فهرست مطالب

روانشناسی پیری - سال سوم شماره 2 (پیاپی 9، تابستان 1396)

نشریه روانشناسی پیری
سال سوم شماره 2 (پیاپی 9، تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/06/31
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مقاله پژوهشی
  • آزاده معماریان، افسانه صنعتکاران *، سید محی الدین بهاری، سید امیر حسن حبیبی صفحات 85-96
    سالمندی یکی از حساس ترین مراحل رشد زندگی انسان است که گذر از آن با داشتن کیفیت زندگی بالا می تواند روند آن را تسهیل کند. پارکینسون بعد از آلزایمر شایع ترین بیماری در سالمندان است و این امر نیاز به توجه بیشتر در حوزه درمان را می طلبد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرینات یوگای خنده بر اضطراب و کیفیت خواب سالمندان مبتلا به پارکینسون بود. پژوهش حاضر، نیمه تجربی به همراه پیش آزمون و پس آزمون بود. نمونه آماری این پژوهش 24 نفر سالمند مبتلا به پارکینسون مراجعه کننده به بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) شهر تهران در دامنه سنی 55 تا 75 سال بود. شرکت کنندگان به طور تصادفی در دو گروه 12 نفره کنترل و تجربی قرار گرفتند. از سیاهه اضطراب بک و آزمون کیفیت خواب پیتزبورگ به عنوان ابزار در این پژوهش استفاده شد. گروه تجربی علاوه بر درمان دارویی معمول، به مدت 8 هفته، هر هفته دو جلسه (45 دقیقه ای) زیر نظر مربی رسمی و متخصص مورد مداخله قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون شاپیرو-ویلک و یو من-ویتنی استفاده شد. نتایج نشان داد یک دوره تمرینات یوگای خنده منجر به کاهش معنادار اضطراب سالمندان مبتلا به پارکینسون شد (001/0P<). همچنین این مداخله منجر به افزایش معنادار کیفیت خواب (001/0P<)، خرده مقیاس های کیفیت ذهنی خواب (003/0P<) و تاخیر در به خواب رفتن (008/0P<) شد اما در خرده مقیاس های مدت زمان خواب (755/0P<)، بازدهی خواب (242/0P<)، اختلالات خواب (068/0P<)، استفاده از داروهای خواب آور (755/0P<) و اختلال عملکرد روزانه (755/0P<) تفاوت معناداری وجود نداشت. با توجه به یافته های این پژوهش می توان از مداخله تمرین یوگای خنده به عنوان یک درمان مکمل، در کنار سایر روش های درمانی، جهت کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب سالمندان مبتلا به پارکینسون استفاده نمود.
    کلیدواژگان: یوگا، خنده، اضطراب، کیفیت خواب، پارکینسون
  • عزت الله قدم پور*، شبنم مشرقی صفحات 97-106
    با توجه به تنوع اضطراب ها به ویژه اضطراب مرگ در دوران سالمندی و رشد روزافزون جمعیت سالمندان، بررسی عوامل مربوط به سلامت روان در این دوره ضروری به نظر می رسد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سلامت معنوی، بهزیستی ذهنی و کیفیت زندگی با اضطراب مرگ در سالمندان شهر خرم آباد بود. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه سالمندان شهر خرم آباد در سال 1396 بود که از جامعه مذکور تعداد 100 نفر(50 نفر زن و 50 نفر مرد) به عنوان حجم نمونه و به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه های سلامت معنوی پولوتزین و الیسون(1982)، کیفیت زندگی SF12 وار، کاسینسکی و کلر(1996)، بهزیستی ذهنی وایرویک ادینبورگ(2007) و اضطراب مرگ تمپلر(1970) بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش، حاکی از وجود رابطه منفی و معنادار بین سلامت معنوی و اضطراب مرگ در سالمندان بود(001/0p< و60/0r=-). بهزیستی ذهنی نیز رابطه منفی و معناداری با اضطراب مرگ در سالمندان داشت (001/0p< و 77/0r=-). همچنین رابطه منفی و معناداری بین کیفیت زندگی و اضطراب مرگ در سالمندان مشاهده شد(001/0p< و 36/0r=-). در نهایت نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد بهزیستی ذهنی و سلامت معنوی، پیش بینی کننده های معناداری برای اضطراب مرگ در سالمندان بودند.
    کلیدواژگان: سلامت معنوی، بهزیستی ذهنی، کیفیت زندگی، اضطراب مرگ، سالمندان
  • احمد به پژوه *، سیمین سلیمانی صفحات 107-114
    کیفیت خواب در دوران سالمندی، کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد و یکی از مشکلات رایج دوران سالمندی، اختلال خواب است. خواب با کیفیت ضعیف، بعد از سردرد و اختلال های گوارشی در رتبه سوم مشکلات افراد سالمند قرار دارد که از شکایت های شایع آنان است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه کیفیت خواب با کیفیت زندگی در افراد سالمند مقیم در خانه های سالمندان سه ناحیه شهر تهران بود. مطالعه حاضر از نوع طرح های توصیفی-تحلیلی است که در خانه های سالمندان تحت پوشش سازمان بهزیستی استان تهران اجرا شد. نود فرد سالمند به روش نمونه گیری تصادفی و با در نظر گرفتن هوشیاری، نداشتن دمانس حاد، توانایی پاسخ گویی و تمایل به شرکت در مطالعه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه های مقیاس کیفیت خواب پیتزبرگ و مقیاس کیفیت زندگی بود. داده های به دست آمده با روش آماری رگرسیون چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد رابطه مستقیم معناداری بین کیفیت زندگی افراد سالمند با کیفیت خواب آنان وجود دارد (001/0>p) و نتایج یکسانی در مورد کیفیت زندگی بین سه گروه مورد مطالعه وجود داشت. در رابطه با کیفیت خواب، میانگین کیفیت خواب افراد سالمند ساکن در ناحیه جنوب به طور معناداری بهتر از نواحی مرکز و شمال شهر تهران بود. به منظور بالا بردن کیفیت خواب و کیفیت زندگی افراد سالمند مقیم در خانه های سالمندان، لزوم برگزاری برنامه های مراقبت ویژه در دوران سالمندی تاکید می شود. همچنین پیشنهاد می شود در پژوهش های آینده، ارتباط بین خواب، سبک زندگی و رفتار روزانه در افراد سالمند مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: کیفیت خواب، کیفیت زندگی، افراد سالمند مقیم در خانه های سالمندان
  • بتول احدی*، سید ابوالقاسم مهری نژاد، فاطمه مرادی صفحات 115-125
    سالمندان از حساس ترین و مهم ترین گروه های سنی جامعه محسوب می شوند و بررسی سلامت روانشناختی، شناختی و هیجانی آن ها سزاوار توجه می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ذهن آگاهی و فراهیجان ها در پیش بینی نارسایی های شناختی سالمندان بود. روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع پیش بین بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه سالمندان شهر تهران در سال 1396 تشکیل دادند. نمونه پژوهش حاضر شامل 215 سالمند بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده از آسایشگاه های سالمندان و روش نمونه گیری خوشه ایدو مرحله ای از پارک های شهر تهران انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه نارسایی های شناختی (برادبنت، کوپر، فیتزجرالد و پارکز، 1982)، پرسشنامه مهارت های ذهن آگاهی کنتاکی (بائر، اسمیت و آلن، 2004) و مقیاس فراهیجان ها (میتمنسگرابر، بک، هافر و اسکوبلر، 2009) استفاده شد. داده های گردآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین نارسایی های شناختی و ذهن آگاهی رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد فراهیجان های مثبت نیز، با نارسایی های شناختی رابطه منفی معنی داری دارند درحالی که بین فراهیجان های منفی و نارسایی های شناختی در سالمندان رابطه مثبت معناداری مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد ذهن آگاهی و فراهیجان منفی می توانند به طور معناداری نارسایی های شناختی را در سالمندان پیش بینی کنند. نتایج پژوهش حاضر نقش ذهن آگاهی و فراهیجان منفی را در نارسایی های شناختی سالمندان آشکار ساخت. این نتایج بیان می-کند که ذهن آگاهی و فراهیجان منفی نقش مهمی در بروز و تشدید نارسایی های شناختی سالمندان دارند.
    کلیدواژگان: نارسایی های شناختی، ذهن آگاهی، فراهیجان مثبت، فراهیجان منفی، سالمندان
  • نسیم رحیمی، کریم افشاری نیا * صفحات 127-136
    هدف پژوهش حاضر پیش بینی سرسختی روانشناختی بر اساس میزان تمایز یافتگی و تحمل ناکامی در سالمندان بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه سالمندان بالای 06 سال تحت پوشش اداره تامین اجتماعی شهر کرمانشاه بود. نمونه آماری نیز با استفاده روش نمونه گیری دردسترس تعداد 591 نفر از سالمندان انتخاب شدند.
    ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سرسختی روان شناختی اهواز، تمایز یافتگی اسکورون و فریدلندر ) 5991 (و تحمل ناکامی هارینگتون ) 5661 ( بودند. یافته ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره نشان داد که بین تمایزیافتگی با سرسختی روانشناختی سالمندان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بین تحمل ناکامی با سرسختی روانشناختی سالمندان رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. متغیرهای تحمل ناکامی، تمایزیافتگی در زمینه هم آمیختگی با دیگران و تمایزیافتگی در زمینه واکنش پذیری عاطفی به ترتیب پیش بینی کننده سرسختی روانشناختی سالمندان می باشند.
    کلیدواژگان: سرسختی روانشناختی، تمایز یافتگی، تحمل ناکامی، سالمندان
  • زهره پیرحیاتی *، زیبا برقی ایرانی صفحات 137-146
    هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی مداخله گروهی«درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد» (ACT) بر سلامت روان و عملکرد شناختی در سالمندان مبتلابه بیماری تخریب ماکولا وابسته به سن(ARMD) بود.
    روش
    این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه ی پژوهش، سالمندان مبتلابه بیماری تخریب ماکولا وابسته به سن مراجعه کننده به کلینیک فوق تخصصی چشم نوردیدگان کرج بود. نمونه ی پژوهش 28 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برنامه مداخله بر مبنای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در طی 8 جلسه 120 دقیقه ای به صورت مشاوره گروهی انجام شد.
    یافته ها
    نتایج با استفاده از روش تحلیل واریانس مکرر و آزمون های تبعی LSD تحلیل شد و نتیجه ی حاصل از این پژوهش اثربخشی مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را بر متغیر سلامت روان در سلامت عمومی و خرده مقیاس های نشانه های جسمانی، اضطراب و بی خوابی و افسردگی معنادار نشان داد ولی نتایج در خرده مقیاس کارکرد اجتماعی معنادار نبود. این اثرات در پیگیری هم حفظ شده بود؛ اما مداخله مذکور بر عملکرد شناختی بی تاثیر بود.
    نتیجه
    با توجه به یافته های پژوهش می توان از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد» (ACT) بر ارتقاء سلامت روان در سالمندان مبتلابه بیماری تخریب ماکولا وابسته به سن (ARMD) استفاده کرد.واژگان کلیدی: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)، سلامت روان، عملکرد شناختی، سالمندی، بیماری تخریب ماکولا وابسته به سن (ARMD).
    کلیدواژگان: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، سلامت روان، عملکرد شناختی، سالمندی، بیماری تخریب ماکولا وابسته به سن
  • نیره جولایی، ژاله باقرلی *، افسانه صنعتکاران صفحات 147-157
    امروزه بحث سلامتی و تندرستی در حوزه های جسمانی و روان شناختی سالمندی از موضوعات مهم جهانی است. شواهد نشان می دهند فعالیت جسمانی می تواند موجب بهبود عملکرد ذهنی و شناختی شود و همچنین در پیشگیری از کاهش عملکرد شناختی نقش داشته باشد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات منظم پیلاتس بر حافظه بلندمدت و کوتاه مدت سالمندان بود. روش این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی سالمندان مقیم خانه های سالمند استان البرز در سال 1396 بود که از میان آنان 30 سالمند 60 سال به بالا با توجه به معیارهای ورود به عنوان نمونه در دسترس از مرکز نگهداری سالمندان کهریزک استان البرز انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه تجربی (15=n) و کنترل (15=n) قرار گرفتند. از مقیاس حافظه وکسلر به عنوان ابزار در این پژوهش استفاده شد. گروه آزمایش طی 24 جلسه یک ساعته مورد مداخله (تمرین پیلاتس: مقدمه، تنفس و ایستادن، برنامه حرکات سطح یک، دایره تک پا، پل شانه، کشش تک پا، کشش دو پا، کشش مهره ها به سمت جلو، سرد کردن) قرار گرفت. اطلاعات به وسیله آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد، تمرینات منتخب پیلاتس منجر به بهبود معنی دار حافظه کوتاه مدت زنان سالمند شد (001/0p<)؛ اما بر حافظه بلندمدت سالمندان اثر معنی داری نداشت (114/0p=). بنابراین می توان از مداخله پیلاتس جهت حفظ و بهبود حافظه کوتاه مدت سالمندان ساکن در خانه های نگهداری سالمند استفاده نمود و جهت حفظ و بهبود حافظه بلندمدت بایستی مدت زمان بیشتری را در این خصوص صرف نمود.
    کلیدواژگان: پیلاتس، حافظه بلندمدت، حافظه کوتاه مدت، سالمند
|
  • Azadeh Memarian, Afsaneh Sanatkaran *, Seyyed Mohialdin Bahari, Seyed Amir Hassan Habibi Pages 85-96
    The purpose of this study was to examine the effect of a period of laughter yoga trainings on anxiety and sleep quality in in Elderly patients with Parkinson’s disease.this study was a semi empirical and an applied research. The statistical populations of this study were 24 patients (55-75 years old) with Parkinson’s disease who were referring to Rasoul Akram Hospital in Tehran city. Subjects were randomly divided into the control group (N=12) and experimental group (N=12). The instrument of this study was the Beck Anxiety Inventory (1988) and Pittsburgh sleep quality questionnaire (1989). The experimental group received an intervention for 8 weeks, two sessions in per week (45 minutes) under an official and expert coach’s supervision in addition to usual medical treatment. The collected data was analyzed by the Mann–Whitney U and Shapiro-Wilk test. the results of this study showed that a period of laughter yoga trainings led to a significant reduction of anxiety in patients with Parkinson’s disease (P=0.000). Also, this intervention led to a significant increasing of sleep quality (P=0.000), subjective sleep quality (P=0.003), and sleep latency (P=0.008), but there was no significant difference in sleep duration (P=0.755), sleep efficiency (P=0.242), sleep disturbances (P=0.068), use of sleeping medication, and daytime dysfunction (P=0.755) subscales. the results of this study showed that the intervention of laughter yoga practice can use as a complementary treatment alongside other treatment methods to reduce anxiety and improve sleep quality in patients with Parkinson’s disease.
    Keywords: Yoga, Laugh, Anxiety, Sleep Quality, Parkinson
  • Ezatollah Ghadampour *, Shabnam Moshrefi Pages 97-106
    The aim of this study was to investigate the relationship between spiritual health, subjective well-being and quality of life with death anxiety in the elderly Khorramabad city. The purpose of this study was to investigate the relationship between spiritual well-being, mental well-being and quality of life with death anxiety in the elderly in Khorramabad city. The research method was descriptive correlational.
    The statistical population consisted of all elderly in Khorramabad city in 2017. The sample size was 100 individuals, including 50 elderly women and 50 elderly men of Khorramabad city who were selected by stratified random sampling.
    The data collection instruments were Pulutzin & Ellison's Spiritual Health Questionnaire (1982), Cassinsky & Claire's Quality of Life (SF12) (1996), Edinburgh Wirwick's subjective well-being (2007) and Templer's Death Anxiety (1970) Questionnaires. The collected data were analyzed using Pearson correlation coefficient and stepwise regression.
    The results of this study indicated a significant negative relationship between spiritual health and death anxiety in the elderly (P = 0.001, r = -0.66). There is a significant negative relationship between subjective well-being and the death anxiety in the elderly .... .
    Keywords: Spiritual Health, subjective well-being, Quality of life, Death anxiety, Elderly
  • Ahmad Beh-Pajooh *, Simin Solimani Pages 107-114
    Sleep quality affects quality of life in old aged people and sleep disorders is one of the most common problems in this group. Sleep with poor quality, after headaches and gastrointestinal disorders is the third most common complaints among older people. The objective of this study was examining the relationship between life quality and sleep quality in older people living in nursing homes within three districts of Tehran, Iran. This descriptive-analytical study was conducted in nursing homes for older people under coverage of General Welfare Organization of Tehran, Iran. Ninety elders selected for this study based on random cluster sampling, were able to respond due to their consciousness and not suffering from acute dementia and were willing to participate in the study. The data were collected by using Pittsburg Sleep Quality and Index and Quality of Life Scale. The data were analyzed based on multivariate regression test. Equal results were obtained for all three groups which demonstrated significant relationship between quality of sleep and quality of life (P
    Keywords: Sleep Quality, Quality of life, Older people residing in nursery homes
  • Batool Ahadi *, Abolghasem Mehrinejad, Fateme Moradi Pages 115-125
    Elderly is one of the most sensitive and important age groups of community and their psychological, cognitive and emotional health deserves attention. The aim of the present study was to investigate the role of mindfulness and meta-emotions in predicting cognitive failures in elderly people. The method of this research was correlational- predictive. Statistical population comprised of all elderly people in Tehran in 2017. The sample of this study included 215 elderly who were selected by simple random sampling method from nursing homes and a two stage cluster sampling method from Parks in Tehran City. In order to gathering data Cognitive failures questionnaire (Broadbent, Cooper, FitzGerald & Parkes )Kentucky inventory mindfulness skill (Baer, Smith & Allen, 2004) and Meta-emotions scale (Mitmansgruber, Beck, Hofer & Schubler 2009) were used. In order to analyze data Pearson correlation coefficient and Multiple Regression method were employed. The results of Pearson correlation coefficient indicated that mindfulness had a significant negative correlation with cognitive failures. It was also found that positive meta- emotions had significant positive correlation with cognitive failures. And negative meta-emotions had significant negative correlation with cognitive failures. The results of regression analysis indicated that Mindfulness and negative meta-emotion can predict cognitive failures in the elderly. The results of the study showed that mindfulness and meta-emotions plays an effective role in explaining cognitive failures in the elderly.
    Keywords: Cognitive Failures, Mindfulness, Positive Meta-Emotion, Negative Meta-Emotion, The elderly
  • Nasim Rahimi, Karim Afsharinia * Pages 127-136
    objective of the study forecast psychological stubbornness, according to the distinction and tolerance towards failure in the elderly. method This research is a description of the kind of solidarity. all the elderly statistical community over the 06 years, under the cover of the social security directorate Kermanshah city. also statistics sample using the method of sampling is available to 591 the number of elderly people were selected. the tools used in this study Ahwaz psychological questionnaire tenacity, ÇӘæÑæä and ÝÑیÏáäÏÑ towards 5991 (and) harrington failure (5661) to bear. Findings using Pearson regression method and the Multivariate showed that stubbornly elderly between psychological and significant relationship exists. between tolerance with failure psychological seniors, there is a significant positive relationship. bear variables, ÊãÇیÒیÇÝʐی failure in the field of commingling with and others in the field of emotional reactivity, respectively, forecasters are elderly psychological tenacity.
    Keywords: psychological tenacity, differentiation, tolerance towards the failure of the elderly
  • Zohreh Pirhayati *, Ziba Barghi Irani Pages 137-146
    The aim of this study was to determine the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on mental health and cognitive function in elderly patient with Age- Related Macular Degeneration (ARMD(.
    Method
    This study is a Quasi- experimental design using pre- test, post- test and control group. The population of the study was from elderly people with Age- Related Macular Degeneration admitted to Noor- E- Didegan Karaj.28 elderly people were selected as sample of the study by non- random (available) method and randomly divided into two groups as experimental and control groups. The treatment plan of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) was developed in eight 120- minutes sessions and Group counseling was carried out.Findings:The results were analyzed through Recurrent Measurement Analysis of variance as well as LSD functional tests. The findings revealed that the Effectiveness of Acceptance and Commitment (ACT) was significant on mental health variable in general health, subscale somatic symptoms anxiety, insomnia, and depression; whilst was not significant in subscale of social dysfunction. The results also showed that the therapeutic effects of this approach were maintained in follow- up sessions. The mentioned treatments have also shown no effect on cognitive function.
    Conclusion
    According to the findings of the study, Acceptance and Commitment Therapy (ACT) can be used for mental health enhancement in elderly people with Age- related Macular Degeneration.Key words: Acceptance & Commitment therapy (ACT),Mental Health, Cognitive Function elderly,Age- Related Macular Degeneration ( ARMD).
    Keywords: Acceptance, Commitment therapy (ACT), Mental Health, Cognitive Function elderly, Age- Related Macular Degeneration (ARMD)
  • Nayereh Joolaei, Jaleh Bagherli *, Afsaneh Sanatkaran Pages 147-157
    In today’s world, the issue of physical and psychological health and well-being of the elderly is one of the most important global concerns. Evidence suggests that physical activity can improve mental and cognitive performance and also play a role in preventing cognitive function decline. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of regular Pilates exercises on long-term and short-term memory of the elderly. This research was a semi-experimental with pre-test and post-test design and control group. The statistical population of this study included all elderly people living in the elderly homes of Alborz province in 1396. 30 elderly people aged 60 years and above were selected from the Kahrizak Care Center in Alborz province as convenient samples, according to the entry criteria, and were randomly divided into two groups of experimental (n = 15) and control (n = 15). The Wechsler Memory Scale was used as a tool in this research. The experimental group was intervened during 24 sessions of an hour (Pilates exercise: introduction, breathing and standing, level 1 exercises, single leg circle, shoulder bridge, single leg stretch, double legs stretch, spine stretch forward, cool down). Data were analyzed using covariance analysis. The results shows that Pilates exercises result in a significant improvement in short-term memory of elderly women (p
    Keywords: Pilates, Long-Term Memory, Short-Term Memory, Elderly