflammatory index (DII) and obesity in Tehranian women.
    Methods
    This descriptive-analytic cross-sectional study was performed on 198 women referred to health centers of Tehran University of Medical Sciences by cluster sampling. Food intake was measured by food frequency questionnaire and the inflammatory diet index was calculated. Anthropometric measurements in women included measurement of weight, height, and circumference. Disturbing factors were adjusted in last analysis and p
    Results
    The mean age of the subjects was 33.4 years and the mean BMI was 25.1. The distribution of individuals in terms of weight, BMI and waist circumference was significant on tertile of DII. The odds ratio for central obesity in the lowest tertile of the DII after adjustment for confounding light compared to the highest tertile was 0.10 that was statistically significant. But the odds ratio for general obesity was not significant, according to tertile of the DII p=0.2.
    Conclusion
    Overall, this study suggests that with increased DII, the odds ratio of central obesity is increased. But has no effect on the risk of developing general obesity. Further studies are required to clarify this relationship.
    Keywords: dietary inflammatory index, obesity, waist circumference, abdominal obesity
  • Mohammad Khoshroo *, Mehdi Shekarabi, Mohammad Ebrahim Khamseh, Naser Kalhor, Leila Novin, Zahra Shiri, Mohammad Khazeni, Mehdi Yousefi Pages 31-38
    Background
    Latent autoimmune diabetes of adults (LADA) is a form of autoimmune diabetes initially managed with oral hypoglycemic agents before becoming insulin requiring. One of the LADA risk factors is family history of diabetes (FHD) that less well understood. Our aim was investigate the influence of FHD on the incidence of LADA compared with those for type 1.
    Methods
    In this cross sectional study, 126 patients participated. Of these, 86 patients had type 2 diabetes and 40 persons were diagnosed with type 1 diabetes. The two groups compared for biochemical, anthropometric and clinical characteristics. The GADA, ICA and IA2A assessed by ELISA technique used for diagnosis of LADA patients. Then, LADA and T1DM patients compared regarding diabetes mellitus family history.
    Results
    According to the findings this study, 26 (74.28%) patients with LADA and 17 (42.50%) patients with type 1 diabetes had a family history of diabetes. Also, a significant association was observed between family history of diabetes and LADA. Mean concentrations of C-peptide in LADA patients with a family history of diabetes was 0.62±0.22 and in those without a family history of diabetes was 1.05±0.43 ng/mL, showed significant differences (p= 0.001).
    Conclusion
    Our study indicates that family history of diabetes could be a risk factor for LADA and that the effect of family history may be mediated through a heritable reduction of insulin secretion.
    Keywords: LADA_Autoantibody_Type 1 Diabetes Mellitus_Family history of diabetes
  • Maryam Faraghaty, Faramarz Sohrabi *, Ahmad Borjali, Noorali Farokhi, Hosain Skandary Pages 39-50
    Background
    Addiction is a biological, psychological and social disease that due to its progressive nature affects all dimensions of life of the individual, the family and the society. Current research aims at identification and prediction of effective variables on success of addiction treatment among addicts of Alborz Province Addiction Treatment Centers in 2016.
    Methods
    This is a descriptive correlational research. For this study, 400 successful and unsuccessful addicts in quitting addiction were selected using convenience sampling and Krejcie and Morgan Table. Both groups answered to Personality Inventory, Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, Alexithymia Scale, Depression Anxiety Stress Scales, Spiritual Attitudes, and Perceived Social Support. Data were analyzed using discriminant analysis through SPSS v. 20.
    Results
    Findings showed that there were higher means for social support, spiritual attitude, extroversion, agreeableness, conscientiousness, and cognitive emotion regulation strategies among treated samples and higher means for depression, stress, alexithymia, and neurosis among addicted individuals. The differences between groups’ means for all variables at p=0.01 and for acceptance variable at p=0.05 were reported to be significant.
    Conclusion
    Among 18 predictable variables seven of them which consist of social support, negative affections, alexithymia, spiritual attitude, extroversion, agreeableness, positive reassessment, remained in the model which with the ability of 86.8 per cent can predict the success of addiction treatment.
    Keywords: Personality, Spirituality, Emotion, Negative affections, Alexithymia, Social Support
  • Hamid Iranshahi, Mahnaz Mostaajeran, Awat Feizi, Pejman Aghdak, Ghasem Yadegarfar * Pages 51-66
    Background
    In Iran, breast cancer is the most common cancers and the first cause of death from cancer. The purpose of this paper was to present accurate educational needs in various women's groups and by providing effective strategies to increase awareness of the different dimensions of the disease, preventing breast cancer, or if it occurs, be discovered and treated at an early stage. These ultimately can reduce the burden of the disease in the community.
    Methods
    This study, using data collected in 2012, was conducted as a cross-sectional study on 10,000 Esfahanian women aged 20 to 65 years. Of these, 9260 women were eligible for the study and the data from the questionnaire were analysed using Latent Class Regression.
    Results
    The mean±SD age of the subjects in this study was 37.5±11.7 years. In evaluating the factors affecting the identification of risk factors for breast cancer, age variable had very little effect on the placement of subjects at different levels. The chance for women with positive family history of breast cancer in class I and II is 30% higher than class III.
    Conclusion
    The place of residence of people (urban / rural) had the most effect on the level of awareness of all aspects of breast cancer. Thus, those individuals living in urban areas had a greater chance of being placed at a higher level of aware than rural residents, which could be due to the unjust distribution of wealth and educational, health and medical facilities.
    Keywords: Breast Cancer, Awareness, Early Symptoms, Screening, Latent Class Regression
  • Seyyed Reza Attarzadeh Hosseini *, Gholam Rasul Mohammad Rahimi, Javad Ghaemi Pages 67-76
    Background
    Central body fat is a better predictor than overall body fat for cardiovascular risk factors in both adults and children. Waist circumference has been used as a proxy measure of central body fat; and Waist-to-height ratio has been proposed as an alternative, conveniently age-independent measure of cardiovascular risk. The purpose of this research was to compared waist circumference, waist-to-hip ratio and waist-to-stature ratio in predicting overweight / obese male students.
    Methods
    Subjects were new entrants male students from Ferdowsi University of Mashhad with range of 18-22 years. Height, weight, body mass index, waist circumference, hip circumference, waist-to-hip ratio and waist-to-stature ratio barefoot and with minimal clothing were measured. Data were analyzed by ANOVA test and ROC analysis.
    Results
    Mean waist circumference, waist-to-hip ratio, waist-to-height ratio in different groups of BMI was significant. Area under the curve for WC (p=0.003) and WHtR (p=0.013) had significant difference, but WHR was not significant (p=0.335).
    Conclusion
    WC and WHtR are better indices than WHR to detect in overweight and obesity; however WC is the index applicable for clinical practice because it is easier to measure than the other two indices and is low cost.
    Keywords: Waist Circumference, Waist, to, Hip Ratio, Waist, to, Height Ratio, Overweight, obesity
  • Ala Etemad *, Zahra Kordloo, Akram Hashemi Pages 77-87
    Background
    Surveying the attitude of interns and emergency medical assistants of Hazrat Rasool hospital in Iran about its educational environment.
    Methods
    The research had cross-sectional descriptive method. The statistical population included all interns as well as all emergency medical assistants of Hazrat-e-Rasool Hospital in the 2017 first semester of whom 37 samples were selected by census. In this study, the Persian version of the DREEM questionnaire was used. Descriptive statistical methods such as frequency, percentage, mean graph and standard deviation and analytical statistics such as t-test and Chi-square were used to analyze the data.
    Results
    The results of study showed that the overall score of the educational environment in the group of assistants was 138.52 and in interns was 99±1.28, which had a significant difference between the two groups (p= 0.001). According to McAleer and Rough's Practical Guide, the average between 101 and 150 indicates that positive points were more than negative.
    Conclusion
    Decision makers and educational planners need more effort to improve the status quo.
    Keywords: Learning atmosphere, learners, Dreamweaver questionnaire
  • Mohammad Zargar Seyyed *, Hamidreza Alizadeh Otaghvar, Abolfazl Danaei, Masomeh Babaei Pages 88-98
    Background
    Telemedicine is a new technology used in electronic and digital technology to provide medical and health care to patients who are away from treatment centers. The purpose of this study was to investigate the factors affecting the adoption of this technology in Iranian hospitals.
    Methods
    The present study is a quantitative study that is considered as an applied objective. The statistical population consisted of specialists and experts familiar with telemedicine technology in Iranian hospitals, among them with simple random sampling method 250 were selected as sample and electronic questionnaire distributed among sample members and the collected data were analyzed using the structural equation method.
    Results
    The results showed that the trust of users and the appropriate infrastructure on the effectiveness of telemedicine had direct effect and the effectiveness of telemedicine is directly associated with the ease of perceived use and the perceived usefulness of telemedicine.
    Conclusion
    The use of telemedicine technology in Iran is necessary, and in order to deploy and adopt telemedicine technology, it is necessary to have the appropriate technical and communication infrastructure and the trust of users, in order to increase the effectiveness of this technology, we will witness its increasing use and acceptance in hospitals of the country.
    Keywords: telemedicine, technology acceptance model, hospital
  • Hamidreza Yazdi, Zahra Bahrami, Mohammad Ghorban Hosseini, Morteza Soleimani *, Ali Torkaman Pages 99-105
    Background
    Injuries to ACL can be seen with meniscus tear, chondral lesions, and other ligament injuries. This study assesses the epidemiology of ACL injury and concomitant injuries in an athletic population.
    Methods
    From January 2001 to December 2011, athletes with ACL injuries were enrolled in this study. Ultimately, 227 patients, 220 males (96.92%) and 7 females (3.08%), were studied.
    Results
    Median interval from accident to surgery was 18 months, and the mean of this interval was 21.85 months. Mean age of patients was 25.6 years. 75% of patients had some type of meniscus injury (medial meniscus injury in 52.15%). The most common site of meniscus injury was posterior horn in both medial and lateral meniscus. Chondral lesions were seen in 13.4% of patients, and the highest risk was 4 years after injury. Most chondral lesions (65.5%) occurred in the medial compartment. The ligament most commonly injured in association with an ACL injury was the medial collateral ligament (6.9%). Noncontact sports, especially soccer, were the most common cause of ACL injury (50%).
    Conclusion
    In this study, we concluded that concomitant injuries with ACL tear will increase with time. Further studies are needed to evaluate the role of early operation (ACL reconstruction) to decrease concomitant injuries.
    Keywords: Anterior cruciate ligament, Epidemiology, Meniscus Tear, Chondral lesion, Ligament Injury, Athletic population
  • Massoumeh Azizi *, Arash Shahbaziyankhonig Pages 106-113
    Background

    One of the psychological disorders that theoretically, is not unconnected with a migraine, obsessive-compulsive disorder is that with obsessive thoughts and rituals described, So this study aimed to compare components Obsessive-Compulsive Disorder in migraine sufferers and healthy individuals.

    Methods

    Method this study was causal-comparative and population included all the patients admitted to Khatam hospital in Zahedan during 2015. 105 people of a migraine selected by using Gpower, recognition of neurologists and Ahvaz Migraine Questionnaire. They were compared with 105 normal individuals. The data collection tools were Ahvaz Migraine a headache (AMQ) and obsessive-compulsive disorder (OCI-R) questionnaire’s. Data analyzed by using descriptive statistics and Manova.

    Results

    Results showed there is a significant difference between the groups with and without migraines in component scores of obsessive-compulsive disorder. So that migraine sufferers in grades washing, ordering, checking, neutralization and intellectual Obsession had more scores(P0.05).

    Conclusion

    The results obtained, in terms of more attention to obsessive-compulsive disorder is important in reducing migraine attacks.

    Keywords: Psychological Disorders, Migraine, Obsessive, Compulsive Disorder