فهرست مطالب

اللغه العربیه و آدابها - سال سیزدهم شماره 35 (شتاء 2017)

مجله اللغه العربیه و آدابها
سال سیزدهم شماره 35 (شتاء 2017)

  • تاریخ انتشار: 1396/12/26
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مقاله پژوهشی
  • انور پنام * صفحات 477-492
    استعرض هذا المقال قضیه شائکه استحوذت علی مساحات واسعه من الاهتمام فی اروقه الدراسات الترجمیه وهی قضیه الجدل المحتدم فی الشعر بین التحرر والتبعیه من منظار مدرستین من ابرز المدارس التی ظهرت فی الحقل الترجمی الا وهما المدرسه اللغویه والمدرسه التاویلیه. حیث قام المقال بتغطیه جوانب مهمه من ذلک الجدل والتی تتمثل فی جانب الشکل او المضمون وجانب الالتزام باسلوب الشاعر وصوره الشعریه او التحرر منها وجانب الانتماء الثقافی والتاریخی للاصل او الانعتاق منه؟ إن الهدف من وراء عقد هذا المقال هو بیان الحلول المقترحه من قبل کلا المدرستین لحسم ذلک الجدل باسلوب تحلیلی تطبیقی؛ إذ جنحت المدرسه التاویلیه إلی القول بان الجدل محسوم بفضل التلازم بین التقابل فی الشکل والتعادل فی المعنی وهذا ما یمیز بنظرها الترجمه الناجحه، اما المدرسه اللغویه فاقترحت التکافو الدینامی کاسلوب انجع لتجاوز ذلک الجدل، وهذا ما سنقوم ببیانه بمزید من التفصیل فی هذا المقال.
    کلیدواژگان: الترجمه الشعريه، التکافو الدينامي، المدرسه اللغويه، المدرسه التاويليه، التوطين
  • مینا پیرزادنیا *، زهره نورمحمد نهال، محمدرضا شیرخانی صفحات 493-521
    إن الاسلوبیه هی من اهم المناهج النقدیه المعاصره التی تعنی بدراسه النص والخطاب الادبی من منطلق لغوی ومهمته الاصلیه هی البحث عن الجمالیات الکامنه فی الاسالیب من خلال تحلیل الظواهر اللغویه وبیان علاقتها بالحاله الشعوریه. یمثل هذا المنهج دورا هاما فی نقد الاعمال الشعریه لان الشعر تعبیر عن عواطف الشاعر وما فیه من السحر فله تاثیر عمیق فی النفوس. تستعرض هذه الدراسه عبر الاسلوب الوصفی- التحلیلی، الظواهر الاسلوبیه فی قصیده (صلوات فی هیکل الحب) لابی القاسم الشابی الذی عالج فی ها موضوع الحب واشتملت الدراسه علی مستویین: اللغوی والادبی. تظهر نتائج البحث ان الشاعر یرغب إلی التکرار فی المستوی اللغوی ویحاول ان یجعل اللفظ موافقا للمعنی وفی المستوی الادبی یستعین بالصور الفنیه منها الانزیاحات التشبیهیه والاستعاره وسیله للتعبیر عن مشاعره.
    کلیدواژگان: الاسلوبیه، ابو القاسم الشابی، التکرار، الصور الفنیه
  • مهدی عابدی جزینی *، نادیا دادبور صفحات 523-546
    تعد الانیمه إحدی الموشرات الرئیسه التی حاول یونغ إزاحه الستار عنها فی التحلیل النفسی للشخصیات المذکره وهی تعنی الشق الانثوی الخفی الذی یستقر فی الرجل واحیانا یطفو علی السطح عندما یتصرف الرجل فیما یتصرف او فیما ینتجه من الآثار الفنیه ادبیه کانت او غیر ادبیه. تسعی هذه الدراسه إلی تحلیل اشعار طرفه بن العبد من منظار الجزء الانثوی لدی هذا الشاعر وتبیین کیفیه ظهوره فی شعر هذا الشاعر الجاهلی معتمده علی المنهج المتکامل. ماتوصلت إلیه هذه الدراسه یوکد علی ان الانیمه یتوزع فی قسمی السلب والإیجاب وهو یساعد علی تکثیف بعض الاسالیب البلاغیه فی شعر طرفه؛ منها التشبیه والتجسید والتکرار وتوظیف الزمن بشکل خاص والانیمه لیست میزه خاصه بالغزل عند طرفه بن العبد؛ بل سائر الاغراض الشعریه من الهجو والرثاء والحکمه تتاثر بنفسیه الشاعر الخفیه بصور متباینه.
    کلیدواژگان: الانیمه، طرفه بن العبد، اللاشعور الجمعی، النماذج البدئیه، یونغ
  • موسی عربی، سجاد عربی *، حمیدرضا غلامی صفحات 547-564
    یعتبر استخدام الرمز والاسطوره من ابرز المظاهر الفنیه للاسلوب البیانی فی التجربه الشعریه الحدیثه. إن مایربط الشاعر المعاصر بالاساطیر والتراث الشعبی القدیم بشکل عام، هو تلک السمات الفنیه التی تتمتع بها هذه الاساطیر ومنها القدره علی التشخیص والتمثیل، ومنح الحیاه للاشیاء الجامده، واستخدامها الظلال السحریه للکلمات والصور البیانیه القادره علی الإحاطه وإضافه إلی ذلک الطاقه الخیالیه الجامحه القادره علی ارتیاد علم الطبیعه والإنسان. یلقی هذا البحث الضوء علی دلالات توظیف الاساطیر فی شعر فدوی طوقان وبیان دلالتها الکامنه التی تتجسد فی نفس الشاعره وفق المنهج الوصفی التحلیلی. وقد تمثلت اهم نتائج البحث فی ان الشاعره وظفت الاساطیر فی بنیتها الشعریه بطریقتی المیکانیکیه والعضویه. تستخدم شاعره فلسطین الاساطیر لبیان بغضها الکامن علی العدو الصهیونی وبیان وجهات نظرها الدینیه والثقافیه وما یمر فی مجتمعها العربی والفلسطینی ومقاومتها، وتخلف المجتمع العربی آنذاک فتتجلی اساطیر البعث والخصب اکثر من غیرها فی شعر طوقان حیث ان اهم هدف تبحث عنه طوقان من خلال توظیف هذا النوع من الاساطیر، هو ضخ الامل والحیاه فی قلوب الفلسطینیین الذین یشعرون بالقلق تجاه القضیه الفلسطینیه غیر انه فی استخدام اسطوره سیزیف تبتعد شیئا عن رسالتها الثورویه والإحیائیه حیث تجعل الیاس لیتسرب فی قلوب الشعب الفلسطینی.
    کلیدواژگان: فدوی طوقان، توظیف الاسطوره، الشعر العربی المعاصر، فلسطین
  • زینه عرفت پور *، رعنا عبدی صفحات 565-585
    تعد ثنائیه المدینه والقریه من الظواهر البارزه فی الشعر العربی المعاصر، وقد تجلت بشکل لافت للانتباه فی اعمال عبدالمعطی حجازی وصلاح عبدالصبور الذی نحن بصدد دراسته؛ حیث ذاق هذا الشاعر کثیرا من المراره فی کنف المدینه، مما اثارت فی نفسه نوعا من الغربه الذاتیه، والشعور بالحزن وبالضیاع، فجاءت قصائده تعج بنفوره من عالم المدینه وجوها القاسی، فی مقابل حنینه الدائم إلی القریه. وعلی هذا، نتامل فی هذا المقال موقف عبدالصبور من المدینه والقریه من خلال دیوانی احلام الفارس القدیم والناس فی بلادی لنری کیف تعامل الشاعر مع هذه الثنائیه؛ فهذه دراسه توصیفیه- تحلیلیه تعالج الموضوع هذا من خلال عشر قصائد، فنراه عند معالجته موضوع المدینه ینقم علی وجه ها الحضاری المصحوب بالظلم والقهر وکذلک ینقم علی طبیعه الحیاه فی المدینه، لانها تتسم بالانانیه والفردیه، فکل فرد من افرادها یسعی لخدمه مصالحه الشخصیه، فالصداقه مفقوده، والحب مقتول فی مجتمع المدینه المادی، ولا قیمه للإنسان ما لم یکن من اصحاب النفوذ او المال، لذلک نراه متارجحا بین حاله الهروب من المدینه والحنین إلی القریه، وبین العوده إلی المدینه.
    کلیدواژگان: المدینه، القریه، صلاح عبد الصبور، احلام الفارس القدیم، الناس فی بلادی
  • علیرضا کاهه* صفحات 587-607
    إن تحلیل بنیه الروایه احد السبل الناجعه التی تمکن الباحث من إدراک مظاهر تشکل بنیه النص، والنظره البنیویه للشخصیه الروائیه تدرس صیغ تقدیمها فی النص الروائی لفهم الادوار والوظائف التی تقوم بها. یعتبر جمال الغیطانی من ابرز الروائیین المنتمین لتیار استلهام التراث فی إنتاجه الادبی، والاتجاه الذی تبناه ظهر فی کیفیه توظیف الشخصیات فی روایته «الزینی برکات» (1974م). تضم الروایه شخصیات رئیسیه وفرعیه متفاوته الانماط، بعضها متخیله، وبعضها ذات مصداقیه فی تاریخ مصر المملوکیه، اضاف إلی ها الکاتب من الخیال ما ینطقها، کی یجعل منها شخصیات نامیه فی الروایه. اعتمد الکاتب فی رسم الشخصیات والوظائف المسنده إلی ها علی الراوی العلیم الذی یقدمها عبر صیغ متنوعه اهمها: الخطاب غیر المباشر الحر، والحوار، والراوی الخارجی، إلی جانب الاستفاده من المعلومات الوارده فی کتاب «بدائع الزهور فی عجائب الدهور» لابن إیاس. وقد سعی الراوی بشکل لافت إلی بلوره الملامح الداخلیه للشخصیات ما ادی إلی حجب الاوصاف الخارجیه المحدده عنها. تعتمد المقاله علی المنهج البنیوی لتحلیل بنیه الشخصیه فی هذه الروایه من خلال تسلیط الضوء علی اشکال تقدیم الشخصیات الرئیسیه والفرعیه فی ها إلی جانب تبیین وظائف هذه الشخصیات.
    کلیدواژگان: جمال الغیطانی، الزینی برکات، البنیه، تقدیم الشخصیه، وظیفه الشخصیه
  • غلامرضا کریمی فرد، محمود آبدانان مهدیزاده، بهرام یاراحمدی * صفحات 609-627
    إن الرکن الهام فی شعر ابن المعتز الذی یعد من کبار الشعراء فی الادب العربی هو الانسجام بین الحروف والالفاظ مع المضامین والاغراض الشعریه. واستطاع الشاعر فی قصائده الفخریه ان یجعل ببراعه تامه، الحروف والاصوات والمقاطع والالفاظ، ملائمه مع المضمون الفخری لیخلق الانسجام بین نوع الحروف المستخدمه ومفهوم اشعاره، حیث المتلقی یجد نفسه داخل فضاء موسیقی الاشعار. ووصولا إلی هذا الهدف، استخدم الشاعر الحروف القویه والمحکمه مثل «الطاء، القاف، الضاد، العین، الباء، الجیم والدال» التی تلائم مفهوم الفخر. وإضافه إلی هذا، وظف الشاعر عناصر الموسیقی الداخلیه الاخری مثل التکرار، السجع والطباق لخلق الإیقاع فی اشعاره. والهدف من کتابه هذه المقاله، تبیین مستوی العلاقه بین الشعر والموسیقی والانسجام بین الحروف والالفاظ مع مفاهیم اشعار الشاعر الفخریه. والدراسه هذه تقوم بتحلیل اشعار ابن المعتز بمنهج وصفی- تحلیلی.
    کلیدواژگان: الموسیقی الداخلیه، الانسجام بین الحروف والمضامین، ابن المعتز، القصائد الفخریه
|
  • Anvar Panam * Pages 477-492
    This paper discusses a very complex case of elaboration and assessment of the debate between the word and its meaning, which can be seen in the poetic texts more than in any other text. This debate has an important place in the studies of translations.
    This paper has explained the different and important dimensions of the debate, which is considered as the milestones in the area of poetic translation.
    Moreover, this paper has also proposed several ways of taking control of the debate, on behalf of different schools of translations, so that it could help the individual translator to reach to a translation that has an innovation and precision in itself, for which the translator has to bear all the trouble on his own.
    Keywords: Poetic Translation, Dynamic Equivalence, Rhyme, linguistic school, Interpretive School
  • Mina Pirzadnia*, Zohreh Noor Mohammad Nahal, Mohammad Reza Shirkhani Pages 493-521
    Stylistics is one of the most important critical approaches in modern time that study the literal dialogues of language and its main task is seeking hidden pretties in styles by analyzing language elements and interpretation their relations with romantic modes. This approach play an important role in poem criticism, because poem is indicating the sense of poet and because of some magic that are in it, has a deep effect on soul. The present Research is Stylistics in sonnet (Salavat Fi Heykal Alhob) by Abolghasem Alshabi that its subject is love and study is including three levels: language- think and literal. The results of the study indicate that poet in language level want to repeat and try to cooperate speaking with meaning and in literal level, poet used artistic images like defamiliarization in metaphor and simile as instruments to indicate senses. Also uniqueness of subject and think are among salient features of think level of this sonnet that are appeared in indicating love and emotion that is because of love of poet in childhood and his faults in it.
    Keywords: Stylistics, Abolghasem Alshabi, Salavat Fi Heykal Alhob, defamiliarization
  • Mahdi Abedini Jazini *, Nadia Dadpoor Pages 523-546
    Anema is one of the features that Joung tried to talk about it in his psychologic analysis about male characters. Anema means the female aspect that is hidden in man but sometimes appears in his behaviour & his artistic and literary works.
    This research tries to discover the anemic aspects in Tarfa’s poems, to explain the methods that are applied in this phenomenon to find out how much it has affected the applying of rhetorical devices in poems of this pre-islamic poet.
    New finding of this research emphasize that Anemy has both pessimistic and positive aspects, and this can explain the applying of some rhetorical devices, such as simile, humanization, repetition, and time in his poems. Anemy is not confined to his love-poetry, but other purposes like satire, elegy, wisdom are affecte by poet mental manner in different kinds.
    Keywords: Anemy, Tarfat Enb Al abd, social subconscious, initial samples, Jung
  • Mousa Arabi, Sajad Arabi *, Hamireza Gholami Pages 547-564
    The use of symbols and mythology is one of the most important technical characteristics of contemporary Arabic poetry. As there is an ancient relationship between symbols and mythology, it is not surprising that contemporary poets want to invoke them. An investigation of the presence of mythology in contemporary texts, particularly in poetrys that poets invoked symbols and mythology to serve sublime goals.
    In this paper titled “Significance and implications of the use of myth in a poem Fadwa Touqan (Palestinian poet) “we review how to apply and employ myths in Fadva Touqa’s poetryand we explain connotations and hidden implications arising from this. The most important results are:she calls myths in her poetry in two ways: internal and external.
    Keywords: Fadva Touqan, Myth, Contemporary Arabic poetry, Palestine
  • Zinat Arfatpour *, Raana Abdi Pages 565-585
    Reckoned the dichotomy of the city and the village as a apparent phenomenon in contemporary arabic poetry, And it transfigured significantly in works of Badr Shakir al-Sayyab, Abdel Muti Hijazi, Amal Donqol and Salah Abdel Sabour who we are going to study it, where tasted this rural poet a lot of bitterness and cruelty which provoked a kind of self-alienation, feeling of sadess and lost, so his poems is filled by his aversion about environment and it's rough atmosphere as opposed to his permanent longing to the village. According to this, we contemp late in this article about Abdel Sabour's position about the city and the village through his works:"Dreams of knight" and "The people in my land" to see: How the poet behaved with this dichotomy and how this phenomenon shaped by his vision.
    This is a descriptive-analytic study that probes the matter from the ten poems: " The sadness, He slept in peace, A song from Vienna, The people in my land, The Hang of Zahran, The Sonata, and The Melody" that exist The city and village's lineament in this poems more than other poems of this collections. And each of these poems has a special feature, because the poet distinguished these poems with art innovations with a fantastically paint, so we see him talk to the city as a seductress woman a time, And in other time it's poured from the sky and once again he makes the city representative by legends.
    Keywords: the city, the village, Salah Abdel Sabour, Ahlam Al Fares Al Qadim, An, Nas Fi Biladi
  • Alireza Kahe * Pages 587-607
    The Structure analysis of the novel is one of the effective ways for realization constitutes structure of the text. Analysis the forms of the characters in the text research the ways to introduces the characters for understand their functions. “Gamal El-Ghitani” is one of the most prominent novelists belonging to stream inspiration from the past heritage in his literary production, and this trend, was adopted in the creating the character of the novel “al-Zainy Barakat” (1974). This novel includes a variety of characters, some imagined, and some other historical, belonged to Egyptian Mamlouki era that the author has created of them dynamic characters. The novelist rely on omniscient narrator and introduces the characters and their functions in novel with different forms like Free Indirect Discourse, Dialogue, Extra diegetic narrator and use from “Badaye Alzohoor fi Ajaeb Aldohoor” written by “ebn Eyas”. The narrator tried to internal description and keeping away from outside description the characters. This article has tried to analyze the character Structure in this novel with focus on the ways to introduce and function the main and secondary characters, by making use of structure method.
    Keywords: Gamal El, Ghitani, al, Zainy Barakat, Structure, introduction the character, character's function
  • Gholamreza Karimi Fard, Mahmoud Abdanan Mahdizadeh, Bahram Yarahmadi * Pages 609-627
    One of the most beautiful poemscomponent of Ibn Almotaz –known as one of greats in Arabic literature and poetry, is music in his lyric which isthe result of harmony between letters and words with his poetic themes and Purposes.
    Poet with a selection of letters, phonemes, syllables, words and rhythms of poetry fits like a lyric poem Military, pride, ostracism, elegy, piety and so on, has been able to give a direction the musical poetry with his lyrical concepts. As the inner music cause the reader to find the lyrics in a musical atmosphere.
    Means, the reader feels proud in his Fakhreiya, feel the passion and love in his lyrics,In his ostracism in plain, hears footsteps of horse and predators animal and in memory of friends tears of regret flowed from her eyes. Reader, Owes these emotions to the letters and words harmony with meanings and implications of the poems of Ibn Almotaz.
    Keywords: internal music, characters, sense of harmony, Ibn Almotaz