فهرست مطالب

مطالعات ملی - سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، زمستان 1382)

نشریه مطالعات ملی
سال چهارم شماره 4 (پیاپی 16، زمستان 1382)

  • 324 صفحه، بهای روی جلد: 15,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1382/11/30
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سخن سردبیر
    صفحه 4
  • مقالات
  • روح الله بهرامی صفحه 9

    با ظهور اسلام، زبان عربی به عنوان زبان دین و سیاست، به زبان علمی و تمدن اسلامی تبدیل شد.فتح ایران به وسیله ی مسلمانان، موجب شد که اغلب ایرانیان، اسلام و زبان عربی را به عنوان دین و زبان جدید و بخشی از هویت نوین خود پذیرفته و در تدوین و توسعه ی زبان عربی و گسترش دین اسلام نقش موثری ایفا نمایند.ایرانیان تازه مسلمان، به خوبی، بین هویت اسلامی و ایرانی خود پیوند برقرار کرده و با زبان جهانی اسلام و تمدن اسلامی به نگارش تاریخ روی آوردند.انتقال ویژگی های هویتی ایرانیان، تنها از طریق نوشتن تاریخ میسر بود و برای آنکه مخاطبان سراسر قلمرو جهان اسلام از مرزهای چین تا کوه های پیرنه در فرانسه با آن آشنا شوند، مورخان ایرانی ناگزیر به استفاده از زبان و ادبیات عرب بودند، و همین انعکاس حضور تاریخی و نمایش تجربیات و توان فکری و معنوی، آن چیزی است که ما به عنوان ضرورت تلاش و کوشش برای انتقال تاریخ ملی از طریق زبان عربی مورد بحث قرار می دهیم.

    کلیدواژگان: هویت، هویت تاریخی، تاریخ نگاری، تاریخ ملی، هویت ایرانی، عربی سازی، قبیله گرایی
  • مهدی صلاح صفحه 35

    این مقاله با تکیه بر تاریخ سیستان، درصدد تبیین شاخصه های هویت ایرانی و نقشی است که صفاریان پس از حمله ی اعراب در تجدید هویت ملی (ایرانی) به صورت نوین ایفا کردند. طبق تاریخ سیستان، صفاریان با کیاست و زیرکی خاصی، بین اعتقاد به دین اسلام و فرهنگ عروبت تمایز قایل شدند و از این طریق توانستند هویت ایرانی جدید را که از یک سو ریشه در فرهنگ و تمدن ایران باستان داشت و از دیگر سوی، ریشه در آموزه های دین جدید، تجدید نمایند. به سخن دیگر، ضمن حفظ دستاوردهای تمدنی گذشته و پذیرش دستاوردهای دینی جدید، مانع از آن شدند که اندیشه ی عربیت در عربی نمودن فرهنگ ایرانی توفیق حاصل نماید.

    کلیدواژگان: هویت ایرانی، صفاریان، فرهنگ ایرانی، سیستان، : مزدیسنا، عنصر ایرانی
  • محسن خلیلی صفحه 65

    تاریخ نویسی، تاریخ نگاری و تاریخ نگری، سه گونه گزارش رخدادهای تاریخی است و هرکدام را می توان یک روایت نامید. کتابت رخدادهای تاریخی دوره ی قاجاریه، میان تاریخ نویسی و تاریخ نگاری سرگردان بود. برای رهایی از این سردرگمی و دستیابی به نقطه ی استقرار، که به تاریخ نگری ویژه ی دوره ی قاجاریه منتهی می شود، و جست وجوی هویت، ابعاد و مولفه های آن در متون تاریخی این دوره به ناچار باید تعریف خود را ارایه دهیم. در این مقاله، هویت مثابه ی فرایندی است که طی آن نوعی پاسخ گویی آگاهانه و عامدانه به دو پرسش چیستی و کیستی به دست می آید. سپس هویت را به دو مجموعه ی مفهومی و متمایز «خود» و «دیگری»، پاره های سه گانه ی (ایرانی و اسلامی و غربی) سازنده ی هویت و مبانی سه گونه ی (سنتی و دینی و قانونی) اقتدار به عنوان دست مایه ی هویت بخش و هویت ساز منقسم ساخته، و با این معیارها دو متن تاریخ نگارانه ی دوره قاجار حقایق الاخبار ناصری و افضل التواریخ را مقایسه کرده ایم. مفروض نگارنده آن است که هویت برساخته ماست، خود هیچ عینیتی ندارد و نمی تواند متجسد شود؛ به تعبیر دیگر، مفهوم هویت، خود کاملا بی هویت است. ما با میزان و تعریف خود از هویت که کاملا ساختگی است متون دوگانه ی تاریخ نگارانه را به سخن واداشته ایم. نتیجه آن که، در تاریخ نگاری دوره ی قاجاریه «هویت» در وضعی پرسش انگیز یا به تعبیری در یک «دشواره» قرار داشت و نمی توانست آمیختگی به هنگامی میان مولفه ها و درون مایه های سه گانه ی هویتی بیافریند.

    کلیدواژگان: هویت، تاریخ نگاری، قاجاریه: مشکله هویت، تاریخ نویسی، تاریخ نگری، خود: دیگری
  • حمید کرمی پور صفحه 105

    مطالعه و بررسی ادوار مختلف تاریخ ایران، برای پژوهشگرانی که پیرامون هویت ایرانی یا هویت ملی تحقیق و بررسی می نمایند، از اهمیت اساسی برخوردار است، عباس اقبال، یکی از بزرگ ترین مورخان تاریخ ایران، به اتکای مطالعات و بررسی های تاریخی و ادبی درباره ی هویت ایرانی بر این باور است که کیستی و هستی ایرانیان اگرچه در طول تاریخ، به خصوص پس از ورود اسلام به ایران دگرگونی هایی یافته، اما شاکله ی اصلی آن، زبان و ادبیات فارسی و مجموعه ی خلق و خو و آداب و رسوم ایرانیان بوده است. به طور کلی اقبال معتقد است هویت ایرانی بر میراث ایران باستان، آموزه های متعالی دین اسلام و تجدد غربی استوار است. وی در تاریخ نگاری خود نیز به طور گسترده از دست آوردهای غربیان در این زمینه تاثیر پذیرفته است.

    کلیدواژگان: هویت ایرانی، زبان و ادبیات فارسی، تمدن غرب، تاریخ نگاری
  • ذکر الله محمدی صفحه 129

    میرزا حسن خان مشیرالدوله (پیرنیا) از چهره های معروفی است که از سبک تاریخ نگاری ناسیونالیستی پیروی کرده است. دغدغه ی اصلی او، آسیب شناسی عوامل ضعف و انحطاط ایران در اواخر دوره ی قاجار و تلاش در جهت تقویت هویت ملی از طریق احیای عظمت و شکوه تاریخ و تمدن ایران باستان بود.پیرنیا رسالت اصلی تاریخ نگاری خود را تقویت هویت ملی از طریق افزایش آگاهی های تاریخی و برانگیختن احساسات و غرور ملی مردم قرار داده و کتاب «تاریخ ایران باستان» او بیانگر بخشی از تلاش او در راستای تحقق این هویت است.در تاریخ نگاری پیرنیا، موضوعات مهمی چون: علل و عوامل عظمت و شکوه، انحطاط و سقوط دولت ها به طور عام و دولت های هخامنشی، اشکانی و ساسانی به صورت خاص؛ نقش شخصیت های بزرگ در تحولات مهم تاریخی، به ویژه در ایجاد تمدن های جدید و استمرار بخشیدن به تمدن های گذشته، مورد توجه قرار گرفته و در تحلیل این موضوعات خطوط کلی گفتمان تاریخ نگاری ناسیونالیستی مشهود است. در این مقاله تلاش پیرنیا در این حوزه و هم چنین تلقی او از هویت ملی و عناصر و مولفه های آن مورد بحث قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: هویت ملی، تاریخ نگاری، ناسیونالیسم، ناسیونالیستی، باستان گرایی، وطن پرستی
  • علیرضا ملایی توانی صفحه 153

    این مقاله در جست وجوی هویت ایرانی در کتاب «تاریخ انقلاب مشروطیت» اثر هفت جلدی مهدی ملک زاده است که یکی از شاخص ترین و برجسته ترین آثار تاریخ نگارانه ی انقلاب مشروطیت به شمار می رود. انقلاب مشروطه، در رویکردهای تاریخ نگارانه دگرگونی های شگرفی ایجاد کرد و موجب تحول در این شاخه از معرفت در ایران گردید؛ و تغییراتی نیز در دیگر بنیان های هویتی به وجود آورد. در این مقاله تاریخ نگاری و هویت ملی در پرتو تاریخ انقلاب مشروطیت ملک زاده مورد بررسی قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: انقلاب مشروطه، تاریخ نگاری، هویت جمعی، ملت، استبداد، امپریالیسم، رهبران مذهبی، استقلال، آزادی، هویت ایرانی
  • ایران شناسی
  • محمدرضا کفاش جمشید صفحه 185

    در این مقاله سعی شده است تا زمینه های انسجام ملی چون؛ تداوم سرزمینی، مذهب تشیع، ادغام اجتماعی ناشی از جریانات مهاجرتی و تقسیمات کشوری، ارتباطات، مشارکت در تحولات سیاسی کشور و نقش عوامل فرهنگی توصیف و تحلیل شود.

    کلیدواژگان: انسجام ملی، آذربایجان، ایران
  • معرفی و نقد کتاب
  • باز اندیشی ایران
    محمد توکلی طرقی، علی مرشدی زاد صفحه 219
  • تاریخ تحولات سیاسی ایران: بررسی مولفه های دین، حاکمیت، مدنیت و تکوین دولت - ملت در گستره ی هویت ملی ایران
    موسی نجفی، موسی فقیه حقانی، ه. حسینی یادگاری صفحه 229
  • میزگرد
  • شیرین بیانی، علی بیگدلی، اسماعیل حسن زاده، مرتضی نورایی صفحه 267
  • معرفی و نقد کتاب
  • چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت؟
    اکبر اشرفی صفحه 247
|
  • Rohullah Bahrami Page 9

    With the emergence of Islam, Arabic language form the official and religious language turned into the scientific language and that of Islamic civilization. The conquer of Iran by the Muslims encouraged most of the Iranians to accept Islam and Arabic language as the language of their religion and a part of their new identity and therefore played a significant role in the spread of Arabic language and religion of Islam. The Iranian Muslims who had just embraced Islam established a good relationship between their Islamic and Iranian identities and tried to write their history in an international language which was the language of the Islamic civilization as well. The Iranian writers had to write in Arabic in order to transfer the characteristics of the Iranian identity. This subject is what we are going to discuss in the present paper.

    Keywords: Identity, Historical identity, Historiography, National history, Iranian identity, Arabization, Tribalism
  • Mahdi Salah Page 35

    The present article is an attempt to elaborate on the main indices of Iranian identity through relying on the History of Sistan and the role the Saffarids played in its revival after the attack of the Arabs. According to the History of Sistan, the Saffarids through their sagacity and insight made a distinction between Arabism and Islam and hence succeeded in reviving the Iranian identity which had its roots in the culture and civilization of ancient Iran on the one hand and the teachings of the new religion on the other.

    Keywords: Iranian identity, Saffarids, Iranian culture, Sistan history
  • Mohsen Khalili Page 65

    Historiography, historicism and history-writing are three kinds of reporting the historical events, each of which could called a narrative. Writing down the historical events of the Qajar era has been often bewildering between the historicism and history-writing. In order to rid of this problem, we need to achieve a firm point in the history of the Qajar era. Hence, we have to use the concept identity to reach this point. The present article considers identity as a process in which conscious and intentional answers are given the questions of whatness and quiddity. The concept of identity has been then studied in two texts of historiography of the Qajar era in the present article: Hoquq al-Akhbar al-Nasseri and Afzal ut Tawarikh.

    Keywords: Identity, Historiography, Qajarid history-writings
  • Hamid Karamipour Page 105

    The study of various periods of Iran is very important for a researcher who studies the Iranian identity and national identity. Abbas Iqabl Ashtiani, one of the greatest historians of Iran, relying on his historical and literary studies about the Iranian identity is of the view that although the Iranian identity has undergone changes throughout the history, particularly after the advent of Islam, its whatness and nature, that is, Persian language and literature and Iranian manners and customs, have remained Iranian. Overall, Iqbal maintains that the Iranian identity is based on the heritage of ancient Iran and teachings of Islam.

    Keywords: Iranian identity, Persian literature language, Western civlization
  • Zekrullah Mohammadi Page 129

    Mirza Hossein Khan Mushirudulleh (Pirnya) has followed a nationalistic approach in his historiography. His main concern was pathology of the reasons of the weakness and decline of Iran in the late Qajar era and has made attempts to strengthen national identity and revive the past splendor of the Iranian civilization.

    Keywords: National identity, Historiography, Nationalism, Patriotism
  • AliReza Mullai Tavani Page 153

    The present article is an attempt to search for Iranian identity in the seven-volume History of Constitutional Revolution by Mahdi Malekzadeh, a renowned Iranian historiographer of the era of Constitutional Revolution of Iran. The Constitutional Revolution created profound changes in the historiographical approaches and led to changes in this discipline in Iran. The present article tries to study these changes in Malekzadeh s work.

    Keywords: Constitutional Revolution, Historiography, Collective identity, Nation, Despotism, Imperialism, Religion, Religious leaders, Independence, Freedom, Iranian identity
  • MohammadReza Kaffash Jamsheed Page 185

    Attempts have been made in this article to study and analysis such as territorial integrity, shia School of thought social integration stemming from Migration and Administrative division, Communication, Participation in the political affaires of the country and the role of cultural issues.

    Keywords: Social integration, Territorial integrity, Communication, Political participation, Cultural issues
  • Refashionnig Iran
    Mohammad Tavakoli Toroghi, Ali Morshedi Zad Page 219
  • History of Political developments; study of Religion, Sovreignty, cvility and Evolution of nation–state in expanse of national Identity of Iran
    Musa Najafi, Musa faghieh Haghani, H. Hosseini Yadegari Page 229
  • Shirin Bayani, Ali Bigdeli, Mortaza Nourai, Ismail Hassanzadeh Page 267
  • Why Iran Remaind backward but west developed?
    Kazem Alamdari, Akbar Ashrafi Page 247