فهرست مطالب

رستنیها - سال هجدهم شماره 2 (پیاپی 54، پاییز و زمستان 1396)

نشریه رستنیها
سال هجدهم شماره 2 (پیاپی 54، پاییز و زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/12/14
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مریم اهل سعادت، حسین ریاحی *، زینب شریعتمداری، محمدحسین حکیمی میبدی صفحه 107
    در این مطالعه، سیانوباکتری های موجود در خاک مزارع گندم در پنج ایستگاه در مجاورت مناطق صنعتی استان یزد پس از طی مراحل کشت و خالص سازی مورد شناسایی قرار گرفتند. شناسایی نمونه ها براساس ویژگی های مورفولوژیک و نیز به روش مولکولی صورت گرفت. همچنین تجزیه خوشه ایو تجزیه مولفه های اصلی با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت و قرابت میان آرایه ها براساس صفات ریختی بررسی گردید. همچنین آنالیزهای فیلوژنتیک با استفاده از مارکر مولکولی 16S rRNA انجام و روابط فیلوژنتیک آرایه ها براساس روش های Maximum Parsimony، Maximum Likelihood و Bayesian ارزیابی گردید. حاصل این مطالعه، شناسایی 32 گونه از سیانوباکتری ها بود که در چهار راسته مختلف قرار گرفت. راسته Oscillatoriales با سه تیره، هشت جنس و 13 گونه و راسته Chroococcales با دو تیره، سه جنس و چهار گونه به ترتیب از بیشترین و کمترین سطح تنوع برخوردار بودند. همچنین نتایج حاصل از این تحقیق، نشانگر کارآیی نسبی مارکر فیلوژنتیک (سکانس ژنی 16S rRNA) به کارگرفته شده و نیز کارایی مطالعات تاکسونومی عددی (آنالیز تجزیه خوشه ای) در جداسازی آرایه های مورد مطالعه بود. ارزیابی چگونگی پراکنش گونه های شناسایی شده در ایستگاه های مطالعاتی و ارایه شرح آرایه های جدید برای فلور جلبکی ایران از دیگر یافته های این مطالعه است. از میان آرایه های شناسایی شده، هفت گونه به اسامیO. ornata، Oscillatoria engelmanniana، Jaaginema pallidum، Pseudanabaena minima، Nostoc edaphicum، Gloeothece tepidariorum و Stenomitos frigidus برای نخستین بار از ایران گزارش می شوند.
    کلیدواژگان: آنالیز فیلوژنتیک، تنوع مورفولوژیکی، سیانوباکتری، فلزات سنگین، گونه جدید، 16S rRNA
  • مونس بخشی *، مهدی ارزنلو صفحه 122
    جنس سپتوریا بیمارگرهای گیاهی مهمی را شامل می شود که در سراسر جهان پراکنده اند و اغلب با لکه برگی و شانکر ساقه در دامنه گسترده ای از میزبان های گیاهی همراه هستند. در این پژوهش، هشت جدایه از این جنس از برگ های دارای علایم لکه برگی میزبان های چوبی و علفی از استان های اردبیل، گیلان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به دست آمد. این جدایه ها با استفاده از راهکار چندمنظری براساس ترکیب داده های توالی هفت ناحیه ژنی (LSU، ITS، ACT، TEF1-α، CAL، TUB و RPB2)، داده های میزبان و صفات ریخت شناختی مورد بررسی قرار گرفتند. چهار گونه شامل Septoria convolvuli، S. protearum، S. polygonorum و S. urticae شناسایی شدند. این نخستین گزارش از وجود آرایه S. protearum برای میکوبیوتای ایران می باشد. همچنین، گیاه Sonchus sp. به عنوان میزبان جدیدی برای گونه S. convolvuli، انار (Punica granatum)، میزبان جدیدی برای گونه S. polygonorum و گیلاس مجلسی (Solanum pseudocapsicum) به عنوان میزبان جدیدی برای گونه S. protearum در سطح جهان معرفی می شوند. علاوه بر این، در این پژوهش، فهرست کاملی از 102 گونه سپتوریا و وابستگان آن که روی میزبان های مختلف در ایران گزارش شده اند، ارایه گردیده است. فهرست حاضر، دربردارنده 78 گونه Septoria، هشت گونه Stagonospora، هفت گونه Sphaerulina، چهار گونه Zymoseptoria، دو گونه Phloeospora، یک گونه Caryophylloseptoria یک گونه Parastagonospora و یک گونه Stromatoseptoria می باشد.
    کلیدواژگان: بیمارگر گیاهی، سیستماتیک، فیلوژنی، لکهبرگی، میکوسفرلا
  • محمد امینی راد *، اورس اگلی، عباس قلی پور صفحه 142
    تیره گل ناز (Crassulaceae)، دارای 33 تا 34 جنس و 1440 تا 1500 گونه در دنیا می باشد که اکثر گیاهان این تیره گوشتی می باشند (Eggli et al. 1995، Thiede & Eggli 2007). از این تعداد، شش جنس و 34 گونه در ایران رویش دارند (Akhiani 2000، Joharchi & Akhani 2006). اخیرا،Prometheum (A. Berger) H. Ohba توسط اوهبا (Ohba 1978) با داشتن هشت گونه، به عنوان جنسی مستقل از Sedum L. در نظر گرفته شده است که شواهد مولکولی نیز این جدایی را تایید می کند. جنس مذکور عنصر ایرانو-تورانی است و در شمال یونان، ترکیه، ارمنستان، ناحیه قفقاز، شمال شرق عراق و شمال غرب ایران پراکنش دارند.
    از این جنس تا به حال، دو گونهP. pilosum (M. Bieb.) H. Ohba تحت نامSedum pilosum M. Bieb. وP. sempervivoides (M. Bieb.) H. Ohba با نامSedum sempervivoides M. Bieb. از ایران گزارش شده است. براساس سه نمونه جمع آوری شده از استان آذربایجان غربی،Prometheum rechingeri (C.-A. Jansson) ''t Hart برای نخستین بار از ایران گزارش می شود. این دو گونه به همراه P. rechingeri، گیاهانی مختص نواحی مرتفع کوهستانی بوده و اغلب در ارتفاعات بالای 2000 متر از سطح دریا در شمال غرب کشور (استان های آذربایجان شرقی و غربی) پراکنش دارند. در این مقاله، توضیحاتی مختصر در مورد تاریخچه تاکسونومی این جنس و گونه های آن به همراه شرح مورفولوژیکی و تصاویر مربوط توضیح داده شده است. همچنین، کلید شناسایی برای سه گونه موجود از این جنس در ایران نیز تهیه و ارایه گردیده است.
    کلیدواژگان: تنوع، تیره گل ناز، فلوریستیک، کوهسری، Rosularia
  • فریبا قادری، بهرام شریف نبی *، محمد جوان نیکخواه صفحه 150
    این مطالعه، با هدف شناسایی گونه های Parastagonospora مرتبط با گیاهان تیره گندمیان در ایران انجام شده است. برخی گونه های جنس Parastagonospora مانندP. nodorum ، خسارت قابل ملاحظه ای به این محصول در دنیا وارد می کنند. در این تحقیق، دو گونه از جنس Parastagonospora شامل P. nodorum وavenae P. روی گندمیان شناسایی شدند. گونه P. nodorum از روی Phalaris arundinacea شناسایی شد. گونهavenae P. نیز به دو گروه تقسیم شد که گروه اول آن، P. avenae f. sp. avenaria (Paa) از روی Phalaris arundinacea و Avena sativa و گروه دوم، P. avenae f. sp. tritici5 (Pat5) از روی Phalaris arundinacea، Bromus hordeaceus و Aegilops tauschii شناسایی شد. شناسایی این گونه ها براساس مشخصات ریخت شناسی مرحله غیرجنسی و تایید مولکولی آن ها براساس توالی یابی ژن بتا زایلوسیداز انجام گرفت. گروه های Pat5 و Paa برای نخستین بار از ایران گزارش می شوند و همچنین تمامی گندمیان مورد مطالعه در این تحقیق، به عنوان میزبان های جدید برای گونه های گزارش شده معرفی می شوند.
    کلیدواژگان: بتا زایلوسیداز، ریخت شناسی، سوختگی خوشه، فیلوژنی، گونه جدید
  • زهرا آقاشریعتمداری، زینب شریعتمداری *، طاهر نژادستاری صفحه 166
    جوامع فیتوپلانکتونی، به عنوان گروه مهمی از تولیدکنندگان اولیه در اکوسیستم های آبی، تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارند. بی تردید فاکتورهای محیطی نقش مهمی در فراوانی و تراکم این میکروارگانیسم های فتوسنتزکننده اعمال می نمایند. در این مطالعه، ارتباط میان فراوانی جوامع فیتوپلانکتونی و متغیرهای هواشناسی، در تعدادی از اکوسیستم های آبی واقع در باغ گیاه شناسی ملی ایران (موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، تهران) مورد ارزیابی قرار گرفت. به این منظور، نمونه هایی از آب سطحی اکوسیستم های آبی مورد نظر به صورت ماهانه و به مدت یک سال بررسی گردید. در مجموع، 122 آرایه فیتوپلانکتونی شناسایی شد که از آن میان، پنج آرایه برای نخستین بار از ایران گزارش می شوند. به منظور ارزیابی چگونگی تاثیرپذیری جوامع فیتوپلانکتونی از متغیرهای هواشناسی، شش جنس غالب از اکوسیستم های مورد نظر به اسامی (Cyanophyta) Chroococcus، Nitzschia (Bacillariophyta)، Glenodinium (Pyrrhophyta)، Scenedesmus، Cosmarium و (Chlorophyta) Tetraedron مورد بررسی قرار گرفتند. از جمله متغیرهای هواشناسی مورد مطالعه می توان به متغیرهای دمایی (دمای بیشینه و کمینه، دمای میانگین، دمای خشک و مرطوب و دمای شبنم)، تعداد ساعات آفتابی و شرایط رطوبتی اشاره نمود. نتایج این مطالعه نشان داد که عوامل اقلیمی از جمله عوامل مهم تاثیرگذار بر جوامع فیتوپلانکتونی هستند. همچنین، نتایج تحلیل وایازشی (آنالیز رگرسیون) تراکم جلبکی و متغیرهای هواشناسی نشان داد که تراکم فیتوپلانکتونی دارای همبستگی معنی داری با تعداد ساعات آفتابی و متغیرهای دمای هوا می باشد. از دیگر نتایج مطالعه حاضر، می توان به اختلاف روابط وایازشی (رگرسیون) و حساسیت های محیطی نمونه های مختلف در مقایسه با یکدیگر نیز اشاره نمود.
    کلیدواژگان: اکوسیستم آب شیرین، تراکم جمعیت، شدت تابش، فلور جلبکی، هواشناسی
  • صدف صیادی، احمدرضا محرابیان * صفحه 181
    ارزیابی الویت ها مهم ترین اقدام در برنامه های حفاظتی محسوب می شود. تهیه نقشه تنوع و الگوهای انتشار به صورت متداولی در پایه ریزی الویت ها در مقیاس های متنوع به کار گرفته شده است. تیره پیچک در مفهوم محدود شده نمایانگر یک الگوی انتشار جهان وطن متشکل از اشکال متنوع زیستی و مشتمل بر 50-60 جنس از 1700-1600 گونه می باشند. تا کنون، مراکز تنوع و انتشار این تیره در مقیاس ایران و آسیا کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه بیانگر دقیق الگوهای انتشار و الویت های حفاظتی در قالب زیستگاهی و گونه ای در تیره مذکور در کشور می باشد. گونه های در معرض تهدید این تیره در ایران 4/20 درصد می باشد که غالبا در مناطق ایرانو-تورانی اکوسیستم البرز و زاگرس انتشار یافته اند. این در حالی است که بیش ترین تنوع تیره مورد نظر نیز در این مناطق استقرار یافته است. به علاوه، تعداد زیادی از آرایه ها در محدوده مناطق تحت حفاظت قرار می گیرند. علی رغم این، در خارج از مناطق حفاظت شده با چالش های متعددی چون تغییرات کاربری اراضی، پاک تراشی جنگل و چرای بی رویه در زیستگاه هایشان مواجه هستند. بنابراین، اقدامات حفاظتی سریع (مشتمل بر حفاظت داخل و خارج از زیستگاه) جهت حفاظت از آن ها بسیار ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: جغرافیای گیاهی، غنای گونهای، گونه های نادر، مدیریت حفاظتی، نقشه انتشار
  • مرضیه بیگم فقیر *، گلنوش شمشیری، عاطفه مهرمنش صفحه 198
    مطالعه حاضر به مطالعه صفات ریزریخت شناسی برگ گیاهان طایفهAgrimonieae (syn.: Sanguisorbeae DC.)، شامل سه جنس (Agrimonia، Aremonia و Sanguisorba)، چهار گونه (Agrimonia eupatoria، Aremonia agrimonioides، S. minor و officinalis S.)، شش زیرگونه (A. eupatoria subsp. eupatoria، A. eupatoria subsp. grandis، A. eupatoria subsp. asiatica، S. minor subsp. minor، S. minor subsp. lasiocarpa و S. minor subsp. muricata) می پردازد. ابتدا نمونه های گیاهی جمع آوری و شناسایی و سپس قطعات برگ شستشو و برای عکسبرداری توسط میکروسکوپ الکترونی (SEM)آماده شدند. نتایج حاصل از آنالیز ریزریخت شناسی، سه نوع کرک (خمیده، موجدار و راست)، چهار نوع تزیینات سطح کرک (خار مانند، پشته های عرضی، زگیل دار و گرانول دار، دو نوع کرک غده ای (سر گرد و استوانه، با سطح صاف تا خاردار)، دو نوع موم روی کوتیکولی لایه نازک (لایه ای صاف و پوسته پوسته) و کریستالوییدی (گرانول دار، صفحات کوچک) و چهار الگوی ترکیبی تزیینات موم را آشکار ساخت شد. به علاوه، در این مطالعه، صفات روزنه بویژه سه نوع الگوی لبه بیرونی/تقریبا درونی و چهار نوع لبه درونی روزنه و سه الگوی پراکنش موم روی لبه درونی روزنه/سلو ل های منفذ/سلول های نگهبان شناسایی شدند. براساس یافته های این تحقیق، صفات ریز ریخت شناسی گونه های مورد بررسی طایفه Agrimonieae حاوی اطلاعات تشخیصی و برای جداسازی سطوح مختلف تاکسونومیک (زیرطایفه، جنس، گونه ها و زیر گونه ها) کارآمد می باشند. براساس این صفات، کلید شناسایی نیز تهیه و ارایه گردید.
    کلیدواژگان: پهنک برگ، SEM، کرک، موم روی کوتیکولی، Agrimonia، Aremonia، Sanguisorba
  • بهاره نوروزی *، حسین فهیمی، ندا اردودری صفحه 210
    مطالعه گونه های سیانوباکتریایی، به خصوص اعضای راستهNostocales ، به دلیل برخورداری از قابلیت تثبیت نیتروژن اتمسفری و در نتیجه نقش آن ها در باروری خاک های کشاورزی در سراسر جهان، در جوامع علمی از اهمیت بسیاری برخوردار است. با این حال، به رغم اهمیت اکولوژیکی، تاکسونومی سیانوباکتری ها هنوز دارای پیچیدگی های بسیار است چرا که مطالعات تاکسونومیک سیانوباکتری ها، به دلیل ویژگی های مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی، در شرایط مختلف بسیار متنوع بوده و این مسئله موجب بروز اختلالات زیادی در سیستم های طبقه بندی شده است. تاکسونومی سیانوباکتری ها، در دهه های اخیر، بویژه بعد از کاربرد روش های مولکولی و فراساختاری، به طور قابل توجهی تغییر کرده است. هدف از مطالعه حاضر این است که از طریق مطالعه پلی فازیک، تفاوت ویژگی های مورفولوژیک و ژنوتیپیک دو سویه سیانوباکتری جداسازی شده از زمین های زراعی و اکوسیستم های آب شیرین در استان کرمانشاه، مورد بررسی قرار گیرد. در حقیقت، شناسایی و تاکسونومی Calothrix sp. N42 و Scytonema sp. N11 جدا شده از ایستگاه های مطالعاتی مختلف واقع در استان کرمانشاه، دارای پیچیدگی های بسیاری بود، چرا که دو سویه در شناسایی های اولیه مورفولوژیک، به علت فیلامنت های غیرمنشعب، سلول های باریک و حضور هتروسیست در انتهای ریسه، Calothrix به نظر می رسیدند، اما با رشد بیشتر، ریسه ها منشعب شدند. بنابراین، آنالیزهای مولکولی و مورفومتریک با استفاده از اطلاعات ژنتیکی حاصل از16S rRNA برای شناسایی سویه ها، در کشت های مایع و جامد در شرایط فتواتوتروفیک انجام گرفت. نتایج حاصل از مقایسه توالی قطعات 16S rRNA و فیلوژنتیک نشان داد که دو سویه، در دو کلاستر فیلوژنتیکی متفاوت قرار می گیرند، لذا با نام های Calothrix sp. N42 و Scytonema sp. N11 در DDBJ به ترتیب با کدهای دسترسی KY548062 و KY548065 ثبت شدند.
    کلیدواژگان: ارزیابیهای فیلوژنتیک، تاکسونومی، Scytonema sp، N11، Nostocales، Calothrix sp، N 42
  • مقاله کوتاه
  • سمیه تکاسی *، ابراهیم کازرونی، بیژن یعقوبی، مصطفی اویسی، حمیدرضا ساسان فر، حمید رحیمیان مشهدی، هاینز مولر، شارر صفحه 222
    جنس آمبروزیا، دارای 40 گونه در دنیا می باشد (Essl et al. 2015). حضور گونهDC. A. artemisiifolia در سال 1991 در بندر انزلی (استان گیلان) گزارش شد (Mozaffarian 1991). طی سه سال اخیر، در مناطق زیادی از حاشیه جاده ها و زمین های رها شده، پراکندگی وسیعی از گیاه آمبروزیا مشاهده شده است. گمانه زنی اولیه این بود که گونه A. artemisifolia در گیلان و به خصوص بندر انزلی گسترش یافته است، اما جمع آوری نمونه های گیاهی و بررسی دقیق براساس کلیدهای معتبر شناسایی نشانگر حضور گونه ای جدید با نام Ambrosia psilostachya DC. بود که سطح گسترش آن ها حدود ده ها هکتار در اراضی بایر منطقه تخمین زده می شد. نمونه های گیاهی و بذور آن ها در سال های 96–1395 جمع آوری شد و مطالعاتی روی آن ها در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گیلان انجام گرفت. با مقایسه فلور منطقه با سال های پیشین، مشخص گردید که این گیاه، زیستگاه گیاهان علوفه ای اراضی مرتعی را به میزان زیادی تسخیر نموده و به دلیل دایمی بودن، ارتفاع بلند تر و طول دوره رشد طولانی تر، دارای غالبیت در بیشتر فلور بومی منطقه بوده و سبب تسخیر زیستگاه گیاهان بومی و همچنین ایجاد محدودیت در تامین علوفه برای دام می شود. در سال 1396 با مطالعه مشخصات ریخت شناسی گونه به کمک منابع علمی معتبر، دقیقا مشخص شد که گیاه مورد اشاره با نام علمی Ambrosia psilostachya، نام عمومی perennial ragweed و نام انگلیسی western ragweed، متعلق به تیره کاسنی می باشد. این گونه، علف هرزی چندساله است که با بذر و ریزوم تکثیر می یابد. ساقه ها منشعب، خشن و چوبی شده، دارای کرک های کوتاه و متراکم می باشند. ارتفاع گیاه بین 100–30 سانتی متر متغیر است. برگ ها 10-5 سانتی متر طول با بوی تند، در پایین متقابل و در بالا متناوب، ضخیم، کرک دار، سبز روشن تا سبز خاکستری، بدون دمبرگ یا گاهی دارای دمبرگ کوتاه، لوب دار، حاشیه صاف یا مضرس هستند. هر بوته این گیاه دارای هر دو نوع گل آذین می باشد. گل های نر در انتهای شاخه ها و زنگوله ای شکل به صورت گل آذین سنبله با جام گل سبز رنگ قرار گرفته اند و دانه های گرده زرد رنگ تولید می کنند که با باد انتشار می یابند. گل های ماده به صورت گل آذین خوشه ایکوچک بدون جام گل در زاویه ساقه و برگ های بالایی قرار گرفته اند. میوه فندقه (آکن)، به رنگ قهوه ای متمایل به سبز، خاکستری یا خاکستری تیره، (6-)3-5/2 میلی متر طول و 5/3-2 میلی متر عرض، صاف و درخشان است.
  • گزارش کوتاه
  • علی عمارلو *، پابلو آلوارادو صفحه 227
    قارچ های دنبلان از لذیذترین، نادرترین و گران ترین قارچ های خوراکی دنیا می باشند. در ادامه پژوهش های مستمر روی دنبلان های کوهی ایران، نمونه هایی از قارچ های دنبلان جنگلی از مناطقی از استان گلستان در تابستان 1395 طی پیمایش کشوری، رویشگاه های آن ها مشاهده گردید که بخشی از مطالعات مربوطه در ایران و بخش تکمیلی آن در اسپانیا انجام گرفت. براساس ویژگی های ماکروسکوپی، میکروسکوپی و مولکولی، این قارچ با نام علمی T. aestivum var. uncinatum برای نخستین بار از ایران گزارش و با شماره دسترسی IR-ZN 1395 C در کلکسیون قارچ های دنبلان پژوهشکده فناوری های نوین زیستی دانشگاه زنجان نگهداری می شود.
|
  • Maryam Ahlesaadat, Hossein Riahi *, Zeinab Shariatmadari, Mohammad Hossein Hakimi Meybodi Page 107
    Culturing, isolation, purification, and identification of cyanobacteria collected from wheat ield soil, in five stations around the industrial areas in Yazd province (Iran) were conducted in this study. dentification of taxa was based on morphology and molecular methods. Cluster analysis and principal component nalyses performed using SPSS software and rate of resemblance among the taxa were investigated. The hylogenetic analyses carried out according to 16S rRNA gene sequences data, and the phylogenetic relationships were ssessed by Maximum Parsimony, Maximum Likelihood and Bayesian Inference. The results of this study ndicated presence of 32 species included in four orders of cyanobacteria. Among these orders, Oscillatoriales with three families, eight genera and 13 species showed the highest species diversity, whereas Chroococcales with two families, hree genera and four species, exhibited the lowest diversity. Among isolated taxa, Oscillatoria ornata, O. ngelmanniana, Jaaginema pallidum, Pseudanabaena minima, Stenomitos frigidus, Nostoc edaphicum, and Gloeothece epidariorum, are reported as new records for algal flora in Iran. Distributions and descriptions of the new taxa were also resented.
    Keywords: Cyanobacteria, heavy metals, morphological diversity, new record, phylogenetic analyses, 16S rRNA
  • Mounes Bakhshi *, Mahdi Arzanlou Page 122
    The genus Septoria includes important plant pathogens with worldwide distribution, commonly associated with leaf spots and stem cankers of a broad range of plant hosts. In this study, eight isolates of Septoria were recovered from leaves with leaf spot on four herbaceous and woody plants from Gilan, Ardebil, East and West Azerbaijan provinces in north and northwest of Iran. The isolates were studied by applying a polyphasic approach including morphological and cultural data, and multi-gene phylogeny (LSU, ITS, ACT, TEF1-α, CAL, TUB, and RPB2). hey were then identified as Septoria convolvuli on Sonchus sp., S. protearum on Solanum pseudocapsicum, S. polygonorum on Punica granatum, and S. urticae on Urtica dioica. Septoria protearum represents a new record for the mycobiota of Iran. Moreover, this research reports Sonchus sp. as new host of S. convolvuli, Punica granatum as new host of S. polygonorum, and Solanum pseudocapsicum as new host of S. protearum worldwide. Additionally, a comprehensive literature-based checklist for 102 septoria-like species known to occur on different plant species in Iran was also provided. The complete annotated list covers 78 Septoria species, eight Stagonospora, seven Sphaerulina, four Zymoseptoria, two Phloeospora, one Caryophylloseptoria, one Parastagonospora, and one Stromatoseptoria.
    Keywords: Leaf spot, Mycosphaerella, phylogeny, plant pathogens, systematic
  • Mohammad Amini Rad *, Urs Eggli, Abbas Gholipour Page 142
    In the course of the study of collected specimens from West Azerbaijan province (NW Iran), Prometheum rechingeri (Crassulaceae) is reported for the first time from Iran. Based on recent phylogenetic and morphological studies in Crassulaceae family, genus Prometheum was considered as independent genus. So far, two species viz. P. pilosum (under Sedum pilosum), and P. sempervivoides (under S. sempervivoides) has been reported from Iran. These two species and the new report are specific to mountains regions and they mostly occur at elevation above 2000 m.s.l. in the northwest of Iran (West and East Azerbaijan provinces). A short discussion on the taxonomic history of the genus Prometheum and the relative species, description, distribution, illustration, ecology and a key for existing three Iranian species is provided.
    Keywords: Alpine, Crassulaceae, diversity, floristic, Rosularia
  • Fariba Ghaderi, Bahram Sharifnabi *, Mohammad Javan-Nikkhah Page 150
    The main purpose of this study was to identify species of Parastagonospora in association with poaceous plants in Iran. Some species of Parastagonospora like P. nodorum causes a major loss to wheat production in the world. In the present research, two species including P. nodorum, and P. avenae were identified from different poaceous species. Parastagonospora nodorum was identified on Phalaris arundinacea. However, P. avenae was divided into two formae specials i.e. P. avenae f. sp. avenaria (Paa) on Phalaris arundinacea and Avena sativa, and the identified P. avenae f. sp. tritici5 (Pat5) on Phalaris arundinacea, Bromus hordeaceus and Aegilops tauschii. Species identification was done according to morphology of anamorph and molecular confirmation was performed on the basis of ß-xylosidase gene sequence. Pat5 and Paa are reported from Iran for the first time and also all of the identified hosts are new to the world.
    Keywords: ?, xylosidase, glum blotch, morphology, new species, phylogeny
  • Zahra Aghashariatmadary, Zeinab Shariatmadari *, Taher Nejadsattari Page 166
    The aim of this study is to determine the effect of environmental conditions with emphasis on the main meteorological factors (air temperature variables, sunshine hour, and humidity), on phytoplankton communities. As important primary producers in aquatic ecosystems, phytoplankton communities could be affected by several factors. Environmental factors play the major role in occurrence and diversity of these photosynthetic microorganisms. In the present study, the relationship between phytoplankton occurrence and meteorological variables was assessed in several artificial ponds and lakes in the National Botanical Garden of Iran. For this purpose, surface water samples of the selected sites were monthly studied over a year. A total of 122 taxa of phytoplanktons were identified in the mentioned sites out of which, five taxa were new records for Iran. Among several taxa, six dominant genera, including Chroococcus (Cyanophyta), Nitzschia (Bacillariophyta), Glenodinium (Pyrrhophyta), Scenedesmus, Cosmarium, and Tetraedron (Chlorophyta), were selected for further investigation. The meteorological factors were considered with emphasis on air temperature variables (maximum and minimum temperatures, average air temperature, wet and dry temperatures, and dew point temperature), sunshine hour, and humidity. Results showed that, climatic conditions can be considered as effective factors on phytoplankton communities. The results of regression analysis between algal density and meteorological variables showed that, phytoplankton’s density has a significant correlation with the sunshine hour and air temperature variables. It seems that, the regression equation and environmental sensitivity vary from one taxon to another.
    Keywords: Algal flora, freshwater ecosystem, light intensity, meteorology, population density
  • Sadaf Sayadi, Ahmadreza Mehrabian * Page 181
    Assessing priorities is the most important action in conservation programs. Rudimentary, mapping of diversity, and distribution patterns have been used to set priorities on diverse scales. The distribution patterns of plant taxa, largely reflect an actual ecological niche. Convolvulaceae s.str exhibits cosmopolitan dispersal of diverse life forms and includes 50–60 genera comprising 1600–1700 species including valuable ornamental, medicinal and food crops as well as weedy taxa. Little attention has been paid to the patterns and diversity centers of this family in scale of Iran and Asia. The present study, explains in as much detail as possible distribution patterns and the priorities for conservation of Convolvulaceae in the context of species and habitats in Iran. Threatened species of Iranian Convolvulaceae include 20.4% distributed in the Irano-Turanian phytochorion as a priority region for conservation planning. Moreover, this family represents the highest richness in the Alborz and central Zagros mountains of Iran. A meaningful proportion of priority taxa and habitats are located in protected areas of Iran. Regardless, some face several threatening factors (e.g. land use change, deforestation, and overgrazing) outside protected areas; therefore, emergent conservation actions (in situ and ex situ methods) appear necessary to protect these taxa.
    Keywords: Conservation management, distribution map, phytogeography, rare species, species richness
  • Marzieh Beygom Faghir *, Golnoush Shamshiri, Atefeh Mehrmanesh Page 198
    The current study, devoted to leaf micromorphology of tribe Agrimonieae in Iran including three genera (Agrimonia, Aremonia, and Sanguisorba), four species (Agrimonia eupatoria, Aremonia agrimonioides, S. minor, and S. officinalis), and six subspecies (A. eupatoria subsp. eupatoria, A. eupatoria subsp. grandis, A. eupatoria subsp. asiatica, S. minor subsp. minor, S. minor subsp. lasiocarpa, and S. minor subsp. muricata). At first, plant materials were collected and identified and then leaf segments were washed and prepared for Scanning Electron Microscopy (SEM). The result of micromorphological analysis revealed three types of trichomes (curved, flexuous and straight), four types of hair surface ornamentations (echinate, transversely elongated papilla, verucate and granulate), and two types of glandular hairs (round to cylindrical head cell with pisilate to echinate surfaces). In all the examined species, epicuticulare wax types were either of film (smooth layers and crust), and crystalloids (granule and platelets), and wax sculpturing which comprises four types of syntupism. In addition, stomata traits were identified especially three types of outer stomatal rim/peristomatal rim, four types of inner stomata rim, and three types of wax distribution on the stomata rim/pore/epidermal cell. Based on author’s achievements, micromorphological characters of studied species of tribe Agrimonieae, possess diagnostic value and were capable of separating different taxonomic ranks (subtribes, genera, species, and subspecies). Based on these characters, an identification key is also prepared and presented herewith.
    Keywords: Agrimonia, Aremonia, epicuticular wax, leaf blade, Sanguisorba, SEM, trichome
  • Bahareh Nowruzi *, Hossein Fahimi, Neda Ordodari Page 210
    The taxonomy of cyanobacteria has been substantially modified in the last few decades, particularly after application of modern ultra structural and molecular methods. The present research, therefore, aimed to investigate, through a polyphasic approach, the differences in morphological and genotypic features of two cyanobacteria strains isolated from different agricultural and freshwaters areas in Kermanshah province (W Iran). In fact, identification and taxonomy of both Calothrix sp. N42 and Scytonema sp. N11 was problematic and confusing. Challenges arose when the two strains seemed to be Calothrix, because of early unbranched filaments, narrow cells and ending by heterocysts. Along with the progression of growth, branching arise. Therefore, molecular analysis was made and morphometric and genetic (16S rRNA) data were used to characterize the strains in liquid suspension cultures and solid media under photoautotrophic conditions. The results of sequencing the 16S rRNA fragment and phylogenetic comparison strongly indicated that, two strains fall into different phylogenetic clusters. They were named as Calothrix sp. N42 and Scytonema sp. N11 and have been registered under DDBJ, accession number KY548062 and KY548065, respectively.
    Keywords: Calothrix sp. N42, Nostocales, phylogenetic approaches, Scytonema sp. N11, taxonomy
  • Somayeh Tokasi *, Ebrahim Kazerooni Monfared, Bijan Yaghoubi, Mostafa Oveisi, Hamidreza Sasanfar, Hamid Rahimian Mashhadiheinz MUller-Scharer Page 222