فهرست مطالب

اندیشه های حقوق عمومی - سال پنجم شماره 1 (پیاپی 8، پاییز و زمستان 1394)

نشریه اندیشه های حقوق عمومی
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 8، پاییز و زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/12/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی اسدالله زاده، خیرالله پروین صفحه 7
    نوع نگاه انسان شناسانه مکاتب فکری مختلف، در فهم مبنا و منشا حقوق بنیادین بشر و نیز شناخت محدوده آن تاثیرگذار است. یکی از مکاتب مهم جامعه شناختی، مکتب کارکردگرایی است که نظریه پردازان آن برداشت خاصی را نسبت به جایگاه و ماهیت انسان، به عنوان هسته اصلی حقوق بنیادین بشر ارائه می دهند. مقاله حاضر با رویکرد تحلیلی و استنادی و با هدف تبیین مفهوم انسان از دیدگاه کارکردگرایانه و تاثیر این نوع نگرش بر حقوق بنیادین بشر تدوین یافته است. یافته های پژوهش حکایت از این دارد که کارکردگرایان با محور قراردادن جامعه و نفی اراده مستقل افراد، دارا بودن حق ذاتی برای انسان، به ما هو انسان را انکار می کنند. همچنین، با بدبینی نسبت به انسان و شرایط آن، ملاک و معیار اصلی وضع حقوق بنیادین بشر را حفظ نظم و تعادل موجود در جامعه و افزایش کارکرد افراد در نظام اجتماعی می دانند.
    کلیدواژگان: کارکردگرایی، حقوق بنیادین بشر، حقوق طبیعی، حقوق موضوعه
  • فاطمه قدرتی * صفحه 23
    قانون اساسی ایران، مهم ترین قانون کشور و میثاق ملی است که پیگیری یا نظارت بر اجرای صحیح آن، در نظام بخشی به جامعه بسیار حیاتی است. در این راستا، در گام نخست، فهم صحیح مراد قانون گذار، به ویژه در رابطه لفظ «قانون» به عنوان یکی از واژگان چندمعنایی و پرکاربرد در اصول قانون اساسی ضروری می نماید. ازاین رو، این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و مراجعه به منابع مدون حقوقی و به شیوه استقرایی و با توجه به مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی، مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی، قوانین عادی و رویه های اساسی، پنج معنای مختلف برای این واژه شناسایی شده است. این معانی عبارتند از: 1. قانون عادی به معنای خاص، 2. احکام شریعت اسلام، 3. هنجارهای حقوقی در مفهوم عام، 4. قانون اساسی، 5. قانون اساسی و قانون عادی در معنای عام. در هریک از اصول قانون اساسی، معنای مورد نظر قانون گذار، با توجه به انواع کاربرد و شیوه استعمال این لفظ در آن اصل خاص، معرفی و تبیین شده است.
    کلیدواژگان: لفظ قانون، ابعاد معناشناختی، اصول قانون اساسی
  • پیمان کمالوند * صفحه 37
    مطالعه درحوزه احکام و شرایع ادیان آسمانی، از جمله مباحث تطبیقی جذاب است. در نظام های حقوقی دینی، که بارزترین مصداق آن در ادیان شریعت محوری مانند اسلام و یهود است، بررسی پرسش های بنیادین مربوط به مجازات ضروری است. این پژوهش، با بررسی فلسفه مجازات در دو حوزه زیر ساخت ها و دستاوردها و پیامدها، در پی پی ریزی نظامی کیفری، که نه مبتنی بر تفکرات و آراء غربی، بلکه برگرفته از شرع مقدس ادیان ابراهیمی است. در این زمینه، آیات قرآن و روایات معتبر و تورات، که از منابع اصلی شناخت احکام این دو آیین است، بررسی گردیده است. هرچند در توارت تحریف هایی صورت گرفته، ولی این بدان معنا نیست که هرآنچه در توارت آمده تحریف شده است؛ بنابراین، قواعد و مقررات حقوقی و اخلاقی فراوانی در تورات وجود دارد که نمی توان در الهی بودن آن تردید کرد.
    کلیدواژگان: مجازات، کفاره، اسلام، یهود، حقوق کیفری
  • علیرضا گیاهی، جمشید صفاری، ابراهیم موسی زاده صفحه 55
    این نوشتار، به بررسی اجمالی اصول حقوق عمومی در اندیشه فارابی می پردازد. اگرچه حقوق عمومی از اصول متعددی برخوردار می باشد، اما این نوشتار، به بررسی چهار اصل کاربردی و پر اهمیت حاکمیت قانون، منع جمع مشاغل، شایسته سالاری و سلسله مراتب اداری در اندیشه فارابی اکتفا کرده است. براین اساس، هدف این نوشتار، ارائه تصویری مختصر و توصیفی از این اصول در اندیشه فارابی می باشد. ازاین رو، مباحث و اصول دیگری نیز وجود دارند که قابل تامل و پژوهش می باشند. رویکرد مقاله تحلیلی توصیفی است.
    کلیدواژگان: فارابی، اصول حقوق عمومی، حاکمیت قانون، شایسته سالاری، منع جمع مشاغل، سلسله مراتب اداری
  • سیدبهزاد لسانی * صفحه 69
    لیبرالیسم یکی از مولفه های مدرنیسم، در نظر و عمل از پروتستانیسم و نهضت اصلاح دینی قرن شانزدهم مدد گرفته و به صورت یک نهضت اجتماعی، که طرفدار آزادی های فردی و رهایی از قید و بندهای هرگونه تشکیلات سیاسی است، در آمده است. در مجموع، دو مبنا برای لیبرالیسم می توان بیان نمود: مبنای فردگرایانه و مبنای جامعه گرایانه. با تامل در این دو مبانی لیبرالیسم، می توان آن را بیانگر یک گرایش فکری و سیاست دانست که شامل اصول کلی از قبیل آزادی بیان عقاید، تفکیک قوا، اقتصاد بازار آزاد و... می باشد. نظریه دولت لیبرال، نظریه ای سیاسی اقتصادی و حکومت مشروطه، یکی از پایه های استقرار آن بود. آدام اسمیت، نقش مهمی در بسط و توسعه این نظریه ایفا کرد. مهم ترین اصل نظریه لیبرالی دولت، این است که دولت برتری و رجحانی بر سایر نهادها ندارد. درواقع دولت یک نهاد اجتماعی میان نهادهای دیگر است؛ نباید در عرصه دیگر نهادها مداخله یا اعمال اراده نماید. در رابطه با دولت لیبرال، سه دیدگاه مختلف وجود دارد: عدم ضرورت دولت، دولت حداقل و دولت حداکثر، یا دولت رفاه. امروزه لیبرالیسم را بیشتر با نظریه دولت حداقل مشخص می کنند، اما با نگاهی به لیبرال ترین کشورها، مشخص می شود که سایه دولت در بسیاری از بخش ها گسترده شده است.
    کلیدواژگان: لیبرالیسم، فردگرایی، بازار آزاد، دولت حداقل
  • محسن یوسف وند، سید حسن عابدیان کلخوران صفحه 87
    حقوق و آزادی های افراد، مورد حمایت اسناد بین المللی حقوق بشر هستند. اما این حمایت، به صورت مطلق نیست؛ نظم عمومی از قیدهایی است که آن را محدود می کند. هدف این تحقیق، بررسی آموزه های اسلامی درباره نظم عمومی و مقایسه آن با دیدگاه موازین بین المللی است. پرسش اصلی پژوهش این است: آموزه های اسلامی چه دیدگاهی در خصوص نظم عمومی دارد؟ آیا از این منظر، با تمسک به نظم عمومی می توان اراده آزاد افراد و گروه ها را در حوزه رفتارهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی محدود کرد؟ این تحقیق، با مراجعه به کتاب های مختلف و به کارگیری روش تحلیلی- توصیفی به این نتیجه رسیده است. ازآنجا که نظم عمومی در فقه اسلامی از قواعد حاکم است، مانند سایر قواعد حاکمی چون «لاضرر» و «لاحرج»، بر سراسر ابواب فقهی جریان دارد. ازاین رو، هر نوع رفتاری که در روند نظم عمومی با گستره و عناصر تعریف شده، اخلال ایجاد نماید، از دیدگاه آموزه های اسلامی ممنوع و حرام قلمداد می شود.
    کلیدواژگان: نظم عمومی، اسناد بین المللی، موازین بین المللی، منافع عمومی، اخلاق حسنه، فقه امامیه، احکام ثانوی
  • ملخص المقالات
    صفحه 107
|
  • Ali Asadolahzadeh, Kheyrollah Parvin Page 7
    The anthropological attitude of various schools of thought has an impact on understanding the basis and source of human fundamental rights as well as understanding its scope. One of the important sociological schools is functionalism, whose theorists offer a special perception of the status and nature of mankind as the core of fundamental human rights. Using an analytical and documentive approach, the present paper seeks to explain the concept of man from the functional point of view and the effect of this kind of attitude on fundamental human rights. The findings of the research show that functionalists, by focusing on society and denying the independent will of individuals, reject human’s inherent right to humanity Also, with pessimism towards human and his/her conditions, they regard the preservation of order and balance of society and increase in the function of individuals in the social system as the main criteria for the establishment of fundamental human rights.
    Keywords: functionalism, fundamental human rights, natural rights, positive law
  • Fatemeh Godrati * Page 23
    The constitution of Iran is the county’s most important law and national covenant, and monitoring or supervising its proper implementation is essential for systematizing the society. In this regard, in the first step, it seems necessary to have a correct understanding of the legislator's intention, in particular regarding the term "law" as a multi-meaning and frequently used term in the constitutional principles. Therefore, using a descriptive-analytical method and an inductive approach, and referring to legal and substantive sources, the study considers the detailed discussions of the meeting for the Final Constitutional Review, the debates of the committee of Constitutional Review and the regular laws and basic procedures and identifies five different meanings for this term by. These meanings include: 1. The ordinary law in a special sense, 2. The rules of the Sharia of Islam, 3. The norms of law in the general sense, 4. The constitution, 5. The constitution and the ordinary law in the general sense. In each of the principles of the constitution, the intended meaning of the legislator has been introduced and explained with respect to the usage of this term in that particular principle.
    Keywords: the term “law”, semantic dimensions, principles of the Constitution
  • Peyman Kmalvand * Page 37
    The study of the rules and shari’a of religions is an attractive comparative topic. In religious legal systems, and most prominently in shari’a -based religions like Islam and Judaism, it is essential to examine fundamental questions regarding punishment. By examining the philosophy of punishment in the two areas of infrastructure and its achievements and implications, this study seeks to found a criminal system, not based on western thoughts and opinions, but derived from the holy shari’a of the Abrahamic religions. In this regard, the Quranic verses, authentic narratives and the Torah, which are the main sources of understanding the rules of these two religions, have been studied. Although there have been distortions in the Torah, this does not mean that everything in this book is distorted. Therefore, there are many legal and moral rules and regulations in the Torah that cannot be doubted in divinity.
    Keywords: punishment, atonement, Islam, Jews, criminal law
  • Alireza Ghiyahee, Jamshid Saffari, Ibrahim Musa Zadeh Page 55
    This paper is a brief investigation of the principles of public law in Farabi's thoughts. Although public law has many principles, this paper only examines the four main and important principles of the rule of law, prohibition of job multiplicity, meritocracy and administrative hierarchy in Farabi's thoughts. Accordingly, the purpose of this paper is to present a brief and descriptive picture of these principles from Farabi's point of view. Therefore, there are other issues and principles that can be considered and studied. The paper uses an analytical –descriptive method.
    Keywords: Farabi, basic principles of public law, rule of law, meritocracy, the prohibition of job multiplicity, administrative hierarchy
  • Seyyed Behzad Lassani * Page 69
    As one of the components of modernism, in theory and practice, liberalism draws from Protestantism and the movement of religious reform in the sixteenth century. It has become a social movement that advocates individual freedoms and liberation from the constraints of any political organization. In sum, two bases can be mentioned for liberalism: an individualistic basis and a socialist basis. Reflecting on these two principles of liberalism, it can be regarded as an intellectual tendency and politics, which includes general principles such as freedom of expression, separation of powers, free market economy, and so on. The theory of the liberal state was a political-economic theory and the constitutional government was one of the foundations for its establishment. Adam Smith played an important role in developing this theory. The most important principle of the liberal theory of the state is that the government has no preference and superiority over other institutions. In fact, state is a social institution among the other institutions and should not interfere in other institutions. With regard to liberal government, there are three different perspectives: the unnecessity of state, the minimum government, and the maximum government or welfare state. Today, each of these perspectives identify liberalism with the theory of the minimum state, but by looking at the most liberal countries, it is clear that government in influential in many parts.
    Keywords: liberalism, individualism, free market, minimum state
  • Alireza Ghiyahee, Mohsen Yousef Vand, Seyyed Hassan Abediyan Kalkhoran Page 87
    The rights and freedoms of individuals are protected by the international documents on human rights. But this support is not absolute; public order is one of the constraints that limits it. The present paper seeks to study Islamic teachings on public order and compare it from the perspective of international standards. The main question of the research is: what is the perspective of Islamic teachings about public order? Is it possible to use public order to limit individuals and group's free will in the fields of political, social, cultural and economic behaviors? By referring to different books and using an analytical-descriptive method, this research has arrived at some conclusions. Since public order in Islamic jurisprudence is among dominant rules, like other dominant rules such as "La-zarar " and "La-haraj” (do not inflict injury or hardship), it is a common rule in all jurisprudential sources. Hence any behavior, that disturbs the process of public order with its defined range and elements, is prohibited and illegal in the view of Islamic teachings.
    Keywords: public order, international documents, international standards, public interest, good ethics, Imamites jurisprudence, secondary Islamic rulings